Komentar

Roman Opalka: Ko se umetnik o vsem dogovori s svojo smrtjo.

Roman Opalka je šel vsak dan - delat. Vsak dan je naslikal eno arabsko število na slikarsko platno. Opalka je najprej naslikal števila od 1 do 11000. Opalka je naslikal števila od 1 do 71000. Opalka je naslikal število 1000074. Opalka je naslikal število 4898001. Zadnje, neizprosno število, ki ga je naslikal je bilo 5607249. S svojimi številčenjem je bil vedno bližje številu - neskončno.

31.10.2020 21:55
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Roman Opalka   konceptualna umetnost   James Turell   Rim

Umetnik postane umetnik šele takrat, ko se o vsem bistvenem vnaprej dogovori z metafiziko.

Bralec komentarja na kaj pomisliš, ko prebereš besedno zvezo "čas mineva"? Mogoče na koledar, na množico števil, na neskončnost? Sam pomislim na datume, ki smo jih morali kot osnovnošolci vsak dan zapisovati v desni kot šolske table. Z datumi sem imel nenehen dialog. Kako se mi je leta 1968 zdelo leto 2000 oddaljeno, danes pa živim že leto 2020! Kako blizu navkljub pandemiji se mi zdi leto 2045. Umetnik postane umetnik šele takrat, ko se o vsem bistvenem vnaprej dogovori z metafiziko. V tem smislu umetnik živi konceptualizirano življenje. Roman Opalka reče: Ko se umetnik o vsem dogovori s svojo smrtjo.

 

V kontekstu vsebine, teme in motiva današnjega komentarja: čas mineva, največkrat pomislim na obsesivno obrednost konceptualnega umetnika, fotografa Romana Opalke. Zadnjih pet let, kolikor komentiram umetnost na portalu+, me veliko ljudi sprašuje, ali mi je v vizualni umetnosti sploh kaj blizu, kar ne izhaja iz historične avantgarde ali iz umetniških tehno izhodoišč. Seveda mi je: umetnost Anselma Kieferja, Jamesa Turella, Matthewa Barneya, predvsem pa mi je blizu konceptualna umetnost Romana Opalke. Dva od teh sem na tem mestu že komentiral.

 

Roman Opalka (1931-2011) je za svoj umetniški izraz uporabljal vizualiziranje časa. Vsak dan, ampak čisto vsak dan je od leta 1965 s slikarskim čopičem št. "0" naslikal na slikarsko platno, na črno podlago eno število več od prejšnejga dne. In tako, vse do neizprosnega števila. Njegova vizualna dinamika je potekala med črno v smeri bele, vse do zaslužene bele.

 

Snov in sile. Opalka je tistega, ki je gledal njegovo umetnino s konceptualno energijo, preusmeril v gledanje samega sebe. Kako? Ker gledalec začne z gledanjem Opalkinega časa gledati svoj čas. Poudarjal je, da ni pomembno tisto, kar gledalec gleda izven sebe, temeveč tisto, kar gleda v sebi. S svojim umetniškim konceptom je število zavrtel iz včerajšnje preteklosti v današnjo sedanjost. Kako? S pomočjo osno vrtečih vrat. S števili svojih dnevov je gradil vizualno celoto, sliko lastne časovne pokrajine. Le podlage njegovih slik so se spreminjale. Vsako novo platno je bilo svetlejše od prejšnjega. Šele od leta 2008, tri leta pred smrtjo, barve platna ni več spreminjal.

 

Pri Romanu Opalki govorimo o zaključenemu umetniškemu opusu. Umrl je 6.8.2011 v Rimu. Zadnje število, ki ga je zapisal je bilo 5, 607, 249. Števila je dnevno temnil ali svetlil v enakomerno razporejenih vrsticah. Tako so sistematično naraščala v neskončnost. S svojimi števili je dosledno prodiral v večnost. Ko mislim o Romanu Opalki, govorim o izjemnem konceptualnem umetniku. Zanj je ena od osrednjih tem samospraševanje, kaj umetnost sploh je.

 

Rad se ponavljam: konceptualna umetnost je najprej polemika, je metoda, s katero umetnik sproža segrevanje umetnine do njenega polemičnega žara. Ni večje potrditve za umetniško delo, kot je najprej njeno odklanjanje v drugem intervalu pa njeno sprejemanje. Ko jo strokovna javnost sprejeme kot del univerzalnega umetniškega izraza.

 

Lahko si predstavljate, da Opalka ni proizvedel velikega števila umetniških del - slik. Opalka je s svojim umetniškim procesom opravljal odgovorno - delo. Je eden tistih, ki razume umetniško delo kot sredstvo učlovečenja. Ne morem pozabiti sinovega vprašnja izpred let, ko sem ga peljal v vrtec in me je dosledno na vratih vrtca spraševal: Tati, kam greš? Moj odgovor je bil ravno tako dosleden - delat.

 

Roman Opalka je šel vsak dan - delat. Vsak dan je naslikal eno arabsko število na slikarsko platno. Opalka je najprej naslikal števila od 1 do 11, 000. Opalka je naslikal števila od 1 do 71, 000. Opalka je naslikal število 1, 000, 074. Opalka je naslikal število 4, 898, 001. Zadnje, neizprosno število, ki ga je naslikal je bilo 5, 607, 249. S svojimi številčenjem je bil vedno bližje številu - neskončno.

 

Rad se ponavljam: značilnost za vsako konceptualno umetnino je v tem, da je načrtovana vnaprej. Istočasno pa je revizija pojmovnega sveta umetnosti nasploh. Roman Opalka je s svojo vizualno umetnostjo proizvajal slikarsko poročilo o neskončnem. Paradoksalno, slikal je - konceptualno umetnost. To je tisto, kar je posebno! Poleg vsakodnevnega obreda slikanja števil na platno se je na koncu dneva še fotografiral in istočasno posnel izgovorjeno številko, ki jo je tisti dan naslikal. To ni avtoportretna fotografija, temveč konceptualizirana fotografija. Opalka je s fotografijo procesiral lastno izginjanje. Vizualiziral se je, s tem pa se je istočasno vpisoval v umetnost in izginjal iz horizonta življenja.

 

 

Roman Opalka: Moja umetnost je moj dokaz o mojem obstoju v umetnosti.

 

S svojo obsesivno obrednostjo je zgradil niz numeričnih slik kot umetniško celoto. Vsako posamično sliko je imenoval Detail, poleg pa je dopisal kot naslov - prvo in zadnjo število na sliki. Opalkino delo izhaja iz štetja koledarja. Včasih se sprašujem, ali se je projeciral v katero od števil.

 

Umetnine so zapleteni predmeti. Ogromna razlika je med umetniškim objektom in uporabnim objektom. Za toge ljudi je umetnina nepotrebena, kaj šele konceptualna umetnina. Opalka je svojo konceptualno - delo proizvedel s pomočjo tradicionalnega medija in orodja. Slika ga ščiti pred dogmatiki. Klasična slika zagotavlja gledalcu, da stoji pred umetnino.

 

Etimologija besede slika: slika izhaja iz hrvaščine; biti podoben, upodobiti lik, biti liku podoben. Videz, lik - s/lik/a.

 

Konceptualna umetnina zanika potrebo po nosilcu pomena, po mediju. Pri Romanu Opalki pa je nosilec izrednega pomena. Slika je nuja. Slike Romana Opalke so posebne vrste slike, ne pa estetski predmeti. Njegov umetniški proces je namenjen brezpredmetnemu slikanju. Slikanju prve in zadnje slike. Slike sveta.

 

Umetniška praksa Romana Opalke nas ne poučuje o doseganju estetskega učinka, čeprav izrisuje svoja drobna števila z neverjetno eleganco. Usmerja nas v primerjalno situacijo z lastno izkušnjo. To je slikarstvo slike z ontološkim datiranjem. Nenehnim datiranjem slike. Nenehno slikarstvo, usmerjeno v zasluženo belo.

 

Roman Opalka: Vseeno vem, da obstajam, saj je viden učinek mojega dela.

 

Konceptualna umetnost se v svojem formalnem smislu bori proti geometrični skladnosti in geometrični razporeditvi forme. V delu Romana Opalke obstaja drugačna tradicija geometričnost,i kot jo vidimo pri geometričnih abstrakcionistih. Konceptualisti želijo vzpostaviti organsko propadanje (gnitje) geometričnosti. Vizualizirajo gradnjo in uničenje. Konstrucijo in dekonstrukcijo. Na tem mestu bi vas rad opozoril na umetnost Hanne Darboven, ki se je tudi utapljala v svojem umetniškem - delu.

 

Umetniško delo je sklop načel, ki ga določajo. Le da jih konceptualni umetnik radikalno definira vnaprej. Umetnina ni le materialen objekt, namenjen razstavljanju, ki ga mora nekdo gledati. Je veliko - delo, predvsem pa je to umetnina, ki ni podobna nobeni drugi umetnini. Je umetnina za ne-oči. Če kaj Roman Opalka počne po smrti na poljanah Arkadije, slika svoja števila na obraz Absoluta.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
4
Ali informacijska pooblaščenka nehote "sabotira" napore javnega zdravstva za zajezitev četrtega vala epidemije?*
21
26.07.2021 22:00
Vlade v svetu in tudi naša so dale na prvo mesto v pandemiji ohranjanje zdravja ljudi. Praviloma so ukrepi v naši družbi ... Več.
Piše: Milan Krek
Previsoka pričakovanja za slavne, uspešne in ugledne puhličarje
3
25.07.2021 11:00
Logično, da UEFA ni podprla mavrične promocije zaradi nasprotovanja madžarski homofobni politiki. Ker UEFA, a veste, se ne vtika ... Več.
Piše: Simona Rebolj
George Costakis je kupoval za človeštvo neskončno pomembne umetnine, ki niso imele nobenega trga, kaj šele cene
3
24.07.2021 22:00
George Costakisje zbiral umetnine, ki jih ni nihče želel na zidovih svojih domov, še manj pa v muzejih. V svojem stanovanju je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Slovenska zunanja politika od naprave za oživljanje do Janševe "tviter diplomacije"
23
23.07.2021 21:04
Potem ko smo skoraj poldrugo desetletje nemo opazovali prorusko orientiranost slovenske zunanje politike, smo lani iz dežja ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Genialna promotorka aluminija Janja Vidmar ali intelektualna prostitucija v vrhu mladinske književnosti
16
22.07.2021 22:20
Umetnik, če ni zmožen ohraniti človeka v sebi, naj se obesi, je povedal Cankar. Če pa se prilagodi, ni umetnik. Janji Vidmar se ... Več.
Piše: Anej Sam
Direktor Finančne uprave Ivan Simič pravi, da bo še naprej sprejemal davčne zavezance, ki bodo prišli k njemu
15
21.07.2021 22:18
K meni na Finančno upravo Republike Slovenije (FURS) lahko pride vsak davčni zavezanec in vsakdo, ki ima ali nima težave s ... Več.
Piše: Ivan Simič
Janša vs iranski režim: So človekove pravice za Evropsko unijo po novem stvar pregmatizma in "višjih interesov"?
13
20.07.2021 20:30
Janševa izjava o neodvisni preiskavi množičnih pobojev političnih zapornikov v Iranu konec osemdesetih je v precejšnjo zadrego ... Več.
Piše: Božo Cerar
Moški pri reprodukciji prispeva zgolj spermij, zato naj se ne oglaša, ko gre za splav!
17
19.07.2021 20:00
Junija so evropski poslanci izglasovali resolucijo, po kateri so reproduktivne pravice žensk priznane kot človekove pravice. ... Več.
Piše: Ana Jud
Smo Slovenci s pljuvanjem posameznikov na ulicah prišli na nivo južnoameriških alpak?
20
18.07.2021 21:00
Pa začnimo tokrat s pljuvanjem pri alpakah, udomačenih južnoameriških kamelah andskega visokogorja. Alpake uporabljajo pljuvanje ... Več.
Piše: Milan Krek
O bolečini in trpljenju: "Pa kako jih ni sram, da se tako nemarno pretvarjajo!?"
5
17.07.2021 21:00
Ko govorimo o bolečini, govorimo o tistem trenutku, ko se naša govorica prelomi in se popolnoma spremeni, njen izraz pa postane ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Od besed k dejanjem ali zakaj je čisto vsak dan dober za umiranje
7
16.07.2021 20:18
Spomladi 1998 sem bil svetovalec predsednika državnega zbora. V mesečniku Parlamentarec sem objavil članek o svoji ideji ... Več.
Piše: Miha Burger
Po referendumu: Kaj je nekaj metrov obale proti večnemu pohlepu? Zato je pomembno, da je zakon padel.
14
15.07.2021 21:26
Le kaj naj človek pet dni po referendumu še pove o tem, zakaj je dobro, da je Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o vodah ... Več.
Piše: Zoran Leban Trojar
Trije tipi slovenskih levičarjev, zaradi katerih so Slovenci tako grozljivo leni, ko je treba voliti
19
13.07.2021 21:36
Slovenska politična scena je jasna kot bel dan. Imamo anacionalne leve in nacionalne desne sile, ki nikdar do sedaj in še lep ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Bodo maturanti, ki so se iz Španije domov vrnili okuženi, sprožili četrti val epidemije Covid-19 v Sloveniji?
19
12.07.2021 21:00
Maturantski izlet je vedno nekaj lepega, poln pričakovanj, zabave, druženja in srečanj z mnogimi mladimi s celega sveta, če se ... Več.
Piše: Milan Krek
Naše svinje so zaslovele po vsej Evropski uniji in dokazujejo, da smo Slovenci idioti
14
11.07.2021 22:15
Evropsko sodišče za človekove pravice (ESČP) redno poudarja, da se svoboda izražanja ne nanaša zgolj na informacije, katerim smo ... Več.
Piše: Ana Jud
Jalov blagor ubogih na duhu, kajti kraljestvo je že njihovo
21
11.07.2021 11:00
Mitja Okorn je verjetno po slovenski logiki pojem uspeha tudi zato, ker je bistveno več zaslužil v tujini kot naši režiserji, ki ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Poezija je molk, ki prihaja izza priprtih oči
2
10.07.2021 18:00
Dane Zajc me prek poezije povezuje s svojo čustveno iskušnjo, nakaj manj s čutno zaznavo, še najmanj pa z intelektualno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Pred referendumom: Upam, da boste izjemna šola novim generacijam, gospod minister Vizjak
26
09.07.2021 00:31
Zaupanje je sveti gral delovanja v politiki. Gospod minister Vizjak, oprostite, ampak težko vam verjamem in zdi se, da nisem ... Več.
Piše: Žiga Vavpotič
4. junij 2021 je bil dan, ko je smučanje dobilo priložnost, da spet postane zanimiv šport
3
06.07.2021 22:05
Danes tega vsi še ne verjamejo, toda 4. junija se je ponovno rodilo smučanje. Z novim vodstvom svetovne smučarske organizacije ... Več.
Piše: Borut Hrobat
Eksponentna rast delta seva: Poenotimo se pred naslednjim valom, ki je pred vrati!
10
04.07.2021 22:24
Delta sev počasi napreduje v Evropi. Med države, kjer se hitreje širi, sodi tudi Portugalska, a se ji z vsakim dnem pridružujemo ... Več.
Piše: Milan Krek
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
20 žensk, ki lahko krojijo prihodnost Slovenije kot bodoče predsednice, premierke in ministrice
Uredništvo
Ogledov: 1.515
02/
Direktor Finančne uprave Ivan Simič pravi, da bo še naprej sprejemal davčne zavezance, ki bodo prišli k njemu
Ivan Simič
Ogledov: 1.389
03/
Janša vs iranski režim: So človekove pravice za Evropsko unijo po novem stvar pregmatizma in "višjih interesov"?
Božo Cerar
Ogledov: 1.396
04/
Moški pri reprodukciji prispeva zgolj spermij, zato naj se ne oglaša, ko gre za splav!
Ana Jud
Ogledov: 1.551
05/
Uredniški komentar: Slovenska zunanja politika od naprave za oživljanje do Janševe "tviter diplomacije"
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.300
06/
Smo Slovenci s pljuvanjem posameznikov na ulicah prišli na nivo južnoameriških alpak?
Milan Krek
Ogledov: 1.408
07/
Genialna promotorka aluminija Janja Vidmar ali intelektualna prostitucija v vrhu mladinske književnosti
Anej Sam
Ogledov: 1.155
08/
Ali informacijska pooblaščenka nehote "sabotira" napore javnega zdravstva za zajezitev četrtega vala epidemije?*
Milan Krek
Ogledov: 995
09/
Previsoka pričakovanja za slavne, uspešne in ugledne puhličarje
Simona Rebolj
Ogledov: 1.117
10/
O bolečini in trpljenju: "Pa kako jih ni sram, da se tako nemarno pretvarjajo!?"
Dragan Živadinov
Ogledov: 758