Komentar

Spoznanje! Upor! Reakcija! Svobode ni mogoče prodati za nič na svetu

"Svobode ni mogoče prodati za nič na svetu" je bilo že zdavnaj vklesano v zidove renesančnega Dubrovnika. Slaven Tolj trmasto zahteva demokratična pravila, ki jih ni mogoče kršiti in manipulirati z atributi moči. Zastavlja svoje telo za demokratično izbiro in zdrav razum. Življenje in smrt sta najpomembnejši obliki, ki ju obravnava umetnost, zato je več kot razumljivo, da je telo življenja in telo smrti logičen medij umetnosti. Telo v umetniškem procesu je postavljeno v različna stanja, da reagira in nas informira o reakciji. Lahko ga postavimo nasproti ideološkim izivom, ki ravno tako reagirajo in uničujejeo njegovo fizično ter intelektualno držo.

 

03.07.2021 18:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Slaven Tolj   body art   umetnost   Muzej sodobn umetnosti   New York   Exit

Umetnikovo telo lahko razumemo kot družbeno aktivistično gibalo, lahko pa ga razumemo kot posodo duhovnosti.

Slaven Tolj je umetnik, akcionist in body artist, izhajajoč iz performativnih umetniških praks. Ko mislimo njegovo umetnost, reflektiramo lepoto ekstrema. Svojo vizualno umetnost procesira prek dinamičnih družbenih perspektiv. Je eden od 120 umetnikov, sodelujočih na razstavi v Muzeju sodobne umetnosti na Metelkovi v Ljubljani z naslovom Spoznanje! Upor! Reakcija!. Razstave si še nisem ogledal, ker se nahajam izven Republike, a si jo bom v kratkem, v prihajajočem tednu. Sem pa sklenil, da bom reflektiral Toljevo umetniško delo, saj ga že leta spremljam kot njegov sodobnik. V resnici je Tolj zelo oddaljen od mojega pogleda na umetnost. A njegovo delo je izjemno v vseh pogledih. Natančno je premišljeno, predvsem pa je radikalno. V vrsti koordinat se sklada s tematsko konstrukcijo razstave političnega performansa devetdesetih let prejšnjega stoletja.

 

Slaven Tolj, paradoskalno, z radikalnostjo racionalizira svojo lastno umetniško pozicijo. Artikulira jo in vektorsko pospešuje v iracionalno. Velikokrat v sredico kapitalistične ekonomije, ideologije profita in degradacije človeškega. Njegovo delo je raznovrstno, toda performativnost je tista, ki ga na vseh ravneh določa. Več kot razumljivo je, da je v svoji dolgoletni umetniški praksi spreminjal svoje strategije: na začetku je uveljavljal koncept neopazne umetnosti. Takšna je bila inštalacija na Kulturbanhofu, na kasselski Documenti X, leta 1997. Ne bom pozabil, kako sem jo iskal, da bi na koncu spoznal - njeno prisotno odsotnost. Njeno skoraj neopazno vpetost v ambient.

 

Nasprotne pa so njegove performativne prakse. Odličen primer je umetnina z naslovom Globalizacija, ki ji bom posvetil zaključni del komentarja. Globalizacija je izjemen primer body artistične prakse izhajajoče iz performansa. Pri Slavenu Tolju je prisotna velika stopnja samozavesti, kot da bi bil cepljen proti strahu. Kot ozavešečen meščan rojstnega Dubrovnika je oblikoval akcionistične umetnine, ki so pogumno branile dubrovniški javni prostor pred ostudnimi barbari privatizacije in turistifikacije. Vzorčen primer je umetniška aktivacija Srđ je naš, kjer so kapitalski brutisti hoteli v zaledju Dubrovnika vzpostaviti golf igrišča, podobno kot v naši Republiki v Lipici.

 

 

Srđ je naš I.

 

Na območju, kjer vlada koronično pomanjkanje vode, so hoteli postaviti zelenice, ki potrebujejo ogromne količine vode, da bi lahko izbranci nabijali golf žogice v luknjice. Naj to počnejo, a kje drugje. Ne samo, da je tvegal napad kapitalistične patologije z najemom zločincev, temveč tudi politično reakcijo v povezavi s kapitalistično navezo. Točno to se je tudi zgodilo! Napadi in nasilje. Slaven Tolj ima umetniško samozavest, ki brez težav nasprotuje kapitalističnim besom. Vizualiziral je novoveški Dubrovnik. Soočal je vizualno umetnost s političnim kičem. Slaven Tolj zastopa - iz osebne oblike - nadosebne pozicije.

 

 

Srđ je naš II.

 

V drugem koraku je opremil antikvarni in sakralni skulpturalni inventar z golf žogicami. Golf žogice je namestil v prostor relikvij, da nas nenehno opozarjajo na dejstvo, da je vse mogoče prodati in kupiti. Razvidno je, da je danes mogoče postaviti tudi umetnost in kulturo na tnalo političnih intersov.

 

 

Slavena Tolja razumem kot neokonceptualističnega umetnika, izhajajočega iz body arta in akcionizma. Res je: vse tri prakse izhajajo večinoma iz performativnih izhodišč. Poglejmo si bolj natančno body art, ki se ga v dosedanjem komentiranju na portalu+ nisem dotikal. Nenavadno. Le v primeru Stelarca in še to posredno, kot tehno obliko body arta. Nenavadno je tudi to, da še nisem usmeril svojega pogleda v radikalno umetnico Orlan, ki z lepotnimi operacijami spreminja svojo identiteto. Z implantanti skulpturalno obravnava svoje telo. V body artu se umetnik ali umetnica neposredno ukvarja z lastnim telesom vpetim v različne odnose z različnimi pristopi, kot sta dogodek ali uprizorjena resničnost. Umetnik lastno telo opazuje prek drugih vizualnih jezikov (medijev). Body artist se največkrat ukvarja z vprašanjem odnosa med samim telesom in kognicijo, ki za svoj umetniški jezik izumi - točno določeno operacijo. Beseda "operacija" na večih ravneh določa body artista. Operacija kot skupek med seboj povezanih delov v okviru celote. Operacija je tista, ki izvaja zunanji pritisk na telo. Lahko povzroča fizične bolečine telesu in notranje pritiske. Body art je povezan s kritiko kapitalistične umetnosti. Sledi spremembam družebnih navad. Naj vas spomnim, da se je novoveško, sodobno telo, popolnoma podredilo civilizaciji po prvi industrijski revoluciji. Stroji so človeka priklenili nase.

 

Umetnikovo telo je od leta 1974 naprej postalo pomemben segment umetnine. Dejansko obstaja široka uporaba termina body art. Umetnikovo telo lahko razumemo kot družbeno aktivistično gibalo, lahko pa ga razumemo kot posodo duhovnosti. Na oba načina se vzpostavlja umetniška kritika in kulturni spomin.

 

"Svobode ni mogoče prodati za nič na svetu" je bilo že zdavnaj vklesano v zidove renesančnega Dubrovnika. Slaven Tolj trmasto zahteva demokratična pravila, ki jih ni mogoče kršiti in manipulirati z atributi moči. Zastavlja svoje telo za demokratično izbiro in zdrav razum. Življenje in smrt sta najpomembnejši obliki, ki ju obravnava umetnost, zato je več kot razumljivo, da je telo življenja in telo smrti logičen medij umetnosti. Telo v umetniškem procesu je postavljeno v različna stanja, da reagira in nas informira o reakciji. Lahko ga postavimo nasproti ideološkim izivom, ki ravno tako reagirajo in uničujejeo njegovo fizično ter intelektualno držo.

 

 

Mehanika telesa v območju stresa

 

Umetnine Globalizacija ne mislim interpretirati, saj je v svoji strukturi več kot razvidna, tako da bi bila te vrste interpretacija neumestna. Umetnina Globalizacija artikulira stanje stvari in ga presega na vseh ravneh. Toda to, kar je pri njej nujno potrebno izpostaviti, je umetnikovo radikalno soočenje s smrtjo, z njegovim javnim samomorilskim dejanjem. Z napadom na svoje lastno telo.

 

Opis body artistične procedure: v umetnini Globalizacija je Slaven Tolj v New Yorku v galeriji Exit v kotekstu umetniških akcij Body in the East pred avditorijem počasi, izmenično pil viski in vodko. Obredno. Pred seboj je imel na mizi litrski steklenici viskija in vodke, pred galerijo pa ga je čakalo reševalno vozilo. Telo je s pitjem izpostavil alkoholu. Ko je popil že skoraj oba litra, je padel v komo. Prva pomoč je morala posredovati. Prišlo je do zastrupitve z visko stopnjo alkohola v krvi. V bolnici so mu komaj rešili življenje.

 

Body artiste nekateri imenujejo virtuozi nereda. Slaven Tolj pa deluje tako, kot da bi hlepel po problemih. V resnici je njegova specifična umetniška drža najvišja stopnja notranjega samonadzora. Ko ni samonadzora, vse postne samomorilsko, avtodestruktivno dejanje. Umetnina Globalizacija je žrtvovanje. Tolj odrešuje okupirano telo. Na noben način noče zapustiti sedanjosti. Skrajnost je tu vedno prisotna. Tukaj, v neposredni človekovi bližini. Tolj preoblikuje navidezni nesmisel v poglobljeni smisel, v stilno sled, ki ji skozi čas sledimo. Ne pozabimo, ideologija je tista, ki izvaja pritik na telo. Tudi na umetnost! Med tem pa gledamo poraz medčloveške solidarnosti. Slaven Tolj se poistoveti z občo brutalnostjo sveta, jo podoživi kot svojo, jo ponotranji in reagira.

 

Spoznanje! Upor! Reakcija!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
5
Pred vrati je razpad doslej samoumevnega dominantnega položaja Zahoda, čakata nas streznitev in prilagajanje novi realnosti
0
28.10.2021 21:00
Energetska kriza pretresa celotnoEvropo. Cena energentov na prostem trgu presega tudi najbolj črne napovedi. Bližajoča se zima ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Dan potem: Ali res potrebujemo še eno (državljansko) vojno, da bomo končno zaživeli v slogi?
15
27.10.2021 21:00
Mar res potrebujemo še eno vojno, da se bomo spravili in zaživeli kot bitja višje zavesti, razuma in sloge? Glede na trajanje ... Več.
Piše: Igor Vlačič
Čas za streznitev: Covid pandemija je spremenila svet, našo državo in tudi nas same tako globoko, da ni več poti nazaj
16
26.10.2021 20:00
Časi za pisanje so neverjetni. Komaj oddam svoj prispevek, že takoj dobim material za drugega. Družbeno dogajanje je hitro in ... Več.
Piše: Milan Krek
Glasgow 2021: Klimatske spremembe so največja grožnja za človeštvo! Čakajo nas selitve narodov, konflikti in vojne za vodo!
24
25.10.2021 21:00
1. novembra se bo v Glasgowu na Škotskem začel nov t.i. podnebni vrh, na katerem naj bi svetovni voditelji v dveh tednih, ... Več.
Piše: Božo Cerar
Zloraba medijev za diskvalifikacijo ljudi ima v Sloveniji dolgo brado, toda afera z ministrom Vizjakom je kot slabo pripravljena solata
15
24.10.2021 22:00
Verjetno v državi ni nikogar, ki ne bi slišal posnetka o glupih davkih. Nemudoma je postal viralen. Po drugi strani pa je bolj ... Več.
Piše: Ana Jud
Tovarišija, demontirali ste nam državo, zato se ne čudite, če se začenja vojna vseh proti vsem!
23
24.10.2021 12:50
Vemo, da lažejo. Oni vedo, da lažejo. Oni vedo, da vemo, da lažejo. Mi vemo, da oni vedo, da mi vemo, da oni lažejo. Pa še ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Poteka totalna vojna za dominacijo nad interpretacijo zgodovine
8
23.10.2021 22:56
Ali ste opazili, ko je na oblasti desna falanga, imajo ideologi okrog sebe razporejene korumpirane zgodovinarje, ki nam ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Ljubezen je ljubezen, kadar je neskončna. Sovraštvo je uspešno, kadar je neskončno.
10
21.10.2021 20:51
Ko veliki udarijo po majhnosti, ko zavezniki snamejo ovčjo, si nadenejo volčjo kožo ... se spomnimo drugi drugih. Si skačemo v ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Kako sta vrhovno in ustavno sodišče pomagala pri zmanjšanju zaupanja v sistem PCT, kar bo terjalo svoj smrtni davek
22
20.10.2021 22:45
Zakaj pri nas ne zmoremo dovolj moči, da bi se povezali in prenehali nagajati drug drugemu? Zakaj ne bi strnili vrste okoli boja ... Več.
Piše: Milan Krek
Granitne kocke so končna posledica frustracij državljanov, ki ne morejo vplivati na nič
18
19.10.2021 22:03
Osnovni vzrok vseh zagat, v katere pada bolj ali manj celotna človeška skupnost in zadnje čase naša ožja skupnost, Slovenija, še ... Več.
Piše: Miha Burger
V Butalah so pamet zaklenili v sode, da jim ne bi ušla na plano, v Sloveniji smo jo preglasili s smrtno tišino javne besede
10
17.10.2021 22:30
Kmalu bomo uzakonili molk, ki bo dokončno uveljavil pravilo v večinskih medijih, to pa je, da je jakost javnega govora obratno ... Več.
Piše: Vili Kovačič
Učinki kolektivne norosti in poraz levičarskih načel
13
17.10.2021 11:00
Skrb za naše zdravje je omejena na biznis. Še bolj intenzivno boste v prihodnosti lahko zbirali zamaške za bolne otroke, ki jih ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Giorgio De Chirico: Kaj umetnik dela, ko dela? Tisto, kar je najtežje: nič.
2
16.10.2021 22:00
De Chirico ni nikoli, ampak čisto nikoli po naročilu poveličeval ideoloških diktatorjev ali religioznih dostojanstvenikov. ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
V imenu očeta: Zunaj tekmujejo, kako bodo osvajali vesolje, v domačih logih pa se obmetavamo s preteklostjo in zavistjo
12
15.10.2021 22:00
Vedno bolj imam ob vsem dogajanju občutek, da nas manjšina želi poriniti nazaj v balkanski kotel. Ker izgleda, da znajo le v ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Država je tista, ki je pomembna, politik Janez Janša pa si bo pisal sodbo sam
23
15.10.2021 00:30
Odposlanci Evropskega parlamenta, ki so v Slovenijo prišli ugotavljat, kakšne so razmere na področju svobode medijev, vladavine ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
China power cuts harm growth as climate goals cheer
2
14.10.2021 21:00
China is experiencing its worst power shortage since the 1980s, a phenomenon that puts at risk the countrys post-Covid economic ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Za mano hodi pošastni črni pes, me rine v kot, kjer se zjokam kot nebogljeni otrok in pomislim na najhujše …
9
13.10.2021 20:00
Velikanska črna zverina mi je vedno za petami. Potuhnjene grdobe se nikakor ne morem znebiti. Če grem v kopalnico, se skrije pri ... Več.
Piše: Ana Jud
Zdravnikom so nam doslej grozili po elektronski pošti, zdaj pa nas že kar na ulici kličejo pred "vojaško sodišče"
17
12.10.2021 20:54
V Sloveniji se bližamo že 5000 umrlim zaradi Covid-19 v letu in pol, kar je v povprečju 277 smrti mesečno. Pet avtobusov. ... Več.
Piše: Milan Krek
Plenice v oktobru: Sočutno starševstvo in nesporazumi v zvezi z njim
8
11.10.2021 20:00
Slovenske novice so objavile šokantno fotografijo, ki jim jo je posredoval bralec: v centru Ljubljane se je mamica po ulici ... Več.
Piše: Katja Knez Steinbuch
Ali je v tej državi sploh še možno kaj narediti dobro in prav?
5
10.10.2021 11:00
Toliko obtožb in groženj, nenazadnje pa tudi sovraštva z vseh strani, kot ga je bilo začutiti ob zadnji oddaji Tarča na ... Več.
Piše: Miha Burger
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Tovarišija, demontirali ste nam državo, zato se ne čudite, če se začenja vojna vseh proti vsem!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.124
02/
Učinki kolektivne norosti in poraz levičarskih načel
Simona Rebolj
Ogledov: 3.941
03/
Zloraba medijev za diskvalifikacijo ljudi ima v Sloveniji dolgo brado, toda afera z ministrom Vizjakom je kot slabo pripravljena solata
Ana Jud
Ogledov: 1.543
04/
Kako sta vrhovno in ustavno sodišče pomagala pri zmanjšanju zaupanja v sistem PCT, kar bo terjalo svoj smrtni davek
Milan Krek
Ogledov: 1.887
05/
Ljubezen je ljubezen, kadar je neskončna. Sovraštvo je uspešno, kadar je neskončno.
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1.225
06/
Granitne kocke so končna posledica frustracij državljanov, ki ne morejo vplivati na nič
Miha Burger
Ogledov: 1.242
07/
Dan potem: Ali res potrebujemo še eno (državljansko) vojno, da bomo končno zaživeli v slogi?
Igor Vlačič
Ogledov: 960
08/
Čas za streznitev: Covid pandemija je spremenila svet, našo državo in tudi nas same tako globoko, da ni več poti nazaj
Milan Krek
Ogledov: 934
09/
Glasgow 2021: Klimatske spremembe so največja grožnja za človeštvo! Čakajo nas selitve narodov, konflikti in vojne za vodo!
Božo Cerar
Ogledov: 979
10/
Poteka totalna vojna za dominacijo nad interpretacijo zgodovine
Dragan Živadinov
Ogledov: 903