Komentar

Teater je tisti, ki je dal Slovencem občutek, da so lahko kdaj tudi plemeniti

Predstava Izreka je prisluškovanje tistemu, ki bo ravnokar zapelo in že v naslednjem hipu obnemelo. Izreka uprizarja občutljivost svobodnega in minevanje živega. Za menoj je premiera, prepolna odrskih mikroincidentov, oblikovanih v čast in znoj Marka Breclja. Marko Brecelj je človeštvo!

08.12.2019 08:52
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Ivan Peternelj   Izreka   SMG   teater   Marko Brecelj

Foto: SMG

Ivan Peternelj presega definicijo igranja, v njem je način oziroma model sveta. Je igralski ekspert s posebnim razumevanjem prirodnosti. S svojim igralskim talentom sega čez rob sveta.

Med tem, ko režiram svoje gledališke projekcije, se po naravi poklica vedno znova znajdem pred novimi in novimi igralskimi vlogami. Prek njih se približam igralkam in igralcem do nespodobne bližine. V naši republiki imamo privilegij, da je gledališče umetnost najodgovornejše vrste. Vedno znova se v skupnost rojevajo nadarjene igralke in igralci. Ne vem, če se zavedate, da je ravno gledališče tisto, ki nam je zgradilo našo družbenost (Škofjeloški pasijon) in jo še vedno vztrajno ohranja. Gledališki igralci in igralke vsak dan bdijo nad tem, da se v skupnosti ne pokveči etično in estetsko. Iz njihovih glasovnih organov zvenijo izostreno oblikovane misli, prek njihovih glasilk se razvija jezikovnost najvišjega reda. Zven njihovega umetniškega jezika doni po planetarni gledališki ploščadi. Skoraj vsaka poklicna predstava v republiki je zmagoslavje na Panteonu duha. Bodisi je njeno besedišče prevzeto iz svetovne zakladnice konfliktov ali iz trezorja republike. So pa med nami tudi predstave, ki zmorejo prek zaumne poetike in ozaveščenega telesa oblikovati planetarno zavest. Pred nami preigravajo najkompleksnejša občutja človeštva. 

 

Zadnje tedne sem od blizu doživljal gledališki proces posebne vrste, prek skeleta in karizme Ivana Peternelja, igralca Slovenskega mladinskega gledališča (SMG). Njegovo transformacijsko misel so poganjale natančno izražene potrebe. Predstava Izreka je scenska zavest o petih personah (maskah), ki jih povezuje izredna igralska študija Ivana Petrnelja, potopljena v poetsko preprogo Marka Breclja. Ivan Petrenelj uporablja njen ornament kot geometrijo in tonaliteto. Vse to iz mehkega trebuha Brecljeve poetike.

 

Predstava Biokozmizem:: Izreka (poleg Ivana Peternelja igrata še Damjana Černe in Marko Mlačnik) je zgrajena iz gledaliških minimalističnih incidentov. Ravno igralec je navdahnjen človek, ki usmerja svoje vektorje v svet čistosti ali popačenosti. V motivih Marka Breclja nastopa svet obojega, tako čistosti kot njegove druge polovice. Za razumevanje igre Ivana Peternelja bom izhajal iz sedmih tez o gledališču in igri doajena režije Mileta Koruna. Iz najboljšega možnega učbenika igralske umetnosti - Biti z igro.

 

Igra je zagotovo način in sredstvo našega gledališkega početja. Predstava je, meni Korun, predvsem uprizorjena zgodba. Ivan Peternelj pa je protagonist, ki dobesedno magnetizira med seboj mikroprizore, položene v gledališko predstavo, pozor! brez zgodbe. Odsotnost zgodbe v predstavi Izreka prek igre Ivana Peternelja sproža v gledalcu njen mogoč obstoj. Sproža asociativnost, ta pa prisotnost abstraktne pripovedi.

 

Igra obstaja ravno med tem, ko se zgodba vzpostavlja. Igra je skrita v uprizarjanju. V prav tistem času in prav tistem prostoru, kjer se uprizarja. Uprizarja pa jo tisti, ki jo igra. Igralec, ki je lahko človek. Ali predmet. Ali pojav. Ivan Peternelj je igralec, ki se poveže s predmeti na takšen način, da ti postanejo njegov logičen podaljšek, proteza, usmerjena v občinstvo. Postanejo poseben gledališki pojav. Pravzaprav poročilo o poteku gledališkega procesa. 

 

Ivan Peternelj je dokaz največje vrste, da obstaja igra in njeno uprizarjanje le v sedanjosti. Samo v tem trenutku. Je ni prej in ne pozneje. Nima preteklosti. Imata pa začetek in konec in svoj lastni čas. Sedanji čas in nobenega drugega časa. V lokaliziranem gledališkem času je Ivan Peternelj ves komičen, ekscentričen in zapeljiv. V njem se seštejejo persone in on sam v asociativno pripoved. On sam je miselni vzorec igre. Najprej je obraz in šele potem vse ostalo. Njegov obraz je osebnost, ki jo namešča mnogim drugim osebam - dramskim personam. Šele v drugem koraku je elastično telo brez pomanjkljivosti. Igranje je igralčevo iskanje podobnosti z njim samim, ponotranjenje drugega v samem sebi.

 

Ivan ima vso zavest o profesionalnih problemih: Ves čas gledaliških vaj opazuje in odpravlja svoje manirizme. Značajsko je vrojen v gledališče, v igro. Igra je zanj projekcija sveta. Za vse nas in tudi zanj je nekaj metafizičnega. Da! Ivan Peternelj presega definicijo igranja, v njem je način oziroma model sveta. Je igralski ekspert s posebnim razumevanjem prirodnosti. S svojim igralskim talentom sega čez rob sveta. V njem gledam zdravilno očarljivost, usmerjeno v vse nas, ki smo se vpletli v predstavo. Projecira modele nove stvarnosti iz drobcev obstoječega resničnega sveta.

 

Marko Brecelj: Več nas je od tistih, ki jih je kupil. Več nas je od tistih, ki mislijo z očmi. Brecljeva poezija in njegova zlogomelodičnost (Ram pa dam) omogočata Ivanu Peternelju prehajanje v območje najvišjega reda.

 

In zdaj je na vrsti kolenovanje:

 

        - je igralec tako proscenja kot odrskih globin.

        - je najboljši koreograf, ki samega sebe izbere, da se plesno naseli vase. 

        - je resnični koreograf predstave Izreka!

 

 

In končno: Ivan Peternelj se v zadnji fazi brehtijansko odmakne od vloge samo zato, da bi se lahko vanjo ponovno in še bolj poglobljeno vsadil. Zna se odmakniti, odstraniti, odmisliti stvarni svet, njegov način predstavlja metafizično realnost, ki v predstavi nadomešča resničnost. Proizvaja novo stvarnost polno etičnih učinkov. Sam sebi je kriterij prepričljivosti. Ničesar podobnega ne moremo srečati v resničnosti. Toliko let ga poznam pa skoraj nič ne vem o njegovi zasebnosti. In prav je tako. Ivan Peternelj še najbolj obstaja ravno v gledališču!

 

Zato, ker v gledališče vstopajo najplemenitejši. Tako gledalci kot akterji. On zna vse teoretične razprave vsrkati v svoje kosti, v skelet. Je igralec skeleta. Vse teorije sveta se pri njem prelijejo v prakso. To je tisto, kar je odločilno pri njem, je popolnoma drugačen od nacionalnih korifej. Pred občinstvom oblikuje igralca s popolnim skeletom, popolnoma drugačen je od oponašelcev. To sem videl tako v Izreki (2019), kot v predstavi Supremat (2002). Vse to počne samo zato, da se mu ne bi zgodilo, da bi moral koga ali kaj posnemati. Tisti, ki v umetnosti oponašajo, so primati ali pa zabava za primate. Naj mi bo oproščena ta primerjava.

 

Vse našteto velja tudi za njegove gledališke režije, ki jih ni mnogo, a so natančno vpete v umetnost. Peterneljevo gledališče je gledališče gibalnega materiala in srdite intenzivnosti. Čeprav je že v petem desetletju je ekstremno gibljiv in gibalno še vedno na svojem višku. Če, je kdo na tem svetu podoben Shakespearovemu igralcu in plesalcu Kemptu, je to Ivan Peternelj. Prepoln je zgodovine igralske prisotnosti.

 

Zaključna gledališka evidenca: Uprizarjanje je nekaj fizičnega in hkrati metafizičnega. Je preobrat iz neuravnoteženga sveta v uravnoteženo metafičnost. S svojo igralsko združevalno silo in intelektualno koncentracijo pušča za seboj prepričljive igralske sledi v občinstvu.

Izreka je kronometrična predstava. Igra prehaja h gledalcu prek kratkih časovnih izrezov, njihovih zvokov, prek kretenj in besed. Uprizarjanje je postavljeno med gledalca in igro. Uprizarjanje je uresničevanje igre. Tako vidne kot manj vidne. Vse to uprizarja Ivan Peternelj. Mile Korun pravi "transcendenca se pojavi prek ekstaze v avditoriju". Temu lahko samo pritrdim. V Izreki prek mikro ekstaze. In zdaj še njegov gledališki priklon ter njegov prav poseben visokofrekvenčen smeh.

 

Da, smeh je enako Ivan Peternelj!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
31
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
23
31.05.2020 10:00
Podcenjevanje človeških zmožnosti je brezmejno. Ker tovrstno prozorno nakladanje že pri povprečno razgledanem in inteligentnem ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Država od vseh stanj najbolj uživa v izrednem stanju
16
30.05.2020 23:19
Menim, da je glede na aktualni družbeni cunami več kot smiselno ponovno komentirati umetniško zvrst - bioumetnost. Ravno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
9
29.05.2020 23:54
Je politično prestopništvo izvoljenih predstavnikov ljudstva sprejemljivo? Po zakonu je dovoljeno, toda ali je tudi legitimno? ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
12
29.05.2020 02:40
Bolj kot jeremijade o pritiskih na neodvisno novinarstvo nas lahko skrbi kvaliteta tega silno neodvisnega novinarstva, ki je ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
5
25.05.2020 01:13
COVID-19 ni vplival le na nas posameznike in odnose med nami, ampak tudi na akterje v mednarodni skupnosti in odnose med njimi. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
6
24.05.2020 10:00
Da vas ni sram, je glasno vzkliknil mladenič, ki je ravno prislonil svoj bicikel k zidu, na katerem piše Papirnica. Prvi ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Kraftwerk: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna
0
23.05.2020 23:59
Združeno umetniško delo Kraftwerk praznuje letos pol stoletja od začetka svojega delovanja. Že to dejstvo je več kot dovolj, da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
In memoriam Bert Pribac (1933-2020)
3
23.05.2020 20:00
Negoval je svoj istrski vinograd in oljčni gaj, se živahno vključeval v dogajanja v istrskem in širšem slovenskem prostoru. ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
8
22.05.2020 21:00
Zapornikova dilema iz teorije igre nam govori, da smo v Sloveniji pravzaprav akterji v istem zaporu. Lahko se med seboj ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Delavske pravice se ne ščitijo s tem, da se uzakonja, kdaj naj kdo dela in kdaj počiva
13
22.05.2020 11:00
V medijih se vrstijo objave in pozivi k zaprtju trgovin ob nedeljah. Nekateri ta predlog obravnavajo z ekonomskega, drugi s ... Več.
Piše: Jasmina P. Petavs
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
7
20.05.2020 13:15
Vlada je v okviru tretjega paketa t.i. protikoronskih zakonov obravnavala tudi predlog o razdelitvi bonov za turistično ... Več.
Piše: Bine Kordež
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
11
18.05.2020 22:30
Glas posameznika je le glas vpijočega v puščavi? Aja? Seveda, če se tako odločimo, če to sprejmemo. Lahko pa je tudi glas na ... Več.
Piše: Miha Burger
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
16
17.05.2020 11:00
VSlovenijije spet izbruhnila epidemija okužbe z najvišjo možno stopnjo nalezljivosti. Bolezen še ni dobro raziskana, ker so ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Lado Kralj: Iz transnacionalnega New Yorka je pogledal v globino Moravč
0
17.05.2020 00:46
Lado Kralj spada s svojo performativno naravo med svetovne gledališke protagoniste, ki so uprizorili veliko spremembo. Uprli so ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Dve neprijetni vprašanji za poražence in tri za zmagovalce zadnjega tridesetletja
18
16.05.2020 07:33
16. maja, torej danes, mineva trideset let od zaprisege prve slovenske demokratično izvoljene vlade. V tem obdobju smo izvedli ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Poslednji vzpon (In memoriam Tone Škarja)
6
16.05.2020 07:00
Tone Škarja je bil človek pronicljivega uma, ki ni šparal jezika, ko je bilo treba neposredno povedati resnico ali svoje mnenje. ... Več.
Piše: Mire Steinbuch
Free Press: O svobodi tiska
23
13.05.2020 21:30
Zdi se samoumevno, da v primerno delujoči demokraciji obstaja svoboden tisk. Prav tako je samoumevno, da bi moralo obstajati ... Več.
Piše: Keith Miles
Vojna z mediji: Basen o nas žabah, skuhanih v mlačni vodi ter grožnjah s smrtjo
17
12.05.2020 12:20
Zelo verjetno ste že velikokrat slišali stavek, da se vojne z mediji ne da dobiti. Sodi med tiste ponarodele fraze, ki jih ... Več.
Piše: Janez Janša
O Mitingu resnice 2020 ali zakaj se mi zdi, da so nam najprej ugrabili državo, potem pa vam proteste
28
10.05.2020 22:45
Meni se zdi, da vas je naplahtala tista združba politike in medijev, ki ji niti malo ne gre za boj proti korupciji; le tla so ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Aleksandra Pivec, tisti obraz v slovenski politiki leta 2020, ki največ obeta
17
10.05.2020 11:00
Nova predsednica upokojenske stranke Aleksandra Pivec se je sprva zdela kot še en obraz, ki ga bodo politični sopotniki, ... Več.
Piše: Marko Novak
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
Dejan Steinbuch
Ogledov: 5.307
02/
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
Uredništvo
Ogledov: 5.157
03/
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
Dimitrij Rupel
Ogledov: 3.302
04/
Dosje Livar: Kako so plenili po največji slovenski livarni, ki ji grozi celo stečaj
Uredništvo
Ogledov: 1.909
05/
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
Mark Stemberger
Ogledov: 1.898
06/
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.292
07/
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
Božo Cerar
Ogledov: 1.445
08/
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
Simona Rebolj
Ogledov: 989
09/
Ko profesor javno piše predsedniku: O dezinfekciji toksične slovenske medijske scene
Uredništvo
Ogledov: 1.974
10/
Devet življenj Boruta Jamnika: Cerarjeva vlada vabi tuje investitorje, Jamnik pa jih preračunljivo odganja
Uredništvo
Ogledov: 12.046