Opazili smo

Zakaj in čemu "Bohinjska proga"

Neizkoriščena Bohinjska proga je najkrajša povezava Jadrana s severno, srednjo in vzhodno Evropo. Je velika materializirana dediščina, ki jo ob svoji zagledanosti v novo železnico med Koprom in Divačo (t.i. drugi tir), lahkomiselno zanemarjamo in prepuščamo propadu. Njeno vrednost so znali ceniti naši predniki. To je vedel celo cesar Franc Jožef pred 110 leti. Koliko "cesarjev" bomo še zamenjali, da bomo to končno spoznali tudi mi, in koliko virusov bomo izkusili, preden se bomo spametovali?

 

29.05.2020 13:22
Ključne besede:   železnica   Koper   Divača   2. tir   Luka Koper   bohinjska železnica   Jesenice   2TDK

Parazitsko podjetje 2TDK bivše ministrice Alenke Bratušek je treba ukiniti, Slovenskim železnicam pa vrniti njihovo primarno investicijsko in prometno funkcijo. Ta ukrep  ta vlada lahko naredi takoj, saj je že zapisan v koalicijski pogodbi pod točko 13.

Slovenija je izrazito tranzitna država, njene prometne povezave pa so zelo enostransko razvite in ukalupljene v obstoječe, večkrat tudi izsiljene predstave in napačne  projekte. To velja tako za t.i. 2. tir kot tudi za Tretjo razvojno os in ljubljanski kanal C0 ter številne manjše, predimenzionirane in sporne projekte, ki so usmerjeni predvsem na črpanje javnega denarja za napol privatne interese. Ob tem pa hkrati ne izkoriščamo in ne moderniziramo že zgrajenih prometnih povezav. Tak primer je proga Koper - Divača, ki je povsem zastarela in jo je nujno rekonstruirati, narediti varno in jo končno elektrificirati z  izmeničnim tokom napetosti 25 KV, kar bo omogočilo izkoriščanje potencialne energije zaviranja v električni tok s ti.i rekuperacijo

 

Namesto izkoriščanja naravnih sil in fizikalnih zakonitosti Slovenija vso energijo in denar izgublja v projektih, ki uničujejo naravo (požari, onesnaževanje podtalnice) in so v nepotrebnem, večnem sporu z lokalnim prebivalstvom in okoljevarstveniki. To je jasno vsaj od TEŠ 6 naprej, ki bi moral biti nauk in mejnik. Vendar ne, dogaja se ravno nasprotno – ponavlja se enaka mantra vseh dosedanjih ministrov, ki žal podlegajo politiki izvršenih dejstev s floskulo, da je prepozno, da ne moremo (morejo) nazaj, ampak samo še naprej, ker smo že toliko in toliko denarja vložili (zapravili).

 

Pogubnost takšne logike nas stane milijarde in stotine milijonov

 

 

Čas za ponoven razmislek

 

Posodabljanje in modernizacija obstoječih kapacitet tako nikoli ne prideta na vrsto. Država je s tem v stalnem primežu diktata pregrešno dragih državnih investicij, za katerimi ne stoji upravičen in pomemben javni interes, ampak logika izčrpavanja (zapravljanja), javnega, davkoplačevalskega denarja za napol privatne kvazidržavne , večinoma pa zgolj kratkoročne politične interese. Vlade, ki so imele moč, da to preprečijo, so zaradi kratkoročnih javnomnenjskih kalkulacij večinoma nasedle in praviloma brez premisleka nadaljevale vprašljive in izsiljene investicije.

 

Glede na sedanje stanje "koronakrize" je na tej vladi zgodovinska naloga, da po uspešnem boju z virusom spremeni smer in naredi premik v glavah. Nujno bo razmišljati tako, kot so razmišljali že naši predniki, ki so z umnim gospodarjenjem in spoštljivim odnosom do narave ustvarjali narodno bogastvo na osnovi ohranjanja in nadgradnje že zgrajenih objektov in kapacitet. To velja tako za ceste kot železnice in tudi strojni park, katerih uporabna vrednost ni v skladu z namenom njihove uporabe.

 

Ta vlada ima podporo ljudi in trenutek ji veleva, da naredi preobrat investicij v dobro in po meri ljudi, da ne bo vladala samo pol mandata, ampak da bo hkrati vlada, ki jo bomo pomnili ne le po uspešnem boju z virusom, pač pa tudi po razumnem gospodarjenju v smeri intenzivne uporabe obstoječih virov. Nova situacija ob koronakrizi ji nedvomno omogoča, da tak preskok izpelje.

 

 

Najkrajša povezava med Jadranom in srednjo Evropo

 

Premik je zdaj možno izpeljati tudi zaradi novih zunanjih okoliščin. Spričo selitev proizvodnih kapacitet iz Azije v   Evropo in nujne orientacije na lokalne vire, bo namreč po koronakrizi sledil neizbežen upad porasta ladijskega prometa, s tem pa tudi drastično zmanjšanje pretovora v Luki Koper. Hkrati pa se bo povečale transportne potrebe v okviru regije ter severne in južne Evrope. 

 

V tem novem  kontekstu je treba stvari premisliti na novo. Stran od ozkega pojmovanja "odrešilnosti" vladnega druga tira je treba rehabilitirati  koncept Koper-Divača kot del integralne povezave Koper – Kozina – Divača - Sežana - Nova Gorica – Jesenice s povezavo na srednjo Evropo.  Gre za nov koridor, ki ga moramo osmisliti zase in izkoristiti kot najkrajšo povezavo Jadrana s srednjo Evropo. To je vedel cesar Franc Jožef, ko je gradil t.i. Bohinjsko progo.

 

V tem kontekstu je sedanji vladni projekt Drugi tir popolnoma redudantna investicija, ki nas odvrača od celovitega premisleka, kaj dejansko potrebujemo zase. To pa je najprej obnova z rekonstrukcijo obstoječega tira. Sicer pa je obnovitev proge med Divačo in Koprom predvidena celo v vladnem dokumentu iz leta 2014 (v Resoluciji o razvoju prometa v Republiki Sloveniji do leta 2030, a tega danes žal ne omenja nihče več). 

 

Sedanji tir Koper - Divača je nujno obnoviti, modernizirati in ga usposobiti za hitrejši in seveda varnejši prevoz. Nesreča v lanskem letu z izlivom kerozina je bila opomin za sanacijo obstoječe proge, vzporedno s tem pa je treba na isti trasi izvesti električno napajanje z izmeničnim tokom, ki omogoča rekuperacijo. Slovenske železnice (SŽ) že imajo 32 lokomotiv za tako imenovano trosistemsko uporabo. Vozni park (lokomotive na izmenični tok) torej že imamo, treba je le hkrati vložiti znanje, denar in politično voljo za to. Sedanje staje je absurdno - drage (za okoli 35 %  dražje lokomotive) uničujejo na zastarelem 3 kV sistemu in jih v tem  podpira celo sindikat, ki ne razume, kje je problem. Zato je sindikat na neposredno odgovoren za tovrstno omejevanje razvoja, ko dejansko skrbi samo za svoje plače, ki jih "solidarno" pokrivamo vsi slovenski davkoplačevalci.

 

 

Pozabljena Bohinjska proga ...

 

Za zagon gospodarstva pa je možno storiti še bistveno več. V novem, tretjem "koronapaketu" bi morala biti  elektrifikacija s 25 KV električnim napajanjem izvedena za celo Slovenijo; ne le od Kopra do Divače, vsekakor pa na trasi celotne Bohinjske proge – od Divače preko Nove Gorice in Jesenic s povezavo na Beljak ter naprej na Bavarsko in vzhod. Tako bi Koper dobil novo povezavo s srednjo Evropo in bi se bistveno zmanjšal pritisk na ljubljanski prometni vozel, ki bo pritiskal z jugozahodne strani. Pa tudi gorenjska proga bi se razbremenila in celo bodoče podzemno ljubljansko železniško križišče bi dobilo realne možnosti za gradnjo.   

 

Ob tem se zaradi posodobitve obstoječe proge celo odpira tudi zelo dobra nova možnost uporabe odpadkov - proizvodnje in vgradnje železniških pragov na osnovi nove tehnologije predelave odpadlih gum in/ali plastike. Slovenija je prepolna odpadkov gume in plastike in v resnici ne vemo, kam z njimi. Z novo tehnologijo, recycled plastic sleepers, katere produkt so železniški pragovi, ki omogočajo prevoz s tretjino manj hrupa, bi hkrati lahko rešili tudi del problema plastičnih odpadkov in odpadnih gum.

 

Posebej pomembno je, kot že povedano, izpostaviti tretji vidik – elektrifikacijo z rekuperacijo potencialne-kinetične energije v elektriko. Na celotni progi od Jesenic do Kopra (180 km) je 1000 višinskih metrov razlike: od Jesenic do Nove Gorice 500 metrov navzdol, od Gorice preko Sežane in Divače do Kopra pa nadaljnjih 500 metrov navzdol in navzgor. Skupno je kar 1000 metrov razlike, česar pa ne znamo oziroma nočemo izkoristiti. Raje netimo požare in zastrupljamo deževnico in podtalnico.

 

Na koncu predlagamo v razmislek sledeči izračun stroška investicije: 180 km (skupna dolžina)  x 8 milijonov za en km x 30 %  = celotna investicija 432 milijonov eurov. Za ta znesek bi zlahka dobili posojilo  EIB in/ali EU iz kohezijskih in infrastrukturnih skladov, Projekt je pomemben ne le za kohezijo znotraj Slovenije, pač pa tudi za kohezijo srednje Evrope. Sedanji evropski denar za drugi tir moramo preusmeriti v obnovo sedanjega tira, začenši z odstavnim – servisnim tirom med Prešnico in Černotiči ter med Hrastovljami ter Rižano.  

 

Investicija bi mnogim Primorcem v Posočju in pozabljenih krajih ob meji vrnila življenje in bi jo navdušeno sprejeli. Vladi pa bi se tudi politično obrestovalo, da lahko dobi nov mandat za modernizacijo, začenši z elektrifikacijo na relaciji  Koper - Divača - Nova Gorica - Jesenice in nato, v naslednjem mandatu, morda celotne Slovenje. Multiplikativni učinek takega projekta sega v več panog – od gradbeništva, gradbenega materiala, elektro industrije, jeklarstva … in celo v turizem. Projekt se lahko izvaja paralelno na več mestih hkrati in je izvedljiv v 2-3 letih ali še hitreje.

 

Parazitsko podjetje 2TDK bivše ministrice Alenke Bratušek je treba ukiniti, Slovenskim železnicam pa vrniti njihovo primarno investicijsko in prometno funkcijo. Ta ukrep  ta vlada lahko naredi takoj, saj je že zapisan v koalicijski pogodbi pod točko 13. To bil hkrati tudi zelo resen odgovor vlade njenim povsem neresnim rušiteljemin nasprotnikom na kolesih. Prav podjetje 2TDK je usedlina omejenega razvojnega modela, kjer bi 45 let vedrili njihovi navidezni strokovnjaki, predvsem pa tehnološki presežki politike in javnih služb. 

Neizkoriščena Bohinjska proga je najkrajša povezava Jadrana s severno, srednjo in vzhodno Evropo. Je velika materializirana dediščina, ki jo ob svoji zagledanosti v novo, lahkomiselno zanemarjamo in prepuščamo propadu. Njeno vrednost so znali ceniti naši predniki.  To je vedel cesar Franc Jožef pred 110 leti. Koliko cesarjev bomo še zamenjali, da bomo to spoznali in koliko virusov bomo izkusili, da se bomo spametovali?

 

Vili Kovačič, univ. dipl. oec,

Daniel Magajne, univ. dipl. inž. gradb.

Andrej Čufer, univ.dipl.inž. arh.,

Rudi Varl ,univ. dipl. ing. stroj.

Jože Gorenc univ. dipl. ing. stroj.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
4
Podkupovanje zdravnikov: Koliko jadrnic in jaht je prinesla korupcija v zdravstvu?
1
31.08.2020 08:29
S to izjavo zdravniki sporočamo, da je prejemanje provizij pri nabavi medicinskega materiala in zdravil skrajno neetično, ... Več.
Piše: Uredništvo
Kdo so zarotniki, ki rušijo Aleksandro Pivec, in kakšni so njihovi dejanski razlogi za to
5
24.08.2020 07:03
V prihodnjih dneh naj bi upokojenska stranka odločila o usodi svoje predsednice Aleksandre Pivec, čeprav kljub vsej ... Več.
Piše: Uredništvo
Brezplačni oddih za zdravnike
2
13.08.2020 15:08
Veseli nas, da lahko brezplačni oddih omogočimo tistim, ki si to v tem trenutku najbolj zaslužijo. To so zaposleni v zdravstvu, ... Več.
Piše: Uredništvo
In memoriam Matevž Gorenšek (1972-2020)
0
08.08.2020 23:28
Tvoj boj za bolnika ni bil navidezen, kakor boj nekaterih. Boril si se za to, da bi bilo zdravljenje v zasebnih klinikah ... Več.
Piše: Uredništvo
Putinova nova ustava: Še 16 let na 20 podlage
3
02.07.2020 11:30
Referendum, s katerim si je ruski avtokratski predsednik, ki je na oblasti že dve desetletji, zagotovil še nadaljnih 16 let vsaj ... Več.
Piše: Mykhailo Brodovych
Nepriznana manjšina je nagradila avstrijsko veleposlanico Sigrid Berka v Sloveniji
5
13.06.2020 22:59
Sigrid Berka je bila štiri leta veleposlanica Republike Avstrije v Ljubljani. Pred odhodom na Dunaj ji je Zveza kulturnih ... Več.
Piše: Uredništvo
Večni politik Dušan Keber
4
10.06.2020 21:42
Dušan Keber ni strokovnjak, ampak politik, ki se bori za povrnitev oblasti in ohranitev privilegijev. V boju za oblast ne izbira ... Več.
Piše: Uredništvo
Interpelacija proti Počivalšku kot spodoben srednješolski referat
6
10.06.2020 00:00
Vparlamentu obeta pravi politični vrhunec, saj se bosta soočila dva ključna nedavna vladna zaveznika - Marjan Šarec ter Zdravko ... Več.
Piše: Matija Ž. Likar
Zdravstveno osebje na oddih v hotel Kempinski
3
27.05.2020 06:00
MK Group, ki je v lasti srbskega poslovnežaMiodraga Kostića, 450 zdravnikom in zaposlenim v zdravstvu iz jadranske regije v ... Več.
Piše: Uredništvo
Gostujoče pero: O soodvisnosti neodvisnih narodov
2
26.05.2020 09:00
Praznovanje nenavadnega dneva neodvisnosti svoje države sredi pandemije vas prisili, da se osredotočite na pridobljene izkušnje ... Več.
Piše: Irakli Koplatadze
Prvi dan šole in vrtca: Večina staršev verjame, da so nova pravila v osnovnih šolah in vrtcih pretirana!
3
19.05.2020 10:05
Včeraj ni bil 1. september, pa vendar je bil na nek način spet začetek šolskega leta. Občutki so bili skoraj podobni, vendar za ... Več.
Piše: Katja Knez Steinbuch
Ko zaščitne maske v Tarči komentira direktorica podjetja, ki je posel izgubilo ...
7
15.05.2020 10:51
RTV Slovenija in vlada sta očitno sredi srdite vojne. Ena izmed front so tudi zaščitne maske, kjer si je nacionalka sinoči v ... Več.
Piše: Matija Ž. Likar
Slovensko pismo (Petru Limbourgu, generalnemu direktorju Deutsche Welle)
29
15.05.2020 00:45
Mi, podpisniki tega pisma, smo preprosto zavezani iztočnici, objavljeni na naslovni strani ene od nedavnih številk nemškega ... Več.
Piše: Uredništvo
V naših bolnišnicah je 50 smrtno nevarnih pulmonarnih ventilatorjev, ki jih je dobavilo kitajsko Gorenje!
7
03.05.2020 21:41
Razprava o pulmonarnih ventilatorjih, ki je vrhunec dosegla s pomočjo dveh Tarč na Televiziji Slovenija, se je sprevrgla v ... Več.
Piše: Matija Ž. Likar
Afera maske: Težko inštitucija, ki skrbi za pšenico in zaloge sladkorja, nabavlja zdravstveno opremo
9
24.04.2020 10:58
Kaj potres, Slovenijo tresejo maske! Vsekakor je treba ekipi Tarče iskreno čestitati. Izjemno novinarsko delo. Poklon novinarki ... Več.
Piše: Žiga Vavpotič
Rešitev Evropske unije niso evroobveznice, pač pa t.i. sterilizacija javnega dolga
4
20.04.2020 06:00
Ideja o evropskih obveznicah, ki jo podpira tudi Slovenija, je za nas ta hip resda mamljiva, vendar jo vodilna članica EU nikoli ... Več.
Piše: Laris Gaiser
Huawei pomaga: 30.000 mask in 100 tablic za šolarje
0
16.04.2020 21:33
Kitajski tehnološki velikan, ki posluje tudi v Sloveniji, je naši državi priskočil na pomoč v boju proti epidemiji koronavirusa ... Več.
Piše: Uredništvo
Mediji in politika: Menjave urednikov niso rešitev, zamenjati je treba sistem
7
06.04.2020 07:00
Sedanja vlada ima enkratno priložnost, da spremeni financiranje RTV Slovenija. Naj ta obvezni medijski davek, ki se danes ... Več.
Piše: Oskar M. Salobir
Kako premagati krizo in preživeti (Strategija za ponoven zagon in razvoj države)
2
21.03.2020 21:45
Soočenje z največjim izzivom v novejši zgodovini človeštva doslej zahteva out-of-the-box razmišljanje in inovativne ... Več.
Piše: Laris Gaiser
Zdravniški apel: "Če takoj ne ukrepamo, se bo okužba eksponentno razširila, padel bo sekundar in terciar!"
3
19.03.2020 15:19
Specialist družinske medicine Primož Kus opozarja, da mnogi pacienti kažejo simptome koronavirusa in bi morali nujno ostati ... Več.
Piše: Uredništvo
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Na invalidih se dobro služi: FIHO kot "družinski podjetje" Omanovih
Elena Pečarič
Ogledov: 2.759
02/
Preveč permisivna Janševa klerofašistična diktatura med ulico in farso
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.484
03/
Dosje slovenski gozdovi, 6. del: Počasi se kažejo obrisi ene največjih kriminalno-političnih afer pri nas!
Uredništvo
Ogledov: 4.842
04/
Pet resnic o pokojninah in upokojencih, ki jih večina izmed nas verjetno ne pozna
Bine Kordež
Ogledov: 1.595
05/
Dosje ekstremisti, 2. del: Socialna država, stranka Levica in italijanski neofašisti … isti, isti, isti
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.767
06/
Zagovor svobode govora: Pismo o pravičnosti in odprti javni razpravi
Uredništvo
Ogledov: 1.414
07/
Ko Američani umirjajo odnose med Beogradom in Prištino, Telekom Slovenije prodaja drugega največjega mobilnega operaterja na Kosovu?!
Aljoša Pečan
Ogledov: 1.361
08/
Dosje ekstremisti, 3. del: Zakaj bi nas morale podobnosti med Levico in italijansko skrajno desnico CasaPound skrbeti
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.264
09/
East is East, Vzhod je vzhodno
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1.218
10/
Devet življenj Boruta Jamnika: Cerarjeva vlada vabi tuje investitorje, Jamnik pa jih preračunljivo odganja
Uredništvo
Ogledov: 17.244