Komentar

Esej o "človekovih pravicah": Pravo, pravice in predpravice

Na pravu in pravici zasnovana skupnost odmerja svobodnemu posamezniku okvir, ki mu onemogoča ovirati svobodno voljno dejavnost koga drugega. Pravica torej ni nekaj, kar človekovo svobodo zgolj omogoča, ampak jo tudi pogojuje - in sicer s tem, da poziva k dejavni vlogi njegovo vest in odgovornost. Le kdaj se je odgovornost umaknila voluntarizmu in arbitrarnosti, kakršno uveljavlja in dopušča "progresivna" demokratična praksa liberalnih držav na Zahodu? 

01.09.2020 22:59
Piše: Marjan Frankovič
Ključne besede:   Marjan Frankovič   človekove pravice   pravna država   Hegel   Ahmad   zahod

"Obstajajo različni načini in strategije uveljavljanja človekovih pravic v posameznih družbenih okoljih in praksah." (navedek iz nekega članka)

Pred leti se je s prevodom Heglove Philosophie des Rechts v slovenščino izpostavilo tudi novo tolmačenje tega pojma, ki smo ga dotlej prevajali s filozofijo prava. Odslej je to filozofija pravice ("Očrt filozofije pravice"). O tem, kaj je ustreznejši prevod, bi lahko razpravljali glede na vsebino te Heglove razprave, bodisi v duhu razumevanja, ki ga utirja prevajalec Zdravko Kobe, ko pravi "Heglov Oris filozofije pravice lahko povsem utemeljeno obravnavamo kot sistem podob svobodne volje, kot 'sistem udejanjene svobode'… /ki/ vase vključuje vse sfere, na katerih pride do izraza človekova svoboda … Sistem pravice je v tem smislu sistem pogojev, ki so potrebni za polno udejanjenje svobodne volje”, ali opirajoč se na druge interpretacije, ki jih gotovo ne manjka. Vendar ostanimo še za hip pri zgornji navedbi. Na pravu in pravici zasnovana skupnost, če to Kobetovo misel prevedemo v nekoliko konkretnejšo obliko, odmerja svobodnemu posamezniku (njegovi voljni dejavnosti) okvir, ki mu onemogoča ovirati svobodno voljno dejavnost koga drugega. Pravica torej ni nekaj, kar človekovo svobodo zgolj omogoča, ampak jo tudi uokvirja oziroma pogojuje, s tem, da poziva k dejavni vlogi njegovo vest in odgovornost. Le kdaj se je slednji vidik umaknil voluntarizmu in arbitrarnosti, kakršno uveljavlja – dopušča "progresivna" demokratična praksa liberalnih držav na Zahodu?

 

Že iz lastnega vpogleda bi lahko sklepali, da pravo, ki z zakoni in predpisi ureja ter po načelih pravičnosti sankcionira odnose v človeški skupnosti, upoštevaje torej pravico, tega ne počne v taki meri, kot bi pričakovali, in pravno urejena država zategadelj ni nikakršno zagotovilo več, da je ali bi moralo biti tako. Pravica za posameznika ali skupino postaja do te mere arbitrarna, da je t. i. pravna država ne zagotavlja več a priori, temveč samo še ad hoc. Z drugo besedo: k nizu ostalih človekovihpravic, za katere se je treba nenehno boriti, moramo v duhu privzete pravšnjosti (beri: ideološke latovščine) vsakič dodati še prav določeno pravico, npr. pravico do pravičnega sojenja.

 

Kajpak je treba posebej navesti tudi adresata – torej skupino ali osebo, kateri se ta pravica zagotavlja ali dozdevno ali dejansko krši. Koder se ta ne udejanja, je zaman govoriti o pravni, na pravičnosti zasnovani družbeni ureditvi. Kajti pravice kot take ni več, zamenjal jo je družboslovni, politično-ideološki narativ o človekovih  pravicah (v najnovejšem času se nam obeta tudi uzakonjenje živalskih, morda celo rastlinskih pravic, toda to je že druga zgodba). Da gre pri t. i. civilnih borcih za človekove pravice za poglabljanje in razširjanje že obstoječe zakonske zaščite, bi težko sklepali – že zavoljo ignorance vseh teh praviloma levičarskih združenj do zatiranja žensk, političnih in verskih ali spolno drugače orientiranih skupin v svetu islama in totalitarnih levih režimih.

 

Ker gre za progresizem leve provenience in orientacije, gre prejkone tudi za mistifikacijo omenjene arbitrarnosti in z njo za nove oblike ideološkega pokritja parcialnih skupinskih interesov - pod videzom vsezajemajoče množine. Pravica in pravičnost kot taka, pravijo, nikogar več ne zanima, gre za človekove pravice. Te pa je treba, kot smo ugotavljali zgoraj, kar se da konkretno našteti, saj iz splošnega pojma vendarle ni mogoče sklepati tudi na njihov posamični obstoj (!?). Pravica, ki jo najdemo v sklopu naprednih (beri: "naše" skrbi vrednih) človekovih pravic, seveda nikakor ni več tista pravica, ki je osnovni predmet Heglove razprave, tisti univerzalni pojem, ki je v srcu sleherne definicije pravne ureditve države. Nasprotno, gre za sveženj predpravic, ki si jih lastijo posamične "progresivne" družbenopolitične, spolne, rasne in druge skupine. Predpravice pa seveda ne morejo biti nič univerzalnega, ena od druge se razlikujejo, medsebojno kolidirajo ali si celo nasprotujejo, zato jih je smiselno (in kajpak donosno!) omenjati le posamično, vendar v nizu, ki mu zlepa ne bo konca. Odtod množinska oblika. Summa summarum: ni pravice in ne pravne države na njeni osnovi, je le niz izborjenih ali podedovanih predpravic ter nenehen strah pred njihovo izgubo. 

 

Že na prvi pogled je očitno, da gre v citiranem stavku "Obstajajo različni načini in strategije uveljavljanja človekovih pravic v posameznih družbenih okoljih in praksah" pod našim naslovom za ideologizirano družboslovno latovščino. Premislek nam pove, da je stavek obtežen s tavtologijo oziroma tiste vrste "dobesednostjo", ki je zgolj rešitev za suspenz ustreznega nivoja splošnosti in logike, v okviru katere se ta "diskurz" navidez giblje.

 

Suspenz splošne veljavnosti nekega občega pojma napotí tradicionalno pravičnost iščočega državljana na taksativni niz pravici podrejenih pojmov ali posamičnosti, ki pa kajpak ne more biti zaključen. Potencialni subjekt neke splošno izražene pravice tako nikoli ne more natanko vedeti, če se ta splošnost človekovih pravic v dejanskosti nanaša tudi nanj, ali potemtakem subsumira tudi njegovo individualno pravico. Kakor hitro je namreč pravica omenjena zgolj v množinski obliki, se nam vsiljuje občutek, da nas bo v praksi zlahka zaobšla, saj vendar nismo izrecno omenjeni, kot je bil omenjen, denimo, sirski brivec Ahmad, naš najslavnejši nelegalni "azilant" ("Pravica za Ahmada!"), ali katera od "ranljivih skupin", ki pod krinko splošne enakosti udejanja predvsem svoje predpravice ter prevlado v vseh vitalnih segmentih družbe (pri nadzorovanju rojstev, v vzgoji in šolstvu, medijih in kulturi, t. i. socialni državi, zdravstvu, zaposlitveni politiki in praksi, pri zaščiti pravice do veroizpovedi, na področju nacionalne in splošne varnosti državljanov, v znanosti in ekonomiji, pri pravnem redu ...).

 

Pač pa ne "obstajajo … načini in strategije", če se še enkrat obregnemo ob naslov  (ki smo ga s tem namenom tudi citirali), ki bi zagotovile pravico dr. Noviču, in tudi ni "načinov in strategij", kako obsoditi resnične zločince in lopove v posameznih, kajpak naših "družbenih okoljih in praksah".

 

Marjan Frankovič je režiser in scenarist.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
7
Nedvomno obstajajo tudi totalni črnski kreteni, a vsi idioti, ki jih poznam sama, so belci
4
28.01.2021 05:57
Punca, ki je pred dnevi izustila, da so črnci leni in neumni, je pred časom tudi sama doživela linč, v katerem jo je javnost ... Več.
Piše: Ana Jud
Demokracija v Ameriki: Dobro je, da se ZDA ponovno pridružijo svetu, saj totalitarizem v vseh oblikah in na vseh ravneh spet narašča
15
26.01.2021 07:00
Zaskrbljeni ljudje so pisali in govorili o današnjem stanju demokracije. Tisti, ki smo nekaj časa preživeli v Združenih državah, ... Več.
Piše: Scott J. Younger
Slovenska družba je v zgodovini pomorila zavidljivo število presežnih umetnikov, dolgo po pogrebu pa točila krokodilje solze na njimi
14
24.01.2021 11:32
Jamranje bivšega ministra za šolstvoJerneja Pikala, ki je preko tvita popihal na dušo staršem o grozi, ker so otroci v velikih ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Osvajanje telesa Polone Tratnik: Biooblast z biotehnologijo
2
24.01.2021 05:33
Ko se srečaš s premislekom Polone Tratnik, se srečaš z izvrstno analizo zgodovine znanosti, usmerjeno v radikalno resničnost, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Svoboda izražanja: "Ko jebe papeža!" ali zakaj Assange še vedno gnije v zaporu?
24
22.01.2021 21:00
Ne pritožujte se, ko bodo naslednjič ukinili vaš račun na kakšnem družbenem omrežju, ker nekomu ne bo všeč, ker razmišljate ... Več.
Piše: Ana Jud
Ali EU sploh zanimajo svoboda in človekove pravice, ko sklepa sporazume s Kitajsko?
7
22.01.2021 06:30
Nedavno podpisani celoviti sporazum o naložbah med demokratično Evropsko unijo in komunistično Kitajsko je na noge dvignil ... Več.
Piše: Keith Miles
Vegetarijanske koline v Prašičjem zalivu slovenske levice: Ko se boriš za demokracijo, sredstva upravičujejo cilj!
13
21.01.2021 06:15
Karlu Erjavcu je zaenkrat spodletelo in je umaknil pobudo za najbolj nekonstruktivno konstruktivno zaupnico v zgodovini ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Revolucija foteljšev ali "Roga ne damo"
24
20.01.2021 00:45
Čemur smo trenutno priče pred tovarno Rog, ni nič drugega kot eklatantni dokaz o brezidejnosti slovenske militantne levice, o ... Več.
Piše: Andrej Lokar
Uredniški komentar: Gospod predsednik vlade, izgubili ste bitko z virusom in ste na dobri poti, da greste v vojno še s Slovenci!
59
17.01.2021 16:00
Prišli smo do točke, ko si bo treba pošteno in odkrito priznati, da je vlada izgubila bitko z drugim valom novega koronavirusa. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vsak posameznik v umetnosti je dolžan dati človeštvu tisto največ, kar zmore - svoj spomin
4
17.01.2021 04:28
Na fotografiji, ki je bila posneta leta 1940, so pred Eifflovim stolpom pozirale tri uniformirane osebe. Na sredi kompozicije ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Nataliteta obupa: Zakaj se je med epidemijo skokovito povečalo število samomorov med mladimi
11
14.01.2021 06:09
Novica o pandemični samomorilnosti med mladimi je šla v javnosti mimo kot povprečna vremenska napoved. Zameglila jo je ... Več.
Piše: Ana Jud
Pogosto sem raje tiho. Kar pa ne pomeni, da nimam svojega mnenja. Opazujem in si mislim svoje ...
14
13.01.2021 06:05
Zanimivo je opazovati posel s hitrimi testi. Narod je na nogah. Seveda je predvsem dvignilo obrvi Sloveniji dejstvo, kako so ... Več.
Piše: Žiga Vavpotič
Grenka resnica o "ugledu Slovenije" na Zahodnem Balkanu: Politično zavožen projekt COBISS.net?
6
11.01.2021 05:09
Mariborska univerza je že pred 35 leti s svojim računalniškim centrom predstavljala ogromen potencial v tedanji državi. Po ... Več.
Piše: Tomaž Seljak
Acapulco Heat: "Ne odlašaj! Postani pohlepna baraba zdaj!"
14
10.01.2021 11:33
Nič hudega, če so fantje na tak ali drugačen način nagrabili veliko denarja. Ampak faloti nam predvajajo žur, namesto da bi se v ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Branko Ve Poljanski: "Tukaj je živelo XX. stoletje. Marcel Duchamp se je že zdavnaj odselil!"
1
10.01.2021 05:35
Ljubljana leta 1921 ni bila več periferija Evrope. Imela je že svojo univerzo, študente in študentski kvartir s pripadajočo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kardeljevo cepivo iz samoupravljanja in mentalni okvir slovenske levice
10
08.01.2021 06:40
Politično usmeritev mainstream Slovenije od druge svetovne vojne dalje lahko povzamemo v dveh besedah: ustavimo desnico! ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Pot k objektivni realnosti? Kaj je že to?
8
05.01.2021 22:00
Preveč je v politiki prevladalo, da kdor obvlada, čisto v tehničnem smislu, kako vse, kar mu nasprotuje ali vsakogar, ki se z ... Več.
Piše: Miha Burger
Vladni 2. tir v žrelu globoke države: Projekt, ki se mu nobena vlada noče odpovedati
14
04.01.2021 20:00
Paradoks nadaljevanja sedanjega vladnega projekta t.i. drugega tira oziroma nove železnice med Divačo in Koprom je ta, da ... Več.
Piše: Vili Kovačič
Naučena nemoč ali zakaj ljudje vztrajamo v slabem, če pa lahko stvari spremenimo na bolje
9
03.01.2021 23:00
Naučena nemoč je temnejša stran naše psihe. Gre verjetno za njen najbolj škodljiv in uničujoč vidik, ki je povrh vsega tudi ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Samo bedaki in virusi
21
03.01.2021 11:00
Zdravniki, ki so dandanes že v letih, se še dobro spominjajo, kako so v leta 1972 hodili po jugoslovanskih domovih, in da so ... Več.
Piše: Ana Jud
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Vegetarijanske koline v Prašičjem zalivu slovenske levice: Ko se boriš za demokracijo, sredstva upravičujejo cilj!
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.996
02/
Amerika po Trumpu (2/2): Američanom se bo še kolcalo po benignem Trumpu, toda po toči zvoniti je prepozno
Janez Vuk
Ogledov: 2.090
03/
Revolucija foteljšev ali "Roga ne damo"
Andrej Lokar
Ogledov: 1.991
04/
The Spectator: "Amerika ima spet predsednika, ki je nagnjen k spodrsljajem"
Uredništvo
Ogledov: 1.503
05/
Amerika po Trumpu (1/2): Popolna zmaga globoke države in konec Donalda Trumpa, ne pa tudi "trumpizma"
Janez Vuk
Ogledov: 2.023
06/
Slovenska družba je v zgodovini pomorila zavidljivo število presežnih umetnikov, dolgo po pogrebu pa točila krokodilje solze na njimi
Simona Rebolj
Ogledov: 1.816
07/
Svoboda izražanja: "Ko jebe papeža!" ali zakaj Assange še vedno gnije v zaporu?
Ana Jud
Ogledov: 1.491
08/
Uredniški komentar: Gospod predsednik vlade, izgubili ste bitko z virusom in ste na dobri poti, da greste v vojno še s Slovenci!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 4.084
09/
Polemika: Svoboda govora je temelj demokracije, politična korektnost in sovražni govor pa orodji represije
Janez Vuk
Ogledov: 948
10/
Demokracija v Ameriki: Dobro je, da se ZDA ponovno pridružijo svetu, saj totalitarizem v vseh oblikah in na vseh ravneh spet narašča
Scott J. Younger
Ogledov: 941