Komentar

Adria Airways je mrtva, naj živi Adria Airways!

Z Adrio je torej konec, vsaj tako se zdi. Morda bo zdaj čas za vprašanja. Koliko milijonov finančne pomoči je od osamostvojitve dalje prejela, kam vse je ta denar odtekel? Tega najbrž ne ve nihče, zato preiskovalni organi ne bodo nikoli odkrili vseh razsežnosti tega organiziranega plenjenja javnega denarja. Najhuje je to, ker sta bili celotna operacija prodaje Adrie Airways sumljivemu tujemu skladu in končno tudi njena likvidacija bržkone namenjeni ravno temu brisanju teh sledi. Ni izključeno, da prav zdaj poteka še zadnje "čiščenje arhivov", ki bi lahko razkrili kriminal.

 

06.10.2019 09:00
Piše: Angel Polajnko
Ključne besede:   Adria Airways   stečaj   likvidacija   Slovenija   letalske družbe   Janez Kocijančič   Letališče Jožeta Pučnika

Foto: Mediaspeed

Bog se nas usmili in naj prepreči, da bi pri reševanju naše letalske povezanosti s svetom sodelovali predsednik vlade, minister za gospodarstvo, ministrica za promet ali še kakšen "genij", ki nas je doslej že drago stal.

Zgodbo o Adrii Airways je potrebno razdeliti v dva dela, in sicer se prvi del nanaša na obdobje od ustanovitve do 1. oktobra letos, drugi del pa od tega dneva dalje. Prvi del je obdobje vzponov in padcev, svetlih trenutkov in žal tudi obdobje njenega konca. Posebno poglavje je obdobje od osamosvojitve do njenega stečaja. Ob osamosvojitvi je Adrio vodil Janez Kocijančič, ki je naredil prvo resnejšo izgubo, ki jo je morala država kar nekaj časa odplačevati. Da je šlo za lumparijo, je Kocijančič razodel sam, ko se je v ponedeljek zvečer pojavil v Studiu City in modroval z Marcelom Štefančičem. Pogovor je bil kulisa, ki naj zakrije njegovo početje, ki je načelo finančno trdnost Adrie.

 

Po "Kocki" se je zvrstila na direktorskem stolčku galerija temnih in manj temnih likov, ki so siromašili in plenili Adrio, kolikor se je le dalo. Ob tem je potrebno poudariti, da je bila Adria ves ta čas zelo dober in pošten kolektiv, ki je le z entuziazmom prenašal vse lumparije, ki so jih je počenjali ljudje, prisesani na Adrio in na državno pomoč, ki je nenehno dotekala. Koliko je bilo te pomoči in kam je odtekla, ne ve nihče. Tega tudi nikoli ne bomo odkrili. Najhuje je to, ker je celotna operacija prodaje tujemu skladu in končno likvidacija bržkone namenjena ravno temu brisanju sledi in prav gotovo prav zdaj poteka še zadnje "čiščenje arhivov", ki bi lahko razkrili kriminal.

 

Z Adrio je torej konec.

 

Od 1.10.2019 pa so bile na voljo ti zgodbe, od katerih je ena čista utopija, druga pa znanstvena fantastika. Glasijo pa se takole: stečaj oziroma likvidacija (1), uvedba tujega avioprevoznika (2) ali ustanovitev novega slovenskega avioprevoznika (3).

 

Kaj bo pomenil stečaj, se aktualna vlada niti ne zaveda. Stečaj Adrie namreč ni enak stečaju podjetja, ki vlaga kumarice ali prideluje marmelado. Niti ni enak propadu kakšnega hotela ali hotelskega kompleksa. Je mnogo več. Slovenija je turistična država, še pomembneje pa je, da je tudi visoko razvita industrijska država in da je Ljubljana njeno poslovno in kulturno središče. Poslovni svet pa ve, da se posli sklepajo tam, kjer je izvrstna dostopnost. Tudi turisti gredo tja, kamor jih čim hitreje popeljejo prometne povezave. Z likvidacijo Adrie bo dostopnost do Slovenije vsaj nekaj časa zelo otežena. Izgubila bo kar nekaj povezav.

 

Vemo, da je bila Adria majhna aviokompanija, letališče Jožeta Pučnika pa je po vseh kriterijih letališče tretjega ali celo četrtega ranga. Ta dejstva kajpak niso vabljiva za nobeno letalsko družbo, saj na linijah, ki jih bi jih uvedli, ni pričakovati kakšnih večjih dobičkov. Takšno stanje ekonomsko ni zanimivo, tuje družbe pa vodi k vzdrževanju teh linij le profit. Če bo želela vlada pripeljati v Slovenijo tujega prevoznika, ga bo lahko zvabila le s subvencijami, kar že v štartu nakazuje netransparentnost. Vemo, da so subvencije glede na evropski pravni red zelo problematične, zato je potrebno poiskati na pol legalne poti, kar pa v državi, kjer je netransparentnost udomačena, pomeni veliko tveganje. Upravičeno se zato postavlja vprašanje, koliko lahko takšno poslovanje stane? Koliko bodo ob tem zaslužili kriminalci, ki so potopili Adrio?

 

Ob vsem tem pa Šarčeva vlada očitno niti ni sposobna skleniti takšnega aranžmaja. Minister Zdravko Počivalšek je namreč na izjavil, da že potekajo intenzivno pogovori z Lufthanso. Kdo jih vodi na naši strani? Takšne pogovore bi v danem primeru moral voditi predsednik vlade ali pa vsaj minister. Če vodijo pogovore uradniki na ministrstvu, je to že v naprej propadel posel. Na to opozarja bledi nastop predstavnika ministrstva v Tarči minuli teden, ko je praktično pet minut pred dvanajsto izjavil, da na ministrstvu pripravljajo zakon o sanaciji Adrie, ta pa je bila takrat praktično že potopljena. S takšnimi kadri ne moremo niti zmajev spuščati po vaški gmajni.

 

Pričakovati, da bo vlada, še manj pa ministrstvo vzpostavilo alternativne polete letal, je utopija. Tukaj je potrebno omeniti še dejstvo, da je bilo mnogo letalskih linij vzpostavljenih po načelu recipročnosti. Torej je šlo bolj za politični dogovor kot za ekonomsko linijo. Te linije bodo seveda zdaj dodatno pod vprašajem.

 

Adria ima celo vrsto dovoljenj, certifikatov, ocen in podobnih dokumentov, ki so v letalske prometu potrebni za letenje. Do njih ni lahko priti. Še težje je priti do dokumentov, ki potrjujejo poslovno odličnost, kar Adria tudi ima. Z likvidacijo bodo vsi ti dokumenti trajno izgubljeni in ob morebitni ustanovitvi nove kompanije jih bo potrebno pridobiti na novo. To je mukotrpen  posel, mnogo težji kot pridobiti vozniško dovoljenje B kategorije, če uporabimo ljudsko izrazoslovje Marjana Šarca. Tukaj naj navedem, da je bilo nekoč slovensko gradbeništvo v samem svetovnem vrhu pri gradnji tunelov. S propadom SCT smo izgubili vse reference in sedaj je takšne reference ponovno pridobiti izjemno težko. V letalstvu pa je pridobivanje takšnih dokumentov še mnogo težje.

 

Končno, še vedno obstaja vsaj teoretična možnost, da se Adria reši. Sumljivi sklad, ki mu je bila Adria prodana v skrajno sumljivih okoliščinah, bi se moral Adrii odpovedati. Ali je možno Adrio v stečajnem postopku odkupiti, rešiti predvsem dobro ime, certifikate in požrtvovalni kolektiv? Ali je ob stečaju možno del dolgov prenesti na upnike? Tudi to je verjetno možno, če bi se seveda s tem strinjali. Ali je možno na pogorišču začeti graditi novo bodočnost? Verjetno da. Vse to je možno, vendar ne z ekipo, ki vodi Slovenijo. Pravzaprav Slovenije ne vodi, ampak se poigrava z njo. V Sloveniji ni strokovnjakov, ki bi lahko vodili tak postopek, zato se je potrebno ozreti naokoli in poiskati najboljše in najzanesljivejše ljudi, ki lahko pomagajo.

 

Prav gotovo je mnogo Slovencev po svetu, ki se na takšne posle spoznajo, ali pa imajo zveze s strokovnjaki, ki jih je potrebo vključiti. Seveda pa so za takšno "rešilno operacijo" potrebni poštenje, znanje in zavest. Bog se nas usmili in naj prepreči, da bi pri tem sodelovali predsednik vlade, minister za gospodarstvo, ministrica za promet ali še kakšen "genij", ki nas je doslej že drago stal. Ob tako tragičnem trenutku, kot je propad edine letalske družbe, ki je (bila) povezana s Slovenijo, se je potrebno strezniti in prenehati igrati kabaret. Trenutek je preresen in preveč usoden.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
10
Vseeno je, ali imajo bolj prav desničarji ali levičarji – za vse bo zmanjkalo prostora
18
21.01.2020 00:45
Včasih je šlo za kohabitacijo, za sobivanje različnosti, za parlamentarizem, ki je uspel nadgraditi pobijanje med levico in ... Več.
Piše: Miha Burger
Prišel je čas, ko ne bomo mogli več čisto vsega požreti
15
18.01.2020 22:00
V ranih osemdesetih letih sem od daleč občudoval radikalizem pesnika Jureta Detele. Mit o njem je pravil, da se je vedno pomolil ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Moji osebni spomini na Rogerja Scrutona
4
17.01.2020 22:00
Ta teden je v starosti 75 let umrl Roger Scruton. Ko nekoga poznate osebno in ste imeli privilegij študirati pod njegovim ... Več.
Piše: Keith Miles
Dolgo pričakovani manever pretkanega avtokrata ali Putin Forever*
17
16.01.2020 20:18
V svojem govoru o stanju v državi v sredo je ruski predsednik Vladimir Putin napovedal vrsto ustavnih sprememb. Vse podrobnosti ... Več.
Piše: Božo Cerar
Utopljenci v Jezeru Tadeja Goloba
19
15.01.2020 19:00
S svojimi romani Tadej Golob dokazuje, da ne šteka. Da ne šteka, da skandinavski kriminalni roman ni postal kulten samo zato, ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Primer Rupnik: Psihopatogena bit razkola ob ugodilni sodbi o Leonu Rupniku
26
14.01.2020 23:00
Razveljavitev 74 let stare obsodbe domobranskega generala Leona Rupnika, ki je bil pred tem eden najbolj cenjenih brigadnih ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Tam in Adria Airways sta zgodovina, naj živi Maks Tajnikar!
6
14.01.2020 04:22
Maks Tajnikar se je v Dnevniku tako blamiral s prispevkom o Mercatorju, Konzumu in Fortenovi, da je to kar težko verjeti. ... Več.
Piše: Matija Ž. Likar
Uredniški komentar: Vsi naši klovni za narodov blagor (ali država kot Moravče)
30
12.01.2020 13:00
Naštejte vsaj eno državo, kjer formalno vladajo demokracija, pravna država in kapitalistični ekonomski sistem, prevladujoče ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Retrogardizem bo za vedno ostal opomin slovenskemu nacizmu
2
11.01.2020 23:50
Ali je industrijska glasba angleški ali nemški fenomen? Laibach misli, da je nemški, da je tehno mehanika nemška dinamika (DAF). ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Umik Združenih držav iz Iraka in Bližnjega vzhoda?
11
10.01.2020 01:37
Hitrega umika ZDA iz Iraka in bližnjevzhodne regije, vsaj dokler ne bosta kolikor toliko stabilna, si vsekakor ne gre želeti. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Zakaj so likvidirali generala Soleimanija in kakšne posledice ima to lahko za Slovenijo in Evropo
22
06.01.2020 22:00
Takšne uverture v novo leto, za kakršno so v Iraku poskrbeli Američani, si nihče ni mogel predstavljati. Likvidacija iranskega ... Več.
Piše: Uredništvo
Dražgoše, obvezna romarska pot za vse povzpetnike, ki so naredili ali nameravajo narediti politično kariero v Sloveniji
23
05.01.2020 10:00
Samostojna Slovenija prihaja v obdobje tridesetletnic. Pred tridesetimi leti se je namreč zgodovina v Sloveniji zgostila in se ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Marko Brecelj: Na začetku je bila Karantanija in tako naprej vse do Golice
33
04.01.2020 20:20
Brecelj montira, kolažira medijske fenomene (radio, TV), ti pa mu omogočajo popolnoma avtonomen umetniški nagovor. Njegov jezik ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Poljski premier Morawiecki odgovarja ruskemu "zgodovinarju" Putinu: Poljska je bila prva, ki se je bojevala za svobodo Evrope
17
01.01.2020 00:00
Ruski predsednik Vladimir Putin je precej čustveno reagiral na resolucijo Evropskega parlamenta, ki je povsem zgodovinsko ... Več.
Piše: Mateusz Morawiecki
Pisma iz emigracije: Vrnitev Bartona Finka
13
29.12.2019 21:00
Država mi žuga s prisilno privedbo na informativni razgovor, če se 9. januarja ne bom pojavil na policijski postaji Moste in dal ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Še vedno Antigona: Videl sem, kako je bila pogubljena država, ki je bila utemeljena na zločinu
9
28.12.2019 20:46
Tragedija kot literarna zvrst še vedno ždi na prestolu večnosti. Antigona je predvsem materializacija travmatičnega dejanja, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Slovenski hudičev trikotnik*: Opazke ob branju knjige Jožeta Možine Slovenski razkol
8
27.12.2019 20:34
Možina se na podlagi na novo odkritih dokumentov ukvarja z najtežjimi vprašanji slovenske preteklosti, ki se prenašajo v naš ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Božične meditacije o sovražnem govoru, sovražnih dejanjih in uporu
6
24.12.2019 22:00
V začetku leta, ki se izteka, je predsednikBorut Pahorzbral za široko omizje cvetober bistrookih pravnikov. Dolgo so govorili na ... Več.
Piše: Ferdinand Blaznik
Ko človekove pravice ne temeljijo na dostojanstvu človeka, ampak na 1500 let starih islamskih verskih predpisih
7
23.12.2019 20:00
Šeriatsko pravo vse bolj prodira na Zahod. VVeliki Britanijivzporedno s posvetno pravno državo že delujejo šeriatska sodišča. ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Kako razumeti volitve v Britaniji: Upor ogoljufane periferije proti levičarskim mestnim elitam
11
22.12.2019 23:59
Upajmo, da bo naslednja faza britanskega odhoda pomenila resna, poštena in razumna pogajanja o prostotrgovinskem sporazumu med ... Več.
Piše: Keith Miles
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Puč v upokojenski stranki: Kako je politika, svoj čas znanega kot Teflonski Karl, na koncu pokopala začetniška napaka
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,840
02/
Utopljenci v Jezeru Tadeja Goloba
Simona Rebolj
Ogledov: 3,193
03/
Primer Rupnik: Psihopatogena bit razkola ob ugodilni sodbi o Leonu Rupniku
Žiga Stupica
Ogledov: 2,694
04/
Tam in Adria Airways sta zgodovina, naj živi Maks Tajnikar!
Matija Ž. Likar
Ogledov: 2,354
05/
Skupina Wagner: Prikriti, toda smrtonosni podaljšek Putinove oborožene diplomacije
Shane Quinn
Ogledov: 1,982
06/
Dolgo pričakovani manever pretkanega avtokrata ali Putin Forever*
Božo Cerar
Ogledov: 1,548
07/
Uredniški komentar: Vsi naši klovni za narodov blagor (ali država kot Moravče)
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3,325
08/
Vseeno je, ali imajo bolj prav desničarji ali levičarji – za vse bo zmanjkalo prostora
Miha Burger
Ogledov: 989
09/
Moji osebni spomini na Rogerja Scrutona
Keith Miles
Ogledov: 844
10/
Prišel je čas, ko ne bomo mogli več čisto vsega požreti
Dragan Živadinov
Ogledov: 895