Komentar

Ko sem na odru in so vame uprte stotine oči, se šele zavem, da zares obstajam!

Katarina Stegnar povezuje svojo osebno obliko z natančno nadzorovanim izjavljanjem. Tudi takrat, ko se v njej sproži interpretativni zanos. Zaveda se, da mora akter popolnoma nadzirati svoje pretirane občutke - svoj patos. Njen talent ni v tem, da čim močneje podoživlja dramo, temveč da nam pokaže polno zavest o lastnem izboru znakov doživljanja. Videl sem njen talent zadržanosti in izjavljanja. Z njo sem sodeloval v dokudrami Republika Slovenija. Katarina Stegnar je atraktirala državno tožilko Barbaro Brezigar. Kako stoična je bila v njeni komičnosti.

 

04.07.2020 21:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   performans   gledališče   Katarina Stegnar   Hamlet   igralec   Dennis Oppenheim   Via Negativa   Republika Slovenija   Antonin Artaud

Foto: Mediaspeed

Gledališka fraza pravi: znoj na Hamletovem čelu ni Hamletov, temveč znoj izvajalca, ki uprizarja Hamleta. V znojni kapljici vidimo razliko med transformansom, popolnim preoblikovanjem izvajalčevega telesa in duha v drugo identiteto, in performansom, kjer v scenskem prostoru gledamo osebno obliko izvajalca.

Dogodkovna umetnost je prepojena s problematiko izvajalčevega istovetenja. Performativne umetnine nam z neposrednim ukrepom (akcijo) in učinkom (efektom) oblikujejo obrede prihodnosti. V performansu se odnos - kot da je, preoblikuje v dejanski - je! Performans (zapisan s slovensko transkripcijo) je osebna oblika izvajalca. Je dosledna vzpostavljanjot treh i-jev: izvedbe, izvajanja in izjavljanja. Performer omogoči gledalcu, da podoživi njegovo lastno stanje. To je kategorično drugačna situacija, kot ga omogoča tradicionalno dramsko gledališče. Vsak od nas je v svetu resničnosti le izvajalec lastne identitete.

 

Gledališka fraza pravi: znoj na Hamletovem čelu ni Hamletov, temveč znoj izvajalca, ki uprizarja Hamleta. V znojni kapljici vidimo razliko med transformansom, popolnim preoblikovanjem izvajalčevega telesa in duha v drugo identiteto, in performansom, kjer v scenskem prostoru gledamo osebno obliko izvajalca. V kaplji potu smo sredi petdesetih let prejšnejga stoletja prepoznali novo umetniško obliko, na začetku sedemdestih let pa smo že dobili upoštevanja vredne mojstrovine (Dennis OppenheimBralni položaj za opekline druge stopnje), v zadnjih desetletjih pa se je izoblikovala logična kontinuiteta performativne umetnosti. Del te so tudi informansi kot posebna oblika postgravitacijske umetnosti, ki pa je v današnjem komentarju nimam namena tematizirati.

 

Performativno delovanje je naravni povzročitelj našega igranja vlog v realnem življenju. Naj na tem mestu omenim težave, ki jih imamo s prevajanem besede - performance (angleška transkripcija), katere prevod je predstava, istočasno pa pomeni zvrst scenske umetnosti, katere prevod bi lahko bila besedna zveza - osebna oblika.

 

V komentarju bom osvetlil umetniško izjemnost igralke in performerke - akterke Katarine Stegnar. Spraševal se bom, kaj doživlja med tem, ko uprizarja dogodek? Saj njenega življenja ne moremo preprosto ločiti od njenega umetniškega delovanja, eno se projecira v drugo. Performans se pojavi v zgodovinski kontinuiteti zaradi cele vrste omejitev, ki jih ima tradicionalno gledališče in jih nikakor ne more preseči. V tem času so se izoblikovale različne strategije, tako da imamo danes cel niz zvrsti performansov. Vse po vrsti pa sprožajo ontološke predstave o našem bivanju.

 

Katarina Stegnar deluje med drugim v eksperimentalni gledališki uniji Via Negativa, ki jo vodi izvrsten umetnik Bojan Jablanovec. V njej se posveča združevalni poetiki gledališkega uprizarjanja in performativnega izjavljanja, v tisto tretje, ki še nima imena. V performansih Katarina Stegnar izjavlja svojo pozicijo različnih leg človeškega, ženskega. Preko natančno zasnovanih gledaliških eksperimentalnih stanj Katarina Stegnar v performansih (Incasso, Viva Verdi, Bi ne bi, Štiri smrti, Sramota - Out, To je šele začetek, Generalka za generacijo) z metodo skeleta artikulira različne ravni svojega bivanja. Pred kratkim sem komentiral igralsko delovanje njenega življenskega partnerja, tako v resničnosti kot v umetnosti, Primoža Bezjaka. Oba pa izhajata iz divizje Mladinskega gledališča.

 

Rad se ponavljam: Katarina Stegnar in Primož Bezjak sta akterja mnogih gledaliških praks. Njun velik dosežek je, da sta z ostalimi gledališkimi reformatorji intezivno sodelovala pri spremembi nevzdržne igralske pozicije, ki je prevladovala skoraj celo prejšnje stoletje, da je igralec le poustvarjalec tujega besedila. Skupaj z drugimi reformatorji sta jo spremenila v danes veljavno definicijo: Igralec je - avtor. Gledališko ali performativno predstavo oblikujeta s pomočjo osmoze, razporejata nastajajoče nize jazov v emotivno-intelektualna stanja, s pomočjo katerih se gledalec v avditoriju istoveti.

 

Ponovno smo na začetku današnjega teksa: dogodkovna umetnost je prepojena s problematiko izvajalčeve identifikacije. Katarina Stegnar sama sebe predstavlja občinstvu prek različnih ravni njene stvarnosti. Upira se ideji vključevanja privlačnih energij v produkcijo poslušnih (podrejenih) teles. Pred nami sproža osvobojeno telo v imenu emancipacije vseh teles. Uprizarja umetno zgrajen jezik konfliktnih stanj lastne identitete.

 

Digresija: pokazati se, osvetliti samega sebe v vseh možnih legah človeškega je poseben dosežek razsvetljenskega sveta. Anton Linhart pravi: Odločil sem se postati slaven (viden)! Konec digresije.

 

Katarina Stegnar povezuje svojo osebno obliko z natančno nadzorovanim izjavljanjem. Tudi takrat, ko se v njej sproži interpretativni zanos. Zaveda se, da mora akter popolnoma nadzirati svoje pretirane občutke - svoj patos. Njen talent ni v tem, da čim močneje podoživlja dramo, temveč da nam pokaže polno zavest o lastnem izboru znakov doživljanja. Videl sem njen talent zadržanosti in izjavljanja. Z njo sem sodeloval v dokudrami Republika Slovenija. Katarina Stegnar je atraktirala državno tožilko Barbaro Brezigar. Kako stoična je bila v njeni komičnosti.

 

Pojmovni svet, ki se razpira v transformativnem gledališču, ima že tisočletno tradicijo, performativni pa se šele vzpostavlja. Zato zelo težko določimo in prepoznamo njegove pojmovne razlike. Ravno Katarina Stegnar jih s svojim delovanjem vztrajno definira.

 

Pronicljiva natančnost odličnih akterjev skupine Via Negativa in Katarine Stegnar omogoča scenska stanja posebne vrste. Predvsem se zavedajo tako teksta kot konteksta določene scenske naloge. Z režiserjem se vzpostavi ideja načina (režim - režija) delovanja dogodka. Znotraj oblikovanja načina izvedbe pa akterji organzirajo svoj dogodkovni material. To ni ne gledališka predstava ne performans, to je več od obeh. Zaenkrat še nima imena, mogoče "atraktiranje"?

 

Vrnimo se na začetek, v komentar o igralki in performerki Katarini Stegnar, ki izvaja samo sebe in istočasno hoče biti sama sebi zvesta. Razbija meje resničnosti. Če vas slučajno zadnji stavek bega, vam bom predstavil misel enega prvih protoperformerjev Antonina Artauda: Ko sem na odru in so vame uprte stotine oči, se šele zavem, da zares obstajam!

 

V transformansu biva večstoletna zgodovina uprizarjanja tako tragedije kot komedije. Nastanek tragedije (iz ditiramba) in nastanek komedije (iz faličnih obredov) nas še danes povezuje s tiočletnim izhodiščem umetnosti uprizarjanja. V performansu pa lahko biva tako znanstveno predavanje, politični nastop ali cerkvena pridiga. Resnica biva v besedi izvajalec. Vzpostavi se vzopredna resničnost, v kateri prek izvajalčeve svobode in igre doživimo energetski udar, ki ima potencial, da nas prenese prek vmesnika med resničnostjo in navideznostjo v bodočnost. 

 

Katarina Stegnar se zoprstavi dikatatu avtomatskega veriženja dramskih vlog, zoperstavi se vnaprej pričakovanemu repertoarju Ofelij. Predvsem pa redefinira vse možne gledališke konvencije. Vključuje tako osebno dramo kot sebi lastno obrednost, ki ji s stopnjevanjem omogoča vzpostaviti različne sisteme preobrazbe.

 

Da! Osvoboditev je totalna združitev, je neprisiljen erotičen odnos do resničnosti in resnice, pravi moj prijatelj. V imenu preteklega dogodka, spodbuja vstajenje vrednot. Mikrokozmos se vsak večer sreča v istem prostoru in se prek slučaja obnavlja. Vsak večer se soočamo z včerajšnjim dnem. Vsak večer raziskujemo duhovne vrednote predhodnega dne. To so vedno odgovorne študije različnih ravni resničnosti, ki jih razpira resnica. To je oblikovanje gledališča ontološke strategije. Vse to pa ni vprašanje naših želja, ampak tistega, kar se bo zgodilo. Naj se! Umetniki smo pripravljeni.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
13
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
18
22.05.2022 21:05
Po Alemu Maksutiju je prišel čas za maščevalni pohod. Ko bo bodoča, Maksutiju ljuba vlada odšla, bomo lekcijo ponovili? In tako ... Več.
Piše: Milan Krek
Marle pa ni več
17
22.05.2022 00:00
Na tem mestu bi moral biti objavljen intervju z legendarnim novinarjem Marcelom Štefančičem, a me ignorira. V redu. Saj razumem. ... Več.
Piše: Ana Jud
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
10
20.05.2022 20:47
Intervju z ruskim zunanjim ministrom Sergejem Lavrovom, ki je bil predvajan v oddaji Zona bianca (Bela cona) na italijanskem ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
"Če svoboda sploh kaj pomeni, pomeni pravico ljudem povedati, česar nočejo slišati": Orwellov abecedarij slovenske javne sfere
17
19.05.2022 19:00
Slovar težav, ki pestijo slovensko politiko in javno sfero, začinjen s citati Georga Orwella: antifašizem, banana republika, ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
15
18.05.2022 23:00
V minulih mesecih, sploh pa po začetku ruske vojaške agresije na Ukrajino 24. februarja 2022, se je izkazalo, da samo članstvo v ... Več.
Piše: Božo Cerar
Political turmoil boon for Pakistan's militants
6
17.05.2022 23:59
Political turmoil that led to regime change in Pakistan last month was a boon for the militants, who have staged 24 % more ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
10
16.05.2022 21:09
Kakšna preprosta in jasna misel, ki pove vse! Verjamem, da večina slovenskih državljanov ostaja na tem, da ne verjamejo v nič, ... Več.
Piše: Miha Burger
Kako končati vojno izčrpavanja v Ukrajini
8
11.05.2022 23:16
Invazija Vladimirja Putina na Ukrajino se je izrodila v divjo vojno izčrpavanja, za katero vsaka stran verjame, da bo v njej ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
36
11.05.2022 21:43
Bojim se, da je bilo veselo zmagoslavje Gibanja Svoboda na parlamentarnih volitvah preuranjeno. Siti Janševe samopašnosti smo ... Več.
Piše: Ana Jud
Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri začetek novega dne, nove kreacije, novih izzivov.
16
11.05.2022 05:19
Vsi veste, da mi lastna država z ministrom za gospodarstvo, na srečo že kmalu bivšim, ki bi moral skrbeti, da se dela razcvet, ... Več.
Piše: Robert Klun
Vzporedni mehanizem tranzicijske Slovenije: Če želiš izvedeti resnico, moraš slediti denarju
17
10.05.2022 04:29
Razkritja in dokumenti iz Pezdirjeve knjige Vzporedni mehanizem globoke države prvič jasno ponujajo razlago, zakaj se v ... Več.
Piše: Tomaž Vernik
Studio Štefančič: Junak našega časa ali dobro naoljen sistem fatalnega enoumja?
24
09.05.2022 04:43
Dragi Štefančič. Potrebujemo te. Si živ plakat ideologije, katere spomeniki so tu pa tam po Ljubljani in se jim klanjate, čeprav ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Šefa NIJZ ne menjajo predsedniki vlad, zato bi bilo najbolje, dragi gospod Robert Golob, da ta vaš spodrsljaj čim prej pozabimo!
28
07.05.2022 21:08
Nekaj dni nazaj mi je dr. Robert Golob, najverjetnejši kandidat za mandatarja, na vrhuncu svoje povolilne moči, preko televizije ... Več.
Piše: Milan Krek
Pred naslednjim valom: Potrebovali bomo več solidarnosti in medsebojnega spoštovanja
20
03.05.2022 05:10
NIJZ se že dlje časa intenzivno pripravlja na naslednji izbruh novega koronavirusa, do česar bi lahko prišlo na koncu poletja. ... Več.
Piše: Milan Krek
Prihodnja vlada ne bo nič drugega kot alibi za končno fazo privatizacije in izgradnjo drugega bloka nuklearke
20
02.05.2022 05:40
Pa smo jo dobili! Svežo in reciklirano vlado, svobodno vseh ozadij, kot je še ni bilo! Povsem po vašem okusu, skorajda s ... Več.
Piše: Igor Vlačič
Zvesti psi nikoli dokončane revolucije so doslej lajali na vlado, odslej pa bodo na opozicijo
26
01.05.2022 05:30
V bistvu lajajo in tulijo polni sovraštva in dogmatizma, vtkanega v dobro naoljen internet opranih glav. Na eni strani hudič, na ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Tarča, Golob in Golobič: Če je morala ena od oblik družbene zavesti, potem je Slovenija že 30 let v komi.
16
30.04.2022 04:30
Četrtkova Tarča na Televiziji Slovenija je to samo potrdila. Gregor Golobič in Gregor Virant sta bila porazna. Ivana Simiča ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Uredniški komentar: Putin in njegova zločinska soldateska razumeta le govorico sile, zato vojne v Ukrajni ne bo še kmalu konec!
16
28.04.2022 05:30
Spoznanje zahodnih držav, da brez konkretnejše vojaške pomoči Ukrajna v vojni z Rusijo ne bo več dolgo uspešna, prihaja pozno, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ljudje pogrešajo Janeza Drnovška in pobožne želje so se uresničile v politični inkarnaciji Roberta Goloba
34
26.04.2022 20:12
Roberta Goloba sem prvič srečala pred več kot dvajsetimi leti. Fajn dečko. Mlad, kuštrav, izjemno vljuden, prijazen, ustrežljiv ... Več.
Piše: Ana Jud
Ljudje plešejo, vrača se "normalna" Slovenija: 33 razlogov za lažni optimizem
31
26.04.2022 06:50
Čestitke Robertu Golobu. Slovenski levici je uspel veliki met: že na četrtih volitvah zapored je zvlekla iz rokava nov obraz in ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"Če svoboda sploh kaj pomeni, pomeni pravico ljudem povedati, česar nočejo slišati": Orwellov abecedarij slovenske javne sfere
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.699
02/
Marle pa ni več
Ana Jud
Ogledov: 1.473
03/
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
Miha Burger
Ogledov: 1.411
04/
V imenu civilne družbe: Pismo prijatelju, bodočemu predsedniku vlade Robertu Golobu
Uredništvo
Ogledov: 1.239
05/
Ruski imperializem (2. del): "Zahod mora Rusijo ustaviti v Ukrajini in jo privesti do razpada, kajti le tako bo mogoče ustaviti rusko agresivnost"
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.786
06/
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
Milan Krek
Ogledov: 1.228
07/
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
Valerio Fabbri
Ogledov: 998
08/
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
Božo Cerar
Ogledov: 875
09/
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
Ana Jud
Ogledov: 2.738
10/
Ruski imperializem (1. del): Putinovi generali na fronto v Ukrajino kot topovsko hrano pošiljajo pripadnike etničnih manjšin
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.598