Komentar

Kvartet med epidemijo: Predstava, ki je ne bo nihče nikoli videl

Pred menoj je knjiga, namenjena predstavi, ki je ne bo nihče nikoli videl. Knjiga je posebne vrste umetniško delo, ki manifestira izčiščena stališča najmlajše gledališke generacije. Izvrstno jo je zmontirala in skonstruirala intermedijska umetnica Metka Golec. Knjiga, ki je namenjena predstavi, ki jih ne bo nihče od gledalcev videl, je manifest najnovejše občutljivosti, je generacijski presek umetniške psihodinamike, izražene v trenutku intenzivne virusne prisotnosti. Gledališka koletktivna dinamika pa je bila postavljena v ozadje.

17.10.2020 20:40
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Heiner Müller   Metka Golec   Kvartet / Nova realnost   AGRFT   Jernej Lorenci   Laclos   Nevarna razmerja   Bertolt Brecht   gledališče   Tina Resman   Gaja Filač   Jure Žavbi   Klemen Kovačič   Klara Kuk   Gašper Lovrec   Lea Mihevc   Filip Mramor   Domen Novak   Ivana Percan Kodarin   Iva Štefanija Slosar   Veronika Železnik   Blaž Dolenc.

Foto: Youtube

Nič več dramskega dialoga, ki konstruira demokratičen svet. Le operni monologi.

Naslov knjige je Kvartet / nova realnost. Študentje III. letnika dramske igre, režije in dramaturgije AGRFT, letnik 2019/2020, so v karanteni proizvedli vsak svojo predstavo z namenom, da jo bodo odigrali za kamero in jo v zadnjem koraku prenesli prek fotofreezov (Fran besede ne zazana) v obliko knjige. Pod vodstvom izrednega profesorja Jerneja Lorencija in docenta Branka Jordana so se odločili za gledališko samoopazovanje v pogojih samoizolacije s pomočjo dramske teksture Heinerja Müllerja z naslovom Kvartet. To je dramsko besedilo za dva igralca in niz vlog, ki jih lahko igra tudi samo en igralec.

 

To sredo je njihov napor rezultiral na Borštnikovem srečanju v programu Študentsko gledališče v obliki razstave, predstave Kvartet (odlična Lea Mihevc in Blaž Dolenc v režiji Žive Bizovičar) in knjige Kvartet / nova realnost. Komentar bom usmeril v samoopazovanje študentov gledališke igre v njihovih izoliranih, intimnih svetovih. Reflektiral bom knjigo Kvartet / nova realnost.

 

Gledališče je vse, kar gledamo v absolutnem zdaj. Na tem svetu šteje le užitek igranja vlog, izreče protagonist neke druge dramske strukture Heinerja Müllerja. Knjiga Kvartet / nova realnost je skonstruirana iz fotografij / fotofreezov, tekstualnih refleksov, izjav dneva, dnevniških zapisov iz časa prvega vala virusne resničnosti. Pred nami se v knjigi vrstijo dnevi od meseca februarja do julija. Študentje in študentke so se v svojih bivalnih prostorih snemali med transformacijskim procesom. Dokumentirali so svoj pandemični čas. Uprizarjali so obsesije, izhajajoče iz Müllerjevega postmodernističnega remek dela. Skoraj vse kar so posneli, je izhajalo iz virusne gledališke napetosti. Bili so sami s seboj in istočasno v dramski situaciji: Jaz sem markiza De Merteuil on je vikont da Valmont.

 

Dramsko besedilo za transformacijsko proceduro ni moglo biti bolje izbrano. Bodoči gledališki profesionalci so se med procesom prek aplikacije zoom prepletali z obema profesorjema. Dramska tekstura, sestavljena iz Müllerjevih arij, je študentom igre omogočala izhodišča za razuzdanosti vseh vrst. Tema in motiv Müllerjevega besedila sta namreč dekadenca in oblastniška perverznost, ki sta značilna za vsa krizna stanja. Oblast se rada v času krize narcisistično samoopazuje. Drama Kvartet je zagotovo Müllerjevo največkrat igrano besedilo.

 

V današnjem komentarju se bom moral močno nadzirati, da me ne zanese v moj osebni odnos do dramatika Heinerja Müllerja. Bila sva namreč zelo dobra znanca, večkrat sva se srečala tako v zahodnem kot še vzhodnem Berlinu. Zadnjič pa kmalu po padcu Berlinskega zidu ob vročici filmske projekcije Hitler: Film iz Nemčije, režiserja Hans-Jürgena Syberberga. Ves svoj komentatorski refleks želim usmeriti v transformacijske impulze mladih igralcev, ki so se brez težav transformacijsko povezali z Müllerjevimi situacijami.

 

Študente dramske igre smo ta teden gledali na festivalu Borštnikovo srečanje, kako se izražajo prek razstave, prek video umetnosti, preformativnih scenskih oblik in prek inštalacij. Dramska tekstura Kvarteta, ki je postmodernistično preformulirana iz Laclosovega romana Nevarna razmerja, je nastopila le kot diktat motiva. Bodoči poklicni igralci so teksturo generirali na vseh možnih ravneh. Prek drugih medijev so govorili o svojem mediju - gledališču in gledališki igri. Prek igre za kamero so govorili o ontologiji dramskih situacij, ki so se odigravale v salonu, v dneh pred francosko revolucijo in v bunkerju po tretji svetovni vojni.

 

Protagonsita drame sta v samoizolaciji bunkerja zaposlena z igranjem vlog. Gledališče je tisto, kar je namenjeno gledanju. Pri Heinerju Müllerju pa je namenjeno gledanju besedilnosti. Besedilo se gledalcem samo od sebe vizualizira. V tej transmedijski situaciji je gledališče namenjeno tudi snemanju. Video umetnosti. Protagonist in protagonistka sta v procesu samoanalize lastnega nasilja, kjer lahko izživita vse svoje fantazije. Erotizirata in samoerotizirata se v sadistično-mazohistični inscenaciji. V dolgih kadrih se vzpostavijo razuzdanost in spolni konflikti. Spolna želja in spolna dominacija. Želja za močjo. Ali ni perverzna moška dominacija nad žensko? Gledalec si zaželi, da ženska začne totalno zatirati moškega. Kaj je sploh tisto, kar razumemo kot - žensko. V dogih kadrih, medtem ko moški igra vlogo ženske, izgovarja stavke spolne zmedenosti: Mislim, da bi se s časom lahko navadil biti ženska. In vse to s pozicij radikalnega ateizma.

 

Da, to je drama, razpeta med spoloma, predvsem pa med mitologijo in zgodovino. Da, to je drama o obrambi individualnosti v izrednih razmerah. Le veter se igra s kostmi onkraj sadizma. To je svet krizne resničnosti, ko se pred nami izrodijo bizarni moški, grdi moški. Moški scvrtki.

 

Dramatika katastrofizma XX. stoletja deluje v XXI. stoletju kot avtistični recitativ. Fotofreezi pa delujejo kot skulpturalna nepremičnost. Vse, kar prihaja iz XX. stoletja, zveni kot travma in bedno cviljenje. Pri je Heinerju Müllerju slutimo v ozadju nenehno cviljenje nacizma. Mi, smrtniki veliko preveč govorimo o smrti. Smrt je absolutno precenjena. In potem ponovno sklicevanje na smrt in neprecenljive žrtve v imenu ideologije. In potem strasten poziv na vojno, ki ga širi virus moškega. Apokaliptični scenosledi protagonistov nevarnih razmerij, alfasamcev in markiz, obsedenih z lastnim staranjem bolj kot z bedo človeštva. Oba protagonista sta v zastoju, opazujeta se in se erotizirata prek fantomskega formata sadizma in mazohizma. Vse te prostore in medprostor odpira besedilnost Kvarteta. Heiner Müller iztopa iz igre na podoben način kot Bertolt Brecht vstopa v igro. Vsi mi iz gledališča imamo zavest, da življenje postane hitrejše, ko se umiranje spremeni v gledališko igro. Smiselna je le igra; drama pa postane neuporabna. Vse je le operna arija. Nič več dramskega dialoga, ki konstruira demokratičen svet. Le operni monologi.

 

V visokomodernistični knjigi, namenjeni predstavi, ki je nihče ne bo nikoli videl, nastopa zgodovinskost kot perverzija oblasti-elite. To je ta nova resničnost. Nova konstrukcija relanosti. Nova gledališka generacija oblikuje Poetiko preloma: to so tisti, ki so rojeni v izteku XX. stoletja. Mladi gledališki umetniki uprizarjajo propad gledanja gledaliških predstav. Propad užitka gledanja. Vse tisto, kar vzburja tistega, ko mu pokažemo. Naš vzvišen poklic je ubiti čas. Tudi, ko umiramo se lahko smejemo ali ni tako?

 

Bolj ko gledam dramo-knjigo, bolj so pred menoj trupla besed in ostanki jezika. Racionalizem bo ponovno poražen. A samo začasno. Res je, živimo čas zdrobljenih resničnosti. A samo začasno. Saj imamo med seboj fantastične mlade umetnike, ki znajo artikulirati protislovja. Uprizarjajo razpadajoča trupla, kosajo jih na vloge. Naj naštejam imena bodočnosti: Tina Resman, Gaja Filač, Jure Žavbi, Klemen Kovačič, Klara Kuk, Gašper Lovrec, Lea Mihevc, Filip Mramor, Domen Novak, Ivana Percan Kodarin, Iva Štefanija Slosar, Veronika Železnik in Blaž Dolenc.

 

Veliko dramskih besedil Heinerja Müllerja še čaka, da se jim bo zgodila zgodovina. Vse to je zapisano v knjigi z naslovom Kvartet / Nova realnost.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
2
Dan potem: Velika igra v Ukrajini uhaja izpod nadzora
24
29.09.2022 18:00
Do ruske invazije na Ukrajino 24. februarja letos verjetno ne bi prišlo, če bi se ameriški predsednik Joseph Biden konec leta ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Bolnik s Kolodvorske: Rešitev za nacionalko je bodisi v podržavljenju bodisi v komercializaciji
12
28.09.2022 19:00
Družbena klima, ki jo diktirajo paradržavni centri moči, tudi od novinarjev, katerih avtonomija naj bi bila tako ogrožena, ... Več.
Piše: Marjan Frankovič
Demokracija izhaja iz ravnotežja v vesolju, avtokracija pa temelji na prevladi temnih sil, ki uničujejo življenje
15
27.09.2022 21:30
Osnovna naloga človeštva je preprečiti silo avtoritarnosti, ki je več kot očitno ponekod že prestopila v avtokracijo. Vse ... Več.
Piše: Miha Burger
Minister Lordan, vi ničesar ne rešujete, vi le obsojate, ovajate, zamenjujete in zganjate respresijo, ki ste jo očitali prejšnji vladi!
16
26.09.2022 20:00
Zahteva po odstopu vodstva Splošne bolnice Celje vodi v smer, ko bomo menjavali vodstva zaradi zdravniških napak, ne pa urejali ... Več.
Piše: Milan Krek
Merjenje cen košarice ni pot za reševanje, ampak za poglabljanje socialne neenakosti
5
24.09.2022 19:15
Merjenje cen potrošnih dobrin, zlasti hrane, je leta 2022 lahko posledica štirih scenarijev in v resnici ne vem, kateri od njih ... Več.
Piše: Andrej Drapal
Konec iluzij: Arabsko pomlad so pokopali in razglasili arabsko zimo
10
21.09.2022 10:00
Pričakovanja so bila velika, vendar niso se uresničila do te mere, kot smo si predstavljali na Zahodu. Bolj liberalni so arabsko ... Več.
Piše: Andraž Šest
Minister Loredan, v tretje gre rado! Kdaj in kje boste ponovno pomislili, da bi bilo dobro odstopiti?
14
19.09.2022 21:15
Zakaj ves ta ministrov cirkus, zakaj takšna drama? Zato, ker je dogodek prišel kot naročen, da se minister znebi starega vodstva ... Več.
Piše: Milan Krek
Uredniški komentar: Kaj je 70 milijonov pogodbene kazni v primerjavi s pol milijarde evrov provizije?
20
18.09.2022 20:31
Prihaja jesen, ohladitve in z njimi tudi prve položnice za ogrevanje. Razpoloženje med ljudmi se bo spremenilo, saj bodo računi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Nezavedno je strukturirano kot Evropska komisija
14
17.09.2022 20:35
Greta je skoraj popolna, čeprav groteskna upodobitev superega, ki kriči na nas, naj naredimo to in ono, predvsem pa naj ne ... Več.
Piše: Andrej Drapal
Spoštovani minister in podpredsednik vlade Luka Mesec, čas je za test na droge - in to čim prej!
14
13.09.2022 19:00
Pri politikih, ki uživajo prepovedane droge, se najbolj bojimo tega, da bodo sprejemali nerealne ali celo škodljive odločitve. ... Več.
Piše: Milan Krek
Proces Brdo - Brioni: Odhod Boruta Pahorja bo oslabil slovensko diplomacijo na Zahodnem Balkanu
11
11.09.2022 23:59
Slovenska zunanja politika je imela z Borutom Pahorjem čvrsto sidrišče, ki ga od 6. novembra ne bo več. To je dejstvo. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
The Queen (1926-2022)
22
09.09.2022 19:00
V Združenem kraljestvu žalujemo za izgubo velike dame, vendar imamo v svojih srcih njeno navdihujočo zapuščino, njen spomin je ... Več.
Piše: Keith Miles
Upokojitev po slovensko: Zakaj se bo vedno več naših upokojencev odseljevalo na Hrvaško
18
08.09.2022 21:00
V teh časih, ko slovenska vlada napoveduje in tudi predlaga zviševanje davkov, nekateri upokojenci razmišljajo o preselitvi ... Več.
Piše: Ivan Simič
Putinova vojaška strategija se zanaša na Stalinovo taktiko izpred 80 let, ko je bilo življenje ruskega vojaka vredno manj od para starih škornjev
11
07.09.2022 21:30
Rusko-ukrajinska vojna bo imela strahotne posledice za ukrajinsko demografijo, ne bo pa prizanesla niti Rusiji, kjer se že danes ... Več.
Piše: Maksimiljan Fras
Putin, Janša in vprašanje pietete: Ne hodijo vsi avtokrati na pogrebe, mar ne?
17
04.09.2022 22:30
Vladimirja Putina ni bilo na pogreb Mihaila Gorbačova, Janez Janša pa je ignoriral smrt Iva Hvalice. Gorbačova je Putin ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Najšibkejša točka slovenskega zdravstvenega sistema je ravno ministrstvo za zdravje!
35
02.09.2022 23:44
Pojdite nazaj v ortopedijo, gospod minister, skušajte operirati brez vpliva politike. Pojdite čim prej, preden nam nakopljete še ... Več.
Piše: Milan Krek
"Demokracija nikoli ni optimalno doseženo stanje, ampak je potrebna stalnega izpopolnjevanja."
7
29.08.2022 20:59
Odšel je velikan slovenske parlamentarne scene, velemojster retorike iz poslanskih klopi, predvsem pa velik domoljub in neomajno ... Več.
Piše: Jožef Jerovšek
Bi bili slovenski rusofili enako naklonjeni poskusu Beograda, da ponovno prevzame nadzor nad Hrvaško in Slovenijo?
22
28.08.2022 21:03
Zakaj nekateri Slovenci navijajo za Rusijo? To je zame uganka. Nekaj izjemnega je pomisliti na vzporednice med tako veliko ... Več.
Piše: Keith Miles
Svetovna peticija proti avtokraciji: Nič več vojne! Kdor noče sprejeti tega pravila, nima kaj iskati v OZN!
16
24.08.2022 19:00
Vsi smo konec koncev člani človeške skupnosti. In vsak človek, prav vsak, ki ima vsaj kanček možnosti, kanček sposobnosti, ... Več.
Piše: MIha Burger
La Cucina Italiana: Kaj nam italijanska politična kuhinja pripravlja pred volitvami 25. septembra
0
23.08.2022 21:30
Naše zahodne sosede čakajo 25. septembra parlamentarne volitve, ki bodo prvič potekale po spremenjenem volilnem sistemu ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"Po meni leti z leve in desne. Vsaka politična stran ima svojega kandidata in očitno je, da jih tam vmes motim."
Uredništvo
Ogledov: 1.433
02/
Dan potem: Velika igra v Ukrajini uhaja izpod nadzora
Jeffrey Sachs
Ogledov: 1.244
03/
Z ukazom o mobilizaciji je Putinova vojna čez noč vstopila v ruske domove
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.475
04/
Minister Lordan, vi ničesar ne rešujete, vi le obsojate, ovajate, zamenjujete in zganjate respresijo, ki ste jo očitali prejšnji vladi!
Milan Krek
Ogledov: 1.340
05/
Bolnik s Kolodvorske: Rešitev za nacionalko je bodisi v podržavljenju bodisi v komercializaciji
Marjan Frankovič
Ogledov: 1.100
06/
Koliko časa lahko Zoran Jankovič protipravno zanika pravico do groba in spomina?
Jože Dežman
Ogledov: 1.106
07/
Merjenje cen košarice ni pot za reševanje, ampak za poglabljanje socialne neenakosti
Andrej Drapal
Ogledov: 1.035
08/
Demokracija izhaja iz ravnotežja v vesolju, avtokracija pa temelji na prevladi temnih sil, ki uničujejo življenje
Miha Burger
Ogledov: 626
09/
"Stara sovjetska doktrina, ki ji Rusi še vedno sledijo, lokalnim poveljnikom dovoljuje uporabo taktičnega jedrskega orožja, da bi preprečili poraz ali izgubo ruskega ozemlja."
Uredništvo
Ogledov: 556
10/
Uredniški komentar: Kaj je 70 milijonov pogodbene kazni v primerjavi s pol milijarde evrov provizije?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.081