Komentar

Ni lepšega na svetu, kot so gledališke vaje: na njih vadimo svojo smrt

Na vajah načelno ne določim interpretativne meje, da se lahko igralec svobodno giblje po zvočnem polju svojih replik. Ko pa smo v območju premiere, je že vse natančno določeno. V ospredju je igralčev talent, ki mu omoča reagiranje znotraj replike. Navkljub temu, da je govor avtomatizirano dejanje, se mora igralec pripraviti na artikulacijo niza neugodnih fonemov. Že v naslednjem hipu pa se mora prepustiti poletu vloge. Na osnovi govornega dejanja želim pred vami poglobiti zavest o našem jezikovnem bistvu. O naši civilizaciji. Danes sem vam komentiral pomemben del svojega življenja v gledališki umetnosti. Rad se ponavljam: ni lepšega na svetu, kot so gledališke vaje, na njih vadimo svojo smrt.

24.04.2021 22:39
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   gledališče   igralci   fonetika   Blaž Šef   jezik   intonacija

Foto : Ajda Schmidt

Vse svoje poklicno življenje racionaliziram in usmerjam konflikt, zastopan v drami. Na gledaliških vajah enakovredno prepletam različne scenske jezike. Eden od njih je igralčeva govorna realizacija. Ravno ta je vsebina mojega današnjega komentarja. Gledališče art-ikulira - poleg smiselnih zvočnih - tudi zaumne realizacije, kot so medmeti, šumi in tleski. Na vajah jim namenjam poseben prostor, zato prihaja na njih včasih do začasnega nereda. 

 

Kronika fonemskega kaosa: Ravno kaotična zvočnost je tista, ki me v gledališču vznemirja. Skupaj z igralčevo izvršno gesto artikuliram zvočno sliko predstave. S pomočjo Blaža Šefa, izvrstnega igralca, poznavalca slovenskega jezika in njegove govorne realizacije, bom pred vami pogledal v načela fonemov in fonetike. Ljudje redko analiziramo svoj govor.

 

Knjiga fonologa Nikolaja Sergejeviča Trubeckoja Načela fonologije ima poseben prostor v moji knjižnici. Dve definiciji iz knjige:

 

1.) Fonem je predstava o glasu kot nosilcu pomenskega razlikovanja.

 

2.) Fonetika je veda o jeziku, ki se ukvarja tako z jezikom kot tudi z govornim dejanjem, je materialni kriterij za presojanje človeškega govora oziroma glasov. Preučuje predpogoje, realizacijo in neposredna dejstva o naših predstavah.

 

Naj se takoj samoomejim; v komentarju se ne bom dotikal fonologije.

 

V teh dneh oblikujem predstavo, ki že v svojem naslovu vsebuje besedo - fonemi. Skupaj z igralci aktivno sodelujem pri procesu medijske prestavitve iz grafičnega zapisa v govorjeno besedo. Predvsem v tistem delu, kjer ni vse zapisano. V vsakem besedilu je nepredstavljivo veliko nezapisanega, a prisotnega v območju konteksta in zauma. Zaradi meni vnaprej določenega delovanja predstave lahko aktivno sodelujem v igralčevi interpretativni masi. Ravno zaumni jezik je tisti, ki me v umetnosti osmišlja.  

 

V procesu dela med različnimi zvrstmi vaj obstaja ena ključnih tista, na kateri konkrteno določim igralčeve "premore", predvsem njihovo trajanje. Šele po vaji "pavz" se mi odpre prostor za govorno realizacijo predstave. V gledališču posvečamo ogromno skrb izgovorjeni besedi. Predvsem v smislu govorne realizacije in njene dinamike. Vse izhaja iz govorne potrebe, ki jo izzove bodisi dialog ali monolog oziroma igračeva replika. Čeprav se dialoški konflikt odvija med akterji drame, imej bralec komentarja zavest, da je osrednje govorno dejanje igralca usmerjeno v gledalca predstave.

 

V vseh jezikovnih legah upoštevamo abstraktna pravila, jezikovno zakonodajo. Ta nam omogoči govorno realizacijo. In zdaj pozor! Govorno dejanje je niz glasov, ki smo jih sposobni slušno prepoznati in iz njih razbrati njihov pomen.

 

Znanje o oblikovanju glasov: Igralec se pri čisto vsaki izgovorjeni besedi odloča o njeni artikulaciji. V pripravah na govorno manifestacijo vsako besedo racionalizira, jo spravi v spomin, kjer počaka na premiersko procesiranje. Vnaprej ji določa intonacijo, jakost, tempo in register, seveda v kontekstu stavčne zveze oziroma pomenskega sklopa. Poleg tega upošteva cel niz zunanjih in notranjih okoliščin ter motivacij, ki ravno tako omogočajo govorno dejanje. Med vsemi je najpomembnejši čustveni potencial! 

 

Z igralci usklajujemo logiko naše predstave o svetu. Seveda govorno dejanje in jezikovni sistem obstajata le znotraj iste jezikovne skupine. To preprosto dejstvo sploh ni tako logično, kot se zdi na prvi pogled. Ravno zaumna artikulacija govornega dejanja je tisto več, kar v izteku imenujemo umetniška beseda.

 

Zvočni izrazi se pojavljajo v različnih legah. Ti so dejansko mnogoteri. Toliko jih je, kolikor je igralcev in njihovih karakterjev. Glasovne norme pa so natančno določene in s tem so na srečo omejene. Igralec zvoči besedilo v kontekstu dramske teksture. Vse to nam služi za vzpostavljanje raznolikih odnosov. Seveda je problematika okrog izgovorjave besedišča izredno kompleksna, a je nujno potrebno nanjo opozarjati predvsem zato, da imamo zavest o umetniški besedi, ki nas civilizira (razširja). Zavezani smo k temu, da pred gledalci izoblikujemo jasne misli povezane s poetiko neizgovorljivega. 

 

Digresija: bralec komentarja naj te opozorim, da razvojno in sodobno gledališče ne operirata le z dramami, ki jih pišejo dramatiki, temveč tudi s teksturami dramaturgov, ki so neke vrste arhitekti predstav. Konec digresije.

 

Ključnega pomena pri govorni realizaciji je osnovno emotivno stanje v prizoru. Jezikoslovci so tisti, ki razvijajo posebne povezave z mnogimi drugimi disciplinami, kot so fizika, nevrologija, psihiatrija in fiziologija. V tem smislu so neskončno pomembni za naše realizacije.

 

Sam sem od svojega osemnajstega do dvajsetega leta obiskoval logopeda. V ranem otroštvu sem namreč uporabljal aparat za poravnavo zob in si pri tem izoblikoval stranski ustni izpih pri oblikovanju glasov, ki za razliko od pravilnega sredinskega izpiha onemogoča pravilno izgovorjavo šumnikov. Ne morete si predstavljati, kako naporno je natančno artikuliranje umetniškega govora in kako pomemben je govorni terapevt, strokovnjak za glas in dikcijo, ki omogoča skladnost govorne realizacije. Tako sem se že zarana srečal z osvetlitvijo fonetičnih fenomenov. Ko pa se danes dnevno ukvarjam z umetno izgovorjenim jezikom, je eden njegovih najpomebnejših segmentov njegova intonacija.

 

Akustične in artikulacijske lastnosti: Organizacija govora je osnova govorne realizacije. V določeni fazi vaj se bolj poglobljeno posvečamo fonemom, ki so definirani kot najmanjša zvočna enota v danem jeziku, povežemo jih s čutnimi pojmi. Sploh tam, kjer so težave z njihovo izgovorjavo. Skoraj vsaka gledališka vaja je kabinet eksperimentalne fonetike, kjer opazujemo ustrezno reprodukcijo govora. Seveda je razlika, ko izgovrajamo dramsko ali leposlovno besedilo. Za oba uporabljamo različne govorne norme. Navkljub znanju, ki ga pridobimo na akademiji, se nam na vajah velikokrat pokaže naš jezikovni instinkt. 

 

Del današnjega bremena o govoru bom prenesel na igralca Blaža Šefa: Osnovna govorna omika izhaja najprej iz jezikovne zakonodaje. Takoj zatem pa iz iracionalnosti govornega talenta. V meni ni drugega jezika, kot je slovenski jezik. Čeprav se željno spoprijemam z mnogimi oddaljenimi jezikovnimi legami, želim vse bistveno o svetu izražati predvsem v slovenščini. Vedno znova skušam na vajah pretresati svojo dikcijsko samoumevnost. Nanjo sem posebej občutljiv, v njenem izgrajevanju in kritiki. Govorna prisotnost mi segmentira pomene v pretoku časa in oblikuje moč posamezne fraze v skladnji celote. Predvsem pa pospešujem prostornino zvočnosti svojega govora, včasih celo do osnovnega pojma jakosti, doseganja "zadnje vrste" v gledališču, da bi bil čim bolj natančen v odnosu s tistim, ki gleda in posluša.

 

Na vajah načelno ne določim interpretativne meje, da se lahko igralec svobodno giblje po zvočnem polju svojih replik. Ko pa smo v območju premiere, je že vse natančno določeno. V ospredju je igralčev talent, ki mu omoča reagiranje znotraj replike. Navkljub temu, da je govor avtomatizirano dejanje, se mora igralec pripraviti na artikulacijo niza neugodnih fonemov. Že v naslednjem hipu pa se mora prepustiti poletu vloge. Na osnovi govornega dejanja želim pred vami poglobiti zavest o našem jezikovnem bistvu. O naši civilizaciji. Danes sem vam komentiral pomemben del svojega življenja v gledališki umetnosti. Rad se ponavljam: ni lepšega na svetu, kot so gledališke vaje, na njih vadimo svojo smrt.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
Polemika o "znamenjih": Od brisanja slik preko Sanjskega moškega, otrok brez očetov in Simone Rebolj do streljanja sošolcev
0
07.05.2021 22:59
Koronska situacija ni naporna samo za ženske. V družinskem nasilju trpijo otroci, starostniki, oskrbe potrebni, ženske in tudi ... Več.
Piše: Andrej Mertelj
Tukaj nisem zato, da bi me vi, janšisti in titoisti, ki ste vsi isti - Butalci, po glavici pobožali
29
05.05.2021 21:00
Oseba iz politike me je vljudno prosila, naj napišem kaj pozitivnega, neke sorte spravni tekst. Naj ljudi pozovem k enotnosti. ... Več.
Piše: Ana Jud
Polemika o "znamenjih": Pravičniški krik dobrih očetov in patriarhalne posvetovalnice za ženske
21
03.05.2021 22:30
Kampanje z opozarjanjem na nasilje moških niso nič novega. V času epidemije so tudi v Avstriji plasirali serijo plakatov z ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Where have all the communists gone, kam so vsi komunisti šli?
10
03.05.2021 03:47
Po svetu je še vedno veliko komunističnih strank, a je zelo malo vplivnih. Presenetljivo pa so komunisti v španski koaliciji, ... Več.
Piše: Keith Miles
2. maj: Praznovanje ljubezni do dela, vrednote nad vrednotami!
18
02.05.2021 11:00
Nismo še prišli na raven duhovnega razvoja, ki bi presegel krovno ideologijo vseh časov in krajev. Ne slepite se! Še vedno ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je to isto, kot da ga usmrtiš.
3
01.05.2021 22:40
Umetniško gledališče Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda se je upiralo zadušljivosti realnega sveta. Gledališko poetičnost je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Pisma iz emigracije: O fašistih, komunistih in tudi tistih normalnih, ki trpimo vmes
19
29.04.2021 22:03
Šele z nekoliko večje distance, predvsem geografske, človek počasi dojame vse razsežnosti fenomenalne slovenske pameti, ki jo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Bi donirali Komisiji za preprečevanje korupcije 5 evrov preko SMS, da bi tako zagotovili njeno dejansko neodvisnost?
22
28.04.2021 22:00
Komisija za preprečevanje korupcije(KPK) mora postati zares neodvisna institucija! Naj privabi k sodelovanju čim več samostojnih ... Več.
Piše: Miha Burger
Yoda iz Vojne zvezd v mojem Štoparskem vodniku po slovenskem sodnem vesolju
9
25.04.2021 21:00
Področje sodnega izvedenstva psihiatrične stroke je v naši državi katastrofično neprofesionalno področje. Vedno sem menila, da ... Več.
Piše: Ana Jud
Ustaške sanje hrvaškega predsednika Zorana Milanovića ali malo drugačen "non-paper"
11
23.04.2021 22:25
Pozdraviti gre prizadevanja Slovenije po čimprejšnjem odhodu iz balkanskega okolja, v prvi vrsti iz sklopa nečednih navad, ki ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Tudi imunski sistem Tomaža Vesela, predsednika Računskega sodišča, je hudo oslabljen
10
22.04.2021 22:10
Imunski sistem države se ruši ... Kot da bi bili vsi psi vojne spuščeni, delovati so začele, da tako rečem, tovarne zlobe. ... Več.
Piše: Vili Kovačič
Gozd, voda in les, slovenski ponos v Dubaju na svetovni razstavi Expo 2020
18
21.04.2021 21:31
1. oktobra letos se bo v Dubaju odprl Expo 2020, ki ga je pandemija novega koronavirusa prestavila za eno leto. Predstavilo se ... Več.
Piše: Robert Klun
Gostujoči komentar: Covid-19 nas je že nekajkrat neprijetno presenetil in še vedno nas lahko
22
19.04.2021 21:00
Pri spremljanju razvoja bolezni COVID-19, ki jo povzroča virus SARS-CoV-2, je že dolgo jasno, da ne gre samo za respiratorno ... Več.
Piše: Milan Krek
Če nas ne bo povozila multinacionalka Uber, nas bodo dotolkli pa vsi domači "uberji"
10
18.04.2021 11:00
Slovenija je Slovenija! V tridesetih letih samostojne države je slovenska politika predvsem plonkala ideje in vizije drugih ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Milutin Milanković: Tisti astronom, ki je izračunal, da se ledene dobe pojavljajo ciklično
7
17.04.2021 21:17
Milutin Milanković je bil renesančni človek, rojen tik pred zoro modernizma, astronom, matematik in klimatolog. Leta 1928 je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Replika Billu Wirtzu: Tisti, ki živijo v steklenih hišah, ne bi smeli metati kamenja
19
16.04.2021 22:00
Kritika iz Luksemburga je popolnoma razvrednotena zaradi številnih stvari. Prvo si bodo Slovenci zapomnili iz časa, ko so se ... Več.
Piše: Keith Miles
500 let Martina Luthra: "Tu stojim in drugače ne morem! Bog mi pomagaj!"
15
15.04.2021 22:26
Šestnajstega aprila 1521 je avguštinski menih Martin Luther pred nemškim cesarjem v Wormsu zagovarjal svoje teze. Na dvor je bil ... Več.
Piše: Janez Gorse
Šteje samo, kakšen človek si
21
14.04.2021 21:08
Ljudje smo raznoliki. Levičarji, desničarji in tisti vmes, pa še vsi tisti na robu. Vendar je nam vsem, ne glede na kopico ... Več.
Piše: Ana Jud
Premier Janša potiska Slovenijo na napačno stran demokratičnega zemljevida Evrope
43
12.04.2021 21:29
Med slovenskim predsedovanjem EU bo v središču pozornosti svoboda medijev, opozarja naš luksemburški sodelavec Bill Wirtz. Kot ... Več.
Piše: Bill Wirtz
"Covid potni list" bi bil dobrodošel, vendar je pot do njegove uresničitve še negotova
28
11.04.2021 20:00
Vse večje število cepljenih proti novemu koronavirusu (Covid-19) nas navdaja z upanjem, da bo ta novodobna kuga kmalu za nami. ... Več.
Piše: Božo Cerar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Pisma iz emigracije: O fašistih, komunistih in tudi tistih normalnih, ki trpimo vmes
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.250
02/
Polemika o "znamenjih": Pravičniški krik dobrih očetov in patriarhalne posvetovalnice za ženske
Simona Rebolj
Ogledov: 1.920
03/
Tukaj nisem zato, da bi me vi, janšisti in titoisti, ki ste vsi isti - Butalci, po glavici pobožali
Ana Jud
Ogledov: 1.422
04/
Where have all the communists gone, kam so vsi komunisti šli?
Keith Miles
Ogledov: 1.279
05/
Kampanja proti družinskemu nasilju, ki je diskriminirala očete in spregledala žensko nasilje
Andrej Mertelj
Ogledov: 1.247
06/
Evropsko sodišče za človekove pravice: "V demokratični družbi je obvezno cepljenje otrok nujno"
Žiga Stupica
Ogledov: 774
07/
Bi donirali Komisiji za preprečevanje korupcije 5 evrov preko SMS, da bi tako zagotovili njeno dejansko neodvisnost?
Miha Burger
Ogledov: 1.019
08/
Neenakost med ljudmi (4): Tisoč Slovencev ima v lasti dobro tretjino vsega premoženja pri nas
Bine Kordež
Ogledov: 837
09/
2. maj: Praznovanje ljubezni do dela, vrednote nad vrednotami!
Simona Rebolj
Ogledov: 1.084
10/
Neenakost med ljudmi (3): V Sloveniji je distribucija plač ustrezna glede na ustvarjeno dodano vrednost
Bine Kordež
Ogledov: 935