Komentar

Da bi prekinili manipulativno merjenje javnega mnenja, potrebujemo zakon o agencijah za merjenje javnega mnenja

Raziskave javnega mnenja so v Sloveniji politični fenomen in podaljšek lobijev, je prepričan Tilen Majnardi, nekdanji novinar POP TV in Financ, ki je bil po odhodu iz medijev vodja kabineta finančnega ministra, lobist, vodja korporativnega komuniciranja pri Hitu in podjetnik. Danes je eden izmed najbolj izpostavljenih članov Dobre države in medije opazuje z vseh strani. Ker se zadnje čase intenzivno ukvarja s fenomenom javnomnenjskih anket, ki so v Sloveniji dejansko svojevrstna manipulacija, smo ga povabili, naj za portal+ na kratko strne bistvo problema. Majnardi opozarja, da anket pri nas ne izvajajo neodvisne družbe (vmes je tudi kakšna svetla izjema brez vpliva), pač pa večinoma posvečene agencije, kakršni sta Ninamedia in Mediana. Občasno se pojavijo sicer tudi obrobne "alternative" Valicon, Episcenter ali Parsifal, ki pa hote ali nehote nekritično sledijo vzorcem velikih bratov in sester ter željam naročnikov. "Dvorne" agencije predstavljajo ljudem menda "nesporna" dejstva, voljo volivcev in ko jih povzamejo t. i. neodvisni in mainstream mediji (RTV Slovenija, POP TV ...), rezultati njihovih anket postajajo del kontinuirane predvolilne kampanje, ki je noben zakon ne sankcionira.

17.09.2019 22:15
Piše: Tilen Majnardi
Ključne besede:   javno mnenje   ankete   Ninamedia   Mediana   RTV Slovenija   volitve   kampanja   mediji   demokracija

Foto: POP TV / 24ur.com

Ključne agencije za merjenje javnega mnenja niso demokratični opazovalci, merilci dogajanja, ampak podaljški političnih interesov in obstoječih političnih strank.

Gre za začaran krog podpore volivcev, merjenja mnenja in medijev, ki te podatke prenašajo. V normalni državi s konkurenčnimi mediji, ki jim je kaj za verodostojnost informacij, bi agencije, ki prirejajo podatke, propadle. Slovenija je na tem področju mlada, predvsem pa kontaminirana. Ključne agencije za merjenje javnega mnenja niso demokratični opazovalci, merilci dogajanja, ampak podaljški političnih interesov in obstoječih političnih strank. Tistih seveda, ki imajo denar, to pomeni oblast. Če bi bile te kvazi agencije na pravem trgu, kjer vladata resnična ponudba in povpraševanje po pravih informacijah, jih ne bi bilo. Te agencije so promotorji svojih botrov, izbrancev in tega niti ne skrivajo. To jim omogočajo nekritični in šibki mediji, uredniki, ki so prav tako odvisni od političnih in kapitalskih botrov. Pri objavah raziskav javnega mnenja in anket o različnih družbenih vprašanjih, o podpori političnih strankam, politikom, kandidatom na volitvah, o referendumskih vprašanjih itd. bi moral zaradi zagotavljanja preglednosti in objektivnega informiranja javnosti izdajatelj medijev navesti:

 

- firmo oziroma ime in priimek ter sedež oziroma naslov naročnika, plačnika in izvajalca;

 

- čas, v katerem je bila opravljena raziskava javnega mnenja oziroma anketa;

 

- način izvedbe;

 

- vzorec;

 

- odzivnost vprašanih;

 

- natančen vprašalnik, način ter obliko, kako so bila vprašanja zastavljena (ali so anketiranci odgovarjali na priklic, ali so izbirali v naprej pripravljene opcije odgovorov, vrstni red vprašanj in podvprašanj);

 

- merske napake.

 

 

Vse to so namreč profesionalni standardi pri merjenju javnega mnenja. Po domače povedano gre zadeva takole: agencija nekomu izmeri nizek odstotek, mediji to promovirajo in "kakor" sledijo strokovnim informacijam ter ugotovijo, da nisi pomemben, nisi na soočenjih pred volitvami, na koncu pa tudi tisti volivci, ki si jim morda simpatičen, rečejo, da ne bodo vrgli stran glasu in volijo nekoga drugega, ali - kar je še bolj katastrofalno - sploh ne gredo na volitve. Od tudi morda vir naše nizke udeležbe na volitvah. O tem drugič.

 

Zakaj naše javnomnenjske agencije to počnejo? Zato, ker imamo nepopolno demokracijo, ki se odraža v asimetričnosti informacij in prikritem odločanju v ozadju. Dejstvo je, da se tem trenutku dogajajo kršitve Zakona o javnem zavodu RTV Slovenija, ki ne zagotavlja celovitega obveščanja javnosti o političnem dogajanju v državi v skladu z zakonom, prav tako se sporne prakse dogajajo tudi v zasebnih medijih, ki v skladu s političnimi interesi svojih lastnikov promovirajo izbrane politične favorite. Agencije za merjenje javnega mnenja so postale svojevrsten promocijski element, ki pod pretvezo javnega mnenja vsiljujejo in omogočajo oblast posvečencev.

 

Takšno stanje je nezdravo, netransparentno, koruptivno in nezakonito. Da bi prekinili takšno prakso in hkrati zagotovili spoštovanje osnovnih demokratičnih standardov državne ureditve v Republiki Sloveniji, bi morali čim prej sprejeti naslednje ukrepe in nadgradnjo področne zakonodaje:

 

1. spremembe Zakona o RTV Sloveniji, ki bodo odpravile diskriminatorno in arbitrarno razlikovanje parlamentarnih in neparlamentarnih strank ali neodvisnih list na posameznih soočenjih v okviru volilne kampanje ter omogočile dejansko delovanje javnega servisa v interesu vseh državljanov,

 

2. spremembe Zakona o volilni in referendumski kampanji, ki bodo vse medije, ne glede na zasebno ali javno lastništvo, zavezale k enakopravni predstavitvi vseh list ali kandidatov, ki kandidirajo na posameznih volitvah, če se bo posamezen medij odločil za posebne predvolilne oddaje ali rubrike,

 

3. spremembe Zakona o volilni in referendumski kampanji, ki bodo medije in agencije za merjenje javnega mnenja dodatno zavezale k predstavitvi načina merjenja in prikazovanja rezultatov merjenja javnega mnenja,

 

4. sprejem posebnega Zakona o agencijah za merjenje javnega mnenja, ki bo obvezo o korektnosti objavljanja načinov merjenja in prikazovanja rezultatov razširil na celotno leto ter lastnike teh agencij podvrgel obvezam Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije,

 

5. spremembe Zakona o volilni in referendumski kampanji, ki bodo vse medije, ne glede na zasebno ali javno lastništvo, zavezale k prepovedi prikritega oglaševanja strank v okviru različnih informativnih oddaj, ki se sedaj izvaja na podlagi izgovorov o nekakšni neodvisni uredniški politiki.

 

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
8
Željko Kipke: Duh je um, um je moč zavesti, zavest pa je še kako resnična
6
31.07.2021 21:04
Čudež je moč preobrazbe! Željko Kipke se s svojo umetniško obsesijo v celoti posveča probrazbi v odnosu med zavestjo in ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Sprechen Sie Albanisch?* Kosovsko vprašanje in dokončanje razpada Jugoslavije
16
30.07.2021 22:59
Usodnost spornega priznanja legitimnosti albanskega Kosova utegne imeti nekoč posledice za slovensko državnost. Utegnejo nas ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Stop vohunjenju! Reši nas lahko samo popolna transparentnost in javna dostopnost
10
29.07.2021 20:44
Najbljše orožje proti vohunjenju je sistemska zakonodaja, ki bi zahtevala, da nobena zadeva ali informacija, ki se tiče skupnih, ... Več.
Piše: Miha Burger
Ali informacijska pooblaščenka nehote "sabotira" napore javnega zdravstva za zajezitev četrtega vala epidemije?*
22
26.07.2021 22:00
Vlade v svetu in tudi naša so dale na prvo mesto v pandemiji ohranjanje zdravja ljudi. Praviloma so ukrepi v naši družbi ... Več.
Piše: Milan Krek
Previsoka pričakovanja za slavne, uspešne in ugledne puhličarje
3
25.07.2021 11:00
Logično, da UEFA ni podprla mavrične promocije zaradi nasprotovanja madžarski homofobni politiki. Ker UEFA, a veste, se ne vtika ... Več.
Piše: Simona Rebolj
George Costakis je kupoval za človeštvo neskončno pomembne umetnine, ki niso imele nobenega trga, kaj šele cene
3
24.07.2021 22:00
George Costakisje zbiral umetnine, ki jih ni nihče želel na zidovih svojih domov, še manj pa v muzejih. V svojem stanovanju je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Slovenska zunanja politika od naprave za oživljanje do Janševe "tviter diplomacije"
23
23.07.2021 21:04
Potem ko smo skoraj poldrugo desetletje nemo opazovali prorusko orientiranost slovenske zunanje politike, smo lani iz dežja ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Genialna promotorka aluminija Janja Vidmar ali intelektualna prostitucija v vrhu mladinske književnosti
16
22.07.2021 22:20
Umetnik, če ni zmožen ohraniti človeka v sebi, naj se obesi, je povedal Cankar. Če pa se prilagodi, ni umetnik. Janji Vidmar se ... Več.
Piše: Anej Sam
Direktor Finančne uprave Ivan Simič pravi, da bo še naprej sprejemal davčne zavezance, ki bodo prišli k njemu
15
21.07.2021 22:18
K meni na Finančno upravo Republike Slovenije (FURS) lahko pride vsak davčni zavezanec in vsakdo, ki ima ali nima težave s ... Več.
Piše: Ivan Simič
Janša vs iranski režim: So človekove pravice za Evropsko unijo po novem stvar pregmatizma in "višjih interesov"?
13
20.07.2021 20:30
Janševa izjava o neodvisni preiskavi množičnih pobojev političnih zapornikov v Iranu konec osemdesetih je v precejšnjo zadrego ... Več.
Piše: Božo Cerar
Moški pri reprodukciji prispeva zgolj spermij, zato naj se ne oglaša, ko gre za splav!
17
19.07.2021 20:00
Junija so evropski poslanci izglasovali resolucijo, po kateri so reproduktivne pravice žensk priznane kot človekove pravice. ... Več.
Piše: Ana Jud
Smo Slovenci s pljuvanjem posameznikov na ulicah prišli na nivo južnoameriških alpak?
20
18.07.2021 21:00
Pa začnimo tokrat s pljuvanjem pri alpakah, udomačenih južnoameriških kamelah andskega visokogorja. Alpake uporabljajo pljuvanje ... Več.
Piše: Milan Krek
O bolečini in trpljenju: "Pa kako jih ni sram, da se tako nemarno pretvarjajo!?"
5
17.07.2021 21:00
Ko govorimo o bolečini, govorimo o tistem trenutku, ko se naša govorica prelomi in se popolnoma spremeni, njen izraz pa postane ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Od besed k dejanjem ali zakaj je čisto vsak dan dober za umiranje
7
16.07.2021 20:18
Spomladi 1998 sem bil svetovalec predsednika državnega zbora. V mesečniku Parlamentarec sem objavil članek o svoji ideji ... Več.
Piše: Miha Burger
Po referendumu: Kaj je nekaj metrov obale proti večnemu pohlepu? Zato je pomembno, da je zakon padel.
14
15.07.2021 21:26
Le kaj naj človek pet dni po referendumu še pove o tem, zakaj je dobro, da je Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o vodah ... Več.
Piše: Zoran Leban Trojar
Trije tipi slovenskih levičarjev, zaradi katerih so Slovenci tako grozljivo leni, ko je treba voliti
19
13.07.2021 21:36
Slovenska politična scena je jasna kot bel dan. Imamo anacionalne leve in nacionalne desne sile, ki nikdar do sedaj in še lep ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Bodo maturanti, ki so se iz Španije domov vrnili okuženi, sprožili četrti val epidemije Covid-19 v Sloveniji?
19
12.07.2021 21:00
Maturantski izlet je vedno nekaj lepega, poln pričakovanj, zabave, druženja in srečanj z mnogimi mladimi s celega sveta, če se ... Več.
Piše: Milan Krek
Naše svinje so zaslovele po vsej Evropski uniji in dokazujejo, da smo Slovenci idioti
14
11.07.2021 22:15
Evropsko sodišče za človekove pravice (ESČP) redno poudarja, da se svoboda izražanja ne nanaša zgolj na informacije, katerim smo ... Več.
Piše: Ana Jud
Jalov blagor ubogih na duhu, kajti kraljestvo je že njihovo
21
11.07.2021 11:00
Mitja Okorn je verjetno po slovenski logiki pojem uspeha tudi zato, ker je bistveno več zaslužil v tujini kot naši režiserji, ki ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Poezija je molk, ki prihaja izza priprtih oči
2
10.07.2021 18:00
Dane Zajc me prek poezije povezuje s svojo čustveno iskušnjo, nakaj manj s čutno zaznavo, še najmanj pa z intelektualno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
20 žensk, ki lahko krojijo prihodnost Slovenije kot bodoče predsednice, premierke in ministrice
Uredništvo
Ogledov: 1.807
02/
Ali informacijska pooblaščenka nehote "sabotira" napore javnega zdravstva za zajezitev četrtega vala epidemije?*
Milan Krek
Ogledov: 1.471
03/
Uredniški komentar: Slovenska zunanja politika od naprave za oživljanje do Janševe "tviter diplomacije"
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.455
04/
Kako je obrambni minister Tonin, strokovnjak za zakup medijskega prostora, prepričal Pristop, naj Slovensko vojsko promovirajo Nova24tv.si, Domovina.si in Iskreni.net
Domen Savič
Ogledov: 1.231
05/
Genialna promotorka aluminija Janja Vidmar ali intelektualna prostitucija v vrhu mladinske književnosti
Anej Sam
Ogledov: 1.276
06/
Previsoka pričakovanja za slavne, uspešne in ugledne puhličarje
Simona Rebolj
Ogledov: 1.400
07/
Sprechen Sie Albanisch?* Kosovsko vprašanje in dokončanje razpada Jugoslavije
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 838
08/
Stop vohunjenju! Reši nas lahko samo popolna transparentnost in javna dostopnost
Miha Burger
Ogledov: 669
09/
Statistično gledano pri nas pod pragom revščine živi skoraj četrt milijona ljudi, vendar ...
Bine Kordež
Ogledov: 624
10/
Direktor Finančne uprave Ivan Simič pravi, da bo še naprej sprejemal davčne zavezance, ki bodo prišli k njemu
Ivan Simič
Ogledov: 1.501