Ministrstvo za obrambo se je odzvalo na članek, ki ga je uredništvo 13. novembra 2019 objavilo na portalu+ pod naslovom Dosje Slovenska vojska: Zakaj je Karl Erjavec tempirana bomba Šarčeve vlade. V skladu z določili zakona o medijih objavlja uredništvo portala+ Prikaz nasprotnih dejstev na Popravek, ki smo ga prejeli od Aleša Sile, vodje Službe za strateško komuniciranje Ministrstva za obrambo.
Veseli nas, da se je Ministrstvo za obrambo Republike Slovenije (MORS) odzval hitro, kot se za tako ministrstvo pravzaprav spodobi. A ker resnica ni le ena, ampak jih je več, predvsem pa se najbližje pride do resnice s korelacijo več resnic (prosto po najslavnejšem slovenskem antropologu dr. Stanetu Južniču), uredništvo portala+ odgovarja na trditve MORS in razkriva nova dejstva.
1. Ko gre že za tisočkrat izrečeno trditev MORS, da so belgijske puške F2000S, ki jih uporablja Slovenska vojska, odlične, naj zapišemo, da puške res delujejo. A dejstvo je, da delujejo le v optimalnih pogojih, kar pomeni, da pri nizkih in visokih temperaturah pride do raztezanja in posledično lomljenja plastičnih delov puške. MORS zamolči tudi dejstvo, da je že precej časa sporen tudi izmet tulcev pri tej puški. Ker v MORS trmoglavijo, da so puške v 12-letni uporabi izstrelile na milijone nabojev in da popravil praktično ni, naj potem uredništvu našega portala sporočijo tudi podatek, koliko proračunskega denarja je bilo namenjenega od dneva dobave do zdaj za popravila, dodelave in izboljšave teh slavnih pušk. Dejstvo, da so puške, ki jih je Slovenija kupila, praktično iz nulte proizvodnje serije, kar MORS poniglavo zamolči. MORS ne pove niti tega dejstva, da teh avtomatskih pušk ne uporablja, pozor!, niti belgijska vojska. Belgijci raje uporabljajo puške SKAR. Ministrstvo niti tega ne pove, da puške Slovenske vojske v redni uporabi nima nobena niti na pol resna država na svetu, takšen tip puške pa je kupilo le nekaj držav zgolj v testne namene – to je dejstvo.
2. Ko se v MORS trudijo prikazati civilna terenska Toyota Survivor 4x4 / Landcruiser vozila Slovenske vojske za čisto prava vojaška vozila, naj poudarimo dejstva, in sicer:
* Vsa dosedaj dobavljena vozila nimajo potrebne opreme za uporabo v vojaške namene
* Doslej dobavljena vozila niso vojaška vozila
Kaj pomeni vojaško vozilo, na MORS zelo dobro vedo, a se tudi zelo radi sprenevedajo. V nasprotju z MORS mi zapisano v članku trdimo na podlagi dejstev in pogovorov z več podjetij, ki taka vozila predelujejo, da:
* Toyota MMV Survivor Land Cruiser, terenec Slovenske vojske, je serijsko osebno vozilo
* Vozilo je v vojaških barvah, a civilno terensko vozilo
* Maloprodajna cena Toyote LC po ceniku je 51.000 evrov, pri količinskem nakupu manj kot 40.000 evrov z vključenim DDV in DMV.
* Cena predelave in dodatne opreme znaša okvirno še 10.000 evrov
* Skupno bi moral biti strošek takih vozil za MORS nekako 50.000 z DDV in DMV za varianto A predelave.
* MORS ne glede na to za taka vozila z osnovno predelavo plačuje skoraj 84.000 evrov (!).
3. Morda so, kot trdijo v MORS, letos res že večkrat dokazali, da so glede nakupa oklepnih vozil 4 x 4 JLTV Oshkosh kupili najsodobnejša oklepna vozila z najvišjo mogočo stopnjo zaščite v natančno takšni konfiguraciji in z vso opremo, ki so jo naročili. V nasprotju z MORS v uredništvu trdimo, da je dejstvo, da MORS pred nakupom ni pozvalo konkurenčnih proizvajalcev tovrstnih vozil, ki so tudi v Evropi. Dejstvo je, da ni bilo nobenih testiranj konkurenčnih vozil. Dejstvo je, da so vozila izdelana po ameriških standardih MIL in ne NATO Stanag standardih in zaradi tega zagotovo odstopajo od zahtev Slovenske vojske. Vozila bi res morala priti v Slovenijo v natančno taki konfiguraciji, kot je bila naročena, toda dejstvo je, da ne z vso potrebno in zahtevano opremo. Dejstvo je tudi, da je na MORS že potrjen dodaten nakup nadgradnje oborožitve, ki bo spet odstopala od sistemov, ki jih uporablja zdaj Slovenska vojska. Nadalje je dejstvo, da bo sledila še faza nakupa vse potrebne dodatne opreme (predvsem C4), in dejstvo je, da bo vse to (pre)draga oprema in neracionalno zapravljanje davkoplačevalskega denarja. To do dejstva, ki jih v MORS seveda ne navajajo, namerno močijo in se sprenevedajo.
4. Zanimivo je, kako si MORS interpretira nakup 14 oklepnikov Pandur EVO 6x6, ki (še) ni bil izveden, kar je objektivno res – oklepnikov še ni; toda pozor, dejstvo je, da je sredi oktobra letos MORS javno objavilo namero o dokupu vozil Pandur 6x6 (s pojasnilom, da gre za "posodobljeno" različico Valuka, ki ga v Slovenski vojski že uporabljajo, pa čeprav razen imena nima nič skupnega). Vsaka funkcionalno pismena oseba ve naslednja dejstva: za državni nakup je potrebno najprej predvideti javno-proračunski denar, ga umestiti v finančni načrt, izvesti postopke in se kot zadnje dejanje podpisati na pogodbe o nakupu. Še prej pa je seveda vse potrebne analize in primerjave, študije o najbolj ekonomičnem, smiselnem itd. nakupu. Vse to so neizpodbitni postopki in dejstva, ki jih je potrebno upoštevati pri porabi javnofinančnih sredstev.
Dejstva: MORS je objavil namero o nakupu, predvidel proračunsko postavko, izdelan investicijski načrt (tudi popravljen zaradi izjemnega povišanja cene), torej bo nakup vozil Pandur EVO 6x6 slej ko prej opravljen, četudi se MORS trudi s trditvami da portal+ objavlja pamflete in laži. Ali je MORS izvedel raziskavo trga, ali je pozval proizvajalce tovrstnih vozil (so tudi v Evropi) in pridobil konkurenčne ponudbe, ali celo testiral taka vozila? Ne, tega MORS pač ni naredil in niti ne zanika. Tudi to je dejstvo.
5. Nenazadnje, ko v MORS trdijo in se smešijo, da pri njih ni potrebe po primerjalni analizi mogočih helikopterjev za potrebe HNMP (helikopterski nujni medicinski prevoz, op. uredn.), dobro vedo, da za kaj takega niti ni podlage. Dejstvo je, da se vendarle ve, kdo rešuje po veljavni zakonodaji EU. No, razen v Sloveniji, kjer se neprilagojene zakonodaje EU v sivi coni zakonodaje rešuje s predpisi, da Slovenska vojska z vojaškimi in slabo usposobljenimi ter operativno predragimi helikopterji za reševanje izvaja HNMP za Ministrstvo za zdravje. V uredništvu smo zelo dobro seznanjeni s težnjami deležnikov v MORS pri nabavah vojaško-civilne opreme, poznamo zakonodajo, zato smo tudi opozorili na smer razmišljanja v MORS o helikopterjih Bell za potrebe HNMP. Se pa na tem mestu opravičujemo vsem vojaškim pilotom Slovenske vojske, ki so morda dobili vtis, da so neizurjeni v primerjavi s policijskimi piloti. Vsi piloti so seveda vrhunski, opazka o primerjavi se je nanašala zgolj na dejstvo, da niso izurjeni za opravljanje poletov s helikopterji za civilne namene, kar seveda helikopterji Bell niso, vsaj dokler ne pridobijo ustreznih certifikatov.
***
Namesto zaključka naj zapišemo, da nas v uredništvu najbolj skrbi to, da v Popravku na naš članek v MORS najprej in odločno niso zanikali domnevnega klientilizma in tovarišijskega deljenja poslov, sumov neodgovornih odločitev o nakupih in pomanjkanja nujnih testiranj pred odločitvami o nakupih vojaške opreme. Nič od tega se ne bi smelo zgoditi, pa o tem MORS ali ni prepričljiv v odgovorih ali se izmika. Prav zato je še kako ustrezen naslov članka Dosje Slovenska vojska: Zakaj je Karl Erjavec tempirana bomba Šarčeve vlade. Ker je res.