Komentar

Slovenija kot Adria Airways

Skoraj nobenega dvoma ni več: Adria Airways bo še en nacionalni letalski prevoznik, ki ga čaka bridek konec. Po nekajletni kalvariji in stalni negotovosti je konec zdaj blizu. Ob tem pa se odpirajo različna vprašanja, na katera še nihče v Sloveniji ni uspel najti odgovora. Denimo: kdo so pravzaprav pravi lastniki Adrie, kako to, da so njeno upravljanje zaupali nekim tretjerazrednim bavarskim menedžerjem, ki so Adrio Airways uspeli potopiti v razmeroma kratkem času? V čigavem interesu je pravzaprav uničenje Adrie? 

22.09.2019 23:04
Piše: Dejan Steinbuch
Ključne besede:   Adria Airways   lastništvo   Slovenija   Alen Ščurić   4K   vlada   SDH   stečaj   letalstvo   Brnik

Foto: Wikimedia

... za malenkost nam je ušlo in zdaj lahko gledamo, kako drsimo nazaj, opazujemo propad Adrie Airways in ob tem sami sebe prepričujemo, da se državi kaj takšnega ne more zgoditi. 

Da je vodilni menedžment Adrie Airways v zadnjih nekaj letih ravnal v nasprotju z vsemi pravili letalske stroke, smo natančno argumentirali v obširni analizi, ki smo jo pod naslovom Mayday, Mayday, Mayday: Dosje Adria Airways ali kako je slovenska oblast uničila slovensko letalstvo (vir) že 10. julija letos objavili na portalu+, njen avtor pa je bil ugledni hrvaški letalski analitik Alen Ščurić. Že na začetku poletja je bilo torej jasno, da je Adria "mrtvec na aparatih" in da takšno stanje ne more več dolgo trajati. Resda je nemško vodstvo "slovenskega nacionalnega letalskega prevoznika" vmes na vsak način poskušalo izsiliti finančno pomoč države, vendar se ne premier Marjan Šarec ne vodstvo Slovenskega državnega holdinga (začuda) niso pustili omehčati. Da bodo Nemci za pridobitev državne pomoči - kar bi bilo glede na evropsko zakonodajo tako ali tako hudo problematično - uporabili tudi najbolj podle trike, najbrž nihče ni pričakoval. A kdor je pozorno prebral Ščurićevo analizo Adrie Airways in še nekaj člankov, ki smo jih v zadnjem letu o družbah, ki se skrivajo za lastništvom Adrie, objavili na našem portalu, ga obnašanje nemških menedžerjev ne bi smelo presenetiti.

 

Priznam, da me blazno zanima, kdo so pravi lastniki Adrie. Je možno, da so med njimi tudi Slovenci, da gre vsaj deloma za "umazan" denar iz tranzicijskih malverzacij, ki se je na ta način "vrnil"? Ta teza sicer ni čisto nemogoča, vendar ima eno veliko pomanjkljivost. Namreč - zakaj bi nekdo investiral denar v firmo, ki jo potem v samo nekaj letih - hote ali nehote - uniči? (Razen če mu kdo plača za to. Recimo konkurenca.) Je lahko kdo res tako nesposoben? Morda je šlo za prehud pohlep, ki ga letalski trg, na katerem se Adria ni najbolje znašla že v časih, ko je bila v državni lasti, ne prenese? 

 

Da bi prišli do kakšnega pametnega odgovora, si z imeni tretjerazrednih nemških menedžerjev in Adriinih kvazilastnikov - eden se celo pojavlja v dokumentih, ki razkrivajo lastnike iz davčnih oaz - ne moremo kaj prida pomagati. Ta imena namreč ničesar ne povedo, so kot statisti v filmu, nujni, da lahko glavni igralci opravijo svoje delo. Morda se tu bližamo bolj realnemu scenariju; kaj pa če je šlo pri uničenju Adrie Airways za t.i. črno operacijo ene izmed vodilnih evropskih letalskih družb, ki ima v regiji, kjer je desetletja kraljevala Adria Airways, svoje interese in jo takšna lokalna konkurenca neizmerno moti. Ali je možno, da je bil nakup Adrie za nekaj sto tisoč evrov (!) s strani nekakšnih slamnatih lastnikov za konkurenco v bistvu najcenejši način, kako postopoma likvidirati Adrio? Kajti po prodaji domnevno nemškemu skladu 4K se je dogajalo prav to: Adria je začela počasi, a vztrajno padati ... dokler ni dosegla točke, v kateri se nahaja danes. Point of no return, če parafraziramo v jeziku pilotov.

 

Dejstva, ki jih lahko na kratko povzamemo, so sledeča: Adrie Airways ni več možno rešiti, njen stečaj je neizogiben. To sicer še ne pomeni nujno tudi njenega uničenja oziroma prenehanja obstoja kot blagovne znamke, je pa vsekakor možno, da od Adrie ne bo ostalo drugega kot tisti stari DC-6 na Brniku. Propad Adrie bo vsaj kratkoročno seveda zelo prizadel tudi promet na ljubljanskem letališču, ki je že sedaj edino letališče v regiji, ki beleži staganacijo ali komaj opazno rast, medtem ko imajo ostala letališča izjemne trende rasti (da je Ljubljano prehitela celo Priština, pove vse). Za slovenski turizem in tudi siceršnjo prometno povezanost s svetom je konec Adrie zagotovo slaba novica, saj je bila slovenska prestolnica že doslej prometno skoraj odrezana od nekaterih ključnih evropskih centrov, kaj šele izvenevropskih središč.

 

Na nek način me propad Adrie Airways spominja na usodo in dinamiko te države. Počasi, a vztrajno drsimo navzdol, z vsako vlado je slabše, negativna selekcija se krepi, k odločanju so prepuščeni ljudje brez slehernega občutka za državo, državljane in zdravo mero. Adria je po spremembi lastništva, ko je država prenehala pokrivati njeno izgubo, pod novim lastnikom relativno hitro propadla. Država propada počasneje, vendar vseeno propada. Že pred kratkim sem ponovil svoj stavek izpred nekaj let, ki se nanaša na dvom, da bo Slovenija čez 10 ali 20 let še obstajala. Vem, da izpade katastrofično ali celo malce čudaško, saj takšnih besed v drugih medijih ne boste našli, vendar se bojim, da imam prav. S takšnim načinom upravljanja države, s takšno kadrovsko zasedbo ne bomo prišli daleč. Pa je Sloveniji, če jo za hip primerjamo z nekdanjimi sopotnicami v projektu SFRJ, ves čas tako dobro kazalo, morda je manjkalo le nekaj malega, droben korak naprej, tisti usodni momentum, nujen za formiranje družbe (nacije) v resno, urejeno državo, ki bi ga Slovenija potrebovala, da bi se za vedno odlepila od Balkana ... a je zmanjkalo, za malenkost nam je ušlo in zdaj lahko gledamo, kako drsimo nazaj, opazujemo propad Adrie Airways in ob tem sami sebe prepričujemo, da se državi kaj takšnega ne more zgoditi. 

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
70. let zveze NATO: Če na srečanju v Londonu članice ne bodo stopile skupaj, se ponujajo črni scenariji
11
11.11.2019 20:00
Severnoatlantsko zavezništvo se sooča z najbolj kompleksno in nepredvidljivo varnostno situacijo od svojega nastanka pred 70. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Meditacija o zidovih: Ugani, kdo pride danes na kosilo
15
10.11.2019 19:30
Kaj bi rekli v New Yorku, če bi kdo izjavil, da se je Svetovni trgovinski center leta 2001 podrl na dve strani: na ZDA in na ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Parlamentarna preiskovalna komisija v zadevi Kangler in nenavadno obnašanje ustavnega sodišča
8
10.11.2019 09:59
Močno dvomim, da bi ustavni sodniki kljub svoji vzvišenosti prezrli pričanje Franca Kanglerja pred preiskovalno komisijo, saj so ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Človeštvo se bo na koncu pobilo med sabo, navkljub vsemu pa smo v boju za lepoto sveta!
15
09.11.2019 20:00
Ljudje smo edini med živalmi, ki smo sposobni pogledati v svoje možgane, mogoče smo jih celo sposobni rekonstruirati in na novo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Zbogom, Levica! Šarcu bo zdaj še težje vladati, a na srečo ima nekaj smisla za humor
18
08.11.2019 01:00
Na sklonjenih hrbtih koalicijskih partnerjev je v središče političnega dogajanja vkorakalaLevica. Brez ene resne odgovornosti, ... Več.
Piše: Anuša Gaši
Evropa med neizprosno demografijo in "zarukanim nacionalizmom": Ali slovenski narod odmira?
21
05.11.2019 00:34
Demografska gibanja v Evropi so v glavnem alarmantna in vzbujajo upravičene skrbi. Če odmislimo Kosovo, potem se evropske države ... Več.
Piše: Anej Sam
Klinični center kot mikrokozmos slovenske države: insajderski esej o negativni selekciji
12
03.11.2019 22:00
Pričujoči tekst pozorno preberite, saj se v njem skriva posebno, presenetljivo sporočilo, ki je povezano z datumom objave: ... Več.
Piše: Blaž Mrevlje
Yoko Ono & Marina Abramović: Bolje je biti oseba en dan, kot senca tisoč let.
10
02.11.2019 21:00
Bistvena razlika med umetniškim delomYoko Ono(1933) inMarino Abramović(1946) je v tem, da Yoko Ono proizvaja umetniške dogodke, ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Britanski davkoplačevalci se ne dajo: Levičarska zloraba besed in "Mala rdeča knjižica"
13
27.10.2019 19:00
V politiki so levičarji že od nekdaj dobri pri izkrivljanju besed. Zgodovinska so bila profit pomeni izkoriščanje, kapitalizem ... Več.
Piše: Keith Miles
Korupcija za telebane: Kratek priročnik o korupciji in provizijah na Slovenskem
7
27.10.2019 09:00
Komentarji mojih zadnjih dveh prispevkov naportalu+so me vzpodbudili, da napišem nekaj o poslovnih navadah v Sloveniji.Nisem ne ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Mi, umetniki levi anarhisti, težko sprejmemo idejo, da je kultura največja vrednota
2
26.10.2019 21:20
Bralec, samo pomisli, kakšna mega skladovnica informacij je vpeta v digitalno vesolje. Vsako sekundo se širi. Točno to vesolje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
O bednem filozofu: Ali je Boris Vezjak retardiran? Ali ima IQ višji od številke čevljev?
32
25.10.2019 14:00
Boris Vezjak ni znan in ne pomeni ničesar nikomur, vendar je v sebi osredotočil vso bedo filozofije. Ponazarja stanje prodanih ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
David Tasić (1962-2019)
3
24.10.2019 22:24
O vsem skupaj bi bilo lažje posneti film kot pisati. Na srečo je bila večina prizorov naših skupnih osemdesetih polna ... Več.
Piše: Franci Zavrl
Stati inu obstati: Proces impeachmenta zoper Donalda Trumpa prehaja v novo fazo
5
23.10.2019 22:04
Impeachment je v Združenih državah ponovno dobil zagon. Ankete javnega mnenja mu postajajo naklonjene, kar budno spremljajo tako ... Več.
Piše: Božo Cerar
Konec mita o dobrem ustavnem sodišču: Primer Accetto in moralna integriteta sodnikov
45
22.10.2019 23:15
Prilika o dveh ustavnih sodnikih, od katerih eden laže, drugi pa na laž opozori javnost, ne bi smela predstavljati večje moralne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Katalonska neodvisnost: V Evropo prek Madrida ali Barcelone?
26
20.10.2019 19:00
Zunanji ministerMiro Cerarnajbrž ni dobro vedel, kaj govori, ko je španski policijski in pravosodni teror v Kataloniji razglasil ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
So Adrio Airways prodali slamnatemu skladu, ker je bilo treba zabrisati sledi sumljivih poslov?
13
20.10.2019 09:00
Agonija Adrie Airways se še ni prav končala, pa nam Alenka Bratušek in Zdravko Počivalšek že ponujata novo avanturo:ustanovitev ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Oktavia. Trepanacija: Opera, ki je uprizorjena v odprti Leninovi glavi
1
19.10.2019 19:00
Biti sto let kasneje v istem političnem prostoru Lenina in poslušati opero o njegovem brutalnem boljševizmu, je poseben ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Farsa v Združenih narodih: Venezuelo izvolili v Svet za človekove pravice
8
18.10.2019 20:00
17. oktobra, na dan umora venezuelskega opozicijskega aktivista Edmunda Rade, je Madurov režim prejel čudovito nagrado Generalne ... Več.
Piše: Božo Cerar
Kratka zgodovina Evropske unije: Od raja na zemlji do problema
18
15.10.2019 22:27
Raj na zemlji, rešitev, podpora, odgovornost, nadzorstvo in disciplina, problem. V jugoslovanskih časih smo Evropsko skupnost ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Zbogom, Levica! Šarcu bo zdaj še težje vladati, a na srečo ima nekaj smisla za humor
Anuša Gaši
Ogledov: 2,228
02/
Andraž Teršek: "Ustavno sodišče prepogosto odloča tako, da se najprej izbere končni rezultat, potem pa išče pot, ki naj bi legitimirala takšen rezultat."
Uredništvo
Ogledov: 1,776
03/
Evropa med neizprosno demografijo in "zarukanim nacionalizmom": Ali slovenski narod odmira?
Anej Sam
Ogledov: 2,151
04/
Ustavno sodišče dokončno razsodilo: Obvezne glasbene kvote Mira Cerarja so neustavne!
Uredništvo
Ogledov: 1,664
05/
Slovenski intelektualci o razmerah v državi ob 30-letnici padca Železne zavese: "Danes bo že jutri včeraj"
Uredništvo
Ogledov: 1,911
06/
Dosje Slovenska vojska: Zakaj je Karl Erjavec tempirana bomba Šarčeve vlade
Uredništvo
Ogledov: 1,053
07/
Meditacija o zidovih: Ugani, kdo pride danes na kosilo
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,314
08/
Banka Slovenije pod težo kritik: So bile omejitve pri najemanju kreditov občanov res potrebne?
Bine Kordež
Ogledov: 1,337
09/
70. let zveze NATO: Če na srečanju v Londonu članice ne bodo stopile skupaj, se ponujajo črni scenariji
Božo Cerar
Ogledov: 1,121
10/
Klinični center kot mikrokozmos slovenske države: insajderski esej o negativni selekciji
Blaž Mrevlje
Ogledov: 2,981