Komentar

Kozmistični misteriji: "Potrebne so nove forme. Nove forme so potrebne, če pa jih ni, je pa boljše nič."

Kaj nam sporoča naša minljivost na horizontu večnosti? Da za vsem stoji Načrt ali Nič? V gledališču zastopam idejo Niča, ki mi vse umetniško življenje zaokroža teorijo igranja. Kaj zastopam s svojim homo ludensom? Kozmično skrivnost! S pomočjo kozmističnih strategij uprizarjam Nič. Ultimativna napetost tega misterija je javni obred, usmerjen v konflikt. Včasih z vzorcem ideološkega žrtvovanja, včasih s samodestruktivnim delovanjem protagonista. Včasih pa predstavo preveva komični vzorec.

27.03.2021 23:04
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Utva   Čehov   Stanislavski   gledališče   predstava   Janez Pipan   kozmizem   mistika

Foto: Jaka Babnik

Obrnjena perspektiva na horizontu večnega, to je definicija kozmistične telelogije!

Prvotno izročilo gledališča je povezano z antično religioznostjo in starodavnimi srednjeveškimi misteriji. Zame je gledališče religija, ki jo izražam s kozmizmom (Fjodorov). Igralec je povezovalni člen med iracionalno-metafizičnimi in materialno-oblikovnimi gledališkimi strukturami. V dvajsetih letih XXI. stoletja lahko brez večjih težav pogledamo v vse, kar se je izoblikovalo v gledališču prejšnjega stoletja.

 

Z Dunjo Zupančič proizvajava visoko-modernistične oblike iz suprematističnih projekcij, rano modernistične pa preoblikujeva v data konstruktivistične. Logiko "skupnega univerzalnega podviga" pa zastopa vsaka najina, ampak čisto vsaka gledališka predstava. Ravno zato je potreben za svobodo načrt, da v njem prepoznamo vzorce Niča. Srednjeveška gledališka zvrst - misterij - je bil v prejšnjem stoletju ultimativni povezovalec sekularne pozicije s kozmično dramo (npr. simbolizem, ekspresionizem). Danes se ta praksa nadaljuje.

 

Iz zbornika Teorija dramskih zvrsti urednika dr. Svetislava Jovanova: Modernizem je med "iracionalnim" ali "materialnim" že davno tega razgrabljen. Različici si nasprotujeta. Obema se pripisujejo različne značilnosti. Za iracionaliste so značilni - verski vzniki, spolne ekstaze, blaznosti, pesimizem, apokaliptične fantazije, simbolika, dadaizem, gledališče krutosti, absurdizem. Za materialiste pa je značilna logika - revolucije, optimizma, novih tehnologij, razvoja, futurizma in konstruktivizma (dramaturginja in gledališka kritičarka Elinor Fuchs).

 

Oblika gledališke zavesti, ki se mi je izoblikovala iz kozmistične teorije: V poetsko-realistični drami Utva Antona Pavloviča Čehova sem kot dvajsetletletnik igral pod režijskim mentorstvom Mileta Koruna, mladega simbolističnega dramatika Konstantina Gavriloviča Treplejva. Sina znamenite ruske igralke Irine Nikolajeve Arkadine. Predstava se začne z ambiciozno poletno uprizoritvijo "predstave v predstavi" na veleposestvu Arkadine. Pogled avditorija sega prek odra na jezero. Predstava in "predstava v predstavi" preverjata smisle, ki jih uprizarja gledališka umetnost. Mladi dramatik želi pred premiersko publiko uveljaviti svoje simbolistične poglede na umetnost in gledališče. Seveda doživi pred tradicionalistično publiko popoln polom tako na javni kot intimni ravni. Na tem mestu se bom zaustavil z opisovanjem dramskega besedila Utva in njenih ljubezenskih trikotnikov, ki mladega režiserja in dramatika privedejo do samomora. Z enim samim klikom vstran lahko pridete brez večjih težav do dramske strukture Utva

 

Z današnjim komentarjem želim vstopiti v posebno vmesno polje med gledališkim materializmom in metafiziko: v gledališki kozmizem.

 

Vlogo Trepljeva je v inavguracijski predstavi MHAT leta 1898 odigral Vsevolod Emiljevič Mejerhold. Vlogo Trigorina, materinega ljubimca in uspešnega pisatelja, pa je Konstantin Sergejevič Stanislavski, ki je bil istočasno režiser predstave in Mejerholdov režijski mentor. Ne morem verjeti, da po več kot dvestopetdesetih komentarjih na portalu+  še nikoli nisem pred vami celovito premišljeval Mejerholdove umetnosti, iz katere sem razvil svojo praznotelesno režijsko metodo in biomehtaroniko kot njeno neposredno materializacijo. 

 

Ko so me rosno mladega usmerjali z metodo Stanislavskega v umetnost režije prek predstave Utva, sem prišel do velike konceptualne želje, da bi uprizoril le besedilo "predstave v predstavi" in nič drugega. Z istovetenjem prek Trepljeva sem si zaželel doživeti simbolistično napoved na koncu XIX. stoletja, ki se je razvijala prek romantike v aktivni avantgardizem. S preskokom v času sem si želel kot mladostnik osvetliti gledališče s tedanjimi umetniškimi ideali.

 

Želel sem pogledati z obrnjeno prespektivo iz "predstave v predstavi" proti čehovljanskemu komično-tragičnemu realizmu. "Predstava v predstavi" nas je vodila s (koz)mistično gledališko obliko in teleloško metodo v svet misterija. Prek Trepljeva sem zavestno vstopil v svet meni lastne hermetičnosti. Trepljev mi je dal verodostojnost.

 

Obrnjena perspektiva na horizontu večnega, to je definicija kozmistične telelogije! Pozor, to ni katoliški koncept teleologije. O tem sem leta 2003 celo napisal knjigo z naslovom Telelogija s strukturnimi vizualizacijami Dunje Zupančič, ki jo je izdal Muzej suvremene umjetnosti v Zagrebu (MSU). V kozmistični dramaturgiji časovnih ciklov se umetnik prepušča načrtovanemu slučaju. Režira slučaj, ne pa Absolut. Skrivnost oblikuje vse. Še enkrat - pozor! - brez koncepta Absoluta.

 

Rad se ponavljam: Miran Mohar mi je v trenutku navdiha pred leti izrekel izvrstno misel: S kozmistično filozofijo ste skrajni levičarji, anarhisti dobili pravico do souporabe metafizike! Res je dobili smo materialistične misterije - misterij organizma, misterij orgazma in misterij buffo. Ravno posvetne gledališke strategije razgaljajo sakralne posrednike, ki z metafiziko trgujejo.

 

Vrnimo se h Čehovu in njegovi Utvi: ironična dimenzija misterija "predstave v predstavi" ne spodriva metafizike, nasprotno, ona sama postane metafizika. Osmišlja vse nedaljne dogodke v drami. Vsak dogodek ima preteklost, ki se razprostira še globje nazaj v preteklost in vnaprej v večnost.

 

Vsak suprematist, pa čeprav komunist, je lahko tudi mistik. Kozmistični "finalizem" je moja zadnja metoda, ki se mi oblikuje neposredno pred smrtjo. Bistven je kategoričen odmik od vsakega realizma in naturalizma. Predvsem moramo razumeti, da je za "finalizem" značilna aktivna uporaba kozmističnega inventarja. Eden od njih je misterij – življenje je sen. Kozmistični dogodki imajo veliko moč pri ironizaciji realnosti. 

 

Sam še vedno raziskujem znak kot bazični inventar sistema in fonem kot najmanjši element glasu. Moje gledališče je sistem kozmističnih znakov v pretoku časa. Uprizarjam sistem. Protagonist igralec pa se prek sistema uravnava z večnostjo. Na eni strani umetniki metafiziki na drugi strani pa materialisti, oboji pa revolucionarji duha.

 

Janez Pipan napiše v odličnem otvoritvenem besedilu ob režiji svoje uprizoritve Utve iz leta 2011:

 

Na začetku igre Trepljev takole izreka svoj slavni coup de grâce, sprožen v samo srce vladajoče gledališke konvencije: "Potrebne so nove forme. Nove forme so potrebne, če pa jih ni, je pa boljše nič." Če je do Utve veljalo, da mora gledališka uprizoritev slediti standardiziranim, stoletja veljavnim uprizoritvenim kanonom, tako da gledalec že pred predstavo natančno ve, kaj lahko pričakuje, pa se z navedeno izjavo vse spremeni in postavi na glavo; zgodi se kopernikanski obrat modernega gledališča, na njegova vrata pa potrka "barbarski" duh nihilizma. Čehov je s to "nezavedno" repliko (v drami izrečeno skoraj tjavendan) dosegel, kar si je potihoma želel: odkril je bojno geslo gledaliških reformatorjev in protagonistov zgodovinskih avantgard.

 

Naj se mi začne odvijati misterij finalizma in fonemov v imenu kozmističnih umetniških oblik.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
1
Ko v cepilni center vdrejo aktivisti "anticepilci" in nadlegujejo zdravstveno osebje, je čas za alarm!
9
20.06.2021 23:10
Poklicala me je kolegica zdravnica in povedala, da je v cepilni center vdrla neznana skupina oseb, ki so izražale svoje mnenje ... Več.
Piše: Milan Krek
"Za svoja politična dejanja sprejemam vso odgovornost, za svojo umetnost nobene"
2
19.06.2021 20:55
Umetnik, ultranacionalist Jukio Mišima (19251970) je nekaj tednov pred svojim obrednim samomorom (seppuku) zapisal: Za svoja ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Patološko laganje: kako živeti z lažnivcem?
20
18.06.2021 05:41
Življenje z lažnivcem ni lahko. Lažnivci se ne zavedajo laži in včasih že sami sebi verjamejo, da govorijo resnico. Največja ... Več.
Piše: Katja Knez Steinbuch
Pahor in Mattarella se priklanjata pred spomenikom v Bazovici, toda bazoviški antifašisti so v Italiji uradno še vedno teroristi
11
17.06.2021 05:07
Fundacija Bazoviški junaki in ostale žrtve fašizma že več let neuspešno poskuša pridobiti slovensko politiko in njej podrejeno ... Več.
Piše: Marko Bidovec
Prihodnost Evrope: Brez posvetovanj z državljani, brez dialoga z Evropejci bo Evropska unija v resni krizi
7
15.06.2021 22:00
V zadnjem desetletju je EU prebrodila mnoge krize; finančno, migrantsko, Brexit ipd., ki so jo nenehno spreminjale in ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
11
15.06.2021 06:15
Pred kratkim sem bila na kofetku z zelo prijetno osebo. Zapriseženo levičarko, a prisrčno in prijazno. Poglavje, da ljudi ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Čas je za … cepljenje! In s tem (skorajšnjo) vrnitev nazaj v normal(n)o(st)
6
14.06.2021 08:00
V Evropi smo prve oblike cepljenja dobili šele v 18. stoletju. Cepiva so zmanjšala obolevnost, invalidnost, zasedenost ... Več.
Piše: Milan Krek
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
9
14.06.2021 01:00
O mrtvih vse dobro je stara modrost, ki je v primeru Ivana Zidarja zelo relativna. Ob vsem alkoholu, ki ga je popil, je pravi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
11
13.06.2021 11:00
V parlament se zlahka prismuka vsak povpečno prepričljiv falot. Sistem ga ščiti! Pred prevarami in neizpolnjenimi zavezami nismo ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Varvara Stepanova, ženska, ki je ženske začela oblačiti v hlače, kratke hlače in kombinezone
2
12.06.2021 22:30
Komunistična oblast je brutalno nastopila proti avantgardni umetnosti. Varvara Stepanova in Aleksander Rodčenko sta zelo hitro ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
12
11.06.2021 22:35
Šale in komedije so inherentno zanimive: v njih uživamo zaradi njih samih in četudi drži, da bi lahko imele terapevtsko ... Več.
Piše: Roger Scruton
30-letnica Slovenije: "Zločin je bil tako gorostasen, do neba segajoč, da še danes uhaja človeškemu spoznanju."
20
09.06.2021 00:00
Če ob 30. obletnici samostojne Slovenije iz Kočevskega Roga kakšno stvar vidimo jasno in razločno, je to spoznanje, da z ... Več.
Piše: Matija Ogrin
Mi in oni: Kako je strategija preživetja skozi zgodovino izoblikovala dve povsem različni mentaliteti, ki danes definirata Zahod in Vzhod
20
07.06.2021 23:59
Zadnje čase smo priča utečeni fabuli. Najprej se na Vzhodu zgodi nekaj, kar ne sodi v naše standardne vrednostne okvirje, nakar ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Volitve v Mehiki: Vizija predsednika Lópeza Obradorja je razdeljevanje denarja
0
07.06.2021 04:29
V 130-milijonski Mehiki so bile to nedeljo zakonodajne volitve, volivci so volili 500 članov poslanske zbornice nacionalnega ... Več.
Piše: Luis Rubio
Današnja množična družba je družba kiča ...
4
06.06.2021 06:42
V Novem LEF-u so se zavzemali za radikalni produkcionizem, bili pa so kategorično proti glorifikaciji komunističnih voditeljev, ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
30-letnica Slovenije: "Sprava je pot, ki se nikoli ne konča"
10
04.06.2021 04:30
Pravica do groba je naslov 5. poročila vladne komisije za reševanje vprašanj prikritih grobišč, kot se imenuje ta komisija, ki ... Več.
Piše: Borut Pahor
Skrito lastništvo Mladine: Ste vedeli, da je 4-odstotna lastnica tega medija tudi Republika Slovenija?
9
03.06.2021 00:57
Lastništvo tednika Mladina je svojevrsten fenomen. Z njim se je pred dvema letoma podrobno ukvarjal novinar Lenart J. Kučić na ... Več.
Piše: Ivan Simič
Lukašenko svoj obračun z opozicijo prenaša navzven in se požvižga na mednarodno pravo
8
01.06.2021 03:20
Ravnanje beloruskega diktatorja je vse prej kot nedolžno. Pred leti si je bilo težko zamisliti, da po vlekel tovrstne poteze, ... Več.
Piše: Božo Cerar
Ali smo res imeli v Sloveniji najdlje zaprte šole med državami članicami EU in zakaj smo jih imeli zaprte?
11
31.05.2021 04:00
Slovenija v primerjavi z drugimi državami članicami EU nikakor ni rekorderka po času zaprtega šolskega prostora, kar se sicer ... Več.
Piše: Milan Krek
Neozdravljiva bolest nesmrtnih očetov naroda
15
30.05.2021 11:05
Janševa politika ne ponuja ničesar, kar bi dosegalo osnovno raven sodobne, socialne, razvojno učinkovite in kulturno razvite ... Več.
Piše: Simona Rebolj
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
Ana Jud
Ogledov: 2.833
02/
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.622
03/
Ko v cepilni center vdrejo aktivisti "anticepilci" in nadlegujejo zdravstveno osebje, je čas za alarm!
Milan Krek
Ogledov: 1.444
04/
Patološko laganje: kako živeti z lažnivcem?
Katja Knez Steinbuch
Ogledov: 1.286
05/
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
Simona Rebolj
Ogledov: 1.122
06/
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
Roger Scruton
Ogledov: 943
07/
Prihodnost Evrope: Brez posvetovanj z državljani, brez dialoga z Evropejci bo Evropska unija v resni krizi
Iztok Mirošič
Ogledov: 848
08/
Pahor in Mattarella se priklanjata pred spomenikom v Bazovici, toda bazoviški antifašisti so v Italiji uradno še vedno teroristi
Marko Bidovec
Ogledov: 840
09/
"Za svoja politična dejanja sprejemam vso odgovornost, za svojo umetnost nobene"
Dragan Živadinov
Ogledov: 527
10/
Ko telo ne zmore več: Adrenalna izgorelost kot posledica deloholizma
Katja Knez Steinbuch
Ogledov: 987