Občina Šempeter-Vrtojba je, potem ko je konec lanskega leta odpovedala pogodbo Komunali Nova Gorica za odvoz odpadkov, postavila na mednarodnem mejnem prehodu Vrtojba zbirni center za komunalne odpadke. Občina ga uporablja za predhodno skladiščenje vseh vrst komunalnih odpadkov, ki spadajo v okvir izvajanja gospodarske javne storitve (GJS). A si je župan občine Milan Turk v želji, da bi znižal stroške občanom, z neracionalnimi ukrepi nakopal še več težav kot prej.
Občina Šempeter-Vrtojba je pričela z gradnjo zbiralnega centra na podlagi Odloka o načinu izvajanja obvezne občinske GJS zbiranja določenih vrst komunalnih odpadkov v občini Šempeter-Vrtojba, ki so ga občinski svetniki potrdili na seji septembra 2020 brez tehtnih finančnih analiz. Zdaj ima samovoljni župan Milan Turk na vratu logistična podjetja in avtoprevoznike, ki so ostali brez parkirnih mest zaradi zbirnega centra odpadkov, več nacionalnih inšpekcij, ker gre po naših podatkih za precej kršitev zakonov in odlokov, oglasile so se območne gospodarske zbornice, občani so jezni, ker nimajo celovite komunalne storitve.
Model delovanja poenostavljeno pomeni naslednje: občina izvajalcem zaračuna najemnino za vso infrastrukturo, ki je v njeni lasti in je potrebna za izvajanje gospodarske javne storitve (GJS). Izvajalci javnih služb in centri za ravnanje z odpadki (CERO), ki odpadke zbirajo, shranjujejo, reciklirajo in predelajo, morajo imeti ekonomsko korist od ravnanja z odpadki skladno z uredbo MEDO, drugače tega ne bi izvajali. Cene javnih služb določajo na podlagi elaboratov, ki ga pripravijo izvajalci GJS posamezne občine in se razlikujejo glede na obseg in vrednost javne infrastrukture, ki je v uporabi in samem izvajanju storitve. Uporabnikom javnih služb se prav tako zaračuna okoljska dajatev za onesnaževanja okolja, ki se plačuje na količino odloženih odpadkov. Čeprav so verjetno kdaj stroški ravnanja z odpadki višji od prihodka, ki ga bodo prinesli, se to ne more primerjati s tem, da bomo živeli v čistejšem in bolj zdravem okolju.
Predelane in obdelane odpadke se proda ali odda v nadaljnjo obdelavo, s tem pa se pokrije stroške, ki so nastali pri prevozu, skladiščenju, recikliranju in predelavi v CERO. Odpadke, ki jih ne morejo predelati, se odloži na deponiji, kar predstavlja strošek, saj je treba plačati davek za obremenjevanje okolja, ki jo povzročajo odpadki.
Povzročitelji odpadkov so odgovorni, da se odpadki do njihovega prevzema hranijo neškodljivo in varno za okolje. Prav tako morajo odpadke ločevati na samem začetku (na izvoru) njihovega nastajanja. Izvajalcu GJS zbiranja komunalnih odpadkov jih morajo prepustiti v zabojniku, namenjenem za odvoz določene vrste odpadkov, ali v posebnih vrečkah (najbolje biorazgradljivimi), namenjenih za zbiranje odpadkov. Če so izpolnjeni zgornji pogoji, je izvajalcem veliko lažje pri nadaljnjem ločevanju in recikliranju odpadkov, prav tako pa jim prihranimo dragoceni čas in denar.
Gospodarske družbe, ki izvajajo storitve gospodarske javne službe, v samem bistvu delovanja skrbijo za zbiranje, odvoz ločenih odpadkov, njihovo obdelavo in odlaganje ter s tem za čisto in varno življenjsko okolje.
Posebnež Turk iz Šempeter-Vrtojba
Severnoprimorska občina Šempeter-Vrtojba je ostala brez pogodbe z novogoriško Komunalo, ki izvaja javno gospodarsko službo za zbiranje komunalnih odpadkov. Občina je dobila odpoved pogodbenega sodelovanja, ker je župan predlagal občinskemu svetu v sprejem nižjo ceno, kot jo je z elaboratom o oblikovanju cene predlagala novogoriška Komunala.
Posledično to pomeni, da je župan občine Šempeter-Vrtojba s svojo odločitvijo postavil uporabnike svoje občine trenutno v privilegiran položaj, ker za isto storitev plačujejo nižjo ceno kot uporabniki v ostalih občinah, ki jih servisira Komunala Nova Gorica (KNG).
Župan občine Šempeter-Vrtojba je septembra lani svetnikom predložil v sprejem akte, da bo GJS zbiranja komunalnih odpadkov organizirano v okviru občinskega režijskega obrata, pretovarjanje odpadkov pa naj bi se izvajalo v okviru novega zbirnega centra na občinski parceli na mednarodnem mejnem prehodu Vrtojba. Svetnikom odločitve o izgradnji svojega zbirnega centra in drugačni organizaciji službe za zbiranje odpadkov ni podkrepil z natančno finančno analizo, ki bi bila podkrepljena z argumenti, kjer bi ga svetniki lahko nadzorovali oziroma revidirali njegovo odločitev
Župan Milan Turk je čez noč zgradil na svoj zbirni center le za odpadke iz svoje občine na mednarodnem mejnem prehodu Vrtojba, ki dodatno obremenjuje okolje in to na razdalji, ki ni večja od deset kilometrov od CERO v Stari Gori, ki se ga je doslej uporabljalo za predhodno skladiščenje odpadkov iz šestih občin, odslej pa le še za pet občin. Zakaj?
Župan občine je razlagal svetnikom, da je to potrebno storiti ker jim je izvajalec GJS Komunala Nova Gorica odpovedal pogodbo o izvajanju, v resnici pa je bila Komunala prisiljena odpovedati pogodbo, ker je župan predlagal občinskemu svetu znatno nižjo ceno izvajanja kot jo je predlagal izvajalec (Komunala NG) in katero je sprejelo že pet občin na področju katerih izvaja storitev GJS isti izvajalec.
Res je, da je občina lastnica zemljišča, na katerem leži kamionski terminal, vendar je župan s tem čez noč ogradil parkirišče in odvzel prevoznikom približno 40 parkirnih mest ne da bi za to pridobil ustrezna dovoljenja. Po naših informacijah sta bili okoljska in gradbena inšpekcija že na terenu, vendar odločitev še ni znana, kljub temu, da gre za evidenten primer kršenja zakonodaje, kar je še bolj absurdno pa je župan v tem primeru kršil lastne občinske akte.
Besni logisti in avtoprevozniki
S postavitvijo obrata zbiranja komunalnih odpadkov na tovornem terminalu Vrtojba-sever je Občina Šempeter Vrtojba zmanjšala površine za parkiranje okrog 40 do 50 tovornih vozil in javno tovorno postajališče spremenila v pogodbeno parkirišče tovornih vozil brez možnosti parkiranja tovornjakov, ki na nekdanjem prehodu opravljajo storitve carinjenja, pregleda kvalitete blaga, prehrane in obveznega dnevnega počitka voznikov itd. S postavitvijo tega obrata je bržkone občina kršila svoje akte o ravnanju z odpadkih in zbirnem centru.
Na javnem tovornem parkirišču, ki ga občina s postavitvijo zbirnega centra za odpadke uničuje, bodo zdaj lahko parkirana tovorna vozila prevoznikov, ki imajo sklenjene pogodbe o najemu parkirišča, drugi tovornjaki ne bodo mogli parkirati. Tovorni terminal tem postaja pogodbeno najemno parkirišče in izgublja funkcijo tako tovornega terminala, kot javnega parkirišča. S tem izgublja svojo logistično funkcijo tudi sam prostor mednarodnega mejnega prehoda Vrtojba.
Z ukinitvijo javnega parkirišča bo največ izgubila storitev dejavnosti cestnega prevoza blaga, carinskega posredovanja in druge spremljajoče dejavnosti (gostinstvo, trgovina, mehaniki) in še povečala probleme logistike na tem območju. Občinski gospodarstveniki so prepričani, da tak zbirni center ruši načelo regijskega sodelovanja, organiziranja in skupnega nastopanja.
Igrice župana Turka bodo plačali občani
Ali bo logika vodstva občine Šempeter Vrtojba, da bodo stroški odvoza odpadkov po uveljavitvi svojega koncepta nižji, je vprašanje. Osnovna ekonomska logika pravi, da je za znižanje stroškov treba primerljive družbe povezovati. V primeru KNG in spora z občino Šempeter Vrtojba je jasno, da bo v Komunali ostal del fiksnih stroškov, ki jih bo potrebno razdelit na pet občin, v občini Šempeter Vrtojba pa bo nastal nov del fiksnih stroškov, ki bo veljal le za njih. Na koncu imamo še nezadovoljne občane zato, ker jim dosedanji izvajalec Komunala Nova Gorica na svojem zbirnem centru v Stari Gori ne sme več prevzemati kosovnih in drugih vrst odpadkov iz občine Šempeter-Vrtojba, saj bi sicer ta strošek padel na pleča občanov ostalih petih občin.