Komentar

Krst pod Triglavom: Lepo je tisto, kar je misleče

Forma je vedno revolt v odnosu do zastarelih struktur. Te s pomočjo politične zavesti s šolskim kurikulumom vsiljujejo okus. Nasilno si prilaščajo moč in jo usmerjajo za oblikovanje zavesti o umetniškem okusu množic. V rojstni Republiki, za katero sem bil prepričan, da je zgrajena na Prešernovi, Kosovelovi in Smoletovi paradigmi, gledam prevarantskega manipulanta, ki vsiljuje masovnemu človeku kič. Postajamo kič nacija. 

 

23.05.2021 04:44
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   NSK   Krst pod Triglavom   umetnost   forma   Miran Mohar   Igor Vidmar   Dominik Smole   Vasilij Kandinski

Ključen trenutek je nastopil takrat, ko se je umetnost poponoma emancipirala od teologije in ideologije v popolnoma samostojno področje človeškega delovanja v - l'art pour l'art, v umetnost zaradi umetnosti same.

Pred kratkim smo zadržano, v skladu s virusnim časom, praznovali 35. obletnico retrogardističnega dogodka Krst pod Triglavom. A ker sem se pred petimi leti obvezal, da ne bom analiziral umetniških postopkov Neue Slowenische Kunst, se bom tega pravila še naprej držal. Neue Slowenische Kunst se je razšel davnega leta 1992. Med izvajanjem informacijske akcije ob praznovanju obletnice se je zgodila mikro situacija. Odločil sem se, da jo bom opisal v uvodu današnjega komentarja, ki ima naslov Silnice umetniškega formalizma.

 

Izvrsten scenograf predstave Krst pod Triglavom Miran Mohar je izjavil (po spominu): V drugi polovici osemdestih let je Igor Vidmar večkrat izjavil; s tem dejanjem je bila alternativa s predstavo Krsta položena v srce nacije. V naslednjem hipu je nekdo iz avditorija izterlil kot iz topa: Zmotil si se! Tega nisem jaz nikoli izjavil. Mogoče je bil to Josip Vidmar. V prostoru je odmeval smeh.

 

Ne vem zakaj, a celoten zaplet mi je bil izjemno komičen in to na večih ravneh. Seveda je bilo jasno, da Igor Vidmar noče imeti nobene zveze z nacionalizom. Sploh če tega ni izrekel. Še manj pa je želel položiti idejo družbene alternative na tnalo nacije. Miran pa je samo hotel opisati dvojno logiko predstave: tako družbeno kot umetniško. Ta, ki pa se je v meni sprožila mimo komičnega, je bila povezana z alternativo dramskemu teatru, čitalniški logiki, ki je bila še kako prisotna v Republiki in še vedno je. Namreč, na oblasti je literatura. Tudi gledališče je še danes svetišče nacionalnega jezika. To je tisto, kar je s Krstom pod Triglavom dobilo svojo alternativo. 

 

Dramaturginja predstave Eda Čufer je ta odnos opisala v svojem odličem besedilu Atletika očesa:

 

Naša prva odločitev je bila, da bo temeljno ikonsko načelo, na katerem bomo zasnovali dogodek, tematizirano kot vizualno-prostorska "prekrstitev" tako imenovanega mimetičnega koncepta prostora v abstrakten koncept prostora. Tematiko Krsta in "prekrstitve" smo torej premestili iz religiozno-ideološke v estetsko sfero.

 

Toliko o tem. Če bi s teleskopom pogledal v štirideset let svojega poklicnega delovanja v umetnosti, bi lahko brez vsakega zadržka izgovoril: Da, umetniški formalist sem! V današnjem besedilu se bom posvetil formi oziroma formalizmu. Skoku šahovskega konja. Vedno je v umetnosti ključno vprašanje, kako v novem času razumeti vprašanje forme. Moj estetični um meni, da je najpomembnejša za razvoj umetnosti ravno formalistična logika umetnine. Čisto vse umetniške zvrsti so najglobje povezane s formami, s strukturo umetnine. Seveda umetnik vedno niha med vsebino (narativom) in formo (strukturo) oziroma med tem, kateri bo dal prednost. Pri meni te dileme ni bilo nikoli! 

 

Vsako umetniško delo si prizadeva, da poleg čutno-čustvenega sveta operira z vzgojno religioznimi ali ideološkimi in filozofskimi motivacijami. Zame je umetnost nenehni protest proti obstoječi resničnosti, je načelno nepristajnje na obstoječe. Kdor tega ne razume, je kič človek. Bič, bič, kič kič, od kiča do krvi je samo en korak. Zame je umetnost dejanje forme. Vgrajena je v samo tkivo umetnine, s tem pa odpira umetniku prostor za njemu lastno projekcijo. Umetnost ne sme vsebovati ne religiozne ne ideološke indoktrinacije. Večinski ideal se nahaja v prepletu forme in vsebine. 

 

Forma je vedno revolt v odnosu do zastarelih struktur. Te s pomočjo politične zavesti s šolskim kurikulumom vsiljujejo okus. Nasilno si prilaščajo moč in jo usmerjajo za oblikovanje zavesti o umetniškem okusu množic. V rojstni Republiki, za katero sem bil prepričan, da je zgrajena na Prešernovi, Kosovelovi in Smoletovi paradigmi, gledam prevarantskega manipulanta, ki vsiljuje masovnemu človeku kič. Postajamo kič nacija. 

 

Raje imam matematiko oblik kot sentimentalno banalistično orgijo vsebin.

 

Seveda sta Krst pri Savici Franceta Prešerna in istoimenska drama Dominika Smoleta brilijantni umetnini. Toda gledališče ni in ne sme biti njun oponašalec. Gledališče je kolektivna duhovna akcija, ki izpostavlja skupen tvoren talent. Umetnost oblikuje občutljivost, misli, doživljanje, domišljijo s pomočjo ... in potem bi lahko našteval in pisal in pisal. Umetniški formalizem ni hladno objektivistična poslovalnica. Predvsem je strastno svoboden, odprt za vse strukturne rešitve. Da bi lahko svojo izkušnjo spremenil v spomin, potrebujem formo. Res je, za razliko od znanstenika vam ne morem nič dokazati. Umetniška resnica izraža svojo voljo z dramatičnim delovanjem. Forma definira lepo v umetnini neodvisno od njene vpetosti v čas-prostor, paradoksalno pa je, da definira čas. Tako je tudi bilo z retrogardističnim dogodkom Krst pod Triglavom. Vedno sem se v umetnini zavzemal za prednost forme pred vsebino. S tem, ko sta razdvojeni, forma še bolj zažari v svoji nuji in predvsem lepoti. 

 

Rad se ponavljam: Lepo je tisto, kar je misleče.

 

Forma je občutljivo zaznavanje notranjih odnosov v umetnini. Zavzemam se za avtonomijo umetnosti in iskanje najradikalnejših form v polju estetskega. Aktualnost forme na horizontu duhovnosti. Was ist Kunst? Seveda, odgovor je kot na dlani: Umetnost je forma! Vedno znova me je privlačilo vprašanje Was ist Kunst?. Za romantike je to bila oblika, ki je iskala bistvo v umetnosti. Forma neposredno deluje na čustva, najbolj izraža tisto, česar se ne vidi. Največ doživljanja pa je v tistem, ki jo gleda. Logično je, da vanjo vnaša smisel. 

 

Sem radikalen umetniški formalist, ki vidi v obliki edino resnično moč spreminjanja oziroma preoblikovanja sveta. Iz oblike v obliko, v oblak! Formalizem v umetnosti nas vodi od grških do idealističnih filozofov, od romantikov pa vse do historične avantgarde, v preteklega pol stoletja do sodobne in nenazadnje do razvojne umetnosti. Ključen trenutek je nastopil takrat, ko se je umetnost poponoma emancipirala od teologije in ideologije v popolnoma samostojno področje človeškega delovanja v - l'art pour l'art, v umetnost zaradi umetnosti same. Sam sem radikaliziral to emancipatorno pozicijo v - l'art de l'art, v umetnost iz umetnosti. Verjeli ali ne, to je moj prispevek umetnosti iz rane mladosti. To je trenutek, ko obstoječe umetniške elemente postaviš v kontekst z drugimi. Umetnost XX. stoletja je v kontekstualizaciji prepoznala pomebno orodje. L'art pour l'art (umetnost zaradi umetnosti) je po vsej verjetnosti eden najznamenitejših izrekov v polju formalizma. Mogoče poleg tiste ponarodele - manj je več.

 

Sem ekstremni formalist! Umetnost ne potrebuje drugega namena kot svoje notranje izžarevanje, svoja astralna stanja, pravi Kandinski. Vrhunec doživi v trenutku, ko nastopi abstraktna umetnost s svojim načinom izražanja. V abstrakciji ni nič drugega razen njene strukture. Kot mladostnika me je popolnoma prevzela. Seveda v povezavi s premislekom o estetskem.

 

Formalizem je v svet umetnosti uvedel razmislek o ritmu, o kontrapunktičnosti, barvi oziroma svetlobi in kompoziciji. V zadnjih petdesetih letih pa o konceptu in konceptualizaciji. Formalizem je še posebej prisoten v glasbi. Tako je bilo tudi v Krstu pod Triglavom. Govoriti o Krstu pod Triglavom pomeni govoriti o novi formi sveta - umetnosti. 

 

Boris A. Novak: A kič je kič in nič je nič in panter je panter, a manjka mu tič! Kič je kič! Pika!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
1
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
18
22.05.2022 21:05
Po Alemu Maksutiju je prišel čas za maščevalni pohod. Ko bo bodoča, Maksutiju ljuba vlada odšla, bomo lekcijo ponovili? In tako ... Več.
Piše: Milan Krek
Marle pa ni več
17
22.05.2022 00:00
Na tem mestu bi moral biti objavljen intervju z legendarnim novinarjem Marcelom Štefančičem, a me ignorira. V redu. Saj razumem. ... Več.
Piše: Ana Jud
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
10
20.05.2022 20:47
Intervju z ruskim zunanjim ministrom Sergejem Lavrovom, ki je bil predvajan v oddaji Zona bianca (Bela cona) na italijanskem ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
"Če svoboda sploh kaj pomeni, pomeni pravico ljudem povedati, česar nočejo slišati": Orwellov abecedarij slovenske javne sfere
17
19.05.2022 19:00
Slovar težav, ki pestijo slovensko politiko in javno sfero, začinjen s citati Georga Orwella: antifašizem, banana republika, ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
15
18.05.2022 23:00
V minulih mesecih, sploh pa po začetku ruske vojaške agresije na Ukrajino 24. februarja 2022, se je izkazalo, da samo članstvo v ... Več.
Piše: Božo Cerar
Political turmoil boon for Pakistan's militants
6
17.05.2022 23:59
Political turmoil that led to regime change in Pakistan last month was a boon for the militants, who have staged 24 % more ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
10
16.05.2022 21:09
Kakšna preprosta in jasna misel, ki pove vse! Verjamem, da večina slovenskih državljanov ostaja na tem, da ne verjamejo v nič, ... Več.
Piše: Miha Burger
Kako končati vojno izčrpavanja v Ukrajini
8
11.05.2022 23:16
Invazija Vladimirja Putina na Ukrajino se je izrodila v divjo vojno izčrpavanja, za katero vsaka stran verjame, da bo v njej ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
36
11.05.2022 21:43
Bojim se, da je bilo veselo zmagoslavje Gibanja Svoboda na parlamentarnih volitvah preuranjeno. Siti Janševe samopašnosti smo ... Več.
Piše: Ana Jud
Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri začetek novega dne, nove kreacije, novih izzivov.
16
11.05.2022 05:19
Vsi veste, da mi lastna država z ministrom za gospodarstvo, na srečo že kmalu bivšim, ki bi moral skrbeti, da se dela razcvet, ... Več.
Piše: Robert Klun
Vzporedni mehanizem tranzicijske Slovenije: Če želiš izvedeti resnico, moraš slediti denarju
17
10.05.2022 04:29
Razkritja in dokumenti iz Pezdirjeve knjige Vzporedni mehanizem globoke države prvič jasno ponujajo razlago, zakaj se v ... Več.
Piše: Tomaž Vernik
Studio Štefančič: Junak našega časa ali dobro naoljen sistem fatalnega enoumja?
24
09.05.2022 04:43
Dragi Štefančič. Potrebujemo te. Si živ plakat ideologije, katere spomeniki so tu pa tam po Ljubljani in se jim klanjate, čeprav ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Šefa NIJZ ne menjajo predsedniki vlad, zato bi bilo najbolje, dragi gospod Robert Golob, da ta vaš spodrsljaj čim prej pozabimo!
28
07.05.2022 21:08
Nekaj dni nazaj mi je dr. Robert Golob, najverjetnejši kandidat za mandatarja, na vrhuncu svoje povolilne moči, preko televizije ... Več.
Piše: Milan Krek
Pred naslednjim valom: Potrebovali bomo več solidarnosti in medsebojnega spoštovanja
20
03.05.2022 05:10
NIJZ se že dlje časa intenzivno pripravlja na naslednji izbruh novega koronavirusa, do česar bi lahko prišlo na koncu poletja. ... Več.
Piše: Milan Krek
Prihodnja vlada ne bo nič drugega kot alibi za končno fazo privatizacije in izgradnjo drugega bloka nuklearke
20
02.05.2022 05:40
Pa smo jo dobili! Svežo in reciklirano vlado, svobodno vseh ozadij, kot je še ni bilo! Povsem po vašem okusu, skorajda s ... Več.
Piše: Igor Vlačič
Zvesti psi nikoli dokončane revolucije so doslej lajali na vlado, odslej pa bodo na opozicijo
26
01.05.2022 05:30
V bistvu lajajo in tulijo polni sovraštva in dogmatizma, vtkanega v dobro naoljen internet opranih glav. Na eni strani hudič, na ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Tarča, Golob in Golobič: Če je morala ena od oblik družbene zavesti, potem je Slovenija že 30 let v komi.
16
30.04.2022 04:30
Četrtkova Tarča na Televiziji Slovenija je to samo potrdila. Gregor Golobič in Gregor Virant sta bila porazna. Ivana Simiča ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Uredniški komentar: Putin in njegova zločinska soldateska razumeta le govorico sile, zato vojne v Ukrajni ne bo še kmalu konec!
16
28.04.2022 05:30
Spoznanje zahodnih držav, da brez konkretnejše vojaške pomoči Ukrajna v vojni z Rusijo ne bo več dolgo uspešna, prihaja pozno, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ljudje pogrešajo Janeza Drnovška in pobožne želje so se uresničile v politični inkarnaciji Roberta Goloba
34
26.04.2022 20:12
Roberta Goloba sem prvič srečala pred več kot dvajsetimi leti. Fajn dečko. Mlad, kuštrav, izjemno vljuden, prijazen, ustrežljiv ... Več.
Piše: Ana Jud
Ljudje plešejo, vrača se "normalna" Slovenija: 33 razlogov za lažni optimizem
31
26.04.2022 06:50
Čestitke Robertu Golobu. Slovenski levici je uspel veliki met: že na četrtih volitvah zapored je zvlekla iz rokava nov obraz in ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"Če svoboda sploh kaj pomeni, pomeni pravico ljudem povedati, česar nočejo slišati": Orwellov abecedarij slovenske javne sfere
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.653
02/
Ruski imperializem (2. del): "Zahod mora Rusijo ustaviti v Ukrajini in jo privesti do razpada, kajti le tako bo mogoče ustaviti rusko agresivnost"
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.743
03/
Marle pa ni več
Ana Jud
Ogledov: 1.390
04/
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
Miha Burger
Ogledov: 1.390
05/
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
Milan Krek
Ogledov: 1.114
06/
Ruski imperializem (1. del): Putinovi generali na fronto v Ukrajino kot topovsko hrano pošiljajo pripadnike etničnih manjšin
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.569
07/
V imenu civilne družbe: Pismo prijatelju, bodočemu predsedniku vlade Robertu Golobu
Uredništvo
Ogledov: 757
08/
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
Valerio Fabbri
Ogledov: 952
09/
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
Božo Cerar
Ogledov: 855
10/
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
Ana Jud
Ogledov: 2.698