Komentar

Kaj pomeni beseda svoboda. Svoboda je tisto, česar si ne pustimo vzeti.

Umetnik stoji na aveniji v New Yorku in razstavlja snežne kepe različnih velikosti, položene na kontrastno podlago. Ponudil jih je na neformalni stojnici - trgu. Sam pa je s tem, ko je prevzel vlogo prodajalca, dokumentiral reakcije trga. Tisti edini dan, ko je postavil svojo umetnino na ogled, je zaslužil (obstajajo različne verzije) - po enih virih je bilo to 40 dolarjev, po drugih pa 48 dolarjev. V hipu se postavi vprašanje, zakaj tega postopka ni ponavljal, v desetih dneh bi zaslužil 480 dolarjev. Seveda po optimistični verziji. David Hammons je s preprosto analizo prišel do sklepa, da je več ali manj denar zaslužil iz usmiljenja. V prvi vrsti do njega samega kot umetnika in Afroameričana. Analiza je pokazala, da bi bil ob dostojanstvo. Dostojanstvo pa je enako svobodi.

25.01.2020 21:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   David Hammons   Kazimir Malevič   Marcel Duchamp   umetnost   supremacija   ready made   New York   snowballs

Človek se je skozi stoletja obdajal z arhitekturo in infrastukturo - z objektnostjo.

Če se obrnem nazaj proti XX. stoletju in ga pogledam bodisi po gladki površini, bodisi v njegovo globino, vidim dve generalni umetniški metodi, ki sta svetu izoblikovali velik stilni obrat. Na vzhodu je bila to supremacijska, na zahodu pa ready made metoda. Do današnjega dne sem na portalu+ že večkrat komentiral umetniško supremacijo Kazimirja Maleviča, bolj redko pa metodo Marcela Duchampa. Danes sem se odločil komentirati nekaj, kar bi vam moral najbrž že zdavnaj osvetliti, da bi vam bilo lažje razumeti umetnost XXI. stoletja. 

 

S supremacijsko umetniško metodo sam pripadam vzhodnemu svetu: Kijevsko - Moskovsko - Peterburškem umetniškem bazenu oziroma Ljubljani - Zagrebu - Beogradu. V takšen svet so me rodili in ostal sem mu zvest. Globinsko pripadam črnemu krogu, belemu kvadratu na beli površini in črnemu križu. Umetnost je silno zapletena človeška oblika, čeravno mislite nasprotno. Dvajseto stoletje določata tako vsebinska kompleksnost, kot stilna minimalnost, ki se je večinsko oblikovala v metropolah, kot so Berlin, Pariz, Dunaj, Madrid, Moskva, New York, Tokio, Los Angelos in Stockholm. So pa tudi izjeme, recimo v majhnih mestih, kot so Dessau ali Vitebsk.

 

Človek se je skozi stoletja obdajal z arhitekturo in infrastukturo - z objektnostjo. In pozor! Kar je za naš komentar še posebej pomembno - s predmetnostjo. Tisoč in tisoč, če že ne stotisoč predmetnih nujnosti nam je izoblikovalo raznovrstne potrebe. Skozi tisočletja smo gledali prehod od nature k umetnemu, opredmetenemu svetu. Vsak predmet ima za seboj razvojno oblikovno pot.

 

Supremacijska metoda: iz oblike, v obliko, v oblak.

 

Rady made metoda: Iz oblike, v obliko, v pisoar.

 

 

***

 

Danes bom didaktičen, postopno počasen samo zato, da bom razumljiv. Predvsem za tiste, ki zaostajajo. Od blizu bomo pogledali v Duchampovsko revolucijo, ko iz nečistega proizvajamo čisto, in ko iz nevrednega proizvajamo vredno.

 

Štirje ready made udari, ki določajo Duchampovo metodo:

 

 

Duchampov udar št. I.: prisvajanje in preimenovanje predmetnosti! 

 

Marcel Duchamp je menil, da ima nakjučje za umetnost veliko večji pomen od akademske umetniške virtuoznosti. Zato je vse svoje umetniško življenje usmerjal v raziskavo naključji. Konceptalno si je prisvajal predmetnost. Po tistem, ko je predmet proglasil za umetnino, jo je še preimenoval: pisoar v fonatano. Fonatano je prvič razstavil leta 1917 na razstavi asociacije neodvisnih umetnikov in ravno kolegi iz neodvisne umetnosti oziroma njihov odbor mu je nasilno odstranil umetnino z razstave. To ga je razjezilo. Leta 1918 je izjavil: Očitno je, da se bo moj ready made nenehno spreminjal. Zelo kmalu, po letu 1919 se je z ready made proglasitvami samoomejil na točno določeno število umetnin na leto samo zato, da ne bi prišlo do inflacije vrednosti.

 

Naj vas spomnim, da beseda pisoar izhaja iz francoske besede pisoir, pisser, kar pomeni urinirati. Fontana pa izhaja iz italjanščine in pomeni vodomet, ki seveda asocira na uriniranje. Humor je ena od osrednjih motivacij pri izvajanju ready made akcij. Umetniška revolucija se je zgodila v trenutku, ko umetnik ni več potreboval substance (kot je recimo glina ali barva), da bi oblikoval podobnost. S preimenovanji je podobarska umetnost po tisočletni prevladi končno izgubila svoj pomen.

 

 

Duchampov udar št. II.: vzajemno pripravljena predmetnost!

 

Predmetnost je združeval na takšen način, da ji je odvzel njeno funkcionalnost. Didaktičen primer: združil je stol in kolo tako, da se ni dalo na stolu več sedeti, s kolesom pa ne več voziti. S tem, ko je predmetoma vzel njuno funkcionalnost, ju je s tem dejstvom preselil v polje umetnosti. Duchamp je z pripravljenim združevalnim materialom napovedal prihajajoči dada in nadrealistični jezik.

 

 

Duchampov udar št. III.

 

V moderno umetnost je uvedel nujno potrebno didaktičnost. Želel je, da gledalci razumejo postopek nastanka umetnine. Tako je avditorij vztrajno poučeval o svoji umetnosti s svojim svojevrstnim humorjem.

 

 

Duchampov udar št. IV.

 

Na koncu življenja je izoblikoval umetnino Rotorelief, ki ni bila več čista ready made struktura. To so bile grafične strukture, ki jim je z vrtenjem navidezno izničil materialnost, podobno kot navidez izgine materialnost pri vretenju letalskih propelerjev. Na tej točki se je Duchamp približal Maleviču, če bi Malevičev črni križ zarotirali bi dobili črni krog. Iz oblike v obliko, v črni krog. Iz črnega križa s kinetiko v črni krog. Tema komentarja me že zavaja, vabi me, da bi se preusmeril iz ready made v Duchampovo genialno umetnino Veliko steklo, toda pri tej umetnini bi se nepoznavalci umetnosti počutili popolnoma zbegani. Zato se vračam k izhodiščni metodi prejšnjega stoletja, k ready made. Vem, da bom v najbližji bodočnosti komentiral monumentalno resnost Velikega stekla.

 

 

Dva pomembno-nepomembna detajla

 

Prvi detajl: Duchamp je bil na začetku svoje umetniške poti s svojim izumom ready made zavrnjen na vseh ravneh. Tudi med umetniškimi prijatelji. To mu je zadalo bolečino najvišje stopnje, zato se je protestno izselil iz zanj obtožujočega Pariza v New York. Drugi detajl: zelo hitro mu je postalo jasno, da ne bo mogel živeti od svojega izuma, kot je to siceršnja navada s patentiranimi izumi v znanosti in tehnologiji. Zato se je odločil, da bo živel kot preprodajalec umetnin (art dealer).

 

Metoda ready made je pred vse nas razprostrla neverjetne teoretične ravni. Duchampova zapuščina je neverjetna, vplivala je na stotine in stotine ključnih umetnikov prejšnjega stoletja. Večina je to javno priznala in še vedno priznavajo. Name ni niti v enem hipu, predvsem zato, ker moja umetniška kozmogonija izhaja iz drugega civilizacijskega kroga.

 

Vpliv: za potrebe današnjega komentarja sem izbral umetnika Davida Hammonsa in njegovo umetnino iz leta 1983 Snežne kepe (Snow Balls), da se za trenutek umaknemo Duchampu in ready made metodi. Menim, da bomo z umetnino Snežne kepe z lahkoto razumeli razvoj ready made koncepta: Vse kar proglasiš za umetniško delo, je umetniško delo!

 

(Na tem mestu bi prosil urednika portala+, da objavi fotografijo Hammonsove umetnine Snežne kepe. Hvala!)

 

Kaj vidimo, ko gledamo: že iz prvega ogleda je razvidno, da umetnik stoji na aveniji v New Yorku in razstavlja snežne kepe različnih velikosti, položene na kontrastno podlago. Ponudil jih je na neformalni stojnici - trgu. Sam pa je s tem, ko je prevzel vlogo prodajalca (galerista), dokumentiral reakcije trga. Tisti edini dan, ko je postavil svojo umetnino na ogled, je zaslužil (obstajajo različne verzije) - po enih virih je bilo to 40 dolarjev, po drugih pa 48 dolarjev.

 

V hipu se postavi vprašanje, zakaj tega postopka Hammons ni ponavljal, v desetih dneh bi zaslužil 480 dolarjev. Seveda po optimistični verziji. David Hammons je s preprosto analizo prišel do sklepa, da je več ali manj denar zaslužil iz usmiljenja. V prvi vrsti do njega samega kot umetnika in Afroameričana. Analiza je pokazala, da bi bil ob dostojanstvo. Dostojanstvo pa je enako svobodi. Lahko si mislite, kaj Davidu Hammonsu pomeni beseda svoboda. Točno to, kar nam vsem. To je tisto, česarr si ne pustimo vzeti. Tako je in tako bo. Vse to, kar ste v današnjem komentarju razumeli, izhaja iz estetskega anarhizma XX. stoletja. Danes, v XXI. stoletju, pa je to že umetniški kanon.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
8
Blagor kriznih razmer ali fenomen Jacinde Ardern
1
29.11.2020 10:00
Bistvo priljubljenosti Jacinde Ardern je v komunikaciji z ljudstvom in zaznavanju realnih namenov vlade s strani ljudstva! To ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Popolnost vesolja: Kozmični dež je misleča umetnina Tilna Sepiča
5
28.11.2020 21:54
V današnjem komentarju bom opazoval in komentiral umetniško delo Tilna Sepiča z naslovom Kozmični dež. Povejmo kar takoj in brez ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Zakaj je Janševo pismo pomembno
11
27.11.2020 23:59
Po vseh teh letih ukvarjanja s komuniciranjem sem še vedno prepričan, da je najboljši način komuniciranja predvsem v političnem ... Več.
Piše: Miha Burger
Pisma iz emigracije: V času izrednih razmer je demokracija še vedno ena in edina rešitev pred Putinovi in Soroševimi političnimi in medijskimi zombiji
20
27.11.2020 01:00
Tisto, kar po mojem mnenju Slovenijo v teh časih pošteno tepe in rezultira v dejstvu, da ljudstvo nikomur več ne verjame, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kaj bi Ursula von der Leyen lahko odgovorila Janezu Janši (pa zagotovo ne bo)
6
25.11.2020 22:00
Naš britanski kolumnist Keith Miles je kot nevtralni opazovalec razmer v Evropski uniji odreagiral na Janševo pismo evropskim ... Več.
Piše: Keith Miles
Časnikarji in čast: Res je, ne more biti vsak časnikar Mark Twain ali Oriana Fallaci, lahko pa je vsak časnikar z velikim Č, če hoče to biti
11
24.11.2020 21:16
Do danes so se v Sloveniji močno namnožili časnikarji in časnikarke, pravnuki Cankarjevih literarnih žurnalističnih likov. Sama ... Več.
Piše: Denis Poniž
Različnost, priložnost in koristni zakoniti priseljenci
16
23.11.2020 21:30
V nasprotju s splošnim prepričanjem, ki prevladuje izven Združenega kraljestva, je to država, ki ni proti priseljevanju, temveč ... Več.
Piše: Keith Miles
Slovenski zid, The Wall: Pri nas je Sistem levica, zato levičaji znorijo, ko desnica prevzame oblast
19
22.11.2020 21:00
Zakaj se v Sloveniji zgodi tak rompompom vsakič, ko desne vlade izvedejo kadrovske menjave? Levica, ki je tej državi vladala tri ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Stoletje Rapalske meje: Nasilje in "etnična melioracija" bivše Julijske krajine
2
22.11.2020 11:00
Stoletnica Rapalske pogodbe in sveži izid slovenskega prevoda knjige Izbrisana identiteta tržaškega razumnika in publicista ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Tihomir in Kazimir
5
21.11.2020 21:49
Bolj oseben kot je moj današnji komentar, ne more biti. Posvetil se bom retrospektivni razstavi, posvečeni Kazimirju Maleviču v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Z zahtevo po resnični vladavini prava si je Janez Janša izkopal jamo za svojo politično krsto
28
19.11.2020 21:36
Rad bi mu pomagal, a ne vem, kako. Z zahtevo po resnični vladavini prava si je JJ izkopal celico, pred katero ne bo demonstriral ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Semenj ničevosti: O "akademski" mazaški akciji Renate Salecl in Tineta Hribarja
24
18.11.2020 23:05
16.11.2020 je Komisija za človekove pravice Slovenske akademije znanosti in umetnosti javno objavila ter na državni zbor in ... Več.
Piše: Andrej Lokar
Zakaj so železničarji bolj cenjeni od nacionalkinih novinarjev na Kolodvorski
10
17.11.2020 21:30
Pred časom sem objavil tekst, v katerem sem prikazal poslovanje javneRTVhiše v zadnjih letih, dodal pa sem tudi primerjavo z ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zgodovina brez epike: Imeli bomo državo, če nam jo bodo globalni centri moči dovolili imeti, za kar pa moramo biti izjemno modri
12
16.11.2020 21:00
Če zavezniške sile ne bi pregnale Nemcev leta 1945, bi Nemci poveljevali Kraljevini Jugoslaviji in njenim narodom tudi dandanes, ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Slovenski odnosi z Združenimi državami po zmagi Bidena niso več pod vprašajem - ali pač?!
12
15.11.2020 22:58
Tviti predsednika vlade Janeza Janše ob nedavnih volitvah v ZDA so imeli tudi učinke, ki jih ne gre prezreti. V slovenski ... Več.
Piše: Božo Cerar
Zmaga desnice na ameriških volitvah ni vprašanje
12
15.11.2020 11:00
Med zadnjimi volitvami v ZDA so se razgalili nekateri nauki za preizpraševanje politične situacije na celotnem Zahodu. Naj bo ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Zasmehoval je tako evropske cilindre, kot balkanske opanke
1
14.11.2020 22:01
Še danes je večini ljudi najbližja asociacija na avantgardno umetnost povezana z revolucionarnim komunizmom. Meni pa vedno znova ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Virus v Evropi: Potreba po narodih in nacionalnih državah
9
13.11.2020 21:45
Trenutna pandemija jasneje kot vse drugo kaže, da so se nacionalne države in lojalnost, ki jo ljudje čutijo do svojega naroda, ... Več.
Piše: Keith Miles
Američani so že siti obeh, Bidena in Trumpa, čeprav vse kaže, da so demokrati prehitro razglasili zmago
28
12.11.2020 21:11
Amerika je vselej znala presenečati svet. Med drugo svetovno vojno in takoj po njej izjemno pozitivno, kasneje čedalje bolj ... Več.
Piše: Ferdinand Blaznik
In memoriam Neda Pagon (1941-2020)
2
11.11.2020 21:08
Neda Pagon je bila stara marksistka. Čvrsta v lastnih spoznanjih, a nemilitantna in neavtoritarna v besedah in dejanjih, ki po ... Več.
Piše: Igor Grdina
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Z zahtevo po resnični vladavini prava si je Janez Janša izkopal jamo za svojo politično krsto
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 4.873
02/
Kaj bi Ursula von der Leyen lahko odgovorila Janezu Janši (pa zagotovo ne bo)
Keith Miles
Ogledov: 2.670
03/
Slovenski zid, The Wall: Pri nas je Sistem levica, zato levičaji znorijo, ko desnica prevzame oblast
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.848
04/
Zakaj je Janševo pismo pomembno
Miha Burger
Ogledov: 2.075
05/
Semenj ničevosti: O "akademski" mazaški akciji Renate Salecl in Tineta Hribarja
Andrej Lokar
Ogledov: 3.782
06/
Zmagal ni niti Biden niti Trump, Američani so izgubili volitve, račune pa plačujemo prebivalci preostalega sveta
Igor Vlačič
Ogledov: 2.216
07/
Pisma iz emigracije: V času izrednih razmer je demokracija še vedno ena in edina rešitev pred Putinovi in Soroševimi političnimi in medijskimi zombiji
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.782
08/
Časnikarji in čast: Res je, ne more biti vsak časnikar Mark Twain ali Oriana Fallaci, lahko pa je vsak časnikar z velikim Č, če hoče to biti
Denis Poniž
Ogledov: 1.856
09/
Različnost, priložnost in koristni zakoniti priseljenci
Keith Miles
Ogledov: 1.176
10/
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
Ivan Simič
Ogledov: 6.515