Komentar

Kozmistični misteriji: "Potrebne so nove forme. Nove forme so potrebne, če pa jih ni, je pa boljše nič."

Kaj nam sporoča naša minljivost na horizontu večnosti? Da za vsem stoji Načrt ali Nič? V gledališču zastopam idejo Niča, ki mi vse umetniško življenje zaokroža teorijo igranja. Kaj zastopam s svojim homo ludensom? Kozmično skrivnost! S pomočjo kozmističnih strategij uprizarjam Nič. Ultimativna napetost tega misterija je javni obred, usmerjen v konflikt. Včasih z vzorcem ideološkega žrtvovanja, včasih s samodestruktivnim delovanjem protagonista. Včasih pa predstavo preveva komični vzorec.

27.03.2021 23:04
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Utva   Čehov   Stanislavski   gledališče   predstava   Janez Pipan   kozmizem   mistika

Foto: Jaka Babnik

Obrnjena perspektiva na horizontu večnega, to je definicija kozmistične telelogije!

Prvotno izročilo gledališča je povezano z antično religioznostjo in starodavnimi srednjeveškimi misteriji. Zame je gledališče religija, ki jo izražam s kozmizmom (Fjodorov). Igralec je povezovalni člen med iracionalno-metafizičnimi in materialno-oblikovnimi gledališkimi strukturami. V dvajsetih letih XXI. stoletja lahko brez večjih težav pogledamo v vse, kar se je izoblikovalo v gledališču prejšnjega stoletja.

 

Z Dunjo Zupančič proizvajava visoko-modernistične oblike iz suprematističnih projekcij, rano modernistične pa preoblikujeva v data konstruktivistične. Logiko "skupnega univerzalnega podviga" pa zastopa vsaka najina, ampak čisto vsaka gledališka predstava. Ravno zato je potreben za svobodo načrt, da v njem prepoznamo vzorce Niča. Srednjeveška gledališka zvrst - misterij - je bil v prejšnjem stoletju ultimativni povezovalec sekularne pozicije s kozmično dramo (npr. simbolizem, ekspresionizem). Danes se ta praksa nadaljuje.

 

Iz zbornika Teorija dramskih zvrsti urednika dr. Svetislava Jovanova: Modernizem je med "iracionalnim" ali "materialnim" že davno tega razgrabljen. Različici si nasprotujeta. Obema se pripisujejo različne značilnosti. Za iracionaliste so značilni - verski vzniki, spolne ekstaze, blaznosti, pesimizem, apokaliptične fantazije, simbolika, dadaizem, gledališče krutosti, absurdizem. Za materialiste pa je značilna logika - revolucije, optimizma, novih tehnologij, razvoja, futurizma in konstruktivizma (dramaturginja in gledališka kritičarka Elinor Fuchs).

 

Oblika gledališke zavesti, ki se mi je izoblikovala iz kozmistične teorije: V poetsko-realistični drami Utva Antona Pavloviča Čehova sem kot dvajsetletletnik igral pod režijskim mentorstvom Mileta Koruna, mladega simbolističnega dramatika Konstantina Gavriloviča Treplejva. Sina znamenite ruske igralke Irine Nikolajeve Arkadine. Predstava se začne z ambiciozno poletno uprizoritvijo "predstave v predstavi" na veleposestvu Arkadine. Pogled avditorija sega prek odra na jezero. Predstava in "predstava v predstavi" preverjata smisle, ki jih uprizarja gledališka umetnost. Mladi dramatik želi pred premiersko publiko uveljaviti svoje simbolistične poglede na umetnost in gledališče. Seveda doživi pred tradicionalistično publiko popoln polom tako na javni kot intimni ravni. Na tem mestu se bom zaustavil z opisovanjem dramskega besedila Utva in njenih ljubezenskih trikotnikov, ki mladega režiserja in dramatika privedejo do samomora. Z enim samim klikom vstran lahko pridete brez večjih težav do dramske strukture Utva

 

Z današnjim komentarjem želim vstopiti v posebno vmesno polje med gledališkim materializmom in metafiziko: v gledališki kozmizem.

 

Vlogo Trepljeva je v inavguracijski predstavi MHAT leta 1898 odigral Vsevolod Emiljevič Mejerhold. Vlogo Trigorina, materinega ljubimca in uspešnega pisatelja, pa je Konstantin Sergejevič Stanislavski, ki je bil istočasno režiser predstave in Mejerholdov režijski mentor. Ne morem verjeti, da po več kot dvestopetdesetih komentarjih na portalu+  še nikoli nisem pred vami celovito premišljeval Mejerholdove umetnosti, iz katere sem razvil svojo praznotelesno režijsko metodo in biomehtaroniko kot njeno neposredno materializacijo. 

 

Ko so me rosno mladega usmerjali z metodo Stanislavskega v umetnost režije prek predstave Utva, sem prišel do velike konceptualne želje, da bi uprizoril le besedilo "predstave v predstavi" in nič drugega. Z istovetenjem prek Trepljeva sem si zaželel doživeti simbolistično napoved na koncu XIX. stoletja, ki se je razvijala prek romantike v aktivni avantgardizem. S preskokom v času sem si želel kot mladostnik osvetliti gledališče s tedanjimi umetniškimi ideali.

 

Želel sem pogledati z obrnjeno prespektivo iz "predstave v predstavi" proti čehovljanskemu komično-tragičnemu realizmu. "Predstava v predstavi" nas je vodila s (koz)mistično gledališko obliko in teleloško metodo v svet misterija. Prek Trepljeva sem zavestno vstopil v svet meni lastne hermetičnosti. Trepljev mi je dal verodostojnost.

 

Obrnjena perspektiva na horizontu večnega, to je definicija kozmistične telelogije! Pozor, to ni katoliški koncept teleologije. O tem sem leta 2003 celo napisal knjigo z naslovom Telelogija s strukturnimi vizualizacijami Dunje Zupančič, ki jo je izdal Muzej suvremene umjetnosti v Zagrebu (MSU). V kozmistični dramaturgiji časovnih ciklov se umetnik prepušča načrtovanemu slučaju. Režira slučaj, ne pa Absolut. Skrivnost oblikuje vse. Še enkrat - pozor! - brez koncepta Absoluta.

 

Rad se ponavljam: Miran Mohar mi je v trenutku navdiha pred leti izrekel izvrstno misel: S kozmistično filozofijo ste skrajni levičarji, anarhisti dobili pravico do souporabe metafizike! Res je dobili smo materialistične misterije - misterij organizma, misterij orgazma in misterij buffo. Ravno posvetne gledališke strategije razgaljajo sakralne posrednike, ki z metafiziko trgujejo.

 

Vrnimo se h Čehovu in njegovi Utvi: ironična dimenzija misterija "predstave v predstavi" ne spodriva metafizike, nasprotno, ona sama postane metafizika. Osmišlja vse nedaljne dogodke v drami. Vsak dogodek ima preteklost, ki se razprostira še globje nazaj v preteklost in vnaprej v večnost.

 

Vsak suprematist, pa čeprav komunist, je lahko tudi mistik. Kozmistični "finalizem" je moja zadnja metoda, ki se mi oblikuje neposredno pred smrtjo. Bistven je kategoričen odmik od vsakega realizma in naturalizma. Predvsem moramo razumeti, da je za "finalizem" značilna aktivna uporaba kozmističnega inventarja. Eden od njih je misterij – življenje je sen. Kozmistični dogodki imajo veliko moč pri ironizaciji realnosti. 

 

Sam še vedno raziskujem znak kot bazični inventar sistema in fonem kot najmanjši element glasu. Moje gledališče je sistem kozmističnih znakov v pretoku časa. Uprizarjam sistem. Protagonist igralec pa se prek sistema uravnava z večnostjo. Na eni strani umetniki metafiziki na drugi strani pa materialisti, oboji pa revolucionarji duha.

 

Janez Pipan napiše v odličnem otvoritvenem besedilu ob režiji svoje uprizoritve Utve iz leta 2011:

 

Na začetku igre Trepljev takole izreka svoj slavni coup de grâce, sprožen v samo srce vladajoče gledališke konvencije: "Potrebne so nove forme. Nove forme so potrebne, če pa jih ni, je pa boljše nič." Če je do Utve veljalo, da mora gledališka uprizoritev slediti standardiziranim, stoletja veljavnim uprizoritvenim kanonom, tako da gledalec že pred predstavo natančno ve, kaj lahko pričakuje, pa se z navedeno izjavo vse spremeni in postavi na glavo; zgodi se kopernikanski obrat modernega gledališča, na njegova vrata pa potrka "barbarski" duh nihilizma. Čehov je s to "nezavedno" repliko (v drami izrečeno skoraj tjavendan) dosegel, kar si je potihoma želel: odkril je bojno geslo gledaliških reformatorjev in protagonistov zgodovinskih avantgard.

 

Naj se mi začne odvijati misterij finalizma in fonemov v imenu kozmističnih umetniških oblik.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
1
Premier Janša potiska Slovenijo na napačno stran demokratičnega zemljevida Evrope
37
12.04.2021 21:29
Med slovenskim predsedovanjem EU bo v središču pozornosti svoboda medijev, opozarja naš luksemburški sodelavec Bill Wirtz. Kot ... Več.
Piše: Bill Wirtz
"Covid potni list" bi bil dobrodošel, vendar je pot do njegove uresničitve še negotova
28
11.04.2021 20:00
Vse večje število cepljenih proti novemu koronavirusu (Covid-19) nas navdaja z upanjem, da bo ta novodobna kuga kmalu za nami. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Kozmični anarhizem in filozofija palanke
9
10.04.2021 23:53
Dejstvo je, da že več kot leto dni živimo na robu distopičnega sveta. Družbenega kolapsa si nismo nikoli predstavljali tako, kot ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Izboljšava Sistema: Boj proti takšni ali drugačni mafiji se začne v šolskih klopeh
13
09.04.2021 23:59
Demokracija bo lahko napredovala kot Sistem ne le preko kaznovanja oziroma dokazovanja nepravilnosti ali mafijskih delovanj, ... Več.
Piše: Miha Burger
V 21. stoletju nihče ne bi smel biti suženj. Dobro to veste, ker ste sužnji tudi sami.
22
08.04.2021 22:00
Izkazalo se je, da skrajneži, ki mazohistično prebirajo portal+, nočejo Univerzalnega temeljnega dohodka (UTD). Niti slišati ... Več.
Piše: Ana Jud
Aprilska polemika: Dan po 1. aprilu in nekaj dni kasneje
21
05.04.2021 23:45
Prispevek Andraža Terška (Dan po 1. aprilu) na tem mestu je kot običajno na prvi pogled logičen, dobro argumentiran in ... Več.
Piše: Andrej Drapal
Dobri fantje in dobre žene v deželi Janeza Janše, ki divja na vse ali nič
28
04.04.2021 11:00
Zdaj smo se sredi resnih globalnih izzivov v Sloveniji znašli v situaciji resnega zdrsa. Kot narod s posebnimi potrebami se ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Vojaška parada je pravzaprav privid obvladovanja kriz, v resnici so simptom razpada
9
03.04.2021 23:59
Ideja vojaške parade izraža voljo imperija pri discipliniranju svojih provinc, v novejšem času pa nacij. Raznorodni paradni ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Dajte nam Univerzalni temeljni dodatek, kamne pa pošiljajte na Ministrstvo za splošno asistenco!
21
02.04.2021 22:45
Vrsto let smo poudarjali, da mora Slovenija povečati produktivnost, da bi lahko dosegla višje plače. Trdili smo, da so socialni ... Več.
Piše: Ana Jud
Dan po 1. aprilu: Tiranska je oblast, ki deluje nepravno. Prava ni več, so samo še prepovedi, zapovedi, dovoljenja in ukazi. Pa kazni.
37
01.04.2021 23:00
Slišal in prebral sem, da je nekdo (seveda vem, kdo) izjavil: Lahko potujete čez mejo, ampak, če plačate kazen. Slišal in ... Več.
Piše: Andraž Teršek
Vse najboljše, NATO: Največja nevarnost ni zunaj zavezništva, ampak znotraj
12
30.03.2021 23:57
Severnoatlantsko zavezništvo praznuje svoj dvainsedemdeseti rojstni dan. Ne brez razloga ga imenujejo za najuspešnejše in tudi ... Več.
Piše: Božo Cerar
Demokratični standardi?! Kaj je že to?
10
29.03.2021 23:57
Standard kvaliteteni nekaj relativnega, odvisen le od subjektivne presoje, še manj je standard demokracije odvisen le od moči ... Več.
Piše: Miha Burger
3. protikoronska vojna: Polovičarski ukrepi najbrž ne bodo dovolj, edina rešitev bi bil popolni lockdown!
23
28.03.2021 22:30
To, kar vlada uvaja zdaj, je bolj Blažev žegen kot kaj drugega. Zelo verjetno takšen delni lockdown ne bo preveč učinkovit, zato ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Lockdown, drugič? Zapiranje države je žal še vedno edini način za zaustavitev širjenja virusa
10
28.03.2021 10:00
Širjenje korona virusa ostaja še naprej za ves svet precejšnja neznanka. Seveda ni nobenega dvoma, da popolna omejitev vsakršnih ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zakaj sem se cepil proti Covid-19? Ker veliko bolj zaupam uradni medicini kot tistim, ki jo zaničujejo
21
25.03.2021 22:00
Se ne boste cepili proti Covid-19, čeprav bi se lahko? To bo bitka naslednjih mesecev in morda celo let. Vaša svobodna izbira bo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
O fašizmu XXI. stoletja ali zakaj je strašenje s fašizmom Mussolinijeve Italije včasih deplasirano
9
24.03.2021 22:21
Na slovenski desnici ter nasploh odmevata obsodba lastnika portala NTA (Nacionalna tiskovna agencija) Aleša Ernecla, ki je ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Zakaj bi bilo nadaljevanje zastaralnega roka za kazenski pregon tudi po prvostopenjski obsodilni sodbi treba "zamrzniti"
8
23.03.2021 22:30
V organih, ki odločevalcem strokovno svetujejo glede dodeljevanja javnih sredstev, sedijo tudi ljudje, ki jim je s ... Več.
Piše: Domen Gorenšek
Zdaj živimo v demokraciji. Utihnite že enkrat.
15
22.03.2021 22:00
Pred leti sem veliko pisala o svobodi izražanja in ne želim se ponavljati kot pokvarjena plošča. Od medijskih zdrah dobim ... Več.
Piše: Ana Jud
Ni bolj smešnega prizora od tropa desničarjev in levičarjev, ki so složni le v tem, da hrepenijo po spoštovanju svojega drugačnega mnenja
9
21.03.2021 11:00
Pomembno je, da se zavedamo, kam kdo spada. Če si levičar, ti gre Žiga Turk pač na jetra, zato naj bi bilo vseeno, s čim in kako ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Ne bo dolgo minilo, ko bomo brali, da smo si Narodni dom zažgali sami
7
20.03.2021 22:00
Nacizem in fašizem sta absolutno zlo, rasni zakoni pa so ena od manifestacij njune patološke zločinskosti. Samozavestni ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Dobri fantje in dobre žene v deželi Janeza Janše, ki divja na vse ali nič
Simona Rebolj
Ogledov: 2.558
02/
Aprilska polemika: Dan po 1. aprilu in nekaj dni kasneje
Andrej Drapal
Ogledov: 1.714
03/
Smrtonosni brazilski sev: Zakaj je 3. val tako nevaren in drugačen od prejšnji dveh?
Uredništvo
Ogledov: 1.623
04/
Premier Janša potiska Slovenijo na napačno stran demokratičnega zemljevida Evrope
Bill Wirtz
Ogledov: 1.305
05/
Slovenska sprava: Izjava Slovenske akademije znanosti in umetnosti o spravi ob tridesetletnici samostojne slovenske države
Uredništvo
Ogledov: 1.281
06/
V 21. stoletju nihče ne bi smel biti suženj. Dobro to veste, ker ste sužnji tudi sami.
Ana Jud
Ogledov: 1.383
07/
Kako je teksaška šola v boju proti koronavirusu dosegla majhno, a pomembno zmago v pandemiji
Marjana Škalič
Ogledov: 1.039
08/
"Covid potni list" bi bil dobrodošel, vendar je pot do njegove uresničitve še negotova
Božo Cerar
Ogledov: 766
09/
Izboljšava Sistema: Boj proti takšni ali drugačni mafiji se začne v šolskih klopeh
Miha Burger
Ogledov: 781
10/
Dosje Slavko Gaber: Povratek zagrenjenega in nečimrnega LDS ideologa?
Uredništvo
Ogledov: 2.211