Komentar

Teater je tisti, ki je dal Slovencem občutek, da so lahko kdaj tudi plemeniti

Predstava Izreka je prisluškovanje tistemu, ki bo ravnokar zapelo in že v naslednjem hipu obnemelo. Izreka uprizarja občutljivost svobodnega in minevanje živega. Za menoj je premiera, prepolna odrskih mikroincidentov, oblikovanih v čast in znoj Marka Breclja. Marko Brecelj je človeštvo!

08.12.2019 08:52
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Ivan Peternelj   Izreka   SMG   teater   Marko Brecelj

Foto: SMG

Ivan Peternelj presega definicijo igranja, v njem je način oziroma model sveta. Je igralski ekspert s posebnim razumevanjem prirodnosti. S svojim igralskim talentom sega čez rob sveta.

Med tem, ko režiram svoje gledališke projekcije, se po naravi poklica vedno znova znajdem pred novimi in novimi igralskimi vlogami. Prek njih se približam igralkam in igralcem do nespodobne bližine. V naši republiki imamo privilegij, da je gledališče umetnost najodgovornejše vrste. Vedno znova se v skupnost rojevajo nadarjene igralke in igralci. Ne vem, če se zavedate, da je ravno gledališče tisto, ki nam je zgradilo našo družbenost (Škofjeloški pasijon) in jo še vedno vztrajno ohranja. Gledališki igralci in igralke vsak dan bdijo nad tem, da se v skupnosti ne pokveči etično in estetsko. Iz njihovih glasovnih organov zvenijo izostreno oblikovane misli, prek njihovih glasilk se razvija jezikovnost najvišjega reda. Zven njihovega umetniškega jezika doni po planetarni gledališki ploščadi. Skoraj vsaka poklicna predstava v republiki je zmagoslavje na Panteonu duha. Bodisi je njeno besedišče prevzeto iz svetovne zakladnice konfliktov ali iz trezorja republike. So pa med nami tudi predstave, ki zmorejo prek zaumne poetike in ozaveščenega telesa oblikovati planetarno zavest. Pred nami preigravajo najkompleksnejša občutja človeštva. 

 

Zadnje tedne sem od blizu doživljal gledališki proces posebne vrste, prek skeleta in karizme Ivana Peternelja, igralca Slovenskega mladinskega gledališča (SMG). Njegovo transformacijsko misel so poganjale natančno izražene potrebe. Predstava Izreka je scenska zavest o petih personah (maskah), ki jih povezuje izredna igralska študija Ivana Petrnelja, potopljena v poetsko preprogo Marka Breclja. Ivan Petrenelj uporablja njen ornament kot geometrijo in tonaliteto. Vse to iz mehkega trebuha Brecljeve poetike.

 

Predstava Biokozmizem:: Izreka (poleg Ivana Peternelja igrata še Damjana Černe in Marko Mlačnik) je zgrajena iz gledaliških minimalističnih incidentov. Ravno igralec je navdahnjen človek, ki usmerja svoje vektorje v svet čistosti ali popačenosti. V motivih Marka Breclja nastopa svet obojega, tako čistosti kot njegove druge polovice. Za razumevanje igre Ivana Peternelja bom izhajal iz sedmih tez o gledališču in igri doajena režije Mileta Koruna. Iz najboljšega možnega učbenika igralske umetnosti - Biti z igro.

 

Igra je zagotovo način in sredstvo našega gledališkega početja. Predstava je, meni Korun, predvsem uprizorjena zgodba. Ivan Peternelj pa je protagonist, ki dobesedno magnetizira med seboj mikroprizore, položene v gledališko predstavo, pozor! brez zgodbe. Odsotnost zgodbe v predstavi Izreka prek igre Ivana Peternelja sproža v gledalcu njen mogoč obstoj. Sproža asociativnost, ta pa prisotnost abstraktne pripovedi.

 

Igra obstaja ravno med tem, ko se zgodba vzpostavlja. Igra je skrita v uprizarjanju. V prav tistem času in prav tistem prostoru, kjer se uprizarja. Uprizarja pa jo tisti, ki jo igra. Igralec, ki je lahko človek. Ali predmet. Ali pojav. Ivan Peternelj je igralec, ki se poveže s predmeti na takšen način, da ti postanejo njegov logičen podaljšek, proteza, usmerjena v občinstvo. Postanejo poseben gledališki pojav. Pravzaprav poročilo o poteku gledališkega procesa. 

 

Ivan Peternelj je dokaz največje vrste, da obstaja igra in njeno uprizarjanje le v sedanjosti. Samo v tem trenutku. Je ni prej in ne pozneje. Nima preteklosti. Imata pa začetek in konec in svoj lastni čas. Sedanji čas in nobenega drugega časa. V lokaliziranem gledališkem času je Ivan Peternelj ves komičen, ekscentričen in zapeljiv. V njem se seštejejo persone in on sam v asociativno pripoved. On sam je miselni vzorec igre. Najprej je obraz in šele potem vse ostalo. Njegov obraz je osebnost, ki jo namešča mnogim drugim osebam - dramskim personam. Šele v drugem koraku je elastično telo brez pomanjkljivosti. Igranje je igralčevo iskanje podobnosti z njim samim, ponotranjenje drugega v samem sebi.

 

Ivan ima vso zavest o profesionalnih problemih: Ves čas gledaliških vaj opazuje in odpravlja svoje manirizme. Značajsko je vrojen v gledališče, v igro. Igra je zanj projekcija sveta. Za vse nas in tudi zanj je nekaj metafizičnega. Da! Ivan Peternelj presega definicijo igranja, v njem je način oziroma model sveta. Je igralski ekspert s posebnim razumevanjem prirodnosti. S svojim igralskim talentom sega čez rob sveta. V njem gledam zdravilno očarljivost, usmerjeno v vse nas, ki smo se vpletli v predstavo. Projecira modele nove stvarnosti iz drobcev obstoječega resničnega sveta.

 

Marko Brecelj: Več nas je od tistih, ki jih je kupil. Več nas je od tistih, ki mislijo z očmi. Brecljeva poezija in njegova zlogomelodičnost (Ram pa dam) omogočata Ivanu Peternelju prehajanje v območje najvišjega reda.

 

In zdaj je na vrsti kolenovanje:

 

        - je igralec tako proscenja kot odrskih globin.

        - je najboljši koreograf, ki samega sebe izbere, da se plesno naseli vase. 

        - je resnični koreograf predstave Izreka!

 

 

In končno: Ivan Peternelj se v zadnji fazi brehtijansko odmakne od vloge samo zato, da bi se lahko vanjo ponovno in še bolj poglobljeno vsadil. Zna se odmakniti, odstraniti, odmisliti stvarni svet, njegov način predstavlja metafizično realnost, ki v predstavi nadomešča resničnost. Proizvaja novo stvarnost polno etičnih učinkov. Sam sebi je kriterij prepričljivosti. Ničesar podobnega ne moremo srečati v resničnosti. Toliko let ga poznam pa skoraj nič ne vem o njegovi zasebnosti. In prav je tako. Ivan Peternelj še najbolj obstaja ravno v gledališču!

 

Zato, ker v gledališče vstopajo najplemenitejši. Tako gledalci kot akterji. On zna vse teoretične razprave vsrkati v svoje kosti, v skelet. Je igralec skeleta. Vse teorije sveta se pri njem prelijejo v prakso. To je tisto, kar je odločilno pri njem, je popolnoma drugačen od nacionalnih korifej. Pred občinstvom oblikuje igralca s popolnim skeletom, popolnoma drugačen je od oponašelcev. To sem videl tako v Izreki (2019), kot v predstavi Supremat (2002). Vse to počne samo zato, da se mu ne bi zgodilo, da bi moral koga ali kaj posnemati. Tisti, ki v umetnosti oponašajo, so primati ali pa zabava za primate. Naj mi bo oproščena ta primerjava.

 

Vse našteto velja tudi za njegove gledališke režije, ki jih ni mnogo, a so natančno vpete v umetnost. Peterneljevo gledališče je gledališče gibalnega materiala in srdite intenzivnosti. Čeprav je že v petem desetletju je ekstremno gibljiv in gibalno še vedno na svojem višku. Če, je kdo na tem svetu podoben Shakespearovemu igralcu in plesalcu Kemptu, je to Ivan Peternelj. Prepoln je zgodovine igralske prisotnosti.

 

Zaključna gledališka evidenca: Uprizarjanje je nekaj fizičnega in hkrati metafizičnega. Je preobrat iz neuravnoteženga sveta v uravnoteženo metafičnost. S svojo igralsko združevalno silo in intelektualno koncentracijo pušča za seboj prepričljive igralske sledi v občinstvu.

Izreka je kronometrična predstava. Igra prehaja h gledalcu prek kratkih časovnih izrezov, njihovih zvokov, prek kretenj in besed. Uprizarjanje je postavljeno med gledalca in igro. Uprizarjanje je uresničevanje igre. Tako vidne kot manj vidne. Vse to uprizarja Ivan Peternelj. Mile Korun pravi "transcendenca se pojavi prek ekstaze v avditoriju". Temu lahko samo pritrdim. V Izreki prek mikro ekstaze. In zdaj še njegov gledališki priklon ter njegov prav poseben visokofrekvenčen smeh.

 

Da, smeh je enako Ivan Peternelj!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
31
Ali so Trumpova pričakovanja o večji vlogi zveze Nato na Bližnjem vzhodu realna? Niso.
0
26.01.2020 22:59
Ameriški predsednik Donald Trump je v zadnjem času večkrat izrazil pričakovanja po večji vlogi Nata na Bližnjem vzhodu. V mislih ... Več.
Piše: Božo Cerar
Fantje s puško na rami in dekleta z metlo v roki
15
26.01.2020 11:00
Na desnem političnem polu se neguje konservativna mentaliteta, ki državo vidi v temelju predvsem kot oboroženo silo s čim bolj ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kaj pomeni beseda svoboda. Svoboda je tisto, česar si ne pustimo vzeti.
4
25.01.2020 21:00
Umetnik stoji na aveniji v New Yorku in razstavlja snežne kepe različnih velikosti, položene na kontrastno podlago. Ponudil jih ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Čas je, da zdravniško-dobaviteljsko-zavarovalniško-lekarniški mafiji v Sloveniji enkrat že vzajemno pokažemo Digitus impudicus*
13
24.01.2020 22:04
Prihodnji teden, najverjetneje v sredo, bo v državnem zboru potekala svojevrstna lutkovna predstava v okviru sicer najdlje ... Več.
Piše: Blaž Mrevlje
Reševanje tistih, ki ne želijo biti rešeni
11
23.01.2020 23:00
Reševanje sem zmeraj razumel kot plemenito dejanje, ko nekdo, ki je hraber in sposoben, rešuje tistega, ki želi biti rešen. Tako ... Več.
Piše: Ivan Simič
Vseeno je, ali imajo bolj prav desničarji ali levičarji – za vse bo zmanjkalo prostora
19
21.01.2020 00:45
Včasih je šlo za kohabitacijo, za sobivanje različnosti, za parlamentarizem, ki je uspel nadgraditi pobijanje med levico in ... Več.
Piše: Miha Burger
Prišel je čas, ko ne bomo mogli več čisto vsega požreti
16
18.01.2020 22:00
V ranih osemdesetih letih sem od daleč občudoval radikalizem pesnika Jureta Detele. Mit o njem je pravil, da se je vedno pomolil ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Moji osebni spomini na Rogerja Scrutona
4
17.01.2020 22:00
Ta teden je v starosti 75 let umrl Roger Scruton. Ko nekoga poznate osebno in ste imeli privilegij študirati pod njegovim ... Več.
Piše: Keith Miles
Dolgo pričakovani manever pretkanega avtokrata ali Putin Forever*
17
16.01.2020 20:18
V svojem govoru o stanju v državi v sredo je ruski predsednik Vladimir Putin napovedal vrsto ustavnih sprememb. Vse podrobnosti ... Več.
Piše: Božo Cerar
Utopljenci v Jezeru Tadeja Goloba
19
15.01.2020 19:00
S svojimi romani Tadej Golob dokazuje, da ne šteka. Da ne šteka, da skandinavski kriminalni roman ni postal kulten samo zato, ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Primer Rupnik: Psihopatogena bit razkola ob ugodilni sodbi o Leonu Rupniku
26
14.01.2020 23:00
Razveljavitev 74 let stare obsodbe domobranskega generala Leona Rupnika, ki je bil pred tem eden najbolj cenjenih brigadnih ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Tam in Adria Airways sta zgodovina, naj živi Maks Tajnikar!
6
14.01.2020 04:22
Maks Tajnikar se je v Dnevniku tako blamiral s prispevkom o Mercatorju, Konzumu in Fortenovi, da je to kar težko verjeti. ... Več.
Piše: Matija Ž. Likar
Uredniški komentar: Vsi naši klovni za narodov blagor (ali država kot Moravče)
30
12.01.2020 13:00
Naštejte vsaj eno državo, kjer formalno vladajo demokracija, pravna država in kapitalistični ekonomski sistem, prevladujoče ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Retrogardizem bo za vedno ostal opomin slovenskemu nacizmu
2
11.01.2020 23:50
Ali je industrijska glasba angleški ali nemški fenomen? Laibach misli, da je nemški, da je tehno mehanika nemška dinamika (DAF). ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Umik Združenih držav iz Iraka in Bližnjega vzhoda?
11
10.01.2020 01:37
Hitrega umika ZDA iz Iraka in bližnjevzhodne regije, vsaj dokler ne bosta kolikor toliko stabilna, si vsekakor ne gre želeti. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Zakaj so likvidirali generala Soleimanija in kakšne posledice ima to lahko za Slovenijo in Evropo
22
06.01.2020 22:00
Takšne uverture v novo leto, za kakršno so v Iraku poskrbeli Američani, si nihče ni mogel predstavljati. Likvidacija iranskega ... Več.
Piše: Uredništvo
Dražgoše, obvezna romarska pot za vse povzpetnike, ki so naredili ali nameravajo narediti politično kariero v Sloveniji
23
05.01.2020 10:00
Samostojna Slovenija prihaja v obdobje tridesetletnic. Pred tridesetimi leti se je namreč zgodovina v Sloveniji zgostila in se ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Marko Brecelj: Na začetku je bila Karantanija in tako naprej vse do Golice
33
04.01.2020 20:20
Brecelj montira, kolažira medijske fenomene (radio, TV), ti pa mu omogočajo popolnoma avtonomen umetniški nagovor. Njegov jezik ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Poljski premier Morawiecki odgovarja ruskemu "zgodovinarju" Putinu: Poljska je bila prva, ki se je bojevala za svobodo Evrope
17
01.01.2020 00:00
Ruski predsednik Vladimir Putin je precej čustveno reagiral na resolucijo Evropskega parlamenta, ki je povsem zgodovinsko ... Več.
Piše: Mateusz Morawiecki
Pisma iz emigracije: Vrnitev Bartona Finka
13
29.12.2019 21:00
Država mi žuga s prisilno privedbo na informativni razgovor, če se 9. januarja ne bom pojavil na policijski postaji Moste in dal ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Puč v upokojenski stranki: Kako je politika, svoj čas znanega kot Teflonski Karl, na koncu pokopala začetniška napaka
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3,562
02/
Župnika, ki ga je sram, da imamo gnilo državo, so pred štirimi leti s solzilcem napadli romski roparji
Uredništvo
Ogledov: 3,923
03/
Ali bo general Rupnik, ki je paradiral pred nemškimi oficirji, čez dve leti tudi formalno rehabilitiran?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1,980
04/
Reševanje tistih, ki ne želijo biti rešeni
Ivan Simič
Ogledov: 2,237
05/
Utopljenci v Jezeru Tadeja Goloba
Simona Rebolj
Ogledov: 3,674
06/
Dolgo pričakovani manever pretkanega avtokrata ali Putin Forever*
Božo Cerar
Ogledov: 1,728
07/
Vseeno je, ali imajo bolj prav desničarji ali levičarji – za vse bo zmanjkalo prostora
Miha Burger
Ogledov: 1,390
08/
Čas je, da zdravniško-dobaviteljsko-zavarovalniško-lekarniški mafiji v Sloveniji enkrat že vzajemno pokažemo Digitus impudicus*
Blaž Mrevlje
Ogledov: 1,395
09/
Prišel je čas, ko ne bomo mogli več čisto vsega požreti
Dragan Živadinov
Ogledov: 1,149
10/
Imenovanje Nade Drobne Popovič za članico uprave SDH utegne biti nezakonito!
Uredništvo
Ogledov: 9,035