Komentar

Vojaška parada je pravzaprav privid obvladovanja kriz, v resnici so simptom razpada

Ideja vojaške parade izraža voljo imperija pri discipliniranju svojih provinc, v novejšem času pa nacij. Raznorodni paradni pravokotniki se tako poenotijo v eno telo z eno samo mislijo: Patria, zate smo se pripravljeni žrtvovati! S tem zunanjemu in notranjemu nasprotniku manifestirajo realno ali namišljeno moč armade. Vojaška parada je seštevek različnih informaciji in dezinformacij o moči imperija. To dejanje upravičuje kot posebno obliko psihološkega učinkovanja na nasprotnike. Predvsem pa je instrument urejanja razmerji znotraj skupnosti.

03.04.2021 23:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   parada   imperij   Francija   ZDA   nacizem   Stalin   Hitler

Vojaške parade tudi niso več predstava, ampak oklepniški odpadki na smetišču zgodovine. Vse od baroka do nacističnega totalitarizma in drugih fašizmov.

Tema današnjega komentarja je posebna uprizoritvena oblika - vojaška parada. Skoraj nikoli ne komentiram tistega, kar se mi upira. Obstajajo pa uprizoritvene oblike, ki se mi navkljub svoji silnosti popolnoma upirajo. Ena izmed njih je zagotovo vojaška parada.

 

Lokacija: Imperator je vgradil v tloris svoje prestolnice avenijo, ki mu omogoča vojaško parado. V njen iztek si je dal postaviti slavolok kot monumentalen scenski element. Skozenj prehajajo njeni udeleženci v slavnostnih uniformah. V pretoku časa vojaška telesa paradirajo mimo imperatorja. Naj izpostavim etimologijo besede - parada - ta izhaja iz francoske besede parade, kar izhodiščno pomeni - slavnostno oblačilo.

 

 

Vaje za parado I.:

 

Ko gledamo paradni korpus, vidmo način premikanja vojaških enot, podoben tistemu, ko se te oragnizirano gibljejo na vojnem teritoriju iz ene v drugo bojno cono. Paradni operaterji (koreografi) izumljajo zanjo značilne umetne gibe. Njen izhodiščni gibalni material je paradni korak. Armada se ponavadi po zaključku vojne ali bojne operacije preobleče v svečana oblačila in se organizira v paradne pravokotnike.

 

Ideja vojaške parade izraža voljo imperija pri discipliniranju svojih provinc, v novejšem času pa nacij. Raznorodni paradni pravokotniki se tako poenotijo v eno telo z eno samo mislijo: Patria, zate smo se pripravljeni žrtvovati! S tem zunanjemu in notranjemu nasprotniku manifestirajo realno ali namišljeno moč armade. Vojaška parada je seštevek različnih informaciji in dezinformacij o moči imperija. To dejanje upravičuje kot posebno obliko psihološkega učinkovanja na nasprotnike. Predvsem pa je instrument urejanja razmerji znotraj skupnosti. Z geometrizmom gibalnega materiala se njena struktura oblikuje, istočasno pa se prek nje manifestira struktura moči imperija ali - v novejšem času - države. Njen geometrizem izraža učinkovitost vojaškega u/stroja, generalna disciplina pa idejo taktičnega upravljanja s človeškimi, več ali manj moškimi resursi.

 

V novoveški državi funkcijo imperatorja prevzame disciplinator, ki s parado preverja, do katere mere so se državljani pripravljeni podrediti državnemu u/stroju. Je dobesedena volja disciplinatorja, prikaz podrejanja državljanov nadstrukturi. Poleg tega je v XIX. stoletju postala orodje za spodbujanje nacionalističnih občutij. Po porazu nacistično-fašističnega morilskega stroja je postala zavržna uprizoritvena oblika. Podobno kot stadionska umetnost. Nekatere imperialne sile jo še vedno prakticirajo. V tem smislu še vedno prednjači Francija, ki je po sramotnem porazu v drugi svetovni vojni obnavljala in še vedno obnavlja na travmatičnem mestu nacistične osvajalske parade svojo parado poraza. Države, kot so ZDA, so s tradicijo vojaških parad prekinile zaradi mnogoterih nadvse smislenih razlogov. Predvsem je ekonomsko nevzdržljiva (ha, ha). Parada je enako disciplina. Parada je stroj disciplinator. Disciplina je osrednje orodje vaje.

 

 

Vaje za parado II.:

 

Gibalni material je bazično zelo enostaven. S totalnim drilom grozljivo prisega ideji smrti. Danes jo asociativno povezujemo s totalitarnim občutjem, ki je svetlobna leta stran od demokratičnih oblik slavja. Vojaške vaje so temelj discipline in bojne učinkovitosti. Telo vojaka se popolnoma podreja disciplinatorju. V resnici je ta odnos najbolj očiten. Vojaku disciplinirajo njegovo telo, da je lahko sredi največjih napetosti osredotočen - na ubijanje. Redko se zgodi, da se vojak upre operaterju med parado. Ampak se zgodi. Največja nevarnost za družbo nastopi, ko država začne uniformirati svoje podstrukture. Totalna uniformizacija skupnosti pomeni militarizacijo družbe. Vojaško telo se od nekdaj rado oblači v slavnostna oblačila in paradira.

 

Definicija besede militarizem je pretirana uporaba in čaščenje vojaške sile za politične namene, je izražanje podpore popolnemu nadzoru nad civilnim življenjem.  Vsaka vojaška parada je napoved bodočega nasilja. Militarizem sproža vojaško subordinacijo kot prevladujoč način upravljanja z družbo. Že v naslednjem trenutku lahko brez večjih težav nastopijo paradni preleti bojnih letal. Na tem mestu odpove vsaka analiza. Nastopi razkazovanje moči in primitivnosti. To je napad na civiliste in civilizacijo. To je ukinjanje volje civilistov. Na to dejstvo nas pripravljajo disciplinatorji.

 

Orožarska industrija in politična ekonomija se prek vojaške parade osmišljata. V prvi polovici XX. stoletja se je prek parad izražal nacionalni ponos. Svoj prvi vrhunec je doživela z vzpostavitvijo Drugega rajha leta 1871. Njena logika se je prenesla iz baroka prek romantike v smer industrijskih svetov socializma in kapitalizma. Vse upoštevnja vredne države so prevzele modele vojaških parad. 

 

Utemljeno analizo o razvoju masovnih slavij in stadionske umetnosti lahko preberemo v izvrstni knjigi Stalinizem in karneval: organizacija in estetika političnih praznikov (dr. Rosalinde Sartorti): V Moskvi dominira karnevalska parada, izhajajoča iz pitoreskne ljudske umetnosti prepolna sponatnosti in pretiravanj, na drugi strani pa nürnberška partijska parada, ki je svoj vrhunec dosegla v tridesetih letih XX. stoletja s prepletom uniformizacije in vojaške industrije. Obe preveva ideal totalne paradne participacije oboroženega ljudstva. 

 

Na Stalinovih vojaških paradah se je izoblikoval posebne vrste formalizem, prepojen s kulturo transparentov, ki jo je spodbujal partijski konceptualizem gospodarsko-vojaške petletke. Zelo kmalu se je pojavil fenomen utrujenosti od javnega praznovanja, proslav in vojaških parad. Za Hitlerjeve parade pa je bilo značilno to, da s časom niso imele več gledalcev, ampak samo še udeležence: vsi so marširali. Tako vojska kot ljudstvo. Nekaj gledalcev je bilo le v diplomatskem zboru zbranih na častnih tribunah. Organizirali so jim spektakularne prizore za njihove poglede. Dramaturški vrh je nastopil, ko so se disciplinator in armadni generalštab odločili pokazati diplomatskemu zboru in medijem najnovejše orožje za masovno uničenje. Brez tega momenta ni bilo upoštevanja vredne parade. 

 

Moderna vojaška parada doživi svoj prvi razvojni val v baroku XVIII. stoletja. Svoj drugi vrh pa v prvi polovici XX. stoletja. Nacistična parada teži h patosu, h mobilizaciji in združevanju. Stadionska umetnost pa je težila k socialističnem spektaklu, izhajajoča iz baročnih svečanosti (iz izvrstne knjige Umetnost odločitve avtorja Branislava Jakovljevića). V postindustrijskem svetu se militantno manifestira v posebnih bralnih oddelkih ameriške armade, kjer prebirajo filmske scenarije in se odločajo, katere filme in video igre bodo podprli. Kasneje pa se manifestirajo na premierskih pistah.

 

Pozor! Pomemben stilno-formativen info: Barok ni nadaljevanje renesanse, pač pa je preizpraševanje renesančne problematike (Jose Antonio Maravall). Razumeti vojaško parado kot umetno proizveden dogodek pomeni razumeti sodobno državo kot konceptualno zaporedje nenehnih kriz in seveda reševanja teh kriz. Parada je pravzaprav privid obvladovanja kriz. V resnici so parade simptom razpada. Barok vzpostavi absolutistično silo (Ludvik XIV, Sončni kralj), umetniški format sile (balet) in ideološko-militantne formate (vojaška parada), ki niso služili drugemu kot psihološki prevladi in ustrahovanju tistih, ki bi lahko prevzeli oblast. Vojaške parade tudi niso več predstava, ampak oklepniški odpadki na smetišču zgodovine. Vse od baroka do nacističnega totalitarizma in drugih fašizmov.

 

Finale vsake parade, ne le vojaške, doživimo z ognjemetom. V njem gledamo človekovo potrebo po naivni spektakularnosti in apokaliptično obstreljevanje in bombardiranje mest.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
Prvo leto svobodnega vladanja: Lažni energetski prerok, ki uvaja ideološki, avtoritarni intervencionistični državni kapitalizem
0
01.06.2023 23:29
Mnogi, tudi nam blizu določenim ekonomskim, ideološkim in sploh družbenim usmeritvam, so v Robertu Golobu videli kar dobrega ... Več.
Piše: Uredništvo
Sončna kraljica
20
30.05.2023 20:04
Kdo je ta ženska? Kaj je počela, preden je srečala premierja? S kom se je družila, s kom je poslovala, s kom je (bila) povezana? ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Neracionalna, fanatična bitka za slovenski Bahmut po imenu RTV Slovenija
12
29.05.2023 21:46
Prejšnji teden so ruski plačanci, rekrutirani zaporniki, t.i. zasebna vojska Wagner, menda zavzeli več kot 95 % mesta, bolje ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Dokler se novinarji in uredniki ne bodo uprli politikom, se bo politizacija medijev mirno nadaljevala
41
26.05.2023 20:34
Kaj si mislim o petkovi pričakovani odločitvi večine ustavnih sodnikov, da odpravijo začasno zadržanje razvpitega in politično ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vatikanska diplomacija: Bolj kot Zahodu je papež glede vojne v Ukrajini blizu stališčem Brazilije, Indije ali Kitajske
16
25.05.2023 19:00
Kakšna je bila doslej vloga vatikanske diplomacije pri iskanju miru v Ukrajini? Zmoten bi bil vtis, da nikakršna, opozarja naš ... Več.
Piše: Božo Cerar
Kam pelje Logarjeva "platformizacija" volilnega kapitala?
23
23.05.2023 19:00
V teh dneh, tednih, mesecih se mnogi sprašujejo, kaj bo, kdaj bo, če sploh bo, naredil Anže Logar s svojim domnevnim kapitalom ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Paradigma revščine ali zakaj bodo naši vnuki morda plavali čez Sredozemlje na jug
14
22.05.2023 21:58
Minuli teden je bila v Evropskem parlamentu konferenca Beyond Growth, kjer so razglabljali, kako narediti Evropo bolj revno ... Več.
Piše: Andraž Šest
Ameriške vojne in dolžniška kriza: "Biti sovražnik Združenih držav je nevarno, toda biti prijatelj je usodno"
13
21.05.2023 21:45
Leta 2000 je državni dolg Združenih držav znašal 3,5 bilijona dolarjev, kar je enako 35 % njihovega bruto domačega proizvoda ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Odrasli v sobi ali zakaj so Nemci skoraj vedno največji evropski problem
11
15.05.2023 21:00
Odrasli v sobi, tragikomedija grškega režiserja Costa Gavrasa o tem, kako je Evropa pod nemško taktirko reševala Grčijo pred ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ali je na obzorju premik v smeri odločanja s kvalificirano večino tudi na področju zunanjepolitičnih zadev Evropske unije?
24
14.05.2023 17:00
Po trenutno veljavni ureditvi se vse zunanjepolitične odločitve v Evropski uniji sprejemajo s soglasjem. Tega je bilo nekoč, ko ... Več.
Piše: Božo Cerar
Paradigma tabúiziranja samokritike mnenjskih voditeljev slovenske "liberalne sredine" ovira rojstvo pristno liberalno-sredinske stranke
30
11.05.2023 20:00
Ukoreninjen tabu samokritike t.i. liberalno-sredinskega prostora je neusahljivi vir opustošenja volilnega zaupanja v tem ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Evtanazija razuma
27
10.05.2023 21:15
Po dobrem letu od zadnjih volitev se zdi, da Slovenija, njeni, naši vodilni nikakor ne najdejo ustrezne, osnovne sporazumne ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Brezpilotno letalo obljub
19
08.05.2023 22:28
Zdaj pravijo, da ne bodo več govorili in obljubljali, ampak samo še delali. Ne bo več obljub, samo še rezultati torej. Super. ... Več.
Piše: Anže Logar
Brez golobčka ni Benetk ali zakaj je Janez Janša edino zagotovilo, da levica ohranja oblast
36
04.05.2023 22:52
Potujoči cirkus Pavla Ruparja je bilo najlepše darilo Robertu Golobu in njegovi vladi, ki je lahko hvaležna tudi Janezu Janši, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ustavna prepoved delovanja Levice: Bo tovarišica Vrečko naslednjič pozirala s krampom pred Hudo jamo?
40
30.04.2023 19:40
Prejšnji sistem ni bil demokratičen in je sistematično kršil temeljne človekove pravice in svoboščine. V tem sistemu je bila na ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Tabú opustošenja volilnega zaupanja in enačbe pravne države v slovenski "liberalni sredini"
25
27.04.2023 19:00
V srži problema je konflikt med dvema medsebojno izključujočima hierarhično temeljnima vrednotama, in sicer na eni strani ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Policija kot raziskovalec javnega mnenja?
14
25.04.2023 19:53
Zadnje dni je javnost (upravičeno) razburila novica o obisku policistov na zasebnih zemljiščih, pri kmetih, ki naj bi se ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Reševanje iz jame ali kako je, če nas vodijo ministri brez prepotrebne empatije
27
20.04.2023 21:00
Iz sto metrov globokega brezna na Cerkniškem jevelika skupina požrtvovalnih in dobro usposobljenih prostovoljcev, med njimi so ... Več.
Piše: Milan Krek
Alternativa "muzejski" interpelaciji
24
19.04.2023 20:59
V sredo je v Državnem zboru potekala razprava o interpelaciji vlade. Interpelacija je sicer z ustavo določen institut ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Dalle stelle alle stalle: Od zvezd do hleva
13
18.04.2023 20:00
Ali smo lahko dosegli še nižji nivo vladanja, komunikacije, politike, sprenevedanja koalicijskih poslank in poslancev? Splošnega ... Več.
Piše: Elena Pečarič
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Sončna kraljica
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.781
02/
Dokler se novinarji in uredniki ne bodo uprli politikom, se bo politizacija medijev mirno nadaljevala
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.063
03/
Paradigma revščine ali zakaj bodo naši vnuki morda plavali čez Sredozemlje na jug
Andraž Šest
Ogledov: 2.010
04/
Kam pelje Logarjeva "platformizacija" volilnega kapitala?
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.756
05/
Neracionalna, fanatična bitka za slovenski Bahmut po imenu RTV Slovenija
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.428
06/
Vatikanska diplomacija: Bolj kot Zahodu je papež glede vojne v Ukrajini blizu stališčem Brazilije, Indije ali Kitajske
Božo Cerar
Ogledov: 1.160
07/
Evtanazija ali evgenika? Kaj lahko pomeni dobra smrt* v neoliberalnem obdobju človeštva
Milan Krek
Ogledov: 1.105
08/
Odnosi med Italijo in Slovenijo so odlični in tako dobro uveljavljeni, da so odporni tudi na menjave vlad
Valerio Fabbri
Ogledov: 658
09/
Ameriške vojne in dolžniška kriza: "Biti sovražnik Združenih držav je nevarno, toda biti prijatelj je usodno"
Jeffrey Sachs
Ogledov: 1.337
10/
China's debt diplomacy is facing pushback in Central Asia
Valerio Fabbri
Ogledov: 453