Komentar

Karpo Godina: Ko se režija, kamera in montaža združijo v eni in isti osebi

Karpo Godina je edinstven umetnik filmskega sveta, sestavljen je iz balkanskih južnih in severnih vetrov, kultiviran in poln zauma. S svojim očesom usmerja svojo umetniško avtentičnost: je eden redkih, ki snema, režira in montira svoje filme. Medtem, ko gleda skozi objektiv in snema kader, za svoje filmske tovariše vnaprej montira sekvenco, ko snema kader za svoj film, v kameri že montira ideje naslednjega filma.

02.03.2019 22:51
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Karpo Godina   Splav Meduze   film   Théodore Géricault   Želimir Žilnik   Viba film

Foto: Mediaspeed

Karpo Godina s svojo avantgardistično občutljivostjo postopoma odstranjuje optimistične projekcije resničnosti, zato pa vse, kar proizvede v obliki filma, spodbuja našo evforijo in smeh.

Avantgardistična tavtologija, povzeta po elektronski pošti: "Kljub temu, da živčevje meduze sestavlja le enostavna mreža nevronov, so meduze izjemno učinkoviti plavalci, saj izkoriščajo prožnost svojih tkiv in vodne vrtince, da pridobijo nazaj del energije vsakega krčenja. Po merilu porabe energije glede na hitrost premikanja so najučinkovitejše plavalke med vsemi živalmi." Če to ne bi bil komenatar o umetnini in umetniku, bi lahko bilo zgodovinsko poročilo o prelomnem času, ko je Karpo Godina leta 1980 montiral svoj prvi igrani film Splav meduze. V času priprav na film in med samim snemanjem je umiral in umrl avtokrat, ki je dobil kodno ime po pištoli TT.

 

Vstopimo naravnost v sredico komentarja: Karpo Godina je edinstven umetnik filmskega sveta, sestavljen je iz balkanskih južnih in severnih vetrov, kultiviran in poln zauma. S svojim očesom usmerja svojo umetniško avtentičnost: je eden redkih, ki snema, režira in montira svoje filme. Medtem, ko gleda skozi objektiv in snema kader, za svoje filmske tovariše vnaprej montira sekvenco, ko snema kader za svoj film, v kameri že montira ideje naslednjega filma. V vseh svoji filmskih legah je meta-montažer.

 

Premaknimo se iz klasično-konceptualističnega časa (Rani radovi, režija Želimir Žilnik, kamera in montaža Karpo Godina, 1971, Zlati medved, Berlin) v svet postmodernističnega časa, ki je že zdavnaj za nami, v neposredno bližino filma Splav meduze (1980)!

 

Današnji komentar je posvečen umetnosti, kjer je v ospredju - montaža. Ne le filmska, temveč umetniška montaža nasploh. Karpo Godina je bil ves čas v neposredni bližini človeka, ki se je natančno zavedal moči atraktorske montaže. To je bil famozni scenarist, prevajalec, teoretik, dramaturg, supervizor Branko Vučičević. Drugi mož, ki se nahaja te dni v bližini Karpa Godine, je mož s posebnimi znanji, mož iz čisto drugega časa, to je famozni Dejan Kršić, projektant umetniške projekcije - Nova Evropa. Dejan Kršić je eden tistih, ki se natančno zaveda lepote atraktorske montaže. Te dni pripravlja kapitalno knjigo o umetnini-filmu Splav meduze. Današnji komentar o Karpu Godini in filmu Splav meduze je posvečen tudi njima!

 

Elektronska pošta: na straneh 241, 242, 243 v Kršićevi knjigi je Brankova varianta o drstenju Meduze. Lp, GK. 

 

Lp KG, II.: Oplojeno jajčece se razvije v ličinko, ki se pritrdi kot polip in nespolno tvori nove polipe, ob ustreznih razmerah začne tvoriti meduze. Te prosto plavajo okrog in ko dosežejo spolno zrelost, pričnejo izločati spolne celice. Krog se tako zaključi.

 

Montaža je fantastično umetniško sredstvo, mikronsko stičišče kronosa izhajajoče iz zaporedja kadrov, ki so lahko linearno ali nelinearno razporejeni. Umetnine najpogosteje sledijo notranji ali atraktorski montaži.

 

Zakaj sovražite Zenitizem? Ker je nov in aktiven? Kdor je proti Zenitizmu ali laže ali pa je idiot!

 

 

Théodore Géricault, Splav Meduze

 

 

Vstopimo naravnost v sredico: Karpo Godina sledi atraktorski montaži. Šele meta-montaža razjasni smisel filmskega jezika. Ona je tista, ki omogči filmu, da je ves filmski. Karpo Godina atraktira filmski kader, drastično plasti bližnje in divje asociacije. Če pogledamo v filmski jezik Karpa Godine, bi lahko izluščili definicijo filmske režije: Film je umetnost meta-montaže! Pozor, kamera teče, druga ponovitev: v filmski produkciji, v umetnosti filma, se redko zgodi, da se režija, kamera in montaža združijo v eni in isti osebi, pri Karpu Godini se.

 

Film Splav meduze je tekstura, ki me je in me bo verjetno do konca svojih dni vznemirjala: kaže mi, v kakšnem scefranem svetu živim. Splav meduze je film, ki tematizira umetnost in umetnike, ki izumljajo kozmopolitsko umetnost sredi balkanske palanke, sredi svetega Ligojna. Splav meduze tematizira kozmopolitsko umetnost protagonistov X1, X2 in X3. Da! To so bili umetniki, ki so se pustili izrabiti, da anonimni zgradijo nov svet! Film je omogočila davnega leta 1979 dramaturška skupina Viba filma v zasedbi Goran Schmidt, Drago Jančar in Aleksander Zorn.

 

Vas je blatna, kmetje verjamejo v vamiprje!

 

V Splavu meduze je vse verodostojno, evforično, polno umetniške želje, ki jo vidimo v emancipiranih učiteljicah v eni od banovin SHS, istočasno pa gledamo surovo Balkanijo. V filmu gledamo barbarogenije! Čeprav nas Splav meduze ne približa resničnosti nas približa bodočniški umetnosti. Nenehno presega faktografijo s fotografijo, z lepoto zmontirane fotografije.

 

Kdo prihaja? Nov čas prihaja in nove fotografije!

 

Film tematizira Ljubomirja Micića (Mišić) in njegovo avantgardsitično zenitistično tovarišijo, tematizira balkanskega umetnika bodočnika. Film žarči življenje umetnika avantgardista, medtem ko so umetniki avantgardisti na umetniški turneji, so na begu od stvarnosti. Film ukinja psihološko motiviranost protagonistov. Podobno kot umetniško gibanje ukinjaja v svojih umetninah psihološke motivacije. Sami delujejo antipsihološko. Zaradi različnih pobud se na izjemen način prelivajo v filmski kader, zato je v filmu vse izjemno.

        Kljub temu, da gradi Karpo Godina filmsko pripoved s pomočjo atraktorske montaže, se ne more upreti temu, da kader kompozicijsko organizira. Protagonisti X1, X2 in X3, se v pripovednem času ozavestijo in z distance doživljajo svoj notranji izraz. Ne umikajo se več v svojo umetniškost - poze, temveč sami sebe, svojo dramo zmontirajo v filmsko konstrukcijo. 

 

Še enkrat bom poskusil opisati razliko med konstrukcijo in kompozicijo v umetnosti. Konstrukcija kadra se sproži z notranjo ali atraktorsko montažo, kompozicija pa se organizira v samem kadru ali ritmu sekvence. Konec poskusa! 

 

Svoboda ali strip! Svoboda ali strip? Kakšna je razlika?  

 

Kadri so izpolnjeni s citatnostjo in z najvišjo stopnjo duhovne vertikalizacije. Kadri in skevence so navkljub citatni determiniranosti pri Karpu osvobojeni od oblike. Oblika nikoli ne razčloveči vsebine. Protagonisti živijo svoje življenje v notranji montaži. To je tisti trenutek, ko se umetnik-konstruktor v montaži razveseli montažnega spoja vse do neba!

 

Moja projekcija: kino avditorij je potrebno popolnoma odmakniti od resničnosti, šele tako lahko posamičen gledalec vstopi v očiščen prostor, kjer zasluti svet osvobajajoče anarhije. Avditorij prepozna v meta-montaži osvobajajočo spojino. Tako mu ni potrebno prevzeti vzvoda realne moči, istočasno pa se lahko anarhično zoprstavi ideologiji stvarnosti. 

 

Projekcija Splava meduze: že v naslednjem hipu vdre v igrani film dokumentaren film, ki atraktira avditorij s potujitvijo od filmske iluzije.

 

Lp GK III.: Krog se tako zaključi. Pri različnih skupinah ožigalkarjev je z evolucijo prišlo do sprememb v življenjskem krogu, odvisno od pogojev v okolju in strategije preživetja. Pri klobučnjakih meduza močno prevladuje, tako po dolgoživosti kot po velikosti. Polipi kubomeduz ne brstijo, temveč se neposredno preobrazijo v meduze. 

 

LpGK IV.: Splav Meduze (Brodolomnici s fregate Meduza) je remek-delo slikarja Theodorea Gericaulta, ki vsebuje resnični motiv brodoloma bojne ladje Meduza. Slika je bila prvič razstavljena na pariškem Salonu leta 1818. Sliko danes razumemo kot proto-romantično koordinato.

 

Karpo Godina s svojo avantgardistično občutljivostjo postopoma odstranjuje optimistične projekcije resničnosti, zato pa vse, kar proizvede v obliki filma, spodbuja našo evforijo in smeh.

 

Lp GK V.: Walter Benjamin v Moskvi! Karpo Godina v New Yorku v Momi! Na tem mestu bi lahko nastopil lep konec. Lep pozdrav, Karpo Godina!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Virtualna "strateškost" strateških svetov?
4
21.03.2023 21:25
Strateški sveti vlade so pogruntavščina demokratičnih ureditev, ki sploh ni slaba v svoji osnovni ideji. Na določenih akutnih ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Sovražnosti sovražnikov sovražnega govora
15
19.03.2023 19:00
Na bo jasno že na začetku: nobena inkarnacija Udbe me ne bo ustrahovala in še naprej bom misli in pisal kot sem mislil in pisal ... Več.
Piše: Denis Poniž
Kocka je padla, Putin tudi uradno prvi na seznamu iskanih vojnih zločincev!
20
17.03.2023 21:35
Petkova odločitev Mednarodnega kazenskega sodišča, da izda nalog za aretacijo ruskega predsednika, je v marsičem res prelomna, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Človeštvo se bo uničilo, če ne bo spoštovalo univerzalnih demokratičnih vrednot
9
16.03.2023 19:44
Znašli smo se na prelomni točki razvoja celotne človeške skupnosti, kjer svobodni, individualni ustvarjalnosti zmanjkuje sape, ... Več.
Piše: Miha Burger
Danijel Bešič Loredan je kot klovn, klovnu pa običajno opravičimo vse
14
12.03.2023 22:42
Komisija za preprečevanje korupcije se je izjasnila v primeru groženj ministra za zdravje, izrečenih v telefonskem pogovoru s ... Več.
Piše: Milan Krek
Onkraj demokracije: O "odsluženi generaciji" osamosvojiteljev
18
12.03.2023 19:20
V časopisu, ki velja za vodilno (mainstream) slovensko glasilo, smo pred dnevi lahko brali zanimiv prispevek o nujnih spremembah ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Polemika tedna: Zakaj se Sachs in mirovniki glede Rusije bridko motijo in s svojimi pozivi v resnici podpirajo zločinca Putina
38
10.03.2023 17:10
Človek je presenečen, da se toliko pametnih ljudi iz zgodovine ni nič naučilo. Že 20. stoletje dokazuje, da vrtnice in nageljni ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Reaktivno - sanacijsko vladanje, ideologija, eko vrtovi, muzeji, spomeniki namesto razvoja
13
08.03.2023 20:15
Slovenija je dežela strategij, tudi zelo dobrih. Sprejemamo strategije za vsa področja, od zdravstva, šolstva, energetike, ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Evropa 2035: Bencin v bruseljski utopiji
16
07.03.2023 12:33
Za revolucijo je poskrbela Evropska unija v gospodovem letu 2023, ko je med sprejemanjem ukrepov o ukrivljenosti banan in v ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Putinova vojna v kontekstu svetovnih srečanj
9
06.03.2023 21:30
Med oktobrom in novembrom 2022 je bilo polno svetovnih srečanj, od katerih nobeno ni vključevaloRusije, bodisi je bila ta le ... Več.
Piše: Scott J. Younger
Fermijev paradoks slovenske politike ali kje so naši novi politični leaderji
15
05.03.2023 21:10
Leta 1950 je fizik Enrico Fermi postavil vprašanje Kje so vsi?, ki ga danes poznamo kot Fermijev paradoks. Nobelov nagrajenec je ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Polemika: Deveta obletnica ukrajinske vojne
19
03.03.2023 11:59
Nismo na prvi obletnici vojne v Ukrajini, kot trdijo zahodne vlade in mediji, pravi Jeffrey Sachs: Ta vojna traja že deveto ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Zakaj je imenovanje "tajnice" Društva novinarjev Slovenije Špela Stare v Programski svet RTV Slovenija moralno sporno in problematično
15
27.02.2023 20:00
Če je bil strah pred upravljanjem javne radiotelevizije s strani skupin, ki uresničujejo svoje interese, upravičen, se sprašuje ... Več.
Piše: Domen Savič
Planica 2023: Butična in cenovno zakalkulirana
21
26.02.2023 19:00
V zadnjih dneh smo priča eskalaciji javnih kritik na račun organizatorjev Svetovnega prvenstva v nordijskem smučanju v Planici. ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Prvo leto vojne: Russkij mir
26
23.02.2023 20:15
Ob robu nekega sestanka me je tedanji italijanski zunanji minister di Maio vprašal, če res mislim, da bo Rusija napadla ... Več.
Piše: Anže Logar
Eden od problemov ministra Bešiča so vedno nove, neuresničljive obljube, zaradi katerih ministru nos vse hitreje raste, tako kot Lažnivemu Kljukcu
7
22.02.2023 22:09
Finci za 5,5 milijona prebivalcev porabijo 22,3 milijarde sredstev, Slovenija pa za 2 milijona ljudi okoli 4,5 milijarde evrov, ... Več.
Piše: Milan Krek
Zgrešeno pismo za mir: Kot je Hitler iz naše hotel napraviti nemško deželo, hoče Putin iz ukrajinske napraviti rusko
29
19.02.2023 18:00
Ali smo Slovenci leta 1941 ravnali narobe, ko smo se uprli nemškemu in drugim agresorjem ter v uporu vztrajali štiri leta? Kajti ... Več.
Piše: Božo Cerar
Likvidaciji Muzeja slovenske osamosvojitve ob rob: Udba in akcija Sever
31
17.02.2023 20:00
Igor Bavčar je ob izidu knjige Igorja Omerze Udba in akcija Severjunija 2020 napisal obširno spremno besedo, v kateri je akcijo ... Več.
Piše: Igor Bavčar
Škandal Prešernove nagrade: "Le čevlje sodi naj kopitar"
15
15.02.2023 20:00
Paradoks je tudi v tem, da se je to zgodilo prav na predvečer Prešernovega dne in v tako skrajnem nasprotju z izjemno vsebino ... Več.
Piše: Andrej Jemec
V tretje gre rado? O slovenski kandidaturi za nestalno članico Varnostnega sveta
13
14.02.2023 20:00
Še nekaj mesecev je ostalo do glasovanja o slovenski kandidaturi za nestalno članico Varnostnega sveta OZN za leti 2024-2025. Za ... Več.
Piše: Božo Cerar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Sovražnosti sovražnikov sovražnega govora
Denis Poniž
Ogledov: 2.383
02/
Onkraj demokracije: O "odsluženi generaciji" osamosvojiteljev
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1.740
03/
Danijel Bešič Loredan je kot klovn, klovnu pa običajno opravičimo vse
Milan Krek
Ogledov: 1.728
04/
Kocka je padla, Putin tudi uradno prvi na seznamu iskanih vojnih zločincev!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.684
05/
Kako so ponižani Rusi zavrnili demokracijo in zakaj so Putina sprejeli kot odrešenika
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.301
06/
Človeštvo se bo uničilo, če ne bo spoštovalo univerzalnih demokratičnih vrednot
Miha Burger
Ogledov: 1.067
07/
Polemika tedna: Zakaj se Sachs in mirovniki glede Rusije bridko motijo in s svojimi pozivi v resnici podpirajo zločinca Putina
Dejan Steinbuch
Ogledov: 4.090
08/
Umik Rusije iz dogovora Novi Start: Med zadrževanjem in politično strategijo
Valerio Fabbri
Ogledov: 770
09/
Cyber-espionage and data theft by Chinese entities concerns Norway and the Netherlands
Valerio Fabbri
Ogledov: 330
10/
Reaktivno - sanacijsko vladanje, ideologija, eko vrtovi, muzeji, spomeniki namesto razvoja
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.862