Komentar

Kaj bo ostalo za Bertoncljevim proračunom, ko bo konec bogate pojedine?

Potrjeni proračun je mogoče res Bertoncljeva računovodska mojstrovina. Tako rekoč brez napake. Pa vendar je to daleč, daleč od tega, kar Slovenija potrebuje. Razmerja 80 % za plače, 20 % za materialne stroške in praktično 0 % za investicije kaže na to, da bomo imeli naslednji dve leti bogato pojedino in v glavnem pojedli vse, kar bomo zaslužili. Kaj pa ostane za pojedino? Oglodane kosti!

24.11.2019 11:00
Piše: Angel Polajnko
Ključne besede:   proračun   vlada   vizija   lobisti   finance   razvoj   javna uprava

Kdo v tej državi pa sploh ima vizijo? Kdo gleda v prihodnost in se ukvarja s tem, kaj bo država potrebovala čez pet, deset ali več let?

Proračun je obsežen dokument, ki ga lahko ocenjujemo samo, če ga podrobno proučimo. Kljub temu lahko zatrdim, da je slab. Na to me navajata dve dejstvi. Prvo je to, da so predvideni odhodki namenjeni predvsem za plače, kar pomeni, da bo država v prihodnjih dveh letih skrbela pred vsem za to, da bo dobro živela naša javna uprava, medtem ko se državna lastnina ne bo širila, ohranjala se bo le v najnujnejšem obsegu. Drugo dejstvo pa je, da država - niti njeni podsistemi - nimajo ustreznih planskih služb, ki bi bile usposobljene predvidevati potrebe države in njenih državljanov za nekaj let naprej. 

 

Ko sem bil še aktivni del birokracije, sem se spraševal, kdo je sploh v državi zadolžen za planiranje, za vizijo za to, da predvidi stanje, ki bo nastopilo čez pet, deset ali dvajset let? Šel sem do ministra in ga vprašal, ali je naše ministrstvo dolžno razmišljati za nekaj let naprej in pripraviti plan. Poučil me je, da ministrstvo tega ni dolžno početi. Na koncu je še dodal: "Ne razmišljaj o tem, kaj naj počnemo čez pet ali deset let. S tem boš ministrstvu nakopal nove naloge in saj veš, da to pomeni nove obveznosti, kar pa nima smisla, da si jih nakopljemo."

 

Potem se podobno vprašanje zastavil direktorjem direkcij, zavodov in ostalim birokratskim enotam, ki jih obvladuje ministrstvo. Povsod sem dobil podobne odgovore in podobne utemeljitve. Ni mi dalo miru in sem opazoval tudi druga ministrstva in druge vladne službe. Ugotovil sem, da je stanje praktično povsod enako. Predstavlja nek standard. Pa sem razmišljal še naprej, kdo v tej državi pa sploh ima vizijo? Kdo gleda v prihodnost in se ukvarja s tem, kaj bo država potrebovala čez pet, deset ali več let?

 

Kaj hitro je mogoče ugotoviti, da imajo to vizijo lobiji, ki niso država, niso državna administracija in jih razvoj države in potrebe državljanov zelo malo skrbijo. V prvi vrsti skrbijo za to, da se denar steka tja, kjer ga lahko v največji možni meri zajemajo in se z njim okoriščajo.

 

Vlada in vladna administracija nimajo služb, ki bi analizirale stanja in napovedovale potrebe za nekaj let v naprej, zato ne vedo, kaj država potrebuje. Kot mana božja prihajajo razni lobisti in "pomagajo" vladi in ministrstvom odkrivati potrebe. Te so razumljivo točno takšne, kot jih lobisti predlagajo in ki so praktično voda na njihov mlin. Razume se, da je takšno stanje nevzdržno, škodljivo, a kaj ko si administracija ne more pomagati. V najhujšem primeru se na vse kriplje brani in zagovarja tisto, kar ji lobiji predlagajo, saj nima nobenega drugega predloga. Razen tega lobiji ne predlagajo le investicij. Pripravljeni so tudi vse utemeljevati in to tako, da brezplačno predajo utemeljitve in se požvižgajo na avtorstvo, ki je seveda v celoti lastnina lobistov.

 

Na ta način dobimo zelo škodljivo kombinacijo. Na eni strani neuka in nesposobna administracija, ki se lovi za slamne bilke, ki jih ponujajo lobisti, na drugi strani pa lobisti, zainteresirani za čim večji izplen pri realizaciji ponujenih programov. Samo bežen pregled investicij nam pokaže, koliko zavoženih nakupov, nekoristnih investicij in preplačanih objektov je država naročila, plačala in jih dobila. Ni težko ugotoviti, kdo je botroval takšnim polomijam.

 

Kako je možno to stanje spremeniti? Spremeniti ga je nujno potrebno, saj če se v kratkem ne bo začelo stanje spreminjati, nam  preti več hudih kriz. Lahko se bomo zadušili v prometnem kolapsu, lahko se nam zgodi, da bomo dobesedno v temi in si svetili s svečami. Lahko se nam bo zgodilo, da bomo šolali mladež pod vaško lipo namesto v šoli, da nam bodo starci umirali pod mostovi, ker ne bo ustreznih domov za ostarele in da se bomo ponovno zdravili s kamilicami, ker ne bo ustreznih zdravil, medicinske opreme in zdravnikov.

 

Poračun, ki ga sprejemajo poslanci, je prav tak, ki napoveduje takšno prihodnost. Slovenija ima na voljo dovolj usposobljenega kadra, ki je sposoben gledati v prihodnost in predlagati najustreznejše rešitve. Žal pa so velika ovira predvsem nesposobni politiki in lobiji, ki iz ozadja krmilijo aktivnosti. Povsod po svetu ministri niso ravno luč pameti. So povprečneži, ki so talentirani za vodenje politike in vešči političnih igric, imajo pa usposobljene strokovne službe, ki jim svetujejo in jih v glavnem upoštevajo, ker vedo, da neupoštevanje pametnih nasvetov vodi v izgon iz političnega raja. V Sloveniji ni tako. Politika prevladuje nad stroko in čvrsto upošteva butalsko pripoved o tem, kako so se Butalci spopadli s pametjo in - zmagali.

 

Nujno je potrebno definirati, kaj je sploh naloga nekega vladnega ministrstva, ki ni birokratska postojanka ali pribežališče bolj ali manj lojalnih brezdelnežev, ki skrbijo za varovaje ministra in odprta vrata lobistom, ki praktično vodijo ministrstvo. Administracija ministrstva ni trdnjava za iskanje zakonskih opravičil, ki ščitijo ministra in njegove najožje sodelavce, da jih ne spodneseta opozicija ali nezadovoljno ljudstvo. Ministrstvo mora imeti analitsko službo, ki spremlja dejavnost ministrstva in zaznava pomanjkljivosti, napake in potrebe, ki jih mora ministrstvo realizirati. Takšna služba ne sme biti imuna na napake in ne sme ignorirati predlogov in zahtev, ki jih izražajo bodisi inštitucije bodisi posamezniki.

 

V Sloveniji te kulture nimamo. Vsak predlog ali pripomba sta razumljena kot napad, ki ga je potrebno nemudoma in z vsemi sredstvi zatreti, preden pride do škode, ki lahko odnese ministra ali koga iz njegovega spremstva. Takšno stanje najlepše ilustrirajo poslanska vprašanja. Z odgovori mora vprašani minister iziti kot zmagovalec. Ker mu odgovore spišejo podrejeni birokrati, jim pretijo stroge kazni, če s svojimi odgovori ne uspejo ubraniti nesposobnega predsednika vlade ali ministra. Minister s svojim štabom poslušnih birokratov se zanaša le na mnenja in predloge lobijev, ki mu "svetujejo", kaj mora narediti. Od tod ogromni stroški za študije, ekspertize, svetovanja in podobno. 

 

Vse to je možno pri tako koncipiranih ministrstvih in vladi, ki praktično nimata ne analitskih služb, ne planskih služb. Zanašata se predvsem na to, da realizirata tisto, kar predhodniki niso, in na to, kar svetujejo modreci, ki vedno brenčijo okrog ministrstev in vlade. Na račun tega se razraščajo najrazličnejši zavodi, agencije, uradi in podobna navlaka, ki zaposluje zaslužne strankarske ljudi in izboljšujejo sliko zaposlenosti, ki obremenjuje proračun tako, da imamo danes stanje, ko takorekoč štiri petine proračunskih sredstev namenjamo za plače.

 

Seveda pa to še ni najhuje. Ob vseh zavodih, agencijah in uradih država vzdržuje še vrsto privatnih in poldržavnih inštitucij, ki domiselno pretakajo proračunski denar v privatne žepe. Nad vsem skupaj je velika megla, ki prikriva kaotično stanje in dejstvo, da država nima vizije za prihodnost. Birokrati imajo vedno pripravljen izgovor: Nič ne moremo, ker ni denarja.

 

Pa to ne drži. Če obišče Slovenijo arabski šejk s karavano kamel, natovorjeno z desetimi milijardami dolarjev, in predlaga slovenski vladi, da jih podari pod pogojem, da se jih v letu dni koristno porabi, vlada tega darila ni sposobna sprejeti, saj praktično vlada nima nobenih konkretnih projektov, ki bi jih lahko začela realizirati. Morda sta izjemi kvečjemu popolnoma zgrešena trasa 2. tira, ki se nikakor ne začne graditi, ker je ob ministrici preveč svetovalcev, ki hlepijo po proračunskem denarju, in karavanški predor z enako usodo.

 

Roko na srce: tudi avtocestnega križa še danes ne bi imeli zgrajenega, če ne bi bilo gradbenega lobija, ki je vodil ta projekt, a pri tem mastno zaračunal svoje stroške. Avtoceste smo preplačali, ampak jih vsaj imamo.

 

Slovenija nima prihodnosti, če ne bo vlada spoznala, da mora ustanoviti plansko službo, ki bo zadolžena za vizijo in za prihodnost Slovenije, ki bo pobudnik izgradnje potrebnih objektov in nakupa opreme. Takšna služba lahko deluje le, če bodo v njej zaposleni vrhunski strokovnjaki, vizionarji, ki bodo na osnovi analiz in znanja predlagali najučinkovitejše projekte, ki bodo zagotavljali razvoj Slovenije.

 

V takšni službi politike ne sme biti. Lahko in mora zajemati podatke, lahko se pouči in spozna, kaj Slovenija potrebuje, ne sme pa ukazovati in izrabljati službe za svojo promocijo, saj potem postanejo razmere takšne, kot jih imamo danes. In če se zdaj vrnem k proračunu: ni dvoma, da bo v državnem zboru potrjen, toda to bo še ena zamujena priložnost, da bi se začele razmere izboljševati. Proračun finančega ministra Bertonclja je mogoče res računovodska mojstrovina. Tako rekoč brez napake. Pa vendar je to daleč, daleč od tega, kar Slovenija potrebuje. Razmerja 80 % za plače, 20 % za materialne stroške in praktično 0 % za investicije kažejo na to, da bomo imeli naslednji dve leti bogato pojedino, ko bomo v glavnem pojedli vse, kar bomo zaslužili. Kaj pa ostane za takšno pojedino, vemo. Oglodane kosti!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
Prvo leto svobodnega vladanja: Lažni energetski prerok, ki uvaja ideološki, avtoritarni intervencionistični državni kapitalizem
0
01.06.2023 23:29
Mnogi, tudi nam blizu določenim ekonomskim, ideološkim in sploh družbenim usmeritvam, so v Robertu Golobu videli kar dobrega ... Več.
Piše: Uredništvo
Sončna kraljica
20
30.05.2023 20:04
Kdo je ta ženska? Kaj je počela, preden je srečala premierja? S kom se je družila, s kom je poslovala, s kom je (bila) povezana? ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Neracionalna, fanatična bitka za slovenski Bahmut po imenu RTV Slovenija
12
29.05.2023 21:46
Prejšnji teden so ruski plačanci, rekrutirani zaporniki, t.i. zasebna vojska Wagner, menda zavzeli več kot 95 % mesta, bolje ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Dokler se novinarji in uredniki ne bodo uprli politikom, se bo politizacija medijev mirno nadaljevala
41
26.05.2023 20:34
Kaj si mislim o petkovi pričakovani odločitvi večine ustavnih sodnikov, da odpravijo začasno zadržanje razvpitega in politično ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vatikanska diplomacija: Bolj kot Zahodu je papež glede vojne v Ukrajini blizu stališčem Brazilije, Indije ali Kitajske
16
25.05.2023 19:00
Kakšna je bila doslej vloga vatikanske diplomacije pri iskanju miru v Ukrajini? Zmoten bi bil vtis, da nikakršna, opozarja naš ... Več.
Piše: Božo Cerar
Kam pelje Logarjeva "platformizacija" volilnega kapitala?
23
23.05.2023 19:00
V teh dneh, tednih, mesecih se mnogi sprašujejo, kaj bo, kdaj bo, če sploh bo, naredil Anže Logar s svojim domnevnim kapitalom ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Paradigma revščine ali zakaj bodo naši vnuki morda plavali čez Sredozemlje na jug
14
22.05.2023 21:58
Minuli teden je bila v Evropskem parlamentu konferenca Beyond Growth, kjer so razglabljali, kako narediti Evropo bolj revno ... Več.
Piše: Andraž Šest
Ameriške vojne in dolžniška kriza: "Biti sovražnik Združenih držav je nevarno, toda biti prijatelj je usodno"
13
21.05.2023 21:45
Leta 2000 je državni dolg Združenih držav znašal 3,5 bilijona dolarjev, kar je enako 35 % njihovega bruto domačega proizvoda ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Odrasli v sobi ali zakaj so Nemci skoraj vedno največji evropski problem
11
15.05.2023 21:00
Odrasli v sobi, tragikomedija grškega režiserja Costa Gavrasa o tem, kako je Evropa pod nemško taktirko reševala Grčijo pred ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ali je na obzorju premik v smeri odločanja s kvalificirano večino tudi na področju zunanjepolitičnih zadev Evropske unije?
24
14.05.2023 17:00
Po trenutno veljavni ureditvi se vse zunanjepolitične odločitve v Evropski uniji sprejemajo s soglasjem. Tega je bilo nekoč, ko ... Več.
Piše: Božo Cerar
Paradigma tabúiziranja samokritike mnenjskih voditeljev slovenske "liberalne sredine" ovira rojstvo pristno liberalno-sredinske stranke
30
11.05.2023 20:00
Ukoreninjen tabu samokritike t.i. liberalno-sredinskega prostora je neusahljivi vir opustošenja volilnega zaupanja v tem ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Evtanazija razuma
27
10.05.2023 21:15
Po dobrem letu od zadnjih volitev se zdi, da Slovenija, njeni, naši vodilni nikakor ne najdejo ustrezne, osnovne sporazumne ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Brezpilotno letalo obljub
19
08.05.2023 22:28
Zdaj pravijo, da ne bodo več govorili in obljubljali, ampak samo še delali. Ne bo več obljub, samo še rezultati torej. Super. ... Več.
Piše: Anže Logar
Brez golobčka ni Benetk ali zakaj je Janez Janša edino zagotovilo, da levica ohranja oblast
36
04.05.2023 22:52
Potujoči cirkus Pavla Ruparja je bilo najlepše darilo Robertu Golobu in njegovi vladi, ki je lahko hvaležna tudi Janezu Janši, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ustavna prepoved delovanja Levice: Bo tovarišica Vrečko naslednjič pozirala s krampom pred Hudo jamo?
40
30.04.2023 19:40
Prejšnji sistem ni bil demokratičen in je sistematično kršil temeljne človekove pravice in svoboščine. V tem sistemu je bila na ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Tabú opustošenja volilnega zaupanja in enačbe pravne države v slovenski "liberalni sredini"
25
27.04.2023 19:00
V srži problema je konflikt med dvema medsebojno izključujočima hierarhično temeljnima vrednotama, in sicer na eni strani ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Policija kot raziskovalec javnega mnenja?
14
25.04.2023 19:53
Zadnje dni je javnost (upravičeno) razburila novica o obisku policistov na zasebnih zemljiščih, pri kmetih, ki naj bi se ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Reševanje iz jame ali kako je, če nas vodijo ministri brez prepotrebne empatije
27
20.04.2023 21:00
Iz sto metrov globokega brezna na Cerkniškem jevelika skupina požrtvovalnih in dobro usposobljenih prostovoljcev, med njimi so ... Več.
Piše: Milan Krek
Alternativa "muzejski" interpelaciji
24
19.04.2023 20:59
V sredo je v Državnem zboru potekala razprava o interpelaciji vlade. Interpelacija je sicer z ustavo določen institut ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Dalle stelle alle stalle: Od zvezd do hleva
13
18.04.2023 20:00
Ali smo lahko dosegli še nižji nivo vladanja, komunikacije, politike, sprenevedanja koalicijskih poslank in poslancev? Splošnega ... Več.
Piše: Elena Pečarič
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Sončna kraljica
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.781
02/
Dokler se novinarji in uredniki ne bodo uprli politikom, se bo politizacija medijev mirno nadaljevala
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.064
03/
Paradigma revščine ali zakaj bodo naši vnuki morda plavali čez Sredozemlje na jug
Andraž Šest
Ogledov: 2.010
04/
Kam pelje Logarjeva "platformizacija" volilnega kapitala?
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.756
05/
Neracionalna, fanatična bitka za slovenski Bahmut po imenu RTV Slovenija
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.428
06/
Vatikanska diplomacija: Bolj kot Zahodu je papež glede vojne v Ukrajini blizu stališčem Brazilije, Indije ali Kitajske
Božo Cerar
Ogledov: 1.160
07/
Evtanazija ali evgenika? Kaj lahko pomeni dobra smrt* v neoliberalnem obdobju človeštva
Milan Krek
Ogledov: 1.105
08/
Odnosi med Italijo in Slovenijo so odlični in tako dobro uveljavljeni, da so odporni tudi na menjave vlad
Valerio Fabbri
Ogledov: 658
09/
Ameriške vojne in dolžniška kriza: "Biti sovražnik Združenih držav je nevarno, toda biti prijatelj je usodno"
Jeffrey Sachs
Ogledov: 1.337
10/
China's debt diplomacy is facing pushback in Central Asia
Valerio Fabbri
Ogledov: 453