Komentar

Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je to isto, kot da ga usmrtiš.

Umetniško gledališče Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda se je upiralo zadušljivosti realnega sveta. Gledališko poetičnost je prestavilo v polje resničnosti. V meščanskem gledališču nastopa travmatična človekova razklanost, ki jo gledamo iz varnega zavetišča gledališke dvorane. Mejerhold zahteva spremembo pogleda. Z njegovimi gledališkimi izumi smo dobili gledališko dihanje v vseh porah bivanja. Za Mejerholda se je začelo obdobje rušenja utopije po samomoru prijatelja Vladimirja Majakovskega, zaključilo pa s stalinističnim morilskim cinizmom. Leta 1936 so mu odvzeli vse umetniške pravice. Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je isto kot da ga usmrtiš. Dejansko so ga Stalin in njegovi usmrtili štiri leta kasneje.

01.05.2021 22:40
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Vsevolod Emiljevič Mejerhold   gledališče   Rusija   Vladimir Majakovski   režiser   Stanislavski   Oktobrska revolucija   Moskva   Stalin

Akter je tisti, ki aktivno sproža dogodke.

Ne morem verjeti, da več kot po dvestopetdesetih komentarjih nisem še nikoli pred vami celovito premišljeval gledališke umetnosti Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda, iz katere sem razvil svojo praznotelesno režijsko metodo in biomehatroniko kot njeno neposredno materializacijo. Ravno zaradi tega čudenja sem se danes odločil pred vami reflektirati osrednje ime umetnosti gledališke režije XX. stoletja.

 

5 načel režije!

 

V današnjem komentarju ne bom uporabljal besede igralec, temveč akter, ki zaobsega veliko več, kot predstavlja igralčeva transformacija. Akter je tisti, ki aktivno sproža dogodke. Razlika med igralcem in akterjem je sicer majhna, a v tem primeru zelo pomebmbna.

 

Režijski princip 1: Režiser s pomočjo avantgardnih dejavnikov gradi revolucionarno umetnost. Podrejen je političnim nalogam dneva in zavrača apolitičen koncept "umetnosti zaradi umetnosti". Mejerholdovo biomehansko-antipsihološko uprizarjanje se je začelo leta 1920. S svojim delovanjem je sprožil nov globalni gledališki sistem. Gledališka umetnost nasploh je vplivna tudi zato, ker je sistemsko strukturirana. Lahko jo prenašamo iz generacije v generacijo. Že v samem mediju je ogromna sila in moč, ki samo sebe poganja. Gledališče je z nastopom Mejerholda postalo proizvodna strojnica za proizvodnjo izjemno pomembnega produkta - novo.

 

Režijski princip 2: manifestira agitacijske predstave, spektakle-mitinge, v dogodke vključuje gledalce, vzpostavlja enost dvorane in odra. Ruši četrto steno na odru in odrsko rampo. Psihološko zamenja s socialno analizo s socialno masko. Neverjetno je pogledati v energetske tokove biomehanike s pozicije XXI. stoletja, s pozicije virusno blokiranega gledališča. 

 

Mejerholdovo umetniško gledališče se je upiralo zadušljivosti realnega sveta. Gledališko poetičnost je prestavilo v polje resničnosti. V tem stavku je vsebovana ključna elipsa komentarja - prestop umetnosti v resničnost! Živeti umetniško resničnost! Estetizirati resničnost! Strategija prilagajnja uporablja gledališče kot protomodel tistega, kar bi lahko nekega dne postalo resničnost. Tudi s politično agitko. V meščanskem gledališču nastopa travmatična človekova razklanost, ki jo gledamo iz varnega zavetišča gledališke dvorane. Mejerhold zahteva spremembo pogleda. Z njegovimi gledališkimi izumi smo dobili gledališko dihanje v vseh porah bivanja. Vidmo ga na vseh demonstracijah. V vseh gledališčih upora!

 

Vsevolod Emiljevič Mejerhold se je rodil 10. februarja 1874 v ruskem mestu Penza v luteranski nemško-judovski družini. Enaindvajsetleten je sprejel pravoslavano religijo in se preimenoval iz Karla Teodorja Kazimirja Mejerholda v Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda. Njegov oče je bil lastnik podjetja za destilacijo vodke, kar je bil v Rusiji vedno donosen posel. V Moskvi se je najprej šolal na pravni fakulteti, a se je kmalu prepisal na Filharmonično dramsko šolo (danes GITIS), kjer je študiral igro. Po zaključku šolanja je najprej deloval v gledališču svojega učitelja Konstantina Konstantinoviča Stanislavskega. V življenju je zrežiral 290 gledaliških predstav!

 

Predrevolucionarno obdobje: Od leta 1907 do leta 1918 je režiral v petrburških carističnih gledališčih in operah. V svojem mladostniškem obdobju je v gledališče uvedel stilno formacijo - simbolizem. Že v svojih prvih predstavah je izumil nekaj pomembnih postopkov. Predvsem ni več uporabljal gledališke zavese, namesto nje pa je v predstave uvajal oskrbnike proscenja, ki so distribuirali akterjem nujno potrebno opremo za njihovo nemoteno delovanje. To logiko je prevzel iz japonskega kabuki teatra.

 

Revolucionarni prelom: Podobno kot njegov učitelj Stanislavski je tudi Mejerhold deloval v polju teorije in praktičnega gledališkega uma. Skupaj s pesnikom Vladimirjem Majakovskim je vzpostavil stilno formacijo konstruktivizem. Poglejete si na medmrežju fotografijo, na kateri so portretirani med gradnjo predstave Misterij buffo: Mejerhold, Šostakovič, Rodčenko in Majakovski. Na njej se natančno vidi kolektivna dinamika proizvodnje gledališke umetnine v zgodnjih dvajsetih letih XX. stoletja. 

 

Skupaj s svojimi akterji je Mejerhold postavil mehanizem za svoj gledališki izraz - biomehaniko. Na odru je zgradil gledališko strojnico, ki je postala prostor proizvodnje. Gledališke proizvodnje. Tako kot je scenografija postala aparat-strojnica, kostume pa so zamenjali delavski kombinizoni. Psihološko motivirano igro je zamenjala telesnost akterjev. S scenografinjo Varvaro Stepanovo je transformiral gledališko scenografijo. Redukcija je Mejerholda pripeljala do popolne odprave ilustrativne scenografije. Uvedel je utilitarno, funkcionalno scenografijo, polno konstrukcij in ploskev.

 

Režijski princip 3: zavračanje estetike renesančnega odra sproži zahtevo po obvladovanju totalnega tlorisa predstave. V obdobju po oktobrski revoluciji - od leta 1919 do 1936 - je Mejerhold doživel cel niz umetniških vrhuncev. Leta 1921 je postal predsednik znanstveno-umetniškega gledališkega kolegija (minister za gledališče). Za razliko od Vladimirja Majakovskega, ki ni hotel nikoli vstopiti v boljševiško stranko, je Mejerhold vanjo brez zadržkov vstopil. Iz svojih levičarskih prepričanj. To se je zgodilo leta 1918. Med mnogimi gledališkimi oblikami je omogočil tudi delovanje Laboratorija gledališke igre. S polno zavestjo o veliki spremembi se je lotil didiaktičnih metod. Posvetil se je eksperimentiranju s formami in radikalnimi gledališkimi praksami.

 

Režijski princip 4: vzgoja akterja-agitatorja, ki aktivno nastopa z obrazom proti dvorani. Njegovo telo prevzema osrednjo funkcijo prizora, s tem ukinja psihološko motiviran teater. Analiziral je produkcijske sheme sodobnega gledališča. Od njega je predvsem zahteval, da ne ilustrira dramskega besedila. Tako se je prek gledališkega Oktobra ves zahodni svet učil novih gledaliških oblik in modelov. Vse tja od Berlina (Piscator in Brecht) pa do Manhattana (muzikali). V svoje predstave je uvajal dramaturgijo filmskega jezika in sinhronost prizorov. 

 

Biomehanski sistem Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda lahko opredelimo kot sistem za oblikovanje osnovne scenske artikulacije. Od akterja je zahteval, da vgradi svoje telo v združeno gledališko umetnino. Izhajal je iz tejloristične industrijske doktrine upravljanja delavnih mest: vse, kar je pri proizvodnji nefunkcionalnega, odvečnega, naj odpade iz gibalnega materiala. Telo je stroj, akter pa strojnik.

 

Takoj po revoluciji je hotel spremeniti Zimski dvorec v Dvor umetnosti.

 

Režijski princip 5: Socialna maska zahteva enotnost političnih in teatrskih sredstev / italijanska commedia de'll arte in gledališče Daljnega vzhoda. Za Mejerholda se je začelo obdobje rušenja utopije po samomoru prijatelja Vladimirja Majakovskega. Zaključilo pa se je s stalinističnim morilskim cinizmom. Leta 1936 so mu odvzeli vse umetniške pravice. Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je isto kot da ga usmrtiš. Dejansko pa so ga Stalin in njegovi usmrtili štiri leta kasneje. Nedolgo tega sem imel v rokah kopije zapisnikov o njegovem mučenju in usmrtitvi pri šestinšestdesetih letih. Ne bi jih obnavljal.

 

 

***

 

Gledališče je brezbožna budnost, polna poetske raznolikosti. Gledališki umetniki pa smo njeni agitatorji, zastopniki njenih različnosti. V gledališču obstaja neverjeten nagon po preživetju. Gledališko mišljenje pa je spoznavno orodje, ki ojača poetske različnosti resničnosti.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
Rusija je država, ki podpira terorizem
13
01.12.2022 23:59
Evropski parlament je sprejel resolucijo, s katero je Rusijo označil za državo, ki promovira terorizem in se poslužuje ... Več.
Piše: Božo Cerar
Življenje brez Janše ali zakaj brcanje (navidezno) mrtvega konja nikoli ne bo športna disciplina
31
30.11.2022 23:58
Kljub temu, da je Janez Janša ta hip politično oslabljen in da se v njegovi stranki krepijo kritični glasovi, to še zdaleč ne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Slovenci so narod? Ne, Slovenci so pleme!
35
29.11.2022 21:00
V nedeljo, 27. novembra leta Gospodovega 2022, se je dokončno potrdila moja teza, da Slovenci (še) nismo narod, ampak precej ... Več.
Piše: Denis Poniž
Uredniški komentar: Kaj ostane liberalcem na južni strani Alp?
27
28.11.2022 20:45
Super referendumska nedelja je mimo, Slovenija pa je še bolj zabetonirana v levo-desne koncepte vodenja države. Še najbolj ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
V Ukrajino prihaja "general Zima", z njim pa olajšanje, da smo se za nekaj časa izognili 3. svetovni vojni
15
27.11.2022 20:30
Bi lahko rakete, ki so pred nekaj tedni padle na poljsko ozemlje in ubile dve osebi, zares sprožile tretjo svetovno vojno? To je ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Referendum je dokaz nesposobnosti politike, je prelaganje odgovornost na ramena ljudstva
26
25.11.2022 22:57
Nedeljski referendumski tris bo najverjetneje dokazal, da politično aktivni volivci večinoma ne razumejo, za kaj gre pri treh ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kot v Afriki: Pri skoraj 300.000 prebivalcih ima Ljubljana eno samo zdravnico za obiske na domu
14
24.11.2022 23:59
Zoran Janković je kot izkušen politik prinesel okoli ministra za zdravje Danijela Bešiča Loredana in mu podtaknil kukavičje ... Več.
Piše: Milan Krek
Pred referendumom o nacionalki: Samoupravni zavod RTV – imejte ga, na vaše stroške!
12
23.11.2022 22:26
Največja neustavnost sprejetega zakona o RTV Slovenija se skriva prav v tem, da ne odraža javnega interesa, ne odraža strukture ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Lažna "depolitizacija" kot nov zagon za korupcijo in ogrožanje temeljev demokracije
25
17.11.2022 21:00
Zadnje čase je v modi, da se vse depolitizira. Politične stranke so v nemilosti, mediji, vsaj večina njih, ljubijo nevladne ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Zdravstvo v Ljubljani se podira, neoliberalni minister Loredan pa bi "podkupoval" izgorele zdravnike!
11
15.11.2022 20:00
Zdravstvo v Ljubljani se podira, zdravniki množično odhajajo zaradi izgorelosti, sistem je tik pred zlomom. Pacienti pogosto ... Več.
Piše: Milan Krek
Semenj ničevosti: Slovenija, od kod norosti tvoje?
15
14.11.2022 23:20
Namesto načelnih in moralnih politikov in političark nam vlada horda ljudi, ki bi morala biti v vsaki normalni demokraciji ... Več.
Piše: Denis Poniž
Depeša politbiroja iz gostilne Pečarič ali zakaj ne bom več volil Nataše Pirc Musar
43
11.11.2022 22:59
Le nekaj dni po prvem krogu predsedniških volitev smo nekateri mediji prejeli dokument v obsegu A4 formata z neke vrste napotki, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Afera izbrisane napotnice: Pogrešam glas borcev za pravice ljudi, glas Jaše Jenulla, Teje Jarc, Nike Kovač ...
24
10.11.2022 20:25
Stanje v slovenskem javnem zdravstvu se slabša iz dneva v dan, čeprav se je pred volitvami in takoj po njih govorilo in ... Več.
Piše: Milan Krek
Predsedniške volitve 2022: Glas proti oligarhom
23
08.11.2022 19:00
Sistem, ki izigrava celotni levi spekter volivcev s kandidati, ki ne nosijo kvalitet ne levice, ne sredine in ne demokracije, in ... Več.
Piše: Aleks Jakulin
Bidnova zunanja politika potaplja kongresne demokrate in uničuje Ukrajino
10
07.11.2022 21:11
Ameriški predsednik Joe Biden in Demokrati lahko na vmesnih volitvah (midterms) doživijo hud poraz, kar ne bi smelo biti veliko ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Odprto pismo Ljubljani
12
06.11.2022 20:35
Sem kandidat za Mestni svet Ljubljane in odločil sem se, da napišem Odprto pismo Ljubljani. V skladu z zakonsko ureditvijo za ... Več.
Piše: Miha Burger
Sein Kampf: Kako je Sončni kralj napovedal vojno svojim kritikom in svobodi govora
38
02.11.2022 21:29
Prvi minister je napovedal vojni sovražnemu govoru. S tem je seveda napovedal tudi vojno proti slovenski ustavi in svobodi ... Več.
Piše: Milan Krek
Vsi sveti: Kdor mrtvim odreka pravico do groba, bo za večno preklet!
30
31.10.2022 22:04
Tisto, kar želim izpostaviti ob prazniku mrtvih, ob dnevu Vseh svetih, je predvsem dvoje: žalost in osebna prizadetost, da niti ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Rishi Sunak, sin imperija
8
27.10.2022 23:00
Žal imajo mnogi ljudje iz nekdanjih komunističnih držav popolnoma enostranski pogled na britanski imperij. Dostikrat ne ... Več.
Piše: Keith Miles
Po porazu na predsedniških volitvah je Sončni kralj priznal, da je on premier samo za tiste, ki volijo leve stranke
16
26.10.2022 20:28
V nedeljo zvečer, ko je postalo jasno, da je hudo izgubil na predsedniških volitvah, saj je njegov kandidat Milan Brglez ... Več.
Piše: Milan Krek
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Življenje brez Janše ali zakaj brcanje (navidezno) mrtvega konja nikoli ne bo športna disciplina
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.651
02/
Spolnih zlorab osumljeni pater Rupnik, dvoličnost jezuitskega papeža in posebni vatikanski odposlanec za Slovenijo
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.960
03/
Slovenci so narod? Ne, Slovenci so pleme!
Denis Poniž
Ogledov: 2.193
04/
Referendum je dokaz nesposobnosti politike, je prelaganje odgovornost na ramena ljudstva
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.999
05/
Uredniški komentar: Kaj ostane liberalcem na južni strani Alp?
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.615
06/
Rusija je država, ki podpira terorizem
Božo Cerar
Ogledov: 1.126
07/
V Ukrajino prihaja "general Zima", z njim pa olajšanje, da smo se za nekaj časa izognili 3. svetovni vojni
Valerio Fabbri
Ogledov: 1.025
08/
Ruske paravojaške skupine: Psihopati z macolo, neonacisti in obsojeni kriminalci
Maksimiljan Fras
Ogledov: 939
09/
Kot v Afriki: Pri skoraj 300.000 prebivalcih ima Ljubljana eno samo zdravnico za obiske na domu
Milan Krek
Ogledov: 1.833
10/
Sprehod po Ljubljani: Kot v prestolnici ponosne socialistične republike, ki se skoraj sramuje samostojnosti
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.472