Komentar

Modernistična svetloba Mileta Koruna: Večno vračanje k tistemu, česar še nikoli ni bilo

Po petintridesetih letih imam namen komentirati umetniško gesto Mileta Koruna v predstavi Šest oseb išče avtorja. Poleg tega pa bi vas rad opozoril, da bomo konec oktobra praznovali njegov dvaindevetdeseti rojstni dan. Tudi tej častitljivi letnici je posvečen moj komentar. Predstava Šest oseb išče avtorja mi je že po premieri potrdila vse najboljše, kar sem že sprejel od svojega učitelja na Akademiji. Tudi sicer me je spodbujal k duhovnemu plastenju gledališke umetnine, k gradnji notranje napetosti, ko se navkljub vsem razumskim operacijam v predstavi odpre nezavedno ozadje, ki je ključno za globinsko dojemanje gledališke resničnosti.

03.10.2020 21:55
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Luigi Pirandello   Sicilija   teater   Rim   Šest oseb išče avtorja   SNG Nova Gorica   Mile Korun   Kazimir Koch   Paolo Magelli

Foto: Peter Uhan / SNG Nova Gorica

"Mile Korun ... je ustvaril eno najbolj celovitih in daljnosežnih sprememb, ki smo jim priča v slovenskem gledališkem modernizmu." (Kazimir Koch)

Čista radost je doživljati majske dneve na Siciliji pod vulkanom Etna. Še večja pa v obmorskem kraju Kaos v neposredni bližini Doline templjev. Kaos je rojstni kraj dramatika in nobelovca Luigija Pirandella (1863-1936), ki se nahaja v neposredni bližini Agrigenta na južni obali Sicilije. Težko si predstavljate preplet pastoralne miline z industrijskim polomom današnjega Kaosa. Navkljub ostri urbanizaciji na posestvu družine Pirandello še vedno vlada sredozemski vonj in duhovna napetost. Ko sem stal v osrednjem prostoru vile pred povečano fotografijo praizvedbe absurdistične drame Šest oseb išče avtorja (Sei personaggi in cerca d'autore), ki je bila posneta v rimskem gledališču Valle leta 1921, sem se v hipu preselil v zame ključno uprizoritev Pirandellovih dram nasploh. V predstavo Šest oseb išče avtorja v režiji Mileta Koruna. In nisem jih videl malo, med drugim tudi uprizoritvi Luce Ronconija in Anatolija Vasiljeva. Korunova predstava je bila uprizorjena v novogoriškem Primorskem dramskem gledališču (PDG) leta 1985.

 

Danes že vem, da je kar nekaj predstav profesorja Koruna, ki me določajo. Med njimi je zagotovo najpomembnejša Šest oseb išče avtorja. Uprizorjena je bila v obdobju njegovega doslednega redukcionizma, ko se je po umetniškem valu konceptualizacije šestdesetih in sedemdestih let zavestno, a na kratko odrekel svojemu arhitekturnemu talentu. Naučil me je dosledno upoštevati gledališko redukcijo (odvzemanje). Predstava Šest oseb išče avtorja se je odrekla teatrski iluziji v imenu najpomembnejšega v gledališču - dogodka v prostoru; bodisi absurdističnega, tragikomičnega ali vodvilskega. Predvsem dogodka, ki reflektira gledališče samo na sebi. Seveda je Miletu Korunu že vsebina Pirandellove dramske teksture narekovala ranomodernistični postopek, a je z radikalno invencijo presegel modernistično konvencijo - s kategorično gledališko gesto. Boljšega primera geste v umetnosti XX. stoletja na slovenskem odru ne poznam. Tudi v evropskih razsežnostih je neprecenljiva.

 

Po petintridesetih letih imam namen komentirati umetniško gesto Mileta Koruna v predstavi Šest oseb išče avtorja. Poleg tega pa bi vas rad opozoril, da bomo konec oktobra praznovali njegov dvaindevetdeseti rojstni dan. Tudi tej častitljivi letnici je posvečen moj komentar. Predstava Šest oseb išče avtorja mi je že po premieri potrdila vse najboljše, kar sem že sprejel od svojega učitelja na Akademiji. Tudi sicer me je spodbujal k duhovnemu plastenju gledališke umetnine, k gradnji notranje napetosti, ko se navkljub vsem razumskim operacijam v predstavi odpre nezavedno ozadje, ki je ključno za globinsko dojemanje gledališke resničnosti.

 

Gledališki mislec Kazimir Koch je leta 1996 zapisal, ko je povzemal slovenski teater v evropskem konstekstu, da je Korunov opus eden ključnih poglavji v zgodovini umetnosti in idej slovenskega teatra ... ustvaril je eno najbolj celovitih in daljnosežnih sprememb, ki smo jim priča v slovenskem gledališkem modernizmu ... Njegova duhovnost nenehno seva iz gledališke resničnosti odra proti avditoriju. Pri tem pa je zanjo popolnoma naravno, da je nasprotna vsemu pragmatičnemu, funkcionalnemu in ideologiziranemu. Za Koruna je gledališče simbolna obramba individualnosti in umetnikovih odločitev.

 

Smo v času pred radikalno gesto: Še danes ne vem, ali je bil Mile Korun v predstavi Šest oseb išče avtorja poleg režiserja predstave istočasno še v vlogi scenografa, kot to navajajo dokumenti, ali je bila v proces predstave kot scenograf vpletena še tretja oseba, s katero je opravil operacijo - radikalna gesta. Nekritično bom verjel dokumentom.

 

Korun je na vajah prek Pirandella razvijal in analiziral gledališko iluzijo, da bi v njej prepoznal neizogibno stanje negotovosti. V gledališču je na odru resnica najbolj dramatična kategorija. Ni močnješe energije od tiste, ko publika doživlja resnico. Med vajami je Mile Korun - režiser prek igralske absurdistične kanonade brez zadržkov praznil prostor. Korun - režiser je virtuozno uprizarjal negotovost. Skupaj s Pirandellom je rušil kontinuiteto dramske pripovedi, liki so oživljali prostor. Premiera se je približevala - scnografije pa še ni bilo. Gledališki aparat je čakal navodila od scenografa in režiserja, da bi lahko realiziral scenografijo. Bolj se je predstava približevala, bolj so igralci postajali edini dejavnik uprizoritve, v praznem prostoru, brez prostorskih opredelitev. Dramski liki so se razvijali sami od sebe, kot če bi jih absolut pognal in jih čez nekaj časa za vekomaj zapustil. Uprizarjali so popolnoma novo dojemanje sveta. Tako kot je Pirandellova absurdistična drama prva tekstura, ki uprizarjala teorijo relativnosti, je Korunova režija prva na slovenskem uprizrorila teorijo relativnosti. Einstein je Pirandellu po ogledu predstave Šest oseb išče avtorja dejal (Pozor! Apokrif): Navkljub vsemu sva midva sorodni duši.

 

Radikalna gesta: Vaje so se odvijale po produkcijskem zaporedju, scenografije pa ni bilo od nikoder. Mile Korun - režiser, je dal čez noč nalogo Miletu Korunu - scenografu, da se končno odloči, ali bo dodelil igralcem namišljen prostor ali le prazen oder. Naslednji dan je Mile Korun - scenograf potegnil z eni strani odra na drugo stran rdečo linjo varovalnega traku širine dvajsetih centimetrov. Rdečo linijo je namestil na višino igralčevih prsi. Linija je začela sama od sebe določati smer uprizarjanja. Radikalna gesta je vse spremnila. Čutni sijaj Korunove uprizoritvene ideje je tako dobil dvodelni igralni prostor za Šest oseb, ki iščejo avtorja. Bil je tako intenziven, da mi je skozi čas prekril vse igralske napore. Mile Korun je vedno znal na prav poseben način pozvati igralce v prizor. Zato lahko tiste, ki so igrali igro vlog, le naštejem po dokumentaciji (gledališki list). To so bili: Janez Starina, Ivo Barišič, Sandi Krošel, Tea Glažar, Dušanka Ristić, Dragica Kokot, Mira Lampe Vujičić, Valentina Vidmar, Breda Urbič, Stane Leban, Metka Franko, Jože Hrovat, Martin Turk, Matjaž Vrišnar, Sergej Ferari, Tone Šolar, Darko Komac, Zoran More. Naj imenujem še izvrstno kostumografinjo predstave Alenko Bartl in kongenialno koreografinjo Ksenjo Hribar. Dve odličnici med odličniki.

 

Po vzpostavitvi umetniške geste: Igralci so se po namestitvi rdeče črte premikali po prostoru vedno v odnosu do nje. Upoštevali so jo tudi pri podajanju dialogov. Vse skupaj je postala mešanica fantastičnega in realistično relativnega govora. Linija je razcepila prostor na dvoje: na spodaj in zgoraj. Vse je bilo prepojeno z absurdistično logiko.

 

Naj še enkrat ponovim: umetnost obstaja predvsem zaradi oblike. Način oblikovanja pa je živost sama, igralčeva živost. Večno vračanje k tistemu, česar še nikoli ni bilo. V drami doživljamo like, ki so prek avtorja dobili tako svoj stas kot svoj glas. Dramatik jih je kmalu zatem zapusti. Nepovratno so obsojeni sami nase oziroma na režim. Režiser pa jim je določil način nanašanja, ne pa obstajanja.

 

Digresija pred finalom: Naj vas na tem mestu opozorim, da še nisem gledal letošnje predstave Šest oseb išče avtorja, ki je bila uprizorjena februarja ravno tako odru, zdaj SNG Nova Gorica v režiji Paola Magellija, še enega velikega erudita evropskega teatra. Konec digresije.

 

V gledališki predstavi, kjer avtor, scenograf in režiser počasi izginjajo, postanejo igralci s svojimi liki nedokončani. S časoma začnejo svojo nenavadno pozicijo intenzivno utemeljevati. Oblikujejo predstavo znotraj predstave. Nastopi komično stanje, ki ga povzroči trk med iluzijo in resničnostjo. Absurdizem!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
2
Polemika: Neustavnost ni osebna odgovornost "posameznikov iz Fursa", ampak tistih poslancev državnega zbora, ki so sporno novelo zakona o davčnem postopku podprli!
4
25.10.2020 11:00
Ta prispevek je odziv na nedavno javno mnenje Ivana Simiča, ki je bilo 20. oktobra 2020 pod naslovom Koliko solz, besed obupa, ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Vsi smo del razvoja razsvetljenskega sveta, ki nas brani pred religioznimi in ideološkimi patologijami.
2
24.10.2020 21:00
Maska je vodilni specializiran medij, namenjen scenski umetnosti v Srednji Evropi, ki vseobsežno obravnava izbrane teme in jih v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Življenje je kredit in debet, za vsakim dejanjem pa nepredvidena posledica ...
6
23.10.2020 21:00
Debet in kredit res pomenita ravnotežje in to je tisto, kar potrebujemo v tem trenutku, ko se spopadamo s pandemijo novega ... Več.
Piše: Keith Miles
Vse je narobe, vse je slabo ... (O programu Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo)
11
22.10.2020 21:20
Izhodišča za program Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo je dokument, v katerem avtorji po začetni oceni stanja v ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zakaj je med ljudmi vse več jeze ... in kaj narediti, da bi je bilo manj
13
21.10.2020 20:00
Ko v skupnost udari huda kognitivna disonanca, sta možnosti samo dve. Kakšna razpade na plemena, ki se najprej zmerjajo, potem ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
26
20.10.2020 21:00
Nastopil je čas za imena odgovornih za blamažo Fursa, za uničena življenja, za uničene družine, za (ne)znane bolezni, za vse ... Več.
Piše: Ivan Simič
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
8
19.10.2020 22:45
Vsak dan smo bližje trenutku, ko ne bo imelo več nobenega smisla iskati razlogov in krivcev za to, da smo kot država in nacija ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
22
18.10.2020 20:28
Slovenija se sooča s silovitim drugim valom Covida. Lahko bi rekli, da je bila naša fašistoidna vlada očitkom navkljub premalo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
19
18.10.2020 11:00
Naš predsednik vlade javnost redko sploh ogovori. Popolno nasprotje komunikacije in odnosa do državljanov, kakršnega vodi na ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kvartet med epidemijo: Predstava, ki je ne bo nihče nikoli videl
2
17.10.2020 20:40
Pred menoj je knjiga, namenjena predstavi, ki je ne bo nihče nikoli videl. Knjiga je posebne vrste umetniško delo, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
18
14.10.2020 21:30
Neverjetno, ampak Karl V. Erjavec je ponovno postal predsednik upokojenske stranke še pred formalnim kongresom stranke, ki bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vse skupaj: O preteklosti in prihodnosti, medijih in protivladni histeriji
8
13.10.2020 21:00
Po tridesetih letih in ne glede na volilni sistem bo potrebno rehabilitirati konservativni in konstruktivni del slovenskega ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Pasti rebalansa 2020: Koliko denarja za novi koronavirus bo požrla t.i. globoka država?
3
11.10.2020 22:40
Oblast se ni odločila le za ohranjanje stabilnosti velikih sistemov in kapitala, temveč je delovala na planu ohranitve ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Jože P. Damijan ne more biti KUL, če ženske zmerja s kurbami in vladi očita, da je fašistoidna?
16
11.10.2020 21:00
Slovenija je končno dobila načelno koalicijo, ki lahko prepreči zdrs v iliberalno demokracijo. Koalicija ustavnega loka (KUL) bo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Elektrike ni. Vse je samo - magnetizem.
4
10.10.2020 21:00
V petindvajsetih letih odkar je zaključil svoje izobraževanje naSchool of Audio EngineeringvAmsterdamu, se je izoblikoval v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Drugi val je udaril med nas, čaka nas dolga in težka zima!?
17
09.10.2020 00:00
Navdušeno navijanje za Rogliča in Pogačarja v drugi polovici septembra je krivuljo okužb z novim koronavirusom že pred desetimi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kratek esej o plačah: Je nagrajevanje v Sloveniji pošteno in pravično?
3
07.10.2020 21:59
Ena najbolj pogostih debat bo vedno o poštenem in pravičnem nagrajevanju in obdavčevanju dohodkov. Pri tem si seveda poštenost ... Več.
Piše: Bine Kordež
Dnevnik iz karantene: Prvo neposredno bitko s koronavirusom smo dobili, a vojna bo še prekleto dolga.
4
06.10.2020 21:44
Dan po koncu karantene je oblačen, a za nas sije sonce. Stran od množic se sprehodimo po mestu in uživamo na svobodi. Čakamo na ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Bi Trumpova zmaga na novembrskih volitvah res prinesla konec sveta, kot ga poznamo?
7
04.10.2020 23:00
Komentar smo prejeli nekaj ur pred uradnim sporočilom iz Bele hiše, da je bil predsednik Donald Trump pozitiven na testu za ... Več.
Piše: Božo Cerar
Pismeni, polpismeni in nepismeni: Če ne bomo brali, nas bo pač pobralo
8
04.10.2020 11:00
Po bralni pismenosti odraslih se Slovenci spotikamo na dnu lestvice razvitih držav, ki so članice združenja OECD. Najbolj ... Več.
Piše: Simona Rebolj
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
Ivan Simič
Ogledov: 4.668
02/
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.465
03/
Zakaj je med ljudmi vse več jeze ... in kaj narediti, da bi je bilo manj
Kristijan Musek Lešnik
Ogledov: 2.266
04/
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.126
05/
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
Simona Rebolj
Ogledov: 2.325
06/
Afera mazači: Odprto pismo nekemu poslancu
Domen Gorenšek
Ogledov: 2.153
07/
Znani televizijski voditelj na CNN po le treh mesecih izgubil imunost na Covid-19!
Uredništvo
Ogledov: 1.953
08/
Vse je narobe, vse je slabo ... (O programu Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo)
Bine Kordež
Ogledov: 1.263
09/
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 4.107
10/
Življenje je kredit in debet, za vsakim dejanjem pa nepredvidena posledica ...
Keith Miles
Ogledov: 901