Komentar

Roman Opalka: Ko se umetnik o vsem dogovori s svojo smrtjo.

Roman Opalka je šel vsak dan - delat. Vsak dan je naslikal eno arabsko število na slikarsko platno. Opalka je najprej naslikal števila od 1 do 11000. Opalka je naslikal števila od 1 do 71000. Opalka je naslikal število 1000074. Opalka je naslikal število 4898001. Zadnje, neizprosno število, ki ga je naslikal je bilo 5607249. S svojimi številčenjem je bil vedno bližje številu - neskončno.

31.10.2020 21:55
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Roman Opalka   konceptualna umetnost   James Turell   Rim

Umetnik postane umetnik šele takrat, ko se o vsem bistvenem vnaprej dogovori z metafiziko.

Bralec komentarja na kaj pomisliš, ko prebereš besedno zvezo "čas mineva"? Mogoče na koledar, na množico števil, na neskončnost? Sam pomislim na datume, ki smo jih morali kot osnovnošolci vsak dan zapisovati v desni kot šolske table. Z datumi sem imel nenehen dialog. Kako se mi je leta 1968 zdelo leto 2000 oddaljeno, danes pa živim že leto 2020! Kako blizu navkljub pandemiji se mi zdi leto 2045. Umetnik postane umetnik šele takrat, ko se o vsem bistvenem vnaprej dogovori z metafiziko. V tem smislu umetnik živi konceptualizirano življenje. Roman Opalka reče: Ko se umetnik o vsem dogovori s svojo smrtjo.

 

V kontekstu vsebine, teme in motiva današnjega komentarja: čas mineva, največkrat pomislim na obsesivno obrednost konceptualnega umetnika, fotografa Romana Opalke. Zadnjih pet let, kolikor komentiram umetnost na portalu+, me veliko ljudi sprašuje, ali mi je v vizualni umetnosti sploh kaj blizu, kar ne izhaja iz historične avantgarde ali iz umetniških tehno izhodoišč. Seveda mi je: umetnost Anselma Kieferja, Jamesa Turella, Matthewa Barneya, predvsem pa mi je blizu konceptualna umetnost Romana Opalke. Dva od teh sem na tem mestu že komentiral.

 

Roman Opalka (1931-2011) je za svoj umetniški izraz uporabljal vizualiziranje časa. Vsak dan, ampak čisto vsak dan je od leta 1965 s slikarskim čopičem št. "0" naslikal na slikarsko platno, na črno podlago eno število več od prejšnejga dne. In tako, vse do neizprosnega števila. Njegova vizualna dinamika je potekala med črno v smeri bele, vse do zaslužene bele.

 

Snov in sile. Opalka je tistega, ki je gledal njegovo umetnino s konceptualno energijo, preusmeril v gledanje samega sebe. Kako? Ker gledalec začne z gledanjem Opalkinega časa gledati svoj čas. Poudarjal je, da ni pomembno tisto, kar gledalec gleda izven sebe, temeveč tisto, kar gleda v sebi. S svojim umetniškim konceptom je število zavrtel iz včerajšnje preteklosti v današnjo sedanjost. Kako? S pomočjo osno vrtečih vrat. S števili svojih dnevov je gradil vizualno celoto, sliko lastne časovne pokrajine. Le podlage njegovih slik so se spreminjale. Vsako novo platno je bilo svetlejše od prejšnjega. Šele od leta 2008, tri leta pred smrtjo, barve platna ni več spreminjal.

 

Pri Romanu Opalki govorimo o zaključenemu umetniškemu opusu. Umrl je 6.8.2011 v Rimu. Zadnje število, ki ga je zapisal je bilo 5, 607, 249. Števila je dnevno temnil ali svetlil v enakomerno razporejenih vrsticah. Tako so sistematično naraščala v neskončnost. S svojimi števili je dosledno prodiral v večnost. Ko mislim o Romanu Opalki, govorim o izjemnem konceptualnem umetniku. Zanj je ena od osrednjih tem samospraševanje, kaj umetnost sploh je.

 

Rad se ponavljam: konceptualna umetnost je najprej polemika, je metoda, s katero umetnik sproža segrevanje umetnine do njenega polemičnega žara. Ni večje potrditve za umetniško delo, kot je najprej njeno odklanjanje v drugem intervalu pa njeno sprejemanje. Ko jo strokovna javnost sprejeme kot del univerzalnega umetniškega izraza.

 

Lahko si predstavljate, da Opalka ni proizvedel velikega števila umetniških del - slik. Opalka je s svojim umetniškim procesom opravljal odgovorno - delo. Je eden tistih, ki razume umetniško delo kot sredstvo učlovečenja. Ne morem pozabiti sinovega vprašnja izpred let, ko sem ga peljal v vrtec in me je dosledno na vratih vrtca spraševal: Tati, kam greš? Moj odgovor je bil ravno tako dosleden - delat.

 

Roman Opalka je šel vsak dan - delat. Vsak dan je naslikal eno arabsko število na slikarsko platno. Opalka je najprej naslikal števila od 1 do 11, 000. Opalka je naslikal števila od 1 do 71, 000. Opalka je naslikal število 1, 000, 074. Opalka je naslikal število 4, 898, 001. Zadnje, neizprosno število, ki ga je naslikal je bilo 5, 607, 249. S svojimi številčenjem je bil vedno bližje številu - neskončno.

 

Rad se ponavljam: značilnost za vsako konceptualno umetnino je v tem, da je načrtovana vnaprej. Istočasno pa je revizija pojmovnega sveta umetnosti nasploh. Roman Opalka je s svojo vizualno umetnostjo proizvajal slikarsko poročilo o neskončnem. Paradoksalno, slikal je - konceptualno umetnost. To je tisto, kar je posebno! Poleg vsakodnevnega obreda slikanja števil na platno se je na koncu dneva še fotografiral in istočasno posnel izgovorjeno številko, ki jo je tisti dan naslikal. To ni avtoportretna fotografija, temveč konceptualizirana fotografija. Opalka je s fotografijo procesiral lastno izginjanje. Vizualiziral se je, s tem pa se je istočasno vpisoval v umetnost in izginjal iz horizonta življenja.

 

 

Roman Opalka: Moja umetnost je moj dokaz o mojem obstoju v umetnosti.

 

S svojo obsesivno obrednostjo je zgradil niz numeričnih slik kot umetniško celoto. Vsako posamično sliko je imenoval Detail, poleg pa je dopisal kot naslov - prvo in zadnjo število na sliki. Opalkino delo izhaja iz štetja koledarja. Včasih se sprašujem, ali se je projeciral v katero od števil.

 

Umetnine so zapleteni predmeti. Ogromna razlika je med umetniškim objektom in uporabnim objektom. Za toge ljudi je umetnina nepotrebena, kaj šele konceptualna umetnina. Opalka je svojo konceptualno - delo proizvedel s pomočjo tradicionalnega medija in orodja. Slika ga ščiti pred dogmatiki. Klasična slika zagotavlja gledalcu, da stoji pred umetnino.

 

Etimologija besede slika: slika izhaja iz hrvaščine; biti podoben, upodobiti lik, biti liku podoben. Videz, lik - s/lik/a.

 

Konceptualna umetnina zanika potrebo po nosilcu pomena, po mediju. Pri Romanu Opalki pa je nosilec izrednega pomena. Slika je nuja. Slike Romana Opalke so posebne vrste slike, ne pa estetski predmeti. Njegov umetniški proces je namenjen brezpredmetnemu slikanju. Slikanju prve in zadnje slike. Slike sveta.

 

Umetniška praksa Romana Opalke nas ne poučuje o doseganju estetskega učinka, čeprav izrisuje svoja drobna števila z neverjetno eleganco. Usmerja nas v primerjalno situacijo z lastno izkušnjo. To je slikarstvo slike z ontološkim datiranjem. Nenehnim datiranjem slike. Nenehno slikarstvo, usmerjeno v zasluženo belo.

 

Roman Opalka: Vseeno vem, da obstajam, saj je viden učinek mojega dela.

 

Konceptualna umetnost se v svojem formalnem smislu bori proti geometrični skladnosti in geometrični razporeditvi forme. V delu Romana Opalke obstaja drugačna tradicija geometričnost,i kot jo vidimo pri geometričnih abstrakcionistih. Konceptualisti želijo vzpostaviti organsko propadanje (gnitje) geometričnosti. Vizualizirajo gradnjo in uničenje. Konstrucijo in dekonstrukcijo. Na tem mestu bi vas rad opozoril na umetnost Hanne Darboven, ki se je tudi utapljala v svojem umetniškem - delu.

 

Umetniško delo je sklop načel, ki ga določajo. Le da jih konceptualni umetnik radikalno definira vnaprej. Umetnina ni le materialen objekt, namenjen razstavljanju, ki ga mora nekdo gledati. Je veliko - delo, predvsem pa je to umetnina, ki ni podobna nobeni drugi umetnini. Je umetnina za ne-oči. Če kaj Roman Opalka počne po smrti na poljanah Arkadije, slika svoja števila na obraz Absoluta.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
4
Sramotni jezdec nekega tragičnega časa: Esej o Jožetu Javoršku (1920-1990)
0
09.05.2021 11:00
Aprila 1944 naj bi v Bazi 20 Jože Javoršek zasnoval in uspešno izpeljal kulturni miting. Dramaturško domiselno zasnovan ... Več.
Piše: Marjan Frankovič
Andre Cadere: Kako je nevidni romunski emigrant v Parizu postal človek z "okroglo palico"
4
09.05.2021 06:00
Andre Cadere je živel v Parizu emigrantsko življenje s statusom drugorazrednega, mogoče celo tretjerazrednega umetnika. ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Polemika o "znamenjih": Od brisanja slik preko Sanjskega moškega, otrok brez očetov in Simone Rebolj do streljanja sošolcev
14
07.05.2021 22:59
Koronska situacija ni naporna samo za ženske. V družinskem nasilju trpijo otroci, starostniki, oskrbe potrebni, ženske in tudi ... Več.
Piše: Andrej Mertelj
Tukaj nisem zato, da bi me vi, janšisti in titoisti, ki ste vsi isti - Butalci, po glavici pobožali
29
05.05.2021 21:00
Oseba iz politike me je vljudno prosila, naj napišem kaj pozitivnega, neke sorte spravni tekst. Naj ljudi pozovem k enotnosti. ... Več.
Piše: Ana Jud
Polemika o "znamenjih": Pravičniški krik dobrih očetov in patriarhalne posvetovalnice za ženske
21
03.05.2021 22:30
Kampanje z opozarjanjem na nasilje moških niso nič novega. V času epidemije so tudi v Avstriji plasirali serijo plakatov z ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Where have all the communists gone, kam so vsi komunisti šli?
10
03.05.2021 03:47
Po svetu je še vedno veliko komunističnih strank, a je zelo malo vplivnih. Presenetljivo pa so komunisti v španski koaliciji, ... Več.
Piše: Keith Miles
2. maj: Praznovanje ljubezni do dela, vrednote nad vrednotami!
18
02.05.2021 11:00
Nismo še prišli na raven duhovnega razvoja, ki bi presegel krovno ideologijo vseh časov in krajev. Ne slepite se! Še vedno ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je to isto, kot da ga usmrtiš.
3
01.05.2021 22:40
Umetniško gledališče Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda se je upiralo zadušljivosti realnega sveta. Gledališko poetičnost je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Pisma iz emigracije: O fašistih, komunistih in tudi tistih normalnih, ki trpimo vmes
19
29.04.2021 22:03
Šele z nekoliko večje distance, predvsem geografske, človek počasi dojame vse razsežnosti fenomenalne slovenske pameti, ki jo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Bi donirali Komisiji za preprečevanje korupcije 5 evrov preko SMS, da bi tako zagotovili njeno dejansko neodvisnost?
22
28.04.2021 22:00
Komisija za preprečevanje korupcije(KPK) mora postati zares neodvisna institucija! Naj privabi k sodelovanju čim več samostojnih ... Več.
Piše: Miha Burger
Yoda iz Vojne zvezd v mojem Štoparskem vodniku po slovenskem sodnem vesolju
9
25.04.2021 21:00
Področje sodnega izvedenstva psihiatrične stroke je v naši državi katastrofično neprofesionalno področje. Vedno sem menila, da ... Več.
Piše: Ana Jud
Ni lepšega na svetu, kot so gledališke vaje: na njih vadimo svojo smrt
3
24.04.2021 22:39
Na vajah načelno ne določim interpretativne meje, da se lahko igralec svobodno giblje po zvočnem polju svojih replik. Ko pa smo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Ustaške sanje hrvaškega predsednika Zorana Milanovića ali malo drugačen "non-paper"
11
23.04.2021 22:25
Pozdraviti gre prizadevanja Slovenije po čimprejšnjem odhodu iz balkanskega okolja, v prvi vrsti iz sklopa nečednih navad, ki ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Tudi imunski sistem Tomaža Vesela, predsednika Računskega sodišča, je hudo oslabljen
10
22.04.2021 22:10
Imunski sistem države se ruši ... Kot da bi bili vsi psi vojne spuščeni, delovati so začele, da tako rečem, tovarne zlobe. ... Več.
Piše: Vili Kovačič
Gozd, voda in les, slovenski ponos v Dubaju na svetovni razstavi Expo 2020
18
21.04.2021 21:31
1. oktobra letos se bo v Dubaju odprl Expo 2020, ki ga je pandemija novega koronavirusa prestavila za eno leto. Predstavilo se ... Več.
Piše: Robert Klun
Gostujoči komentar: Covid-19 nas je že nekajkrat neprijetno presenetil in še vedno nas lahko
22
19.04.2021 21:00
Pri spremljanju razvoja bolezni COVID-19, ki jo povzroča virus SARS-CoV-2, je že dolgo jasno, da ne gre samo za respiratorno ... Več.
Piše: Milan Krek
Če nas ne bo povozila multinacionalka Uber, nas bodo dotolkli pa vsi domači "uberji"
10
18.04.2021 11:00
Slovenija je Slovenija! V tridesetih letih samostojne države je slovenska politika predvsem plonkala ideje in vizije drugih ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Milutin Milanković: Tisti astronom, ki je izračunal, da se ledene dobe pojavljajo ciklično
7
17.04.2021 21:17
Milutin Milanković je bil renesančni človek, rojen tik pred zoro modernizma, astronom, matematik in klimatolog. Leta 1928 je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Replika Billu Wirtzu: Tisti, ki živijo v steklenih hišah, ne bi smeli metati kamenja
19
16.04.2021 22:00
Kritika iz Luksemburga je popolnoma razvrednotena zaradi številnih stvari. Prvo si bodo Slovenci zapomnili iz časa, ko so se ... Več.
Piše: Keith Miles
500 let Martina Luthra: "Tu stojim in drugače ne morem! Bog mi pomagaj!"
15
15.04.2021 22:26
Šestnajstega aprila 1521 je avguštinski menih Martin Luther pred nemškim cesarjem v Wormsu zagovarjal svoje teze. Na dvor je bil ... Več.
Piše: Janez Gorse
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Pisma iz emigracije: O fašistih, komunistih in tudi tistih normalnih, ki trpimo vmes
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.315
02/
Polemika o "znamenjih": Pravičniški krik dobrih očetov in patriarhalne posvetovalnice za ženske
Simona Rebolj
Ogledov: 2.038
03/
Tukaj nisem zato, da bi me vi, janšisti in titoisti, ki ste vsi isti - Butalci, po glavici pobožali
Ana Jud
Ogledov: 1.575
04/
Where have all the communists gone, kam so vsi komunisti šli?
Keith Miles
Ogledov: 1.362
05/
Kampanja proti družinskemu nasilju, ki je diskriminirala očete in spregledala žensko nasilje
Andrej Mertelj
Ogledov: 1.290
06/
Evropsko sodišče za človekove pravice: "V demokratični družbi je obvezno cepljenje otrok nujno"
Žiga Stupica
Ogledov: 952
07/
Polemika o "znamenjih": Od brisanja slik preko Sanjskega moškega, otrok brez očetov in Simone Rebolj do streljanja sošolcev
Andrej Mertelj
Ogledov: 850
08/
Neenakost med ljudmi (4): Tisoč Slovencev ima v lasti dobro tretjino vsega premoženja pri nas
Bine Kordež
Ogledov: 888
09/
2. maj: Praznovanje ljubezni do dela, vrednote nad vrednotami!
Simona Rebolj
Ogledov: 1.142
10/
Bi donirali Komisiji za preprečevanje korupcije 5 evrov preko SMS, da bi tako zagotovili njeno dejansko neodvisnost?
Miha Burger
Ogledov: 1.054