Komentar

Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je to isto, kot da ga usmrtiš.

Umetniško gledališče Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda se je upiralo zadušljivosti realnega sveta. Gledališko poetičnost je prestavilo v polje resničnosti. V meščanskem gledališču nastopa travmatična človekova razklanost, ki jo gledamo iz varnega zavetišča gledališke dvorane. Mejerhold zahteva spremembo pogleda. Z njegovimi gledališkimi izumi smo dobili gledališko dihanje v vseh porah bivanja. Za Mejerholda se je začelo obdobje rušenja utopije po samomoru prijatelja Vladimirja Majakovskega, zaključilo pa s stalinističnim morilskim cinizmom. Leta 1936 so mu odvzeli vse umetniške pravice. Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je isto kot da ga usmrtiš. Dejansko so ga Stalin in njegovi usmrtili štiri leta kasneje.

01.05.2021 22:40
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Vsevolod Emiljevič Mejerhold   gledališče   Rusija   Vladimir Majakovski   režiser   Stanislavski   Oktobrska revolucija   Moskva   Stalin

Akter je tisti, ki aktivno sproža dogodke.

Ne morem verjeti, da več kot po dvestopetdesetih komentarjih nisem še nikoli pred vami celovito premišljeval gledališke umetnosti Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda, iz katere sem razvil svojo praznotelesno režijsko metodo in biomehatroniko kot njeno neposredno materializacijo. Ravno zaradi tega čudenja sem se danes odločil pred vami reflektirati osrednje ime umetnosti gledališke režije XX. stoletja.

 

5 načel režije!

 

V današnjem komentarju ne bom uporabljal besede igralec, temveč akter, ki zaobsega veliko več, kot predstavlja igralčeva transformacija. Akter je tisti, ki aktivno sproža dogodke. Razlika med igralcem in akterjem je sicer majhna, a v tem primeru zelo pomebmbna.

 

Režijski princip 1: Režiser s pomočjo avantgardnih dejavnikov gradi revolucionarno umetnost. Podrejen je političnim nalogam dneva in zavrača apolitičen koncept "umetnosti zaradi umetnosti". Mejerholdovo biomehansko-antipsihološko uprizarjanje se je začelo leta 1920. S svojim delovanjem je sprožil nov globalni gledališki sistem. Gledališka umetnost nasploh je vplivna tudi zato, ker je sistemsko strukturirana. Lahko jo prenašamo iz generacije v generacijo. Že v samem mediju je ogromna sila in moč, ki samo sebe poganja. Gledališče je z nastopom Mejerholda postalo proizvodna strojnica za proizvodnjo izjemno pomembnega produkta - novo.

 

Režijski princip 2: manifestira agitacijske predstave, spektakle-mitinge, v dogodke vključuje gledalce, vzpostavlja enost dvorane in odra. Ruši četrto steno na odru in odrsko rampo. Psihološko zamenja s socialno analizo s socialno masko. Neverjetno je pogledati v energetske tokove biomehanike s pozicije XXI. stoletja, s pozicije virusno blokiranega gledališča. 

 

Mejerholdovo umetniško gledališče se je upiralo zadušljivosti realnega sveta. Gledališko poetičnost je prestavilo v polje resničnosti. V tem stavku je vsebovana ključna elipsa komentarja - prestop umetnosti v resničnost! Živeti umetniško resničnost! Estetizirati resničnost! Strategija prilagajnja uporablja gledališče kot protomodel tistega, kar bi lahko nekega dne postalo resničnost. Tudi s politično agitko. V meščanskem gledališču nastopa travmatična človekova razklanost, ki jo gledamo iz varnega zavetišča gledališke dvorane. Mejerhold zahteva spremembo pogleda. Z njegovimi gledališkimi izumi smo dobili gledališko dihanje v vseh porah bivanja. Vidmo ga na vseh demonstracijah. V vseh gledališčih upora!

 

Vsevolod Emiljevič Mejerhold se je rodil 10. februarja 1874 v ruskem mestu Penza v luteranski nemško-judovski družini. Enaindvajsetleten je sprejel pravoslavano religijo in se preimenoval iz Karla Teodorja Kazimirja Mejerholda v Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda. Njegov oče je bil lastnik podjetja za destilacijo vodke, kar je bil v Rusiji vedno donosen posel. V Moskvi se je najprej šolal na pravni fakulteti, a se je kmalu prepisal na Filharmonično dramsko šolo (danes GITIS), kjer je študiral igro. Po zaključku šolanja je najprej deloval v gledališču svojega učitelja Konstantina Konstantinoviča Stanislavskega. V življenju je zrežiral 290 gledaliških predstav!

 

Predrevolucionarno obdobje: Od leta 1907 do leta 1918 je režiral v petrburških carističnih gledališčih in operah. V svojem mladostniškem obdobju je v gledališče uvedel stilno formacijo - simbolizem. Že v svojih prvih predstavah je izumil nekaj pomembnih postopkov. Predvsem ni več uporabljal gledališke zavese, namesto nje pa je v predstave uvajal oskrbnike proscenja, ki so distribuirali akterjem nujno potrebno opremo za njihovo nemoteno delovanje. To logiko je prevzel iz japonskega kabuki teatra.

 

Revolucionarni prelom: Podobno kot njegov učitelj Stanislavski je tudi Mejerhold deloval v polju teorije in praktičnega gledališkega uma. Skupaj s pesnikom Vladimirjem Majakovskim je vzpostavil stilno formacijo konstruktivizem. Poglejete si na medmrežju fotografijo, na kateri so portretirani med gradnjo predstave Misterij buffo: Mejerhold, Šostakovič, Rodčenko in Majakovski. Na njej se natančno vidi kolektivna dinamika proizvodnje gledališke umetnine v zgodnjih dvajsetih letih XX. stoletja. 

 

Skupaj s svojimi akterji je Mejerhold postavil mehanizem za svoj gledališki izraz - biomehaniko. Na odru je zgradil gledališko strojnico, ki je postala prostor proizvodnje. Gledališke proizvodnje. Tako kot je scenografija postala aparat-strojnica, kostume pa so zamenjali delavski kombinizoni. Psihološko motivirano igro je zamenjala telesnost akterjev. S scenografinjo Varvaro Stepanovo je transformiral gledališko scenografijo. Redukcija je Mejerholda pripeljala do popolne odprave ilustrativne scenografije. Uvedel je utilitarno, funkcionalno scenografijo, polno konstrukcij in ploskev.

 

Režijski princip 3: zavračanje estetike renesančnega odra sproži zahtevo po obvladovanju totalnega tlorisa predstave. V obdobju po oktobrski revoluciji - od leta 1919 do 1936 - je Mejerhold doživel cel niz umetniških vrhuncev. Leta 1921 je postal predsednik znanstveno-umetniškega gledališkega kolegija (minister za gledališče). Za razliko od Vladimirja Majakovskega, ki ni hotel nikoli vstopiti v boljševiško stranko, je Mejerhold vanjo brez zadržkov vstopil. Iz svojih levičarskih prepričanj. To se je zgodilo leta 1918. Med mnogimi gledališkimi oblikami je omogočil tudi delovanje Laboratorija gledališke igre. S polno zavestjo o veliki spremembi se je lotil didiaktičnih metod. Posvetil se je eksperimentiranju s formami in radikalnimi gledališkimi praksami.

 

Režijski princip 4: vzgoja akterja-agitatorja, ki aktivno nastopa z obrazom proti dvorani. Njegovo telo prevzema osrednjo funkcijo prizora, s tem ukinja psihološko motiviran teater. Analiziral je produkcijske sheme sodobnega gledališča. Od njega je predvsem zahteval, da ne ilustrira dramskega besedila. Tako se je prek gledališkega Oktobra ves zahodni svet učil novih gledaliških oblik in modelov. Vse tja od Berlina (Piscator in Brecht) pa do Manhattana (muzikali). V svoje predstave je uvajal dramaturgijo filmskega jezika in sinhronost prizorov. 

 

Biomehanski sistem Vsevoloda Emiljeviča Mejerholda lahko opredelimo kot sistem za oblikovanje osnovne scenske artikulacije. Od akterja je zahteval, da vgradi svoje telo v združeno gledališko umetnino. Izhajal je iz tejloristične industrijske doktrine upravljanja delavnih mest: vse, kar je pri proizvodnji nefunkcionalnega, odvečnega, naj odpade iz gibalnega materiala. Telo je stroj, akter pa strojnik.

 

Takoj po revoluciji je hotel spremeniti Zimski dvorec v Dvor umetnosti.

 

Režijski princip 5: Socialna maska zahteva enotnost političnih in teatrskih sredstev / italijanska commedia de'll arte in gledališče Daljnega vzhoda. Za Mejerholda se je začelo obdobje rušenja utopije po samomoru prijatelja Vladimirja Majakovskega. Zaključilo pa se je s stalinističnim morilskim cinizmom. Leta 1936 so mu odvzeli vse umetniške pravice. Če gledališkemu režiserju odvzameš možnost režiranja, je isto kot da ga usmrtiš. Dejansko pa so ga Stalin in njegovi usmrtili štiri leta kasneje. Nedolgo tega sem imel v rokah kopije zapisnikov o njegovem mučenju in usmrtitvi pri šestinšestdesetih letih. Ne bi jih obnavljal.

 

 

***

 

Gledališče je brezbožna budnost, polna poetske raznolikosti. Gledališki umetniki pa smo njeni agitatorji, zastopniki njenih različnosti. V gledališču obstaja neverjeten nagon po preživetju. Gledališko mišljenje pa je spoznavno orodje, ki ojača poetske različnosti resničnosti.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
Migracijska tempirana bomba
3
24.09.2023 21:21
Politika, domača in evropska, se problematike migracij loteva podobo kot podnebnih sprememb. Veliko moraliziranja, političnega ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Eksekucijska mrzlica v naši največji javni hiši
20
23.09.2023 10:19
Leta in leta političnega kupčkanja na RTV Slovenija, vladnega vmešavanja v uredniško delo ter nenormalnega novinarskega ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ena gasilska: Slovenci pospešeno izumiramo in izgubljamo svojo državo
23
21.09.2023 23:17
Čez tri mesece bomo praznovali 33. obletnico plebiscitarne odločitve velike večine Slovencev in vseh slovenskih državljanov za ... Več.
Piše: Marjan Podobnik
Izgubljeni planet med Titanikom in ladjo norcev
27
18.09.2023 22:00
V La Sambuyu, majhnem smučarskem središču pod Mont Blancom, so pred dnevi podrli sedežnice, odmontirali vlečnice in se tako za ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Biometrični Anže – simpatični »projekt«, a zaenkrat brez jasne uporabnosti
27
17.09.2023 19:02
Če niste vedeli, vaša nova osebna izkaznica ima čip, na katerem sta zapisana biometrična podatka, in sicer podoba obraza in dva ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
V zdravstvu je denarja preveč!
36
14.09.2023 23:59
Pred okoli pol leta mi je ugleden slovenski zdravnik in odličen poznavalec razmer v našem zdravstvu in zdravstvu po svetu na ... Več.
Piše: Marjan Podobnik
Čas za (za)upanje
26
12.09.2023 20:42
Pripravlja se zakon o obnovi. Če so informacije iz gradbenih logov točne, naj bi premier Golob razmišljal o tem, da se začasno ... Več.
Piše: Anže Logar
Stroka dopušča, da se mladoletnica izživlja nad onemoglimi v zdravstveni ustanovi, psihoterapevtom pa ne dovoli, da bi pomagali
16
10.09.2023 21:30
Ob vedno novih, šokantnih razkritjih zlorab in nasilja v zdravstvenih in socialnovarstvenih ustanovah, ki so zagotovo tudi ... Več.
Piše: Blaž Benedik Ivanov
Zadnje, kar ostaja, je upanje, da se stvari le spremenijo na bolje. Ko bo umrlo še upanje, bo res zelo hudo.
14
07.09.2023 18:00
Narava ima očitno vedno svoj prav, tudi tokrat je pokazala vso svojo moč in dala ljudem jasno vedeti, da danes brez regulacije ... Več.
Piše: Milan Krek
Zakaj slovenske vlade na leto razdelijo 150 milijonov evrov tujim namesto našim kmetom?
11
06.09.2023 20:15
Pravkar minuli Kmetijsko-živilski sejem v Gornji Radgoni je med drugim postregel s številnimi kakovostnimi omizji, žal pa se je ... Več.
Piše: Marjan Podobnik
Poplavno-populistične petarde v razpadajočih javnih financah
19
04.09.2023 19:02
Dogajanje glede sanacije in obnove po zadnji ujmi je z vidika makroekonomske situacije in upravljanja javnih financ vedno bolj ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Pričevalec Jože Možina ali kaj Golobova vlada sporoča novinarjem, ko jim za vrat pošilja policijo
25
03.09.2023 22:15
Prizor, v katerem uniformirana policista po nacionalki iščeta novinarja Jožeta Možino, da bi z njim opravila nekakšen ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Danes in jutri: Od revščine in vojn do zvezd
13
28.08.2023 23:59
Ko sem pisal del knjige o trajnostnem razvoju, sta me prešinili dve ključni misli. V prvi vrsti sem se spomnil na rast ... Več.
Piše: Scott J. Younger
Poplava vodo-ureditvene birokracije brez protipoplavnega učinka
14
22.08.2023 20:00
Direkcija za vode, Agencija za okolje, Inštitut za vodarstvo, množica občinskih uradov, služb za urejanje prostora, sedaj še ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
O kozjih ušesih spletnih ovaduhov
14
21.08.2023 20:00
Ker niso sposobni analitičnega pogleda na realnost, se ukvarjajo z obrobnostmi ali s stvarmi, ki utrjujejo njihov pohabljeni ... Več.
Piše: Denis Poniž
Zakaj ima zdravstvena stroka toliko predsodkov do profesionalnih terapevtov in jih pogosto vidi kot nekakšne šarlatane ali celo šamane
29
17.08.2023 22:30
Področje psihoterapevtskih dejavnosti v Sloveniji še vedno ni zakonsko urejeno, kar v praksi pomeni, da že nekdo, ki obišče ... Več.
Piše: Tabita Ruiz
Izplen in nauk dneva solidarnosti
17
15.08.2023 19:45
Na načelni ravni lahko ugotovimo, da je rokohitrsko določeni dela prost dan, dan solidarnosti, vsaj na najvišjih političnih ... Več.
Piše: Uredništvo
Naravna katastrofa: Sprožilec pozitivne razvojne energije, partnerstva za sanacijo in razvoj Slovenije?
29
08.08.2023 22:30
Zadnje katastrofalno neurje, ki je opustošilo večino Slovenije (z vsemi predhodnimi to poletje), je jasen opomnik, opozorilo, da ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Išče se kronični krivec za neizpeljane reforme v zdravstvu, ki bo moral delati po diktatu premierja Goloba
13
07.08.2023 22:05
Kdo bo novi minister za zdravje? Premier Golob je bil jasen: potrebujemo nekoga brez hrbtenice, poslušnega in pokornega človeka, ... Več.
Piše: Milan Krek
Odprta rana na evropskem telesu: 15 let od ruske vojaške agresije na Gruzijo
10
06.08.2023 21:25
V noči med 7. in 8. avgustom 2008, ko so v Pekingu potekale poletne olimpijske igre, je Vladimir Putin napadel Gruzijo. Pred ... Več.
Piše: Irakli Koplatadze
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Izgubljeni planet med Titanikom in ladjo norcev
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.150
02/
Biometrični Anže – simpatični »projekt«, a zaenkrat brez jasne uporabnosti
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.667
03/
Kaj je Slovenija, nova nestalna članica varnostnega sveta ZN, sporočila svetu?
Uredništvo
Ogledov: 1.478
04/
Eksekucijska mrzlica v naši največji javni hiši
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.439
05/
V zdravstvu je denarja preveč!
Marjan Podobnik
Ogledov: 1.581
06/
Ena gasilska: Slovenci pospešeno izumiramo in izgubljamo svojo državo
Marjan Podobnik
Ogledov: 1.050
07/
Čas za (za)upanje
Anže Logar
Ogledov: 3.177
08/
Nov "dosežek" Mediane: Na lestvico priljubljenosti politikov vrinila nepolitika Boštjana Šefica
Uredništvo
Ogledov: 1.546
09/
Stroka dopušča, da se mladoletnica izživlja nad onemoglimi v zdravstveni ustanovi, psihoterapevtom pa ne dovoli, da bi pomagali
Blaž Benedik Ivanov
Ogledov: 1.696
10/
China's local authorities deal with financial constraints amid economic woes
Valerio Fabbri
Ogledov: 524