Komentar

Zmaga nad soncem: Vse v umetnosti teži k popolnejšemu stanju

Gledališče mi pomeni vse. Gledam, da bi razumel! So dnevi, ko mi kultura ne pomeni čisto nič drugega kot propagandni oddelek države, so pa dnevi, ko mi pomeni največ; ko mi postane presečišče med religijo, filozofijo in umetnostjo. H kulturi se je potrebno vedno znova vračati, je nerazložljiva nujnost. Šele kultura nam da večini verodostojnost izjavljanja. Meni jo daje umetnost. Pospeši mi jedrno energijo, ta pa me smiselno vodi.

21.02.2021 05:38
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   futurizem   antiopera   Zmaga nad soncem   Kazimir Malevič   El Lisicki   Luna park   Sankt Peterburg   Ljubimir Micić

"Tu smo se zbrali samo zato, da izzovemo svet proti sebi!" je bil prvi stavek otvoritvenega govora Kazimirja Maleviča na vseruskem kongresu futurističnih pesnikov-anarhistov leta 1913.

Moj poklic je odvisen od očesa. Ne bom pozabil strahu mojega očeta, ko je začel slepeti na levo oko. "Ko razmišljam o očesu, zadrhtim", pravi Charles Darwin. Gledališče mi pomeni vse. Gledam, da bi razumel! So dnevi, ko mi kultura ne pomeni čisto nič drugega kot propagandni oddelek države, so pa dnevi, ko mi pomeni največ; ko mi postane presečišče med religijo, filozofijo in umetnostjo. H kulturi se je potrebno vedno znova vračati, je nerazložljiva nujnost. Šele kultura nam da večini verodostojnost izjavljanja. Meni jo daje umetnost. Pospeši mi jedrno energijo, ta pa me smiselno vodi.

 

Zame se je vse začelo 3. decembra leta 1913, ko je bila prvič uprizorjena futuristična fono-semantična opera Zmaga nad soncem v teatru Luna park v Sankt Peterburgu. Dan pred tem je bila na ta istem odru uprizorjena Tragedija Majakovski. To sta bila v dveh dneh dva preloma dogodka tako za poezijo, kot za gledališče in vizulano umetnost hkrati. Do druge anti-opere z naslovom Premagana vojna zaradi škandalov in totalnega bankrota obeh predstav ni nikoli prišlo.

 

Anti-opera Zmaga nad soncem avtorjev Velimirja Hlebnikova (prolog), Mihaila Matjušina (glasba), Kazimirja Maleviča (scenografija) in Alekseja Kručoniha (libreto) je zagotovo najbolj mitizirana avantgardna predstava minulega stoletja. Vedno znova se vračam k njej. Njena provokacija je bila natančno projektirana: vse je bilo posvečeno novim estetskim ciljem.

 

"Tu smo se zbrali samo zato, da izzovemo svet proti sebi!" je bil prvi stavek otvoritvenega govora Kazimirja Maleviča na vseruskem kongresu futurističnih pesnikov-anarhistov 18. in 19. julija 1913 v kraju Uusikirkko (današnja Finska). Iz ohranjene fotodokumentacije se vidi, da so futuristi med tem, ko so se pripravljali na decembrsko produkcijo, živeli poletno čehovljansko atmosfero. Danes anti-opero Zmaga nad soncem razumemo kot eno od prelomnic svetovne gledališke zgodovine. Njena osrednja sestavina ni bilo petje, temveč vizualna abstrakcija. Njene asimetrične kompozicije so bile polne anti-prizorov, ki so jih sprožali zaumni protagonisti. Iz verzov je vela slovanomorfična melodičnost. To je bila vizja novih za nove; tako je El Lisicki deset let kasneje v Projektu za uveljavitev novega (PROUN) seštel v enem stavku njen pomen. Novo kot najnovejše. Novo kot lepo, ker je novo. Novo, ker je dejansko novo.

 

Združeno umetniško delo je vsebovalo totalno anti-kompozicijo, abstraktno vizualizacijo in zaumno poetičnost. Vse to hkrati. Iz nje je vela izrazita naklonjenost do ljudskih oblik gledališča. Tudi zato je bil v njej prisoten pitoresken kolorit. Današnji komentar nima namena še dodatno mitizirati predstave Zmaga nad soncem, še manj pa dekonstruirati mit o njej. Z današnjim komentarjem vam želim pokazati enega od primerov razvojne logike gledališke umetnosti. Manifestirati vam želim razvojno umetnost, ki stoji na nasprotnih postulatih od sodobne umetnosti. 

 

Deset let kasneje, po praizvedbi Zmage nad soncem, je suprematist El Lisicki projektiral iz njenega libreta popolnoma novo scensko interpretacijo. Operne persone je oblikoval kot figurinese, kot ogromne gledališke automatone.

 

 

Digresija I.: Automaton je samodejen umetniški robot.

 

Do same realizacije zaradi zahtevnosti gigantskih automatonov ni nikoli prišlo, a je že v samem konceptualnem izhodišču vsebovalo razvojno logiko. Ukinjalo je telo igralca in njegovo figurativnost, praizvedba predstave jo je do neke mere še upoštevala. El Lisicki je bil prvi, ki je sintetiziral idejo suprematizma in konstruktivizma. Gledališko-vizualna misija El Lisickega je bila zamenjati operne akterje Zmage nad soncem z velikanskimi elektromehanskimi skulpturami. Načrte za figurinese je razstavil leta 1923 v Hannovru. Iz Malevičevih kubo-futurističnih formatov je izpeljal deset svojih verzij protagonistov Zmage nad soncem. Transformiral jih je s pomočjo kinetične logike. 

 

Smo na zahtevni točki, bodimo pozorni! V praizvedbi leta 1913 so se izvajalci-študentje umetnosti premikali po svoji mehansko določeni mizansceni. Vsi odnosi so se odigrali pred horizontom, na katerega je Malevič naslikal črn kvadrat. Leta 1923 pa je El Lisicki igralce zamenjal z avtomatoni. S pomočjo njihove krožne kinetike je načrtoval izoblikovati monumnetalne skulpture, ki bi se v končnici spremenile v arhitekturo.

 

 

Digresija II.: Ne obstaja avantgarda, ki bi zmogla vzpostaviti tehtno distanco do same sebe (Branimir Donat). Konec digresije.  

 

El Lisicki je v svoji interpretaciji Zmage nad soncem popolnoma zapustil humorno intonacijo, ki je bila prisotna v praizvedbi zaradi pevsko-igralske naivnosti. Samo pomislimo; čisto pri vsaki operi po letu 1899 bi lahko v dvorani umrli od smeha. S svojim analitičnim pristopom in načrtovno monumentalnostjo je sproduciral skulpturalno resnost. Če je Zmaga nad soncem Kručoniha, Maleviča, Hlebnikova in Matjušina dobeseden napad na vse odrske konvencije, je El Lisicki s svojo razvojno logiko v celoti prevrednotil njena ironična izhodišča. S svojo resnostjo je Zmagi nad soncem za nazaj dodelil status prelomne umetnine.

 

Teleoza! Sedemdeset let kasneje smo postgravitacijski umetniki z metodo Noordung:: 1995 – 2045 z zamenjavo po smrti nadomestili igralca: v prvem koraku (a.) s tehno abstraktom, v drugem koraku (b.) z umetniškim satelitom.  Metoda vsebuje ponovitve predstav vsakih deset let ob isti uri z istimi igralci. V končnici pa bomo leta 2045 njihove tehno abstrakte - umetniške satelite namestili na evkatorialni orbiti. S substitucijo igralčevega telesa z umbotom smo postgravitacijski umetniki razvili tehno konceptualizacijo. Nabor našega vedenja in znanja o Zmagi nad soncem smo v določenem trenutku perobrazili v spoznanje. El Lisicki je preoblikoval igralčevo telesnost z elektromehanskimi skulpturami, postgravitacijski umetniki pa smo zamenjali igralčevo telesnost s pomočjo procesualnosti in pretokom časa z mehatronskimi umetniškimi sateliti. Ti bodo oddajali iz orbite tako na Zemljo, kot v globino vesolja bio-informacije o igralčevi telesni navzočnosti.

 

 

Povratek na začetek: Ljubomir Micić, umetniški direktor stilne formacije zenitizem je leta 1922 v dvojini številki Zenita 17/18, objavil prolog za opero Zmaga nad soncem. Pod besedilom je bil podpisan Velimir Hlebnikov. Tik ob besedilu pa je bila objavljena skica kostuma El Lisickega, ki je bila prvič javno razstavljena leto kasneje na omenjeni razstavi v Hannovru. Ob praizvedbi leta 1913 je bilo vse malce drugače, kot je bilo objavljeno v Zenitu. Toda vseeno so bile to nadvse dragocene umetniške informacije. Načelno bi jih lahko ob izidu prebral tudi Srečko Kosovel.

 

Uvod v libreto Zmage nad soncem sem prvič prebral v reviji Zenit leta 1979. Scenske in kostumske osnutke pa sem prvič videl leta 1980 v knjigi Malevič / Suprematizem. Celotno besedilo libreta pa je bilo objavljeno šele leta 1985 v hrvaščini, v odličnem zborniku revije Prolog z naslovom Sovjetska gledališka avantgarda. A je moralo miniti desetletje, da smo naše vedenje in znanje spremenili v spoznanje. Z Dunjo Zupančič in kasneje z Miho Turšičem smo vstopili v območje zamenjav igralskih teles z mehatronskimi antenami in umetniškimi sateliti. Slednje smo konceptualno in procesualno opremili s tremi programskimi enotami: z biologiko, biomehatroniko in biografiko samo zato, da nikoli ne pozabimo imen in priimkov igralk in igralcev ter njihovih biomehanskih naporov. Brez njih nikoli ne bi bilo gledališča.

 

In za konec, beseda tedna: teleoza (teleos, popolnost) kot razvoj k popolnejšemu stanju, izpopolnjevanje. Vse v umetnosti teži k teleozi.

 

Skladno z novimi pravili komentiranja bomo odstranjevali vse žaljive in neprimerne komentarje.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
30-letnica Slovenije: Vzemite borovo iglico, počepnite in se pičite v anus, pa bo vse v redu!
6
23.06.2021 22:23
V zadnjih 30 letih sem dobila toliko polen pod noge, da sem glede ogrevanja preskrbljena do konca življenja. Naučila sem se na ... Več.
Piše: Ana Jud
30-letnica Slovenije: Alternativni pogled na naš dosedanji ekonomski razvoj
13
21.06.2021 21:22
Napisati nek krajši pregled ekonomskega razvoja samostojne Slovenije je po eni strani pravzaprav preprosto, pa drugi pa kar ... Več.
Piše: Bine Kordež
Ko v cepilni center vdrejo aktivisti "anticepilci" in nadlegujejo zdravstveno osebje, je čas za alarm!
12
20.06.2021 23:10
Poklicala me je kolegica zdravnica in povedala, da je v cepilni center vdrla neznana skupina oseb, ki so izražale svoje mnenje ... Več.
Piše: Milan Krek
"Za svoja politična dejanja sprejemam vso odgovornost, za svojo umetnost nobene"
2
19.06.2021 20:55
Umetnik, ultranacionalist Jukio Mišima (19251970) je nekaj tednov pred svojim obrednim samomorom (seppuku) zapisal: Za svoja ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Patološko laganje: kako živeti z lažnivcem?
21
18.06.2021 05:41
Življenje z lažnivcem ni lahko. Lažnivci se ne zavedajo laži in včasih že sami sebi verjamejo, da govorijo resnico. Največja ... Več.
Piše: Katja Knez Steinbuch
Pahor in Mattarella se priklanjata pred spomenikom v Bazovici, toda bazoviški antifašisti so v Italiji uradno še vedno teroristi
11
17.06.2021 05:07
Fundacija Bazoviški junaki in ostale žrtve fašizma že več let neuspešno poskuša pridobiti slovensko politiko in njej podrejeno ... Več.
Piše: Marko Bidovec
Prihodnost Evrope: Brez posvetovanj z državljani, brez dialoga z Evropejci bo Evropska unija v resni krizi
7
15.06.2021 22:00
V zadnjem desetletju je EU prebrodila mnoge krize; finančno, migrantsko, Brexit ipd., ki so jo nenehno spreminjale in ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
11
15.06.2021 06:15
Pred kratkim sem bila na kofetku z zelo prijetno osebo. Zapriseženo levičarko, a prisrčno in prijazno. Poglavje, da ljudi ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Čas je za … cepljenje! In s tem (skorajšnjo) vrnitev nazaj v normal(n)o(st)
6
14.06.2021 08:00
V Evropi smo prve oblike cepljenja dobili šele v 18. stoletju. Cepiva so zmanjšala obolevnost, invalidnost, zasedenost ... Več.
Piše: Milan Krek
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
9
14.06.2021 01:00
O mrtvih vse dobro je stara modrost, ki je v primeru Ivana Zidarja zelo relativna. Ob vsem alkoholu, ki ga je popil, je pravi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
11
13.06.2021 11:00
V parlament se zlahka prismuka vsak povpečno prepričljiv falot. Sistem ga ščiti! Pred prevarami in neizpolnjenimi zavezami nismo ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Varvara Stepanova, ženska, ki je ženske začela oblačiti v hlače, kratke hlače in kombinezone
2
12.06.2021 22:30
Komunistična oblast je brutalno nastopila proti avantgardni umetnosti. Varvara Stepanova in Aleksander Rodčenko sta zelo hitro ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
12
11.06.2021 22:35
Šale in komedije so inherentno zanimive: v njih uživamo zaradi njih samih in četudi drži, da bi lahko imele terapevtsko ... Več.
Piše: Roger Scruton
30-letnica Slovenije: "Zločin je bil tako gorostasen, do neba segajoč, da še danes uhaja človeškemu spoznanju."
20
09.06.2021 00:00
Če ob 30. obletnici samostojne Slovenije iz Kočevskega Roga kakšno stvar vidimo jasno in razločno, je to spoznanje, da z ... Več.
Piše: Matija Ogrin
Mi in oni: Kako je strategija preživetja skozi zgodovino izoblikovala dve povsem različni mentaliteti, ki danes definirata Zahod in Vzhod
20
07.06.2021 23:59
Zadnje čase smo priča utečeni fabuli. Najprej se na Vzhodu zgodi nekaj, kar ne sodi v naše standardne vrednostne okvirje, nakar ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Volitve v Mehiki: Vizija predsednika Lópeza Obradorja je razdeljevanje denarja
0
07.06.2021 04:29
V 130-milijonski Mehiki so bile to nedeljo zakonodajne volitve, volivci so volili 500 članov poslanske zbornice nacionalnega ... Več.
Piše: Luis Rubio
Današnja množična družba je družba kiča ...
4
06.06.2021 06:42
V Novem LEF-u so se zavzemali za radikalni produkcionizem, bili pa so kategorično proti glorifikaciji komunističnih voditeljev, ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
30-letnica Slovenije: "Sprava je pot, ki se nikoli ne konča"
10
04.06.2021 04:30
Pravica do groba je naslov 5. poročila vladne komisije za reševanje vprašanj prikritih grobišč, kot se imenuje ta komisija, ki ... Več.
Piše: Borut Pahor
Skrito lastništvo Mladine: Ste vedeli, da je 4-odstotna lastnica tega medija tudi Republika Slovenija?
9
03.06.2021 00:57
Lastništvo tednika Mladina je svojevrsten fenomen. Z njim se je pred dvema letoma podrobno ukvarjal novinar Lenart J. Kučić na ... Več.
Piše: Ivan Simič
Lukašenko svoj obračun z opozicijo prenaša navzven in se požvižga na mednarodno pravo
8
01.06.2021 03:20
Ravnanje beloruskega diktatorja je vse prej kot nedolžno. Pred leti si je bilo težko zamisliti, da po vlekel tovrstne poteze, ... Več.
Piše: Božo Cerar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
Ana Jud
Ogledov: 3.052
02/
Ko v cepilni center vdrejo aktivisti "anticepilci" in nadlegujejo zdravstveno osebje, je čas za alarm!
Milan Krek
Ogledov: 2.557
03/
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.876
04/
Patološko laganje: kako živeti z lažnivcem?
Katja Knez Steinbuch
Ogledov: 1.487
05/
Kristijan Musek Lešnik, psiholog: "Nepopravljiv optimist sem. Verjamem, da bo iz krize narcisističnega individualizma zrasla nove želja po povezovanju in empatičnem sobivanju."
Uredništvo
Ogledov: 1.039
06/
Pahor in Mattarella se priklanjata pred spomenikom v Bazovici, toda bazoviški antifašisti so v Italiji uradno še vedno teroristi
Marko Bidovec
Ogledov: 944
07/
Prihodnost Evrope: Brez posvetovanj z državljani, brez dialoga z Evropejci bo Evropska unija v resni krizi
Iztok Mirošič
Ogledov: 922
08/
30-letnica Slovenije: Alternativni pogled na naš dosedanji ekonomski razvoj
Bine Kordež
Ogledov: 684
09/
30-letnica Slovenije: Vzemite borovo iglico, počepnite in se pičite v anus, pa bo vse v redu!
Ana Jud
Ogledov: 496
10/
"Za svoja politična dejanja sprejemam vso odgovornost, za svojo umetnost nobene"
Dragan Živadinov
Ogledov: 687