Komentar

"Kdo bi še molčal, ko ga en zamah lahko reši? Še kar prenašati naključje, ali se upreti, vzeti orožje in končati vse?"

Hamlet anarhist: "Do kod se mora to trpeti? Oblast, ki žali že s svojim obstojem. Prezir vseh njih, ki imajo jo v rokah. Ošabnost ljudi na dobrih položajih, moč dobrih položajev! Zakon, laž zakona! Vse to je gnilo. Kako se še naprej podrejati, kako se vdati v ozdravljenje? Kdo bi še molčal, ko ga en zamah lahko reši? Še kar prenašati naključje, ali se upreti, vzeti orožje in končati vse?" (prevod Suzana Koncut)

01.02.2020 22:30
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   teater   William Shakespeare   Christopher Marlow   Seneka   Hamlet   Suzana Koncut   Jaques Lacan   Klemen Kovačič   Klara Kuk   Lea Mihevc   Jure Žavbi

Foto: Rah Petherbridge

Današnje besedilo je posvečeno Klemnu Kovačiču, Klari Kuk, Lei Mihevc in Juretu Žavbiju. Posvečeno je gledališkim umetnikom najmlajše generacije, istočasno pa je priklon največjemu med največjimi - Williamu Shakespearu.

Študentka slikarstva je izgubljala potrpljenje s svojim učiteljem-mojstrom, ki jo je vseskozi popravljal pri viziranju. Znova in znova ji je dopovedoval, da napačno projecira linije v prostoru. Bila je popolnoma prepričana, da se mojster moti, on pa jo je pri vsakem obhodu znova in znova popravljal. Dokler se ji ni nekega študijskega dne zbistrilo, da ni posredi nič drugega kot preprosto dejstvo, da je mojster od nje višji trideset centimetrov in da zaradi tega vidi drugače njeno perspektivo. Zelo hitro bi se lahko pojavil spor na horizontu, če ga ne bi izjemna študentka razrešila z briljantno potezo. Vzela je podstavek visok trideset centimentrov in začela z njega vizirati prostor. Od takrat dalje ni imel mojster nobenih pripomb več.

 

Natančno se zavedam, da je to tekst izven konteksta, ki ga zahteva medijska zvrst, ki jo zastopam na portalu+. Predvsem pa je izven tem in motivov, ki jih vse življenje poklicno analiziram. Današnje besedilo je posvečeno Klemnu Kovačiču, Klari Kuk, Lei Mihevc in Juretu Žavbiju. Posvečeno je gledališkim umetnikom najmlajše generacije, istočasno pa je priklon največjemu med največjimi.

 

 

Genotip št. I.

 

V Londonu XVI. stoletja je živelo 200.000 meščanov. Germanski jezik, angleščino, je v tistem času govorilo le nekaj več kot dva miljona prebivalcev. Sredi XVI. stoletja v mestu še ni bilo univerze, a je bilo kar nekaj pravnih šol, ki so pripravljale mlade imenitnike za javne dolžnosti. Med drugim so bodoče visoke državne uradnike poučevali zborovskega petja in gledališke igre. Bodoče upravljalce države so s pomočjo renesančne glasbe harmonizirali in govorniško opremljali. Na pravni šoli so med drugim igrali tudi njegove drame.

 

Na levi strani Temze, če gledamo proti izlivu v morje, je bil kraljevski London, na drugi strani reke pa je bilo primestno leglo, polno različnih obkrajnikov. Ravno tu bodo zgradili gledališče, ki bo postalo prvi poklicni teater v angleškem kraljestvu. V arhitekturni gledališki rekosntrukciji še danes redno uprizarjajo njegovo najambicioznejšo dramo Hamlet. Eden od njegovih sodobnikov je zapisal o gledališču: Predstava je bila uprizorjena v tako temačnem prostoru, da je zahtevala gledalca, ki jo bo gledal z razumom. Edina svetloba v tem ambientu je bila svetloba tragedije same. Na obeh straneh reke so sčasoma začeli uprizarjati njegove gledališke drame. Ves njegov napor je izhajal iz odnosa med ljubeznijo in državo ter večglasja, ki teži k izmenični rabi enoglasja oziroma monologa. Danšnji komentar je posvečen Williamu Shakespearu.

 

 

Genotip št. II.

 

Shakespearovo doživljanje sveta lahko po štiristo letih brez zadržkov interpretiramo z inventarjem sodobne psihologije. V svojih dramah je uporabljal izrazna sredstva, da jih lahko še danes prepričljivo izvajamo. Gledališče je vse, kar je prepričljivo! Gledališče ima lastnosti, izražene v takšni obliki, da se o njih ne dvomi. Gledališče je vse, kar je absolutni zdaj. V gledališču gledamo najprej molk in takoj zatem besede, polne genotipov. Gledamo dedno maso, nakopičen spomin, ki se je akumuliral skozi stoletja. Njegovi protagonisti in antagonisti so za razliko od helenističnih junakov postali dejanski nosilci koncepta - modern world. V njegovem gledališču gledamo koncept modernega sveta.

 

 

 

 

 

Hipna misel, ne morem se upreti, da je ne zapišem: Republika Slovenija si res ne zasluži mislecev, ki izhajajo iz Ljubljanske psihoanalitske šole.

 

Neplačan oglas: Preberite knjigo Jacques Lacana: Hamlet, ki je izšla v knjižni zbirki Analecta! Iz kazala: Nezmožno dejanje. Past za željo. Materina želja. Ni drugega od drugega. Ofelija kot objekt. Žalovanje in želja. Prikazovanje falosa.

 

 

Genotip št. III

 

V Shakespearjevem načinu uprizarjanja človeških teženj poslušamo renesančni jezik, ki je bil takrat v kraljevskem delu Londona kolokvialni jezik. Na tem mestu se je potrebno spomniti na Otona Župančiča in njegov briljantni prevod Hamleta. Istočasno pa bi na tem mestu rad čestital Prešernovi laureatki Suzani Koncut za njeno prevajalsko delo.

 

 

Genotip št. IV

 

Shakespeare virtuozno prehaja iz svojih etičnih opredelitev s pomočjo poetskih vzletov v emomehaniko. Najlepša replika vseh replik sveta, zame, je: Vse, kar je bilo v meni ženskega, je poslej utihnilo. Uf, koliko let je že minilo, ko sem na Akademiji za gledališko umetnost dobil študijsko nalogo, da uprizorim Romea in Julijo. Pri balkonskem prizoru se mi je zgodilo tisto najlepše, kar se lahko zgodi v umetnosti - mizanscenski Turn Efekt (Preprost obrat). Gledalce sem namestil v Julijino sobo, da so iz ptičje perspektive gledali komičnega Romea pod balkonom. Seveda, dokler se ni ta povzpel na balkon in je Julija namestila puhasto perjenico ter zaprla balkonska vrata tako, da gledalci niso mogli videti opolzkega dela ljubezni. To, kar bo ravnokar postalo tragično, se je pred gledalci transformiralo v komičen patos.

 

 

Genotip št. V

 

V Shakspearjevem gledališču ženskam ni bilo dovoljeno igrati, tako, da so vse ženske vloge igrali dečki, dokler niso začeli mutirati. Tudi to dejstvo je odigralo pomembno vlogo pri tem, da je bilo v tem časovnem obdobju oblikovanih znatno manj vlog za igralke. Nekaj let po Shakespearjevi smrti, so prepovedali gledališče v Angliji za skoraj dve desetletji. Saj ne moreš verjeti!

 

 

Genotip št. VI

 

Renesančno gledališko izhodišče izhaja iz procesijskega in stacionarnega teatra. Procesijsko gledališče je pokrivalo množice z religioznimi prilikami, stacionarno gledališče pa je uprizarjalo historije.

 

 

Genotip št. VII

 

Hamlet anarhist: "Do kod se mora to trpeti? Oblast, ki žali že s svojim obstojem. Prezir vseh njih, ki imajo jo v rokah. Ošabnost ljudi na dobrih položajih, moč dobrih položajev! Zakon, laž zakona! Vse to je gnilo. Kako se še naprej podrejati, kako se vdati v ozdravljenje? Kdo bi še molčal, ko ga en zamah lahko reši? Še kar prenašati naključje ali se upreti, vzeti orožje in končati vse?" (prevod Suzana Koncut)

 

Vse to mi pomeni črka H! Predvsem pa obrnjena črka H!

 

 

Genotip št. VIII

 

Ne pozabimo, da je na začetku sedemnajstega stoletja še vedno vladalo prepričanje, da je svet star 5320 let. 

 

 

Genotip št. IX

 

Osrednji vpliv na Shakespearjevo gledališče je imela Senekina dramatika, ki so jo v Angliji začeli prevajati okrog leta 1550. Manj pa helenizem in helenistični bogovi. Shakespearjeva dramatika je bila za kontinentalce, podobno kot Senekina, barbarska. Vsaj dve stoletji so jo puritanci ocenjevali kot formalno zblojeno. Poleg tega so bili igralci za puritance najpogubnejši ljudje na svetu. Eden od njih je celo zapisal: Kaj le se lahko naučite v gledališču? Predvsem tega kako zavajati, kako prevarati svojega moža ali ženo, kako živeti v razvratu, kako biti ljubosumen, kako podtikati, kako izdajati, kako laskati, preklinjati, kako biti lažnjiv, zapeljevati v razvrat, kako ubijati, kako zastrupljati, kako biti uporen do svojega vladarja in podžigati upor ... predvsem pa biti bogokleten! 

 

Vsega tega in še mnogo, mnogo več od tega me je naučil Vladimir Stojsavljević, impresivni poznavalec Shakespearjevega življenja, predvsem o državi in ljubezni. Brez Christopherja Marlowa ne bi bilo Willa Shakespearja, brez Willa ne bi bilo Bena Jonsona in vse tako naprej do Vakija, predvsem pa do vas štirih, ki ste v teh dneh že na odru skupaj z duhom Willom. Vse odlično vam želim v umetnosti, dragi moji mladi umetniki.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
Polemika: Neustavnost ni osebna odgovornost "posameznikov iz Fursa", ampak tistih poslancev državnega zbora, ki so sporno novelo zakona o davčnem postopku podprli!
2
25.10.2020 11:00
Ta prispevek je odziv na nedavno javno mnenjeIvana Simiča, ki je bilo 20. oktobra 2020 pod naslovom Koliko solz, besed obupa, ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Vsi smo del razvoja razsvetljenskega sveta, ki nas brani pred religioznimi in ideološkimi patologijami.
2
24.10.2020 21:00
Maska je vodilni specializiran medij, namenjen scenski umetnosti v Srednji Evropi, ki vseobsežno obravnava izbrane teme in jih v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Življenje je kredit in debet, za vsakim dejanjem pa nepredvidena posledica ...
5
23.10.2020 21:00
Debet in kredit res pomenita ravnotežje in to je tisto, kar potrebujemo v tem trenutku, ko se spopadamo s pandemijo novega ... Več.
Piše: Keith Miles
Vse je narobe, vse je slabo ... (O programu Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo)
11
22.10.2020 21:20
Izhodišča za program Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo je dokument, v katerem avtorji po začetni oceni stanja v ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zakaj je med ljudmi vse več jeze ... in kaj narediti, da bi je bilo manj
13
21.10.2020 20:00
Ko v skupnost udari huda kognitivna disonanca, sta možnosti samo dve. Kakšna razpade na plemena, ki se najprej zmerjajo, potem ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
26
20.10.2020 21:00
Nastopil je čas za imena odgovornih za blamažo Fursa, za uničena življenja, za uničene družine, za (ne)znane bolezni, za vse ... Več.
Piše: Ivan Simič
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
8
19.10.2020 22:45
Vsak dan smo bližje trenutku, ko ne bo imelo več nobenega smisla iskati razlogov in krivcev za to, da smo kot država in nacija ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
22
18.10.2020 20:28
Slovenija se sooča s silovitim drugim valom Covida. Lahko bi rekli, da je bila naša fašistoidna vlada očitkom navkljub premalo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
19
18.10.2020 11:00
Naš predsednik vlade javnost redko sploh ogovori. Popolno nasprotje komunikacije in odnosa do državljanov, kakršnega vodi na ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kvartet med epidemijo: Predstava, ki je ne bo nihče nikoli videl
2
17.10.2020 20:40
Pred menoj je knjiga, namenjena predstavi, ki je ne bo nihče nikoli videl. Knjiga je posebne vrste umetniško delo, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
18
14.10.2020 21:30
Neverjetno, ampak Karl V. Erjavec je ponovno postal predsednik upokojenske stranke še pred formalnim kongresom stranke, ki bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vse skupaj: O preteklosti in prihodnosti, medijih in protivladni histeriji
8
13.10.2020 21:00
Po tridesetih letih in ne glede na volilni sistem bo potrebno rehabilitirati konservativni in konstruktivni del slovenskega ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Pasti rebalansa 2020: Koliko denarja za novi koronavirus bo požrla t.i. globoka država?
3
11.10.2020 22:40
Oblast se ni odločila le za ohranjanje stabilnosti velikih sistemov in kapitala, temveč je delovala na planu ohranitve ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Jože P. Damijan ne more biti KUL, če ženske zmerja s kurbami in vladi očita, da je fašistoidna?
16
11.10.2020 21:00
Slovenija je končno dobila načelno koalicijo, ki lahko prepreči zdrs v iliberalno demokracijo. Koalicija ustavnega loka (KUL) bo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Elektrike ni. Vse je samo - magnetizem.
4
10.10.2020 21:00
V petindvajsetih letih odkar je zaključil svoje izobraževanje naSchool of Audio EngineeringvAmsterdamu, se je izoblikoval v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Drugi val je udaril med nas, čaka nas dolga in težka zima!?
17
09.10.2020 00:00
Navdušeno navijanje za Rogliča in Pogačarja v drugi polovici septembra je krivuljo okužb z novim koronavirusom že pred desetimi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kratek esej o plačah: Je nagrajevanje v Sloveniji pošteno in pravično?
3
07.10.2020 21:59
Ena najbolj pogostih debat bo vedno o poštenem in pravičnem nagrajevanju in obdavčevanju dohodkov. Pri tem si seveda poštenost ... Več.
Piše: Bine Kordež
Dnevnik iz karantene: Prvo neposredno bitko s koronavirusom smo dobili, a vojna bo še prekleto dolga.
4
06.10.2020 21:44
Dan po koncu karantene je oblačen, a za nas sije sonce. Stran od množic se sprehodimo po mestu in uživamo na svobodi. Čakamo na ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Bi Trumpova zmaga na novembrskih volitvah res prinesla konec sveta, kot ga poznamo?
7
04.10.2020 23:00
Komentar smo prejeli nekaj ur pred uradnim sporočilom iz Bele hiše, da je bil predsednik Donald Trump pozitiven na testu za ... Več.
Piše: Božo Cerar
Pismeni, polpismeni in nepismeni: Če ne bomo brali, nas bo pač pobralo
8
04.10.2020 11:00
Po bralni pismenosti odraslih se Slovenci spotikamo na dnu lestvice razvitih držav, ki so članice združenja OECD. Najbolj ... Več.
Piše: Simona Rebolj
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
Ivan Simič
Ogledov: 4.634
02/
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.448
03/
Zakaj je med ljudmi vse več jeze ... in kaj narediti, da bi je bilo manj
Kristijan Musek Lešnik
Ogledov: 2.224
04/
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.117
05/
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
Simona Rebolj
Ogledov: 2.313
06/
Afera mazači: Odprto pismo nekemu poslancu
Domen Gorenšek
Ogledov: 2.146
07/
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 4.095
08/
Znani televizijski voditelj na CNN po le treh mesecih izgubil imunost na Covid-19!
Uredništvo
Ogledov: 1.936
09/
Vse je narobe, vse je slabo ... (O programu Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo)
Bine Kordež
Ogledov: 1.243
10/
Življenje je kredit in debet, za vsakim dejanjem pa nepredvidena posledica ...
Keith Miles
Ogledov: 879