Komentar

Današnja množična družba je družba kiča ...

V Novem LEF-u so se zavzemali za radikalni produkcionizem, bili pa so kategorično proti glorifikaciji komunističnih voditeljev, proti njihovem skulpturalnem portretiranju. To stališče je bilo za uredništvo uničujoče. Sploh po smrti Lenina. Po tistem niso več zdržali pritiskov. Vse je šlo tako daleč, da so začeli izvajati samomore. Glavni očitki umetnikom so bili, ponovimo: da so nerazumljivi in preveč formalistični. Aleksander Rodčenko je vedno težje prenašal pritiske, sploh po samomoru prijatelja Vladimirja Majakovskega.

 

06.06.2021 06:42
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Alekander Rodčenko   Varvara Stepanova   Lili Brik

Foto : Wikimedia

Ideološka direktiva je zahtevala tudi estetsko izobraževanje množic.

Prejšnjo nedeljo sem reflektiral fotografsko delo Toneta Stojka, ustvarjeno z notranjo montažo, danes pa bom usmeril svoj pogled v zunanjo fotografsko montažo, ki je bila izumljena za oblikovanje knjig. Reflektiral bom umetniško delo Aleksandra Rodčenka, velikana svetovne umetnosti. Njegova umetniška logika je bila v duhu časa presežna, njegove fotografske montaže pa so bile pionirsko dejanje. Aleksander Rodčenko je izhajal iz slikarstva in skulpture, ki ju je študiral na Kazanski umetniški šoli v Odesi, kjer je tudi srečal svojo soprogo Varvaro Stepanovo. Naslednji teden imam namen komentirati njeno umetnost.

 

S konceptom duha časa "zadnjih razstav", ki so ukinjale slikarstvo, je tudi Aleksander Rodčenko leta 1921 organiziral svojo zadnjo razstavo. Podobno kot je šest let prej Malevič organziral "zadnjo futuristično razstavo". Pri tridesetih letih je razstavil svoje tri zadnje slike - monokrome: rdečo, rumeno, modro in prekinil s klasičnim slikarstvom. Prestopil je v umetnost totalnega designa. 

 

Zelo hitro je izoblikoval svojo konstruktivistično dikcijo. Oblikoval je logotipe, celostne podobe (letalskih družb), sovjetske družbeno odgovorne kampanje in gledališke scenografije (Rodčenkov oče je bi gledališki rekviziter, mati pa je skrbela za kostume v gledališču). Svoj vizualni talent je razširjal prek naslovnic knjig, fotografij, plakatov, na izdelkih, ki se množično distribuirajo. 

 

Časovni okvir njegove umetnosti je desetletje "nič" dvajsetega stoletja, ko je bil še najstnik, in dvajseta leta dvajsetga stoletja, ko je zapustil umetniško biografijo suprematističnega slikarja in se vzpostavil kot konstruktor nove realnosti. Po preletu suprematističnih kozmičnih globin (1915-1921) se je s konstruktivizmom spustil nazaj v območje zemeljske gravitacije. S svojim umetniškim naporom je podprl komunistično modernizacijo. Izumljati je začel komunistično propagando kot svoj umetniški izraz. Grafično je oblikoval javni prostor (1921-1930). Njegov fotografski talent je prenesel v produkcionistično – konstruktivistično stvarnost (1930-1956).

 

Prepričan sem, da je iz mojih dosedanjih komentarjev razvidno, da so bila dvajseta leta prelomna za XX. in XXI. stoletje, bila so anarhistično intonirana z jazzovsko svobodomiselnostjo in atonalno eksperimentalnostjo. Tako v Berlinu, kot v New Yorku, Parizu, Milanu, Tokiu in Moskvi.  

 

Digresija: Ljubljana je bila v tistem času majhno zatohlo provincialno mestece. Šele v šestdesetih letih se bo v Republiki vzpostavil emancipiran design. Že danes se veselim decembrske razstave grafičnega oblikovalca Jožeta Brumna. Verjetno bo to najpomembnejša razstava letošnje še vedno virusne sezone. Naj vas spomnim - Jože Brumen je oblikovalec Kosovelovih Integralov iz leta 1967. Ob tem pa ne pozabimo oblikovanja knjig Edvarda Stepančiča. Konec digresije. 

 

Prva polovica dvajsetih let je bila nenadzorovan čas, ko je anarhična poetika brez težav vstopala v javni prostor z radikalno novimi oblikami, s svojimi poetskimi kaosi. Že leta 1920 sta se v Sovjetski zvezi vzpostavili dve pomembni izobraževalni ustanovi - Inštitut za umetniško kulturo (INKhUK) in Višja državna umetniška in tehnična delavnica – VKhUTEMAS, primerljivi z Bauhausom v Nemčiji in Black Mountain Collegom v Severni Karolini v ZDA. Na VKhUTEMAS sta predavala tako Aleksander Rodčenko kot tudi umetnosti zgodovinar in filozof Nikolaj Tarabukin, ki je imel s svojim mišljenjem velik vpliv na tedanjo avantgardistično generacijo. Sploh njegovo nadvse vplivno besedilo Od slikarskega stojala do stroja. Pred dvema letoma je doživelo svoj ponatis v zbirki Minima pri založbi galerije Garage. Predgovor pa je napisal umetnostni teoretik Boris Groys.

 

Nikolaj Tarabukin je sledil evoluciji "slike" vse do njene industrijske obravnave. Od posamične interpretacije do njegove kolektivne konstrukcije. Izhajajoč iz kritike slikarstva je razvil koncept umetnosti kot oblike industrijske produkcije. Boris Groys meni, da je Tabarukinovo besedilo "najboljše besedilo o umetnosti, napisano v ruščini v dvajsetih letih, in eno najboljših del o umetnosti v XX. stoletju" in nadaljuje s kritiko: " ... izginil je izobražen, pozoren in dobro obveščen gledalec, ki ima čas in sposobnost ceniti dobro umetniško delo in jo lahko loči od slabe. Današnja množična družba je družba kiča, saj ljudje nimajo ne časa ne energije, da bi se osredotočili na vse, kar vidijo ali preberejo. A brez povpraševanja ni ponudbe in tako umetnost izgublja na kvaliteti, umetniško delo pa postane nesmiselno."

 

Tarabukinov nasvet umetnikom je bil, naj "opustijo to nesmiselno dejavnost (slikarstvo) in se obrnejo k produkcionistični umetnosti". Končna konsekvenca Tarabukinovega mišljenja je konstruktivistična umetnost in proletkult. Umetnik je tako postal nosilec globalne spremembe, postal je konstruktor realnosti. Nosilec sovjetskega umetniškega eksperimenta! 

 

Po prelomnih oktobrskih dnevih leta 1918 je v Sovjetski zvezi prišlo do masovnega tiskanja knjig. Rodčenko je sledil pozivu duha časa, da umetnost prek knjig vstopi s svojimi novimi oblikami pred bralca, pred gledalca naslovnic knjig. Tako se je tudi zgodilo. Naslovnice knjig so postale največji razstaviščni prostor. Bralci so istočasno postali gledalci modernističnih razstav novega sveta - fotografija in logika abstraktne umetnosti se je zmontirala s pomočjo konstruktivizma v vrhunski jezik internacionale. Sovjetski konstruktivizem je sledil popolnoma avtentičnim ciljem. Bil je izjemen evropski - izem.

 

Namesto črkovno-znakovne se je zavzemal za fotografsko montažno logiko v povezavi s črtnim jezikom, ki ga je pred tem razvijal v svoji slikarski praksi. Rodčenko je svojo prvo fotomontažo realiziral leta 1920 s tujo fotografijo za potrebe pesniške zbirke, drugo pa leta 1923 z naročeno fotografijo pesnika Vladimirja Majakovskega. Tako se mu je izoblikovala potreba po tem, da je začel fotografirati avtorske fotografije, ki jih je uporabljal za svoje fotomontaže. Zelo hitro je izoblikoval svoj racionalen fotografski stil, poln netipičnih vizur – potenciranih diagonal. Tako je bilo tudi kasneje, ko ni več proizvajal fotomontaž. Povejmo takoj: sovjetska umetnostna kritika je sicer soglašala z njegovo funkcionalistično logiko industrijskega jezika tiskarn, a je obsojala njegov geometrični formalizem. Zahteva po vizualni logiki knjige je v resnici izhajala iz nepismenosti množic, iz ogromne ruralne zaostalosti. Zato so uvedli vizualno opismenjevanje, ki naj bi nepismene pritegnilo k funcionalni pismenosti. Poleg tega je ideološka direktiva (kulturni komisar Vasilij Lunačarski) zahtevala tudi estetsko izobraževanje množic.

 

Zavezanost konstrukciji: Aleksander Rodčenko je bil obseden eksperimenator. Bil je zavezan inženirski uporabi barv, k izdelku je pristopal kot inženir, določeni funkciji je izbral barvo in jo znakovno opremil. Rumena: vklop. Rdeča: izklop! Fotomontaža je bila za Rodčenka -  plastična brezpredmetna naprava. 

 

Znamenita fotomontaža – "knjige" z motivom Lili Brik je v bistvu njen portret, položen v vizualno okolje s pomočjo tipografije v različnih barvnih kombinacijah. Fotografski blok je integriran v montažno konstrukcijo. Nagovarja nas s kontrasti in vzorci. Svoj design je ritmiziral zato, da naše oči ne počivajo, da vehementno sodelujejo v gledanju. V osemdesetih letih prejšnjega stoletja je bila velika zastava z motivom "knjige-Lili Brik" za desetletje obešena v New Yorku na Manhattnu pri kinu Angelika. Večina njegovih fotomontaž pa so postale jezik arhitekture. Ko se umetnostni stil približa arhitekturi, je že v območju umetniške univerzalnosti.

 

Svoje fotografije je objavljal v mnogih revijah. Najpomembnejše med njimi so bile LEF in Novi LEF, Sovjetska fotografija, Kino-fot in v manifestativnem Kinoko. V Novem LEF-u so se zavzemali za radikalni produkcionizem, bili pa so kategorično proti glorifikaciji komunističnih voditeljev, proti njihovem skulpturalnem portretiranju. To stališče je bilo za uredništvo uničujoče. Sploh po smrti Lenina. Po tistem niso več zdržali pritiskov. Vse je šlo tako daleč, da so začeli izvajati samomore. Glavni očitki umetnikom so bili, ponovimo: da so nerazumljivi in preveč formalistični. Aleksander Rodčenko je vedno težje prenašal pritiske, sploh po samomoru prijatelja Vladimirja Majakovskega.

 

Navkljub vsemu se je zavzemal za preseganje vsega, tudi samega sebe. Bil je utopist, bolj radikalen od vseh ideoloških vernikov komunizma. Revolucionar estet, nomad lepote!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
4
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
6
15.06.2021 06:15
Pred kratkim sem bila na kofetku z zelo prijetno osebo. Zapriseženo levičarko, a prisrčno in prijazno. Poglavje, da ljudi ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Čas je za … cepljenje! In s tem (skorajšnjo) vrnitev nazaj v normal(n)o(st)
6
14.06.2021 08:00
V Evropi smo prve oblike cepljenja dobili šele v 18. stoletju. Cepiva so zmanjšala obolevnost, invalidnost, zasedenost ... Več.
Piše: Milan Krek
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
8
14.06.2021 01:00
O mrtvih vse dobro je stara modrost, ki je v primeru Ivana Zidarja zelo relativna. Ob vsem alkoholu, ki ga je popil, je pravi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
12
13.06.2021 11:00
V parlament se zlahka prismuka vsak povpečno prepričljiv falot. Sistem ga ščiti! Pred prevarami in neizpolnjenimi zavezami nismo ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Varvara Stepanova, ženska, ki je ženske začela oblačiti v hlače, kratke hlače in kombinezone
2
12.06.2021 22:30
Komunistična oblast je brutalno nastopila proti avantgardni umetnosti. Varvara Stepanova in Aleksander Rodčenko sta zelo hitro ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
12
11.06.2021 22:35
Šale in komedije so inherentno zanimive: v njih uživamo zaradi njih samih in četudi drži, da bi lahko imele terapevtsko ... Več.
Piše: Roger Scruton
30-letnica Slovenije: "Zločin je bil tako gorostasen, do neba segajoč, da še danes uhaja človeškemu spoznanju."
20
09.06.2021 00:00
Če ob 30. obletnici samostojne Slovenije iz Kočevskega Roga kakšno stvar vidimo jasno in razločno, je to spoznanje, da z ... Več.
Piše: Matija Ogrin
Mi in oni: Kako je strategija preživetja skozi zgodovino izoblikovala dve povsem različni mentaliteti, ki danes definirata Zahod in Vzhod
20
07.06.2021 23:59
Zadnje čase smo priča utečeni fabuli. Najprej se na Vzhodu zgodi nekaj, kar ne sodi v naše standardne vrednostne okvirje, nakar ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Volitve v Mehiki: Vizija predsednika Lópeza Obradorja je razdeljevanje denarja
0
07.06.2021 04:29
V 130-milijonski Mehiki so bile to nedeljo zakonodajne volitve, volivci so volili 500 članov poslanske zbornice nacionalnega ... Več.
Piše: Luis Rubio
30-letnica Slovenije: "Sprava je pot, ki se nikoli ne konča"
10
04.06.2021 04:30
Pravica do groba je naslov 5. poročila vladne komisije za reševanje vprašanj prikritih grobišč, kot se imenuje ta komisija, ki ... Več.
Piše: Borut Pahor
Skrito lastništvo Mladine: Ste vedeli, da je 4-odstotna lastnica tega medija tudi Republika Slovenija?
9
03.06.2021 00:57
Lastništvo tednika Mladina je svojevrsten fenomen. Z njim se je pred dvema letoma podrobno ukvarjal novinar Lenart J. Kučić na ... Več.
Piše: Ivan Simič
Lukašenko svoj obračun z opozicijo prenaša navzven in se požvižga na mednarodno pravo
8
01.06.2021 03:20
Ravnanje beloruskega diktatorja je vse prej kot nedolžno. Pred leti si je bilo težko zamisliti, da po vlekel tovrstne poteze, ... Več.
Piše: Božo Cerar
Ali smo res imeli v Sloveniji najdlje zaprte šole med državami članicami EU in zakaj smo jih imeli zaprte?
11
31.05.2021 04:00
Slovenija v primerjavi z drugimi državami članicami EU nikakor ni rekorderka po času zaprtega šolskega prostora, kar se sicer ... Več.
Piše: Milan Krek
Neozdravljiva bolest nesmrtnih očetov naroda
15
30.05.2021 11:05
Janševa politika ne ponuja ničesar, kar bi dosegalo osnovno raven sodobne, socialne, razvojno učinkovite in kulturno razvite ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Hommage Tonetu Stojku: Naša jeza je brezmejna
9
30.05.2021 05:10
Slovenski narod se je konec koncev porodil iz protesta, ki se mu reče protestantizem, protesti so nam položeni v zibelko. Svoje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Slovenija d.o.o., Janševa družba z omejeno odgovornostjo
18
29.05.2021 05:00
Oblast oglašuje cepljenje in glede na moč nasprotnikov cepljenja je takšna aktivnost smotrna. Ne moremo pa mimo dejstva, kako se ... Več.
Piše: Ana Jud
30-letnica Slovenije: Narod, ki ne ve, kaj hoče, se vrti v večnem krogu
15
28.05.2021 06:17
Po neuspeli ustavni obtožbi predsednika vlade je jasno predvsem dvoje: da je levi del opozicije nesposoben prevzeti oblast brez ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Nekateri simptomi koronavirusa spominjajo na izgubo spomina in "možgansko meglo" v postkomunističnih deželah
6
27.05.2021 06:32
Ko sem bral o različnih simptomih novega koronavirusa, denimo o težavah s spominom in koncentracijo, me je prešinila njihova ... Več.
Piše: Keith Miles
Ali bomo v Sloveniji sploh našli pot sodelovanja in argumentacije, kajti zdi se, da se znamo samo še zmerjati in žaliti?
17
25.05.2021 05:00
Zametki sodelovanja in konstruktivne argumentacije so se doslej v Sloveniji že večkrat pojavili kot komentarji na različne, ne ... Več.
Piše: Miha Burger
O neenakosti v zdravstvu: Kaj nam razkriva primerjava razmer glede Covid-19 med Indijo in Slovenijo?
7
24.05.2021 06:06
Mediji so zadnje čase polni dramatičnih poročil o razmerah v Indiji, kjer naj bi covid-19 zdravstveni sistem že skoraj spravil ... Več.
Piše: Milan Krek
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Ivan Zidar, 1938-2021: Človek, ki je vedel preveč, da bi umrl za rešetkami
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.642
02/
30-letnica Slovenije: "Zločin je bil tako gorostasen, do neba segajoč, da še danes uhaja človeškemu spoznanju."
Matija Ogrin
Ogledov: 1.905
03/
Mi in oni: Kako je strategija preživetja skozi zgodovino izoblikovala dve povsem različni mentaliteti, ki danes definirata Zahod in Vzhod
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1.209
04/
Protivladni protesti pod taktirko Mefista Kosa
Ana Jud
Ogledov: 818
05/
80 let Operacije Barbarossa: Zakaj je bil Hitlerjev načrt napada na Sovjetsko zvezo že v naprej obsojen na propad
Shane Quinn
Ogledov: 1.301
06/
Ko telo ne zmore več: Adrenalna izgorelost kot posledica deloholizma
Katja Knez Steinbuch
Ogledov: 824
07/
Civilizacija, ki se ni sposobna smejati sami sebi – kakor današnja islamska –, je nevarna
Roger Scruton
Ogledov: 744
08/
Politični ideal ustavno sprejemljivega drhaljenja in protiustavne humanosti
Simona Rebolj
Ogledov: 724
09/
Skrito lastništvo Mladine: Ste vedeli, da je 4-odstotna lastnica tega medija tudi Republika Slovenija?
Ivan Simič
Ogledov: 2.515
10/
Današnja množična družba je družba kiča ...
Dragan Živadinov
Ogledov: 581