Komentar

Vojaška parada je pravzaprav privid obvladovanja kriz, v resnici so simptom razpada

Ideja vojaške parade izraža voljo imperija pri discipliniranju svojih provinc, v novejšem času pa nacij. Raznorodni paradni pravokotniki se tako poenotijo v eno telo z eno samo mislijo: Patria, zate smo se pripravljeni žrtvovati! S tem zunanjemu in notranjemu nasprotniku manifestirajo realno ali namišljeno moč armade. Vojaška parada je seštevek različnih informaciji in dezinformacij o moči imperija. To dejanje upravičuje kot posebno obliko psihološkega učinkovanja na nasprotnike. Predvsem pa je instrument urejanja razmerji znotraj skupnosti.

03.04.2021 23:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   parada   imperij   Francija   ZDA   nacizem   Stalin   Hitler

Vojaške parade tudi niso več predstava, ampak oklepniški odpadki na smetišču zgodovine. Vse od baroka do nacističnega totalitarizma in drugih fašizmov.

Tema današnjega komentarja je posebna uprizoritvena oblika - vojaška parada. Skoraj nikoli ne komentiram tistega, kar se mi upira. Obstajajo pa uprizoritvene oblike, ki se mi navkljub svoji silnosti popolnoma upirajo. Ena izmed njih je zagotovo vojaška parada.

 

Lokacija: Imperator je vgradil v tloris svoje prestolnice avenijo, ki mu omogoča vojaško parado. V njen iztek si je dal postaviti slavolok kot monumentalen scenski element. Skozenj prehajajo njeni udeleženci v slavnostnih uniformah. V pretoku časa vojaška telesa paradirajo mimo imperatorja. Naj izpostavim etimologijo besede - parada - ta izhaja iz francoske besede parade, kar izhodiščno pomeni - slavnostno oblačilo.

 

 

Vaje za parado I.:

 

Ko gledamo paradni korpus, vidmo način premikanja vojaških enot, podoben tistemu, ko se te oragnizirano gibljejo na vojnem teritoriju iz ene v drugo bojno cono. Paradni operaterji (koreografi) izumljajo zanjo značilne umetne gibe. Njen izhodiščni gibalni material je paradni korak. Armada se ponavadi po zaključku vojne ali bojne operacije preobleče v svečana oblačila in se organizira v paradne pravokotnike.

 

Ideja vojaške parade izraža voljo imperija pri discipliniranju svojih provinc, v novejšem času pa nacij. Raznorodni paradni pravokotniki se tako poenotijo v eno telo z eno samo mislijo: Patria, zate smo se pripravljeni žrtvovati! S tem zunanjemu in notranjemu nasprotniku manifestirajo realno ali namišljeno moč armade. Vojaška parada je seštevek različnih informaciji in dezinformacij o moči imperija. To dejanje upravičuje kot posebno obliko psihološkega učinkovanja na nasprotnike. Predvsem pa je instrument urejanja razmerji znotraj skupnosti. Z geometrizmom gibalnega materiala se njena struktura oblikuje, istočasno pa se prek nje manifestira struktura moči imperija ali - v novejšem času - države. Njen geometrizem izraža učinkovitost vojaškega u/stroja, generalna disciplina pa idejo taktičnega upravljanja s človeškimi, več ali manj moškimi resursi.

 

V novoveški državi funkcijo imperatorja prevzame disciplinator, ki s parado preverja, do katere mere so se državljani pripravljeni podrediti državnemu u/stroju. Je dobesedena volja disciplinatorja, prikaz podrejanja državljanov nadstrukturi. Poleg tega je v XIX. stoletju postala orodje za spodbujanje nacionalističnih občutij. Po porazu nacistično-fašističnega morilskega stroja je postala zavržna uprizoritvena oblika. Podobno kot stadionska umetnost. Nekatere imperialne sile jo še vedno prakticirajo. V tem smislu še vedno prednjači Francija, ki je po sramotnem porazu v drugi svetovni vojni obnavljala in še vedno obnavlja na travmatičnem mestu nacistične osvajalske parade svojo parado poraza. Države, kot so ZDA, so s tradicijo vojaških parad prekinile zaradi mnogoterih nadvse smislenih razlogov. Predvsem je ekonomsko nevzdržljiva (ha, ha). Parada je enako disciplina. Parada je stroj disciplinator. Disciplina je osrednje orodje vaje.

 

 

Vaje za parado II.:

 

Gibalni material je bazično zelo enostaven. S totalnim drilom grozljivo prisega ideji smrti. Danes jo asociativno povezujemo s totalitarnim občutjem, ki je svetlobna leta stran od demokratičnih oblik slavja. Vojaške vaje so temelj discipline in bojne učinkovitosti. Telo vojaka se popolnoma podreja disciplinatorju. V resnici je ta odnos najbolj očiten. Vojaku disciplinirajo njegovo telo, da je lahko sredi največjih napetosti osredotočen - na ubijanje. Redko se zgodi, da se vojak upre operaterju med parado. Ampak se zgodi. Največja nevarnost za družbo nastopi, ko država začne uniformirati svoje podstrukture. Totalna uniformizacija skupnosti pomeni militarizacijo družbe. Vojaško telo se od nekdaj rado oblači v slavnostna oblačila in paradira.

 

Definicija besede militarizem je pretirana uporaba in čaščenje vojaške sile za politične namene, je izražanje podpore popolnemu nadzoru nad civilnim življenjem.  Vsaka vojaška parada je napoved bodočega nasilja. Militarizem sproža vojaško subordinacijo kot prevladujoč način upravljanja z družbo. Že v naslednjem trenutku lahko brez večjih težav nastopijo paradni preleti bojnih letal. Na tem mestu odpove vsaka analiza. Nastopi razkazovanje moči in primitivnosti. To je napad na civiliste in civilizacijo. To je ukinjanje volje civilistov. Na to dejstvo nas pripravljajo disciplinatorji.

 

Orožarska industrija in politična ekonomija se prek vojaške parade osmišljata. V prvi polovici XX. stoletja se je prek parad izražal nacionalni ponos. Svoj prvi vrhunec je doživela z vzpostavitvijo Drugega rajha leta 1871. Njena logika se je prenesla iz baroka prek romantike v smer industrijskih svetov socializma in kapitalizma. Vse upoštevnja vredne države so prevzele modele vojaških parad. 

 

Utemljeno analizo o razvoju masovnih slavij in stadionske umetnosti lahko preberemo v izvrstni knjigi Stalinizem in karneval: organizacija in estetika političnih praznikov (dr. Rosalinde Sartorti): V Moskvi dominira karnevalska parada, izhajajoča iz pitoreskne ljudske umetnosti prepolna sponatnosti in pretiravanj, na drugi strani pa nürnberška partijska parada, ki je svoj vrhunec dosegla v tridesetih letih XX. stoletja s prepletom uniformizacije in vojaške industrije. Obe preveva ideal totalne paradne participacije oboroženega ljudstva. 

 

Na Stalinovih vojaških paradah se je izoblikoval posebne vrste formalizem, prepojen s kulturo transparentov, ki jo je spodbujal partijski konceptualizem gospodarsko-vojaške petletke. Zelo kmalu se je pojavil fenomen utrujenosti od javnega praznovanja, proslav in vojaških parad. Za Hitlerjeve parade pa je bilo značilno to, da s časom niso imele več gledalcev, ampak samo še udeležence: vsi so marširali. Tako vojska kot ljudstvo. Nekaj gledalcev je bilo le v diplomatskem zboru zbranih na častnih tribunah. Organizirali so jim spektakularne prizore za njihove poglede. Dramaturški vrh je nastopil, ko so se disciplinator in armadni generalštab odločili pokazati diplomatskemu zboru in medijem najnovejše orožje za masovno uničenje. Brez tega momenta ni bilo upoštevanja vredne parade. 

 

Moderna vojaška parada doživi svoj prvi razvojni val v baroku XVIII. stoletja. Svoj drugi vrh pa v prvi polovici XX. stoletja. Nacistična parada teži h patosu, h mobilizaciji in združevanju. Stadionska umetnost pa je težila k socialističnem spektaklu, izhajajoča iz baročnih svečanosti (iz izvrstne knjige Umetnost odločitve avtorja Branislava Jakovljevića). V postindustrijskem svetu se militantno manifestira v posebnih bralnih oddelkih ameriške armade, kjer prebirajo filmske scenarije in se odločajo, katere filme in video igre bodo podprli. Kasneje pa se manifestirajo na premierskih pistah.

 

Pozor! Pomemben stilno-formativen info: Barok ni nadaljevanje renesanse, pač pa je preizpraševanje renesančne problematike (Jose Antonio Maravall). Razumeti vojaško parado kot umetno proizveden dogodek pomeni razumeti sodobno državo kot konceptualno zaporedje nenehnih kriz in seveda reševanja teh kriz. Parada je pravzaprav privid obvladovanja kriz. V resnici so parade simptom razpada. Barok vzpostavi absolutistično silo (Ludvik XIV, Sončni kralj), umetniški format sile (balet) in ideološko-militantne formate (vojaška parada), ki niso služili drugemu kot psihološki prevladi in ustrahovanju tistih, ki bi lahko prevzeli oblast. Vojaške parade tudi niso več predstava, ampak oklepniški odpadki na smetišču zgodovine. Vse od baroka do nacističnega totalitarizma in drugih fašizmov.

 

Finale vsake parade, ne le vojaške, doživimo z ognjemetom. V njem gledamo človekovo potrebo po naivni spektakularnosti in apokaliptično obstreljevanje in bombardiranje mest.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
Avtokracija je navzven videti res trdna, a je navznoter v resnici izjemno šibka
12
25.01.2023 20:00
Mediji so eden pomembnejših segmentov vsake avtokracije. Večina medijev tako v državni kot v privatni lasti je oblasti ... Več.
Piše: Andraž Šest
7352 žalitev
12
24.01.2023 20:25
7352 evrov je znesek, ki naj bi ga predsednica Državnega zbora po uradnih podatkih zapravila na račun davkoplačevalcev za njen ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Kot v češki risanki A je to!: Zdravstvena reforma premierja Goloba in ministra Loredana
16
23.01.2023 22:15
V vladne sobane se je naselil strah. Bojijo se sindroma Šarec, ko so mu koalicijski partnerji kljub opozorilom toliko časa ... Več.
Piše: Milan Krek
Gostujoče pero: Januar je pač tak mesec
24
22.01.2023 20:00
Lepota novega leta je v tem, da se ponovno obrne list. Četudi je življenje zvezna stvar, konec decembra vseeno potegnemo črto ... Več.
Piše: Anže Logar
Damnatio memoriae ali koga moti muzej, posvečen slovenski osamosvojitvi
18
21.01.2023 22:40
Odločitev vlade, da sledi predlogu ministrice za kulturo in združi Muzej slovenske osamosvojitve in Muzej novejše zgodovine ... Več.
Piše: Igor Bavčar
Tanki za Ukrajino: Dolgoletno nemško paktiranje s Putinom bo Evropo še drago stalo
23
20.01.2023 19:30
Kot že dvakrat v dobrih sto letih je Nemčija ponovno destruktivna sila Evrope. Nekoč so nemški tanki uničevali evropsko ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Opravičilo s kladivom
27
17.01.2023 20:00
Minister za zdravje Danijel Bešič Loredan je naredil napako v odločilnem trenutku. Nemudoma, pred vsemi televizijskimi kamerami ... Več.
Piše: Milan Krek
Uredniški komentar: Minister za finance kot blagajnik
14
16.01.2023 20:32
V normalni državi je minister za finance steber stabilnosti, kreator jedrne politike vlade. Pogosto celo bolj pomemben kot ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Politična satira: Kako so Nataša, Urška in Robert vrnili ugled najvišjim državnim funkcijam
10
13.01.2023 23:00
Prejeli smo magnetogram sestanka predsednice republike, predsednika vlade in predsednice državnega zbora o vrnitvi načetega ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Nova svetovna ekonomija: Ko bomo sprejeli realnost večpolarnega sveta, bomo lahko rešili probleme, ki so se nam izmikali
23
12.01.2023 20:00
To novo serijo kolumn odpiram v novem letu in novem začetku za Brazilijo z inavguracijo predsednika Lule da Silve. Njegovi ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Kitajsko leto zajca: Kaj nas letos najverjetneje čaka v mednarodni politiki
12
11.01.2023 20:30
Novo leto močno spominja na svoje tri brate, 2020, 2021 in 2022. Zapletena družina. Videti je, kot da se zgodovina ponavlja. ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Država kot Radio GA GA
21
10.01.2023 19:43
Zadnje čase se novice mainstream medijev berejo kot satirični portali. Ustvarjalci slednjih pa imajo vedno lažje delo, saj se ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Minister za katastrofe v zdravstvu prikriva, da je brez osebnega zdravnika v resnici skoraj 190.000 ljudi!
36
08.01.2023 19:00
Izredne razmere v zdravstvu, ki jih minister za zdravje patološko zanika, vnašajo hudo diskriminacijo, neenakost med državljane. ... Več.
Piše: Milan Krek
Fenomen Lažgoše: Razvpita proslava, ki skruni vojno grobišče in tepta spoštovanje do umrlih
40
07.01.2023 00:50
Politične norije na grobu v Dražgošah povedo, da jim groba sploh ni mar. Kljub večkratnim opozorilom se požvižgajo na 8. člen ... Več.
Piše: Jože Dežman
Vse kočije Urške Klakočar Zupančič
23
05.01.2023 23:25
Natanko na prvi dan novega leta je predsednica Državnega zbora poskrbela za pravi skandal: na tradicionalni novoletni koncert ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O spodobnosti, patru Rupniku in Prešernovi nagradi
15
03.01.2023 20:00
Poudarjeno govorjenje o svobodi, ki označuje sleherni totalizirajoči ideološki diskurz, je pač znak, da sta tako svoboda kot ... Več.
Piše: Marjan Frankovič
Med socializmom in kapitalizmom: Joc Pečečnik odgovarja Urški Klakočar Zupančič
23
02.01.2023 21:30
Potem ko je predsednica Državnega zbora Urška Klakočar Zupančič v novoletnem intervjuju za spletni portal Siol okrcala Joca ... Več.
Piše: Joc Pečečnik
Učne ure televizijske napovedovalke Nataše
22
02.01.2023 00:00
Od novoizvoljene predsednice imamo pravico pričakovati, da se bo obnašala, kot se predsednica republike mora obnašati. Da se bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Slovenija, Evropa in svet v 2023: Odpornost, vzdržljivost in strateška daljnovidnost
11
01.01.2023 00:00
Paradoksalno in na presenečenje mnogih je prav agresija Rusije na Ukrajino pokazala enotnost, načelnost in trdnost EU. Tako ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
Janez Zemljarič (1928-2022)
17
30.12.2022 23:40
Ljubljanske Murgle so, povedano brez kakršnega koli cinizma, izgubile še enega prebivalca. Na svoj 94. rojstni dan je umrl Janez ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Gostujoče pero: Januar je pač tak mesec
Anže Logar
Ogledov: 2.404
02/
Kot v češki risanki A je to!: Zdravstvena reforma premierja Goloba in ministra Loredana
Milan Krek
Ogledov: 1.626
03/
7352 žalitev
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.565
04/
Tanki za Ukrajino: Dolgoletno nemško paktiranje s Putinom bo Evropo še drago stalo
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.786
05/
Damnatio memoriae ali koga moti muzej, posvečen slovenski osamosvojitvi
Igor Bavčar
Ogledov: 1.771
06/
Odgovor na vprašanje, kdo najbolj ogroža Rusijo, je enostaven: Rusija.
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.282
07/
Od kje cena 300 evrov za megavatno uro električne energije
Bine Kordež
Ogledov: 1.559
08/
Avtokracija je navzven videti res trdna, a je navznoter v resnici izjemno šibka
Andraž Šest
Ogledov: 1.040
09/
Opravičilo s kladivom
Milan Krek
Ogledov: 2.352
10/
Dobavitelji v državnem zdravstvu zaradi preplačanih medicinskih pripomočkov letno zaslužijo vsaj 250 milijonov evrov!
Krištof Zevnik
Ogledov: 2.413