Opazili smo

Zakaj in čemu "Bohinjska proga"

Neizkoriščena Bohinjska proga je najkrajša povezava Jadrana s severno, srednjo in vzhodno Evropo. Je velika materializirana dediščina, ki jo ob svoji zagledanosti v novo železnico med Koprom in Divačo (t.i. drugi tir), lahkomiselno zanemarjamo in prepuščamo propadu. Njeno vrednost so znali ceniti naši predniki. To je vedel celo cesar Franc Jožef pred 110 leti. Koliko "cesarjev" bomo še zamenjali, da bomo to končno spoznali tudi mi, in koliko virusov bomo izkusili, preden se bomo spametovali?

 

29.05.2020 13:22
Ključne besede:   železnica   Koper   Divača   2. tir   Luka Koper   bohinjska železnica   Jesenice   2TDK

Parazitsko podjetje 2TDK bivše ministrice Alenke Bratušek je treba ukiniti, Slovenskim železnicam pa vrniti njihovo primarno investicijsko in prometno funkcijo. Ta ukrep  ta vlada lahko naredi takoj, saj je že zapisan v koalicijski pogodbi pod točko 13.

Slovenija je izrazito tranzitna država, njene prometne povezave pa so zelo enostransko razvite in ukalupljene v obstoječe, večkrat tudi izsiljene predstave in napačne  projekte. To velja tako za t.i. 2. tir kot tudi za Tretjo razvojno os in ljubljanski kanal C0 ter številne manjše, predimenzionirane in sporne projekte, ki so usmerjeni predvsem na črpanje javnega denarja za napol privatne interese. Ob tem pa hkrati ne izkoriščamo in ne moderniziramo že zgrajenih prometnih povezav. Tak primer je proga Koper - Divača, ki je povsem zastarela in jo je nujno rekonstruirati, narediti varno in jo končno elektrificirati z  izmeničnim tokom napetosti 25 KV, kar bo omogočilo izkoriščanje potencialne energije zaviranja v električni tok s ti.i rekuperacijo

 

Namesto izkoriščanja naravnih sil in fizikalnih zakonitosti Slovenija vso energijo in denar izgublja v projektih, ki uničujejo naravo (požari, onesnaževanje podtalnice) in so v nepotrebnem, večnem sporu z lokalnim prebivalstvom in okoljevarstveniki. To je jasno vsaj od TEŠ 6 naprej, ki bi moral biti nauk in mejnik. Vendar ne, dogaja se ravno nasprotno – ponavlja se enaka mantra vseh dosedanjih ministrov, ki žal podlegajo politiki izvršenih dejstev s floskulo, da je prepozno, da ne moremo (morejo) nazaj, ampak samo še naprej, ker smo že toliko in toliko denarja vložili (zapravili).

 

Pogubnost takšne logike nas stane milijarde in stotine milijonov

 

 

Čas za ponoven razmislek

 

Posodabljanje in modernizacija obstoječih kapacitet tako nikoli ne prideta na vrsto. Država je s tem v stalnem primežu diktata pregrešno dragih državnih investicij, za katerimi ne stoji upravičen in pomemben javni interes, ampak logika izčrpavanja (zapravljanja), javnega, davkoplačevalskega denarja za napol privatne kvazidržavne , večinoma pa zgolj kratkoročne politične interese. Vlade, ki so imele moč, da to preprečijo, so zaradi kratkoročnih javnomnenjskih kalkulacij večinoma nasedle in praviloma brez premisleka nadaljevale vprašljive in izsiljene investicije.

 

Glede na sedanje stanje "koronakrize" je na tej vladi zgodovinska naloga, da po uspešnem boju z virusom spremeni smer in naredi premik v glavah. Nujno bo razmišljati tako, kot so razmišljali že naši predniki, ki so z umnim gospodarjenjem in spoštljivim odnosom do narave ustvarjali narodno bogastvo na osnovi ohranjanja in nadgradnje že zgrajenih objektov in kapacitet. To velja tako za ceste kot železnice in tudi strojni park, katerih uporabna vrednost ni v skladu z namenom njihove uporabe.

 

Ta vlada ima podporo ljudi in trenutek ji veleva, da naredi preobrat investicij v dobro in po meri ljudi, da ne bo vladala samo pol mandata, ampak da bo hkrati vlada, ki jo bomo pomnili ne le po uspešnem boju z virusom, pač pa tudi po razumnem gospodarjenju v smeri intenzivne uporabe obstoječih virov. Nova situacija ob koronakrizi ji nedvomno omogoča, da tak preskok izpelje.

 

 

Najkrajša povezava med Jadranom in srednjo Evropo

 

Premik je zdaj možno izpeljati tudi zaradi novih zunanjih okoliščin. Spričo selitev proizvodnih kapacitet iz Azije v   Evropo in nujne orientacije na lokalne vire, bo namreč po koronakrizi sledil neizbežen upad porasta ladijskega prometa, s tem pa tudi drastično zmanjšanje pretovora v Luki Koper. Hkrati pa se bo povečale transportne potrebe v okviru regije ter severne in južne Evrope. 

 

V tem novem  kontekstu je treba stvari premisliti na novo. Stran od ozkega pojmovanja "odrešilnosti" vladnega druga tira je treba rehabilitirati  koncept Koper-Divača kot del integralne povezave Koper – Kozina – Divača - Sežana - Nova Gorica – Jesenice s povezavo na srednjo Evropo.  Gre za nov koridor, ki ga moramo osmisliti zase in izkoristiti kot najkrajšo povezavo Jadrana s srednjo Evropo. To je vedel cesar Franc Jožef, ko je gradil t.i. Bohinjsko progo.

 

V tem kontekstu je sedanji vladni projekt Drugi tir popolnoma redudantna investicija, ki nas odvrača od celovitega premisleka, kaj dejansko potrebujemo zase. To pa je najprej obnova z rekonstrukcijo obstoječega tira. Sicer pa je obnovitev proge med Divačo in Koprom predvidena celo v vladnem dokumentu iz leta 2014 (v Resoluciji o razvoju prometa v Republiki Sloveniji do leta 2030, a tega danes žal ne omenja nihče več). 

 

Sedanji tir Koper - Divača je nujno obnoviti, modernizirati in ga usposobiti za hitrejši in seveda varnejši prevoz. Nesreča v lanskem letu z izlivom kerozina je bila opomin za sanacijo obstoječe proge, vzporedno s tem pa je treba na isti trasi izvesti električno napajanje z izmeničnim tokom, ki omogoča rekuperacijo. Slovenske železnice (SŽ) že imajo 32 lokomotiv za tako imenovano trosistemsko uporabo. Vozni park (lokomotive na izmenični tok) torej že imamo, treba je le hkrati vložiti znanje, denar in politično voljo za to. Sedanje staje je absurdno - drage (za okoli 35 %  dražje lokomotive) uničujejo na zastarelem 3 kV sistemu in jih v tem  podpira celo sindikat, ki ne razume, kje je problem. Zato je sindikat na neposredno odgovoren za tovrstno omejevanje razvoja, ko dejansko skrbi samo za svoje plače, ki jih "solidarno" pokrivamo vsi slovenski davkoplačevalci.

 

 

Pozabljena Bohinjska proga ...

 

Za zagon gospodarstva pa je možno storiti še bistveno več. V novem, tretjem "koronapaketu" bi morala biti  elektrifikacija s 25 KV električnim napajanjem izvedena za celo Slovenijo; ne le od Kopra do Divače, vsekakor pa na trasi celotne Bohinjske proge – od Divače preko Nove Gorice in Jesenic s povezavo na Beljak ter naprej na Bavarsko in vzhod. Tako bi Koper dobil novo povezavo s srednjo Evropo in bi se bistveno zmanjšal pritisk na ljubljanski prometni vozel, ki bo pritiskal z jugozahodne strani. Pa tudi gorenjska proga bi se razbremenila in celo bodoče podzemno ljubljansko železniško križišče bi dobilo realne možnosti za gradnjo.   

 

Ob tem se zaradi posodobitve obstoječe proge celo odpira tudi zelo dobra nova možnost uporabe odpadkov - proizvodnje in vgradnje železniških pragov na osnovi nove tehnologije predelave odpadlih gum in/ali plastike. Slovenija je prepolna odpadkov gume in plastike in v resnici ne vemo, kam z njimi. Z novo tehnologijo, recycled plastic sleepers, katere produkt so železniški pragovi, ki omogočajo prevoz s tretjino manj hrupa, bi hkrati lahko rešili tudi del problema plastičnih odpadkov in odpadnih gum.

 

Posebej pomembno je, kot že povedano, izpostaviti tretji vidik – elektrifikacijo z rekuperacijo potencialne-kinetične energije v elektriko. Na celotni progi od Jesenic do Kopra (180 km) je 1000 višinskih metrov razlike: od Jesenic do Nove Gorice 500 metrov navzdol, od Gorice preko Sežane in Divače do Kopra pa nadaljnjih 500 metrov navzdol in navzgor. Skupno je kar 1000 metrov razlike, česar pa ne znamo oziroma nočemo izkoristiti. Raje netimo požare in zastrupljamo deževnico in podtalnico.

 

Na koncu predlagamo v razmislek sledeči izračun stroška investicije: 180 km (skupna dolžina)  x 8 milijonov za en km x 30 %  = celotna investicija 432 milijonov eurov. Za ta znesek bi zlahka dobili posojilo  EIB in/ali EU iz kohezijskih in infrastrukturnih skladov, Projekt je pomemben ne le za kohezijo znotraj Slovenije, pač pa tudi za kohezijo srednje Evrope. Sedanji evropski denar za drugi tir moramo preusmeriti v obnovo sedanjega tira, začenši z odstavnim – servisnim tirom med Prešnico in Černotiči ter med Hrastovljami ter Rižano.  

 

Investicija bi mnogim Primorcem v Posočju in pozabljenih krajih ob meji vrnila življenje in bi jo navdušeno sprejeli. Vladi pa bi se tudi politično obrestovalo, da lahko dobi nov mandat za modernizacijo, začenši z elektrifikacijo na relaciji  Koper - Divača - Nova Gorica - Jesenice in nato, v naslednjem mandatu, morda celotne Slovenje. Multiplikativni učinek takega projekta sega v več panog – od gradbeništva, gradbenega materiala, elektro industrije, jeklarstva … in celo v turizem. Projekt se lahko izvaja paralelno na več mestih hkrati in je izvedljiv v 2-3 letih ali še hitreje.

 

Parazitsko podjetje 2TDK bivše ministrice Alenke Bratušek je treba ukiniti, Slovenskim železnicam pa vrniti njihovo primarno investicijsko in prometno funkcijo. Ta ukrep  ta vlada lahko naredi takoj, saj je že zapisan v koalicijski pogodbi pod točko 13. To bil hkrati tudi zelo resen odgovor vlade njenim povsem neresnim rušiteljemin nasprotnikom na kolesih. Prav podjetje 2TDK je usedlina omejenega razvojnega modela, kjer bi 45 let vedrili njihovi navidezni strokovnjaki, predvsem pa tehnološki presežki politike in javnih služb. 

Neizkoriščena Bohinjska proga je najkrajša povezava Jadrana s severno, srednjo in vzhodno Evropo. Je velika materializirana dediščina, ki jo ob svoji zagledanosti v novo, lahkomiselno zanemarjamo in prepuščamo propadu. Njeno vrednost so znali ceniti naši predniki.  To je vedel cesar Franc Jožef pred 110 leti. Koliko cesarjev bomo še zamenjali, da bomo to spoznali in koliko virusov bomo izkusili, da se bomo spametovali?

 

Vili Kovačič, univ. dipl. oec,

Daniel Magajne, univ. dipl. inž. gradb.

Andrej Čufer, univ.dipl.inž. arh.,

Rudi Varl ,univ. dipl. ing. stroj.

Jože Gorenc univ. dipl. ing. stroj.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
4
Etiketiranje Giorgie Meloni s fašistko je pretiravanje, četudi je njena stranka zelo desna, nacionalistična in z močno socialno agendo.
3
26.09.2022 11:53
Zmaga desne koalicije na italijanskih parlamentarnih volitvah, prejela je okoli 44 odstotkov glasov, ne prinaša sprememb le v ... Več.
Piše: Božo Cerar
Buongiorno, Giorgia! Ali bo Italija v nedeljo dobila prvo premierko v zgodovini?
0
23.09.2022 09:00
Parlamentarne volitve v Italiji so dobesedno pred vrati. Po anketah najbolje kaže desnici, posebej stranki Bratje Italije, kjer, ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Primerjava cen: Mercator sledi Eurospinu, najdražji Tuš
3
20.09.2022 09:43
Najcenejša slovenska košarica osnovnih življenjskih dobrin znaša 29 evrov, najdražja pa je pri sosedih v Avstriji, kjer morajo ... Več.
Piše: Uredništvo
In memoriam Ivo Hvalica (1936-2022)
0
29.08.2022 06:27
Ivo ni le razumel bistva parlamentarizma, ki je v italijanskem glagolu parlare , torej v govorjenju, saj to nadomešča ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Atentat na Salmana Rushdieja: Verski fanatizem je zlo, proti kateremu se bo treba boriti z vso ljubeznijo, ki jo premoremo
12
15.08.2022 13:15
Rezilo noža, ki je zabodlo Salmana Rushdieja, je zarezalo tudi v nas, idealiste, ki še verjamemo v svobodo misli in besede. Ki ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Lukašenkovi buldožerji nad poljske grobove
3
15.07.2022 14:18
V zadnjem mesecu je režim Aleksandra Lukašenka, edinega pravega Putinovega zaveznika v Evropi, večkrat oskrunil pokopališča na ... Več.
Piše: Uredništvo
Suši na Obali ni videti konca, Brežanovi birokrati pa "vse spremljajo in imajo pod nadzorom"
10
13.07.2022 09:00
Trajna rešitev problema vodooskrbe štirih obalnih občin se odmika najmanj za 10 do 15 let v prihodnost. Sedanja vladna koalicija ... Več.
Piše: Matija Ž. Likar
"Moj ponos je več vreden kot 12.000 evrov in zaradi tega bom odstopil."
5
22.05.2022 23:23
V začetku junija 2022 bomo dobili novo, že 15. vlado Republike Slovenije. Prišel bo novi finančni minister, ki si bo izbral ... Več.
Piše: Ivan Simič
Ruske matere, vaši otroci streljajo na mirne civiliste. Ubijajo ženske, ubijajo otroke.
1
04.03.2022 21:08
Metropolit Kliment, škof ukrajinske pravoslavne cerkve, ki v teh dneh preživlja najhujše čase po Stalinu in Hitlerju, se je ... Več.
Piše: Uredništvo
Do konca februarja razstava priznanih umetnikov v Galeriji Bažato
0
06.01.2022 17:51
16 umetnikov z deli različnih generacij, ki za svoje ustvarjanje uporabljajo raznovrstne tehnike in medije se do konca februarja ... Več.
Piše: Uredništvo
Proti obveznemu cepljenju pred Covid-19: odprto pismo Vladi Republike Slovenije
12
27.12.2021 18:52
Neposredno ali posredno siljenje ljudi v cepljenje, še bolj pa morebitna uradna uvedba obveznega cepljenja proti Covidu-19 so v ... Več.
Piše: Uredništvo
Božična pesem, sovražnik tiranije
0
25.12.2021 23:42
Obstaja zelo veliko radostnih hvalnic in božičnih pesmi,toliko veličastne glasbe in umetnosti, ki ju je navdihnila krščanska ... Več.
Piše: Keith Miles
Svarilo Svetovne zdravstvene organizacije: Cepljenje ne varuje pred okužbo!
7
25.11.2021 17:25
V času, ko tudi Slovenija beleži vrhunec četrtega vala epidemije virusa SARS-Cov-2, je zelo na mestu opozorilo Svetovne ... Več.
Piše: Uredništvo
Vodikova polnilnica: Pomemben preboj na področju čiste energije
2
25.11.2021 09:46
V edini cementarni v Sloveniji so prepričani, da lahko s čistim vodikom popeljejo regijo do čistejše in bolj zelene prihodnosti. ... Več.
Piše: Uredništvo
Bi uvedba registra izboljšala obravnavo oseb s sladkorno boleznijo?
0
08.11.2021 15:05
Kar sto let je že minilo od izuma inzulina, ki je tudi v Sloveniji rešil mnogo življenj. Zdravljenje oseb s sladkorno boleznijo ... Več.
Piše: Uredništvo
Act Tank: Poziv k dostojnosti in odprtosti duha
4
06.11.2021 14:28
Marko Voljč in Žiga Vavpotič sta v imenu Act Tanka na javnost naslovila poziv v zvezi z medijskim in političnim pogromom nad ... Več.
Piše: Uredništvo
Predsednik Pahor: "Bližamo se meji zmogljivosti zdravstvenega sistema."
2
02.11.2021 22:04
Spoštovane državljanke in državljani,vem, da utegne biti ta poziv preslišan. Vendar iskreno čutim potrebo, da vse nas opozorim ... Več.
Piše: Uredništvo
Lažnivi Luka
6
22.10.2021 12:41
Če bo vladal KUL z Lukom Mesecem, nam bodo očitno nacionalizirali podjetja, o čemer je Levica že govorila, odvzeli nam bodo ... Več.
Piše: Ivan Simič
Umetna inteligenca lahko razbremeni zdravstveno osebje
0
15.10.2021 21:24
Dokaz, kam nas lahko privede umetna inteligenca in digitalizacija, je tudi robotkaFrida, kiso jo ustrezno programirali ... Več.
Piše: Uredništvo
O čem bodo odločali Koprčani na nedeljskem referendumu?
0
05.10.2021 22:34
Mestna občina Koper (MOK) je za 10. oktober razpisala referendum za novo prostorsko ureditev območja Ton City, zemljišča v ... Več.
Piše: Matija Ž. Likar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Kaj je 70 milijonov pogodbene kazni v primerjavi s pol milijarde evrov provizije?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.944
02/
Minister Loredan, v tretje gre rado! Kdaj in kje boste ponovno pomislili, da bi bilo dobro odstopiti?
Milan Krek
Ogledov: 1.377
03/
Z ukazom o mobilizaciji je Putinova vojna čez noč vstopila v ruske domove
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.297
04/
"Po meni leti z leve in desne. Vsaka politična stran ima svojega kandidata in očitno je, da jih tam vmes motim."
Uredništvo
Ogledov: 1.137
05/
Nezavedno je strukturirano kot Evropska komisija
Andrej Drapal
Ogledov: 1.334
06/
Koliko časa lahko Zoran Jankovič protipravno zanika pravico do groba in spomina?
Jože Dežman
Ogledov: 1.022
07/
Merjenje cen košarice ni pot za reševanje, ampak za poglabljanje socialne neenakosti
Andrej Drapal
Ogledov: 896
08/
Minister Lordan, vi ničesar ne rešujete, vi le obsojate, ovajate, zamenjujete in zganjate respresijo, ki ste jo očitali prejšnji vladi!
Milan Krek
Ogledov: 632
09/
Konec iluzij: Arabsko pomlad so pokopali in razglasili arabsko zimo
Andraž Šest
Ogledov: 642
10/
Sodnik za v Guinnessovo knjigo: Marko Ilešič niti po 18 letih nima dovolj Luksemburga in ponovno kandidira za sodnika!
Uredništvo
Ogledov: 1.470