Komentar

Modernistična svetloba Mileta Koruna: Večno vračanje k tistemu, česar še nikoli ni bilo

Po petintridesetih letih imam namen komentirati umetniško gesto Mileta Koruna v predstavi Šest oseb išče avtorja. Poleg tega pa bi vas rad opozoril, da bomo konec oktobra praznovali njegov dvaindevetdeseti rojstni dan. Tudi tej častitljivi letnici je posvečen moj komentar. Predstava Šest oseb išče avtorja mi je že po premieri potrdila vse najboljše, kar sem že sprejel od svojega učitelja na Akademiji. Tudi sicer me je spodbujal k duhovnemu plastenju gledališke umetnine, k gradnji notranje napetosti, ko se navkljub vsem razumskim operacijam v predstavi odpre nezavedno ozadje, ki je ključno za globinsko dojemanje gledališke resničnosti.

03.10.2020 21:55
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Luigi Pirandello   Sicilija   teater   Rim   Šest oseb išče avtorja   SNG Nova Gorica   Mile Korun   Kazimir Koch   Paolo Magelli

Foto: Peter Uhan / SNG Nova Gorica

"Mile Korun ... je ustvaril eno najbolj celovitih in daljnosežnih sprememb, ki smo jim priča v slovenskem gledališkem modernizmu." (Kazimir Koch)

Čista radost je doživljati majske dneve na Siciliji pod vulkanom Etna. Še večja pa v obmorskem kraju Kaos v neposredni bližini Doline templjev. Kaos je rojstni kraj dramatika in nobelovca Luigija Pirandella (1863-1936), ki se nahaja v neposredni bližini Agrigenta na južni obali Sicilije. Težko si predstavljate preplet pastoralne miline z industrijskim polomom današnjega Kaosa. Navkljub ostri urbanizaciji na posestvu družine Pirandello še vedno vlada sredozemski vonj in duhovna napetost. Ko sem stal v osrednjem prostoru vile pred povečano fotografijo praizvedbe absurdistične drame Šest oseb išče avtorja (Sei personaggi in cerca d'autore), ki je bila posneta v rimskem gledališču Valle leta 1921, sem se v hipu preselil v zame ključno uprizoritev Pirandellovih dram nasploh. V predstavo Šest oseb išče avtorja v režiji Mileta Koruna. In nisem jih videl malo, med drugim tudi uprizoritvi Luce Ronconija in Anatolija Vasiljeva. Korunova predstava je bila uprizorjena v novogoriškem Primorskem dramskem gledališču (PDG) leta 1985.

 

Danes že vem, da je kar nekaj predstav profesorja Koruna, ki me določajo. Med njimi je zagotovo najpomembnejša Šest oseb išče avtorja. Uprizorjena je bila v obdobju njegovega doslednega redukcionizma, ko se je po umetniškem valu konceptualizacije šestdesetih in sedemdestih let zavestno, a na kratko odrekel svojemu arhitekturnemu talentu. Naučil me je dosledno upoštevati gledališko redukcijo (odvzemanje). Predstava Šest oseb išče avtorja se je odrekla teatrski iluziji v imenu najpomembnejšega v gledališču - dogodka v prostoru; bodisi absurdističnega, tragikomičnega ali vodvilskega. Predvsem dogodka, ki reflektira gledališče samo na sebi. Seveda je Miletu Korunu že vsebina Pirandellove dramske teksture narekovala ranomodernistični postopek, a je z radikalno invencijo presegel modernistično konvencijo - s kategorično gledališko gesto. Boljšega primera geste v umetnosti XX. stoletja na slovenskem odru ne poznam. Tudi v evropskih razsežnostih je neprecenljiva.

 

Po petintridesetih letih imam namen komentirati umetniško gesto Mileta Koruna v predstavi Šest oseb išče avtorja. Poleg tega pa bi vas rad opozoril, da bomo konec oktobra praznovali njegov dvaindevetdeseti rojstni dan. Tudi tej častitljivi letnici je posvečen moj komentar. Predstava Šest oseb išče avtorja mi je že po premieri potrdila vse najboljše, kar sem že sprejel od svojega učitelja na Akademiji. Tudi sicer me je spodbujal k duhovnemu plastenju gledališke umetnine, k gradnji notranje napetosti, ko se navkljub vsem razumskim operacijam v predstavi odpre nezavedno ozadje, ki je ključno za globinsko dojemanje gledališke resničnosti.

 

Gledališki mislec Kazimir Koch je leta 1996 zapisal, ko je povzemal slovenski teater v evropskem konstekstu, da je Korunov opus eden ključnih poglavji v zgodovini umetnosti in idej slovenskega teatra ... ustvaril je eno najbolj celovitih in daljnosežnih sprememb, ki smo jim priča v slovenskem gledališkem modernizmu ... Njegova duhovnost nenehno seva iz gledališke resničnosti odra proti avditoriju. Pri tem pa je zanjo popolnoma naravno, da je nasprotna vsemu pragmatičnemu, funkcionalnemu in ideologiziranemu. Za Koruna je gledališče simbolna obramba individualnosti in umetnikovih odločitev.

 

Smo v času pred radikalno gesto: Še danes ne vem, ali je bil Mile Korun v predstavi Šest oseb išče avtorja poleg režiserja predstave istočasno še v vlogi scenografa, kot to navajajo dokumenti, ali je bila v proces predstave kot scenograf vpletena še tretja oseba, s katero je opravil operacijo - radikalna gesta. Nekritično bom verjel dokumentom.

 

Korun je na vajah prek Pirandella razvijal in analiziral gledališko iluzijo, da bi v njej prepoznal neizogibno stanje negotovosti. V gledališču je na odru resnica najbolj dramatična kategorija. Ni močnješe energije od tiste, ko publika doživlja resnico. Med vajami je Mile Korun - režiser prek igralske absurdistične kanonade brez zadržkov praznil prostor. Korun - režiser je virtuozno uprizarjal negotovost. Skupaj s Pirandellom je rušil kontinuiteto dramske pripovedi, liki so oživljali prostor. Premiera se je približevala - scnografije pa še ni bilo. Gledališki aparat je čakal navodila od scenografa in režiserja, da bi lahko realiziral scenografijo. Bolj se je predstava približevala, bolj so igralci postajali edini dejavnik uprizoritve, v praznem prostoru, brez prostorskih opredelitev. Dramski liki so se razvijali sami od sebe, kot če bi jih absolut pognal in jih čez nekaj časa za vekomaj zapustil. Uprizarjali so popolnoma novo dojemanje sveta. Tako kot je Pirandellova absurdistična drama prva tekstura, ki uprizarjala teorijo relativnosti, je Korunova režija prva na slovenskem uprizrorila teorijo relativnosti. Einstein je Pirandellu po ogledu predstave Šest oseb išče avtorja dejal (Pozor! Apokrif): Navkljub vsemu sva midva sorodni duši.

 

Radikalna gesta: Vaje so se odvijale po produkcijskem zaporedju, scenografije pa ni bilo od nikoder. Mile Korun - režiser, je dal čez noč nalogo Miletu Korunu - scenografu, da se končno odloči, ali bo dodelil igralcem namišljen prostor ali le prazen oder. Naslednji dan je Mile Korun - scenograf potegnil z eni strani odra na drugo stran rdečo linjo varovalnega traku širine dvajsetih centimetrov. Rdečo linijo je namestil na višino igralčevih prsi. Linija je začela sama od sebe določati smer uprizarjanja. Radikalna gesta je vse spremnila. Čutni sijaj Korunove uprizoritvene ideje je tako dobil dvodelni igralni prostor za Šest oseb, ki iščejo avtorja. Bil je tako intenziven, da mi je skozi čas prekril vse igralske napore. Mile Korun je vedno znal na prav poseben način pozvati igralce v prizor. Zato lahko tiste, ki so igrali igro vlog, le naštejem po dokumentaciji (gledališki list). To so bili: Janez Starina, Ivo Barišič, Sandi Krošel, Tea Glažar, Dušanka Ristić, Dragica Kokot, Mira Lampe Vujičić, Valentina Vidmar, Breda Urbič, Stane Leban, Metka Franko, Jože Hrovat, Martin Turk, Matjaž Vrišnar, Sergej Ferari, Tone Šolar, Darko Komac, Zoran More. Naj imenujem še izvrstno kostumografinjo predstave Alenko Bartl in kongenialno koreografinjo Ksenjo Hribar. Dve odličnici med odličniki.

 

Po vzpostavitvi umetniške geste: Igralci so se po namestitvi rdeče črte premikali po prostoru vedno v odnosu do nje. Upoštevali so jo tudi pri podajanju dialogov. Vse skupaj je postala mešanica fantastičnega in realistično relativnega govora. Linija je razcepila prostor na dvoje: na spodaj in zgoraj. Vse je bilo prepojeno z absurdistično logiko.

 

Naj še enkrat ponovim: umetnost obstaja predvsem zaradi oblike. Način oblikovanja pa je živost sama, igralčeva živost. Večno vračanje k tistemu, česar še nikoli ni bilo. V drami doživljamo like, ki so prek avtorja dobili tako svoj stas kot svoj glas. Dramatik jih je kmalu zatem zapusti. Nepovratno so obsojeni sami nase oziroma na režim. Režiser pa jim je določil način nanašanja, ne pa obstajanja.

 

Digresija pred finalom: Naj vas na tem mestu opozorim, da še nisem gledal letošnje predstave Šest oseb išče avtorja, ki je bila uprizorjena februarja ravno tako odru, zdaj SNG Nova Gorica v režiji Paola Magellija, še enega velikega erudita evropskega teatra. Konec digresije.

 

V gledališki predstavi, kjer avtor, scenograf in režiser počasi izginjajo, postanejo igralci s svojimi liki nedokončani. S časoma začnejo svojo nenavadno pozicijo intenzivno utemeljevati. Oblikujejo predstavo znotraj predstave. Nastopi komično stanje, ki ga povzroči trk med iluzijo in resničnostjo. Absurdizem!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
2
Zaničuj ideologe, nacionaliste in rasiste. Vedno!
1
04.12.2021 21:00
Ukrajinsko-rusko-beloruska umetniška avantgarda je dobila svojo prvo teoretično knjigo že leta 1933. Izšla je v tedanjem ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kurz nas gleda, Slovenci smo daleč preveč popustljivi, ko gre za naše politike in njihove zlorabe!
27
02.12.2021 22:15
Domnevno kupovanje pristranskega medijskega poročanje in javnomnenjskih anket z davkoplačevalskim denarjem, kot papagajsko ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Will the Taliban curb drug trade, the economic backbone of Afghanistan?
13
01.12.2021 20:30
The Taliban involvement in drug trade was never a secret, however its dimension was never completely understood. Though they ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
O socrealizmu in katarzi: Nekaj desetletij v zgodovini norosti človeštva ne pomeni nič
20
29.11.2021 20:30
Vse življenje trdim, da je osnova tega sovraštva in zločinanevoščljivost. TudiKajnse je pokesal. Ah, da, trume ideologov se ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Omikron pred vrati: Ne bi rad napovedoval še veliko slabših časov, a se temu žal ne morem izogniti
17
28.11.2021 21:00
O novi različici seva SARS-Cov-2, ki so jo prvič odkrili 9. novembra v Južni Afriki, vemo še zelo malo. Svetovna zdravstvena ... Več.
Piše: Milan Krek
Sojenje Elizabeth Holmes: Ugasla zvezda Forbesove lestvice milijarderjev
8
28.11.2021 11:00
Prodor Elizabeth Holmes med smetano v Silicijevi dolini je bil bleščav v vseh ozirih in ni brez razloga spominjal na zvezdniški ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Tri vprašanja za ministrstvi moči in sile ali zakaj je gradnja NUK II in Digitalne nacionalne knjižnice nujna
9
27.11.2021 21:30
Za gradnjo NUK II smo vsi! Tako eni kot drugi, tako levi kot desni. Vsi vmes in mi anarhisti. Zakaj se zakonodajalci ne držijo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Rimljan v Emoni (1/2): Med vsemi ljubljanskimi aktivnostmi, za katere si ne bi nikoli mislil, da jih bom počel, je tudi tek
8
26.11.2021 21:00
Valerio Fabbri ni le italijanski novinar, ki živi in dela v Ljubljani, ampak je tudi tisti Rimljan, ki se je preselil v ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Zamolčana alternativa: Včasih se zdi, da mnogim ustreza nenehno izredno stanje, ker potem ni dialoga o resničnih problemih
18
25.11.2021 22:00
Volitve v Državni zbor se približujejo, kar se pozna v vse večji medijski histeriji, ki pa žal dodatno potencira preživeto ... Več.
Piše: Bojan Dobovšek
Velika koalicija: Politika niso predvolilne zaobljube o izključevanju, politika je umetnost možnega
15
24.11.2021 23:59
Ali je Slovenija že dovolj zrela za t.i. veliko koalicijo, bo osrednje vprašanje, s katerim se bosta soočili slovenska politika ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Gospod Šarec, spet vas opozarjam: Umirite se in ne grozite, koga vse boste zamenjali, saj veste, da bomo zamenjali vas; če ne prej, pa po štirih letih mandata!
16
23.11.2021 23:32
Prestopili smo mejo. Stanje je obupno in minister za zdravje kliče na pomoč vsakega, ki bi lahko pomagal. Iščemo tudi kadrovsko ... Več.
Piše: Milan Krek
Kot Romeo in Julija: Tragedija zamenjav dolgoletnih direktorjev državnih podjetij
16
21.11.2021 22:11
Bitka direktorjev državnih podjetij za ohranitev njihovih položajev me spominja na ljubezensko tragedijo Romeo in Julija. V svoj ... Več.
Piše: Ivan Simič
Hermann Nitsch v muzeju religij sredi poblaznelih relikvij
6
20.11.2021 21:30
Ravno Hermann Nitsch je študijski primer, v katerem vidimo, da ne obstaja dobra ali slaba umetnost, temveč umetnost, ki je blizu ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
"Nihče vam ne bo odgovoril, kam je šel dobiček od prodaje elektrike, tega ne boste nikoli izvedeli ..."
10
19.11.2021 20:58
Demokracija je, dobiti jasen odgovor na preprosto vprašanje 'Kam je šel dobiček od prodaje elektrike?' In demokracija je, ne se ... Več.
Piše: Miha Burger
KPK odgovarja Milanu Kreku: Izredne razmere ne morejo biti izgovor za odstopanje od načel javnega naročanja!
6
18.11.2021 19:00
Na portalu+ je bil 16. 11. 2021 objavljen komentar Milana Kreka z naslovom Virus nima partijske knjižice, udari vedno po vseh, ... Več.
Piše: Uredništvo
Slovenija povabljena na decembrski Vrh za demokracijo, Madžarska edina članica EU brez vabila
10
17.11.2021 21:22
Po nedavnem podnebnem vrhu na Škotskem, ki se je na žalost predvidljivo končal bolj z neuspehom kot uspehom, nas do konca leta ... Več.
Piše: Božo Cerar
Virus nima partijske knjižice, udari vedno po vseh, naših in vaših. To je preprosta logika narave, ki ni politično obarvana, ampak sloni na Darwinovih predpostavkah!
17
16.11.2021 20:11
Zdravniki se moramo boriti za zdravje in življenje in ne za smrt; pri nas mora biti življenje ljudi pred politično opredlitvijo ... Več.
Piše: Milan Krek
Po koncu svetovnega podnebnega vrha v Glasgowu: Načrt B ne obstaja!
11
14.11.2021 22:59
Donald J. Johnston je nekdanji generalni sekretar Organizacije za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD) in večkratni minister ... Več.
Piše: Donald J. Johnston
Skupaj naprej! Z lažno solidarnostjo in pogrebom etike bomo hitreje na cilju!
14
14.11.2021 11:00
V oddaji Skupaj naprej! niste izvedeli, da so Danci, Švedi, Švicarji, Nemci ali po novem tudi Avstralci, ki sicer doživljajo ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Leonid Šejka: Največja premetenost Satana je v tem, da nas je prepričal, da ne obstaja
8
13.11.2021 19:00
Zbolel sem za covidom, seveda sem bil pred tem cepljen. Kot večina, dvakrat. Menim, da je ravno cepljenje pomemben dejavnik, da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Velika koalicija: Politika niso predvolilne zaobljube o izključevanju, politika je umetnost možnega
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.754
02/
Kurz nas gleda, Slovenci smo daleč preveč popustljivi, ko gre za naše politike in njihove zlorabe!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.496
03/
Zamolčana alternativa: Včasih se zdi, da mnogim ustreza nenehno izredno stanje, ker potem ni dialoga o resničnih problemih
Bojan Dobovšek
Ogledov: 1.577
04/
O socrealizmu in katarzi: Nekaj desetletij v zgodovini norosti človeštva ne pomeni nič
Pavle Okorn
Ogledov: 1.535
05/
Sojenje Elizabeth Holmes: Ugasla zvezda Forbesove lestvice milijarderjev
Simona Rebolj
Ogledov: 1.592
06/
Omikron pred vrati: Ne bi rad napovedoval še veliko slabših časov, a se temu žal ne morem izogniti
Milan Krek
Ogledov: 1.253
07/
Tragedija na Soči: Za smrt desetletnega Jaše še nihče ni odgovarjal, kar je nov dokaz "vrhunskega" slovenskega pravosodja
Uredništvo
Ogledov: 979
08/
Gospod Šarec, spet vas opozarjam: Umirite se in ne grozite, koga vse boste zamenjali, saj veste, da bomo zamenjali vas; če ne prej, pa po štirih letih mandata!
Milan Krek
Ogledov: 2.227
09/
Will the Taliban curb drug trade, the economic backbone of Afghanistan?
Valerio Fabbri
Ogledov: 908
10/
Rimljan v Emoni (1/2): Med vsemi ljubljanskimi aktivnostmi, za katere si ne bi nikoli mislil, da jih bom počel, je tudi tek
Valerio Fabbri
Ogledov: 1.030