Razkrivamo

Auf wiedersehen*, Adria Airways!? Nemški lastniki so slovenskega letalskega prevoznika dokončno potopili, zdaj pa bi radi malce "državne subvencije"

Že dolgo nismo gledali tako javnega umiranja kakšnega podjetja, ki je registrirano v Sloveniji, kot v primeru "nacionalnega letalskega prevoznika" Adrie Airways. Še posebej so aktivni njeni razjarjeni potniki, poslovni partnerji oziroma dobavitelji in nenazadnje tudi mediji, ki zlepa nismo imeli opravka s tako neprofesionalnim in ignorantskim odnosom, kot ga ima služba za odnose z javnostmi te letalske družbe, katere lastniška struktura je razlog večine njenih težav. Adria Airways je namreč letalski prevoznik, katerega ključni lastniki se skrivajo v davčnih oazah oziroma imajo sami tako prikrito lastniško strukturo, da je na mestu vprašanje, kdo so pravzaprav dejanski lastniki Adrie ...

19.06.2019 23:59
Piše: Dejan Steinbuch
Ključne besede:   Adria Airways   letalstvo   München   SDH   Alenka Bratušek   Marko Jazbec   Steve Röper   Stojan Petrič   bankrot   4K Invest   Holger Kowarsch   AA International Aviation Holding   Gregor Virant   potniki

Foto: Adria Airways

Adria se trenutno sooča z največjimi težavami v svoji zgodovini. Še nikoli ni bila družba tako blizu finančnemu zlomu.

Kdo je dejanski, tj. pravi lastnik Adrie Airways (AA), ki je bila v državni lasti, dokler je ni nekdanja premierka Alenka Bratušek uvrstila na razvpiti seznam petnajstih podjetij za privatizacijo, Slovenski državni holding (SDH), ki ga je takrat vodil Marko Jazbec, pa je Adrio potem tudi prodal nemško-luksemburškemu skladu 4K Invest. Koliko gre za resnično nemško-luksemburško pravno osebo, je težko reči, kajti lastniška struktura je še danes enigmatična. Slovenija je svojo nacionalno letalsko družbo brez kakršnega koli pomisleka prodala investicijskemu skladu, za katerega ne vemo, kdo ali kaj stoji za njim. Že njihova spletna stran (vir) ne pove prav ničesar, vsebinsko je izjemno skopa. Pomenljivo je predvsem to, da na njej ne boste našli enega samega imena, ene same reference ali konkretnega posla. Nič. SDH, ki je Adrio Airways pred tremi leti in pol prodal takšnemu anonimnemu skladu, očitno ni naredil niti d od domače naloge, kaj šele da bi preveril, kdo so ljudje, ki vodijo 4K Invest. We fix it, se glasi njihov slogan, ki glede na širši kontekst celotne zgodbe zveni pravzaprav precej dvoumno. Kaj natančno "zrihtajo" ti fantje? Kamuflažo dejanskega lastništva?

 

Na novinarska vprašanja, ki smo jih že pred časom poslali v München, kjer je sedež tega sklada, nismo nikoli dobili odgovorov. PR služba Adrie Airways, ki smo jo nato opozorili na molk njihovih "nemških lastnikov", nam je sporočila, da nam bodo poskušali pomagati pri vzpostavljanju stika, vendar se do danes ni zgodilo nič. Glede tega pa moramo biti korektni: ne moremo kriviti piar službe AA za to, da nam niso pomagali, ker domnevamo, da niti oni sami ne vedo, kdo je njihov dejanski lastnik.

 

 

Adria Airways na koncu od Suhoja ni kupila ali najela nobenega letala. Pilotom je baje odleglo.

 

 

Od Bavarske prek Irana do Slovenije

 

Zgodba o Adrii Airways, ki smo se jo lotili že pred poldrugim mesecem, objavili pa jo bomo, če nam bo uspelo pridobiti še nekaj ključnih podatkov, do konca poletja, je svojevrstna odslikava temne strani slovenske tranzicije. Kolegi na spletnem portalu Siol so denimo prišli do sledi, ki glede vprašanja lastništva AA vodijo celo v Iran. Vendar ni nujno, da dobesedno. Eden izmed naših virov, ki so aktivni na področju bančništva, nas je diskretno opozoril na možno povezavo med nakupom Adrie Airways in afero Irangate. Na portalu+ imamo poleg tega tudi precej zanesljive informacije, da je med dejanskimi lastniki AA vsaj en Slovenec in da je del denarja za nakup zanesljivo prišel "iz domačih krogov". Že omenjeni Siol je včeraj omenjal Stojana Petriča, češ da je v preteklosti že sodeloval s skladom 4K Invest. Toda Siol iz določenih (osebnih) razlogov že nekaj časa napada Petriča, zato je treba takšne namige vseeno jemati nekoliko z rezervo.

 

Prav nič rezerve pa si prodajalec leta 2016 ni pustil pri pogajanjih s kupcem Številke, ki so spremljale prodajo Adrie Airways konec leta 2015 oziroma v začetku leta 2016, so namreč smešne, čeprav v letalski industriji ne bi bilo prvič, da bi se jim kdo smejal. Avstrijska vlada je denimo nacionalnega prevoznika Austrian Airlines prodala za 1 evro, vendar ne neki sumljivi, napol anonimni (z)družbi, katere posamezni členi - mislimo predvsem na človeka, ki sliši na ime Stefan Beulertz - so povezani z davčnimi oazami, pač pa renomirani letalski družbi Lufthansa. Za Adrio Airways je SDH iztržil 100.000 evrov kupnine, kupec pa ni bil neposredno sklad 4K Invest, pač pa projektno podjetje AA International Aviation Holding, ki so ga Nemci ustanovili le nekaj dni prej z osnovnim kapitalom 25.000 evrov. Uradni naslov firme je identičen naslovu sklada 4K Invest - to je ulica v strogem centru bavarske prestolnice Sendlinger Strasse 10.

 

 

Na mejle ne odgovarjajo. Slovenske medije ignorirajo. Pravi bavarski bonton.

 

 

Na strani kupca je bil ključni svetovalec Steve Röper, ki je kasneje postal tudi član nadzornega sveta AA, dokler ga niso ukinili oziroma odpravili, saj se je Adria Airways iz delniške preoblikovala v družbo z omejeno odgovornostjo. V Ljubljani je za 4K Invest delal team v lokalni ekspozituri dunajske odvetniške pisarne Schönherr, po poročanju portala juve.de (vir) so bili v ekipi Eva ŠkufcaVid KobePetra SmolnikarJurij Lampič in Matija Renčelj. V ekipi odvetniške pisarne Karanović & Nikolič (ljubljanska izpostava) sta bila Marko Ketler in Jaka Simončič.

 

 

Če se vmeša populizem, bo država kot mati Terezija

 

Adria se trenutno sooča z največjimi težavami v svoji zgodovini. Še nikoli ni bila družba tako blizu finančnemu zlomu. Zgodba Adrie se je začela leta 1961, ko je bila ustanovljena kot Adria Aviopromet, njena prioriteta pa so bili čarterski prevozi turistov iz NemčijeVelike Britanije in Skandinavije na jadransko obalo. V kasnejših letih so se zvrstile hude letalske nesreče, najhujša in na srečo tudi zadnja je bila na Korziki, kjer je umrlo vseh 180 ljudi na krovu. Adria je pred tem izgubila še štiri letala, in sicer v Jemnu (30 mrtvih), Beogradu (brez žrtev), Pragi (75) in Zagrebu (113).

 

Tokrat to letalsko družbo ne uničuje slaba komunikacija med letališkim stolpom in piloti, slabo vreme ali preveč sproščeno vzdušje v kokpitu, pač pa vedno slabša likvidnost. Družba je prišla na tako slab glas, da so se letos spomladi hitro končali tudi resni pogovori o menjavi celotne Adriine flote za petnajst ruskih suhojev. Razloga za odpoved previdenega posla pri Adrii sicer niso nikoli priznali, vendar so po naših informacijah sodelovanje odpovedali Rusi, ker so domnevali, da Adria enotavno ni več plačilno sposobna.

 

 

Odpovedi se vrstijo, komunikacija s potniki je arogantna. Imajo nas za bebave ovce, pravi Gregor Virant.

 

 

Stalne odpovedi in združevanja letov so načela tudi potrpljenje potnikov. Slovenci so izjemno lojalni do "svojega" nacionalnega letalskega prevoznika, vendar je zdaj prekipelo tudi njim. Gregor Virant, ki je v zadnjem času doživel kar deset odpoved letov Adrie Airways, je pred tremi dnevi na tviterju objavil, da zbira kandidate za "skupinsko tožbo proti Adrii Airways zaradi zamud pri plačilu odškodnin za odpovedane lete in zamude". Ob tem je opozoril, da družba svoje potnike obravnava "kot bebave ovce" in da v mnogih primerih zahtevke oškodovanih potnikov kljub zakonskemu roku, ki je osem tednov, Adria Airways rešuje osem mesecev (!). Ugotovil pa je tudi to, da so Adriine službe "povsem nedostopne in z nikomer ni mogoče priti v stik".

 

Natanko takšna ugotovitev velja tudi za lastnike AA, kar pomeni, da gre očitno za nekakšno poslovno strategijo. Ki pa se, kot vse kaže, ne bo obnesla, kajti Adria Airways ni več državno podjetje, ki bi se v času krize skrilo pod krilo matere države. So pa Nemci poskušali nekaj takšnega pred kratkim, ko je bil direktor Adrie Airways Holger Kowarsch na obisku pri premierju Marjanu Šarcu in tam izrazil pričakovanje po državni finančni pomoči. Pojavile so se celo informacije, da je med vrsticami zagrozil, da brez državnega denarja Slovenija med predsedovanjem EU leta 2012 ne bo imela več letalskega prevoznika.

 

 

Nemški lastniki kot novodobni "gauleiterji"

 

Takšna "izsiljevanja" so lahko tudi politični spin tistih, ki bi z brenkanjem po strunah nacionalnega interesa še enkrat nategnili slovenske davkoplačevalce in Adrio pripeljali nazaj pod okrilje države. Poskušali so že v primeru Mercatorja, pa jim na srečo ni uspelo. Operacija "vrnimo Adrio Slovencem" je zagotovo v interesu njenih lastnikov, ki te družbe s takšnim poslovanjem, obnašanjem in strategijo ne bodo ohranili pri življenju. Kar vedo tudi sami, zato si zdaj zvišujejo ceno in po seriji sumljivih računovodskih trikov v preteklih letih, s katero so uspeli ohranjevati status quo, posegajo še po zadnjem orožju, ki ga imajo: izsiljevanju.

 

 

Alenka Bratušek razmišlja o pomoči Adrii, precej bolj zadržan je Zdravko Počivalšek. (Foto: Mediaspeed)

 

 

Pomagajte Adrii, sicer bo Ljubljana povsem prometno (letalsko) odrezano mesto. Črna luknja Evrope. Ljubljana je že zdaj ena izmed letalsko najmanj dostopnih evropskih prestolnic, izmed nekdanjih jugorepublik pa žalostna rekorderka, saj je brniško letališče po rasti potnikov med najslabšimi in ga je prehitela že celo Priština. Seveda bi bankrot Adrie tako klavrno stanje le še poslabšal, vendar se na drugi strani zdi, da brniško letališče, ki ga je Alenka Bratušek skupaj s pristajalno stezo (!) prodala Fraportu (torej nemški zvezni deželi Hessen), potrebuje takšen izziv: ali se končno postavi na noge in postane pravo letališče, iz katerega se bo dalo leteti še kam drugam kot v Bruselj in na Balkan, ali pa naj propade še Brnik.

 

V obstoječih razmerah, ki so očitno skrajno resne, se nemški menedžerji pri Adrii obnašajo kot gauleiterji leta 1941, kar nedvomno presega vse meje. Glede na sum, da so od leta 2016, ko so kupili Adrio Airways, naredili marsikaj v nasprotju s predpisi, bi bil skrajni čas, da v igro vstopi Nacionalni preiskovalni urad, po možnosti pa tudi SOVA. Če je v ozadju kriminalna združba, potem je država dolžna zaščititi državljane in davkoplačevalce. Hkrati pa ni nepomembno, da se zavedamo tudi lastne odgovornosti in ne nasedamo populističnim politikom, ki utegnejo promovirati "nacionalizacijo" letalskega prevoznika za vsako ceno, in sicer po logiki "ni važno, koliko nas bo stala, važno je, da jo imamo". Prav Alenka Bratušek že odpira usta in govori o nekakšni državni pomoči.

 

* auf Wiedersehen - na svidenje

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
16
"Lobiranje" za gradnjo avtosalona AC Pentlja vse bolj divje, javnim uslužbencem zdaj grozijo že kar po telefonu!
7
03.04.2020 12:29
Zgodba o netransparentnem, s sumom korupcije obremenjenem projektu gradnje avtosalona luksuznih vozil BMW in Jaguar na ... Več.
Piše: Uredništvo
Spletke na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje: Je bil izpad Ivana Eržena posledica sladkega maščevanja njegove predhodnice Nine Pirnat?
15
01.04.2020 22:55
Izjava novega v.d. direktorja Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) Ivana Eržena, češ da vlada pretirava z zadnjimi ... Več.
Piše: Uredništvo
Kaj prinaša megazakon, "protikorona paket" v bilance gospodarskih družb?
6
01.04.2020 00:43
Se še kdo spomni, kako smo še pred nekaj meseci zaradi kakih 50 milijonov evrov proračunskih izdatkov bili plat zvona, češ da se ... Več.
Piše: Bine Kordež
Spomenica Katedrale svobode: "Slovenija med epidemijo, v izrednih razmerah in potem"
12
29.03.2020 10:00
Peter Jambrek, Matej Avbelj, Boštjan M. Jambrek, Ernest Petrič, Dimitrij Rupel, Tomaž Zalaznik so v imenu Katedrale svobode, ... Več.
Piše: Uredništvo
Izredne razmere v gospodarstvu: Učinki koronavirusa na podjetja in podjetnike zahtevajo slovenski "Marshallov plan"
24
24.03.2020 23:30
Za učinkovito spopadanje s posledicami krize bo ključno, da država v čim večji meri nadomesti izpad dohodka zaradi izrednih ... Več.
Piše: Bine Kordež
IZUM in Cobiss.net: Kdo koga zavaja, kdo kaj skriva in čigave interese kdo zastopa?
5
22.03.2020 22:59
Verjetno je bil na seji Odbora Državnega zbora za zunanjo politiko 26. februarja 2020 marsikdo presenečen, ko sta dva mariborska ... Več.
Piše: Tomaž Seljak
Koronavirus in slovenski proračun: Deficita bo najbrž za več milijard, toda ključno je, da ne ustavimo poslovnih verig in denarnih tokov!
7
19.03.2020 16:30
Kakšne posledice bo imel koronavirus na slovensko gospodarstvo, kako bo vplival na proračun? Naš sodelavec Bine Kordež ocenjuje, ... Več.
Piše: Bine Kordež
Koronavirus ubija gospodarstvo: Zaustavitev gospodarske aktivnosti že za mesec dni bi pomenila katastrofo, primerljivo z letom 1991!
17
17.03.2020 00:00
Koronavirus bo imel konkretne posledice tudi na slovensko ekonomijo ter na celotno naše življenje. Upajmo, da bomo epidemijo v ... Več.
Piše: Bine Kordež
Dnevnik mlade žrtve koronavirusa: Vzemite zdravje v svoje roke, pazite nase in na ljudi okoli sebe - predvsem pa: ostanite doma!
11
16.03.2020 02:00
Trudim se dovolj zbrati misli, da začnem pisati o svoji izkušnji. Iskreno? Težko je. Ne izpostavljam se rada. Ni mi prijetno ... Več.
Piše: Uredništvo
Koronavirus, farmacevtska industrija in geopolitika: Ameriško "zategovanje" Kitajske je del medijske kampanje proti Pekingu
5
15.03.2020 11:00
Dejanski razlog, ki tiči za zahodnim političnim in medijskim osredotočenjem na koronavirus, je povzročiti čim več škode ... Več.
Piše: Shane Quinn
Zbogom in hvala za vse okostnjake, Miro! (Analiza diplomacije Mira Cerarja in njegove klavrne zapuščine)
9
13.03.2020 03:00
Predvidoma še danes naj bi ministri nove vlade po prisegi v državnem zboru prevzeli posle od svojih predhodnikov, med drugim ... Več.
Piše: Uredništvo
Predsednik Pahor: "Težko bo, morda bo celo zelo težko. A skupaj bomo uspeli!"
11
12.03.2020 15:19
Slovenija je danes tudi uradno razglasila epidemijo koronavirusa. Aktivirale so se vse sile zaščite in reševanja, vsi napori ... Več.
Piše: Uredništvo
Epidemija koronavirusa je tu! Slovenija se mora pripraviti na to, da najhujše šele prihaja!
7
12.03.2020 01:15
Slovenija nujno potrebuje vlado s polnimi pooblastili, kajti bitka s koronavirusom, ki pri nas napreduje po italijanskem ... Več.
Piše: Uredništvo
S kom se je "spentljal" minister za okolje Simon Zajc, da s svojimi dejanji ogroža kandidaturo Lilijane Kozlovič za pravosodno ministrico?
3
10.03.2020 14:33
Koronavirus in sestavljanje nove vlade sta idealna priložnost za vse, ki izkoriščajo medvladje za uveljavljanje kapitalskih ... Več.
Piše: Uredništvo
Koronavirus: Razmere so resne, vlada suspendirala schengenski režim na meji z Italijo
15
10.03.2020 00:00
Glede na dosedanjo politiko in prakso Šarčeve vlade v odstopu je ponedeljkova odločitev o uvedbi nadzora na meji z Italijo, ki ... Več.
Piše: Uredništvo
Svet za nacionalno varnost ni figov list za katastrofalni "krizni menedžment" Šarčeve vlade
11
09.03.2020 00:30
Svet za nacionalno varnost, ki ga je za ponedeljek sklical premier v odstopu Marjan Šarec, je prva resna poteza njegove vlade v ... Več.
Piše: Uredništvo
Koronavirus v Sloveniji: Če nam grozi italijanski scenarij, potem bo ta konec tedna odločilen za nadaljnjo epidemijo!
19
07.03.2020 18:30
V naslednjih 48 urah, vsekakor pa do ponedeljka zjutraj bo jasno, kaj čaka Slovenijo glede koronavirusa. Ali je možen ... Več.
Piše: Uredništvo
Ko sem "ustrelil" Mira Cerarja, so me ovajali in medijsko linčali, ko pa sem Janeza Janšo, so bili vsi pomenljivo tiho ...
14
07.03.2020 00:45
Boj proti kulturnemu boju, ki zastruplja Slovenijo, bo veliko trdovratnejši od spopadanja s koronavirusom. Kajti medtem ko virus ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Janševa vlada in javne finance: Koalicijska pogodba je resda radodarna, toda proračunske omejitve so znane
10
03.03.2020 23:00
Po torkovi izvolitvi Janeza Janše za mandatarja je izvolitev nove koalicijske vlade le vprašanje časa. Kaj v tem kontekstu ... Več.
Piše: Bine Kordež
Minister za zdravje Šabeder tvega, da se bo z dotikanjem obraza okužil s koronavirusom!
12
02.03.2020 21:35
Na včerajšnji seji državnega zbora je marsikdo začudeno opazoval ministra za zdravje v odstopu Aleša Šabedra. Prvo pravilo ... Več.
Piše: Uredništvo
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Spletke na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje: Je bil izpad Ivana Eržena posledica sladkega maščevanja njegove predhodnice Nine Pirnat?
Uredništvo
Ogledov: 2,845
02/
"Lobiranje" za gradnjo avtosalona AC Pentlja vse bolj divje, javnim uslužbencem zdaj grozijo že kar po telefonu!
Uredništvo
Ogledov: 2,687
03/
Uredniški komentar: Vojna s koronavirusom bo še trajala, lahko tudi pol leta, zato je poleg zdravja zdaj bistveno ohranjanje delovnih mest
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,034
04/
Spomenica Katedrale svobode: "Slovenija med epidemijo, v izrednih razmerah in potem"
Uredništvo
Ogledov: 1,617
05/
Kaj botruje barvni slepoti v osnovnih definicijah: odgovornost ali krivda?
Igor Vlačič
Ogledov: 1,819
06/
Koronavojna: Izredne razmere v slovenskem gospodarstvu in po celem svetu zahtevajo takojšnje ukrepe!
Mark Stemberger
Ogledov: 1,381
07/
Devet življenj Boruta Jamnika: Cerarjeva vlada vabi tuje investitorje, Jamnik pa jih preračunljivo odganja
Uredništvo
Ogledov: 8,791
08/
Vidne posledice nevidnega orožja
Simona Rebolj
Ogledov: 943
09/
Kaj prinaša megazakon, "protikorona paket" v bilance gospodarskih družb?
Bine Kordež
Ogledov: 1,005
10/
Scenarija odpiranja gospodarstva še ni, zagon bo potekal postopoma
Tine Kračun
Ogledov: 782