Komentar

Govor je podaljšek metafizike jezika: Hommage Ivanu Lotriču

Moje današnje misli o jeziku, zlasti njegovi govorni realizaciji, je navdihnilo srečanje z Ivanom Lotričem. Kaj človek najpogosteje počne za časa svojega bivanja na tem svetu: govori ali posluša. Poklicno se že štirideset let ukvarjam z živim jezikom, zato lahko mirno zapišem, da če je kdo, ki živi jezik, potem je to Ivan Lotrič. Včasih ga poosebim s slovenskim jezikom: Ivan Lotrič je slovenski jezik. Lotričevo izvrstno poznavanje jezika se dobesedno zliva v njegov govor. V njem vre užitek, ki izhaja iz jezika. To je komentar o najbolj krhkem inštrumentu, kar jih poznam. O govoru.

22.08.2020 21:33
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   jezik   govor   fonetika   Ivan Lotrič   metafizika   Roland Barthes   Josip Vidmar

Foto: Mediaspeed

Govor je vedno bolj postajal sam svoj, Ivan Lotrič pa je izginjal.

Govor je tesno povezan s poslušanjem. Govor je tako kot pisava stroj za prenos pomena, je dvotretjinski del jezika, če je pisava njegova tretjina. Predvsem je govor stroj za prenos kulture naroda. Kaj človek najpogosteje počne za časa svojega bivanja na tem svetu: govori ali posluša. Poklicno se že štirideset let ukvarjam z živim jezikom, zato lahko mirno zapišem, da če je kdo, ki živi jezik, potem je to Ivan Lotrič. Včasih ga poosebim s slovenskim jezikom: Ivan Lotrič je slovenski jezik.

 

Splet okoliščin me je znova srečal z njim, če bolje pomislim, se pogosto srečujeva. Moje današnje misli o jeziku, zlasti njegovi govorni realizaciji je navdihnilo najino srečanje. Ne le o umetnosti govora, o čemer sem ga intenzivno spraševal, temveč tudi zaradi načina, kako je misel izgovarjal. Njegova fonacija se  je prepletala z njegovim premislekom o govoru. Zelo natančno je razlagal jezikovne odprtosti, v katere smo vrojeni kot njegovi akterji. Lotričevo izvrstno poznavanje jezika se dobesedno zliva v njegov govor. V njem vre užitek, ki izhaja iz jezika. To je komentar o najbolj krhkem inštrumentu, kar jih poznam. O govoru.

 

Najin pogovor sva osrediščila okrog - besedila, ki ga s pomočjo produktivnih veščin govorec prelije v umetnost govora. V besedilu so natančno določene slovnične zakonitosti, istočano pa v vsakem besedilu obstajajo posebnosti. Te so tiste, ki ga poganjajo in osrečujejo!

 

Sam pa sem poizkušal prek Lotričeve misli sledilti razliki med igranjem in javnim govorom. Zasledoval sem razliko med igralčevim fokusom in umetnostjo govora. Toda hitro sem to misel opustil. V celoti sem se prepustil njegovi misli. Eno je jezik kot celota, drugo je govor kot njegova realizacija. Oba segmenta se s svetlobno hitrostjo prepletata tako v tehniki odrskega govora pri igralcu kot pri mojstru javnega govora. V govoru se nenehoma izražajo jezikovni pojavi, ki se jih razveseli in o njih analitično govori. Ivan Lotrič ne popušča poslušalcu. Glasovne odlike morajo biti predvsem v funkciji prenosa in podpori pomena, ne pa v preusmerjanju pozornosti h glasu samemu.

 

Ali slišite, kako bi on izgovoril stavek: Kompilator ne doda nič lastnega, komentator doda nekja svojega, avtor da tisto, kar nihče drug ne zmore.

 

Da, res je, govor je podaljšek metafizike jezika! Slovnica pa je podlaga njegove govorne discipline. Govor je najprej disciplina. Javni govor pa je nadzorovana disciplina, ki služi tako sporočanju kot prikrivanju sporočila. Je ponovno sestavljanje sveta iz besedila: Nebo se piše. Ali tudi: Če smo nad govorico, je pisava čista govorica neba. (Roland Barthes). Ko poslušalec sledi govorčevi usmerjeni topiki, sledi funkciji besedilnosti. Govor presega tako branje kot pisanje, je človekova osrednja lega. To je moj nenehno ponavljajoči se komentar. Pri večini javnih govorcev pa je prisotno jezikanje.

 

 

Šest izhodišč govora

 

Izhodišče govora I.: Govorec si mora odgovoriti na kategorično vprašanje Konstantina Stanislavskega: Ali ljubi umetnost v sebi ali sebe v umetnosti. Na to vprašanje je odgovoril tudi Josip Vidmar: Nismo pomembni mi sami, pomembno je tisto, kar je v nas. Ne zanima nas hedonistična estetika, blagozvočje jezika, temveč izpovedna nuja avtorja. Prehod iz besedila v govor izhaja iz strukture, ki jo narekuje avtor. Zato je nujno istovetenje z njim podobno, kot se igralec istoveti z vlogo, v resnici pa se igralec istoveti z avtorjem. A ravno avtor je tisti, ki v dramski strukturi cepi svojo identiteto. Igralec pa jo avtorsko poveže in v finalnem dejanju odda.

 

Definicija: Govor je ustno jezikovno dejanje. Ivan Lotrič doda, da obstaja veliko več odtenkov zvena kot pomena. Iz tega ogromnega nabora moramo uporabiti zgolj tiste, ki bodo čim ustrezneje podprli pomen.

 

Izhodišče govora II.: Nujno potrebno se je izogibati govornim stereotipom. Preprečiti uniformno poudarjanje v trenutku, ko se to preobrazi v branje naglas. Ivan Lotrič mi potrdi, da velikokrat, tudi ko zgolj informativno bere tekste, jih bere naglas.

 

Izhodišče govora III.: Izbor sredstev, ki naj jih govorec uporabi pri svojem izvajanju, določijo vnaprej izbrane tehnične odločitve. Ključnega pomena je poznavanje in upoštevanje - prozodičnih pravil. Prozodija je posrečeno imenovana tudi glasba jezika, saj operira predvsem z ritmom in melodijo govora. Na tem mestu bi uvedel v komentar še kratek podkomentar. To je fenomen besed, ki jih v javnem diskurzu imenujemo tujke. Zakaj v slovenskem jeziku prevzete besede, ki so popolnoma prilagojene našim jezikovnim značilnostim, imenujemo - tujke? To so skupne besede človeštva. Zato predlagam, da se slovar tujk preimenuje v slovar skupnih besed. Konec podkomentarja.

 

Prozodija določa tehnične odločitve pri samem govoru, omogoča smisleno poudarjanje in izogibanje uniformnemu. Do najboljšega odgovora na vprašanje, kako nekaj interpretirati, pridemo na ta način, da se osredotočimo predvsem na to, kaj interpretiramo. Govorec šele, ko se umakne iz središča pozornosti, na paradoksalen način stopi v ospredje.

 

Povežimo zven in pomen: govor je metafizični podaljšek jezika. Pri interpretaciji sta pomembna funkcionalno barvanje in natančno zvensko niansiranje, s čimer dosežemo želene podtone, npr. ironijo in podobno.

 

Izhodišče govora IV.: Sama dinamika govora izkazuje talent za ustrezno razmerje med izgovorjavo glasnejših in tišjih segmentov govornega niza. Temeljna zabloda: Kričanje ali napadalnost govorca ni nikakršna dinamika govora, temveč le psihološka okoliščina.

 

 

***

 

Dva dni po najinem srečanju naju je splet okoliščin v imenu današnjega komentarja ponovno povezal. Znašel sem se skupaj s tonskim mojstrom v studiu nacionalnega radia. Na drugi strani studiskega stekla pa je pred mikrofonom sedel Ivan Lotrič, ves miren in predan nastopajočemu dejanju. Pripravljal se je, da bo vstopil v dnevniško besedilo jazzista Milesa Davisa, ki je opisoval genija-saksofonista Charlesa Parkerja. Preden se je prižgala siganalna luč v studiu, ni bilo v Ivanu nobenega naprezanja, kaj šele zunanjega razkazovanja napetosti. Bilo je le valovanje med tonskim mojstrom in govorcem. In potem signalna luč in vstop v besedilo. Iz zvočnikov je zvenel Ivanov glas, podprt s principi, ki mi jih je izrekal pred kratkim. Teorija se je prelivala iz odstavka v odstavek. In že sem se istovetil z Milesovim spominjanjem. Ivanov govor je bil ves mehak, brez kakršnegakoli napora, natančno usmerjen tudi takrat, ko je izgovarjal grobe kletvice. Bil je ves virtuozen. Govor je vedno bolj postajal sam svoj, Ivan Lotrič pa je izginjal. Glas je izgovarjal besedilo. Zamrmram si, kar sem si že pred dvema dnevoma zapisal: govor je metafizično v-pet-je

 

In za zaključek primer: poizkusite poiskati različne pomenske različice v spodnjem besedilu s prestavljanjem poudarkov na različne besede v zadnjem stavku spodnjega besedila: Smrti ni, selimo se? Smrti ni, selimo se. Koliko časa potrebujem, da odidem?

 

Rad se ponavljam: Lotričev glas se redko povzdigne v vzvišen patos, toda vseeno nas vedno posrka v smiselno zvočnost. Njegovi tonovski načini vstopanja v besedo in stavke so odločilni za njegov govor. Toda resnično odločilno zanj je tisto, kar izhaja iz metafizičnega brezna, ki spregovori skozi Ivana Lotriča. Neumnosti je vse preveč na tem svetu, zato se sprašujem z glasom Ivana Lotriča: Koliko časa še?

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
Angažiranje vojske za boj proti epidemiji Covid-19 ni vprašanje prestiža, ampak nujnosti
14
26.10.2020 21:05
Trenutne razmere kažejo, da je za boj s pandemijo dejansko potrebno angažirati vse razpoložljive sile in s tem tudi oborožene ... Več.
Piše: Božo Cerar
Polemika: Neustavnost ni osebna odgovornost "posameznikov iz Fursa", ampak tistih poslancev državnega zbora, ki so sporno novelo zakona o davčnem postopku podprli!
4
25.10.2020 11:00
Ta prispevek je odziv na nedavno javno mnenje Ivana Simiča, ki je bilo 20. oktobra 2020 pod naslovom Koliko solz, besed obupa, ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Vsi smo del razvoja razsvetljenskega sveta, ki nas brani pred religioznimi in ideološkimi patologijami.
2
24.10.2020 21:00
Maska je vodilni specializiran medij, namenjen scenski umetnosti v Srednji Evropi, ki vseobsežno obravnava izbrane teme in jih v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Življenje je kredit in debet, za vsakim dejanjem pa nepredvidena posledica ...
6
23.10.2020 21:00
Debet in kredit res pomenita ravnotežje in to je tisto, kar potrebujemo v tem trenutku, ko se spopadamo s pandemijo novega ... Več.
Piše: Keith Miles
Vse je narobe, vse je slabo ... (O programu Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo)
11
22.10.2020 21:20
Izhodišča za program Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo je dokument, v katerem avtorji po začetni oceni stanja v ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zakaj je med ljudmi vse več jeze ... in kaj narediti, da bi je bilo manj
13
21.10.2020 20:00
Ko v skupnost udari huda kognitivna disonanca, sta možnosti samo dve. Kakšna razpade na plemena, ki se najprej zmerjajo, potem ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
26
20.10.2020 21:00
Nastopil je čas za imena odgovornih za blamažo Fursa, za uničena življenja, za uničene družine, za (ne)znane bolezni, za vse ... Več.
Piše: Ivan Simič
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
8
19.10.2020 22:45
Vsak dan smo bližje trenutku, ko ne bo imelo več nobenega smisla iskati razlogov in krivcev za to, da smo kot država in nacija ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
22
18.10.2020 20:28
Slovenija se sooča s silovitim drugim valom Covida. Lahko bi rekli, da je bila naša fašistoidna vlada očitkom navkljub premalo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
19
18.10.2020 11:00
Naš predsednik vlade javnost redko sploh ogovori. Popolno nasprotje komunikacije in odnosa do državljanov, kakršnega vodi na ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kvartet med epidemijo: Predstava, ki je ne bo nihče nikoli videl
2
17.10.2020 20:40
Pred menoj je knjiga, namenjena predstavi, ki je ne bo nihče nikoli videl. Knjiga je posebne vrste umetniško delo, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
18
14.10.2020 21:30
Neverjetno, ampak Karl V. Erjavec je ponovno postal predsednik upokojenske stranke še pred formalnim kongresom stranke, ki bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vse skupaj: O preteklosti in prihodnosti, medijih in protivladni histeriji
8
13.10.2020 21:00
Po tridesetih letih in ne glede na volilni sistem bo potrebno rehabilitirati konservativni in konstruktivni del slovenskega ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Pasti rebalansa 2020: Koliko denarja za novi koronavirus bo požrla t.i. globoka država?
3
11.10.2020 22:40
Oblast se ni odločila le za ohranjanje stabilnosti velikih sistemov in kapitala, temveč je delovala na planu ohranitve ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Jože P. Damijan ne more biti KUL, če ženske zmerja s kurbami in vladi očita, da je fašistoidna?
16
11.10.2020 21:00
Slovenija je končno dobila načelno koalicijo, ki lahko prepreči zdrs v iliberalno demokracijo. Koalicija ustavnega loka (KUL) bo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Elektrike ni. Vse je samo - magnetizem.
4
10.10.2020 21:00
V petindvajsetih letih odkar je zaključil svoje izobraževanje naSchool of Audio EngineeringvAmsterdamu, se je izoblikoval v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Drugi val je udaril med nas, čaka nas dolga in težka zima!?
17
09.10.2020 00:00
Navdušeno navijanje za Rogliča in Pogačarja v drugi polovici septembra je krivuljo okužb z novim koronavirusom že pred desetimi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kratek esej o plačah: Je nagrajevanje v Sloveniji pošteno in pravično?
3
07.10.2020 21:59
Ena najbolj pogostih debat bo vedno o poštenem in pravičnem nagrajevanju in obdavčevanju dohodkov. Pri tem si seveda poštenost ... Več.
Piše: Bine Kordež
Dnevnik iz karantene: Prvo neposredno bitko s koronavirusom smo dobili, a vojna bo še prekleto dolga.
4
06.10.2020 21:44
Dan po koncu karantene je oblačen, a za nas sije sonce. Stran od množic se sprehodimo po mestu in uživamo na svobodi. Čakamo na ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Bi Trumpova zmaga na novembrskih volitvah res prinesla konec sveta, kot ga poznamo?
7
04.10.2020 23:00
Komentar smo prejeli nekaj ur pred uradnim sporočilom iz Bele hiše, da je bil predsednik Donald Trump pozitiven na testu za ... Več.
Piše: Božo Cerar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
Ivan Simič
Ogledov: 4.889
02/
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.588
03/
Zakaj je med ljudmi vse več jeze ... in kaj narediti, da bi je bilo manj
Kristijan Musek Lešnik
Ogledov: 2.443
04/
Pred nami je odločilen teden: Če nam uspe ustaviti napredovanje virusa, se bomo izognili Bergamu, v nasprotnem primeru bo zelo hudo
Uredništvo
Ogledov: 2.145
05/
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.215
06/
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
Simona Rebolj
Ogledov: 2.422
07/
Angažiranje vojske za boj proti epidemiji Covid-19 ni vprašanje prestiža, ampak nujnosti
Božo Cerar
Ogledov: 1.424
08/
Vse je narobe, vse je slabo ... (O programu Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo)
Bine Kordež
Ogledov: 1.417
09/
Polemika: Neustavnost ni osebna odgovornost "posameznikov iz Fursa", ampak tistih poslancev državnega zbora, ki so sporno novelo zakona o davčnem postopku podprli!
Žiga Stupica
Ogledov: 1.114
10/
Življenje je kredit in debet, za vsakim dejanjem pa nepredvidena posledica ...
Keith Miles
Ogledov: 1.026