Komentar

Kraftwerk: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna

Združeno umetniško delo Kraftwerk praznuje letos pol stoletja od začetka svojega delovanja. Že to dejstvo je več kot dovolj, da bom danes komentiral to enkratno umetniško senzacijo. "Kraftwerki" operirajo s totalno fuzijo različnih medijskih praks, njihov dogodek ni le koncert, ni le gledališka predstava, ampak je strojno operiranje vseh naštetih medialnosti. Njihova naloga je, da hipnotizirajo avditorij z glasbo in s spektakelskimi prvinami, z lucidnostjo scenskih ralizacij.

23.05.2020 23:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Kraftwerk   Nemčija   Ralf Hutter   Fritz Lang   Bauhaus   Gordon Craig   koncert   glasbeno gledališče

Nova Nemčija se je zgradila na ruševinah nacizma in na genialnosti Bauhausa. Kraftwerk je poziv povojne nemške avantgarde, da dejavno zgradi nov svet. In ga tudi je.

Glasbeno gledališče Kraftwerk: Beseda koncert izhodiščno pomeni soglasje, dogovor, izvorno pa tekmovanje oziroma boj. Ko spremljamo koncert, poslušamo zvočne dogovore. V notranji strukturi glasbe pa sledimo virtuozne tekme, celo boje med inštrumenti. Zelo podobni procesi se odvijajo tudi v gledaliških predstavah. Avditorij spremlja boje različnih idej, ki jih zastopajo protagonisti in antagonisti konfliktov. Vse v umetnosti izhaja iz javnega objavljanja oblik!

 

Prek Kraftwerka je v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja spregovoril radikalen koncept, ki je hrepenel po združeni umetnini, rojeni iz glasbenega gledališča. Gesamtkunstwerk je enoten umetniški izraz, v katerega se vključujejo vse zvrsti umetnosti brez podrejenaja ene drugi. V umetnini se istočasno izražajo glasbeniki kot vizualni in gledališki umetniki. Ravno slednjo, gledališko pozicijo, imam namen komentirati.

 

Kraftwerk ready made: Že davnega leta 1971 so na koncertnem odru razmestili poleg inštrumentov še strojno opremo kot del orodjarne, pripravljene za proizvodnjo glasbe. Ravno vidnost studijske opreme, ki je bila ponavadi nevidno prisotna v avditoriju ali ob straneh koncertnega odra, je omogočila uprizarjanje njihovega dogodka. Kdor je že sedel v zvočnem studiju in je imel priložnost slediti zvočnemu mojstru pri njegovem delu, kako nasnemava zvočne linije, je lahko opazil njegovo odsotno držo. To se mu zgodi zaradi dolgotrajnosti procesa, njegova identiteta se zaradi koncentracije poveže s snemalno napravo. Tonski mojster postane njen integralni del. Brezizrazni del. Tako so Kraftwerk s pomočjo ready made metode tonski studio in tonskega mojstra na odru proglasili za estetki fenomen.

 

Kategorična izjava: Vsi štirje roboinformerji igrajo na odru poleg inštrumentov še navidez odsotne zvočne inženirje. Z njihovo držo uprizarjajo glasbeno-vizualno gledališče. Njihova scenska prisotnot je novotehnološko determinirana.

 

Kraftwerki operirajo s totalno fuzijo različnih medijskih praks: skulpturalnost, arhitek-ton-skost, 3D vizualizacijo, animacijo. Kraftwerk dogodek ni le koncert, ni le gledališka predstava, je strojno operiranje vseh naštetih medialnosti. Njihova naloga je, da hipnotizirajo avditorij z glasbo in s spektakelskimi prvinami, z lucidnostjo scenskih ralizacij. Kraftwerk operater v realnem času na odru usklajuje posamične elemente umetnine, povezuje jih v smiselno konstrukcijo. V umetnino vpenja konstrukcije najnovejših civilizacijskih pridobitev.

 

 

Zgodovinsko izhodišče št. I.

 

izhaja iz davnega leta 1849, ko je anarhist Richard Wagner pozval ljudstvo k množičnem doživljanju glasbenega umetniškega dela - opere. K doživljanju glasbenega gledališča brez lož in lestencev, k poslušanju ljudske operne inovacije. Časovni preskok! Kraftwerk ironizacija: elektrifikacija je ontologija modernizacije! Resničnost se spremeni, ko vanjo vnesemo umetnost, ko vanjo vnesemo električne inštrumente. Elektronska glasba ima že v izhodišču atmosferičnost prihodnosti. Najprej so tu bile električne kitare kot začasni-vmesni inštrument, takoj zatem pa računalniki, ki so dejansko začeli proizvajati umetnost na elektriko! Iz elektrona v elektron v elektro orkestracijo zvočnikov.

 

Ralf Hutter pravi: Glasba proizvaja vibracije in sonične valove, ki neposredno vdirajo v telo avditorija. To je njena moč. Seveda, glasbeni konkterizem. Zvočnost informacij, ki je na sledi Boysovim informacijskim akcijam.

 

Zdaj pa za nekaj trenutkov k mučnim temam: To je prva resna glasba Nemčije po nacističnih zločinskih koračnicah. Otroci so vedno nedoložni. Kraftwerk pripadniki so prva povojna generacija, katerih bližnji so sodelovali v največjem zločinu človeštva, v drugem industrijskem pokolu sveta. V zameno so dobili bombardiranje. Kraftwerk nas navkljub vsem paradoksom Germanije in Wagnerja spomni, da je bilo XX. stoletje eno najfascinantnejših obdobji človeštva.

 

Uprizoritvena umetnost Kraftwerk: Umetniki, po svojem videzu tehnokrati, so izvedli protihipijevski udar. S paradoksom so napadli privid svobode. Njihova urejenost, disciplina in humor so tako postali nosilci njihove estetike. Predlagali so, da na performativno mesto vstopi protagonist, emancipiran od nagona po svobodi. Depersonificiran akter naj zastopa igralčevo identiteto, igralčev ego pa naj nikakor ne posega v oblikovanje performativnega predstavljanja. Tako je bila popolnoma logična posledica te pozicije - robotistična vloga. Robot/rabotnik je zamenjal živega operaterja.

 

 

Zgodovinsko izhodišče št. II.

 

Geneza igralec-humanoidni robot-nesmrtna avtoportretna maska izhaja iz Craigove (1872-1966) ideje nadmarionete. Absolut ne vodi robotov, absolut vodi nadmarionete.  Kraftwerk nadmarioneta je zamenjava za njihova realna telesa. Na poseben način vzpostavlja umetna življenja. Smrt lepega v izdihu živega (duha), pravi Gordon Craig. Sledijo želji po avtoportretni maski.

 

Na obrazu imamo okrog šesto psiholoških izrazov, Kraftwerk ideal pa sledi samo enega, od nadmarionete danega. Tako smo v uprizoritevni praksi dobili robomehanično scensko prisotnost izhajajočo iz nadmarionete. Craigovska gledališka interakcija poteka med osvetlitvijo, zvokom in nadmarionetnim gibalnim materialom. Poudarja intimen odnos med teatralizacijo in smrtjo. Arhetipsko vzpostavlja nove povezave in nove umetniške jezike. Koncept radikalizirane nadmarionete je postal ideal novega koncertnega igralca. Tako se je vzpostavila igra brez igranja kakršnihkoli čustev. 

 

Poleg idej Gordona Craiga Kraftwerk gradi še ideja Čapkovega univerzalnega robota in Schlemmerjevega mehaničnega baleta. V vseh njih je talent za futuristični sentiment. Od robotskega gibanja, do digitalnega letrizma na horizontih. V prvem časovnem obdobju od leta 1970 do leta 2000 se je Kraftwerk prek glasbe samomitiziral. Od leta 2000 naprej pa se je vpisoval v vizualno instalacijsko strukturo. Tako je omogočil svojemu zvočnemu materialu, da je dobil prezentacijsko postajo, ki jo bodo v bodočnosti hranili v muzejih.

 

Avditorij pa je opravil zasuk vase, h kolektivni opojnosti numerične hipnoze prek robotske interpretacije. Avditorij se vedno generacijsko spreminja. Robomehanični operaterji pa bodo živeli življenje po smrti svojih protomodelov: Floriana Schneiderja - Eslebna, Ralfa Hutterja, Wolfganga Flurja, Karla Bartosa, Fritza Hilperta in Falka Grieffenhagena.

 

Nova Nemčija se je zgradila na ruševinah nacizma in na genialnosti Bauhausa. Kraftwerk je poziv povojne nemške avantgarde, da dejavno zgradi nov svet. In ga tudi je: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Erotične drame na AGRFT in mizerne predstave za naivno javnost
1
16.05.2021 11:00
Gospod Ostan, kako je mogoče, da nekdo, ki deluje toliko let na področju gledališke umetnosti, ne premore niti toliko poguma, da ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Zločin bi bil v času helikopterskega denarja ne zgraditi NUK2
4
16.05.2021 05:40
V zadnjih desetih letih opravljam svoj poklic v stolpnici. V virusnem času so pred mojim oknom zgradili novo vertikalo. ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
30-obletnica Slovenije: Bomo praznovali spoštljivo drug do drugega ali na bojišču?
23
14.05.2021 05:03
Na portalu+ bomo v prihodnjih osmih tednih objavili osem prispevkov ob tridesetletnici Slovenije. Izbor se bo morda komu zdel ... Več.
Piše: Marjan Podobnik
Sem že čipirana, pardon, cepljena!
34
12.05.2021 04:00
Prejšnji torek pozno zvečer so me poklicali iz Zdravstvenega zavoda Zdravje in me povabili na cepljenje. Nisem oklevala. Že ... Več.
Piše: Ana Jud
Ta naša diktatura je tako strašna, da jo vidijo samo izbranci!
10
11.05.2021 05:30
Sem prespal nasilno zrušitev demokratično izvoljenih predstavnikov ljudstva, sem zaradi nemirnih sanj preslišal tanke na ulicah ... Več.
Piše: Denis Poniž
Tako, kot so glasbeniki igrali pred epidemijo, danes na žalost ni več sprejemljivo
25
09.05.2021 22:00
Precej prahu so dvignila priporočila NIJZ za slovenske glasbenike glede zaščitnih ukrepov med koncerti. Posmehovanje so sprožila ... Več.
Piše: Milan Krek
Sramotni jezdec nekega tragičnega časa: Esej o Jožetu Javoršku (1920-1990)
2
09.05.2021 11:00
Aprila 1944 naj bi v Bazi 20 Jože Javoršek zasnoval in uspešno izpeljal kulturni miting. Dramaturško domiselno zasnovan ... Več.
Piše: Marjan Frankovič
Andre Cadere: Kako je nevidni romunski emigrant v Parizu postal človek z "okroglo palico"
5
09.05.2021 06:00
Andre Cadere je živel v Parizu emigrantsko življenje s statusom drugorazrednega, mogoče celo tretjerazrednega umetnika. ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Polemika o "znamenjih": Od brisanja slik preko Sanjskega moškega, otrok brez očetov in Simone Rebolj do streljanja sošolcev
14
07.05.2021 22:59
Koronska situacija ni naporna samo za ženske. V družinskem nasilju trpijo otroci, starostniki, oskrbe potrebni, ženske in tudi ... Več.
Piše: Andrej Mertelj
Tukaj nisem zato, da bi me vi, janšisti in titoisti, ki ste vsi isti - Butalci, po glavici pobožali
29
05.05.2021 21:00
Oseba iz politike me je vljudno prosila, naj napišem kaj pozitivnega, neke sorte spravni tekst. Naj ljudi pozovem k enotnosti. ... Več.
Piše: Ana Jud
Polemika o "znamenjih": Pravičniški krik dobrih očetov in patriarhalne posvetovalnice za ženske
21
03.05.2021 22:30
Kampanje z opozarjanjem na nasilje moških niso nič novega. V času epidemije so tudi v Avstriji plasirali serijo plakatov z ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Where have all the communists gone, kam so vsi komunisti šli?
10
03.05.2021 03:47
Po svetu je še vedno veliko komunističnih strank, a je zelo malo vplivnih. Presenetljivo pa so komunisti v španski koaliciji, ... Več.
Piše: Keith Miles
2. maj: Praznovanje ljubezni do dela, vrednote nad vrednotami!
18
02.05.2021 11:00
Nismo še prišli na raven duhovnega razvoja, ki bi presegel krovno ideologijo vseh časov in krajev. Ne slepite se! Še vedno ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je to isto, kot da ga usmrtiš.
3
01.05.2021 22:40
Umetniško gledališče Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda se je upiralo zadušljivosti realnega sveta. Gledališko poetičnost je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Pisma iz emigracije: O fašistih, komunistih in tudi tistih normalnih, ki trpimo vmes
19
29.04.2021 22:03
Šele z nekoliko večje distance, predvsem geografske, človek počasi dojame vse razsežnosti fenomenalne slovenske pameti, ki jo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Bi donirali Komisiji za preprečevanje korupcije 5 evrov preko SMS, da bi tako zagotovili njeno dejansko neodvisnost?
22
28.04.2021 22:00
Komisija za preprečevanje korupcije(KPK) mora postati zares neodvisna institucija! Naj privabi k sodelovanju čim več samostojnih ... Več.
Piše: Miha Burger
Yoda iz Vojne zvezd v mojem Štoparskem vodniku po slovenskem sodnem vesolju
9
25.04.2021 21:00
Področje sodnega izvedenstva psihiatrične stroke je v naši državi katastrofično neprofesionalno področje. Vedno sem menila, da ... Več.
Piše: Ana Jud
Ni lepšega na svetu, kot so gledališke vaje: na njih vadimo svojo smrt
3
24.04.2021 22:39
Na vajah načelno ne določim interpretativne meje, da se lahko igralec svobodno giblje po zvočnem polju svojih replik. Ko pa smo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Ustaške sanje hrvaškega predsednika Zorana Milanovića ali malo drugačen "non-paper"
11
23.04.2021 22:25
Pozdraviti gre prizadevanja Slovenije po čimprejšnjem odhodu iz balkanskega okolja, v prvi vrsti iz sklopa nečednih navad, ki ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Tudi imunski sistem Tomaža Vesela, predsednika Računskega sodišča, je hudo oslabljen
10
22.04.2021 22:10
Imunski sistem države se ruši ... Kot da bi bili vsi psi vojne spuščeni, delovati so začele, da tako rečem, tovarne zlobe. ... Več.
Piše: Vili Kovačič
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Sem že čipirana, pardon, cepljena!
Ana Jud
Ogledov: 1.750
02/
Ta naša diktatura je tako strašna, da jo vidijo samo izbranci!
Denis Poniž
Ogledov: 1.592
03/
30-obletnica Slovenije: Bomo praznovali spoštljivo drug do drugega ali na bojišču?
Marjan Podobnik
Ogledov: 1.166
04/
Evropsko sodišče za človekove pravice: "V demokratični družbi je obvezno cepljenje otrok nujno"
Žiga Stupica
Ogledov: 1.336
05/
Polemika o "znamenjih": Od brisanja slik preko Sanjskega moškega, otrok brez očetov in Simone Rebolj do streljanja sošolcev
Andrej Mertelj
Ogledov: 1.251
06/
Sramotni jezdec nekega tragičnega časa: Esej o Jožetu Javoršku (1920-1990)
Marjan Frankovič
Ogledov: 1.108
07/
Tako, kot so glasbeniki igrali pred epidemijo, danes na žalost ni več sprejemljivo
Milan Krek
Ogledov: 1.085
08/
Tukaj nisem zato, da bi me vi, janšisti in titoisti, ki ste vsi isti - Butalci, po glavici pobožali
Ana Jud
Ogledov: 1.979
09/
Ko me je policist prepoznal, se je odločil, da bo iz neznatnega naredil senzacionalen dogodek
Dimitrij Rupel
Ogledov: 7.025
10/
Neenakost med ljudmi (5): O nastajanju presežnega premoženja oziroma zakaj se povečujejo razlike v premoženju ljudi
Bine Kordež
Ogledov: 735