Komentar

Kaj bo ostalo za Bertoncljevim proračunom, ko bo konec bogate pojedine?

Potrjeni proračun je mogoče res Bertoncljeva računovodska mojstrovina. Tako rekoč brez napake. Pa vendar je to daleč, daleč od tega, kar Slovenija potrebuje. Razmerja 80 % za plače, 20 % za materialne stroške in praktično 0 % za investicije kaže na to, da bomo imeli naslednji dve leti bogato pojedino in v glavnem pojedli vse, kar bomo zaslužili. Kaj pa ostane za pojedino? Oglodane kosti!

24.11.2019 11:00
Piše: Angel Polajnko
Ključne besede:   proračun   vlada   vizija   lobisti   finance   razvoj   javna uprava

Kdo v tej državi pa sploh ima vizijo? Kdo gleda v prihodnost in se ukvarja s tem, kaj bo država potrebovala čez pet, deset ali več let?

Proračun je obsežen dokument, ki ga lahko ocenjujemo samo, če ga podrobno proučimo. Kljub temu lahko zatrdim, da je slab. Na to me navajata dve dejstvi. Prvo je to, da so predvideni odhodki namenjeni predvsem za plače, kar pomeni, da bo država v prihodnjih dveh letih skrbela pred vsem za to, da bo dobro živela naša javna uprava, medtem ko se državna lastnina ne bo širila, ohranjala se bo le v najnujnejšem obsegu. Drugo dejstvo pa je, da država - niti njeni podsistemi - nimajo ustreznih planskih služb, ki bi bile usposobljene predvidevati potrebe države in njenih državljanov za nekaj let naprej. 

 

Ko sem bil še aktivni del birokracije, sem se spraševal, kdo je sploh v državi zadolžen za planiranje, za vizijo za to, da predvidi stanje, ki bo nastopilo čez pet, deset ali dvajset let? Šel sem do ministra in ga vprašal, ali je naše ministrstvo dolžno razmišljati za nekaj let naprej in pripraviti plan. Poučil me je, da ministrstvo tega ni dolžno početi. Na koncu je še dodal: "Ne razmišljaj o tem, kaj naj počnemo čez pet ali deset let. S tem boš ministrstvu nakopal nove naloge in saj veš, da to pomeni nove obveznosti, kar pa nima smisla, da si jih nakopljemo."

 

Potem se podobno vprašanje zastavil direktorjem direkcij, zavodov in ostalim birokratskim enotam, ki jih obvladuje ministrstvo. Povsod sem dobil podobne odgovore in podobne utemeljitve. Ni mi dalo miru in sem opazoval tudi druga ministrstva in druge vladne službe. Ugotovil sem, da je stanje praktično povsod enako. Predstavlja nek standard. Pa sem razmišljal še naprej, kdo v tej državi pa sploh ima vizijo? Kdo gleda v prihodnost in se ukvarja s tem, kaj bo država potrebovala čez pet, deset ali več let?

 

Kaj hitro je mogoče ugotoviti, da imajo to vizijo lobiji, ki niso država, niso državna administracija in jih razvoj države in potrebe državljanov zelo malo skrbijo. V prvi vrsti skrbijo za to, da se denar steka tja, kjer ga lahko v največji možni meri zajemajo in se z njim okoriščajo.

 

Vlada in vladna administracija nimajo služb, ki bi analizirale stanja in napovedovale potrebe za nekaj let v naprej, zato ne vedo, kaj država potrebuje. Kot mana božja prihajajo razni lobisti in "pomagajo" vladi in ministrstvom odkrivati potrebe. Te so razumljivo točno takšne, kot jih lobisti predlagajo in ki so praktično voda na njihov mlin. Razume se, da je takšno stanje nevzdržno, škodljivo, a kaj ko si administracija ne more pomagati. V najhujšem primeru se na vse kriplje brani in zagovarja tisto, kar ji lobiji predlagajo, saj nima nobenega drugega predloga. Razen tega lobiji ne predlagajo le investicij. Pripravljeni so tudi vse utemeljevati in to tako, da brezplačno predajo utemeljitve in se požvižgajo na avtorstvo, ki je seveda v celoti lastnina lobistov.

 

Na ta način dobimo zelo škodljivo kombinacijo. Na eni strani neuka in nesposobna administracija, ki se lovi za slamne bilke, ki jih ponujajo lobisti, na drugi strani pa lobisti, zainteresirani za čim večji izplen pri realizaciji ponujenih programov. Samo bežen pregled investicij nam pokaže, koliko zavoženih nakupov, nekoristnih investicij in preplačanih objektov je država naročila, plačala in jih dobila. Ni težko ugotoviti, kdo je botroval takšnim polomijam.

 

Kako je možno to stanje spremeniti? Spremeniti ga je nujno potrebno, saj če se v kratkem ne bo začelo stanje spreminjati, nam  preti več hudih kriz. Lahko se bomo zadušili v prometnem kolapsu, lahko se nam zgodi, da bomo dobesedno v temi in si svetili s svečami. Lahko se nam bo zgodilo, da bomo šolali mladež pod vaško lipo namesto v šoli, da nam bodo starci umirali pod mostovi, ker ne bo ustreznih domov za ostarele in da se bomo ponovno zdravili s kamilicami, ker ne bo ustreznih zdravil, medicinske opreme in zdravnikov.

 

Poračun, ki ga sprejemajo poslanci, je prav tak, ki napoveduje takšno prihodnost. Slovenija ima na voljo dovolj usposobljenega kadra, ki je sposoben gledati v prihodnost in predlagati najustreznejše rešitve. Žal pa so velika ovira predvsem nesposobni politiki in lobiji, ki iz ozadja krmilijo aktivnosti. Povsod po svetu ministri niso ravno luč pameti. So povprečneži, ki so talentirani za vodenje politike in vešči političnih igric, imajo pa usposobljene strokovne službe, ki jim svetujejo in jih v glavnem upoštevajo, ker vedo, da neupoštevanje pametnih nasvetov vodi v izgon iz političnega raja. V Sloveniji ni tako. Politika prevladuje nad stroko in čvrsto upošteva butalsko pripoved o tem, kako so se Butalci spopadli s pametjo in - zmagali.

 

Nujno je potrebno definirati, kaj je sploh naloga nekega vladnega ministrstva, ki ni birokratska postojanka ali pribežališče bolj ali manj lojalnih brezdelnežev, ki skrbijo za varovaje ministra in odprta vrata lobistom, ki praktično vodijo ministrstvo. Administracija ministrstva ni trdnjava za iskanje zakonskih opravičil, ki ščitijo ministra in njegove najožje sodelavce, da jih ne spodneseta opozicija ali nezadovoljno ljudstvo. Ministrstvo mora imeti analitsko službo, ki spremlja dejavnost ministrstva in zaznava pomanjkljivosti, napake in potrebe, ki jih mora ministrstvo realizirati. Takšna služba ne sme biti imuna na napake in ne sme ignorirati predlogov in zahtev, ki jih izražajo bodisi inštitucije bodisi posamezniki.

 

V Sloveniji te kulture nimamo. Vsak predlog ali pripomba sta razumljena kot napad, ki ga je potrebno nemudoma in z vsemi sredstvi zatreti, preden pride do škode, ki lahko odnese ministra ali koga iz njegovega spremstva. Takšno stanje najlepše ilustrirajo poslanska vprašanja. Z odgovori mora vprašani minister iziti kot zmagovalec. Ker mu odgovore spišejo podrejeni birokrati, jim pretijo stroge kazni, če s svojimi odgovori ne uspejo ubraniti nesposobnega predsednika vlade ali ministra. Minister s svojim štabom poslušnih birokratov se zanaša le na mnenja in predloge lobijev, ki mu "svetujejo", kaj mora narediti. Od tod ogromni stroški za študije, ekspertize, svetovanja in podobno. 

 

Vse to je možno pri tako koncipiranih ministrstvih in vladi, ki praktično nimata ne analitskih služb, ne planskih služb. Zanašata se predvsem na to, da realizirata tisto, kar predhodniki niso, in na to, kar svetujejo modreci, ki vedno brenčijo okrog ministrstev in vlade. Na račun tega se razraščajo najrazličnejši zavodi, agencije, uradi in podobna navlaka, ki zaposluje zaslužne strankarske ljudi in izboljšujejo sliko zaposlenosti, ki obremenjuje proračun tako, da imamo danes stanje, ko takorekoč štiri petine proračunskih sredstev namenjamo za plače.

 

Seveda pa to še ni najhuje. Ob vseh zavodih, agencijah in uradih država vzdržuje še vrsto privatnih in poldržavnih inštitucij, ki domiselno pretakajo proračunski denar v privatne žepe. Nad vsem skupaj je velika megla, ki prikriva kaotično stanje in dejstvo, da država nima vizije za prihodnost. Birokrati imajo vedno pripravljen izgovor: Nič ne moremo, ker ni denarja.

 

Pa to ne drži. Če obišče Slovenijo arabski šejk s karavano kamel, natovorjeno z desetimi milijardami dolarjev, in predlaga slovenski vladi, da jih podari pod pogojem, da se jih v letu dni koristno porabi, vlada tega darila ni sposobna sprejeti, saj praktično vlada nima nobenih konkretnih projektov, ki bi jih lahko začela realizirati. Morda sta izjemi kvečjemu popolnoma zgrešena trasa 2. tira, ki se nikakor ne začne graditi, ker je ob ministrici preveč svetovalcev, ki hlepijo po proračunskem denarju, in karavanški predor z enako usodo.

 

Roko na srce: tudi avtocestnega križa še danes ne bi imeli zgrajenega, če ne bi bilo gradbenega lobija, ki je vodil ta projekt, a pri tem mastno zaračunal svoje stroške. Avtoceste smo preplačali, ampak jih vsaj imamo.

 

Slovenija nima prihodnosti, če ne bo vlada spoznala, da mora ustanoviti plansko službo, ki bo zadolžena za vizijo in za prihodnost Slovenije, ki bo pobudnik izgradnje potrebnih objektov in nakupa opreme. Takšna služba lahko deluje le, če bodo v njej zaposleni vrhunski strokovnjaki, vizionarji, ki bodo na osnovi analiz in znanja predlagali najučinkovitejše projekte, ki bodo zagotavljali razvoj Slovenije.

 

V takšni službi politike ne sme biti. Lahko in mora zajemati podatke, lahko se pouči in spozna, kaj Slovenija potrebuje, ne sme pa ukazovati in izrabljati službe za svojo promocijo, saj potem postanejo razmere takšne, kot jih imamo danes. In če se zdaj vrnem k proračunu: ni dvoma, da bo v državnem zboru potrjen, toda to bo še ena zamujena priložnost, da bi se začele razmere izboljševati. Proračun finančega ministra Bertonclja je mogoče res računovodska mojstrovina. Tako rekoč brez napake. Pa vendar je to daleč, daleč od tega, kar Slovenija potrebuje. Razmerja 80 % za plače, 20 % za materialne stroške in praktično 0 % za investicije kažejo na to, da bomo imeli naslednji dve leti bogato pojedino, ko bomo v glavnem pojedli vse, kar bomo zaslužili. Kaj pa ostane za takšno pojedino, vemo. Oglodane kosti!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
Premier Janša potiska Slovenijo na napačno stran demokratičnega zemljevida Evrope
34
12.04.2021 21:29
Med slovenskim predsedovanjem EU bo v središču pozornosti svoboda medijev, opozarja naš luksemburški sodelavec Bill Wirtz. Kot ... Več.
Piše: Bill Wirtz
"Covid potni list" bi bil dobrodošel, vendar je pot do njegove uresničitve še negotova
28
11.04.2021 20:00
Vse večje število cepljenih proti novemu koronavirusu (Covid-19) nas navdaja z upanjem, da bo ta novodobna kuga kmalu za nami. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Kozmični anarhizem in filozofija palanke
9
10.04.2021 23:53
Dejstvo je, da že več kot leto dni živimo na robu distopičnega sveta. Družbenega kolapsa si nismo nikoli predstavljali tako, kot ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Izboljšava Sistema: Boj proti takšni ali drugačni mafiji se začne v šolskih klopeh
13
09.04.2021 23:59
Demokracija bo lahko napredovala kot Sistem ne le preko kaznovanja oziroma dokazovanja nepravilnosti ali mafijskih delovanj, ... Več.
Piše: Miha Burger
V 21. stoletju nihče ne bi smel biti suženj. Dobro to veste, ker ste sužnji tudi sami.
22
08.04.2021 22:00
Izkazalo se je, da skrajneži, ki mazohistično prebirajo portal+, nočejo Univerzalnega temeljnega dohodka (UTD). Niti slišati ... Več.
Piše: Ana Jud
Aprilska polemika: Dan po 1. aprilu in nekaj dni kasneje
21
05.04.2021 23:45
Prispevek Andraža Terška (Dan po 1. aprilu) na tem mestu je kot običajno na prvi pogled logičen, dobro argumentiran in ... Več.
Piše: Andrej Drapal
Dobri fantje in dobre žene v deželi Janeza Janše, ki divja na vse ali nič
28
04.04.2021 11:00
Zdaj smo se sredi resnih globalnih izzivov v Sloveniji znašli v situaciji resnega zdrsa. Kot narod s posebnimi potrebami se ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Vojaška parada je pravzaprav privid obvladovanja kriz, v resnici so simptom razpada
9
03.04.2021 23:59
Ideja vojaške parade izraža voljo imperija pri discipliniranju svojih provinc, v novejšem času pa nacij. Raznorodni paradni ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Dajte nam Univerzalni temeljni dodatek, kamne pa pošiljajte na Ministrstvo za splošno asistenco!
21
02.04.2021 22:45
Vrsto let smo poudarjali, da mora Slovenija povečati produktivnost, da bi lahko dosegla višje plače. Trdili smo, da so socialni ... Več.
Piše: Ana Jud
Dan po 1. aprilu: Tiranska je oblast, ki deluje nepravno. Prava ni več, so samo še prepovedi, zapovedi, dovoljenja in ukazi. Pa kazni.
37
01.04.2021 23:00
Slišal in prebral sem, da je nekdo (seveda vem, kdo) izjavil: Lahko potujete čez mejo, ampak, če plačate kazen. Slišal in ... Več.
Piše: Andraž Teršek
Vse najboljše, NATO: Največja nevarnost ni zunaj zavezništva, ampak znotraj
12
30.03.2021 23:57
Severnoatlantsko zavezništvo praznuje svoj dvainsedemdeseti rojstni dan. Ne brez razloga ga imenujejo za najuspešnejše in tudi ... Več.
Piše: Božo Cerar
Demokratični standardi?! Kaj je že to?
10
29.03.2021 23:57
Standard kvaliteteni nekaj relativnega, odvisen le od subjektivne presoje, še manj je standard demokracije odvisen le od moči ... Več.
Piše: Miha Burger
3. protikoronska vojna: Polovičarski ukrepi najbrž ne bodo dovolj, edina rešitev bi bil popolni lockdown!
23
28.03.2021 22:30
To, kar vlada uvaja zdaj, je bolj Blažev žegen kot kaj drugega. Zelo verjetno takšen delni lockdown ne bo preveč učinkovit, zato ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Lockdown, drugič? Zapiranje države je žal še vedno edini način za zaustavitev širjenja virusa
10
28.03.2021 10:00
Širjenje korona virusa ostaja še naprej za ves svet precejšnja neznanka. Seveda ni nobenega dvoma, da popolna omejitev vsakršnih ... Več.
Piše: Bine Kordež
Kozmistični misteriji: "Potrebne so nove forme. Nove forme so potrebne, če pa jih ni, je pa boljše nič."
1
27.03.2021 23:04
Kaj nam sporoča naša minljivost na horizontu večnosti? Da za vsem stoji Načrt ali Nič? V gledališču zastopam idejo Niča, ki mi ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Zakaj sem se cepil proti Covid-19? Ker veliko bolj zaupam uradni medicini kot tistim, ki jo zaničujejo
21
25.03.2021 22:00
Se ne boste cepili proti Covid-19, čeprav bi se lahko? To bo bitka naslednjih mesecev in morda celo let. Vaša svobodna izbira bo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
O fašizmu XXI. stoletja ali zakaj je strašenje s fašizmom Mussolinijeve Italije včasih deplasirano
9
24.03.2021 22:21
Na slovenski desnici ter nasploh odmevata obsodba lastnika portala NTA (Nacionalna tiskovna agencija) Aleša Ernecla, ki je ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Zakaj bi bilo nadaljevanje zastaralnega roka za kazenski pregon tudi po prvostopenjski obsodilni sodbi treba "zamrzniti"
8
23.03.2021 22:30
V organih, ki odločevalcem strokovno svetujejo glede dodeljevanja javnih sredstev, sedijo tudi ljudje, ki jim je s ... Več.
Piše: Domen Gorenšek
Zdaj živimo v demokraciji. Utihnite že enkrat.
15
22.03.2021 22:00
Pred leti sem veliko pisala o svobodi izražanja in ne želim se ponavljati kot pokvarjena plošča. Od medijskih zdrah dobim ... Več.
Piše: Ana Jud
Ni bolj smešnega prizora od tropa desničarjev in levičarjev, ki so složni le v tem, da hrepenijo po spoštovanju svojega drugačnega mnenja
9
21.03.2021 11:00
Pomembno je, da se zavedamo, kam kdo spada. Če si levičar, ti gre Žiga Turk pač na jetra, zato naj bi bilo vseeno, s čim in kako ... Več.
Piše: Simona Rebolj
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Dobri fantje in dobre žene v deželi Janeza Janše, ki divja na vse ali nič
Simona Rebolj
Ogledov: 2.543
02/
Aprilska polemika: Dan po 1. aprilu in nekaj dni kasneje
Andrej Drapal
Ogledov: 1.705
03/
Smrtonosni brazilski sev: Zakaj je 3. val tako nevaren in drugačen od prejšnji dveh?
Uredništvo
Ogledov: 1.612
04/
Premier Janša potiska Slovenijo na napačno stran demokratičnega zemljevida Evrope
Bill Wirtz
Ogledov: 1.232
05/
Slovenska sprava: Izjava Slovenske akademije znanosti in umetnosti o spravi ob tridesetletnici samostojne slovenske države
Uredništvo
Ogledov: 1.270
06/
V 21. stoletju nihče ne bi smel biti suženj. Dobro to veste, ker ste sužnji tudi sami.
Ana Jud
Ogledov: 1.371
07/
Kako je teksaška šola v boju proti koronavirusu dosegla majhno, a pomembno zmago v pandemiji
Marjana Škalič
Ogledov: 1.028
08/
Izboljšava Sistema: Boj proti takšni ali drugačni mafiji se začne v šolskih klopeh
Miha Burger
Ogledov: 772
09/
"Covid potni list" bi bil dobrodošel, vendar je pot do njegove uresničitve še negotova
Božo Cerar
Ogledov: 756
10/
Dosje Slavko Gaber: Povratek zagrenjenega in nečimrnega LDS ideologa?
Uredništvo
Ogledov: 2.204