Komentar

Krst pod Triglavom: Lepo je tisto, kar je misleče

Forma je vedno revolt v odnosu do zastarelih struktur. Te s pomočjo politične zavesti s šolskim kurikulumom vsiljujejo okus. Nasilno si prilaščajo moč in jo usmerjajo za oblikovanje zavesti o umetniškem okusu množic. V rojstni Republiki, za katero sem bil prepričan, da je zgrajena na Prešernovi, Kosovelovi in Smoletovi paradigmi, gledam prevarantskega manipulanta, ki vsiljuje masovnemu človeku kič. Postajamo kič nacija. 

 

23.05.2021 04:44
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   NSK   Krst pod Triglavom   umetnost   forma   Miran Mohar   Igor Vidmar   Dominik Smole   Vasilij Kandinski

Ključen trenutek je nastopil takrat, ko se je umetnost poponoma emancipirala od teologije in ideologije v popolnoma samostojno področje človeškega delovanja v - l'art pour l'art, v umetnost zaradi umetnosti same.

Pred kratkim smo zadržano, v skladu s virusnim časom, praznovali 35. obletnico retrogardističnega dogodka Krst pod Triglavom. A ker sem se pred petimi leti obvezal, da ne bom analiziral umetniških postopkov Neue Slowenische Kunst, se bom tega pravila še naprej držal. Neue Slowenische Kunst se je razšel davnega leta 1992. Med izvajanjem informacijske akcije ob praznovanju obletnice se je zgodila mikro situacija. Odločil sem se, da jo bom opisal v uvodu današnjega komentarja, ki ima naslov Silnice umetniškega formalizma.

 

Izvrsten scenograf predstave Krst pod Triglavom Miran Mohar je izjavil (po spominu): V drugi polovici osemdestih let je Igor Vidmar večkrat izjavil; s tem dejanjem je bila alternativa s predstavo Krsta položena v srce nacije. V naslednjem hipu je nekdo iz avditorija izterlil kot iz topa: Zmotil si se! Tega nisem jaz nikoli izjavil. Mogoče je bil to Josip Vidmar. V prostoru je odmeval smeh.

 

Ne vem zakaj, a celoten zaplet mi je bil izjemno komičen in to na večih ravneh. Seveda je bilo jasno, da Igor Vidmar noče imeti nobene zveze z nacionalizom. Sploh če tega ni izrekel. Še manj pa je želel položiti idejo družbene alternative na tnalo nacije. Miran pa je samo hotel opisati dvojno logiko predstave: tako družbeno kot umetniško. Ta, ki pa se je v meni sprožila mimo komičnega, je bila povezana z alternativo dramskemu teatru, čitalniški logiki, ki je bila še kako prisotna v Republiki in še vedno je. Namreč, na oblasti je literatura. Tudi gledališče je še danes svetišče nacionalnega jezika. To je tisto, kar je s Krstom pod Triglavom dobilo svojo alternativo. 

 

Dramaturginja predstave Eda Čufer je ta odnos opisala v svojem odličem besedilu Atletika očesa:

 

Naša prva odločitev je bila, da bo temeljno ikonsko načelo, na katerem bomo zasnovali dogodek, tematizirano kot vizualno-prostorska "prekrstitev" tako imenovanega mimetičnega koncepta prostora v abstrakten koncept prostora. Tematiko Krsta in "prekrstitve" smo torej premestili iz religiozno-ideološke v estetsko sfero.

 

Toliko o tem. Če bi s teleskopom pogledal v štirideset let svojega poklicnega delovanja v umetnosti, bi lahko brez vsakega zadržka izgovoril: Da, umetniški formalist sem! V današnjem besedilu se bom posvetil formi oziroma formalizmu. Skoku šahovskega konja. Vedno je v umetnosti ključno vprašanje, kako v novem času razumeti vprašanje forme. Moj estetični um meni, da je najpomembnejša za razvoj umetnosti ravno formalistična logika umetnine. Čisto vse umetniške zvrsti so najglobje povezane s formami, s strukturo umetnine. Seveda umetnik vedno niha med vsebino (narativom) in formo (strukturo) oziroma med tem, kateri bo dal prednost. Pri meni te dileme ni bilo nikoli! 

 

Vsako umetniško delo si prizadeva, da poleg čutno-čustvenega sveta operira z vzgojno religioznimi ali ideološkimi in filozofskimi motivacijami. Zame je umetnost nenehni protest proti obstoječi resničnosti, je načelno nepristajnje na obstoječe. Kdor tega ne razume, je kič človek. Bič, bič, kič kič, od kiča do krvi je samo en korak. Zame je umetnost dejanje forme. Vgrajena je v samo tkivo umetnine, s tem pa odpira umetniku prostor za njemu lastno projekcijo. Umetnost ne sme vsebovati ne religiozne ne ideološke indoktrinacije. Večinski ideal se nahaja v prepletu forme in vsebine. 

 

Forma je vedno revolt v odnosu do zastarelih struktur. Te s pomočjo politične zavesti s šolskim kurikulumom vsiljujejo okus. Nasilno si prilaščajo moč in jo usmerjajo za oblikovanje zavesti o umetniškem okusu množic. V rojstni Republiki, za katero sem bil prepričan, da je zgrajena na Prešernovi, Kosovelovi in Smoletovi paradigmi, gledam prevarantskega manipulanta, ki vsiljuje masovnemu človeku kič. Postajamo kič nacija. 

 

Raje imam matematiko oblik kot sentimentalno banalistično orgijo vsebin.

 

Seveda sta Krst pri Savici Franceta Prešerna in istoimenska drama Dominika Smoleta brilijantni umetnini. Toda gledališče ni in ne sme biti njun oponašalec. Gledališče je kolektivna duhovna akcija, ki izpostavlja skupen tvoren talent. Umetnost oblikuje občutljivost, misli, doživljanje, domišljijo s pomočjo ... in potem bi lahko našteval in pisal in pisal. Umetniški formalizem ni hladno objektivistična poslovalnica. Predvsem je strastno svoboden, odprt za vse strukturne rešitve. Da bi lahko svojo izkušnjo spremenil v spomin, potrebujem formo. Res je, za razliko od znanstenika vam ne morem nič dokazati. Umetniška resnica izraža svojo voljo z dramatičnim delovanjem. Forma definira lepo v umetnini neodvisno od njene vpetosti v čas-prostor, paradoksalno pa je, da definira čas. Tako je tudi bilo z retrogardističnim dogodkom Krst pod Triglavom. Vedno sem se v umetnini zavzemal za prednost forme pred vsebino. S tem, ko sta razdvojeni, forma še bolj zažari v svoji nuji in predvsem lepoti. 

 

Rad se ponavljam: Lepo je tisto, kar je misleče.

 

Forma je občutljivo zaznavanje notranjih odnosov v umetnini. Zavzemam se za avtonomijo umetnosti in iskanje najradikalnejših form v polju estetskega. Aktualnost forme na horizontu duhovnosti. Was ist Kunst? Seveda, odgovor je kot na dlani: Umetnost je forma! Vedno znova me je privlačilo vprašanje Was ist Kunst?. Za romantike je to bila oblika, ki je iskala bistvo v umetnosti. Forma neposredno deluje na čustva, najbolj izraža tisto, česar se ne vidi. Največ doživljanja pa je v tistem, ki jo gleda. Logično je, da vanjo vnaša smisel. 

 

Sem radikalen umetniški formalist, ki vidi v obliki edino resnično moč spreminjanja oziroma preoblikovanja sveta. Iz oblike v obliko, v oblak! Formalizem v umetnosti nas vodi od grških do idealističnih filozofov, od romantikov pa vse do historične avantgarde, v preteklega pol stoletja do sodobne in nenazadnje do razvojne umetnosti. Ključen trenutek je nastopil takrat, ko se je umetnost poponoma emancipirala od teologije in ideologije v popolnoma samostojno področje človeškega delovanja v - l'art pour l'art, v umetnost zaradi umetnosti same. Sam sem radikaliziral to emancipatorno pozicijo v - l'art de l'art, v umetnost iz umetnosti. Verjeli ali ne, to je moj prispevek umetnosti iz rane mladosti. To je trenutek, ko obstoječe umetniške elemente postaviš v kontekst z drugimi. Umetnost XX. stoletja je v kontekstualizaciji prepoznala pomebno orodje. L'art pour l'art (umetnost zaradi umetnosti) je po vsej verjetnosti eden najznamenitejših izrekov v polju formalizma. Mogoče poleg tiste ponarodele - manj je več.

 

Sem ekstremni formalist! Umetnost ne potrebuje drugega namena kot svoje notranje izžarevanje, svoja astralna stanja, pravi Kandinski. Vrhunec doživi v trenutku, ko nastopi abstraktna umetnost s svojim načinom izražanja. V abstrakciji ni nič drugega razen njene strukture. Kot mladostnika me je popolnoma prevzela. Seveda v povezavi s premislekom o estetskem.

 

Formalizem je v svet umetnosti uvedel razmislek o ritmu, o kontrapunktičnosti, barvi oziroma svetlobi in kompoziciji. V zadnjih petdesetih letih pa o konceptu in konceptualizaciji. Formalizem je še posebej prisoten v glasbi. Tako je bilo tudi v Krstu pod Triglavom. Govoriti o Krstu pod Triglavom pomeni govoriti o novi formi sveta - umetnosti. 

 

Boris A. Novak: A kič je kič in nič je nič in panter je panter, a manjka mu tič! Kič je kič! Pika!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
1
Rusija je država, ki podpira terorizem
13
01.12.2022 23:59
Evropski parlament je sprejel resolucijo, s katero je Rusijo označil za državo, ki promovira terorizem in se poslužuje ... Več.
Piše: Božo Cerar
Življenje brez Janše ali zakaj brcanje (navidezno) mrtvega konja nikoli ne bo športna disciplina
31
30.11.2022 23:58
Kljub temu, da je Janez Janša ta hip politično oslabljen in da se v njegovi stranki krepijo kritični glasovi, to še zdaleč ne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Slovenci so narod? Ne, Slovenci so pleme!
35
29.11.2022 21:00
V nedeljo, 27. novembra leta Gospodovega 2022, se je dokončno potrdila moja teza, da Slovenci (še) nismo narod, ampak precej ... Več.
Piše: Denis Poniž
Uredniški komentar: Kaj ostane liberalcem na južni strani Alp?
27
28.11.2022 20:45
Super referendumska nedelja je mimo, Slovenija pa je še bolj zabetonirana v levo-desne koncepte vodenja države. Še najbolj ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
V Ukrajino prihaja "general Zima", z njim pa olajšanje, da smo se za nekaj časa izognili 3. svetovni vojni
15
27.11.2022 20:30
Bi lahko rakete, ki so pred nekaj tedni padle na poljsko ozemlje in ubile dve osebi, zares sprožile tretjo svetovno vojno? To je ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Referendum je dokaz nesposobnosti politike, je prelaganje odgovornost na ramena ljudstva
26
25.11.2022 22:57
Nedeljski referendumski tris bo najverjetneje dokazal, da politično aktivni volivci večinoma ne razumejo, za kaj gre pri treh ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kot v Afriki: Pri skoraj 300.000 prebivalcih ima Ljubljana eno samo zdravnico za obiske na domu
14
24.11.2022 23:59
Zoran Janković je kot izkušen politik prinesel okoli ministra za zdravje Danijela Bešiča Loredana in mu podtaknil kukavičje ... Več.
Piše: Milan Krek
Pred referendumom o nacionalki: Samoupravni zavod RTV – imejte ga, na vaše stroške!
12
23.11.2022 22:26
Največja neustavnost sprejetega zakona o RTV Slovenija se skriva prav v tem, da ne odraža javnega interesa, ne odraža strukture ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Lažna "depolitizacija" kot nov zagon za korupcijo in ogrožanje temeljev demokracije
25
17.11.2022 21:00
Zadnje čase je v modi, da se vse depolitizira. Politične stranke so v nemilosti, mediji, vsaj večina njih, ljubijo nevladne ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Zdravstvo v Ljubljani se podira, neoliberalni minister Loredan pa bi "podkupoval" izgorele zdravnike!
11
15.11.2022 20:00
Zdravstvo v Ljubljani se podira, zdravniki množično odhajajo zaradi izgorelosti, sistem je tik pred zlomom. Pacienti pogosto ... Več.
Piše: Milan Krek
Semenj ničevosti: Slovenija, od kod norosti tvoje?
15
14.11.2022 23:20
Namesto načelnih in moralnih politikov in političark nam vlada horda ljudi, ki bi morala biti v vsaki normalni demokraciji ... Več.
Piše: Denis Poniž
Depeša politbiroja iz gostilne Pečarič ali zakaj ne bom več volil Nataše Pirc Musar
43
11.11.2022 22:59
Le nekaj dni po prvem krogu predsedniških volitev smo nekateri mediji prejeli dokument v obsegu A4 formata z neke vrste napotki, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Afera izbrisane napotnice: Pogrešam glas borcev za pravice ljudi, glas Jaše Jenulla, Teje Jarc, Nike Kovač ...
24
10.11.2022 20:25
Stanje v slovenskem javnem zdravstvu se slabša iz dneva v dan, čeprav se je pred volitvami in takoj po njih govorilo in ... Več.
Piše: Milan Krek
Predsedniške volitve 2022: Glas proti oligarhom
23
08.11.2022 19:00
Sistem, ki izigrava celotni levi spekter volivcev s kandidati, ki ne nosijo kvalitet ne levice, ne sredine in ne demokracije, in ... Več.
Piše: Aleks Jakulin
Bidnova zunanja politika potaplja kongresne demokrate in uničuje Ukrajino
10
07.11.2022 21:11
Ameriški predsednik Joe Biden in Demokrati lahko na vmesnih volitvah (midterms) doživijo hud poraz, kar ne bi smelo biti veliko ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Odprto pismo Ljubljani
12
06.11.2022 20:35
Sem kandidat za Mestni svet Ljubljane in odločil sem se, da napišem Odprto pismo Ljubljani. V skladu z zakonsko ureditvijo za ... Več.
Piše: Miha Burger
Sein Kampf: Kako je Sončni kralj napovedal vojno svojim kritikom in svobodi govora
38
02.11.2022 21:29
Prvi minister je napovedal vojni sovražnemu govoru. S tem je seveda napovedal tudi vojno proti slovenski ustavi in svobodi ... Več.
Piše: Milan Krek
Vsi sveti: Kdor mrtvim odreka pravico do groba, bo za večno preklet!
30
31.10.2022 22:04
Tisto, kar želim izpostaviti ob prazniku mrtvih, ob dnevu Vseh svetih, je predvsem dvoje: žalost in osebna prizadetost, da niti ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Rishi Sunak, sin imperija
8
27.10.2022 23:00
Žal imajo mnogi ljudje iz nekdanjih komunističnih držav popolnoma enostranski pogled na britanski imperij. Dostikrat ne ... Več.
Piše: Keith Miles
Po porazu na predsedniških volitvah je Sončni kralj priznal, da je on premier samo za tiste, ki volijo leve stranke
16
26.10.2022 20:28
V nedeljo zvečer, ko je postalo jasno, da je hudo izgubil na predsedniških volitvah, saj je njegov kandidat Milan Brglez ... Več.
Piše: Milan Krek
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Življenje brez Janše ali zakaj brcanje (navidezno) mrtvega konja nikoli ne bo športna disciplina
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.538
02/
Slovenci so narod? Ne, Slovenci so pleme!
Denis Poniž
Ogledov: 2.135
03/
Referendum je dokaz nesposobnosti politike, je prelaganje odgovornost na ramena ljudstva
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.964
04/
Uredniški komentar: Kaj ostane liberalcem na južni strani Alp?
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.577
05/
Kot v Afriki: Pri skoraj 300.000 prebivalcih ima Ljubljana eno samo zdravnico za obiske na domu
Milan Krek
Ogledov: 1.784
06/
Rusija je država, ki podpira terorizem
Božo Cerar
Ogledov: 1.070
07/
V Ukrajino prihaja "general Zima", z njim pa olajšanje, da smo se za nekaj časa izognili 3. svetovni vojni
Valerio Fabbri
Ogledov: 989
08/
Ruske paravojaške skupine: Psihopati z macolo, neonacisti in obsojeni kriminalci
Maksimiljan Fras
Ogledov: 727
09/
Pred referendumom o nacionalki: Samoupravni zavod RTV – imejte ga, na vaše stroške!
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.676
10/
Sprehod po Ljubljani: Kot v prestolnici ponosne socialistične republike, ki se skoraj sramuje samostojnosti
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.420