Komentar

Veliko steklo in nadškof Alojzij Šuštar v vonju vanilije

Najmanj tri izjemne situacije so se mi zgodile s tremi nadškofi v različnih časovnih obdobjih. Za lažje razumevanje umetnine Veliko steklo (The Bride Stripped Bare by Her Bachelros, Even) Marcela Duchampa bom eno od teh situacij bolj natančno osvetlil. Menim, da mi tega nadškof Alojzij Šuštar ne bi vzel za zlo. 

07.06.2020 01:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Marcel Duchamp   Veliko steklo   Alojzij Šuštar   umetnost   vera   kadilo   Kazimir Malevič  

Fotomontaža: portal+

Le v umetnosti je človek spoosoben preseči svojo živalskost, pravi Duchamp.

Zgodilo se je sredi enega od najinih večdnevnih, zaporednih pogovorov konec osemdesetih let. To, kar bom opisal, ne vsebuje niti kančka ironije, kaj šele blasfemije. Tudi zato imam namen biti kratek in jedrnat: nadškof Šuštar me je med najinim pogovorom v določenem trenutku vprašal, ali bi navkljub mojemu ateizmu, če bi se v obredju vesoljne cerkve kaj spremnilo, sprejel Kristusa? Odgovor je bil pritrdilen. Izstrelil sem ga, kot da bi se nanj desetletje pripravljal: Obstaja takšen trenutek v vašem obredju, ki bi ga spremenil; tu govorim o vprašanju kadila oziroma mire. Če bi namesto kadila mire v bogoslužju uporabljali vanilijo v stroku, bi brez težav in zadržkov sprejel konceptualno veličino Kristusove bolečine.

 

Točno tako sem odgovoril in nič drugače! Kako je nadškof odreagiral, nimam namena opisovati, vsekakor je bila njegova reakcija v skladu z njegovo milino in znanjem. O njeni vsebini pa bom spregovoril v izteku komentarja.

 

Malevičev Črni kvadrat in Duchampovo Veliko steklo sta dve skrajnosti podobnega umetniškega napora. Sicer sam pripadam Malevičevemu izročilu. Duchamp mi je tudi blizu navkljub temu, da je bil dosleden (alki) mistik. Pri vzpostavljanju njegove umetnosti sta potekala vsaj dva vzporedna procesa: verbalno mitološki in vizualno formativni proces. Oba sta več kot vidna v Velikem steklu, ki je formalno dvodelna samostoječa modernistična umetnina. V njegovem vertikalnem diptihu obstaja tako zgornja kot spodnja steklena struktura. V njo pa je vmeščen okrasto-rjav vitražni izris. V obeh delih diptiha je nameščen izris z mitološko logiko svete svatbe. V umetnini soobstaja tako verbalna kot vizualna igra. Kaj je značilno za Duchampovo uprizarjanje Velikega stekla? Igra kot taka. Igra je modus njegovega uprizarjanja. V gledališču je igra podrjena reagiranju. V vizualni umetnosti pa prevrednotenju pojmovnega kot duhovnega sveta.

 

Velikokrat sem pred vami reflektiral Malevičevo supremacijo, nikoli pa ene najpomembnejših umetnin, ki jo je proizvedel zahodni svet v XX. stoletju, Velikega stekla. Mojstrovina je vrhunec iracionalnih motivov, ki so proizvedli ogromno število interpretacij. Vse se prepletajo s svojimi odtenki - resnice.

 

Nevesta in ženin sta osrednja nosilca obreda, ki ga vodi vrhovni duhovnik. Bolj, ko je Marcel Duchamp v Velikem steklu sprožal besedne igre, bolj je sprožal tudi spolne igre. Veliko steklo je podzavest slavja, ko se nevesta in ženin srečata v združitvenem obredu, ko se vpneta v ljubezenski stroj, ki generira telesnost. Le v umetnosti je človek spoosoben preseči svojo živalskost, pravi Duchamp. Bolj ko se približujem zaključku tuzemnega življenja, vedno bolj mi je razvidno, da je ves vizualni material, ki je vključen v umetnino, konstruiran tako, da v njem berem veliko ironičnost.

 

Rad se ponavljam: Umetnost je najprej poezija in potem vse ostalo. Veliko steklo je visoka pesem, posvečena hermetičnosti. Zato se izogibam referenčnemu materialu v tej mikro interpretaciji Velikega stekla. Vse v umetnini je brez zgodovinskega konteksta. Različne interpretacije zgradijo popolnost umetnine. S tem, ko je razstavljena in analizirana, je v resnici dokončana: Vsaka interpretacija mojega umetniškega dela je dodan odtenek k umetnini. Brez odtenkov pa umetnina na obstaja, pravi Duchamp. Kaj, če je vse tam, kar ni tukaj. Umetnik opravi en del umetniške naloge, drugi del pa gledalec. Umetnik ne more predvideti, kaj bo gledalec počel s svojim asociativnim inventarjem. Tako da ni zaslužen niti za evforično interpretacijo niti za spodletelo srečanje.

 

Mlinček za čokolado: Nevesta vstopi v ženinovo poželenje in ženin v nevestino. Duchamp vizualizira nevestino spolno vzburjenje, aktivno željo, ki jo osmisli. Pri tem pa je ves čas nežno humoren. Slači nevestina oblačila vse do golote, do spoznanja. Okrog neveste pa je razporejena množica moških in njihovih simbolnih ljubezenskih strojev. Menim, da prvič v svojem komentiranju umetnosti na portalu+ uporabljam besedo - simbolno. Seveda to ni slučajno, ker je besedo - simbolno več kot smiselno uporabljati v Duchampovem estesko formativnemu svetu (alke) mistike. 

 

Zaukazana odložitev spolne želje bo realizirana v poročni noči. Odobrena bo s strani duhovne avtoritete. Posvetil jo bo duhovnik, ki je sam nenehno v odložitvi svoje spolne želje. Sunkovito gibanje pojmov Velikega stekla skozi desetletja:

 

- od leta 1912 do leta 1915 je vizualiziral ideje za Veliko steklo;

 

- leta 1913 si je Duchamp zastavil vprašanje, ki si ga do takrat ni še nihče zastavil: Ali je mogoče narediti umetniško delo, ki ni umetniško delo?;

 

- leta 1915 se je pri izvedbi umetnine srečeval s celim nizom tehničnih težav;

 

- leta 1923 je prenehal razvijati umetnino. Duchamp pravi: dokončno sem jo zapustil - nedokončano - lom stekla.

 

- leta 1960 je objavil devetinštirideset dokumentov o Velikem steklu. Ti so dokončno ustoličili mojstrovino.

 

 

Duchamp je v Velikem steklu še vedno podvržen zakonom gravitacije. To je ta zadržek, ki se mi vedno znova vriva v interpretacijo. Zato tako divje malikujem Črni križ in Črni kvadrat Kazimirja Maleviča. Pomembno vlogo igrajo tri okulistične priče, ki so povezane z osrednjim izrisom v zgornjem delu diptiha - oblike oblaka. Iz oblike v obliko v oblak. Duchamp poimenuje oblak zelo posebno: kinematografsko cvetenje. Opisuje ga kot erotično strojnico, ki proizvaja v spodnjem delu figurativno biomehaniko, mehanoerotično srečo, ki smo ji vsi zapriseženi. Erotično srečanje je zanj - komična figurativnost. Misterij orgazma.

 

Kaj sem se naučil od Duchampa: Nikoli se ne ponavljaj. Tudi takrat, ko se ponavljaš. Intelektualna svoboda, a je kaj več od tega?

 

Duchamp je cel proces gradnje Velikega stekla dokumentiral, skiciral in fotografiral. Sam imam v svoji knjižnici Duchampov reprint - Etant Donnes. Teh devetinštirideset dokumetntov je fascinantna baza, ki omogoča mitiziacijo in mistifikacijo, ki je v umetnosti ne samo legalna, temeveč tudi zaželena. Tako je delovala ža na samem začetku umetniške gradnje v helenističnem svetu in se odvija tudi danes v visoko modernističnem času. Zaporedje poteka: mitizacija, demitizacija, nova mitizacija in nova demitizacija. Mit, mit, mitologija.

 

Še danes, ko stopiš pred umetnino Veliko steklo, imaš občutek, da je bila dokončana pred tednom dni. Zaradi lomljivosti (steklo) originala, ki se nahaja v muzeju v Philadelphiji, so naredili po Duchampovih navodilih še dve repliki. Po smrti pa je njegova vdova odobrila še dve. Tako je danes na svetu pet Velikih stekel. O slučajnem lomu Velikega stekla ne bom nič komentiral, pa bi moral. Komentar se že izteka.

 

Mlinček za mletje vanilijevega stroka: Nadškof Alojzij Šuštar (rekonstruirano po spominu):

 

"Če sem pravilno razumel vašo misel, ste mi želeli povedati, da je v našem bogoslužju navkljub Kristusovi ljubezni, preveč trpljenja. Zato je v vašem svetu pomembna vanilija, ki izraža svetlo (otroško) igro. Zato bi jo vi radi vnesli v bogoslužje. Ne vem, če veste, da je pomen besede mira - grenkoba. Lahko bi poenostavljeno rekli, da je njen vonj obreda, ki se prenaša v višave, grenkobno slovesen v odnosu do troedinosti. Amapak to, kar vam hočem povedati, je to, da je v esenci mire tudi vonj, ki spominja na vanilijo."

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
Paznica s Kolodvorske in čiščenje javne hiše
12
26.09.2023 20:28
Ali se vsi ti, ki hlapčevsko in suženjsko podpirajo trenutne politikante, ki jim dobesedno nekam lezejo, ki se slinijo in samo ... Več.
Piše: Denis Poniž
Migracijska tempirana bomba
14
24.09.2023 21:21
Politika, domača in evropska, se problematike migracij loteva podobo kot podnebnih sprememb. Veliko moraliziranja, političnega ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Eksekucijska mrzlica v naši največji javni hiši
25
23.09.2023 10:19
Leta in leta političnega kupčkanja na RTV Slovenija, vladnega vmešavanja v uredniško delo ter nenormalnega novinarskega ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ena gasilska: Slovenci pospešeno izumiramo in izgubljamo svojo državo
23
21.09.2023 23:17
Čez tri mesece bomo praznovali 33. obletnico plebiscitarne odločitve velike večine Slovencev in vseh slovenskih državljanov za ... Več.
Piše: Marjan Podobnik
Izgubljeni planet med Titanikom in ladjo norcev
27
18.09.2023 22:00
V La Sambuyu, majhnem smučarskem središču pod Mont Blancom, so pred dnevi podrli sedežnice, odmontirali vlečnice in se tako za ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Biometrični Anže – simpatični »projekt«, a zaenkrat brez jasne uporabnosti
27
17.09.2023 19:02
Če niste vedeli, vaša nova osebna izkaznica ima čip, na katerem sta zapisana biometrična podatka, in sicer podoba obraza in dva ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
V zdravstvu je denarja preveč!
36
14.09.2023 23:59
Pred okoli pol leta mi je ugleden slovenski zdravnik in odličen poznavalec razmer v našem zdravstvu in zdravstvu po svetu na ... Več.
Piše: Marjan Podobnik
Čas za (za)upanje
26
12.09.2023 20:42
Pripravlja se zakon o obnovi. Če so informacije iz gradbenih logov točne, naj bi premier Golob razmišljal o tem, da se začasno ... Več.
Piše: Anže Logar
Stroka dopušča, da se mladoletnica izživlja nad onemoglimi v zdravstveni ustanovi, psihoterapevtom pa ne dovoli, da bi pomagali
16
10.09.2023 21:30
Ob vedno novih, šokantnih razkritjih zlorab in nasilja v zdravstvenih in socialnovarstvenih ustanovah, ki so zagotovo tudi ... Več.
Piše: Blaž Benedik Ivanov
Zadnje, kar ostaja, je upanje, da se stvari le spremenijo na bolje. Ko bo umrlo še upanje, bo res zelo hudo.
14
07.09.2023 18:00
Narava ima očitno vedno svoj prav, tudi tokrat je pokazala vso svojo moč in dala ljudem jasno vedeti, da danes brez regulacije ... Več.
Piše: Milan Krek
Zakaj slovenske vlade na leto razdelijo 150 milijonov evrov tujim namesto našim kmetom?
11
06.09.2023 20:15
Pravkar minuli Kmetijsko-živilski sejem v Gornji Radgoni je med drugim postregel s številnimi kakovostnimi omizji, žal pa se je ... Več.
Piše: Marjan Podobnik
Poplavno-populistične petarde v razpadajočih javnih financah
19
04.09.2023 19:02
Dogajanje glede sanacije in obnove po zadnji ujmi je z vidika makroekonomske situacije in upravljanja javnih financ vedno bolj ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Pričevalec Jože Možina ali kaj Golobova vlada sporoča novinarjem, ko jim za vrat pošilja policijo
25
03.09.2023 22:15
Prizor, v katerem uniformirana policista po nacionalki iščeta novinarja Jožeta Možino, da bi z njim opravila nekakšen ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Danes in jutri: Od revščine in vojn do zvezd
13
28.08.2023 23:59
Ko sem pisal del knjige o trajnostnem razvoju, sta me prešinili dve ključni misli. V prvi vrsti sem se spomnil na rast ... Več.
Piše: Scott J. Younger
Poplava vodo-ureditvene birokracije brez protipoplavnega učinka
14
22.08.2023 20:00
Direkcija za vode, Agencija za okolje, Inštitut za vodarstvo, množica občinskih uradov, služb za urejanje prostora, sedaj še ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
O kozjih ušesih spletnih ovaduhov
14
21.08.2023 20:00
Ker niso sposobni analitičnega pogleda na realnost, se ukvarjajo z obrobnostmi ali s stvarmi, ki utrjujejo njihov pohabljeni ... Več.
Piše: Denis Poniž
Zakaj ima zdravstvena stroka toliko predsodkov do profesionalnih terapevtov in jih pogosto vidi kot nekakšne šarlatane ali celo šamane
29
17.08.2023 22:30
Področje psihoterapevtskih dejavnosti v Sloveniji še vedno ni zakonsko urejeno, kar v praksi pomeni, da že nekdo, ki obišče ... Več.
Piše: Tabita Ruiz
Izplen in nauk dneva solidarnosti
17
15.08.2023 19:45
Na načelni ravni lahko ugotovimo, da je rokohitrsko določeni dela prost dan, dan solidarnosti, vsaj na najvišjih političnih ... Več.
Piše: Uredništvo
Naravna katastrofa: Sprožilec pozitivne razvojne energije, partnerstva za sanacijo in razvoj Slovenije?
29
08.08.2023 22:30
Zadnje katastrofalno neurje, ki je opustošilo večino Slovenije (z vsemi predhodnimi to poletje), je jasen opomnik, opozorilo, da ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Išče se kronični krivec za neizpeljane reforme v zdravstvu, ki bo moral delati po diktatu premierja Goloba
13
07.08.2023 22:05
Kdo bo novi minister za zdravje? Premier Golob je bil jasen: potrebujemo nekoga brez hrbtenice, poslušnega in pokornega človeka, ... Več.
Piše: Milan Krek
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Izgubljeni planet med Titanikom in ladjo norcev
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.359
02/
Paznica s Kolodvorske in čiščenje javne hiše
Denis Poniž
Ogledov: 2.001
03/
Eksekucijska mrzlica v naši največji javni hiši
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.011
04/
Kaj je Slovenija, nova nestalna članica varnostnega sveta ZN, sporočila svetu?
Uredništvo
Ogledov: 1.636
05/
Migracijska tempirana bomba
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.193
06/
Ena gasilska: Slovenci pospešeno izumiramo in izgubljamo svojo državo
Marjan Podobnik
Ogledov: 1.201
07/
Neuvrščeni se vračajo, Evropska unija pa se strelja v koleno
Andraž Šest
Ogledov: 1.110
08/
Biometrični Anže – simpatični »projekt«, a zaenkrat brez jasne uporabnosti
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.790
09/
Beijing’s claims of bringing development to Africa under scrutiny
Valerio Fabbri
Ogledov: 409
10/
Čas za (za)upanje
Anže Logar
Ogledov: 3.279