Razkrivamo

Auf wiedersehen*, Adria Airways!? Nemški lastniki so slovenskega letalskega prevoznika dokončno potopili, zdaj pa bi radi malce "državne subvencije"

Že dolgo nismo gledali tako javnega umiranja kakšnega podjetja, ki je registrirano v Sloveniji, kot v primeru "nacionalnega letalskega prevoznika" Adrie Airways. Še posebej so aktivni njeni razjarjeni potniki, poslovni partnerji oziroma dobavitelji in nenazadnje tudi mediji, ki zlepa nismo imeli opravka s tako neprofesionalnim in ignorantskim odnosom, kot ga ima služba za odnose z javnostmi te letalske družbe, katere lastniška struktura je razlog večine njenih težav. Adria Airways je namreč letalski prevoznik, katerega ključni lastniki se skrivajo v davčnih oazah oziroma imajo sami tako prikrito lastniško strukturo, da je na mestu vprašanje, kdo so pravzaprav dejanski lastniki Adrie ...

19.06.2019 23:59
Piše: Dejan Steinbuch
Ključne besede:   Adria Airways   letalstvo   München   SDH   Alenka Bratušek   Marko Jazbec   Steve Röper   Stojan Petrič   bankrot   4K Invest   Holger Kowarsch   AA International Aviation Holding   Gregor Virant   potniki

Foto: Adria Airways

Adria se trenutno sooča z največjimi težavami v svoji zgodovini. Še nikoli ni bila družba tako blizu finančnemu zlomu.

Kdo je dejanski, tj. pravi lastnik Adrie Airways (AA), ki je bila v državni lasti, dokler je ni nekdanja premierka Alenka Bratušek uvrstila na razvpiti seznam petnajstih podjetij za privatizacijo, Slovenski državni holding (SDH), ki ga je takrat vodil Marko Jazbec, pa je Adrio potem tudi prodal nemško-luksemburškemu skladu 4K Invest. Koliko gre za resnično nemško-luksemburško pravno osebo, je težko reči, kajti lastniška struktura je še danes enigmatična. Slovenija je svojo nacionalno letalsko družbo brez kakršnega koli pomisleka prodala investicijskemu skladu, za katerega ne vemo, kdo ali kaj stoji za njim. Že njihova spletna stran (vir) ne pove prav ničesar, vsebinsko je izjemno skopa. Pomenljivo je predvsem to, da na njej ne boste našli enega samega imena, ene same reference ali konkretnega posla. Nič. SDH, ki je Adrio Airways pred tremi leti in pol prodal takšnemu anonimnemu skladu, očitno ni naredil niti d od domače naloge, kaj šele da bi preveril, kdo so ljudje, ki vodijo 4K Invest. We fix it, se glasi njihov slogan, ki glede na širši kontekst celotne zgodbe zveni pravzaprav precej dvoumno. Kaj natančno "zrihtajo" ti fantje? Kamuflažo dejanskega lastništva?

 

Na novinarska vprašanja, ki smo jih že pred časom poslali v München, kjer je sedež tega sklada, nismo nikoli dobili odgovorov. PR služba Adrie Airways, ki smo jo nato opozorili na molk njihovih "nemških lastnikov", nam je sporočila, da nam bodo poskušali pomagati pri vzpostavljanju stika, vendar se do danes ni zgodilo nič. Glede tega pa moramo biti korektni: ne moremo kriviti piar službe AA za to, da nam niso pomagali, ker domnevamo, da niti oni sami ne vedo, kdo je njihov dejanski lastnik.

 

 

Adria Airways na koncu od Suhoja ni kupila ali najela nobenega letala. Pilotom je baje odleglo.

 

 

Od Bavarske prek Irana do Slovenije

 

Zgodba o Adrii Airways, ki smo se jo lotili že pred poldrugim mesecem, objavili pa jo bomo, če nam bo uspelo pridobiti še nekaj ključnih podatkov, do konca poletja, je svojevrstna odslikava temne strani slovenske tranzicije. Kolegi na spletnem portalu Siol so denimo prišli do sledi, ki glede vprašanja lastništva AA vodijo celo v Iran. Vendar ni nujno, da dobesedno. Eden izmed naših virov, ki so aktivni na področju bančništva, nas je diskretno opozoril na možno povezavo med nakupom Adrie Airways in afero Irangate. Na portalu+ imamo poleg tega tudi precej zanesljive informacije, da je med dejanskimi lastniki AA vsaj en Slovenec in da je del denarja za nakup zanesljivo prišel "iz domačih krogov". Že omenjeni Siol je včeraj omenjal Stojana Petriča, češ da je v preteklosti že sodeloval s skladom 4K Invest. Toda Siol iz določenih (osebnih) razlogov že nekaj časa napada Petriča, zato je treba takšne namige vseeno jemati nekoliko z rezervo.

 

Prav nič rezerve pa si prodajalec leta 2016 ni pustil pri pogajanjih s kupcem Številke, ki so spremljale prodajo Adrie Airways konec leta 2015 oziroma v začetku leta 2016, so namreč smešne, čeprav v letalski industriji ne bi bilo prvič, da bi se jim kdo smejal. Avstrijska vlada je denimo nacionalnega prevoznika Austrian Airlines prodala za 1 evro, vendar ne neki sumljivi, napol anonimni (z)družbi, katere posamezni členi - mislimo predvsem na človeka, ki sliši na ime Stefan Beulertz - so povezani z davčnimi oazami, pač pa renomirani letalski družbi Lufthansa. Za Adrio Airways je SDH iztržil 100.000 evrov kupnine, kupec pa ni bil neposredno sklad 4K Invest, pač pa projektno podjetje AA International Aviation Holding, ki so ga Nemci ustanovili le nekaj dni prej z osnovnim kapitalom 25.000 evrov. Uradni naslov firme je identičen naslovu sklada 4K Invest - to je ulica v strogem centru bavarske prestolnice Sendlinger Strasse 10.

 

 

Na mejle ne odgovarjajo. Slovenske medije ignorirajo. Pravi bavarski bonton.

 

 

Na strani kupca je bil ključni svetovalec Steve Röper, ki je kasneje postal tudi član nadzornega sveta AA, dokler ga niso ukinili oziroma odpravili, saj se je Adria Airways iz delniške preoblikovala v družbo z omejeno odgovornostjo. V Ljubljani je za 4K Invest delal team v lokalni ekspozituri dunajske odvetniške pisarne Schönherr, po poročanju portala juve.de (vir) so bili v ekipi Eva ŠkufcaVid KobePetra SmolnikarJurij Lampič in Matija Renčelj. V ekipi odvetniške pisarne Karanović & Nikolič (ljubljanska izpostava) sta bila Marko Ketler in Jaka Simončič.

 

 

Če se vmeša populizem, bo država kot mati Terezija

 

Adria se trenutno sooča z največjimi težavami v svoji zgodovini. Še nikoli ni bila družba tako blizu finančnemu zlomu. Zgodba Adrie se je začela leta 1961, ko je bila ustanovljena kot Adria Aviopromet, njena prioriteta pa so bili čarterski prevozi turistov iz NemčijeVelike Britanije in Skandinavije na jadransko obalo. V kasnejših letih so se zvrstile hude letalske nesreče, najhujša in na srečo tudi zadnja je bila na Korziki, kjer je umrlo vseh 180 ljudi na krovu. Adria je pred tem izgubila še štiri letala, in sicer v Jemnu (30 mrtvih), Beogradu (brez žrtev), Pragi (75) in Zagrebu (113).

 

Tokrat to letalsko družbo ne uničuje slaba komunikacija med letališkim stolpom in piloti, slabo vreme ali preveč sproščeno vzdušje v kokpitu, pač pa vedno slabša likvidnost. Družba je prišla na tako slab glas, da so se letos spomladi hitro končali tudi resni pogovori o menjavi celotne Adriine flote za petnajst ruskih suhojev. Razloga za odpoved previdenega posla pri Adrii sicer niso nikoli priznali, vendar so po naših informacijah sodelovanje odpovedali Rusi, ker so domnevali, da Adria enotavno ni več plačilno sposobna.

 

 

Odpovedi se vrstijo, komunikacija s potniki je arogantna. Imajo nas za bebave ovce, pravi Gregor Virant.

 

 

Stalne odpovedi in združevanja letov so načela tudi potrpljenje potnikov. Slovenci so izjemno lojalni do "svojega" nacionalnega letalskega prevoznika, vendar je zdaj prekipelo tudi njim. Gregor Virant, ki je v zadnjem času doživel kar deset odpoved letov Adrie Airways, je pred tremi dnevi na tviterju objavil, da zbira kandidate za "skupinsko tožbo proti Adrii Airways zaradi zamud pri plačilu odškodnin za odpovedane lete in zamude". Ob tem je opozoril, da družba svoje potnike obravnava "kot bebave ovce" in da v mnogih primerih zahtevke oškodovanih potnikov kljub zakonskemu roku, ki je osem tednov, Adria Airways rešuje osem mesecev (!). Ugotovil pa je tudi to, da so Adriine službe "povsem nedostopne in z nikomer ni mogoče priti v stik".

 

Natanko takšna ugotovitev velja tudi za lastnike AA, kar pomeni, da gre očitno za nekakšno poslovno strategijo. Ki pa se, kot vse kaže, ne bo obnesla, kajti Adria Airways ni več državno podjetje, ki bi se v času krize skrilo pod krilo matere države. So pa Nemci poskušali nekaj takšnega pred kratkim, ko je bil direktor Adrie Airways Holger Kowarsch na obisku pri premierju Marjanu Šarcu in tam izrazil pričakovanje po državni finančni pomoči. Pojavile so se celo informacije, da je med vrsticami zagrozil, da brez državnega denarja Slovenija med predsedovanjem EU leta 2012 ne bo imela več letalskega prevoznika.

 

 

Nemški lastniki kot novodobni "gauleiterji"

 

Takšna "izsiljevanja" so lahko tudi politični spin tistih, ki bi z brenkanjem po strunah nacionalnega interesa še enkrat nategnili slovenske davkoplačevalce in Adrio pripeljali nazaj pod okrilje države. Poskušali so že v primeru Mercatorja, pa jim na srečo ni uspelo. Operacija "vrnimo Adrio Slovencem" je zagotovo v interesu njenih lastnikov, ki te družbe s takšnim poslovanjem, obnašanjem in strategijo ne bodo ohranili pri življenju. Kar vedo tudi sami, zato si zdaj zvišujejo ceno in po seriji sumljivih računovodskih trikov v preteklih letih, s katero so uspeli ohranjevati status quo, posegajo še po zadnjem orožju, ki ga imajo: izsiljevanju.

 

 

Alenka Bratušek razmišlja o pomoči Adrii, precej bolj zadržan je Zdravko Počivalšek. (Foto: Mediaspeed)

 

 

Pomagajte Adrii, sicer bo Ljubljana povsem prometno (letalsko) odrezano mesto. Črna luknja Evrope. Ljubljana je že zdaj ena izmed letalsko najmanj dostopnih evropskih prestolnic, izmed nekdanjih jugorepublik pa žalostna rekorderka, saj je brniško letališče po rasti potnikov med najslabšimi in ga je prehitela že celo Priština. Seveda bi bankrot Adrie tako klavrno stanje le še poslabšal, vendar se na drugi strani zdi, da brniško letališče, ki ga je Alenka Bratušek skupaj s pristajalno stezo (!) prodala Fraportu (torej nemški zvezni deželi Hessen), potrebuje takšen izziv: ali se končno postavi na noge in postane pravo letališče, iz katerega se bo dalo leteti še kam drugam kot v Bruselj in na Balkan, ali pa naj propade še Brnik.

 

V obstoječih razmerah, ki so očitno skrajno resne, se nemški menedžerji pri Adrii obnašajo kot gauleiterji leta 1941, kar nedvomno presega vse meje. Glede na sum, da so od leta 2016, ko so kupili Adrio Airways, naredili marsikaj v nasprotju s predpisi, bi bil skrajni čas, da v igro vstopi Nacionalni preiskovalni urad, po možnosti pa tudi SOVA. Če je v ozadju kriminalna združba, potem je država dolžna zaščititi državljane in davkoplačevalce. Hkrati pa ni nepomembno, da se zavedamo tudi lastne odgovornosti in ne nasedamo populističnim politikom, ki utegnejo promovirati "nacionalizacijo" letalskega prevoznika za vsako ceno, in sicer po logiki "ni važno, koliko nas bo stala, važno je, da jo imamo". Prav Alenka Bratušek že odpira usta in govori o nekakšni državni pomoči.

 

* auf Wiedersehen - na svidenje

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
16
Kaj je Slovenija, nova nestalna članica varnostnega sveta ZN, sporočila svetu?
11
20.09.2023 11:00
Predsednica Republike Slovenije, Nataša Pirc Musar, se je v torek v New Yorku udeležila 78. zasedanja Generale skupščine ... Več.
Piše: Uredništvo
China's local authorities deal with financial constraints amid economic woes
4
16.09.2023 21:59
Weak consumer demand has pushed the country into deflation, compelling Beijing to consider a more substantial economic stimulus ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Nov "dosežek" Mediane: Na lestvico priljubljenosti politikov vrinila nepolitika Boštjana Šefica
14
11.09.2023 20:18
Medianina zadnja javnomnenjska anketa, objavljena v časniku Delo, ne prinaša le nekoliko popravljenega rezultata za vladajoče ... Več.
Piše: Uredništvo
Mir papeža Frančiška: Novi obraz diplomacije Svetega sedeža
2
10.09.2023 07:00
Papeževa diplomacija je usmerjena v vzpostavljanje in izgradnjo odnosov, zaradi česar nima velikih ciljev, da bi takoj dosegla ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Zveza NATO in Evropska unija na preizkušnji z vojaškimi inovacijami
10
05.09.2023 21:00
Vojna v Ukrajini kaže, kako lahko mešanica starih (predvsem topništva in streliva) in novih tehnologij (npr. povezanih z umetno ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Prvi šolski dan: Ideolog Levice Slavko Gaber gre nad desne ravnatelje in stroko
45
31.08.2023 22:58
Prvi šolski minister Slavko Gaber je na prvi šolski dan spet aktualen. In sicer zato, ker je bil opažen v prostorih ministrstva ... Več.
Piše: Uredništvo
Kaj vse je Tanja Fajon povedala na letošnjem Blejskem strateškem forumu
19
30.08.2023 19:45
Končal se je 18. Blejski strateški forum (BSF), na katerem je avditorij uvodoma nagovorila zunanja ministrica in podpredsednica ... Več.
Piše: Uredništvo
Državni Udar v Nigru: Posledice za Evropsko unijo pri upravljanju migracijskih tokov
8
29.08.2023 21:10
Državni udar v Nigru, ki se je s tem pridružil skupini sahelskih držav, v katerih je prišlo do nasilne spremembe režima, bo ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
African debt trap: Kenya breaches its debt ceiling, Chinese influence looming large
10
28.08.2023 11:00
The gradual rise in Kenian debt level has sent shockwaves to the global community as many see the African countrz going the ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Zakaj imamo tako visok proračunski primanjkljaj
12
26.08.2023 11:00
Skoraj tri milijarde evrov proračunskega primanjkljaja čaka Golobovo vlado, ki je še maja letos, ko je poslancem predstavljala ... Več.
Piše: Bine Kordež
Kaj je ključni problem Golobove ponedeljkove "donatorske večerje" v nekdanji Titovi vili na Bledu
10
25.08.2023 08:30
Premier Robert Golob bo prihodnji teden v Vili Bled gostil večerjo, na katero je povabil predstavnike slovenskega gospodarstva ... Več.
Piše: Uredništvo
Likvidacija Wagnerja je Putinovo doslej najostrejše svarilo ostalim potencialnim upornikom
26
23.08.2023 22:45
Odgovor na vprašanje, v kakšnem odnosu sta Vladimir Putin in Jevgenij Prigožin po nedavnem poskusu Wagnerjevega upora, je ... Več.
Piše: Uredništvo
Pozabljena obletnica: Po dveh letih vladanja so Talibani Afganistan vrnili v srednji vek!
17
20.08.2023 23:29
Dve leti po naglem, takorekoč kaotičnem ameriškem oziroma zahodnem umiku iz Kabula, je slika Afganstana porazna, o čemer pa naši ... Več.
Piše: Božo Cerar
Napetosti med Srbijo in Kosovom: Ali se na Balkanu ponavlja "ukrajinski vzorec"?
9
14.08.2023 22:55
Kosovo je osrednji del zgodbe, ki se je začela v devetdesetih letih in v kateri so pravice in težnje narodov in manjšin še ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Kako je Giorgia Meloni odkrila Ameriko in spravila Italijo nazaj na zemljevid sveta
4
13.08.2023 21:00
Nedavni obisk italijanske predsednice vlade Giorgie Meloni v Washingtonu pomeni pomemben korak glede vloge Italije na ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Women in China face underrepresentation in politics and government
7
13.08.2023 09:34
The time when demographic crisis in China has deteriorated to an unprecedented level, primarily, due to lower birth rates and ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
O distribuciji: Koliko premoženja v državi dejansko obvladuje odstotek Slovencev?
9
11.08.2023 23:30
Koliko premoženja imajo v lasti najbogatejši Slovenci? Nedavno smo prebrali, da naj bi imel odstotek Slovencev v lasti skoraj ... Več.
Piše: Bine Kordež
Chinese-Made Volkswagen Electric Vehicles Face Global Scrutiny: a Trail of Concerns Emerges
13
10.08.2023 21:45
In recent times, Chinese-made Volkswagen electric vehicles (EVs) have come under increasing scrutiny as countries raise concerns ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
UNESCO predlaga implementacijo COBISS na globalni ravni – tudi v Afriki, Golobova vlada pa še politične koordinacije za Zahodni Balkan ne zmore vzpostaviti!
5
01.08.2023 20:00
COBISS, izvirno slovenski organizacijski model knjižničnega informacijskega sistema, ki ga je razvil mariborski Institut ... Več.
Piše: Tomaž Seljak
O ruskem kolonializmu se ne sme govoriti, čeprav se za razliko od zahodnega še vedno ni končal
15
31.07.2023 20:00
Medtem ko se Zahod vedno znova brani pred očitki o kolonialni preteklosti nekaterih nekdanjih velesil in ko se zlasti mlajše ... Več.
Piše: Maksimiljan Fras
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Izgubljeni planet med Titanikom in ladjo norcev
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.153
02/
Biometrični Anže – simpatični »projekt«, a zaenkrat brez jasne uporabnosti
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.669
03/
Kaj je Slovenija, nova nestalna članica varnostnega sveta ZN, sporočila svetu?
Uredništvo
Ogledov: 1.478
04/
Eksekucijska mrzlica v naši največji javni hiši
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.460
05/
V zdravstvu je denarja preveč!
Marjan Podobnik
Ogledov: 1.582
06/
Ena gasilska: Slovenci pospešeno izumiramo in izgubljamo svojo državo
Marjan Podobnik
Ogledov: 1.052
07/
Čas za (za)upanje
Anže Logar
Ogledov: 3.178
08/
Migracijska tempirana bomba
Tilen Majnardi
Ogledov: 338
09/
Nov "dosežek" Mediane: Na lestvico priljubljenosti politikov vrinila nepolitika Boštjana Šefica
Uredništvo
Ogledov: 1.546
10/
China's local authorities deal with financial constraints amid economic woes
Valerio Fabbri
Ogledov: 524