Komentar

Naj živijo gledališke predstave! Pandemija ni vojna, ampak gledališče.

Gledališče je kot virus podoba uničenja, razdružitev. Ta sprošča sile, razpira možnosti in če so te možnosti in sile črne, nista za to kriva gledališče in virus, ampak življenje samo. Kaže, da se s pomočjo virusa v vsej skupnosti prazni orjaški čir, ki je hkrati etičen in družben, in da je tako kot virus gledališče ustvarjeno zato, da se izpraznijo čiri.

28.03.2020 21:02
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   virus   Antonin Artaud   Aleš Berger   Gledališče in kuga

Tako kot virus gledališče ponovno vzpostavi povezavo med tistim, kar je, in tistim, česar ni, med virtualnostjo možnega in tistim, kar obstaja v naravi.

S presečišča današnjega dne bom izgovarjal poudarjeno intonirane stavke. Naj povem, da nimam namena popustiti resničnosti, kaj šele bodoči stvarnosti. Izgovarjal bom misli, ki so v neposrednem skladu z izjemnimi dnevi, ki jih živimo: Za naš čas je značilno predvsem to, da ni več gotovosti.

 

Virusi in bakterije povzročajo okužbe, čeprav so simptomi pogosto podobni pri eni kot drugi vrste okužbe. Obstajajo pa pomembne razlike. Virusi so veliko manjši kot bakterije. Za razmnoževanje potrebujejo gostujoče celice, to pomeni žive celice, ki jih okužijo, saj sami nimajo mehanizmov, potrebnih za lastno razmnoževanje. Nasprotno pa so bakterije sposobne samostojnega razmnoževanja, takšna bolezen je recimo kuga. Razlika med bakterijo in virusom ni nepomembna.

 

V tekstu Gledališče in kuga genija Antonina Artauda (1896 - 1948) je potrebno najprej izvesti hermenevtičen poseg. Tako kot je v literarni zgodovini potrebna razlaga določenega teksta, da bi besedilo lažje razumeli, je v tekstu Gledališče in kuga nujno opraviti majhno operacijo. Besedo kuga je potrebno iz besedila izrezati, na njeno mesto pa transplantirati besedo virus samo zato, da bomo lažje atraktirali univerzalno pozicijo teksta. Originalni tekst Gledališče in njegov dvojnik je po Gellimardovi izdaji iz leta 1964 prevedel Aleš Berger. Antonin Artaud je tekst izoblikoval tik pred drugo svetovno vojno, kmalu po povratku iz psihadeličnega popotovanja po Mehiki in po domnevnem srečanju z Adolfom Hitlerjem v eni od münchenskih pivnic nekaj let pred tem.

 

Zagotovo je Gledališče in kuga eno najbolj iracionalnih in istočasno temeljnih tekstov gledališča nasploh. Vanj vstopam samo zato, da bi lahko razumel surovost in maščevanje absolutnemu zdaj. Maščevanju zla, ki se je naselilo v naš čas! Prosim vas, da se ne smejite moji vokalni interpretaciji, ker časi res niso humorni.

 

Začnimo: Gledališče je kot epidemična bolezen. Tako virus kot gledališče pomenita obračun. V vsakem obračunu vidimo nekaj bistvenega. Z virusom se sprožita strah in metafizika. In poezija, ki je ni več v nas in ki je ne zmoremo več najti v stvareh, vznikne na zli strani. To lahko razložimo le z našo nemočjo, da bi obvladali življenje.

 

Zavrzimo običajno omejitev človeka, resničnosti vrnimo neskončnost. Gledališče je neposredna utemeljenost, ki nas navaja k dejanjem, ki ne prinašajo skoraj nobene koristi in dobička. Hud virus je potreben, da izbruhne brezumna neutemeljenost. Artaud pravi: Stanje okuženega, ki umira, nosi v sebi stigmo popolnega, skoraj abstraktnega zla. To je enako stanju igralca, ki je prežgan od svojega igralskega doživljanja, ne da bi imela resničnost od tega sploh kakšno korist. Mi smo občinstvo masovnih trupel in besnečih blaznežev in pesnikov, ki si ob nepravem času izmišljajo osebe in jih predajajo nepremičnemu občinstvu. Gledališko delovanje in delovanje virusa je potrebno postaviti na raven resnične epidemije.

 

Gledališče je hitro prenosljiva čustvenost, ki v nas povzroča kužne bolezni. Tako kot virusna epidemija v nas sproža neverjetne spremembe. Nepotrebno bi bilo podajati bolj natančne razloge za to nalezljivo blaznenje. Predsvem pa je potrebno pristati na to, da je gledališka igra kot težka virusna bolezen, da je blazneneje in da je nalezljiva.

 

Gledališče ravno tako kot virus pretresa na isti način. Tako kot pri virusu je v gledališču nekaj zmagoslavnega in maščevalnega. Vsesplošen razpad družbe, hud organski nered, brezmejna razbrzdanost, eksorcizem, ki stiska dušo in jo potiska v skrajnost. Vse to priča o stanju, ki ga po drugi strani označuje neznanska moč, v katero se strnejo vse sile narave v trenutku, ko se ta nameri opraviti nekaj bistvenega. Tako se tudi gledališče odloči opraviti nekaj bistvenega.

 

Virus se polasti spečih slik, prikritega nereda in jih v trenutku požene do skrajnih dejanj. Tudi gledališče se polašča skrajnih dejanj in jih potiska do roba. Tako kot virus ponovno vzpostavi povezavo med tistim, kar je, in tistim, česar ni, med virtualnostjo možnega in tistim, kar obstaja v naravi. Virus ponovno oživi vse spopade, ki spijo v nas. Gledališče je možno le tedaj, ko se zares začne nemogoče.

 

Zdaj izbruhnejo zle sile, ki so po svoji naravi sovražne življenju družbe. Gledališče je torej kot virus, odvede duha nazaj k izvoru spopadov; ne zato, ker je nalezljiva bolezen, temveč ker je odkrivanje in iztiskanje jedra prikrite krutosti, v katerem se tako pri posamezniku kot pri narodu stikajo vse izrojene možnosti duha. Kot virus je gledališče čas zla, zmagoslavje črnih sil, ki jih do popolnega uničenja hrani še neka globja sila!

 

Gledališče je kot virus podoba uničenja, razdružitev. Ta sprošča sile, razpira možnosti in če so te možnosti in sile črne, nista za to kriva gledališče in virus, ampak življenje samo. Kaže, da se s pomočjo virusa v vsej skupnosti prazni orjaški čir, ki je hkrati etičen in družben, in da je tako kot virus gledališče ustvarjeno zato, da se izpraznijo čiri. 

 

Pandemija ni vojna, ampak gledališče! Tisti, ki vam govorijo, da je pandemija vojna, se cedijo iz gnojnega čira. Gledališče je kot virus, ki se razreši s smrtjo ali ozdravljenjem, virus je višje zlo, je popolna kriza, po kateri ostane le smrt in skrajnje očiščenje. Tudi v gledališču dosežemo najvišjo stopnjo ravnovesja s popolnim razdejanjem v scenskem prostoru.

 

Artaud se sprašuje: Ali se bo v svetu, ki drsi v samouničenje, našlo jedro ljudi, sposobnih uveljaviti ta vzvišen pojem gledališča? Treba je vztrajati pri pojmu dejavne kulture, ki postaja v našem telesu nekakšen nov organ, dodaten dih. Gnati nas morajo dejanja, človeška, gledališče pa mora biti okuženo s človeškim. Na novo moramo prevzeti naše predstave o življenju. Polne morajo biti političnih izjav, ki zahtevajo neposredno politično akcijo, gverilo, nove principe ekonomije in nove sociale, zaključi Artaud. 

 

Naj živijo gledališke predstave! Pandemija ni vojna, ampak gledališče. Zahvaljujem se Mirajani Miočinović, ki mi je razprla temeljeni vpogled v gledališče Antonina Artauda.

        

(Tekst je napisan ob svetovnem dnevu gledališča za Radio Študent, 27.3. 2020).

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
17
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
18
22.05.2022 21:05
Po Alemu Maksutiju je prišel čas za maščevalni pohod. Ko bo bodoča, Maksutiju ljuba vlada odšla, bomo lekcijo ponovili? In tako ... Več.
Piše: Milan Krek
Marle pa ni več
17
22.05.2022 00:00
Na tem mestu bi moral biti objavljen intervju z legendarnim novinarjem Marcelom Štefančičem, a me ignorira. V redu. Saj razumem. ... Več.
Piše: Ana Jud
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
10
20.05.2022 20:47
Intervju z ruskim zunanjim ministrom Sergejem Lavrovom, ki je bil predvajan v oddaji Zona bianca (Bela cona) na italijanskem ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
"Če svoboda sploh kaj pomeni, pomeni pravico ljudem povedati, česar nočejo slišati": Orwellov abecedarij slovenske javne sfere
17
19.05.2022 19:00
Slovar težav, ki pestijo slovensko politiko in javno sfero, začinjen s citati Georga Orwella: antifašizem, banana republika, ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
15
18.05.2022 23:00
V minulih mesecih, sploh pa po začetku ruske vojaške agresije na Ukrajino 24. februarja 2022, se je izkazalo, da samo članstvo v ... Več.
Piše: Božo Cerar
Political turmoil boon for Pakistan's militants
6
17.05.2022 23:59
Political turmoil that led to regime change in Pakistan last month was a boon for the militants, who have staged 24 % more ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
10
16.05.2022 21:09
Kakšna preprosta in jasna misel, ki pove vse! Verjamem, da večina slovenskih državljanov ostaja na tem, da ne verjamejo v nič, ... Več.
Piše: Miha Burger
Kako končati vojno izčrpavanja v Ukrajini
8
11.05.2022 23:16
Invazija Vladimirja Putina na Ukrajino se je izrodila v divjo vojno izčrpavanja, za katero vsaka stran verjame, da bo v njej ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
36
11.05.2022 21:43
Bojim se, da je bilo veselo zmagoslavje Gibanja Svoboda na parlamentarnih volitvah preuranjeno. Siti Janševe samopašnosti smo ... Več.
Piše: Ana Jud
Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri začetek novega dne, nove kreacije, novih izzivov.
16
11.05.2022 05:19
Vsi veste, da mi lastna država z ministrom za gospodarstvo, na srečo že kmalu bivšim, ki bi moral skrbeti, da se dela razcvet, ... Več.
Piše: Robert Klun
Vzporedni mehanizem tranzicijske Slovenije: Če želiš izvedeti resnico, moraš slediti denarju
17
10.05.2022 04:29
Razkritja in dokumenti iz Pezdirjeve knjige Vzporedni mehanizem globoke države prvič jasno ponujajo razlago, zakaj se v ... Več.
Piše: Tomaž Vernik
Studio Štefančič: Junak našega časa ali dobro naoljen sistem fatalnega enoumja?
24
09.05.2022 04:43
Dragi Štefančič. Potrebujemo te. Si živ plakat ideologije, katere spomeniki so tu pa tam po Ljubljani in se jim klanjate, čeprav ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Šefa NIJZ ne menjajo predsedniki vlad, zato bi bilo najbolje, dragi gospod Robert Golob, da ta vaš spodrsljaj čim prej pozabimo!
28
07.05.2022 21:08
Nekaj dni nazaj mi je dr. Robert Golob, najverjetnejši kandidat za mandatarja, na vrhuncu svoje povolilne moči, preko televizije ... Več.
Piše: Milan Krek
Pred naslednjim valom: Potrebovali bomo več solidarnosti in medsebojnega spoštovanja
20
03.05.2022 05:10
NIJZ se že dlje časa intenzivno pripravlja na naslednji izbruh novega koronavirusa, do česar bi lahko prišlo na koncu poletja. ... Več.
Piše: Milan Krek
Prihodnja vlada ne bo nič drugega kot alibi za končno fazo privatizacije in izgradnjo drugega bloka nuklearke
20
02.05.2022 05:40
Pa smo jo dobili! Svežo in reciklirano vlado, svobodno vseh ozadij, kot je še ni bilo! Povsem po vašem okusu, skorajda s ... Več.
Piše: Igor Vlačič
Zvesti psi nikoli dokončane revolucije so doslej lajali na vlado, odslej pa bodo na opozicijo
26
01.05.2022 05:30
V bistvu lajajo in tulijo polni sovraštva in dogmatizma, vtkanega v dobro naoljen internet opranih glav. Na eni strani hudič, na ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Tarča, Golob in Golobič: Če je morala ena od oblik družbene zavesti, potem je Slovenija že 30 let v komi.
16
30.04.2022 04:30
Četrtkova Tarča na Televiziji Slovenija je to samo potrdila. Gregor Golobič in Gregor Virant sta bila porazna. Ivana Simiča ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Uredniški komentar: Putin in njegova zločinska soldateska razumeta le govorico sile, zato vojne v Ukrajni ne bo še kmalu konec!
16
28.04.2022 05:30
Spoznanje zahodnih držav, da brez konkretnejše vojaške pomoči Ukrajna v vojni z Rusijo ne bo več dolgo uspešna, prihaja pozno, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ljudje pogrešajo Janeza Drnovška in pobožne želje so se uresničile v politični inkarnaciji Roberta Goloba
34
26.04.2022 20:12
Roberta Goloba sem prvič srečala pred več kot dvajsetimi leti. Fajn dečko. Mlad, kuštrav, izjemno vljuden, prijazen, ustrežljiv ... Več.
Piše: Ana Jud
Ljudje plešejo, vrača se "normalna" Slovenija: 33 razlogov za lažni optimizem
31
26.04.2022 06:50
Čestitke Robertu Golobu. Slovenski levici je uspel veliki met: že na četrtih volitvah zapored je zvlekla iz rokava nov obraz in ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"Če svoboda sploh kaj pomeni, pomeni pravico ljudem povedati, česar nočejo slišati": Orwellov abecedarij slovenske javne sfere
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.704
02/
Marle pa ni več
Ana Jud
Ogledov: 1.478
03/
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
Miha Burger
Ogledov: 1.413
04/
V imenu civilne družbe: Pismo prijatelju, bodočemu predsedniku vlade Robertu Golobu
Uredništvo
Ogledov: 1.261
05/
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
Milan Krek
Ogledov: 1.237
06/
Ruski imperializem (2. del): "Zahod mora Rusijo ustaviti v Ukrajini in jo privesti do razpada, kajti le tako bo mogoče ustaviti rusko agresivnost"
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.790
07/
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
Valerio Fabbri
Ogledov: 1.001
08/
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
Božo Cerar
Ogledov: 877
09/
Provokacija skupine zdravnikov: Slovenija naj nemudoma izstopi iz Svetovne zdravstvene organizacije!
Uredništvo
Ogledov: 539
10/
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
Ana Jud
Ogledov: 2.745