Komentar

Roman Opalka: Ko se umetnik o vsem dogovori s svojo smrtjo.

Roman Opalka je šel vsak dan - delat. Vsak dan je naslikal eno arabsko število na slikarsko platno. Opalka je najprej naslikal števila od 1 do 11000. Opalka je naslikal števila od 1 do 71000. Opalka je naslikal število 1000074. Opalka je naslikal število 4898001. Zadnje, neizprosno število, ki ga je naslikal je bilo 5607249. S svojimi številčenjem je bil vedno bližje številu - neskončno.

31.10.2020 21:55
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Roman Opalka   konceptualna umetnost   James Turell   Rim

Umetnik postane umetnik šele takrat, ko se o vsem bistvenem vnaprej dogovori z metafiziko.

Bralec komentarja na kaj pomisliš, ko prebereš besedno zvezo "čas mineva"? Mogoče na koledar, na množico števil, na neskončnost? Sam pomislim na datume, ki smo jih morali kot osnovnošolci vsak dan zapisovati v desni kot šolske table. Z datumi sem imel nenehen dialog. Kako se mi je leta 1968 zdelo leto 2000 oddaljeno, danes pa živim že leto 2020! Kako blizu navkljub pandemiji se mi zdi leto 2045. Umetnik postane umetnik šele takrat, ko se o vsem bistvenem vnaprej dogovori z metafiziko. V tem smislu umetnik živi konceptualizirano življenje. Roman Opalka reče: Ko se umetnik o vsem dogovori s svojo smrtjo.

 

V kontekstu vsebine, teme in motiva današnjega komentarja: čas mineva, največkrat pomislim na obsesivno obrednost konceptualnega umetnika, fotografa Romana Opalke. Zadnjih pet let, kolikor komentiram umetnost na portalu+, me veliko ljudi sprašuje, ali mi je v vizualni umetnosti sploh kaj blizu, kar ne izhaja iz historične avantgarde ali iz umetniških tehno izhodoišč. Seveda mi je: umetnost Anselma Kieferja, Jamesa Turella, Matthewa Barneya, predvsem pa mi je blizu konceptualna umetnost Romana Opalke. Dva od teh sem na tem mestu že komentiral.

 

Roman Opalka (1931-2011) je za svoj umetniški izraz uporabljal vizualiziranje časa. Vsak dan, ampak čisto vsak dan je od leta 1965 s slikarskim čopičem št. "0" naslikal na slikarsko platno, na črno podlago eno število več od prejšnejga dne. In tako, vse do neizprosnega števila. Njegova vizualna dinamika je potekala med črno v smeri bele, vse do zaslužene bele.

 

Snov in sile. Opalka je tistega, ki je gledal njegovo umetnino s konceptualno energijo, preusmeril v gledanje samega sebe. Kako? Ker gledalec začne z gledanjem Opalkinega časa gledati svoj čas. Poudarjal je, da ni pomembno tisto, kar gledalec gleda izven sebe, temeveč tisto, kar gleda v sebi. S svojim umetniškim konceptom je število zavrtel iz včerajšnje preteklosti v današnjo sedanjost. Kako? S pomočjo osno vrtečih vrat. S števili svojih dnevov je gradil vizualno celoto, sliko lastne časovne pokrajine. Le podlage njegovih slik so se spreminjale. Vsako novo platno je bilo svetlejše od prejšnjega. Šele od leta 2008, tri leta pred smrtjo, barve platna ni več spreminjal.

 

Pri Romanu Opalki govorimo o zaključenemu umetniškemu opusu. Umrl je 6.8.2011 v Rimu. Zadnje število, ki ga je zapisal je bilo 5, 607, 249. Števila je dnevno temnil ali svetlil v enakomerno razporejenih vrsticah. Tako so sistematično naraščala v neskončnost. S svojimi števili je dosledno prodiral v večnost. Ko mislim o Romanu Opalki, govorim o izjemnem konceptualnem umetniku. Zanj je ena od osrednjih tem samospraševanje, kaj umetnost sploh je.

 

Rad se ponavljam: konceptualna umetnost je najprej polemika, je metoda, s katero umetnik sproža segrevanje umetnine do njenega polemičnega žara. Ni večje potrditve za umetniško delo, kot je najprej njeno odklanjanje v drugem intervalu pa njeno sprejemanje. Ko jo strokovna javnost sprejeme kot del univerzalnega umetniškega izraza.

 

Lahko si predstavljate, da Opalka ni proizvedel velikega števila umetniških del - slik. Opalka je s svojim umetniškim procesom opravljal odgovorno - delo. Je eden tistih, ki razume umetniško delo kot sredstvo učlovečenja. Ne morem pozabiti sinovega vprašnja izpred let, ko sem ga peljal v vrtec in me je dosledno na vratih vrtca spraševal: Tati, kam greš? Moj odgovor je bil ravno tako dosleden - delat.

 

Roman Opalka je šel vsak dan - delat. Vsak dan je naslikal eno arabsko število na slikarsko platno. Opalka je najprej naslikal števila od 1 do 11, 000. Opalka je naslikal števila od 1 do 71, 000. Opalka je naslikal število 1, 000, 074. Opalka je naslikal število 4, 898, 001. Zadnje, neizprosno število, ki ga je naslikal je bilo 5, 607, 249. S svojimi številčenjem je bil vedno bližje številu - neskončno.

 

Rad se ponavljam: značilnost za vsako konceptualno umetnino je v tem, da je načrtovana vnaprej. Istočasno pa je revizija pojmovnega sveta umetnosti nasploh. Roman Opalka je s svojo vizualno umetnostjo proizvajal slikarsko poročilo o neskončnem. Paradoksalno, slikal je - konceptualno umetnost. To je tisto, kar je posebno! Poleg vsakodnevnega obreda slikanja števil na platno se je na koncu dneva še fotografiral in istočasno posnel izgovorjeno številko, ki jo je tisti dan naslikal. To ni avtoportretna fotografija, temveč konceptualizirana fotografija. Opalka je s fotografijo procesiral lastno izginjanje. Vizualiziral se je, s tem pa se je istočasno vpisoval v umetnost in izginjal iz horizonta življenja.

 

 

Roman Opalka: Moja umetnost je moj dokaz o mojem obstoju v umetnosti.

 

S svojo obsesivno obrednostjo je zgradil niz numeričnih slik kot umetniško celoto. Vsako posamično sliko je imenoval Detail, poleg pa je dopisal kot naslov - prvo in zadnjo število na sliki. Opalkino delo izhaja iz štetja koledarja. Včasih se sprašujem, ali se je projeciral v katero od števil.

 

Umetnine so zapleteni predmeti. Ogromna razlika je med umetniškim objektom in uporabnim objektom. Za toge ljudi je umetnina nepotrebena, kaj šele konceptualna umetnina. Opalka je svojo konceptualno - delo proizvedel s pomočjo tradicionalnega medija in orodja. Slika ga ščiti pred dogmatiki. Klasična slika zagotavlja gledalcu, da stoji pred umetnino.

 

Etimologija besede slika: slika izhaja iz hrvaščine; biti podoben, upodobiti lik, biti liku podoben. Videz, lik - s/lik/a.

 

Konceptualna umetnina zanika potrebo po nosilcu pomena, po mediju. Pri Romanu Opalki pa je nosilec izrednega pomena. Slika je nuja. Slike Romana Opalke so posebne vrste slike, ne pa estetski predmeti. Njegov umetniški proces je namenjen brezpredmetnemu slikanju. Slikanju prve in zadnje slike. Slike sveta.

 

Umetniška praksa Romana Opalke nas ne poučuje o doseganju estetskega učinka, čeprav izrisuje svoja drobna števila z neverjetno eleganco. Usmerja nas v primerjalno situacijo z lastno izkušnjo. To je slikarstvo slike z ontološkim datiranjem. Nenehnim datiranjem slike. Nenehno slikarstvo, usmerjeno v zasluženo belo.

 

Roman Opalka: Vseeno vem, da obstajam, saj je viden učinek mojega dela.

 

Konceptualna umetnost se v svojem formalnem smislu bori proti geometrični skladnosti in geometrični razporeditvi forme. V delu Romana Opalke obstaja drugačna tradicija geometričnost,i kot jo vidimo pri geometričnih abstrakcionistih. Konceptualisti želijo vzpostaviti organsko propadanje (gnitje) geometričnosti. Vizualizirajo gradnjo in uničenje. Konstrucijo in dekonstrukcijo. Na tem mestu bi vas rad opozoril na umetnost Hanne Darboven, ki se je tudi utapljala v svojem umetniškem - delu.

 

Umetniško delo je sklop načel, ki ga določajo. Le da jih konceptualni umetnik radikalno definira vnaprej. Umetnina ni le materialen objekt, namenjen razstavljanju, ki ga mora nekdo gledati. Je veliko - delo, predvsem pa je to umetnina, ki ni podobna nobeni drugi umetnini. Je umetnina za ne-oči. Če kaj Roman Opalka počne po smrti na poljanah Arkadije, slika svoja števila na obraz Absoluta.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
4
Časnikarji in čast: Res je, ne more biti vsak časnikar Mark Twain ali Oriana Fallaci, lahko pa je vsak časnikar z velikim Č, če hoče to biti
11
24.11.2020 21:16
Do danes so se v Sloveniji močno namnožili časnikarji in časnikarke, pravnuki Cankarjevih literarnih žurnalističnih likov. Sama ... Več.
Piše: Denis Poniž
Različnost, priložnost in koristni zakoniti priseljenci
16
23.11.2020 21:30
V nasprotju s splošnim prepričanjem, ki prevladuje izven Združenega kraljestva, je to država, ki ni proti priseljevanju, temveč ... Več.
Piše: Keith Miles
Slovenski zid, The Wall: Pri nas je Sistem levica, zato levičaji znorijo, ko desnica prevzame oblast
18
22.11.2020 21:00
Zakaj se v Sloveniji zgodi tak rompompom vsakič, ko desne vlade izvedejo kadrovske menjave? Levica, ki je tej državi vladala tri ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Stoletje Rapalske meje: Nasilje in "etnična melioracija" bivše Julijske krajine
2
22.11.2020 11:00
Stoletnica Rapalske pogodbe in sveži izid slovenskega prevoda knjige Izbrisana identiteta tržaškega razumnika in publicista ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Tihomir in Kazimir
5
21.11.2020 21:49
Bolj oseben kot je moj današnji komentar, ne more biti. Posvetil se bom retrospektivni razstavi, posvečeni Kazimirju Maleviču v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Z zahtevo po resnični vladavini prava si je Janez Janša izkopal jamo za svojo politično krsto
27
19.11.2020 21:36
Rad bi mu pomagal, a ne vem, kako. Z zahtevo po resnični vladavini prava si je JJ izkopal celico, pred katero ne bo demonstriral ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Semenj ničevosti: O "akademski" mazaški akciji Renate Salecl in Tineta Hribarja
24
18.11.2020 23:05
16.11.2020 je Komisija za človekove pravice Slovenske akademije znanosti in umetnosti javno objavila ter na državni zbor in ... Več.
Piše: Andrej Lokar
Zakaj so železničarji bolj cenjeni od nacionalkinih novinarjev na Kolodvorski
10
17.11.2020 21:30
Pred časom sem objavil tekst, v katerem sem prikazal poslovanje javneRTVhiše v zadnjih letih, dodal pa sem tudi primerjavo z ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zgodovina brez epike: Imeli bomo državo, če nam jo bodo globalni centri moči dovolili imeti, za kar pa moramo biti izjemno modri
12
16.11.2020 21:00
Če zavezniške sile ne bi pregnale Nemcev leta 1945, bi Nemci poveljevali Kraljevini Jugoslaviji in njenim narodom tudi dandanes, ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Slovenski odnosi z Združenimi državami po zmagi Bidena niso več pod vprašajem - ali pač?!
12
15.11.2020 22:58
Tviti predsednika vlade Janeza Janše ob nedavnih volitvah v ZDA so imeli tudi učinke, ki jih ne gre prezreti. V slovenski ... Več.
Piše: Božo Cerar
Zmaga desnice na ameriških volitvah ni vprašanje
12
15.11.2020 11:00
Med zadnjimi volitvami v ZDA so se razgalili nekateri nauki za preizpraševanje politične situacije na celotnem Zahodu. Naj bo ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Zasmehoval je tako evropske cilindre, kot balkanske opanke
1
14.11.2020 22:01
Še danes je večini ljudi najbližja asociacija na avantgardno umetnost povezana z revolucionarnim komunizmom. Meni pa vedno znova ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Virus v Evropi: Potreba po narodih in nacionalnih državah
9
13.11.2020 21:45
Trenutna pandemija jasneje kot vse drugo kaže, da so se nacionalne države in lojalnost, ki jo ljudje čutijo do svojega naroda, ... Več.
Piše: Keith Miles
Američani so že siti obeh, Bidena in Trumpa, čeprav vse kaže, da so demokrati prehitro razglasili zmago
28
12.11.2020 21:11
Amerika je vselej znala presenečati svet. Med drugo svetovno vojno in takoj po njej izjemno pozitivno, kasneje čedalje bolj ... Več.
Piše: Ferdinand Blaznik
In memoriam Neda Pagon (1941-2020)
2
11.11.2020 21:08
Neda Pagon je bila stara marksistka. Čvrsta v lastnih spoznanjih, a nemilitantna in neavtoritarna v besedah in dejanjih, ki po ... Več.
Piše: Igor Grdina
Argumentacija je univerzalna vrednota in edina alternativa nasilju
9
10.11.2020 21:55
Brez najmanjšega dvoma obstaja nekaj univerzalnih vrednot, ki jih je človeška civilizacija dokončno osvojila, saj se strinja z ... Več.
Piše: Miha Burger
Rolling Stonesov politični vodnik po "orbanizaciji" Slovenije
15
08.11.2020 20:00
Janezu Janši se pogosto očita, da po zgledu madžarskega premierja orbanizira Slovenijo. Ni dvoma, da slovenski predsednik vlade ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
"Ves živi svet je pripravljen, da poleti v vesolje in tam zavzame svoje mesto"
9
07.11.2020 22:00
Danes berete enega od mojih mnogih komentarjev o Kazimirju Maleviču naportalu+. Seveda ne brez razloga. Kako naj kometiram ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Smo bili zmagovalci ali poraženci pri delitvi nepovratnih sredstev EU?
2
06.11.2020 06:00
Že kar nekaj časa je minilo od zgodovinskega dogovora voditeljev Evropske unije o proračunu in dodatnih sredstvih za okrevanje v ... Več.
Piše: Bine Kordež
Gluha loza: Kratek zapis o balkanoidnosti
7
05.11.2020 12:56
Kar najbolj osuplja v teh dneh rezke medsebojne konfrontacije, je popolna, vsestranska odpoved slovenskega kulturnega ter ... Več.
Piše: Andrej Lokar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Z zahtevo po resnični vladavini prava si je Janez Janša izkopal jamo za svojo politično krsto
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 4.546
02/
Semenj ničevosti: O "akademski" mazaški akciji Renate Salecl in Tineta Hribarja
Andrej Lokar
Ogledov: 3.603
03/
Slovenski zid, The Wall: Pri nas je Sistem levica, zato levičaji znorijo, ko desnica prevzame oblast
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.615
04/
Zgodovina brez epike: Imeli bomo državo, če nam jo bodo globalni centri moči dovolili imeti, za kar pa moramo biti izjemno modri
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 2.197
05/
Slovenski odnosi z Združenimi državami po zmagi Bidena niso več pod vprašajem - ali pač?!
Božo Cerar
Ogledov: 2.237
06/
Zmagal ni niti Biden niti Trump, Američani so izgubili volitve, račune pa plačujemo prebivalci preostalega sveta
Igor Vlačič
Ogledov: 2.094
07/
Zakaj so železničarji bolj cenjeni od nacionalkinih novinarjev na Kolodvorski
Bine Kordež
Ogledov: 1.834
08/
Časnikarji in čast: Res je, ne more biti vsak časnikar Mark Twain ali Oriana Fallaci, lahko pa je vsak časnikar z velikim Č, če hoče to biti
Denis Poniž
Ogledov: 1.419
09/
Različnost, priložnost in koristni zakoniti priseljenci
Keith Miles
Ogledov: 1.005
10/
Zmaga desnice na ameriških volitvah ni vprašanje
Simona Rebolj
Ogledov: 1.865