Komentar

Ko sem na odru in so vame uprte stotine oči, se šele zavem, da zares obstajam!

Katarina Stegnar povezuje svojo osebno obliko z natančno nadzorovanim izjavljanjem. Tudi takrat, ko se v njej sproži interpretativni zanos. Zaveda se, da mora akter popolnoma nadzirati svoje pretirane občutke - svoj patos. Njen talent ni v tem, da čim močneje podoživlja dramo, temveč da nam pokaže polno zavest o lastnem izboru znakov doživljanja. Videl sem njen talent zadržanosti in izjavljanja. Z njo sem sodeloval v dokudrami Republika Slovenija. Katarina Stegnar je atraktirala državno tožilko Barbaro Brezigar. Kako stoična je bila v njeni komičnosti.

 

04.07.2020 21:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   performans   gledališče   Katarina Stegnar   Hamlet   igralec   Dennis Oppenheim   Via Negativa   Republika Slovenija   Antonin Artaud

Foto: Mediaspeed

Gledališka fraza pravi: znoj na Hamletovem čelu ni Hamletov, temveč znoj izvajalca, ki uprizarja Hamleta. V znojni kapljici vidimo razliko med transformansom, popolnim preoblikovanjem izvajalčevega telesa in duha v drugo identiteto, in performansom, kjer v scenskem prostoru gledamo osebno obliko izvajalca.

Dogodkovna umetnost je prepojena s problematiko izvajalčevega istovetenja. Performativne umetnine nam z neposrednim ukrepom (akcijo) in učinkom (efektom) oblikujejo obrede prihodnosti. V performansu se odnos - kot da je, preoblikuje v dejanski - je! Performans (zapisan s slovensko transkripcijo) je osebna oblika izvajalca. Je dosledna vzpostavljanjot treh i-jev: izvedbe, izvajanja in izjavljanja. Performer omogoči gledalcu, da podoživi njegovo lastno stanje. To je kategorično drugačna situacija, kot ga omogoča tradicionalno dramsko gledališče. Vsak od nas je v svetu resničnosti le izvajalec lastne identitete.

 

Gledališka fraza pravi: znoj na Hamletovem čelu ni Hamletov, temveč znoj izvajalca, ki uprizarja Hamleta. V znojni kapljici vidimo razliko med transformansom, popolnim preoblikovanjem izvajalčevega telesa in duha v drugo identiteto, in performansom, kjer v scenskem prostoru gledamo osebno obliko izvajalca. V kaplji potu smo sredi petdesetih let prejšnejga stoletja prepoznali novo umetniško obliko, na začetku sedemdestih let pa smo že dobili upoštevanja vredne mojstrovine (Dennis OppenheimBralni položaj za opekline druge stopnje), v zadnjih desetletjih pa se je izoblikovala logična kontinuiteta performativne umetnosti. Del te so tudi informansi kot posebna oblika postgravitacijske umetnosti, ki pa je v današnjem komentarju nimam namena tematizirati.

 

Performativno delovanje je naravni povzročitelj našega igranja vlog v realnem življenju. Naj na tem mestu omenim težave, ki jih imamo s prevajanem besede - performance (angleška transkripcija), katere prevod je predstava, istočasno pa pomeni zvrst scenske umetnosti, katere prevod bi lahko bila besedna zveza - osebna oblika.

 

V komentarju bom osvetlil umetniško izjemnost igralke in performerke - akterke Katarine Stegnar. Spraševal se bom, kaj doživlja med tem, ko uprizarja dogodek? Saj njenega življenja ne moremo preprosto ločiti od njenega umetniškega delovanja, eno se projecira v drugo. Performans se pojavi v zgodovinski kontinuiteti zaradi cele vrste omejitev, ki jih ima tradicionalno gledališče in jih nikakor ne more preseči. V tem času so se izoblikovale različne strategije, tako da imamo danes cel niz zvrsti performansov. Vse po vrsti pa sprožajo ontološke predstave o našem bivanju.

 

Katarina Stegnar deluje med drugim v eksperimentalni gledališki uniji Via Negativa, ki jo vodi izvrsten umetnik Bojan Jablanovec. V njej se posveča združevalni poetiki gledališkega uprizarjanja in performativnega izjavljanja, v tisto tretje, ki še nima imena. V performansih Katarina Stegnar izjavlja svojo pozicijo različnih leg človeškega, ženskega. Preko natančno zasnovanih gledaliških eksperimentalnih stanj Katarina Stegnar v performansih (Incasso, Viva Verdi, Bi ne bi, Štiri smrti, Sramota - Out, To je šele začetek, Generalka za generacijo) z metodo skeleta artikulira različne ravni svojega bivanja. Pred kratkim sem komentiral igralsko delovanje njenega življenskega partnerja, tako v resničnosti kot v umetnosti, Primoža Bezjaka. Oba pa izhajata iz divizje Mladinskega gledališča.

 

Rad se ponavljam: Katarina Stegnar in Primož Bezjak sta akterja mnogih gledaliških praks. Njun velik dosežek je, da sta z ostalimi gledališkimi reformatorji intezivno sodelovala pri spremembi nevzdržne igralske pozicije, ki je prevladovala skoraj celo prejšnje stoletje, da je igralec le poustvarjalec tujega besedila. Skupaj z drugimi reformatorji sta jo spremenila v danes veljavno definicijo: Igralec je - avtor. Gledališko ali performativno predstavo oblikujeta s pomočjo osmoze, razporejata nastajajoče nize jazov v emotivno-intelektualna stanja, s pomočjo katerih se gledalec v avditoriju istoveti.

 

Ponovno smo na začetku današnjega teksa: dogodkovna umetnost je prepojena s problematiko izvajalčeve identifikacije. Katarina Stegnar sama sebe predstavlja občinstvu prek različnih ravni njene stvarnosti. Upira se ideji vključevanja privlačnih energij v produkcijo poslušnih (podrejenih) teles. Pred nami sproža osvobojeno telo v imenu emancipacije vseh teles. Uprizarja umetno zgrajen jezik konfliktnih stanj lastne identitete.

 

Digresija: pokazati se, osvetliti samega sebe v vseh možnih legah človeškega je poseben dosežek razsvetljenskega sveta. Anton Linhart pravi: Odločil sem se postati slaven (viden)! Konec digresije.

 

Katarina Stegnar povezuje svojo osebno obliko z natančno nadzorovanim izjavljanjem. Tudi takrat, ko se v njej sproži interpretativni zanos. Zaveda se, da mora akter popolnoma nadzirati svoje pretirane občutke - svoj patos. Njen talent ni v tem, da čim močneje podoživlja dramo, temveč da nam pokaže polno zavest o lastnem izboru znakov doživljanja. Videl sem njen talent zadržanosti in izjavljanja. Z njo sem sodeloval v dokudrami Republika Slovenija. Katarina Stegnar je atraktirala državno tožilko Barbaro Brezigar. Kako stoična je bila v njeni komičnosti.

 

Pojmovni svet, ki se razpira v transformativnem gledališču, ima že tisočletno tradicijo, performativni pa se šele vzpostavlja. Zato zelo težko določimo in prepoznamo njegove pojmovne razlike. Ravno Katarina Stegnar jih s svojim delovanjem vztrajno definira.

 

Pronicljiva natančnost odličnih akterjev skupine Via Negativa in Katarine Stegnar omogoča scenska stanja posebne vrste. Predvsem se zavedajo tako teksta kot konteksta določene scenske naloge. Z režiserjem se vzpostavi ideja načina (režim - režija) delovanja dogodka. Znotraj oblikovanja načina izvedbe pa akterji organzirajo svoj dogodkovni material. To ni ne gledališka predstava ne performans, to je več od obeh. Zaenkrat še nima imena, mogoče "atraktiranje"?

 

Vrnimo se na začetek, v komentar o igralki in performerki Katarini Stegnar, ki izvaja samo sebe in istočasno hoče biti sama sebi zvesta. Razbija meje resničnosti. Če vas slučajno zadnji stavek bega, vam bom predstavil misel enega prvih protoperformerjev Antonina Artauda: Ko sem na odru in so vame uprte stotine oči, se šele zavem, da zares obstajam!

 

V transformansu biva večstoletna zgodovina uprizarjanja tako tragedije kot komedije. Nastanek tragedije (iz ditiramba) in nastanek komedije (iz faličnih obredov) nas še danes povezuje s tiočletnim izhodiščem umetnosti uprizarjanja. V performansu pa lahko biva tako znanstveno predavanje, politični nastop ali cerkvena pridiga. Resnica biva v besedi izvajalec. Vzpostavi se vzopredna resničnost, v kateri prek izvajalčeve svobode in igre doživimo energetski udar, ki ima potencial, da nas prenese prek vmesnika med resničnostjo in navideznostjo v bodočnost. 

 

Katarina Stegnar se zoprstavi dikatatu avtomatskega veriženja dramskih vlog, zoperstavi se vnaprej pričakovanemu repertoarju Ofelij. Predvsem pa redefinira vse možne gledališke konvencije. Vključuje tako osebno dramo kot sebi lastno obrednost, ki ji s stopnjevanjem omogoča vzpostaviti različne sisteme preobrazbe.

 

Da! Osvoboditev je totalna združitev, je neprisiljen erotičen odnos do resničnosti in resnice, pravi moj prijatelj. V imenu preteklega dogodka, spodbuja vstajenje vrednot. Mikrokozmos se vsak večer sreča v istem prostoru in se prek slučaja obnavlja. Vsak večer se soočamo z včerajšnjim dnem. Vsak večer raziskujemo duhovne vrednote predhodnega dne. To so vedno odgovorne študije različnih ravni resničnosti, ki jih razpira resnica. To je oblikovanje gledališča ontološke strategije. Vse to pa ni vprašanje naših želja, ampak tistega, kar se bo zgodilo. Naj se! Umetniki smo pripravljeni.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
13
Slovenci in Amerika: Od malikovanja do sovraštva
0
11.08.2020 00:12
Ob objavi obiska ameriškega državnega sekretarja Mikea Pompea v Sloveniji se je zagnala mašinerija, ki sicer z nižjimi obrati ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Patriarhalci, pojeb*** frustrirani državljani in beta fašistoidni politikanti
15
09.08.2020 11:00
Puhlice o prekletih feministkah, možačastih nedojebankah in poženščenih impotentnežih so na Slovenskem ponarodele. Praviloma jih ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Dobrodošli nazaj v leto 1988: Spremenite že ime Roške v Domobransko ulico
3
08.08.2020 22:32
To je moja prva in zadnja gledališka kritika, ki jo bom napisal za časa svojega življenja. Analitično bom vstopil v gledališko ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Zunanji minister Logar bo s podpisom skupne izjave z ameriškim kolegom Pompeom vladi nakopal nove težave
24
07.08.2020 23:50
Prihodnji teden prihaja na uradni obisk v Ljubljano ameriški državni sekretar Mike Pompeo. Prvi visoki ameriški obisk po več kot ... Več.
Piše: Igor Mekina
Zakaj Slovenija ni Švedska? Nekaj primerjav v dobrem in slabem
12
07.08.2020 06:03
Slovenci živimo v prepričanju, da so nekje v tujini stvari mnogo bolje urejene kot pri nas. Kdo med nami ni izrekel ali slišal ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Esej o odtujenosti: Grehi očetov praviloma udarijo na dan v tretji generaciji
0
05.08.2020 20:00
Danes v Sloveniji govorimo o stanju brez vrednot (anomiji), o sadistični krutosti nekaterih delodajalcev, o mobingu, o korupciji ... Več.
Piše: Boštjan M. Zupančič
Bitka za Severni tok, 2. del: Nevarne igrice v trikotniku ZDA - Evropska unija - Rusija
4
02.08.2020 23:59
Diplomatska bitka zaSeverni tok 2, ki poteka boj ali manj v zakulisju že nekaj let, se približuje koncu. Zadeva je pomembna za ... Več.
Piše: Božo Cerar
I love Brda* ali kako se znebiti Janševe vlade
9
02.08.2020 11:00
Bo padla ali ne bo padla, so stavnice te dni. Glavna zvezda je kmetijska ministrica in predsednica koalicijske upokojenske ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Narava vedno znova začenja iste stvari: leta, dneve, ure. Tako nastajata neskončnost in večnost.
2
01.08.2020 23:57
Aplikacija, ki se nam predstavlja kot aplikacija vseh aplikacij za nadzor virusa, to še zdaleč ni, temveč je le fragmentiran ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Socialdemokratska živalska farma: Narodni dom je bilo treba vrniti, lastnine maloštevilne slovenske judovske skupnosti pa ne?!
14
30.07.2020 22:30
Zdaj se sprašujem, ali Slovenija občuti kaj sramu, ko je Italija končno izpolnila obljubo in slovenski manjšini vrnila Narodni ... Več.
Piše: Keith Miles
Esej o nepozabnosti: Morda bomo nekoč za ježa imeli Janeza Janšo, za lisjaka pa Milana Kučana
7
28.07.2020 22:45
Kako je mogoče iz množice vidnih, dejavnih in vplivnih ljudi izbrati tiste, ki jim pravimo zgodovinske osebnosti? Takšen naslov ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Politična satira: Vojna zvezd 2020, odiseja skozi slovensko politiko od A do Ž
8
27.07.2020 23:59
Nihče ne ve, kje je center vesolja. V Sloveniji moderni center izginja in boste politično središče našli precej na levi, Levico ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Slovenija, dežela piromanskih gasilcev
17
26.07.2020 11:00
Situacija, v kakršni se nahaja Slovenija, je utrujajoč odraz patologije bolj ali manj učinkovitih piromanov v funkciji gasilcev. ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kaj pričakovati od politika, ki ima v XXI. stoletju doma na zidu slabo naslikano jabolko? Vse najslabše.
5
25.07.2020 23:59
Obstaja neuravnovešen, skoraj patološki odnos med ideologijo in izmi . Ideologija je vedno koncept, ki se vsiljuje drugemu, je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Bruseljski kompromis, višegrajski pretepači in obnova bolehne Evrope
16
21.07.2020 23:00
Denarja, ki si ga je Slovenija izposlovala na dolgotrajnih in napornih pogajajih v Bruslju, ni tako malo. Opozicija, ki je leta ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Na zdravje, striček Xi! Kitajski zmaj ni več papirnati tiger, ampak postaja vse bolj agresiven!
13
20.07.2020 23:10
O Kitajski je bilo zadnje mesece veliko slišati. Tudi portal+ je poročal o njenem močno vprašljivem ravnanju ob izbruhu ... Več.
Piše: Božo Cerar
Ali twitter koristi slovenski demokraciji ali ne? Odgovor verjetno poznamo vsi ...
14
19.07.2020 23:00
Januarja leta 1990 sem vodstvu Demosa ponujal idejo aktivnega državljanstva. Na nekem sestanku sem zbrane hotel prepričati, kako ... Več.
Piše: Miha Burger
Kulturniški fašizem
9
19.07.2020 11:00
Kulturniški fašizem je zadnje mesece in tedne v Sloveniji visoko dvignil svojo stoglavo glavo. Kulturniški fašizem vedno ... Več.
Piše: Denis Poniž
Umetnost je disciplina, ki nam omogoča razumeti preteklost, predvsem pa bodočnost
8
18.07.2020 22:36
Naj povem na kratko: to je komentar o dveh umetniških ambientih. Povod: stoletnica fašističnega požiga Narodnega doma v Trstu. ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Janez Janša, mnogo več spoštovanja bi ohranil, če bi doma ležal na kavču in proučeval strop
29
12.07.2020 10:32
Janez Janša nam obljublja, da bodo z izjemnimi kalibri velikih vodij profila Orban in Vučić naredili red. Janševa politika nas ... Več.
Piše: Simona Rebolj
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
I love Brda* ali kako se znebiti Janševe vlade
Angel Polajnko
Ogledov: 3.769
02/
Zlati časi Titovega socializma (1/3): Berlinski zid v naših glavah še ni povsem padel
Vili Kovačič
Ogledov: 1.924
03/
Zunanji minister Logar bo s podpisom skupne izjave z ameriškim kolegom Pompeom vladi nakopal nove težave
Igor Mekina
Ogledov: 1.877
04/
Esej o odtujenosti: Grehi očetov praviloma udarijo na dan v tretji generaciji
Boštjan M. Zupančič
Ogledov: 1.781
05/
Zakaj Slovenija ni Švedska? Nekaj primerjav v dobrem in slabem
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.272
06/
Bitka za Severni tok, 2. del: Nevarne igrice v trikotniku ZDA - Evropska unija - Rusija
Božo Cerar
Ogledov: 1.434
07/
Intenzivno zavezniško bombardiranje Hitlerjeve vojaške industrije bi II. svetovno vojno lahko končalo že leta 1943
Shane Quinn
Ogledov: 1.524
08/
Patriarhalci, pojeb*** frustrirani državljani in beta fašistoidni politikanti
Simona Rebolj
Ogledov: 1.194
09/
Ameriške predsedniške volitve: Zaradi Covid-19 Trumpu ne kaže najbolje, vse ankete za zdaj dajejo prednost dementnemu Bidenu
Mitja Kotnik
Ogledov: 876
10/
Kolobocije z ratifikacijo sporazuma med Slovenijo in Unescom so trajale dolgih osem let
Tomaž Seljak
Ogledov: 898