Komentar

Krst pod Triglavom: Lepo je tisto, kar je misleče

Forma je vedno revolt v odnosu do zastarelih struktur. Te s pomočjo politične zavesti s šolskim kurikulumom vsiljujejo okus. Nasilno si prilaščajo moč in jo usmerjajo za oblikovanje zavesti o umetniškem okusu množic. V rojstni Republiki, za katero sem bil prepričan, da je zgrajena na Prešernovi, Kosovelovi in Smoletovi paradigmi, gledam prevarantskega manipulanta, ki vsiljuje masovnemu človeku kič. Postajamo kič nacija. 

 

23.05.2021 04:44
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   NSK   Krst pod Triglavom   umetnost   forma   Miran Mohar   Igor Vidmar   Dominik Smole   Vasilij Kandinski

Ključen trenutek je nastopil takrat, ko se je umetnost poponoma emancipirala od teologije in ideologije v popolnoma samostojno področje človeškega delovanja v - l'art pour l'art, v umetnost zaradi umetnosti same.

Pred kratkim smo zadržano, v skladu s virusnim časom, praznovali 35. obletnico retrogardističnega dogodka Krst pod Triglavom. A ker sem se pred petimi leti obvezal, da ne bom analiziral umetniških postopkov Neue Slowenische Kunst, se bom tega pravila še naprej držal. Neue Slowenische Kunst se je razšel davnega leta 1992. Med izvajanjem informacijske akcije ob praznovanju obletnice se je zgodila mikro situacija. Odločil sem se, da jo bom opisal v uvodu današnjega komentarja, ki ima naslov Silnice umetniškega formalizma.

 

Izvrsten scenograf predstave Krst pod Triglavom Miran Mohar je izjavil (po spominu): V drugi polovici osemdestih let je Igor Vidmar večkrat izjavil; s tem dejanjem je bila alternativa s predstavo Krsta položena v srce nacije. V naslednjem hipu je nekdo iz avditorija izterlil kot iz topa: Zmotil si se! Tega nisem jaz nikoli izjavil. Mogoče je bil to Josip Vidmar. V prostoru je odmeval smeh.

 

Ne vem zakaj, a celoten zaplet mi je bil izjemno komičen in to na večih ravneh. Seveda je bilo jasno, da Igor Vidmar noče imeti nobene zveze z nacionalizom. Sploh če tega ni izrekel. Še manj pa je želel položiti idejo družbene alternative na tnalo nacije. Miran pa je samo hotel opisati dvojno logiko predstave: tako družbeno kot umetniško. Ta, ki pa se je v meni sprožila mimo komičnega, je bila povezana z alternativo dramskemu teatru, čitalniški logiki, ki je bila še kako prisotna v Republiki in še vedno je. Namreč, na oblasti je literatura. Tudi gledališče je še danes svetišče nacionalnega jezika. To je tisto, kar je s Krstom pod Triglavom dobilo svojo alternativo. 

 

Dramaturginja predstave Eda Čufer je ta odnos opisala v svojem odličem besedilu Atletika očesa:

 

Naša prva odločitev je bila, da bo temeljno ikonsko načelo, na katerem bomo zasnovali dogodek, tematizirano kot vizualno-prostorska "prekrstitev" tako imenovanega mimetičnega koncepta prostora v abstrakten koncept prostora. Tematiko Krsta in "prekrstitve" smo torej premestili iz religiozno-ideološke v estetsko sfero.

 

Toliko o tem. Če bi s teleskopom pogledal v štirideset let svojega poklicnega delovanja v umetnosti, bi lahko brez vsakega zadržka izgovoril: Da, umetniški formalist sem! V današnjem besedilu se bom posvetil formi oziroma formalizmu. Skoku šahovskega konja. Vedno je v umetnosti ključno vprašanje, kako v novem času razumeti vprašanje forme. Moj estetični um meni, da je najpomembnejša za razvoj umetnosti ravno formalistična logika umetnine. Čisto vse umetniške zvrsti so najglobje povezane s formami, s strukturo umetnine. Seveda umetnik vedno niha med vsebino (narativom) in formo (strukturo) oziroma med tem, kateri bo dal prednost. Pri meni te dileme ni bilo nikoli! 

 

Vsako umetniško delo si prizadeva, da poleg čutno-čustvenega sveta operira z vzgojno religioznimi ali ideološkimi in filozofskimi motivacijami. Zame je umetnost nenehni protest proti obstoječi resničnosti, je načelno nepristajnje na obstoječe. Kdor tega ne razume, je kič človek. Bič, bič, kič kič, od kiča do krvi je samo en korak. Zame je umetnost dejanje forme. Vgrajena je v samo tkivo umetnine, s tem pa odpira umetniku prostor za njemu lastno projekcijo. Umetnost ne sme vsebovati ne religiozne ne ideološke indoktrinacije. Večinski ideal se nahaja v prepletu forme in vsebine. 

 

Forma je vedno revolt v odnosu do zastarelih struktur. Te s pomočjo politične zavesti s šolskim kurikulumom vsiljujejo okus. Nasilno si prilaščajo moč in jo usmerjajo za oblikovanje zavesti o umetniškem okusu množic. V rojstni Republiki, za katero sem bil prepričan, da je zgrajena na Prešernovi, Kosovelovi in Smoletovi paradigmi, gledam prevarantskega manipulanta, ki vsiljuje masovnemu človeku kič. Postajamo kič nacija. 

 

Raje imam matematiko oblik kot sentimentalno banalistično orgijo vsebin.

 

Seveda sta Krst pri Savici Franceta Prešerna in istoimenska drama Dominika Smoleta brilijantni umetnini. Toda gledališče ni in ne sme biti njun oponašalec. Gledališče je kolektivna duhovna akcija, ki izpostavlja skupen tvoren talent. Umetnost oblikuje občutljivost, misli, doživljanje, domišljijo s pomočjo ... in potem bi lahko našteval in pisal in pisal. Umetniški formalizem ni hladno objektivistična poslovalnica. Predvsem je strastno svoboden, odprt za vse strukturne rešitve. Da bi lahko svojo izkušnjo spremenil v spomin, potrebujem formo. Res je, za razliko od znanstenika vam ne morem nič dokazati. Umetniška resnica izraža svojo voljo z dramatičnim delovanjem. Forma definira lepo v umetnini neodvisno od njene vpetosti v čas-prostor, paradoksalno pa je, da definira čas. Tako je tudi bilo z retrogardističnim dogodkom Krst pod Triglavom. Vedno sem se v umetnini zavzemal za prednost forme pred vsebino. S tem, ko sta razdvojeni, forma še bolj zažari v svoji nuji in predvsem lepoti. 

 

Rad se ponavljam: Lepo je tisto, kar je misleče.

 

Forma je občutljivo zaznavanje notranjih odnosov v umetnini. Zavzemam se za avtonomijo umetnosti in iskanje najradikalnejših form v polju estetskega. Aktualnost forme na horizontu duhovnosti. Was ist Kunst? Seveda, odgovor je kot na dlani: Umetnost je forma! Vedno znova me je privlačilo vprašanje Was ist Kunst?. Za romantike je to bila oblika, ki je iskala bistvo v umetnosti. Forma neposredno deluje na čustva, najbolj izraža tisto, česar se ne vidi. Največ doživljanja pa je v tistem, ki jo gleda. Logično je, da vanjo vnaša smisel. 

 

Sem radikalen umetniški formalist, ki vidi v obliki edino resnično moč spreminjanja oziroma preoblikovanja sveta. Iz oblike v obliko, v oblak! Formalizem v umetnosti nas vodi od grških do idealističnih filozofov, od romantikov pa vse do historične avantgarde, v preteklega pol stoletja do sodobne in nenazadnje do razvojne umetnosti. Ključen trenutek je nastopil takrat, ko se je umetnost poponoma emancipirala od teologije in ideologije v popolnoma samostojno področje človeškega delovanja v - l'art pour l'art, v umetnost zaradi umetnosti same. Sam sem radikaliziral to emancipatorno pozicijo v - l'art de l'art, v umetnost iz umetnosti. Verjeli ali ne, to je moj prispevek umetnosti iz rane mladosti. To je trenutek, ko obstoječe umetniške elemente postaviš v kontekst z drugimi. Umetnost XX. stoletja je v kontekstualizaciji prepoznala pomebno orodje. L'art pour l'art (umetnost zaradi umetnosti) je po vsej verjetnosti eden najznamenitejših izrekov v polju formalizma. Mogoče poleg tiste ponarodele - manj je več.

 

Sem ekstremni formalist! Umetnost ne potrebuje drugega namena kot svoje notranje izžarevanje, svoja astralna stanja, pravi Kandinski. Vrhunec doživi v trenutku, ko nastopi abstraktna umetnost s svojim načinom izražanja. V abstrakciji ni nič drugega razen njene strukture. Kot mladostnika me je popolnoma prevzela. Seveda v povezavi s premislekom o estetskem.

 

Formalizem je v svet umetnosti uvedel razmislek o ritmu, o kontrapunktičnosti, barvi oziroma svetlobi in kompoziciji. V zadnjih petdesetih letih pa o konceptu in konceptualizaciji. Formalizem je še posebej prisoten v glasbi. Tako je bilo tudi v Krstu pod Triglavom. Govoriti o Krstu pod Triglavom pomeni govoriti o novi formi sveta - umetnosti. 

 

Boris A. Novak: A kič je kič in nič je nič in panter je panter, a manjka mu tič! Kič je kič! Pika!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
1
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
6
15.06.2021 06:15
Pred kratkim sem bila na kofetku z zelo prijetno osebo. Zapriseženo levičarko, a prisrčno in prijazno. Poglavje, da ljudi ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Čas je za … cepljenje! In s tem (skorajšnjo) vrnitev nazaj v normal(n)o(st)
6
14.06.2021 08:00
V Evropi smo prve oblike cepljenja dobili šele v 18. stoletju. Cepiva so zmanjšala obolevnost, invalidnost, zasedenost ... Več.
Piše: Milan Krek
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
8
14.06.2021 01:00
O mrtvih vse dobro je stara modrost, ki je v primeru Ivana Zidarja zelo relativna. Ob vsem alkoholu, ki ga je popil, je pravi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
12
13.06.2021 11:00
V parlament se zlahka prismuka vsak povpečno prepričljiv falot. Sistem ga ščiti! Pred prevarami in neizpolnjenimi zavezami nismo ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Varvara Stepanova, ženska, ki je ženske začela oblačiti v hlače, kratke hlače in kombinezone
2
12.06.2021 22:30
Komunistična oblast je brutalno nastopila proti avantgardni umetnosti. Varvara Stepanova in Aleksander Rodčenko sta zelo hitro ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
12
11.06.2021 22:35
Šale in komedije so inherentno zanimive: v njih uživamo zaradi njih samih in četudi drži, da bi lahko imele terapevtsko ... Več.
Piše: Roger Scruton
30-letnica Slovenije: "Zločin je bil tako gorostasen, do neba segajoč, da še danes uhaja človeškemu spoznanju."
20
09.06.2021 00:00
Če ob 30. obletnici samostojne Slovenije iz Kočevskega Roga kakšno stvar vidimo jasno in razločno, je to spoznanje, da z ... Več.
Piše: Matija Ogrin
Mi in oni: Kako je strategija preživetja skozi zgodovino izoblikovala dve povsem različni mentaliteti, ki danes definirata Zahod in Vzhod
20
07.06.2021 23:59
Zadnje čase smo priča utečeni fabuli. Najprej se na Vzhodu zgodi nekaj, kar ne sodi v naše standardne vrednostne okvirje, nakar ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Volitve v Mehiki: Vizija predsednika Lópeza Obradorja je razdeljevanje denarja
0
07.06.2021 04:29
V 130-milijonski Mehiki so bile to nedeljo zakonodajne volitve, volivci so volili 500 članov poslanske zbornice nacionalnega ... Več.
Piše: Luis Rubio
Današnja množična družba je družba kiča ...
4
06.06.2021 06:42
V Novem LEF-u so se zavzemali za radikalni produkcionizem, bili pa so kategorično proti glorifikaciji komunističnih voditeljev, ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
30-letnica Slovenije: "Sprava je pot, ki se nikoli ne konča"
10
04.06.2021 04:30
Pravica do groba je naslov 5. poročila vladne komisije za reševanje vprašanj prikritih grobišč, kot se imenuje ta komisija, ki ... Več.
Piše: Borut Pahor
Skrito lastništvo Mladine: Ste vedeli, da je 4-odstotna lastnica tega medija tudi Republika Slovenija?
9
03.06.2021 00:57
Lastništvo tednika Mladina je svojevrsten fenomen. Z njim se je pred dvema letoma podrobno ukvarjal novinar Lenart J. Kučić na ... Več.
Piše: Ivan Simič
Lukašenko svoj obračun z opozicijo prenaša navzven in se požvižga na mednarodno pravo
8
01.06.2021 03:20
Ravnanje beloruskega diktatorja je vse prej kot nedolžno. Pred leti si je bilo težko zamisliti, da po vlekel tovrstne poteze, ... Več.
Piše: Božo Cerar
Ali smo res imeli v Sloveniji najdlje zaprte šole med državami članicami EU in zakaj smo jih imeli zaprte?
11
31.05.2021 04:00
Slovenija v primerjavi z drugimi državami članicami EU nikakor ni rekorderka po času zaprtega šolskega prostora, kar se sicer ... Več.
Piše: Milan Krek
Neozdravljiva bolest nesmrtnih očetov naroda
15
30.05.2021 11:05
Janševa politika ne ponuja ničesar, kar bi dosegalo osnovno raven sodobne, socialne, razvojno učinkovite in kulturno razvite ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Hommage Tonetu Stojku: Naša jeza je brezmejna
9
30.05.2021 05:10
Slovenski narod se je konec koncev porodil iz protesta, ki se mu reče protestantizem, protesti so nam položeni v zibelko. Svoje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Slovenija d.o.o., Janševa družba z omejeno odgovornostjo
18
29.05.2021 05:00
Oblast oglašuje cepljenje in glede na moč nasprotnikov cepljenja je takšna aktivnost smotrna. Ne moremo pa mimo dejstva, kako se ... Več.
Piše: Ana Jud
30-letnica Slovenije: Narod, ki ne ve, kaj hoče, se vrti v večnem krogu
15
28.05.2021 06:17
Po neuspeli ustavni obtožbi predsednika vlade je jasno predvsem dvoje: da je levi del opozicije nesposoben prevzeti oblast brez ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Nekateri simptomi koronavirusa spominjajo na izgubo spomina in "možgansko meglo" v postkomunističnih deželah
6
27.05.2021 06:32
Ko sem bral o različnih simptomih novega koronavirusa, denimo o težavah s spominom in koncentracijo, me je prešinila njihova ... Več.
Piše: Keith Miles
Ali bomo v Sloveniji sploh našli pot sodelovanja in argumentacije, kajti zdi se, da se znamo samo še zmerjati in žaliti?
17
25.05.2021 05:00
Zametki sodelovanja in konstruktivne argumentacije so se doslej v Sloveniji že večkrat pojavili kot komentarji na različne, ne ... Več.
Piše: Miha Burger
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.622
02/
30-letnica Slovenije: "Zločin je bil tako gorostasen, do neba segajoč, da še danes uhaja človeškemu spoznanju."
Matija Ogrin
Ogledov: 1.901
03/
Mi in oni: Kako je strategija preživetja skozi zgodovino izoblikovala dve povsem različni mentaliteti, ki danes definirata Zahod in Vzhod
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1.208
04/
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
Ana Jud
Ogledov: 749
05/
80 let Operacije Barbarossa: Zakaj je bil Hitlerjev načrt napada na Sovjetsko zvezo že v naprej obsojen na propad
Shane Quinn
Ogledov: 1.299
06/
Ko telo ne zmore več: Adrenalna izgorelost kot posledica deloholizma
Katja Knez Steinbuch
Ogledov: 823
07/
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
Roger Scruton
Ogledov: 741
08/
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
Simona Rebolj
Ogledov: 721
09/
Skrito lastništvo Mladine: Ste vedeli, da je 4-odstotna lastnica tega medija tudi Republika Slovenija?
Ivan Simič
Ogledov: 2.514
10/
Današnja množična družba je družba kiča ...
Dragan Živadinov
Ogledov: 581