Komentar

Valie Export: Vsaka ženska mora braniti svoj spol, če je potrebno tudi z orožjem.

Valie Export je umetnica globalnega umetniškega aktivizma. V šestdesetih letih ni opazovala le same sebe, temveč tudi ruševine postnacistične Avstrije, ki se je takrat in se še danes pretvarja, da je bila prisiljena vstopiti v nacizmem. Ko je Valie Export travmatizirala ruševine nacističnega rajha, je to počela prek ruševin stoletnih stavb avstrijskega patriarhata. To je svet jagdmode (lovske mode), v katerem so spolne vloge natančno določene. Celo v miljeju umetnosti: v odnosu med mojstrom in modelom. V celoti je zavrnila folklorno falokratično dominacijo, ki jo je narekoval avstrijski moški svet. Da, Valie Export je rušila moško mitomanstvo Dunaja, zatem pa celega sveta. Samo poglejte kinematografijo in ženske vloge tistega časa.    

19.09.2020 21:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Valie Export   feminizem   Ars Electronica   Dunaj   Dunajski akcionisti   Zlata Nika   konceptualna umetnost   Rudolf Schwarzkogler   Avstrija   Peter Weibel

V zvezdniški drži, v usnjenem črnem suknjiču in usnjenih hlačah, ki jim je globoko izrezala razporek, je razkazovala svoje poraščeno mednožje. V rokah pa je držala brzostrelko.

Več kot logično bi bilo, da bi v današnjem komentarju nadaljeval s temo prejšnjega tedna, s pregledom in seštevkom medijskega festivala Ars Electronica 2020, a sem se odločil, da bom komentiral Valie Export, letošnjo dobitnico Zlate Nike, v kategoriji vizionarske / pionirske feministične medijske umetnosti. Leta 1967 se je Waltraud Lehner znebila tako očetovega kot moževega priimka. V celoti si je spremenila identiteto. Nadela si je ime in priimek Valie Export. S tem dejanjem se je odločno radikalizirala. Za svoj umetniški izraz je začela uporabljati svoje telo. S svojo novo identiteto in s pomočjo naseljene skulpturalnosti je vzpostavila konceptualistično umetniško držo znotraj izvrstne, a pretežno moške skupine Dunajskih akcionistov.

 

Konceptualna umetnost pripada najprej vizualni, šele za tem literarni, zvočno-glasbeni in plesni umetnosti. Večinoma je to avtoreflektivna umetnost. Konceptualno delo želi s svojo gesto potrditi misel, da je v vsaki umetnini, v vseh časih, najprej prisotna ideja umetnine, šele kasneje nastopi njena materializacija. Da, konceptualna umetnost razstavlja umetniške ideje.

 

 

Valie Export je rušila moško mitomanstvo Dunaja. 

 

Smo leta 1968, v Münchnu, na filmskem festivalu: Valie Export si je poveznila čez glavo čvrsto škatlasto ohišje in si z njim prekrila razgaljeno telo. Na sprednji strani si je namestila dve odprtini ter ju prekrila z zavesama. Z napisom je pozvala gledalce, da s svojimi rokami vstopijo v odprtini. Obvestila jih je, da so dobrodošli v njeni notranjosti in da se lahko brez zadržkov dotaknejo njenih prsi. Naslov te vplivne umetnine, ki jo je proizvedla v sodelovanju z umetnikom in teoretikom Petrom Weiblom, je Otipavajte. Dotaknite se kina. Gledalce je pozvala na umetniško projekcijo, ki jim lahko sproži erekcijo. Celotno performativno operacijo je upravljala z očmi. Z očmi je dala znak, kdaj lahko gledalec vstopi z rokama v umetniško polje, z očmi ga je opozorila, kdaj je trinajstminutne projekcije konec.

 

 

***

 

V današnjem komentarju se bom posvetil njenemu ranemu obdobju, ki jo je po impresivnem zaporedju pripeljalo v svet intermedijskih praks. S svojo umetniško držo je v vseh obdobjih izražala idejo - kako je to, biti ženska. V njenem drugem umetniškem valu v osemdesetih letih je na svoje telo priključila medijske proteze, največkrat v obliki elektronskih kamer. Intenzivno se je začela samoopazovati. Tretjo fazo pa lahko brez zadržka imenujemo integralistično obdobje. Razvijala jo je v XXI. stoletju. V zadnjem desetletju se je posvetila opazovanju notranjega dela telesa. Dobesedno! Nikoli se ni ponavljala, takšna je bila njena izbira. Svojemu telesu je vedno znova dodajala nove oblike - kljubovanja.

 

Vedno, ko govorim o umetnosti, govorim v relativnem sorazmerju med privzdignjenim govorom in analitičnim mnenjem ter njemu pripadajočemu sistemu. Tako bo tudi danes. Na glas izgovarjam: Vsaka ženska mora braniti svoj spol, če je potrebno tudi z orožjem.

 

Da, tudi avantgardna umetnost ima svojo tradicijo, ki nam omogoča, da se povežemo z vrednotami, oblikovanimi v preteklosti. V tem smislu ima vsak čas svojo predavantgardo. Prek nje se vzpostavlja nova tradicija. Z avantgardnimi vrednotami prejšnjega stoletja se vzpostavlja umetnost XXI. stoletja. V mojem svetu vrednot to nikakor ne moreta biti ne naci-kunst ne soc-realizem. Oba stila sta se nanašala na tradicijo. Valie Export je umetnica globalnega umetniškega aktivizma. V šestdesetih letih ni opazovala le same sebe, temveč tudi ruševine postnacistične Avstrije, ki se je takrat in se še danes pretvarja, da je bila prisiljena vstopiti v nacizmem. Ko je Valie Export travmatizirala ruševine nacističnega rajha, je to počela prek ruševin stoletnih stavb avstrijskega patriarhata. To je svet jagdmode (lovske mode), v katerem so spolne vloge natančno določene. Celo v miljeju umetnosti: v odnosu med mojstrom in modelom. V celoti je zavrnila folklorno falokratično dominacijo, ki jo je narekoval avstrijski moški svet. Da, Valie Export je rušila moško mitomanstvo Dunaja, zatem pa celega sveta. Samo poglejte kinematografijo in ženske vloge tistega časa.    

 

Parafraziram jo: Le otipavajte me. Dotaknili se boste le umetnosti!

 

Smo leta 1968, v Münchnu, na filmskem festivalu: V svojem performansu z naslovom Akcijske hlače: Genitalna panika je s svojimi razširjenimi nogami perforirala sliko filmske industrije. Posnela je spolni konkretizem, filmsko dvorano tistega časa je razumela kot prostor moškega užitka. V zvezdniški drži, v usnjenem črnem suknjiču in usnjenih hlačah, ki jim je globoko izrezala razporek, je razkazovala svoje poraščeno mednožje. V rokah pa je držala brzostrelko. Z umetniško držo je branila svoj spol.

 

 

Ko je Valie Export travmatizirala ruševine nacističnega rajha, je to počela prek ruševin avstrijskega patriarhata. 

 

Valie Export je performativna umetnica, ki se je na samem začetku umetniške poti uprla falokratskemu filmskemu svetu, tako njegovim vsebinam kot plenilskim doktrinam. Njeno umetniško držo so mediji tistega časa imenovali "razširjena kinematografija". Doživljali so jo kot kritičarko moške modernistične zadrtosti. Njena akcija je bila popolnoma nepričakovana. Udarila je po sredi filma. S svojo umetnino je prekoračila materialni svet umetnine in zgodovino umetnosti. Oziroma je napadla idejo, da je vse v naprej determinirano. Prekoračila je tudi duh časa - leta 1968 - spolno revolucijo. Umetnik zanjo ni bil več le umetnik, temveč vodja metaformalnih praks; zanjo je bila v umetnini najpomembnejša formulacija ideje. Ravno formulacija, ki določi umetninško delo, je umetnina.

 

Formulacija: Gledam v oči moški genitalni paniki! Kritiki ranega modernizma so razumeli abstraktno umetnost kot umetnost kapitalizma. Samo pomislite na velike formate Pollockovih slik v penthausih New Yorka. Abstraktna slika je bila stilno vlita v modernistično oblikovano stanovanje. Ravno v takšen meščanski milje je Valie Export zarezala s svojo umetnostjo.

 

Digresija pred finalom: Naj na tem mestu odprem mit o umetnini Rudolfa Schwarzkoglerja iz leta 1969, ki je tudi pripadal skupini Dunajskih akcionistov. Ponavljam, to je mit: v performansu se je pred publiko in za kamero samokastriral. Rudolf Schwarzkogler se je zavestno odločil, da ne bo več proizvajal belih moških patologij, zato si je v performativni proceduri teatralizirano odrezal penis. Konec digresije.

 

Konceptualna umetnost ni bila poklicana, da ukine modernistično umetnost, kaj šele umetnost nasploh. Njena naloga je bila, da redefinira ontološka vprašanja o spolu. Umetniška sled Dunajskih akcionistov je s pomočjo radikalnih strategij spremenila svet umetnosti. Feministična projekcija Valie Export je sprožila ključna vprašanja o poziciji ženske v umetnosti - nasproti moškemu mitomanstvu. Valie Export ni sl edila mistično-ekološki črti konceptualizma, temveč feministično-tehnološki. Ravno ta je tista, ki je bila na Ars Electronici ovenčana z Zlato Niko. S feministično umetnostjo se je spopadla s sodobnimi režimi moči. V teh težkih in odurnih, a istočasno intenzivnih časih se je v človeštvu prebudila energija in pogum - za trajanje. Valie Export kljubuje svetu s svojim trajanjem v umetnosti. Imeli smo čast, da smo jo spoznali tudi v Ljubljani.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
Udarna pest (mehke) diplomacije
13
05.02.2023 20:00
Obstaja več razlag, zakaj je novica o aretaciji ruskih vohunov v Sloveniji prišla v javnost. V obdobju, ko se Zahod združuje in ... Več.
Piše: Anže Logar
Vikend satira: Abecedarij 2023 za večno svobodo in spopad z mračnimi silami
11
03.02.2023 20:00
Antijanšizem, Borut Pahor, civilna družba, človekove pravice, depolitizacija, ekstremizem, fašizem, heroji osamosvojitve, Milan ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Ali se približujemo uničujoči jedrski III. svetovni vojni?
37
01.02.2023 20:00
Odločno obsojam rusko agresijo na Ukrajino in podpiram vsakršno pomoč Ukrajini, da ohrani polno državno suverenost. Ob vse ... Več.
Piše: Marjan Podobnik
Finci in Estonci imajo lepi premierki, vendar to še ne more biti razlog za kopiranje njihovega zdravstvenega sistema
16
31.01.2023 23:59
Po novem imamo Strateški svet, ki ga vodi predsednik vlade. Imamo lastne strokovnjake, zato nam res ni treba kopirati tujih ... Več.
Piše: Milan Krek
Rusi ne prihajajo, Rusi so že dolgo tukaj med nami
8
31.01.2023 11:10
No pa smo poleg vseh dnevnih dogodivščin, političnih, modnih, protokolarnih, muzejskih peripetij v naši deželici dobili še pravo ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Avtokracija je navzven videti res trdna, a je navznoter v resnici izjemno šibka
12
25.01.2023 20:00
Mediji so eden pomembnejših segmentov vsake avtokracije. Večina medijev tako v državni kot v privatni lasti je oblasti ... Več.
Piše: Andraž Šest
7352 žalitev
13
24.01.2023 20:25
7352 evrov je znesek, ki naj bi ga predsednica Državnega zbora po uradnih podatkih zapravila na račun davkoplačevalcev za njen ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Kot v češki risanki A je to!: Zdravstvena reforma premierja Goloba in ministra Loredana
16
23.01.2023 22:15
V vladne sobane se je naselil strah. Bojijo se sindroma Šarec, ko so mu koalicijski partnerji kljub opozorilom toliko časa ... Več.
Piše: Milan Krek
Gostujoče pero: Januar je pač tak mesec
24
22.01.2023 20:00
Lepota novega leta je v tem, da se ponovno obrne list. Četudi je življenje zvezna stvar, konec decembra vseeno potegnemo črto ... Več.
Piše: Anže Logar
Damnatio memoriae ali koga moti muzej, posvečen slovenski osamosvojitvi
18
21.01.2023 22:40
Odločitev vlade, da sledi predlogu ministrice za kulturo in združi Muzej slovenske osamosvojitve in Muzej novejše zgodovine ... Več.
Piše: Igor Bavčar
Tanki za Ukrajino: Dolgoletno nemško paktiranje s Putinom bo Evropo še drago stalo
23
20.01.2023 19:30
Kot že dvakrat v dobrih sto letih je Nemčija ponovno destruktivna sila Evrope. Nekoč so nemški tanki uničevali evropsko ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Opravičilo s kladivom
27
17.01.2023 20:00
Minister za zdravje Danijel Bešič Loredan je naredil napako v odločilnem trenutku. Nemudoma, pred vsemi televizijskimi kamerami ... Več.
Piše: Milan Krek
Uredniški komentar: Minister za finance kot blagajnik
14
16.01.2023 20:32
V normalni državi je minister za finance steber stabilnosti, kreator jedrne politike vlade. Pogosto celo bolj pomemben kot ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Politična satira: Kako so Nataša, Urška in Robert vrnili ugled najvišjim državnim funkcijam
10
13.01.2023 23:00
Prejeli smo magnetogram sestanka predsednice republike, predsednika vlade in predsednice državnega zbora o vrnitvi načetega ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Nova svetovna ekonomija: Ko bomo sprejeli realnost večpolarnega sveta, bomo lahko rešili probleme, ki so se nam izmikali
23
12.01.2023 20:00
To novo serijo kolumn odpiram v novem letu in novem začetku za Brazilijo z inavguracijo predsednika Lule da Silve. Njegovi ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Kitajsko leto zajca: Kaj nas letos najverjetneje čaka v mednarodni politiki
12
11.01.2023 20:30
Novo leto močno spominja na svoje tri brate, 2020, 2021 in 2022. Zapletena družina. Videti je, kot da se zgodovina ponavlja. ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Država kot Radio GA GA
21
10.01.2023 19:43
Zadnje čase se novice mainstream medijev berejo kot satirični portali. Ustvarjalci slednjih pa imajo vedno lažje delo, saj se ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Minister za katastrofe v zdravstvu prikriva, da je brez osebnega zdravnika v resnici skoraj 190.000 ljudi!
36
08.01.2023 19:00
Izredne razmere v zdravstvu, ki jih minister za zdravje patološko zanika, vnašajo hudo diskriminacijo, neenakost med državljane. ... Več.
Piše: Milan Krek
Fenomen Lažgoše: Razvpita proslava, ki skruni vojno grobišče in tepta spoštovanje do umrlih
40
07.01.2023 00:50
Politične norije na grobu v Dražgošah povedo, da jim groba sploh ni mar. Kljub večkratnim opozorilom se požvižgajo na 8. člen ... Več.
Piše: Jože Dežman
Vse kočije Urške Klakočar Zupančič
23
05.01.2023 23:25
Natanko na prvi dan novega leta je predsednica Državnega zbora poskrbela za pravi skandal: na tradicionalni novoletni koncert ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Udarna pest (mehke) diplomacije
Anže Logar
Ogledov: 1.288
02/
Ali se približujemo uničujoči jedrski III. svetovni vojni?
Marjan Podobnik
Ogledov: 1.374
03/
Vikend satira: Abecedarij 2023 za večno svobodo in spopad z mračnimi silami
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.409
04/
Finci in Estonci imajo lepi premierki, vendar to še ne more biti razlog za kopiranje njihovega zdravstvenega sistema
Milan Krek
Ogledov: 1.347
05/
Rusi ne prihajajo, Rusi so že dolgo tukaj med nami
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.322
06/
Manevrskega prostora za višje plače v Sloveniji na žalost takorekoč ni
Bine Kordež
Ogledov: 1.290
07/
Odgovor na vprašanje, kdo najbolj ogroža Rusijo, je enostaven: Rusija.
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.742
08/
Izključitev Rusije iz sistema SWIFT je priložnost za Kitajsko in za internacionalizacijo juana
Valerio Fabbri
Ogledov: 652
09/
Chinese Cellular Chips, Next Biggest Threat to the World
Valerio Fabbri
Ogledov: 622
10/
7352 žalitev
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.918