Komentar

"Kdo bi še molčal, ko ga en zamah lahko reši? Še kar prenašati naključje, ali se upreti, vzeti orožje in končati vse?"

Hamlet anarhist: "Do kod se mora to trpeti? Oblast, ki žali že s svojim obstojem. Prezir vseh njih, ki imajo jo v rokah. Ošabnost ljudi na dobrih položajih, moč dobrih položajev! Zakon, laž zakona! Vse to je gnilo. Kako se še naprej podrejati, kako se vdati v ozdravljenje? Kdo bi še molčal, ko ga en zamah lahko reši? Še kar prenašati naključje, ali se upreti, vzeti orožje in končati vse?" (prevod Suzana Koncut)

01.02.2020 22:30
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   teater   William Shakespeare   Christopher Marlow   Seneka   Hamlet   Suzana Koncut   Jaques Lacan   Klemen Kovačič   Klara Kuk   Lea Mihevc   Jure Žavbi

Foto: Rah Petherbridge

Današnje besedilo je posvečeno Klemnu Kovačiču, Klari Kuk, Lei Mihevc in Juretu Žavbiju. Posvečeno je gledališkim umetnikom najmlajše generacije, istočasno pa je priklon največjemu med največjimi - Williamu Shakespearu.

Študentka slikarstva je izgubljala potrpljenje s svojim učiteljem-mojstrom, ki jo je vseskozi popravljal pri viziranju. Znova in znova ji je dopovedoval, da napačno projecira linije v prostoru. Bila je popolnoma prepričana, da se mojster moti, on pa jo je pri vsakem obhodu znova in znova popravljal. Dokler se ji ni nekega študijskega dne zbistrilo, da ni posredi nič drugega kot preprosto dejstvo, da je mojster od nje višji trideset centimetrov in da zaradi tega vidi drugače njeno perspektivo. Zelo hitro bi se lahko pojavil spor na horizontu, če ga ne bi izjemna študentka razrešila z briljantno potezo. Vzela je podstavek visok trideset centimentrov in začela z njega vizirati prostor. Od takrat dalje ni imel mojster nobenih pripomb več.

 

Natančno se zavedam, da je to tekst izven konteksta, ki ga zahteva medijska zvrst, ki jo zastopam na portalu+. Predvsem pa je izven tem in motivov, ki jih vse življenje poklicno analiziram. Današnje besedilo je posvečeno Klemnu Kovačiču, Klari Kuk, Lei Mihevc in Juretu Žavbiju. Posvečeno je gledališkim umetnikom najmlajše generacije, istočasno pa je priklon največjemu med največjimi.

 

 

Genotip št. I.

 

V Londonu XVI. stoletja je živelo 200.000 meščanov. Germanski jezik, angleščino, je v tistem času govorilo le nekaj več kot dva miljona prebivalcev. Sredi XVI. stoletja v mestu še ni bilo univerze, a je bilo kar nekaj pravnih šol, ki so pripravljale mlade imenitnike za javne dolžnosti. Med drugim so bodoče visoke državne uradnike poučevali zborovskega petja in gledališke igre. Bodoče upravljalce države so s pomočjo renesančne glasbe harmonizirali in govorniško opremljali. Na pravni šoli so med drugim igrali tudi njegove drame.

 

Na levi strani Temze, če gledamo proti izlivu v morje, je bil kraljevski London, na drugi strani reke pa je bilo primestno leglo, polno različnih obkrajnikov. Ravno tu bodo zgradili gledališče, ki bo postalo prvi poklicni teater v angleškem kraljestvu. V arhitekturni gledališki rekosntrukciji še danes redno uprizarjajo njegovo najambicioznejšo dramo Hamlet. Eden od njegovih sodobnikov je zapisal o gledališču: Predstava je bila uprizorjena v tako temačnem prostoru, da je zahtevala gledalca, ki jo bo gledal z razumom. Edina svetloba v tem ambientu je bila svetloba tragedije same. Na obeh straneh reke so sčasoma začeli uprizarjati njegove gledališke drame. Ves njegov napor je izhajal iz odnosa med ljubeznijo in državo ter večglasja, ki teži k izmenični rabi enoglasja oziroma monologa. Danšnji komentar je posvečen Williamu Shakespearu.

 

 

Genotip št. II.

 

Shakespearovo doživljanje sveta lahko po štiristo letih brez zadržkov interpretiramo z inventarjem sodobne psihologije. V svojih dramah je uporabljal izrazna sredstva, da jih lahko še danes prepričljivo izvajamo. Gledališče je vse, kar je prepričljivo! Gledališče ima lastnosti, izražene v takšni obliki, da se o njih ne dvomi. Gledališče je vse, kar je absolutni zdaj. V gledališču gledamo najprej molk in takoj zatem besede, polne genotipov. Gledamo dedno maso, nakopičen spomin, ki se je akumuliral skozi stoletja. Njegovi protagonisti in antagonisti so za razliko od helenističnih junakov postali dejanski nosilci koncepta - modern world. V njegovem gledališču gledamo koncept modernega sveta.

 

 

 

 

 

Hipna misel, ne morem se upreti, da je ne zapišem: Republika Slovenija si res ne zasluži mislecev, ki izhajajo iz Ljubljanske psihoanalitske šole.

 

Neplačan oglas: Preberite knjigo Jacques Lacana: Hamlet, ki je izšla v knjižni zbirki Analecta! Iz kazala: Nezmožno dejanje. Past za željo. Materina želja. Ni drugega od drugega. Ofelija kot objekt. Žalovanje in želja. Prikazovanje falosa.

 

 

Genotip št. III

 

V Shakespearjevem načinu uprizarjanja človeških teženj poslušamo renesančni jezik, ki je bil takrat v kraljevskem delu Londona kolokvialni jezik. Na tem mestu se je potrebno spomniti na Otona Župančiča in njegov briljantni prevod Hamleta. Istočasno pa bi na tem mestu rad čestital Prešernovi laureatki Suzani Koncut za njeno prevajalsko delo.

 

 

Genotip št. IV

 

Shakespeare virtuozno prehaja iz svojih etičnih opredelitev s pomočjo poetskih vzletov v emomehaniko. Najlepša replika vseh replik sveta, zame, je: Vse, kar je bilo v meni ženskega, je poslej utihnilo. Uf, koliko let je že minilo, ko sem na Akademiji za gledališko umetnost dobil študijsko nalogo, da uprizorim Romea in Julijo. Pri balkonskem prizoru se mi je zgodilo tisto najlepše, kar se lahko zgodi v umetnosti - mizanscenski Turn Efekt (Preprost obrat). Gledalce sem namestil v Julijino sobo, da so iz ptičje perspektive gledali komičnega Romea pod balkonom. Seveda, dokler se ni ta povzpel na balkon in je Julija namestila puhasto perjenico ter zaprla balkonska vrata tako, da gledalci niso mogli videti opolzkega dela ljubezni. To, kar bo ravnokar postalo tragično, se je pred gledalci transformiralo v komičen patos.

 

 

Genotip št. V

 

V Shakspearjevem gledališču ženskam ni bilo dovoljeno igrati, tako, da so vse ženske vloge igrali dečki, dokler niso začeli mutirati. Tudi to dejstvo je odigralo pomembno vlogo pri tem, da je bilo v tem časovnem obdobju oblikovanih znatno manj vlog za igralke. Nekaj let po Shakespearjevi smrti, so prepovedali gledališče v Angliji za skoraj dve desetletji. Saj ne moreš verjeti!

 

 

Genotip št. VI

 

Renesančno gledališko izhodišče izhaja iz procesijskega in stacionarnega teatra. Procesijsko gledališče je pokrivalo množice z religioznimi prilikami, stacionarno gledališče pa je uprizarjalo historije.

 

 

Genotip št. VII

 

Hamlet anarhist: "Do kod se mora to trpeti? Oblast, ki žali že s svojim obstojem. Prezir vseh njih, ki imajo jo v rokah. Ošabnost ljudi na dobrih položajih, moč dobrih položajev! Zakon, laž zakona! Vse to je gnilo. Kako se še naprej podrejati, kako se vdati v ozdravljenje? Kdo bi še molčal, ko ga en zamah lahko reši? Še kar prenašati naključje ali se upreti, vzeti orožje in končati vse?" (prevod Suzana Koncut)

 

Vse to mi pomeni črka H! Predvsem pa obrnjena črka H!

 

 

Genotip št. VIII

 

Ne pozabimo, da je na začetku sedemnajstega stoletja še vedno vladalo prepričanje, da je svet star 5320 let. 

 

 

Genotip št. IX

 

Osrednji vpliv na Shakespearjevo gledališče je imela Senekina dramatika, ki so jo v Angliji začeli prevajati okrog leta 1550. Manj pa helenizem in helenistični bogovi. Shakespearjeva dramatika je bila za kontinentalce, podobno kot Senekina, barbarska. Vsaj dve stoletji so jo puritanci ocenjevali kot formalno zblojeno. Poleg tega so bili igralci za puritance najpogubnejši ljudje na svetu. Eden od njih je celo zapisal: Kaj le se lahko naučite v gledališču? Predvsem tega kako zavajati, kako prevarati svojega moža ali ženo, kako živeti v razvratu, kako biti ljubosumen, kako podtikati, kako izdajati, kako laskati, preklinjati, kako biti lažnjiv, zapeljevati v razvrat, kako ubijati, kako zastrupljati, kako biti uporen do svojega vladarja in podžigati upor ... predvsem pa biti bogokleten! 

 

Vsega tega in še mnogo, mnogo več od tega me je naučil Vladimir Stojsavljević, impresivni poznavalec Shakespearjevega življenja, predvsem o državi in ljubezni. Brez Christopherja Marlowa ne bi bilo Willa Shakespearja, brez Willa ne bi bilo Bena Jonsona in vse tako naprej do Vakija, predvsem pa do vas štirih, ki ste v teh dneh že na odru skupaj z duhom Willom. Vse odlično vam želim v umetnosti, dragi moji mladi umetniki.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
30-letnica Slovenije: Alternativni pogled na naš dosedanji ekonomski razvoj
12
21.06.2021 21:22
Napisati nek krajši pregled ekonomskega razvoja samostojne Slovenije je po eni strani pravzaprav preprosto, pa drugi pa kar ... Več.
Piše: Bine Kordež
Ko v cepilni center vdrejo aktivisti "anticepilci" in nadlegujejo zdravstveno osebje, je čas za alarm!
11
20.06.2021 23:10
Poklicala me je kolegica zdravnica in povedala, da je v cepilni center vdrla neznana skupina oseb, ki so izražale svoje mnenje ... Več.
Piše: Milan Krek
"Za svoja politična dejanja sprejemam vso odgovornost, za svojo umetnost nobene"
2
19.06.2021 20:55
Umetnik, ultranacionalist Jukio Mišima (19251970) je nekaj tednov pred svojim obrednim samomorom (seppuku) zapisal: Za svoja ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Patološko laganje: kako živeti z lažnivcem?
21
18.06.2021 05:41
Življenje z lažnivcem ni lahko. Lažnivci se ne zavedajo laži in včasih že sami sebi verjamejo, da govorijo resnico. Največja ... Več.
Piše: Katja Knez Steinbuch
Pahor in Mattarella se priklanjata pred spomenikom v Bazovici, toda bazoviški antifašisti so v Italiji uradno še vedno teroristi
11
17.06.2021 05:07
Fundacija Bazoviški junaki in ostale žrtve fašizma že več let neuspešno poskuša pridobiti slovensko politiko in njej podrejeno ... Več.
Piše: Marko Bidovec
Prihodnost Evrope: Brez posvetovanj z državljani, brez dialoga z Evropejci bo Evropska unija v resni krizi
7
15.06.2021 22:00
V zadnjem desetletju je EU prebrodila mnoge krize; finančno, migrantsko, Brexit ipd., ki so jo nenehno spreminjale in ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
11
15.06.2021 06:15
Pred kratkim sem bila na kofetku z zelo prijetno osebo. Zapriseženo levičarko, a prisrčno in prijazno. Poglavje, da ljudi ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Čas je za … cepljenje! In s tem (skorajšnjo) vrnitev nazaj v normal(n)o(st)
6
14.06.2021 08:00
V Evropi smo prve oblike cepljenja dobili šele v 18. stoletju. Cepiva so zmanjšala obolevnost, invalidnost, zasedenost ... Več.
Piše: Milan Krek
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
9
14.06.2021 01:00
O mrtvih vse dobro je stara modrost, ki je v primeru Ivana Zidarja zelo relativna. Ob vsem alkoholu, ki ga je popil, je pravi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
11
13.06.2021 11:00
V parlament se zlahka prismuka vsak povpečno prepričljiv falot. Sistem ga ščiti! Pred prevarami in neizpolnjenimi zavezami nismo ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Varvara Stepanova, ženska, ki je ženske začela oblačiti v hlače, kratke hlače in kombinezone
2
12.06.2021 22:30
Komunistična oblast je brutalno nastopila proti avantgardni umetnosti. Varvara Stepanova in Aleksander Rodčenko sta zelo hitro ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
12
11.06.2021 22:35
Šale in komedije so inherentno zanimive: v njih uživamo zaradi njih samih in četudi drži, da bi lahko imele terapevtsko ... Več.
Piše: Roger Scruton
30-letnica Slovenije: "Zločin je bil tako gorostasen, do neba segajoč, da še danes uhaja človeškemu spoznanju."
20
09.06.2021 00:00
Če ob 30. obletnici samostojne Slovenije iz Kočevskega Roga kakšno stvar vidimo jasno in razločno, je to spoznanje, da z ... Več.
Piše: Matija Ogrin
Mi in oni: Kako je strategija preživetja skozi zgodovino izoblikovala dve povsem različni mentaliteti, ki danes definirata Zahod in Vzhod
20
07.06.2021 23:59
Zadnje čase smo priča utečeni fabuli. Najprej se na Vzhodu zgodi nekaj, kar ne sodi v naše standardne vrednostne okvirje, nakar ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Volitve v Mehiki: Vizija predsednika Lópeza Obradorja je razdeljevanje denarja
0
07.06.2021 04:29
V 130-milijonski Mehiki so bile to nedeljo zakonodajne volitve, volivci so volili 500 članov poslanske zbornice nacionalnega ... Več.
Piše: Luis Rubio
Današnja množična družba je družba kiča ...
4
06.06.2021 06:42
V Novem LEF-u so se zavzemali za radikalni produkcionizem, bili pa so kategorično proti glorifikaciji komunističnih voditeljev, ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
30-letnica Slovenije: "Sprava je pot, ki se nikoli ne konča"
10
04.06.2021 04:30
Pravica do groba je naslov 5. poročila vladne komisije za reševanje vprašanj prikritih grobišč, kot se imenuje ta komisija, ki ... Več.
Piše: Borut Pahor
Skrito lastništvo Mladine: Ste vedeli, da je 4-odstotna lastnica tega medija tudi Republika Slovenija?
9
03.06.2021 00:57
Lastništvo tednika Mladina je svojevrsten fenomen. Z njim se je pred dvema letoma podrobno ukvarjal novinar Lenart J. Kučić na ... Več.
Piše: Ivan Simič
Lukašenko svoj obračun z opozicijo prenaša navzven in se požvižga na mednarodno pravo
8
01.06.2021 03:20
Ravnanje beloruskega diktatorja je vse prej kot nedolžno. Pred leti si je bilo težko zamisliti, da po vlekel tovrstne poteze, ... Več.
Piše: Božo Cerar
Ali smo res imeli v Sloveniji najdlje zaprte šole med državami članicami EU in zakaj smo jih imeli zaprte?
11
31.05.2021 04:00
Slovenija v primerjavi z drugimi državami članicami EU nikakor ni rekorderka po času zaprtega šolskega prostora, kar se sicer ... Več.
Piše: Milan Krek
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
Ana Jud
Ogledov: 2.928
02/
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.723
03/
Ko v cepilni center vdrejo aktivisti "anticepilci" in nadlegujejo zdravstveno osebje, je čas za alarm!
Milan Krek
Ogledov: 2.268
04/
Patološko laganje: kako živeti z lažnivcem?
Katja Knez Steinbuch
Ogledov: 1.399
05/
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
Simona Rebolj
Ogledov: 1.154
06/
Pahor in Mattarella se priklanjata pred spomenikom v Bazovici, toda bazoviški antifašisti so v Italiji uradno še vedno teroristi
Marko Bidovec
Ogledov: 900
07/
Prihodnost Evrope: Brez posvetovanj z državljani, brez dialoga z Evropejci bo Evropska unija v resni krizi
Iztok Mirošič
Ogledov: 876
08/
"Za svoja politična dejanja sprejemam vso odgovornost, za svojo umetnost nobene"
Dragan Živadinov
Ogledov: 617
09/
30-letnica Slovenije: Alternativni pogled na naš dosedanji ekonomski razvoj
Bine Kordež
Ogledov: 466
10/
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
Roger Scruton
Ogledov: 961