Komentar

Je prodaja Aerodroma Ljubljana smiselna in ali je Fraport dober kupec?

Slovenski državni holding (SDH), katerega naloga je prodati še preostalih 13 podjetij, je v pogovorih z upraviteljem frankfurtskega letališča Fraport glede prodaje 75-odstotnega državnega deleža. Prodajni proces je že v zaključni fazi in zelo velika verjetnost je, da bo Fraport prevzel upravljanje letališča na Brniku.

03.09.2014 21:30
Piše: Luka Gubo

Fraport ima 80 - krat več prihodkov in skoraj 100-krat več dobička kot Aerodrom Ljubljana. Foto: Wikipedia

Ko razmišljam o tem, kakšna je dodana vrednost ali za Aerodrom ali za uporabnike storitev Aerodroma, če je v državni lasti, ugotovim, da očitnih prednosti ni.

 

Če smo že omenjali nacionalni interes, je dejanski interes vseh nas, da je v Sloveniji čim več uspešnih podjetij, ki širijo poslovanje, višajo dobičke, plačujejo davke ter predvsem zaposlujejo ljudi. Prodaja Aerodroma Ljubljana nemškemu Fraportu tega ne bo ogrozila.

V medijih se pojavlja vedno več argumentov proti prodaji nemškemu Fraportu ali pa proti prodaji sami. Poglejmo si nekaj teh argumentov in preverimo ali "pijejo vodo".

 

 

1. Letališče v državni lasti je nacionalni interes

 

To je eden izmed pogostejših razlogov, ki ga nasprotniki prodaje Aerodroma Ljubljana uporabljajo. Povsem razumljivo je, zakaj je ta argument tako popularen - v ozadju ni potrebnega nobenega dodatnega razmišljanja, kar pa je glavni razlog za nesmisel argumenta.

 

Ko začnemo malce razmišljati o tem, kakšna je dodana vrednost ali za Aerodrom ali za uporabnike storitev Aerodroma, če je v državni lasti, hitro ugotovimo, da očitnih prednosti ni. Država je znana po tem, da ne zna izbirati kadra, ki bi uspešno vodil katerokoli podjetje, ali pa je kader nastavljen popolnoma politično brez standardnih praks, ki jih uporabljamo v gospodarstvu. Dodatno so stroški, ki jih ima podjetje zaradi političnih interesov, krepko višji - primer neučinkovitega oglaševanja z namenom preusmerjanja sredstev na druga podjetja, s katerim si politično nastavljen kader zagotovi miren spanec.

 

Tudi nepremičnine, ki jih aerodrom lažje dobi v najem od države samo zato, ker je v državni lasti, niso dovolj močen argument. Predvsem zaradi tega, ker je dolgoročno gledano takšno preferiranje izbranih podjetij s strani države samouničujoče. Spomnimo se primerov Pipistrela in pivovarne Bevog, ki brez težav širita poslovanje v Italiji in Avstriji, v Sloveniji sta pa imela težave prav zaradi nefleksibilnosti države in preveč kompleksne zakonodaje.

 

Argument nacionalnega interesa za ohranitev Aerodroma Ljubljana v državni lasti tako ne pije vode, kot taisti argument ni pil vode v primeru vseh ostalih podjetij v državni lasti, ki so prav zaradi lastništva države manj učinkovita in celo zelo slabo vodena (upam, da še niste pozabili zgodbe slovenskih bank).

 

 

2. Fraport bo povzročil manjše število destinacij

 

Ker je poslovni načrt Fraporta, ki ga omenjajo mediji, predvsem širitev tovornega prometa, se nasprotniki prodaje bojijo, da se bo število potniških letov oziroma destinacij zmanjšalo. Če pogledamo v letno poročilo Fraporta in se osredotočimo na podatke letališč, ki so jih pred kratkim v Fraportu prevzeli, vidimo, da je takšen strah odveč. Letališče v Limi je povečalo število prepeljanih potnikov za več kot 10 odstotkov, kljub temu, da je upravljanje letališča prevzel Fraport. Podobna zgodba je tudi na letališču v Antalyi, kjer je po visoki rasti potnikov v 2012 višja rast bila opazna tudi v 2013. Nemci očitno le niso tako zlobni, kot jih hočejo nekateri prikazati.

 

PS: Aerodrom že ima gradbeno dovoljenje in načrte za nov potniški terminal, ki ga bodo na koncu financirali Nemci ...

 

 

3. Fraport ima v načrtu izčrpati bilance Aerodroma

 

Eden bolj smešnih argumentov je ta, da naj bi Fraport kupil Aerodrom samo zato, da izčrpa vse zadržane dobičke in rezerve v kapitalu ter na koncu pusti v Sloveniji samo še lupino Aerodroma brez kapitala in prihodkov. To se seveda ne bo zgodilo iz več razlogov. Eden pomembnejših je ta, da vodstvo Fraporta ni neumno, saj bi takšno početje povzročilo nekajkrat več škode na dolgi rok kot pa potencialnega dobička na kratek rok. Dodatno pa iz Aerodroma Ljubljana ni možno izčrpati toliko sredstev, da bi se to sploh poznalo na bilancah Fraporta, ki ima 80-krat več prihodkov in skoraj 100-krat več dobička kot Aerodrom.

 

 

4. Najti je treba lastnika, ki bo dal več poudarka na potniški promet

 

Ta argument izhaja predvsem iz želje po širitvi turizma v Sloveniji, ki naj bi doživel popoln razcvet, če bi se potniški promet povečal. To so seveda samo želje, resnih podatkov za podporo tega argumenta ni. Bolj pomembno vprašanje pa je, ali bi podjetje s povečanjem potniškega prometa postalo bolj uspešno kot pa s fokusom na tovorni promet.

 

Če smo že omenjali nacionalni interes, je dejanski interes vseh nas, da je v Sloveniji čim več uspešnih podjetij, ki širijo poslovanje, višajo dobičke, plačujejo davke ter predvsem zaposlujejo ljudi. Prodaja Aerodroma Ljubljana nemškemu Fraportu tega ne bo ogrozila, ampak bo prej omogočila boljše poslovanje, večjo rast, višje dobičke in posledično tudi več zaposlenih.

 

 

Luka Gubo je vodilni kvantitativni analitik globalnega mešanega sklada FT Quant.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
1
Kratka zgodovina Evropske unije: Od raja na zemlji do problema
7
15.10.2019 22:27
Raj na zemlji, rešitev, podpora, odgovornost, nadzorstvo in disciplina, problem. V jugoslovanskih časih smo Evropsko skupnost ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Do koga bo prišla preiskovalna komisija, ki se ukvarja z otroško srčno kirurgijo v UKCL, če bo šla po sledi denarja in je ne bodo ustavili?
5
13.10.2019 06:00
Zelo dolg naslov, a izjemno kratek odgovor: do mafije. To pa je beseda, ki v Sloveniji, ko gre za javno zdravstvo, sploh nikogar ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Bioumetnost in pragovi živega: Ko si ti ti vse do trenutka, ko ti nisi več ti
0
12.10.2019 17:01
Za Robertino Šebjanič reka ni samo voda v reki, je tudi geološko dno, je rečni geološki presek. Voda je zanjo trenutek, prerez ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Bodo Slovenci preživeli, ker je Peter Handke dobil Nobelovo nagrado?
12
11.10.2019 00:17
Pravzaprav me ne čudi, da je med ljudstvom završalo ob novici, da je Peter Handke prejemnik letošnje Nobelove nagrade za ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Turški napad na Kurde: Če bi Evropska unija protestirala, ji Erdogan lahko spet pošlje milijon beguncev!
19
09.10.2019 22:20
Potreben je bil en telefonski klic turškega predsednika Erdogana ameriškemu predsednikuTrumpu, da je ta sklenil pripadnike ... Več.
Piše: Božo Cerar
Šarčeva Slovenija v Evropskem svetu: Majhna, šibka in nepomembna
16
06.10.2019 18:00
Povprečni član Evropskega sveta praviloma predstavlja tretjino (34%) volilnega telesa svoje države in praviloma najmanj polovico ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Adria Airways je mrtva, naj živi Adria Airways!
10
06.10.2019 09:00
Z Adrio je torej konec, vsaj tako se zdi. Morda bo zdaj čas za vprašanja. Koliko milijonov finančne pomoči je od osamostvojitve ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Teater je ena najbolj kritičnih inštitucij nasploh, ki jih pozna človeštvo
0
05.10.2019 20:34
Zahodnoevropsko umetnost lahko gledamo tudi skozi zgodovino njenih refleksij. Kritična zavest je pomemben del njenega izrisa. V ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Brexit: sindrom škodljivih neoliberalnih ukrepov, ki so spodkopali Evropsko unijo
8
04.10.2019 21:40
Dozdevno neskončen spektakel britanskega poskusa izhoda izEvropske unijeje del širše slabosti v zvezi evropskih držav.EUje v ... Več.
Piše: Shane Quinn
Fenomen Kris je moralna zaveza k boljši in pravičnejši državi. Te nam ne bo dala oblast, ampak jo bomo morali ustvariti sami!
2
02.10.2019 22:30
Kaj je fenomen Kris? To, da smo slovenski državljani v nekaj dnevih zbrali preko 3 milijone evrov za nekaj mililitrov zdravila ... Več.
Piše: Miha Burger
Uredniški komentar: Zakaj si Šarec zasluži impeachment? Zato ker je zlorabil položaj in zato ker prostovoljno ne bo nikoli odstopil
30
01.10.2019 23:00
Predsednik vlade je zlorabil svoj položaj in vplival na nacionalno obveščevalno službo, da je zaposlila njegovo nekdanjo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
70 let komunistične Kitajske: Amerika bo še dolgo ostala najmočnejša država na svetu
12
30.09.2019 22:00
1. oktober 2019 je za Kitajsko dan posebnega pomena. Na ta dan pred sedemdesetimi leti je namreč nastala komunistična Kitajska ... Več.
Piše: Shane Quinn
Aleksander Čeferin in evropski nogomet
5
29.09.2019 11:00
Ljubljana - in z njo Slovenija - sta za en dan postali središče evropskega nogometa. Za to je bil najbolj zaslužen Aleksander ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Novomeška pomlad, 26. september 1920 - 26. september 2020
2
28.09.2019 22:59
Novomeška manifestacija, ki se je zgodila 26. septembra 1920, je v svoji napovedi izžarevala umetniško željo prek ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Jacques René Chirac (1932-2019)
2
26.09.2019 22:06
O Chiracu sem pisal večkrat kot o katerem drugem francoskem predsedniku, saj je naša delegacija v Evropskem svetu sedela poleg ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Pahor, Šarec in intelektualci
14
23.09.2019 23:59
Ob nedavnih nastopih predsednika republike (na Bledu) in predsednika vlade (v Ajdovščini) se že spet postavlja vprašanje, kam ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Slovenija kot Adria Airways
8
22.09.2019 23:04
Skoraj nobenega dvoma ni več: Adria Airways bo še en nacionalni letalski prevoznik, ki ga čaka bridek konec. Po nekajletni ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Sodnik spet provocira: "Zveze Nato ni mogoče označiti drugače kot skrajno nevarne celotnemu človeštvu"
10
22.09.2019 10:00
Pozivati iz Ljubljane na krepitev odvračalne drže zveze Nato, je najmanj nehigienično. Koristi politične narave so kratkoročno ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Stoletje, prvič: Umetnost mora dokončno zapustiti naš planet in se naseliti v realno vesolje!
3
21.09.2019 22:06
Napovedujem dva zaporedna komentarja, izhajajoč iz časovnega vrtinčenja stotih let. Oba izhajata iz umetniških gest, ki so se ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Jankovićevih 29 milijonov je le kaplja v morju 15 milijard odpisanih dolgov
11
21.09.2019 00:00
Vsi se ukvarjajo s temi odpisanimi miljoni, nihče pa si ne zastavi vprašanja, zakaj in kako se je vse to premoženje izgubilo. Tu ... Več.
Piše: Oskar M. Salobir
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Pada vlada? Jutri še ne - kljub izsiljevanju Levice, je pa že pripravljen "Scenarij 2020", ključna stranka bo SMC!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3,621
02/
Diplomacija a la Cerar: Erdogan norel zaradi Pahorja, Šoltes bi rad v Beograd, sramotni fiasko na recepciji Združenih narodov
Uredništvo
Ogledov: 3,354
03/
Nova farsa na Sodnem svetu: njegov predsednik Erik Kerševan bi se moral izločiti, favoritke za sodnico v Luksemburgu pa ne najde niti Google!
Uredništvo
Ogledov: 2,334
04/
Bodo Slovenci preživeli, ker je Peter Handke dobil Nobelovo nagrado?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,242
05/
Šarčeva Slovenija v Evropskem svetu: Majhna, šibka in nepomembna
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,976
06/
Turški napad na Kurde: Če bi Evropska unija protestirala, ji Erdogan lahko spet pošlje milijon beguncev!
Božo Cerar
Ogledov: 1,589
07/
Do koga bo prišla preiskovalna komisija, ki se ukvarja z otroško srčno kirurgijo v UKCL, če bo šla po sledi denarja in je ne bodo ustavili?
Angel Polajnko
Ogledov: 1,568
08/
Adria Airways je mrtva, naj živi Adria Airways!
Angel Polajnko
Ogledov: 2,231
09/
Nemirni Bližnji Vzhod: Zakaj si Združene države v resnici ne želijo vojne z Iranom
Shane Quinn
Ogledov: 1,159
10/
Uredniški komentar: Zakaj si Šarec zasluži impeachment? Zato ker je zlorabil položaj in zato ker prostovoljno ne bo nikoli odstopil
Dejan Steinbuch
Ogledov: 5,684