Razkrivamo

Poziv finančnemu ministru Andreju Širclju: Ne ponavljajte zablode s TEŠ 6, ustavite projekt Drugega tira!

Ali bo  koronavirus pripomogel k novemu razmisleku in drugačnemu odnosu do največjih državnih investicij? Nujna je revizija največjih  projektov po Cost Benefit metodi in CPVO metodi (celoviti presoji vplivov na okolje) ter v tem kontekstu nova postavitev vprašanja, ali sploh še potrebujemo t.i. Drugi tir železnice med Divačo in Koprom. Iz napake TEŠ 6 bi se morali veliko naučiti, a čeravno se danes vsi sklicujejo na ta primer, nihče iz njega ne potegne izkušenj za sedanjost. A če teh izkušenj ne bomo na novo ovrednotili sedaj, nam ne bosta pomagala ne "koronapaket", ne zamenjava vlade. Poglejmo paralelo, iz katere se vsi navidezno učijo, a očitno s figo v žepu in še naprej delajo povsem isto. Svarilo bi moralo biti ravnanje novega okoljskega ministra Andreja Vizjaka, ki hoče z novo zakonodajo v kali zatreti kakršen koli nadzor okoljevarstvenih organizacij nad samovoljnim ravnanjem gradbenih tajkunov! Namesto da bi se Vizjak trudil v smeri učinkovitega nadzora, se trudi v smeri učinkovitega onemogočanja civilne družbe. Vlade se skratka menjajo, režim pa ostaja isti! 

08.05.2020 23:30
Piše: Vili Kovačič
Ključne besede:   Vili Kovačič   Andrej Šircelj   Drugi tir   Luka Koper   Divača   železnica   Covid-19   TEŠ 6   Janez Šušteršič

Fotomontaža: portal+

Od izkušnje s TEŠ 6 bo kmalu minilo skoraj desetletje. Izkušnja bi nas morala izučiti zlasti pri gradnji nove železnice med Divačo in Koprom, kajti razmere so se čez noč bistveno spremenile: potrebe po transportu so se že in se bodo še bolj – zmanjšale.

Leta 2012 je tedanji finančni minister Janez Šušteršič s podpisom dal soglasje na zakon o poroštvu za TEŠ 6 kljub temu, da se je zavedal, da je bila cena lignita 2,25 evrov za giga joul povsem nerealna in izmišljena. A z njegovim podpisom je takratna 1,4 milijarde evrov težka investicija dobila zeleno luč, čeprav bi jo zlahka nadomestili s posodobitvijo blokov 4 in 5 - in to celo s povečanjem na 712 MW (tj. za 20 MW več moči). Za takšno investicijo bi potrebovali največ 70 milijonov, kar je dvajsetkrat manj od cene za TEŠ 6. Tako bi Šaleški dolini in vsej Sloveniji   prihranili danes manjkajoče 1,4 milijarde, ki jih je tem v desetletju pogoltnil in jih še požira TEŠ 6. Ob najnovejši grožnji izgube zaposlitve 1500 delavcev Gorenja bi Velenjčani zdaj ta denar krvavo potrebovali za investicije v nadomestne zaposlitve, država pa bi zmanjšala breme reševanja krize.

 

Identično vprašanje se nam danes postavlja za t.i. Drugi tir. Sicer po so si, če sem iskren, Velenjčani to stanje zaslužili, ker so takrat enoglasno podpirali skrajno (severnokorejsko) enoumje in je bil vsak pomislek za njih sovražni govor. To sem občutil na lastni koži.

 

 

Drugi tir ali posodobitev obstoječe proge

 

Od izkušnje s TEŠ 6 v letu 2012 je minilo skoraj desetletje. Izkušnja bi nas morala izučiti, razmere so se čez noč  bistveno spremenile. Kajti potrebe po transportu so se že in se bodo še bolj – zmanjšale. V dobi pandemije Covid-19 globalni prometni tokovi usihajo, zato bo tudi globalni ladijski transport drastično zmanjšan. Industrija in podjetništvo se iz Kitajske in Azije vračata na staro celino. Pretovor v Luki Koper bo manjši, vožnja tujega tovora po naši železnici pa je po naši zaslugi praktično zastonj: namesto 200 milijonov uporabnine na železnici iztržimo le 9 milijonov evrov letno.

 

Hkrati je znano, da naj bi bila Pontebska železnica iz Trsta v Avstrijo izkoriščena samo tretjinsko. Tako bodo kar naenkrat transportne kapacitete prevelike in velike apetite bo treba zmanjšati in se usmeriti na izkoriščanje obstoječih zmogljivosti, torej ne na novogradnjo, ampak na posodobitev. Tako bi delal privatni kapitalist, ko je kapitalist država, pa vse to naenkrat ne velja več oziroma velja samo na papirju, realnost pa je povsem druga. Sicer pa je obnovitev proge med Divačo in Koprom predvidena celo v vladnih dokumentih. 

 

V Resoluciji o razvoju prometa v Republiki Sloveniji do leta 2030 je tudi za 2. tir sicer že predvidena posodobitev in tudi rekonstrukcija obstoječega tira. A tega danes ne omenja nihče več. Finančnega ministra Andreja Širclja zato pozivam, da si to prebere in obenem zviša uporabnino na železnici iz 9 na 200 miljonov (primerljivo z drugimi državami), s čemer se bo posodobitev obstoječe železnice do Kopra tako rekoč samofinancirala.

 

Skratka, sedanji tir Divača – Koper je nujno obnoviti, modernizirati in ga usposobiti za hitrejši in seveda varnejši prevoz. Nesreča v lanskem letu z izlivom kerozina zahteva resno sanacijo obstoječe proge, vzporedno s tem pa je na isti trasi nujno pristopiti k vzpostavitvi električnega napajanja z izmeničnim tokom. Slovenske železnice že imajo preko 25 lokomotiv za tako imenovano trosistemsko uporabo. Vozni park – lokomotive na izmenični tok – torej že imamo, treba je le hkrati vložiti denar v ustrezno elektrifikacijo.

 

Pozabljena Bohinjska proga ...

 

Za zagon gospodarstva pa je možno storiti še mnogo več. V novem, tretjem "koronapaketu" bi morala biti  elektrifikacija s 25 KV električnim napajanjem vključena ne le od Kopra do Divače, pač pa na trasi celotne Bohinjske proge – od Divače preko Nova Gorice in Jesenic s povezavo na Beljak ter naprej na Bavarsko in vzhod. Tako bi Koper dobil novo povezavo s Srednjo Evropo in bi se bistveno zmanjšal pritisk na ljubljanski prometni koridor z jugozahodne strani. 

 

Ob tem pa se zaradi posodobitve obstoječe proge celo odpira tudi zelo dobra nova možnost uporabe odpadkov - proizvodnje in vgradnje železniških pragov na osnovi nove tehnologije predelave odpadlih gum in/ali plastike. Slovenija je prepolna odpadkov gume in plastike in v resnici ne vemo, kam z njimi. Z novo tehnologijo, katere produkt so železniški pragovi, ki omogočajo prevoz s tretjino manj hrupa, pa bi tako lahko rešili tudi del problema plastičnih odpadkov in odpadnih gum.

 

Pomemben je še tretji vidik – elektrifikacija z rekuperacijo potencialne-kinetične energije v elektriko. Od Jesenic do Kopra je 1000 višinskih metrov razlike: od Nove Gorice 500 metrov, od Gorice prek Sežane in Divače do Kopra pa nadaljnjih 500 metrov. Skratka skupno je kar 1000 metrov razlike, česar ne znamo izkoristiti. 

 

Neizkoriščena Bohinjska proga je najkrajša povezava Jadrana s severno, srednjo in vzhodno Evropo. To je vedel cesar Franc Jožef pred 110 leti. Koliko cesarjev bomo še zamenjali, da bomo to spoznali in koliko virusov izkusili, da se bomo spametovali?

 

 

... in pozabljeni sklep KNJF

 

Spoštovani gospod minister Šircelj, vaš predhodnik Janez Šušteršič iz leta 2012 ne more biti za zgled, ampak za opomin. Ta prispevek pa je opozorilo na nevarnost izgube spomina. Zato vas hkrati pozivam: uresničite sklep Komisije za nadzor javnih financ z dne 20.02.2019, torej še iz časov, ko ste bili v opoziciji. Sklep določa, da se proučijo vse do sedaj še neobravnavane, torej cenzurirane alternative. Predvsem pa prioritetno uresničite 13. člen prvega poglavja koalicijske pogodbe. Ta govori o prenosu podjetja 2TDK na Slovenske železnice.

 

Ponovno zahtevajte revizijo vladnega Investicijskega programa iz januarja 2019  s strani Računskega sodišča, ki mora projekt oceniti po Cost Benefit metodi ter z vidika CPVO, celovite presoje vplivov na okolje. Pokazalo se bo,  da so navedeni projekti, tako kot so zasnovani zdaj, olje na ogenj nove krize, ne pa del izhodne strategije. To velja tako za Drugi tir, kot za 3Ros in Kanal C0 v Ljubljani. Projekti brez CPVO pa niso samo okoljsko sporni, ampak so tudi protizakoniti. In sklepi, ki jih uzakonjajo, protiustavni.

 

 

Okoljska črna luknja

 

Predstavniki Evropske komisije v Ljubljani so bili decembra 2019 zelo presenečeni, ko so iz prve roke izvedeli, kako velika je razlika – okoljska črna luknja, prepad med dejanskim stanjem in kulisami uradnega – lažnega prikazovanja stvari, čeprav Slovenija iz Bruslja izgleda celo kot zgledna država. Zato je poštena finančna in okoljska revizija navedenih projektov nujna. Ne po hitrem, pač pa po poštenem in verodostojnem postopku.

 

Kriza zahteva novo, nestandardno razmišljanje o alternativnih poteh iz krize, ki se sicer sploh ne bi pojavile. Napake pri TEŠ 6 se ne smejo ponoviti. Ne ponavljajte jih še vi, minister, kajti priložnosti za popravni izpit ne bo več. Čas virusne krize je čas streznitve tudi na tem področju. Virus brezglavega političnega voluntarizma v preteklosti ne sme preglasiti glasu zdravega razuma sedanjosti, ki ga pri državljanih, ki živijo od svojega dela, večinoma ne manjka, zmanjkuje pa ga pri politikih, novinarjih in sindikalnih funkcionarjih, ki se ravnajo po javnem mnenju, ne pa po javnem interesu.

 

Nauk iz TEŠ 6 bi moral biti šola tudi za 2TIR, 3Ros in C0, ne pa repriza novih zablodelih državnih investicij, ki ji je, kot omenjeno, pred sedmimi leti botrovalo kolektivistično brezumje politike, sindikatov, medijev v simbiozi z zmanipulirano javnostjo. To je bilo leto 2013, ko so vse stranke v državnem zboru – razen enega Ivana Vogrina – dokončno ukinile oblast ljudstva, ki izvira iz 3. člena slovenske ustave.

 

Vili Kovačič je Državljan K.

 

Ta prispevek je hkrati namenjen za tretji protikrizni "koronapaket"! Zato ga poimensko pošiljam vladni svetovalni skupni (Mateju Lahovniku, Žigi Turku in Marku Jakliču) ter pristojnim ministrom – Jerneju Vrtovcu, Andreju Širclju, Andreju Vizjaku, Zdravku Počivalšku in Zvonku Černaču kot tudi predsednikoma Računskega sodišča Ustavnega sodišča ter vsem štirim predsednikom: Borutu Pahorju, Igorju Zorčiču, Janezu Janši in Alojzu Kovšci.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
Ko profesor javno piše predsedniku: O dezinfekciji toksične slovenske medijske scene
12
21.05.2020 20:42
Spoštovani gospod predsednik, glede na vaš osebni ugled in ugled vaše institucije vas pozivam, da organizirate javno razpravo o ... Več.
Piše: Uredništvo
SODNA PORAVNAVA: Opravičilo Marku Kolblu in družbi Europlakat, d.o.o.
0
19.05.2020 17:00
V skladu s sodno poravnavo, sklenjeno na podlagi 307. člena Zakona o pravdnem postopku 15. maja 2020 na Okrožnem sodišču v ... Več.
Piše: Uredništvo
Kako rešiti slovenski turizem? Če ne bo hitre akcije in denarja, se nam obeta katastrofa!
1
15.05.2020 12:00
Koronavirusna epidemija bo resno prizadela slovenski turizem. Letošnja sezona bo zdesetkana, to je verjetno neizogibno. Turizem ... Več.
Piše: Bine Kordež
Začenja se lov na novega ustavnega sodnika ali sodnico: Kdo so kandidati političnih strank?
4
13.05.2020 00:20
Sedem bo kandidatov za izpraznjeno sodniško mesto na Beethovnovi, so nam namignili zaupni viri. Objavljamo vsa imena, ki po ... Več.
Piše: Andrej Černe
Zdravstvo po epidemiji: Kateri so trije temeljni pogoji za ureditev slovenskega zdravstva
3
12.05.2020 00:28
Dvanajst uglednih slovenskih zdravnikov je na portalu zdravstvo.si objavilo poziv vsem odločevalcem, zlasti pa zakonodajalcem, ... Več.
Piše: Uredništvo
Blaž Zgaga je Deutsche Welle zakuhal mednarodni novinarski škandal, jezni in užaljeni Nemci se zdaj branijo z aroganco
25
07.05.2020 23:40
Nagrada za svobodo govora, ki jo je od Deutsche Welle prejel tudi slovenski novinar Blaž Zgaga, je po besedah generalnega ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
"Evrozadolževanje" v času epidemije: Slovenija lahko "pokuri" še dobrih 5 milijard evrov, ki jih verjetno nikoli ne bo treba vrniti!
9
06.05.2020 22:50
Od kod kar naenkrat toliko denarja, se marsikdo sprašuje v aktualnih razmerah, ko države skoraj že tekmujejo med seboj, katera ... Več.
Piše: Bine Kordež
Medijske žrtve koronavirusa: Govorica telesa glavnih igralcev t.i. afere Maske v oddaji Tarča
32
01.05.2020 23:55
Oddaja Tarča se bo zapisala v zgodovino medijskega poročanja po najmanj dveh vidikih. Najprej zato, ker gre za pomembno oddajo ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Bitenc proti Bitencu: Kako bi zmešnjava zaradi Marka Bitenca in Marka Bitenca lahko zatresla vladno koalicijo
34
29.04.2020 23:30
Pred nami je nadaljevanje prve epizode nove televizijske serije Maske, v kateri so ministra Počivalška obtožili, da je po ... Več.
Piše: Uredništvo
Kaj vse so vam mediji zamolčali o ozadju afere Maske, pa bi bilo pošteno, da bi vam povedali
25
25.04.2020 01:45
Slovenija ima novega heroja, ki dobiva dimenzije stripovskega junaka, njegovo ime se že pojavlja na grafitih. V nekoliko ... Več.
Piše: Uredništvo
Ko mešetarjenje okoli lokalnega avtomobilskega salona razkrije vse slabosti nacionalne okoljske zakonodaje
3
19.04.2020 23:15
Zgolj usoda oziroma višja sila, če smo bolj natančni, je poskrbela, da se saga o načrtovanem avtomobilskem salonu luksuznih ... Več.
Piše: Uredništvo
Konfucijev svet, 2.del: Kaj je prava vloga vlade in kako naj se ljudem vlada?
0
19.04.2020 09:00
Knjiga o Konfuciju ameriškega novinarja Michaela Schumana v prevodu Uroša Kalčiča ni klasična biografija, ki bi se ukvarjala ... Več.
Piše: Uredništvo
Ko bo epidemije koronavirusa konec, pride na vrsto manjše zlo: menjave nekaterih šefov državnih podjetij
4
16.04.2020 02:20
Vlada je naposled le ustregla pričakovanjem medijev in javnosti ter imenovala celjskega odvetnika Janeza Stuška za novega ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
ARSO deluje zakonito in pravočasno, zavrača navedbe o "šlampariji"
0
15.04.2020 18:00
V skladu s 26. členom Zakona o medijih vam pošiljamo zahtevek za popravek ter prikaz drugih dejstev in okoliščin. Zahteva za ... Več.
Piše: Uredništvo
Človeške in socialne stiske med epidemijo: "Otroci so preveč jedli, zmanjkalo nam je vsega."
4
14.04.2020 17:00
V sodelovanju z Zvezo prijateljev mladine Ljubljana Moste Polje objavljamo šest zgodb, ki bodo marsikoga od vas pretresle in ... Več.
Piše: Uredništvo
Prisilno degradiran razvojni in izvozni potencial IZUM in COBISS.Net: Kje smo in kje bi lahko bili?
2
13.04.2020 23:00
V državah Zahodnega Balkana je blizu 1300 nacionalnih, splošnih, visokošolskih in specialnih knjižnic ter več tisoč šolskih ... Več.
Piše: Tomaž Seljak
Konfucijev svet, 1. del: "Ljudje se v miru pripravljajo na vojno, v vojni pa na mir."
2
12.04.2020 11:00
Knjiga o Konfuciju ameriškega novinarja Michaela Schumana v prevodu Uroša Kalčiča ni klasična biografija, ki bi se ukvarjala ... Več.
Piše: Uredništvo
Vladni odgovor Svetu Evrope ni prav nič škandalozen; v bistvu in na žalost je vse, kar trdijo o slovenskih novinarjih in medijih - res ...
30
10.04.2020 22:30
Svet Evrope je nedavno na svoji spletni Platformi za svobodo izražanja strani objavil alarmantno obvestilo IPI (International ... Več.
Piše: Uredništvo
Epidemija in občinske meje: Zakaj je problem, če gre nekdo iz Trzina v Domžale, ne pa tudi, če gre iz Šiške v Sostro?
9
06.04.2020 21:00
Omejitev gibanja znotraj občine dejanskega prebivališča ima lahko dve skrajnosti. V Odrancih, najmanjši občini v Sloveniji, ki ... Več.
Piše: Bine Kordež
"Lobiranje" za gradnjo avtosalona AC Pentlja vse bolj divje, javnim uslužbencem zdaj grozijo že kar po telefonu?!
7
03.04.2020 12:29
Zgodba o netransparentnem, s sumom korupcije obremenjenem projektu gradnje avtosalona luksuznih vozil BMW in Jaguar na ... Več.
Piše: Uredništvo
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"V kritičnih prvih štirinajstih dnevih sem se res skrival. Niti za eno sámo minuto nisem stopil iz stanovanja, niti da bi napolnil svojo zalogo. Prvič sem šel ven ponoči."
Uredništvo
Ogledov: 3.464
02/
Dve neprijetni vprašanji za poražence in tri za zmagovalce zadnjega tridesetletja
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.896
03/
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
Simona Rebolj
Ogledov: 2.487
04/
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
Dimitrij Rupel
Ogledov: 2.025
05/
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
Miha Burger
Ogledov: 1.583
06/
Ko profesor javno piše predsedniku: O dezinfekciji toksične slovenske medijske scene
Uredništvo
Ogledov: 1.528
07/
SODNA PORAVNAVA: Opravičilo Marku Kolblu in družbi Europlakat, d.o.o.
Uredništvo
Ogledov: 1.312
08/
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
Mark Stemberger
Ogledov: 1.518
09/
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
Bine Kordež
Ogledov: 1.364
10/
Devet življenj Boruta Jamnika: Cerarjeva vlada vabi tuje investitorje, Jamnik pa jih preračunljivo odganja
Uredništvo
Ogledov: 11.426