Opazili smo

Zakaj in čemu "Bohinjska proga"

Neizkoriščena Bohinjska proga je najkrajša povezava Jadrana s severno, srednjo in vzhodno Evropo. Je velika materializirana dediščina, ki jo ob svoji zagledanosti v novo železnico med Koprom in Divačo (t.i. drugi tir), lahkomiselno zanemarjamo in prepuščamo propadu. Njeno vrednost so znali ceniti naši predniki. To je vedel celo cesar Franc Jožef pred 110 leti. Koliko "cesarjev" bomo še zamenjali, da bomo to končno spoznali tudi mi, in koliko virusov bomo izkusili, preden se bomo spametovali?

 

29.05.2020 13:22
Ključne besede:   železnica   Koper   Divača   2. tir   Luka Koper   bohinjska železnica   Jesenice   2TDK

Parazitsko podjetje 2TDK bivše ministrice Alenke Bratušek je treba ukiniti, Slovenskim železnicam pa vrniti njihovo primarno investicijsko in prometno funkcijo. Ta ukrep  ta vlada lahko naredi takoj, saj je že zapisan v koalicijski pogodbi pod točko 13.

Slovenija je izrazito tranzitna država, njene prometne povezave pa so zelo enostransko razvite in ukalupljene v obstoječe, večkrat tudi izsiljene predstave in napačne  projekte. To velja tako za t.i. 2. tir kot tudi za Tretjo razvojno os in ljubljanski kanal C0 ter številne manjše, predimenzionirane in sporne projekte, ki so usmerjeni predvsem na črpanje javnega denarja za napol privatne interese. Ob tem pa hkrati ne izkoriščamo in ne moderniziramo že zgrajenih prometnih povezav. Tak primer je proga Koper - Divača, ki je povsem zastarela in jo je nujno rekonstruirati, narediti varno in jo končno elektrificirati z  izmeničnim tokom napetosti 25 KV, kar bo omogočilo izkoriščanje potencialne energije zaviranja v električni tok s ti.i rekuperacijo

 

Namesto izkoriščanja naravnih sil in fizikalnih zakonitosti Slovenija vso energijo in denar izgublja v projektih, ki uničujejo naravo (požari, onesnaževanje podtalnice) in so v nepotrebnem, večnem sporu z lokalnim prebivalstvom in okoljevarstveniki. To je jasno vsaj od TEŠ 6 naprej, ki bi moral biti nauk in mejnik. Vendar ne, dogaja se ravno nasprotno – ponavlja se enaka mantra vseh dosedanjih ministrov, ki žal podlegajo politiki izvršenih dejstev s floskulo, da je prepozno, da ne moremo (morejo) nazaj, ampak samo še naprej, ker smo že toliko in toliko denarja vložili (zapravili).

 

Pogubnost takšne logike nas stane milijarde in stotine milijonov

 

 

Čas za ponoven razmislek

 

Posodabljanje in modernizacija obstoječih kapacitet tako nikoli ne prideta na vrsto. Država je s tem v stalnem primežu diktata pregrešno dragih državnih investicij, za katerimi ne stoji upravičen in pomemben javni interes, ampak logika izčrpavanja (zapravljanja), javnega, davkoplačevalskega denarja za napol privatne kvazidržavne , večinoma pa zgolj kratkoročne politične interese. Vlade, ki so imele moč, da to preprečijo, so zaradi kratkoročnih javnomnenjskih kalkulacij večinoma nasedle in praviloma brez premisleka nadaljevale vprašljive in izsiljene investicije.

 

Glede na sedanje stanje "koronakrize" je na tej vladi zgodovinska naloga, da po uspešnem boju z virusom spremeni smer in naredi premik v glavah. Nujno bo razmišljati tako, kot so razmišljali že naši predniki, ki so z umnim gospodarjenjem in spoštljivim odnosom do narave ustvarjali narodno bogastvo na osnovi ohranjanja in nadgradnje že zgrajenih objektov in kapacitet. To velja tako za ceste kot železnice in tudi strojni park, katerih uporabna vrednost ni v skladu z namenom njihove uporabe.

 

Ta vlada ima podporo ljudi in trenutek ji veleva, da naredi preobrat investicij v dobro in po meri ljudi, da ne bo vladala samo pol mandata, ampak da bo hkrati vlada, ki jo bomo pomnili ne le po uspešnem boju z virusom, pač pa tudi po razumnem gospodarjenju v smeri intenzivne uporabe obstoječih virov. Nova situacija ob koronakrizi ji nedvomno omogoča, da tak preskok izpelje.

 

 

Najkrajša povezava med Jadranom in srednjo Evropo

 

Premik je zdaj možno izpeljati tudi zaradi novih zunanjih okoliščin. Spričo selitev proizvodnih kapacitet iz Azije v   Evropo in nujne orientacije na lokalne vire, bo namreč po koronakrizi sledil neizbežen upad porasta ladijskega prometa, s tem pa tudi drastično zmanjšanje pretovora v Luki Koper. Hkrati pa se bo povečale transportne potrebe v okviru regije ter severne in južne Evrope. 

 

V tem novem  kontekstu je treba stvari premisliti na novo. Stran od ozkega pojmovanja "odrešilnosti" vladnega druga tira je treba rehabilitirati  koncept Koper-Divača kot del integralne povezave Koper – Kozina – Divača - Sežana - Nova Gorica – Jesenice s povezavo na srednjo Evropo.  Gre za nov koridor, ki ga moramo osmisliti zase in izkoristiti kot najkrajšo povezavo Jadrana s srednjo Evropo. To je vedel cesar Franc Jožef, ko je gradil t.i. Bohinjsko progo.

 

V tem kontekstu je sedanji vladni projekt Drugi tir popolnoma redudantna investicija, ki nas odvrača od celovitega premisleka, kaj dejansko potrebujemo zase. To pa je najprej obnova z rekonstrukcijo obstoječega tira. Sicer pa je obnovitev proge med Divačo in Koprom predvidena celo v vladnem dokumentu iz leta 2014 (v Resoluciji o razvoju prometa v Republiki Sloveniji do leta 2030, a tega danes žal ne omenja nihče več). 

 

Sedanji tir Koper - Divača je nujno obnoviti, modernizirati in ga usposobiti za hitrejši in seveda varnejši prevoz. Nesreča v lanskem letu z izlivom kerozina je bila opomin za sanacijo obstoječe proge, vzporedno s tem pa je treba na isti trasi izvesti električno napajanje z izmeničnim tokom, ki omogoča rekuperacijo. Slovenske železnice (SŽ) že imajo 32 lokomotiv za tako imenovano trosistemsko uporabo. Vozni park (lokomotive na izmenični tok) torej že imamo, treba je le hkrati vložiti znanje, denar in politično voljo za to. Sedanje staje je absurdno - drage (za okoli 35 %  dražje lokomotive) uničujejo na zastarelem 3 kV sistemu in jih v tem  podpira celo sindikat, ki ne razume, kje je problem. Zato je sindikat na neposredno odgovoren za tovrstno omejevanje razvoja, ko dejansko skrbi samo za svoje plače, ki jih "solidarno" pokrivamo vsi slovenski davkoplačevalci.

 

 

Pozabljena Bohinjska proga ...

 

Za zagon gospodarstva pa je možno storiti še bistveno več. V novem, tretjem "koronapaketu" bi morala biti  elektrifikacija s 25 KV električnim napajanjem izvedena za celo Slovenijo; ne le od Kopra do Divače, vsekakor pa na trasi celotne Bohinjske proge – od Divače preko Nove Gorice in Jesenic s povezavo na Beljak ter naprej na Bavarsko in vzhod. Tako bi Koper dobil novo povezavo s srednjo Evropo in bi se bistveno zmanjšal pritisk na ljubljanski prometni vozel, ki bo pritiskal z jugozahodne strani. Pa tudi gorenjska proga bi se razbremenila in celo bodoče podzemno ljubljansko železniško križišče bi dobilo realne možnosti za gradnjo.   

 

Ob tem se zaradi posodobitve obstoječe proge celo odpira tudi zelo dobra nova možnost uporabe odpadkov - proizvodnje in vgradnje železniških pragov na osnovi nove tehnologije predelave odpadlih gum in/ali plastike. Slovenija je prepolna odpadkov gume in plastike in v resnici ne vemo, kam z njimi. Z novo tehnologijo, recycled plastic sleepers, katere produkt so železniški pragovi, ki omogočajo prevoz s tretjino manj hrupa, bi hkrati lahko rešili tudi del problema plastičnih odpadkov in odpadnih gum.

 

Posebej pomembno je, kot že povedano, izpostaviti tretji vidik – elektrifikacijo z rekuperacijo potencialne-kinetične energije v elektriko. Na celotni progi od Jesenic do Kopra (180 km) je 1000 višinskih metrov razlike: od Jesenic do Nove Gorice 500 metrov navzdol, od Gorice preko Sežane in Divače do Kopra pa nadaljnjih 500 metrov navzdol in navzgor. Skupno je kar 1000 metrov razlike, česar pa ne znamo oziroma nočemo izkoristiti. Raje netimo požare in zastrupljamo deževnico in podtalnico.

 

Na koncu predlagamo v razmislek sledeči izračun stroška investicije: 180 km (skupna dolžina)  x 8 milijonov za en km x 30 %  = celotna investicija 432 milijonov eurov. Za ta znesek bi zlahka dobili posojilo  EIB in/ali EU iz kohezijskih in infrastrukturnih skladov, Projekt je pomemben ne le za kohezijo znotraj Slovenije, pač pa tudi za kohezijo srednje Evrope. Sedanji evropski denar za drugi tir moramo preusmeriti v obnovo sedanjega tira, začenši z odstavnim – servisnim tirom med Prešnico in Černotiči ter med Hrastovljami ter Rižano.  

 

Investicija bi mnogim Primorcem v Posočju in pozabljenih krajih ob meji vrnila življenje in bi jo navdušeno sprejeli. Vladi pa bi se tudi politično obrestovalo, da lahko dobi nov mandat za modernizacijo, začenši z elektrifikacijo na relaciji  Koper - Divača - Nova Gorica - Jesenice in nato, v naslednjem mandatu, morda celotne Slovenje. Multiplikativni učinek takega projekta sega v več panog – od gradbeništva, gradbenega materiala, elektro industrije, jeklarstva … in celo v turizem. Projekt se lahko izvaja paralelno na več mestih hkrati in je izvedljiv v 2-3 letih ali še hitreje.

 

Parazitsko podjetje 2TDK bivše ministrice Alenke Bratušek je treba ukiniti, Slovenskim železnicam pa vrniti njihovo primarno investicijsko in prometno funkcijo. Ta ukrep  ta vlada lahko naredi takoj, saj je že zapisan v koalicijski pogodbi pod točko 13. To bil hkrati tudi zelo resen odgovor vlade njenim povsem neresnim rušiteljemin nasprotnikom na kolesih. Prav podjetje 2TDK je usedlina omejenega razvojnega modela, kjer bi 45 let vedrili njihovi navidezni strokovnjaki, predvsem pa tehnološki presežki politike in javnih služb. 

Neizkoriščena Bohinjska proga je najkrajša povezava Jadrana s severno, srednjo in vzhodno Evropo. Je velika materializirana dediščina, ki jo ob svoji zagledanosti v novo, lahkomiselno zanemarjamo in prepuščamo propadu. Njeno vrednost so znali ceniti naši predniki.  To je vedel cesar Franc Jožef pred 110 leti. Koliko cesarjev bomo še zamenjali, da bomo to spoznali in koliko virusov bomo izkusili, da se bomo spametovali?

 

Vili Kovačič, univ. dipl. oec,

Daniel Magajne, univ. dipl. inž. gradb.

Andrej Čufer, univ.dipl.inž. arh.,

Rudi Varl ,univ. dipl. ing. stroj.

Jože Gorenc univ. dipl. ing. stroj.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
4
Mein Gott, Anderličev Schellenburg sploh nima veljavnega gradbenega dovoljenja, pa je zgrajeno že najvišje nadstropje!*
2
13.06.2021 14:49
Vila in Palača Schellenburg je ta hip najbolj medijsko izpostavljen gradbeni projekt v Ljubljani, za elitističnimi propagandnimi ... Več.
Piše: Uredništvo
Predsednik Pahor: "Prosim vas, poiščimo zdaj v sebi to notranjo moč"
4
01.04.2021 21:40
Predsednik republike je ob že drugem zaprtju države (lockdown) v zadnjem letu ponovno nagovoril ljudstvo. Njegovo temeljno ... Več.
Piše: Uredništvo
Ken Hu, Huawei: "Pandemija je digitalizaciji omogočila velik pospešek"
0
31.03.2021 20:52
Huawei je lani ustvaril 64,6 milijarde juanov (9,9 milijarde dolarjev oz. 8,4 milijarde evrov) čistega dobička, kar je tri ... Več.
Piše: Uredništvo
Društvo novinarjev Slovenije: Janša s svojimi dejanji dokazuje, da so očitki na njegov račun upravičeni!
5
10.03.2021 22:48
Na dan, ko se je v Evropskem parlamentu začela razprava o svobodi medijev v nekaterih članicah, med drugim tudi v Sloveniji, je ... Več.
Piše: Uredništvo
Dosje odpadki: Slovenske smeti na meji z Italijo
1
08.03.2021 20:00
Občina Šempeter-Vrtojba je, potem ko je konec lanskega leta odpovedala pogodbo Komunali Nova Gorica za odvoz odpadkov, postavila ... Več.
Piše: Uredništvo
Salonit Anhovo z rastjo prihodkov v letu 2020
0
05.03.2021 11:27
Lepo je slišati, da se v dolini Soče, kjer pogosto poročajo o slabih novicah, zgodi tudi kaj pozitivnega. Še lepše, če se to ... Več.
Piše: Uredništvo
In memoriam George Schultz: Dve stoletji velikega diplomata
2
13.02.2021 06:59
Trinajstega decembra je dopolnil veličastnih sto let, dva meseca kasneje, šestega februarja 2021, pa se je v svojem stoprvem ... Več.
Piše: Igor Kovač
Protestno pismo ruskemu veleposlaniku zaradi primera Aleksej Navalni
4
03.02.2021 07:30
Včerajšnja obsodba ruskega opozicijskega voditelja Alekseja Navalnega na skoraj tri leta kazenske kolonije utegne sprožiti širše ... Več.
Piše: Uredništvo
Smrt kralja televizijskih intervjujev
3
24.01.2021 08:14
Verjetno poslednja televizijska legenda 20. stoletja, ki je kot voditelj in izpraševalec v svojih oddajah poosebljal novinarski ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Omejevanje konkurence je pogosto posledica političnih pritiskov
1
20.01.2021 00:55
Na Ekonomski fakulteti so pripravili študijo o tem, kaj bi omejevanje konkurence pri uvajanju 5G tehnologije v Sloveniji ... Več.
Piše: Uredništvo
Živeti za knjige in od knjig (In memoriam Milan Matos, 1945–2020)
0
28.12.2020 21:11
Prezgodaj je še, da bi lahko v celoti ovrednotili pomen življenja in dela Milana Matosa, človeka, ki je gotovo najbolj ... Več.
Piše: Samo Rugelj
Prilaščanje Jadranskega morja, ali zgolj nova strategija EU o "izključnih ekonomskih conah"?
0
19.12.2020 04:37
Današnji sestanek treh zunanjih ministrov v Trstu o izključnih ekonomskih conah v Jadranu je za Slovenijo zanimiv predvsem zato, ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
Vaya con Dios, Diego*
3
30.11.2020 01:12
Da, imel je šibkosti in zabredel je globoko v blato. A prepričan sem, da je najgloblje v njegovem srcu vselej, vse od prvih ... Več.
Piše: Andrej Lokar
28-letni mandat Zdenke Badovinac v Moderni galeriji in blamaža s tremi pismi
7
23.11.2020 20:27
O imenovanju direktorja ali direktorice javnega zavoda s področja kulture po zakonu odloča ustanoviteljica, tj. Republika ... Več.
Piše: Uredništvo
Aleksandra Pivec o bontonu Jožeta "Primitivca" Damijana
11
14.11.2020 22:59
Aleksandra Pivec, nekdanja kmetijska ministrica in predsednica upokojenske stranke v odstopu, se je oglasila s krajšim ... Več.
Piše: Uredništvo
IZUM in COBISS.Net: Sprememba strategije in zavajanje na mednarodni sceni
1
01.11.2020 20:10
Na spletni strani www.cobiss.net je objavljen zapisnik 5. seje Sveta COBISS.Net z dne 9. 9. 2020. Iz njega je razvidno, kako ... Več.
Piše: Tomaž Seljak
Ko glave skupaj staknejo Nikolić, Eberlinc, Barbič in Mervar, je ...
2
30.10.2020 21:41
Javnost je presenetila novica, da so štiri slovenske družbe s področja energetike (HSE, ELES, Plinovodi in HESS) na evropski ... Več.
Piše: Uredništvo
22 "neuklonljivih": Posledice obračunavanja z mediji so za vse družbe uničujoče!
12
28.10.2020 21:46
Včeraj je bilo v razvid medijev, ki ga vodi ministrstvo za kulturo, vpisanih 2366 medijev. Med njimi so tudi Večer, Delo, ... Več.
Piše: Uredništvo
Nikolićev Holding slovenskih elektrarn z zgodovinskim izkupičkom
0
20.10.2020 21:00
Letošnji trinajsti oktober si bodo gotovo zapomnili v skupini Holding slovenskih elektrarn (HSE), saj so ta dan dosegli ... Več.
Piše: Uredništvo
Kordiš spet strelja kozle, oprostite, tokrat zdravnike zasebnike
18
13.10.2020 20:00
Nad izjavo poslanca stranke Levica Mihe Kordiša, ki je zasebne zdravnike označil za mazače, so se ostro odzvali v skupini ... Več.
Piše: Uredništvo
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
Ana Jud
Ogledov: 2.829
02/
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.616
03/
Ko v cepilni center vdrejo aktivisti "anticepilci" in nadlegujejo zdravstveno osebje, je čas za alarm!
Milan Krek
Ogledov: 1.408
04/
Patološko laganje: kako živeti z lažnivcem?
Katja Knez Steinbuch
Ogledov: 1.283
05/
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
Simona Rebolj
Ogledov: 1.121
06/
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
Roger Scruton
Ogledov: 943
07/
Prihodnost Evrope: Brez posvetovanj z državljani, brez dialoga z Evropejci bo Evropska unija v resni krizi
Iztok Mirošič
Ogledov: 848
08/
Pahor in Mattarella se priklanjata pred spomenikom v Bazovici, toda bazoviški antifašisti so v Italiji uradno še vedno teroristi
Marko Bidovec
Ogledov: 837
09/
"Za svoja politična dejanja sprejemam vso odgovornost, za svojo umetnost nobene"
Dragan Živadinov
Ogledov: 524
10/
Ko telo ne zmore več: Adrenalna izgorelost kot posledica deloholizma
Katja Knez Steinbuch
Ogledov: 985