Komentar

Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je to isto, kot da ga usmrtiš.

Umetniško gledališče Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda se je upiralo zadušljivosti realnega sveta. Gledališko poetičnost je prestavilo v polje resničnosti. V meščanskem gledališču nastopa travmatična človekova razklanost, ki jo gledamo iz varnega zavetišča gledališke dvorane. Mejerhold zahteva spremembo pogleda. Z njegovimi gledališkimi izumi smo dobili gledališko dihanje v vseh porah bivanja. Za Mejerholda se je začelo obdobje rušenja utopije po samomoru prijatelja Vladimirja Majakovskega, zaključilo pa s stalinističnim morilskim cinizmom. Leta 1936 so mu odvzeli vse umetniške pravice. Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je isto kot da ga usmrtiš. Dejansko so ga Stalin in njegovi usmrtili štiri leta kasneje.

01.05.2021 22:40
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Vsevolod Emiljevič Mejerhold   gledališče   Rusija   Vladimir Majakovski   režiser   Stanislavski   Oktobrska revolucija   Moskva   Stalin

Akter je tisti, ki aktivno sproža dogodke.

Ne morem verjeti, da več kot po dvestopetdesetih komentarjih nisem še nikoli pred vami celovito premišljeval gledališke umetnosti Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda, iz katere sem razvil svojo praznotelesno režijsko metodo in biomehatroniko kot njeno neposredno materializacijo. Ravno zaradi tega čudenja sem se danes odločil pred vami reflektirati osrednje ime umetnosti gledališke režije XX. stoletja.

 

5 načel režije!

 

V današnjem komentarju ne bom uporabljal besede igralec, temveč akter, ki zaobsega veliko več, kot predstavlja igralčeva transformacija. Akter je tisti, ki aktivno sproža dogodke. Razlika med igralcem in akterjem je sicer majhna, a v tem primeru zelo pomebmbna.

 

Režijski princip 1: Režiser s pomočjo avantgardnih dejavnikov gradi revolucionarno umetnost. Podrejen je političnim nalogam dneva in zavrača apolitičen koncept "umetnosti zaradi umetnosti". Mejerholdovo biomehansko-antipsihološko uprizarjanje se je začelo leta 1920. S svojim delovanjem je sprožil nov globalni gledališki sistem. Gledališka umetnost nasploh je vplivna tudi zato, ker je sistemsko strukturirana. Lahko jo prenašamo iz generacije v generacijo. Že v samem mediju je ogromna sila in moč, ki samo sebe poganja. Gledališče je z nastopom Mejerholda postalo proizvodna strojnica za proizvodnjo izjemno pomembnega produkta - novo.

 

Režijski princip 2: manifestira agitacijske predstave, spektakle-mitinge, v dogodke vključuje gledalce, vzpostavlja enost dvorane in odra. Ruši četrto steno na odru in odrsko rampo. Psihološko zamenja s socialno analizo s socialno masko. Neverjetno je pogledati v energetske tokove biomehanike s pozicije XXI. stoletja, s pozicije virusno blokiranega gledališča. 

 

Mejerholdovo umetniško gledališče se je upiralo zadušljivosti realnega sveta. Gledališko poetičnost je prestavilo v polje resničnosti. V tem stavku je vsebovana ključna elipsa komentarja - prestop umetnosti v resničnost! Živeti umetniško resničnost! Estetizirati resničnost! Strategija prilagajnja uporablja gledališče kot protomodel tistega, kar bi lahko nekega dne postalo resničnost. Tudi s politično agitko. V meščanskem gledališču nastopa travmatična človekova razklanost, ki jo gledamo iz varnega zavetišča gledališke dvorane. Mejerhold zahteva spremembo pogleda. Z njegovimi gledališkimi izumi smo dobili gledališko dihanje v vseh porah bivanja. Vidmo ga na vseh demonstracijah. V vseh gledališčih upora!

 

Vsevolod Emiljevič Mejerhold se je rodil 10. februarja 1874 v ruskem mestu Penza v luteranski nemško-judovski družini. Enaindvajsetleten je sprejel pravoslavano religijo in se preimenoval iz Karla Teodorja Kazimirja Mejerholda v Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda. Njegov oče je bil lastnik podjetja za destilacijo vodke, kar je bil v Rusiji vedno donosen posel. V Moskvi se je najprej šolal na pravni fakulteti, a se je kmalu prepisal na Filharmonično dramsko šolo (danes GITIS), kjer je študiral igro. Po zaključku šolanja je najprej deloval v gledališču svojega učitelja Konstantina Konstantinoviča Stanislavskega. V življenju je zrežiral 290 gledaliških predstav!

 

Predrevolucionarno obdobje: Od leta 1907 do leta 1918 je režiral v petrburških carističnih gledališčih in operah. V svojem mladostniškem obdobju je v gledališče uvedel stilno formacijo - simbolizem. Že v svojih prvih predstavah je izumil nekaj pomembnih postopkov. Predvsem ni več uporabljal gledališke zavese, namesto nje pa je v predstave uvajal oskrbnike proscenja, ki so distribuirali akterjem nujno potrebno opremo za njihovo nemoteno delovanje. To logiko je prevzel iz japonskega kabuki teatra.

 

Revolucionarni prelom: Podobno kot njegov učitelj Stanislavski je tudi Mejerhold deloval v polju teorije in praktičnega gledališkega uma. Skupaj s pesnikom Vladimirjem Majakovskim je vzpostavil stilno formacijo konstruktivizem. Poglejete si na medmrežju fotografijo, na kateri so portretirani med gradnjo predstave Misterij buffo: Mejerhold, Šostakovič, Rodčenko in Majakovski. Na njej se natančno vidi kolektivna dinamika proizvodnje gledališke umetnine v zgodnjih dvajsetih letih XX. stoletja. 

 

Skupaj s svojimi akterji je Mejerhold postavil mehanizem za svoj gledališki izraz - biomehaniko. Na odru je zgradil gledališko strojnico, ki je postala prostor proizvodnje. Gledališke proizvodnje. Tako kot je scenografija postala aparat-strojnica, kostume pa so zamenjali delavski kombinizoni. Psihološko motivirano igro je zamenjala telesnost akterjev. S scenografinjo Varvaro Stepanovo je transformiral gledališko scenografijo. Redukcija je Mejerholda pripeljala do popolne odprave ilustrativne scenografije. Uvedel je utilitarno, funkcionalno scenografijo, polno konstrukcij in ploskev.

 

Režijski princip 3: zavračanje estetike renesančnega odra sproži zahtevo po obvladovanju totalnega tlorisa predstave. V obdobju po oktobrski revoluciji - od leta 1919 do 1936 - je Mejerhold doživel cel niz umetniških vrhuncev. Leta 1921 je postal predsednik znanstveno-umetniškega gledališkega kolegija (minister za gledališče). Za razliko od Vladimirja Majakovskega, ki ni hotel nikoli vstopiti v boljševiško stranko, je Mejerhold vanjo brez zadržkov vstopil. Iz svojih levičarskih prepričanj. To se je zgodilo leta 1918. Med mnogimi gledališkimi oblikami je omogočil tudi delovanje Laboratorija gledališke igre. S polno zavestjo o veliki spremembi se je lotil didiaktičnih metod. Posvetil se je eksperimentiranju s formami in radikalnimi gledališkimi praksami.

 

Režijski princip 4: vzgoja akterja-agitatorja, ki aktivno nastopa z obrazom proti dvorani. Njegovo telo prevzema osrednjo funkcijo prizora, s tem ukinja psihološko motiviran teater. Analiziral je produkcijske sheme sodobnega gledališča. Od njega je predvsem zahteval, da ne ilustrira dramskega besedila. Tako se je prek gledališkega Oktobra ves zahodni svet učil novih gledaliških oblik in modelov. Vse tja od Berlina (Piscator in Brecht) pa do Manhattana (muzikali). V svoje predstave je uvajal dramaturgijo filmskega jezika in sinhronost prizorov. 

 

Biomehanski sistem Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda lahko opredelimo kot sistem za oblikovanje osnovne scenske artikulacije. Od akterja je zahteval, da vgradi svoje telo v združeno gledališko umetnino. Izhajal je iz tejloristične industrijske doktrine upravljanja delavnih mest: vse, kar je pri proizvodnji nefunkcionalnega, odvečnega, naj odpade iz gibalnega materiala. Telo je stroj, akter pa strojnik.

 

Takoj po revoluciji je hotel spremeniti Zimski dvorec v Dvor umetnosti.

 

Režijski princip 5: Socialna maska zahteva enotnost političnih in teatrskih sredstev / italijanska commedia de'll arte in gledališče Daljnega vzhoda. Za Mejerholda se je začelo obdobje rušenja utopije po samomoru prijatelja Vladimirja Majakovskega. Zaključilo pa se je s stalinističnim morilskim cinizmom. Leta 1936 so mu odvzeli vse umetniške pravice. Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je isto kot da ga usmrtiš. Dejansko pa so ga Stalin in njegovi usmrtili štiri leta kasneje. Nedolgo tega sem imel v rokah kopije zapisnikov o njegovem mučenju in usmrtitvi pri šestinšestdesetih letih. Ne bi jih obnavljal.

 

 

***

 

Gledališče je brezbožna budnost, polna poetske raznolikosti. Gledališki umetniki pa smo njeni agitatorji, zastopniki njenih različnosti. V gledališču obstaja neverjeten nagon po preživetju. Gledališko mišljenje pa je spoznavno orodje, ki ojača poetske različnosti resničnosti.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
10
18.05.2022 23:00
V minulih mesecih, sploh pa po začetku ruske vojaške agresije na Ukrajino 24. februarja 2022, se je izkazalo, da samo članstvo v ... Več.
Piše: Božo Cerar
Political turmoil boon for Pakistan's militants
6
17.05.2022 23:59
Political turmoil that led to regime change in Pakistan last month was a boon for the militants, who have staged 24 % more ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
10
16.05.2022 21:09
Kakšna preprosta in jasna misel, ki pove vse! Verjamem, da večina slovenskih državljanov ostaja na tem, da ne verjamejo v nič, ... Več.
Piše: Miha Burger
Kako končati vojno izčrpavanja v Ukrajini
8
11.05.2022 23:16
Invazija Vladimirja Putina na Ukrajino se je izrodila v divjo vojno izčrpavanja, za katero vsaka stran verjame, da bo v njej ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
36
11.05.2022 21:43
Bojim se, da je bilo veselo zmagoslavje Gibanja Svoboda na parlamentarnih volitvah preuranjeno. Siti Janševe samopašnosti smo ... Več.
Piše: Ana Jud
Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri začetek novega dne, nove kreacije, novih izzivov.
16
11.05.2022 05:19
Vsi veste, da mi lastna država z ministrom za gospodarstvo, na srečo že kmalu bivšim, ki bi moral skrbeti, da se dela razcvet, ... Več.
Piše: Robert Klun
Vzporedni mehanizem tranzicijske Slovenije: Če želiš izvedeti resnico, moraš slediti denarju
17
10.05.2022 04:29
Razkritja in dokumenti iz Pezdirjeve knjige Vzporedni mehanizem globoke države prvič jasno ponujajo razlago, zakaj se v ... Več.
Piše: Tomaž Vernik
Studio Štefančič: Junak našega časa ali dobro naoljen sistem fatalnega enoumja?
24
09.05.2022 04:43
Dragi Štefančič. Potrebujemo te. Si živ plakat ideologije, katere spomeniki so tu pa tam po Ljubljani in se jim klanjate, čeprav ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Šefa NIJZ ne menjajo predsedniki vlad, zato bi bilo najbolje, dragi gospod Robert Golob, da ta vaš spodrsljaj čim prej pozabimo!
28
07.05.2022 21:08
Nekaj dni nazaj mi je dr. Robert Golob, najverjetnejši kandidat za mandatarja, na vrhuncu svoje povolilne moči, preko televizije ... Več.
Piše: Milan Krek
Pred naslednjim valom: Potrebovali bomo več solidarnosti in medsebojnega spoštovanja
20
03.05.2022 05:10
NIJZ se že dlje časa intenzivno pripravlja na naslednji izbruh novega koronavirusa, do česar bi lahko prišlo na koncu poletja. ... Več.
Piše: Milan Krek
Prihodnja vlada ne bo nič drugega kot alibi za končno fazo privatizacije in izgradnjo drugega bloka nuklearke
20
02.05.2022 05:40
Pa smo jo dobili! Svežo in reciklirano vlado, svobodno vseh ozadij, kot je še ni bilo! Povsem po vašem okusu, skorajda s ... Več.
Piše: Igor Vlačič
Zvesti psi nikoli dokončane revolucije so doslej lajali na vlado, odslej pa bodo na opozicijo
26
01.05.2022 05:30
V bistvu lajajo in tulijo polni sovraštva in dogmatizma, vtkanega v dobro naoljen internet opranih glav. Na eni strani hudič, na ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Tarča, Golob in Golobič: Če je morala ena od oblik družbene zavesti, potem je Slovenija že 30 let v komi.
16
30.04.2022 04:30
Četrtkova Tarča na Televiziji Slovenija je to samo potrdila. Gregor Golobič in Gregor Virant sta bila porazna. Ivana Simiča ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Uredniški komentar: Putin in njegova zločinska soldateska razumeta le govorico sile, zato vojne v Ukrajni ne bo še kmalu konec!
16
28.04.2022 05:30
Spoznanje zahodnih držav, da brez konkretnejše vojaške pomoči Ukrajna v vojni z Rusijo ne bo več dolgo uspešna, prihaja pozno, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ljudje pogrešajo Janeza Drnovška in pobožne želje so se uresničile v politični inkarnaciji Roberta Goloba
34
26.04.2022 20:12
Roberta Goloba sem prvič srečala pred več kot dvajsetimi leti. Fajn dečko. Mlad, kuštrav, izjemno vljuden, prijazen, ustrežljiv ... Več.
Piše: Ana Jud
Ljudje plešejo, vrača se "normalna" Slovenija: 33 razlogov za lažni optimizem
31
26.04.2022 06:50
Čestitke Robertu Golobu. Slovenski levici je uspel veliki met: že na četrtih volitvah zapored je zvlekla iz rokava nov obraz in ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Pismo iz mehiške emigracije: Čestitke za še en referendum o Janezu Janši! Kdaj pa mislite imeti prave volitve, dragi Slovenci?
19
24.04.2022 07:00
Pri volitvah v Sloveniji me vedno fascinira šablonski tradicionalizem, ki presega vso domišljijo. Recimo to, da morajo biti ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
"Na letošnjih volitvah ne bom volil strank, ki sejejo kaos"
20
22.04.2022 20:00
Vlada Janeza Janše ni idealna, kakšen od ministrov si za svoje delo ne zasluži pozitivne ocene, vendar vlada deluje. Po več kot ... Več.
Piše: Aleš Štrancar
Bilo je nekoč v Sloveniji: Tako smo zafurali igralniški turizem, da bomo na koncu morda izgubili še HIT
10
21.04.2022 19:51
Igralništvo je bilo včasih pomembna predvolilna tema. Bilo je uspešno, zanimivo za politične stranke, saj je generiralo ogromne ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Nekaj o volitvah: Pred tridesetimi leti si res nisem predstavljal, da mi bodo nekdanji komunisti zgled človeške in politične širine
20
20.04.2022 20:53
Nobena stranka me ne nagovarja, nikoli me ni. Moj pogled na družbo ni ne lev ne desen, ta dva pojma sta že davno preživela in se ... Več.
Piše: Zoran Leban Trojar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Studio Štefančič: Junak našega časa ali dobro naoljen sistem fatalnega enoumja?
Pavle Okorn
Ogledov: 4.209
02/
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
Ana Jud
Ogledov: 2.434
03/
Vzporedni mehanizem tranzicijske Slovenije: Če želiš izvedeti resnico, moraš slediti denarju
Tomaž Vernik
Ogledov: 1.806
04/
Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri začetek novega dne, nove kreacije, novih izzivov.
Robert Klun
Ogledov: 1.549
05/
Ruski imperializem (2. del): "Zahod mora Rusijo ustaviti v Ukrajini in jo privesti do razpada, kajti le tako bo mogoče ustaviti rusko agresivnost"
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.472
06/
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
Miha Burger
Ogledov: 1.167
07/
Ruski imperializem (1. del): Putinovi generali na fronto v Ukrajino kot topovsko hrano pošiljajo pripadnike etničnih manjšin
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.371
08/
Kako končati vojno izčrpavanja v Ukrajini
Jeffrey Sachs
Ogledov: 1.112
09/
Šefa NIJZ ne menjajo predsedniki vlad, zato bi bilo najbolje, dragi gospod Robert Golob, da ta vaš spodrsljaj čim prej pozabimo!
Milan Krek
Ogledov: 2.209
10/
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
Božo Cerar
Ogledov: 403