Komentar

Modernistična svetloba Mileta Koruna: Večno vračanje k tistemu, česar še nikoli ni bilo

Po petintridesetih letih imam namen komentirati umetniško gesto Mileta Koruna v predstavi Šest oseb išče avtorja. Poleg tega pa bi vas rad opozoril, da bomo konec oktobra praznovali njegov dvaindevetdeseti rojstni dan. Tudi tej častitljivi letnici je posvečen moj komentar. Predstava Šest oseb išče avtorja mi je že po premieri potrdila vse najboljše, kar sem že sprejel od svojega učitelja na Akademiji. Tudi sicer me je spodbujal k duhovnemu plastenju gledališke umetnine, k gradnji notranje napetosti, ko se navkljub vsem razumskim operacijam v predstavi odpre nezavedno ozadje, ki je ključno za globinsko dojemanje gledališke resničnosti.

03.10.2020 21:55
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Luigi Pirandello   Sicilija   teater   Rim   Šest oseb išče avtorja   SNG Nova Gorica   Mile Korun   Kazimir Koch   Paolo Magelli

Foto: Peter Uhan / SNG Nova Gorica

"Mile Korun ... je ustvaril eno najbolj celovitih in daljnosežnih sprememb, ki smo jim priča v slovenskem gledališkem modernizmu." (Kazimir Koch)

Čista radost je doživljati majske dneve na Siciliji pod vulkanom Etna. Še večja pa v obmorskem kraju Kaos v neposredni bližini Doline templjev. Kaos je rojstni kraj dramatika in nobelovca Luigija Pirandella (1863-1936), ki se nahaja v neposredni bližini Agrigenta na južni obali Sicilije. Težko si predstavljate preplet pastoralne miline z industrijskim polomom današnjega Kaosa. Navkljub ostri urbanizaciji na posestvu družine Pirandello še vedno vlada sredozemski vonj in duhovna napetost. Ko sem stal v osrednjem prostoru vile pred povečano fotografijo praizvedbe absurdistične drame Šest oseb išče avtorja (Sei personaggi in cerca d'autore), ki je bila posneta v rimskem gledališču Valle leta 1921, sem se v hipu preselil v zame ključno uprizoritev Pirandellovih dram nasploh. V predstavo Šest oseb išče avtorja v režiji Mileta Koruna. In nisem jih videl malo, med drugim tudi uprizoritvi Luce Ronconija in Anatolija Vasiljeva. Korunova predstava je bila uprizorjena v novogoriškem Primorskem dramskem gledališču (PDG) leta 1985.

 

Danes že vem, da je kar nekaj predstav profesorja Koruna, ki me določajo. Med njimi je zagotovo najpomembnejša Šest oseb išče avtorja. Uprizorjena je bila v obdobju njegovega doslednega redukcionizma, ko se je po umetniškem valu konceptualizacije šestdesetih in sedemdestih let zavestno, a na kratko odrekel svojemu arhitekturnemu talentu. Naučil me je dosledno upoštevati gledališko redukcijo (odvzemanje). Predstava Šest oseb išče avtorja se je odrekla teatrski iluziji v imenu najpomembnejšega v gledališču - dogodka v prostoru; bodisi absurdističnega, tragikomičnega ali vodvilskega. Predvsem dogodka, ki reflektira gledališče samo na sebi. Seveda je Miletu Korunu že vsebina Pirandellove dramske teksture narekovala ranomodernistični postopek, a je z radikalno invencijo presegel modernistično konvencijo - s kategorično gledališko gesto. Boljšega primera geste v umetnosti XX. stoletja na slovenskem odru ne poznam. Tudi v evropskih razsežnostih je neprecenljiva.

 

Po petintridesetih letih imam namen komentirati umetniško gesto Mileta Koruna v predstavi Šest oseb išče avtorja. Poleg tega pa bi vas rad opozoril, da bomo konec oktobra praznovali njegov dvaindevetdeseti rojstni dan. Tudi tej častitljivi letnici je posvečen moj komentar. Predstava Šest oseb išče avtorja mi je že po premieri potrdila vse najboljše, kar sem že sprejel od svojega učitelja na Akademiji. Tudi sicer me je spodbujal k duhovnemu plastenju gledališke umetnine, k gradnji notranje napetosti, ko se navkljub vsem razumskim operacijam v predstavi odpre nezavedno ozadje, ki je ključno za globinsko dojemanje gledališke resničnosti.

 

Gledališki mislec Kazimir Koch je leta 1996 zapisal, ko je povzemal slovenski teater v evropskem konstekstu, da je Korunov opus eden ključnih poglavji v zgodovini umetnosti in idej slovenskega teatra ... ustvaril je eno najbolj celovitih in daljnosežnih sprememb, ki smo jim priča v slovenskem gledališkem modernizmu ... Njegova duhovnost nenehno seva iz gledališke resničnosti odra proti avditoriju. Pri tem pa je zanjo popolnoma naravno, da je nasprotna vsemu pragmatičnemu, funkcionalnemu in ideologiziranemu. Za Koruna je gledališče simbolna obramba individualnosti in umetnikovih odločitev.

 

Smo v času pred radikalno gesto: Še danes ne vem, ali je bil Mile Korun v predstavi Šest oseb išče avtorja poleg režiserja predstave istočasno še v vlogi scenografa, kot to navajajo dokumenti, ali je bila v proces predstave kot scenograf vpletena še tretja oseba, s katero je opravil operacijo - radikalna gesta. Nekritično bom verjel dokumentom.

 

Korun je na vajah prek Pirandella razvijal in analiziral gledališko iluzijo, da bi v njej prepoznal neizogibno stanje negotovosti. V gledališču je na odru resnica najbolj dramatična kategorija. Ni močnješe energije od tiste, ko publika doživlja resnico. Med vajami je Mile Korun - režiser prek igralske absurdistične kanonade brez zadržkov praznil prostor. Korun - režiser je virtuozno uprizarjal negotovost. Skupaj s Pirandellom je rušil kontinuiteto dramske pripovedi, liki so oživljali prostor. Premiera se je približevala - scnografije pa še ni bilo. Gledališki aparat je čakal navodila od scenografa in režiserja, da bi lahko realiziral scenografijo. Bolj se je predstava približevala, bolj so igralci postajali edini dejavnik uprizoritve, v praznem prostoru, brez prostorskih opredelitev. Dramski liki so se razvijali sami od sebe, kot če bi jih absolut pognal in jih čez nekaj časa za vekomaj zapustil. Uprizarjali so popolnoma novo dojemanje sveta. Tako kot je Pirandellova absurdistična drama prva tekstura, ki uprizarjala teorijo relativnosti, je Korunova režija prva na slovenskem uprizrorila teorijo relativnosti. Einstein je Pirandellu po ogledu predstave Šest oseb išče avtorja dejal (Pozor! Apokrif): Navkljub vsemu sva midva sorodni duši.

 

Radikalna gesta: Vaje so se odvijale po produkcijskem zaporedju, scenografije pa ni bilo od nikoder. Mile Korun - režiser, je dal čez noč nalogo Miletu Korunu - scenografu, da se končno odloči, ali bo dodelil igralcem namišljen prostor ali le prazen oder. Naslednji dan je Mile Korun - scenograf potegnil z eni strani odra na drugo stran rdečo linjo varovalnega traku širine dvajsetih centimetrov. Rdečo linijo je namestil na višino igralčevih prsi. Linija je začela sama od sebe določati smer uprizarjanja. Radikalna gesta je vse spremnila. Čutni sijaj Korunove uprizoritvene ideje je tako dobil dvodelni igralni prostor za Šest oseb, ki iščejo avtorja. Bil je tako intenziven, da mi je skozi čas prekril vse igralske napore. Mile Korun je vedno znal na prav poseben način pozvati igralce v prizor. Zato lahko tiste, ki so igrali igro vlog, le naštejem po dokumentaciji (gledališki list). To so bili: Janez Starina, Ivo Barišič, Sandi Krošel, Tea Glažar, Dušanka Ristić, Dragica Kokot, Mira Lampe Vujičić, Valentina Vidmar, Breda Urbič, Stane Leban, Metka Franko, Jože Hrovat, Martin Turk, Matjaž Vrišnar, Sergej Ferari, Tone Šolar, Darko Komac, Zoran More. Naj imenujem še izvrstno kostumografinjo predstave Alenko Bartl in kongenialno koreografinjo Ksenjo Hribar. Dve odličnici med odličniki.

 

Po vzpostavitvi umetniške geste: Igralci so se po namestitvi rdeče črte premikali po prostoru vedno v odnosu do nje. Upoštevali so jo tudi pri podajanju dialogov. Vse skupaj je postala mešanica fantastičnega in realistično relativnega govora. Linija je razcepila prostor na dvoje: na spodaj in zgoraj. Vse je bilo prepojeno z absurdistično logiko.

 

Naj še enkrat ponovim: umetnost obstaja predvsem zaradi oblike. Način oblikovanja pa je živost sama, igralčeva živost. Večno vračanje k tistemu, česar še nikoli ni bilo. V drami doživljamo like, ki so prek avtorja dobili tako svoj stas kot svoj glas. Dramatik jih je kmalu zatem zapusti. Nepovratno so obsojeni sami nase oziroma na režim. Režiser pa jim je določil način nanašanja, ne pa obstajanja.

 

Digresija pred finalom: Naj vas na tem mestu opozorim, da še nisem gledal letošnje predstave Šest oseb išče avtorja, ki je bila uprizorjena februarja ravno tako odru, zdaj SNG Nova Gorica v režiji Paola Magellija, še enega velikega erudita evropskega teatra. Konec digresije.

 

V gledališki predstavi, kjer avtor, scenograf in režiser počasi izginjajo, postanejo igralci s svojimi liki nedokončani. S časoma začnejo svojo nenavadno pozicijo intenzivno utemeljevati. Oblikujejo predstavo znotraj predstave. Nastopi komično stanje, ki ga povzroči trk med iluzijo in resničnostjo. Absurdizem!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
2
Uredniški komentar: Če bi bil Trump ameriški predsednik, Putin ne bi razmišljal o Ukrajini
20
10.08.2022 23:45
Zakaj je Donald Trump lahko ključ do rešitve vojne v Ukrajini? Ker je nekonvencionalni politik z mentaliteto trgovca in ker je ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Enotnost Evropske unije in Zahoda glede Ukrajine ogrožajo pozivi k "miru za vsako ceno"
18
05.08.2022 20:00
Februarja letos sem ob odločni in enotni reakciji Evropske unije na rusko invazijo na Ukrajino na tem mestu zapisal, da je ... Več.
Piše: Božo Cerar
Portret leve razvajenke: Ali sonce res vzhaja na vzhodu in zahaja na zahodu?
14
04.08.2022 20:00
Oseba, o kateri nameravam napisati nekaj opazk, je bila rojena v družini, ki po vseh lastnostih sodi v t.i. novi razred , kakor ... Več.
Piše: Denis Poniž
Roko na srce, Slovenci nimajo pojma, kaj so nevladne organizacije in civilna družba
10
03.08.2022 23:45
Strategi t.i. levice so že zdavnaj ugotovili, da jim ta nedorečenost okrog nevladnih organizacij in civilne družbe silno ... Več.
Piše: Miha Burger
Nepotrebno, škodljivo in populistično davčno maščevanje "bogatejšemu sloju"
16
02.08.2022 23:00
Vladni predlog kar štirih zakonskih sprememb na področju davkov, kar mediji ljubkovalno imenujejo davčna reforma, že na prvi ... Več.
Piše: Ivan Simič
Premierjeva čustva, neobdavčene denarne nagrade za gasilce in vsemogočni nevladniki
14
01.08.2022 22:00
Predsednik Golob, vseeno hvala za vaš trud. Uspeli ste opozoriti na potrebe gasilcev in to je dobro. Upam, da vam uspe ... Več.
Piše: Milan Krek
Evropska unija v svetu 21. stoletja bo morala spremeniti sistem odločanja, ali pa je čez desetletje ne bo več
7
24.07.2022 22:55
Povojno obdobje je svet upravljala skupina G7, v kateri so se znašle najrazvitejše države. V samo nekaj letih ali celo mesecih ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
Genialni minister Loredan bi 18 mesecev delal stresni test zdravstva za pol milijarde evrov, največja slovenska občina pa je ponoči brez dežurnega zdravnika
15
24.07.2022 00:00
Minister za zdravje Danijel Bešič Loredan se je odločil in večkrat povedal celemu svetu, da bo v prvih 18. mesecih mandata s ... Več.
Piše: Milan Krek
Ne razumem ljudi, ki svoje življenje in svojo moč izkoriščajo za obtoževanje in uničevanje drugih
8
20.07.2022 20:00
Ne razumem posameznikov, ki jim visoke pozicije tako udarijo v glavo, da izgubijo razsodnost in namesto da bi svoje delo ... Več.
Piše: Ivan Simič
Loredanov zakon o interventnih ukrepih v zdravstvu ali kako bo Aleš Šabeder nadzoroval tri klonirane Šabedre
10
17.07.2022 22:45
Loredanov zakon prinaša tudi poseben urad, Urad za nadzor kakovosti in nabav v zdravstvu, ki naj bi med drugim nadziral ... Več.
Piše: Milan Krek
Duh stalinizma in rentgenska slika Ruske kapelice v globokem vesolju
26
16.07.2022 18:00
Levica, ki je trenutno na oblasti oziroma misli, da je, še vedno ni naredila domače naloge in preštudirala zgodovine zapletenih ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Stop za avtokracijo: "Važna je vsaka gesta, vsaka beseda, vsaka akcija, da se prepreči avtokracija kjerkoli v svetu!"
15
12.07.2022 22:00
Dobro in koristno bi bilo, če bi vsak državljan sveta, ki ima idejo, kako zmanjšati možnost nastanka avtokracije, to tudi ... Več.
Piše: Miha Burger
Novi generalni direktor NIJZ Branko Gabrovec si je dal zlakirati tla v pisarni, da bo lažje plesal
15
11.07.2022 22:41
Ko sem si želel 4. julija, preden sem predal posle, še zadnjič ogledati svojo pisarno na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje, ... Več.
Piše: Milan Krek
Obstaja veliko stvari, ki so pomembne v svobodni družbi. Izbira je ena izmed njih.
6
10.07.2022 22:00
O tem, kako pomembna je izbira, se po mojem mnenju premalo govori.Najbolj očitno je v ključni moči, ki jo imajo volivci pri ... Več.
Piše: Keith Miles
Urška Klakočar Zupančič je najšibkejši člen sedanje oblasti. Skrbi me zanjo.
27
06.07.2022 18:00
Janez Janša in njegovi verniki so bili neotesani, pa je narod raje dvignil pesti za Gibanje Svoboda. Robert Golob, predsednik ... Več.
Piše: Ana Jud
Pričevanje iz prve roke: Kako je bil Milan Krek prisiljen odstopiti kot generalni direktor NIJZ
26
04.07.2022 21:25
Seveda je moj odstop zoper vsa pravila vodenja, a tako pač je. Če se politika odloči, da moraš oditi, saj edino ona ve, kaj je ... Več.
Piše: Milan Krek
Prvih 100 dni vlade: "Ugrabljeni" premier, amaterski komunikatorji in naftna apokalipsa
12
28.06.2022 20:00
Ljudje bi lahko razumeli, da se zgodijo problemi z derivati, s sprejemanjem nepremišljenih predlogov zakonov in podobno, če jim ... Več.
Piše: Gregor Kos
Gospod premier, obljubili ste nam, da bomo živeli v svobodi in da nikogar ne boste maltretirali. Žal prvi tedni ne kažejo tega!
14
26.06.2022 21:35
Odstopil sem po imenovanju novega ministra za finance in to zaradi tega, ker imam svoj ponos in ne dovolim, da kdor koli ... Več.
Piše: Ivan Simič
Zdaj je jasno: Izvolili smo ljudi, ki ne sodijo v hram demokracije, ampak v kakšno zakotno špelunko ali zidanico
27
25.06.2022 21:48
Proslava ne more biti kronotop za razkazovanje nekega hudo poškodovanega ega, za zasebno poplesavanje in nasmihanje v slogu ... Več.
Piše: Denis Poniž
Deset neprijetnih vprašanj, ki bi si jih morala zastaviti slovenska desnica
35
23.06.2022 21:50
Če je celotna desna politična opcija odvisna le od ene osebe in v tridesetih letih ni bila sposobna proizvesti novega voditelja, ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Portret leve razvajenke: Ali sonce res vzhaja na vzhodu in zahaja na zahodu?
Denis Poniž
Ogledov: 2.289
02/
Nepotrebno, škodljivo in populistično davčno maščevanje "bogatejšemu sloju"
Ivan Simič
Ogledov: 1.690
03/
Roko na srce, Slovenci nimajo pojma, kaj so nevladne organizacije in civilna družba
Miha Burger
Ogledov: 1.598
04/
Premierjeva čustva, neobdavčene denarne nagrade za gasilce in vsemogočni nevladniki
Milan Krek
Ogledov: 1.557
05/
Enotnost Evropske unije in Zahoda glede Ukrajine ogrožajo pozivi k "miru za vsako ceno"
Božo Cerar
Ogledov: 1.420
06/
Uredniški komentar: Če bi bil Trump ameriški predsednik, Putin ne bi razmišljal o Ukrajini
Dejan Steinbuch
Ogledov: 984
07/
Protiamerikanizem in ruska propaganda v Grčiji
George X. Protopapas
Ogledov: 1.093
08/
Pravoslavna verska vojna: Hudičev pakt med patriarhom Kirilom in predsednikom Putinom
Maksimiljan Fras
Ogledov: 938
09/
Panika je odveč, dvigovanje obrestnih mer ne bo prav dosti obremenilo slovenskega proračuna
Bine Kordež
Ogledov: 635
10/
Pro et contra: "Rusi bodo šli do konca, pa naj stane, kar hoče. Za ceno tretje svetovne vojne, če je treba."
Marko Golob
Ogledov: 3.158