Komentar

George Costakis je kupoval za človeštvo neskončno pomembne umetnine, ki niso imele nobenega trga, kaj šele cene

George Costakis je zbiral umetnine, ki jih ni nihče želel na zidovih svojih domov, še manj pa v muzejih. V svojem stanovanju je sredi Moskve zbiral abstraktno umetnost. A ko je njegovo stanovanje na aveniji Vernadskega postalo pretesno, je najel še eno stanovanje, da je lahko v njem skladiščil in razstavljal kupljena umetniška dela. Pozor - in to v času, ko je bila na oblasti socrealistično zaukazana umetnost. Costakis se je priključil ruski tradiciji "apart art", tj. razstavljanja umetniških del na svojih domovih. S tem je zaščitil pomemben segment umetnosti, ki bi lahko bil zaradi ideoloških patologij uničen in ne le začasno odstranjen. Težnja vsake zasebne umetniške zbirke je, da zaživi v javnosti, da je razstavljena kot celota.

24.07.2021 22:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   George Costakis   zbirka   Solun   Grčija   Moskva   Sovjetska zveza   umetnine   avantgardna umetnost   Kandinski   Malevič  

Fotografije: arhiv portal+

Pomemben nasvet: Zasebnega zbiratelja nikoli ne vprašajte, kako je prišel do umetnin, ki sestavljajo njegovo zbirko.

Vsako zbiranje umetniških del je oblikovanje trajnih vtisov o določeni skupnosti v določenem časovnem obdobju, neodvisno od tega ali to počne državna inštitucija ali zasebni zbiratelj.

 

Kapital je abstrakcija v akciji I.

 

Vsaka umetniška inštitucija, ki zastopa državne interese, ima natančno izdelane mehanizme za gradnjo svoje zbirke. S svojo zgodovinsko umetniško metodo ocenjuje, izbira in kupuje tisto, kar je po njenem mnenju vredno ohraniti v bloku nacionalnega spomina. To počne s hierarhično avtoriteto in z velikim kapitalom, s katerim odkupuje in ohranja umetniška dela. Javni muzeji so zavezani k demokratičnim proceduram svojega izbora.

 

Če pa umetnine zbira zasebnik, vsaka upoštevanja vredna zbirka preseže zbiratelja samega. Njen pomen postane veliko večji od motivacije, ki jo je poganjala ob njenem nastanku. Skoraj vsaka zasebna zbirka ima za seboj izjemno pripoved. Ne morete si predstavljati, na kakšen način je nastala zbirka umetnin Pavla Mihajloviča Tretjakova. Iz nje se je kasneje izoblikovala Tretjakovska državna galerija. Nenavadno pripoved ima tudi zbirka Costakis v Solunu, ki je tema, motiv in vsebina mojega komentarja. Ali pa zbirka minimalistične umetnosti Dorothy in Herberta Vogla, ki je nastala v New Yorku, o kateri bom moral napisati posebno besedilo.

 

 

Kapital je abstrakcija v akciji II.

 

Večinoma so zasebne zbirke specializirane. Vsebujejo predvsem zaželene umetnike svojega časa. A George Costakis je zbiral umetnine, ki jih ni nihče želel na zidovih svojih domov, še manj pa v muzejih. V svojem stanovanju je sredi Moskve zbiral abstraktno umetnost. A ko je njegovo stanovanje na Aveniji Vernadskega postalo pretesno, je najel še eno stanovanje, da je lahko v njem skladiščil in razstavljal kupljena umetniška dela. Pozor - in to v času, ko je bila na oblasti socrealistično zaukazana umetnost. Costakis se je priključil ruski tradiciji "apart art", tj. razstavljanja umetniških del na svojih domovih. S tem je zaščitil pomemben segment umetnosti, ki bi lahko bil zaradi ideoloških patologij uničen in ne le začasno odstranjen. Težnja vsake zasebne umetniške zbirke je, da zaživi v javnosti, da je razstavljena kot celota.

 

Pomemben nasvet: Zasebnega zbiratelja nikoli ne vprašajte, kako je prišel do umetnin, ki sestavljajo njegovo zbirko. Potrebno je vedeti, da o umetniški zbirki najbolj odločajo zunanje okoliščine. Verjemite mi, da se še ni rodil otrok, ki bi rekel: Ko bom velik, bom zbiratelj umetnin. Mitizacije in mistifikacije so prepredene okrog umetnosti. So pomemben del uveljavljanja umetniških del oziroma umetniških zbirk.

 

 

Biografski kroki Georga Costakisa (1913-1990): 

 

Čeprav je bil po svojih starših Grk, je od rojstva do svojega petinšestdesetega leta živel v Moskvi. Po pozni preselitvi v domovino svojih staršev je do svoje smrti živel v Atenah. V prvem moskovskem obdobju je bil dolgo časa zaposlen kot voznik grškega ambasadorja. Med drugo svetovno vojno pa je delal na kanadski ambasadi kot uslužbenc, ki je skrbel za zunanja kadrovska vprašnja.

 

 

Pravijo, da je Costakis v Moskvi kupil platno Chagalla za manj kot stane žakelj krompirja.

 

 

Čeprav je bil brez formalnega znanja o umetnosti oziroma zgodovini umetnosti, je imel prirojen občutek za lepo. Pred drugo svetovno vojno je v moskovskih antikvariatih kupoval predvsem dela nizozemskih avtorjev, ki so obtičala po oktobrski revoluciji v meščanskih stanovanjih. Šele leta 1946 se je prvič srečal s slikami, ki so pripadale eksperimentalni avantgardi. S svojo lepoto so ga popolnoma pretresle. Nekaj del nizozemskega krajinskega slikarstva je prodal in kupil svoje prve tri abstraktne slike. S tem nakupom se je zanj vse spremnilo. Obsesija ga je reorganizirala. Začeli so se pregovori s še živečimi umetniki, njihovimi sorodniki in prijatelji. Najprej se je srečal z družino Rodčenko / Stepanova, osebno je srečal konstruktivista Tatlina in družinske člane Kazimirja Maleviča ter mnoge, mnoge druge. Pri njih je odkupoval umetnine za svojo zbirko.

 

 

Kapital je abstrakcija v akciji III.

 

Izbrane dele njegove zbirke sem videl v različnih galerijah in metropolitanskih muzejih. V njih sem prvič videl deli, ki sta me izoblikovali - Rdeči krog na črni podlagi Ilije Čašnika ali Zatemnitev astralnih stanj Vasilija Kandinskega. Slika je sicer različno naslovljena in zelo redko razstavljena. Lahko jo vidite na značilnem Costakisovem portretu v njegovem moskovskem stanovanju. Prva spodaj, na desni strani je. Kaj bi se zgodilo z imenovanimi umetninami, če jih Costakis ne bi odkupil? Strohnele bi v kleteh ali na podstrešjih!

 

 

Vrednost zbirke Georega Costakisa je danes neprecenljiva. Še bolj pa gane njegova skrb za umetnost.

 

 

Pred povratkom v domovino svojih staršev, v Grčijo, je Costakis večino svojih slik prepustil Tretjakovski galeriji v Moskvi. Da! Podaril je avantgardna remek dela sovjetski Rusiji pod vodstvom avantgardne komunistične oblasti, ki je kategorično zavračala avantgardno umetnost. Kaj zavračala, dobesedno sovražna je bila do nje. Besedna zveza abstraktna umetnost je bila v tistem času anatemizirana. Drugi del zbirke Ruske avantgarde je Costakis skupaj s pripadajočim arhivom podaril Muzeju moderne umetnosti v Solunu.

 

 

Kapital je abstrakcija v akciji IV:

 

Zbirateljev antikvarne umetnosti je relativno veliko, a je zbirateljev sodobne umetnosti precej manj, kaj šele zbirateljev razvojne umetnosti. Kapitalska investicija v umetniško zbirko je nadvse rizično dejanje. A potrebno je imeti zavest, da so zasebni zbiralci pomemben korektiv prevladujočemu okusu. Kapitalizem ima dve pozitivni kategoriji, ki jih sam ne bi nikoli ukinil pri družbeni spremembi. To sta:

 

 

a.) konkurenca in

 

b.) zaščita avtorskih pravic.

 

Costakis je s svojo zbirateljsko obsesijo, ki jo je sam imenoval bolezen, rešil cel niz umetnin, ki jim je bilo namenjeno neizogibno uničenje. Nobeno, ampak čisto nobeno od ključnih del ruske antimimetične umetnosti ni bilo razstavljeno v uradnih muzejih Sovjetske zveze. Čisto nič od avantgardne umetnosti muzeji niso odkupili, kaj šele raziskovali ali umeščali v kontekst vzporedne svetovne umetnosti.

 

Potrebno je imeti zavest, da umetnino osmisli šele javni prostor.

 

 

George Costakis v svojem moskovskem stanovanju, polnim umetniških del.

 

 

Costakisovih kapitalskih kupoprodajnih metod ne mislim komentirati. Je pa vsako umetnino opremil z dokumentacijo o njej in računom o kupoprodajnem odnosu med njim in prodajalcem. Navkljub temu, da je nakup umetnine kapitalska investicijska gesta, je njen nakup iracionalna poteza izhajajoča iz čutno / čustvenega sveta. Istočasno so pomeben del pri oblikovanju njene cene.

 

 

Kapital je abstrakcija v akciji V.

 

Se zgodi, da se investitor naveže na umetnine, ki jih poseduje in jih noče več prodati. Costakis je kupoval za človeštvo neskončno pomembne umetnine, ki niso imele nobenega trga, kaj šele cene. Šele z nastankom njegove zbirke se je izoblikovala njihova vrednost in posledično tudi njihova cena; posamično umetnino je kupil za sto dolarjev, danes bi jo lahko prodal za več miljonov dolarjev.

 

To je bil nenavaden čas: oblastniki so bili celo zadovoljni, da so se lahko rešili problematičnih umetnin. Samo carino je bilo potrebno plačati zanje. Prišlo je do absurdne situacije. Solun je postal eden od svetovnih centrov ruske avantgardne umetnosti. Predvsem projekcionistične, ki je nastala iz kozmistične filozofije. Če ne bi bilo Costakisove zbirke, tudi moje umetnosti ne bi bilo. Tudi zato sem naklonjen zasebnim umetniškim zbirkam.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
Avtokracija je navzven videti res trdna, a je navznoter v resnici izjemno šibka
12
25.01.2023 20:00
Mediji so eden pomembnejših segmentov vsake avtokracije. Večina medijev tako v državni kot v privatni lasti je oblasti ... Več.
Piše: Andraž Šest
7352 žalitev
12
24.01.2023 20:25
7352 evrov je znesek, ki naj bi ga predsednica Državnega zbora po uradnih podatkih zapravila na račun davkoplačevalcev za njen ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Kot v češki risanki A je to!: Zdravstvena reforma premierja Goloba in ministra Loredana
16
23.01.2023 22:15
V vladne sobane se je naselil strah. Bojijo se sindroma Šarec, ko so mu koalicijski partnerji kljub opozorilom toliko časa ... Več.
Piše: Milan Krek
Gostujoče pero: Januar je pač tak mesec
24
22.01.2023 20:00
Lepota novega leta je v tem, da se ponovno obrne list. Četudi je življenje zvezna stvar, konec decembra vseeno potegnemo črto ... Več.
Piše: Anže Logar
Damnatio memoriae ali koga moti muzej, posvečen slovenski osamosvojitvi
18
21.01.2023 22:40
Odločitev vlade, da sledi predlogu ministrice za kulturo in združi Muzej slovenske osamosvojitve in Muzej novejše zgodovine ... Več.
Piše: Igor Bavčar
Tanki za Ukrajino: Dolgoletno nemško paktiranje s Putinom bo Evropo še drago stalo
23
20.01.2023 19:30
Kot že dvakrat v dobrih sto letih je Nemčija ponovno destruktivna sila Evrope. Nekoč so nemški tanki uničevali evropsko ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Opravičilo s kladivom
27
17.01.2023 20:00
Minister za zdravje Danijel Bešič Loredan je naredil napako v odločilnem trenutku. Nemudoma, pred vsemi televizijskimi kamerami ... Več.
Piše: Milan Krek
Uredniški komentar: Minister za finance kot blagajnik
14
16.01.2023 20:32
V normalni državi je minister za finance steber stabilnosti, kreator jedrne politike vlade. Pogosto celo bolj pomemben kot ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Politična satira: Kako so Nataša, Urška in Robert vrnili ugled najvišjim državnim funkcijam
10
13.01.2023 23:00
Prejeli smo magnetogram sestanka predsednice republike, predsednika vlade in predsednice državnega zbora o vrnitvi načetega ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Nova svetovna ekonomija: Ko bomo sprejeli realnost večpolarnega sveta, bomo lahko rešili probleme, ki so se nam izmikali
23
12.01.2023 20:00
To novo serijo kolumn odpiram v novem letu in novem začetku za Brazilijo z inavguracijo predsednika Lule da Silve. Njegovi ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Kitajsko leto zajca: Kaj nas letos najverjetneje čaka v mednarodni politiki
12
11.01.2023 20:30
Novo leto močno spominja na svoje tri brate, 2020, 2021 in 2022. Zapletena družina. Videti je, kot da se zgodovina ponavlja. ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Država kot Radio GA GA
21
10.01.2023 19:43
Zadnje čase se novice mainstream medijev berejo kot satirični portali. Ustvarjalci slednjih pa imajo vedno lažje delo, saj se ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Minister za katastrofe v zdravstvu prikriva, da je brez osebnega zdravnika v resnici skoraj 190.000 ljudi!
36
08.01.2023 19:00
Izredne razmere v zdravstvu, ki jih minister za zdravje patološko zanika, vnašajo hudo diskriminacijo, neenakost med državljane. ... Več.
Piše: Milan Krek
Fenomen Lažgoše: Razvpita proslava, ki skruni vojno grobišče in tepta spoštovanje do umrlih
40
07.01.2023 00:50
Politične norije na grobu v Dražgošah povedo, da jim groba sploh ni mar. Kljub večkratnim opozorilom se požvižgajo na 8. člen ... Več.
Piše: Jože Dežman
Vse kočije Urške Klakočar Zupančič
23
05.01.2023 23:25
Natanko na prvi dan novega leta je predsednica Državnega zbora poskrbela za pravi skandal: na tradicionalni novoletni koncert ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O spodobnosti, patru Rupniku in Prešernovi nagradi
15
03.01.2023 20:00
Poudarjeno govorjenje o svobodi, ki označuje sleherni totalizirajoči ideološki diskurz, je pač znak, da sta tako svoboda kot ... Več.
Piše: Marjan Frankovič
Med socializmom in kapitalizmom: Joc Pečečnik odgovarja Urški Klakočar Zupančič
23
02.01.2023 21:30
Potem ko je predsednica Državnega zbora Urška Klakočar Zupančič v novoletnem intervjuju za spletni portal Siol okrcala Joca ... Več.
Piše: Joc Pečečnik
Učne ure televizijske napovedovalke Nataše
22
02.01.2023 00:00
Od novoizvoljene predsednice imamo pravico pričakovati, da se bo obnašala, kot se predsednica republike mora obnašati. Da se bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Slovenija, Evropa in svet v 2023: Odpornost, vzdržljivost in strateška daljnovidnost
11
01.01.2023 00:00
Paradoksalno in na presenečenje mnogih je prav agresija Rusije na Ukrajino pokazala enotnost, načelnost in trdnost EU. Tako ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
Janez Zemljarič (1928-2022)
17
30.12.2022 23:40
Ljubljanske Murgle so, povedano brez kakršnega koli cinizma, izgubile še enega prebivalca. Na svoj 94. rojstni dan je umrl Janez ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Gostujoče pero: Januar je pač tak mesec
Anže Logar
Ogledov: 2.468
02/
Kot v češki risanki A je to!: Zdravstvena reforma premierja Goloba in ministra Loredana
Milan Krek
Ogledov: 1.670
03/
7352 žalitev
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.624
04/
Tanki za Ukrajino: Dolgoletno nemško paktiranje s Putinom bo Evropo še drago stalo
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.808
05/
Damnatio memoriae ali koga moti muzej, posvečen slovenski osamosvojitvi
Igor Bavčar
Ogledov: 1.799
06/
Odgovor na vprašanje, kdo najbolj ogroža Rusijo, je enostaven: Rusija.
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.458
07/
Avtokracija je navzven videti res trdna, a je navznoter v resnici izjemno šibka
Andraž Šest
Ogledov: 1.097
08/
Manevrskega prostora za višje plače v Sloveniji na žalost takorekoč ni
Bine Kordež
Ogledov: 671
09/
Od kje cena 300 evrov za megavatno uro električne energije
Bine Kordež
Ogledov: 1.579
10/
Opravičilo s kladivom
Milan Krek
Ogledov: 2.369