Komentar

Hommage Tonetu Stojku: Naša jeza je brezmejna

Slovenski narod se je konec koncev porodil iz protesta, ki se mu reče protestantizem, protesti so nam položeni v zibelko. Svoje največje trenutke je pokazal, ko se je bil zmožen dvigniti v protest in revolt in javno pokazati kolektivno voljo. (Vmes so bila žalostna desetletja in stoletja uklanjanja, ko so duha in pogum znali pokazati le redki posamezniki.) A protesta ni nikoli dovolj: dokler protestiramo proti nečemu, obenem dopuščamo, da nam nasprotnik določa teren in okvir. Politika in emancipacija pa se začneta šele tedaj, ko si znamo sami določiti cilje in okvir in jih znamo uveljavljati s kolektivno demonstracijo, pogumom in z disciplino - tako zapiše dr. Mladen Dolar v predgovoru k monografiji Toneta Stojka.

30.05.2021 05:10
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Tone Stojko   fotografija   umetnost   protesti   Republika   Mladen Dolar   Aleksander Rodčenko   Ivana Kobilca

Foto: Televizija Slovenija

Tone Stojko že desetletja fotografira množično doživljanje; na eni strani negotovost, jezo in strah, na drugi pa potencirano vznesenost združevanja.

Fotograf manipulira z različnimi resničnostmi samo zato, da bi prek fotografije razkril resnico. Fenomen umetnika kot nasprotnika ideologije in teologije - ali obojega hkrati - je novoveškega izvora. V preteklosti je bil ravno umetnik orodje za uveljavljanje teoloških dogem in idoloških konstrukcij. Tega dela že najmanj tristo let ne opravlja več, ker ne želi sodelovati pri gradnji lažne zavesti.

 

Fotografija je izum, ki izhaja iz preddverja modernizma. Fotoaparat pa je modernistični znak. Dokumentarna fotografija kot fotografska zvrst je nastala sredi dvajsetih let prejšnjega stoletja, izoblikovala se je v svetu poročanja in novic. V njih se tudi ohranja kot umetniški sijaj - časa, ki presega čas. Pri fotografiji vse izhaja iz časa, iz svetlobe in njene konceptualizacije.

 

 

Beseda tedna I.: fotografija; phos - luč; photo - svetloba.

 

Fotograf se vnaprej odloča, kateri segment stvarnosti bo zasledoval prek svojega objektiva. Ravno konceptualizirana dokumentarna fotografija narekuje smisel umetniku Tonetu Stojku. Njegov dolgoletni dokumentarni projekt, ki ga dosledno zasleduje, sledi slučaju. Človeštvo se nenehoma sprašuje, ali smo del načrta ali naključnih interakcij? Z umetnostjo hlepimo po resnici.

 

Vsaka umetnina zaustavlja čas in uveljavlja svojega. Tone Stojko desetletja z eno od svojih fotografskih serij dokumentira - proteste! Foto-grafira revolucioniranje časa! Foto-grafira množično doživljanje; na eni strani negotovost, jezo in strah, na drugi pa potencirano vznesenost združevanja. Grafira razvoj zavesti. Pri Tonetu Stojku spremljamo aktivno spreminjanje realnosti. Bolj kot razumevanje realnosti je današnji komentar priklon umetniku Tonetu Stojku.  

 

Sam realnosti v umetnosti redko ali skoraj nikoli ne premišljujem. Oddaljena je od mene, da bolj ne bi mogla biti, toda ne premisliti fotografskih naporov, umetnosti Toneta Stojka, je najmanj neodgovorno dejanje. Sploh ko izide tako pomembna knjiga za Republiko, kot je njegova. Z naslovom Naša jeza je brezmejna

 

Fotografija je najprej neverbalna senzacija. Prek besed jo poizkušamo razumeti. Tudi zato obstajajo fotografske monografije, te so posebne vrste stroji. Monografija dokumentarne fotografije z notranjo montažo in s pomočjo spoznavnega orodja hipno prevrednoti v umetniško delo, v "sveto". Istočano pa mora v "svetem hipu" upoštevati vse tisto, kar vizualna umetnost nasploh mora izpolnjevati. Eden ključnih momentov pri dokumentarni fotogarfiji je poleg izbora teme in motiva fotografovo pozicioniranje.

        Umetnikovo pozicioniranje je vzpostavljanje predpogojev pred klikom. Bistevno je avtorjevo pozicioniranje v dobesednem kot prenesenemu smislu. To lahko vidimo, ko gledamo Toneta Stojka v umetniški akciji. Pozicioniranje pri dokumetarni fotografiji povezujemo s tem, da ne bi zamudili ključnega v resničnosti. Fotograf je tisti, ki nas vodi iz ene krize v drugo. Tone Stojko iz enega protesta v drugega. Tako postane aktivni nosilec "svetosti hipa". Dokumentarna fotografija je ena od oblik umetnosti, ki neposredno deluje na naše zaznavanje, lahko celo spremeni naš pogled na svet, pravi fotograf Aleksander Rodčenko.

 

Protagonist njegove fotografije pa je zbor (ljudstvo). Ljudstvu dodeljuje moč, daje mu obraz. To je njegova veličina. Antagonisti so v vseh časih zelo podobni. Prek spominskega zaznavnja se oblikujejo univerzalne zakonitosti. Impresivno je videti patologije antagonistov. Ne obstaja čista izkušnja antagonista, kaj šele pomen. Stojko se zaveda, da je vse prikrito očem, četudi je vse vidno. Fotografija ni v absolutnem razmerju z resničnostjo, je pa zagotovo njen največji približek.

 

Tako kot se je moralo slikarstvo prevrednotiti, ko se je pojavila fotografija, je morala analogna fotografija opravičiti svoj obstoj v digitalnem svetu. Ravno pojav fotografije je spodbudil nastanek stilne formacije impresionizem. To je bilo eno mojih prvih mladostniških samoizpraševanj o umetnosti. Ko sem videl, da so impresionisti uporabljali fotografije. Zelo hitro sem spoznal, da niso uporabljali fotografije za ponavljanje in prenos motivov na platno, temveč za razumevanje svetlobe (Ivana Kobilca). Svetlobne senzacije, ki so jih prepoznavli na črnobelih fotogarafijah, so definirali v svoji barvni paleti.

 

Tone Stojko je eden tistih umetnikov, ki se prilagaja spremembam tehnologije. Ravno digitalna fotografija nam z možnostjo demonske manipulacije dokazuje, da ne obastaja absolutna dokumetarna fotografija. Ravno zaradi digitalne fotografije je potrebno na novo definirati zvrst dokumentarne fotografije. Proizvodnja "umetniškosti" pa je ostala identična. Kaj vidimo, ko gledamo delo dokumentarne fotografije Toneta Stojka: z notranjo montažo nam s pomočjo spoznavnega orodja dokumentarno fotografijo prevrednoti v umetniško delo!

 

Stranski učinek: dokumentarna fotografija ima pomembno vlogo pri razvoju zgodovinskih arhivov. Stojkova poglobljena fotografska pripoved se izoblikuje v revijalno esejističnem zaporedju (Mladina). S časom je postala zgodovinski spomin. Zgodovina je tisto, kar se je zgodilo. Osrednja misija dokumetarne fotografije je ne pozabljati obrazov.

 

 

Portreti in protesti

 

Tone Stojko je v času postmodernistične neobveznosti sedemdesetih in osemdesetih let vedno deloval kot visoki modernist, ki je odgovorno urejal svoje oblike. V tisočinki sekunde je deloval kot optimalni formalist. Res pa je, da je k temu veliko prispevala fotografska postprodukcija. Pogled v dokumetarni fotografiji je nadvse izmuzljiv. Fotograf z dejanjem fotografiranja ponovi resničnost, ampak svojo resničnost. V tem smislu novica največkrat ni resnica! Njen ostanek pa je zagotovo dokument. Tone Stojko portretira razredni in interesni kolektiv, portretira nacijo.

 

 

Beseda tedna II.: portret, iz francoščine; starofrancoščina jo je razvila iz latinske besede protrahere: spraviti na svetlo, odkriti, dobesedno - izvleči. 

 

Monografija Naša jeza je brezmejna je enostavna in dvodelna: črnobela in barvna v linearnem časovnem zaporedju. Pri fotografiji pravimo, da je objektivizirana zaradi pogleda skozi objektiv. Dr. Mladen Dolar v monografiji zapiše:

 

In tu je še tretja točka: slovenski narod se je konec koncev porodil iz protesta, ki se mu reče protestantizem, protesti so nam položeni v zibelko. Svoje največje trenutke je pokazal, ko se je bil zmožen dvigniti v protest in revolt in javno pokazati kolektivno voljo. (Vmes so bila žalostna desetletja in stoletja uklanjanja, ko so duha in pogum znali pokazati le redki posamezniki.) A protesta ni nikoli dovolj: dokler protestiramo proti nečemu, obenem dopuščamo, da nam nasprotnik določa teren in okvir. Politika in emancipacija pa se začneta šele tedaj, ko si znamo sami določiti cilje in okvir in jih znamo uveljavljati s kolektivno demonstracijo, pogumom in z disciplino. 

 

 

Objektiv in oblika

 

Ko pogledam na stran 319 knjige Naša jeza je brezmejna vidim "sveti hip" na delu. Notranja montaža zmontira skoraj nemogoče: konceptualizirano fotografijo Braca Dimitrijevića, ki že ima status umetnine in heroizira naključnega mimoidočega, zmontira s prometnim pomožnim ogledalom, v katerem se prepoznajo ležeči protestniki pred Ministrstvom za kulturo. Natančno se prepozna oblastniške bednike, ki zaničujejo umetnike - in to v Republiki, ki je vzpostavljena prek umetnosti. V njej izostreno vidimo, kako "sveti hip" Toneta Stojka omogoči pogledu ontološko globino. Fotografija tako postane zgodovinski spomenik oblastniške bede, svetega poslanstva protestov in umetnosti.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
6
15.06.2021 06:15
Pred kratkim sem bila na kofetku z zelo prijetno osebo. Zapriseženo levičarko, a prisrčno in prijazno. Poglavje, da ljudi ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Čas je za … cepljenje! In s tem (skorajšnjo) vrnitev nazaj v normal(n)o(st)
6
14.06.2021 08:00
V Evropi smo prve oblike cepljenja dobili šele v 18. stoletju. Cepiva so zmanjšala obolevnost, invalidnost, zasedenost ... Več.
Piše: Milan Krek
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
8
14.06.2021 01:00
O mrtvih vse dobro je stara modrost, ki je v primeru Ivana Zidarja zelo relativna. Ob vsem alkoholu, ki ga je popil, je pravi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
12
13.06.2021 11:00
V parlament se zlahka prismuka vsak povpečno prepričljiv falot. Sistem ga ščiti! Pred prevarami in neizpolnjenimi zavezami nismo ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Varvara Stepanova, ženska, ki je ženske začela oblačiti v hlače, kratke hlače in kombinezone
2
12.06.2021 22:30
Komunistična oblast je brutalno nastopila proti avantgardni umetnosti. Varvara Stepanova in Aleksander Rodčenko sta zelo hitro ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
12
11.06.2021 22:35
Šale in komedije so inherentno zanimive: v njih uživamo zaradi njih samih in četudi drži, da bi lahko imele terapevtsko ... Več.
Piše: Roger Scruton
30-letnica Slovenije: "Zločin je bil tako gorostasen, do neba segajoč, da še danes uhaja človeškemu spoznanju."
20
09.06.2021 00:00
Če ob 30. obletnici samostojne Slovenije iz Kočevskega Roga kakšno stvar vidimo jasno in razločno, je to spoznanje, da z ... Več.
Piše: Matija Ogrin
Mi in oni: Kako je strategija preživetja skozi zgodovino izoblikovala dve povsem različni mentaliteti, ki danes definirata Zahod in Vzhod
20
07.06.2021 23:59
Zadnje čase smo priča utečeni fabuli. Najprej se na Vzhodu zgodi nekaj, kar ne sodi v naše standardne vrednostne okvirje, nakar ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Volitve v Mehiki: Vizija predsednika Lópeza Obradorja je razdeljevanje denarja
0
07.06.2021 04:29
V 130-milijonski Mehiki so bile to nedeljo zakonodajne volitve, volivci so volili 500 članov poslanske zbornice nacionalnega ... Več.
Piše: Luis Rubio
Današnja množična družba je družba kiča ...
4
06.06.2021 06:42
V Novem LEF-u so se zavzemali za radikalni produkcionizem, bili pa so kategorično proti glorifikaciji komunističnih voditeljev, ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
30-letnica Slovenije: "Sprava je pot, ki se nikoli ne konča"
10
04.06.2021 04:30
Pravica do groba je naslov 5. poročila vladne komisije za reševanje vprašanj prikritih grobišč, kot se imenuje ta komisija, ki ... Več.
Piše: Borut Pahor
Skrito lastništvo Mladine: Ste vedeli, da je 4-odstotna lastnica tega medija tudi Republika Slovenija?
9
03.06.2021 00:57
Lastništvo tednika Mladina je svojevrsten fenomen. Z njim se je pred dvema letoma podrobno ukvarjal novinar Lenart J. Kučić na ... Več.
Piše: Ivan Simič
Lukašenko svoj obračun z opozicijo prenaša navzven in se požvižga na mednarodno pravo
8
01.06.2021 03:20
Ravnanje beloruskega diktatorja je vse prej kot nedolžno. Pred leti si je bilo težko zamisliti, da po vlekel tovrstne poteze, ... Več.
Piše: Božo Cerar
Ali smo res imeli v Sloveniji najdlje zaprte šole med državami članicami EU in zakaj smo jih imeli zaprte?
11
31.05.2021 04:00
Slovenija v primerjavi z drugimi državami članicami EU nikakor ni rekorderka po času zaprtega šolskega prostora, kar se sicer ... Več.
Piše: Milan Krek
Neozdravljiva bolest nesmrtnih očetov naroda
15
30.05.2021 11:05
Janševa politika ne ponuja ničesar, kar bi dosegalo osnovno raven sodobne, socialne, razvojno učinkovite in kulturno razvite ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Slovenija d.o.o., Janševa družba z omejeno odgovornostjo
18
29.05.2021 05:00
Oblast oglašuje cepljenje in glede na moč nasprotnikov cepljenja je takšna aktivnost smotrna. Ne moremo pa mimo dejstva, kako se ... Več.
Piše: Ana Jud
30-letnica Slovenije: Narod, ki ne ve, kaj hoče, se vrti v večnem krogu
15
28.05.2021 06:17
Po neuspeli ustavni obtožbi predsednika vlade je jasno predvsem dvoje: da je levi del opozicije nesposoben prevzeti oblast brez ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Nekateri simptomi koronavirusa spominjajo na izgubo spomina in "možgansko meglo" v postkomunističnih deželah
6
27.05.2021 06:32
Ko sem bral o različnih simptomih novega koronavirusa, denimo o težavah s spominom in koncentracijo, me je prešinila njihova ... Več.
Piše: Keith Miles
Ali bomo v Sloveniji sploh našli pot sodelovanja in argumentacije, kajti zdi se, da se znamo samo še zmerjati in žaliti?
17
25.05.2021 05:00
Zametki sodelovanja in konstruktivne argumentacije so se doslej v Sloveniji že večkrat pojavili kot komentarji na različne, ne ... Več.
Piše: Miha Burger
O neenakosti v zdravstvu: Kaj nam razkriva primerjava razmer glede Covid-19 med Indijo in Slovenijo?
7
24.05.2021 06:06
Mediji so zadnje čase polni dramatičnih poročil o razmerah v Indiji, kjer naj bi covid-19 zdravstveni sistem že skoraj spravil ... Več.
Piše: Milan Krek
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.622
02/
30-letnica Slovenije: "Zločin je bil tako gorostasen, do neba segajoč, da še danes uhaja človeškemu spoznanju."
Matija Ogrin
Ogledov: 1.901
03/
Mi in oni: Kako je strategija preživetja skozi zgodovino izoblikovala dve povsem različni mentaliteti, ki danes definirata Zahod in Vzhod
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1.208
04/
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
Ana Jud
Ogledov: 749
05/
80 let Operacije Barbarossa: Zakaj je bil Hitlerjev načrt napada na Sovjetsko zvezo že v naprej obsojen na propad
Shane Quinn
Ogledov: 1.299
06/
Ko telo ne zmore več: Adrenalna izgorelost kot posledica deloholizma
Katja Knez Steinbuch
Ogledov: 823
07/
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
Roger Scruton
Ogledov: 741
08/
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
Simona Rebolj
Ogledov: 721
09/
Skrito lastništvo Mladine: Ste vedeli, da je 4-odstotna lastnica tega medija tudi Republika Slovenija?
Ivan Simič
Ogledov: 2.514
10/
Današnja množična družba je družba kiča ...
Dragan Živadinov
Ogledov: 581