Komentar

Prostor umetnosti ni nič drugega kot dediščina bojev za osvoboditev

V zadnjih letih, odkar pišem umetniške refleksije, sem bil kar nekajkrat v skušnjavi, da bi napisal razdiralne kritike o lokalni kulturni in politični skupnosti, o njeni duhovni lenobi, o nacionalni egoistični zlobi, rasistični omejenosti in triumfalistični objesnosti, ki sem je nagledal v XX. in XXI. stoletju. To se mi največkrat zgodi takrat, ko doživim premišljeno umetniško manifestacijo kot je razstava Kontrapost študije.

04.09.2021 23:08
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Grégoire Müller   kontrapost hoja   Bruce Nauman   Bienale   Benetke   Paul Garcia

Foto: Moma

Prostor umetnosti ni nič drugega kot dediščina bojev za osvoboditev.

Kaj se zgodi, če umetnik ni več samo umetnik, ampak postane del umetnine, se je pred pol stoletja retorično spraševal teoretik umetnosti Grégoire Müller v besedilu Nova avantgarda o umetnini Brucea Naumana z naslovom Kontrapost hoja. Po petdesetih letih mu navkljub njegovemu retoričnemu vprašanju odgovarjam: Ime in priimek umetnika se povežeta s telesom umetnosti, umetnina pa ga poveže z njegovim značilnim elementom v osebno obliko. V primeru Brucea Naumana s pomočjo helenistične in renesančne vizualne tehnike - kontrapost (contrapposto). Dober primer kontapost tehnike lahko vidimo na renesančni sliki Sebastiana del Piombe Sveti Bartolomej in Sv. Sebastijan iz leta 1509.

 

"Umetnik s prisotnostjo svojega telesa v umetnini vzpostavi zavest o bodyartistični umetniški obliki", si je leta 197, odgovoril Gregorie Müller. Leta 2021 pa Naumana ne razumemo več samo kot bodyartista, temveč smo ga s celovitim vpogledom v njegovo umetniško biografijo prepoznali kot večmedijskega in performativnega umetnika.

 

 

***

 

Sredi tedna sem si končno ogledal arhitekturni Bienale v Benetkah. Dejstvo je, da je Bienale na vseh ravneh označen z virusno prisotnostjo od ega do eka, čista fundamentalnost, če kuratorij to hoče ali noče. Cela vrsta arhitekturnih konceptualizacij v virusnem obdobju izzveni nasprotno od želenega, drugi razstavljeni modeli pa so preveč dnevno-aktualni. Na razstavi prevladuje logika QR kode. Toliko o bienalu.

 

V nasprotju z bienalno razstavo v Arsenalih in Giardinih pa je izjemna razstava z naslovom Kontrapost študije Brucea Naumana, postavljena v razstavišču Punta della Dogana. V zadnjih letih, odkar pišem umetniške refleksije, sem bil kar nekajkrat v skušnjavi, da bi napisal razdiralne kritike o lokalni kulturni in politični skupnosti, o njeni duhovni lenobi, o nacionalni egoistični zlobi, rasistični omejenosti in triumfalistični objesnosti, ki sem je nagledal v XX. in XXI. stoletju. To se mi največkrat zgodi takrat, ko doživim premišljeno umetniško manifestacijo kot je razstava Kontrapost študije. Čeprav imamo v Republiki umetnike, kuratorje in in filozofe, ki dosegajo in presegajo planetarni duh. Še dobro, da sem se zaobljubil samemu sebi, da bom pisal le apologetske komentarje, ki analizirajo misleče sodobne in razvojne umetniške prakse v svetu transnacionalne umetnosti, ker bi sicer danes bobnelo grmenje in bi se bliskale strele.

 

Ogledati si razstavo Brucea Naumana, rojenega leta 1941 v Fort Wayneu, v zvezni državi Indiana v ZDA, v razstavišču Dogana v Benetkah, samo 235 kilometrov stran od Ljubljane je čista radost, presežek in užitek. V takšnih primerih se vznemirim do skrajnosti. Res je, pripadam zahodnemu civilizacijskemu krogu.

 

Naj omenim, da je imel Nauman na prehodu iz lanskega v letošnje leto veliko pregledno razstavo v Tate Modern v Londonu. Vstopimo v sredico teksture: 

 

Bruce Nauman v beneški Dogani na razstavi Kontrapost študije performira drže! To je osrednja tema njegovega sicer raznorodnega opusa (neon art, minimalistične inštalacije, skulpture, fotografije). S ponavljanjem gibalnega materiala gradi zavest o telesu. Podobno kot je leto prej Richard Long projektiral Črto, narejeno s hojo.

 

Nauman je leta 1968 prvič proizvedel umetnino Kontrapost, leta 2015 pa jo je ponovil. Otvoritveno umetnino razstave je proizvedel z multikanalno montažo. Po skoraj petdesetih letih je v svojem studiu posnel identično kontrapost gibanje. Poleg tega so pomemben del razstave tudi navodila za procesiranje performansa.

 

Beseda tedna: Kontrapost (contrapposto) se nanaša na pozo človeka v stoječem položaju, v katerem človek stoji naslonjen na eno nogo, druga pa je blago pokrčena. Lega se imenuje S-linija. Kolki ustvarjajo linijo, ki se spušča proti pokrčeni nogi, ramena pri tem ustvarijo pravokotno linijo, ki se spušča k zravnani nogi. Tako nastane nasprotnost, po kateri je nastal izraz za to pozo, ki je bila zelo priljubljena pri umetnikih v vseh umetniških obdobjih.

 

Konceptualna aktivnost in prisotnost umetnikovih poz: cel niz razstavljenih videoumetnin tematizira gibanje, le da ga je umetnik posnel v različno formatiranih kadrih. Zame je nadvse pomembna video umetnina z naslovom Razcepljen kontrapost, posneta s pomočjo 3D tehnologije, visoke ločljivosti, ki jo lahko gledamo le s primernimi očali. V gibanju po navidezni črti vidimo dobesedno razcepljen kader, horizontalno razdvojen - v diptih. Spodaj / Zgoraj. Razcepljen je in projeciran v časovnem zamiku. Vizualna zareza potencira umetnikovo telesno prisotnost. Diptih proizvaja impresiven učinek. Drugi video iz iste serije je posnet z isto logiko, le da je v tem primeru razcepljena slika, povezana v diptih, obrnjena na glavo. Nauman manifestira šolski primer performativne volje: najprej oblikuje cilje, takoj zatem performativne strukture, v finalu pa jih na avtentičen način materializira in dokumentira. Vsa ostala umetnikova intima je očem zakrita. Video je posnet v umetnikovem studiu, v globoko intimnem prostoru mišljenja in dela.

 

 

Nasprotnost I.:

 

Gledamo umetnikovo telo kot energetski transformator, posvečen performativni misiji. Naumanovo hojo okrog kvadrata v kvadratu pa gledamo z distanco. Umetnikov studio postane prostor transkulturacije telesa (Fran besede kulturacija ne zazna). Nedostopen, zaprt prostor studia proizvaja tisto, kar bo nekega dne postalo vsem vidno, z razstavo. Pri tem pa ves čas uveljavlja estetsko. V svojem delu vse usmerja v kontra spektakularnost. To so majhni deset minutni performansi prepolni epske banalnosti, pravi Paul Garcia. Vse je posvečeno gledanju v neposredni povezavi s filozofskim premislekom. Analizira osnovni element življenja - drže v prostoru. Izhajajoče iz umetniških del, ki jih poznamo iz zgodovine umetnosti. Njegova analiza za seboj pušča vizualne posledice.

 

Vsako vizualno umetniško delo prek materializacije oddaja smisle, ki se najprej sprožijo v očeh, takoj zatem pa v kognitivnih procesih gledalcev. Vsaka umetnina mora vsebovati formalno-vsebinske sprožilce, če želi vzpostaviti odnos z gledalcem. To doseže s tem, ko istočasno vključi tri protokole: doživljanje posamične umetnine, doživljanje zaporedja razstavljenih del in generalne atmosfere (duhovne), ki je vzpostavljena v galerijskem prostoru. S tem je gledalcu omogočena organska pokrajina gledanja. V galeriji Dogana vlada popolnost triedinosti, ki omogoča jedrnato gledanje.

 

 

Nasprotnost II.:  

 

Umetnina, s katero se razstava zaključi, je projekcija otvoritvene umetnine. Le da v tem primeru pred njo stoji umetnik sam. S tem proizvede enostaven, a prepričljiv učinek, iluzijo prisotnosti umetnika. Kot da je tukaj, zdaj. Z njo doživimo vizualni višek uprostorjenja telesa. Seveda je to le trenutek, visokomodernistični hip, ki nas vodi k racionalnemu premisleku o vizualni umetnosti nasploh. Tako je krog zaključen. Razstava Kontrapost postane prostor, iztrgan iz umetnikove zavesti. Uveljavlja njegovo nujo. Spet se je pokazalo več kot smiselno, če se umetnik na razstavi, pa čeprav je pregledna, osredotoči le na eno ali dve ideaciji. Naj ob tem omenim še segment zvočnih inštalacij.

 

Rad se ponavljam: Prostor umetnosti ni nič drugega kot dediščina bojev za osvoboditev.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
2
Uredniški komentar: Medtem ko se svet bori z virusom, se bodo Slovenci pobili med sabo!
1
16.09.2021 21:45
Slovenski provincializem je v zadnjih dveh dneh spet prišel do izraza. Potem ko je drhal v sredo zvečer parlament obmetavala z ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Četudi bi bila Slovenija res pripravljena na revolucijo, major Troha ni človek, ki bi jo lahko vodil
11
15.09.2021 21:31
Slovenija je raj za anticepilce. Ljudje niti lastnih otrok nočejo dati cepiti proti hudim otroškim boleznim, kaj šele da bi se z ... Več.
Piše: Ana Jud
Hipotetično se lahko sprašujem, ali je tudi Marjan Šarec del proticepilskega gibanja
13
14.09.2021 22:59
Nekdanji predsednik vlade Marjan Šarec ve vse. On je prepričan, da delam slabo in da me je potrebno zamenjati. Kako se lahko ... Več.
Piše: Milan Krek
Kriptopahor, s.p. ali polemika o predlaganem zakonu o "obdavčenju kriptonaložb"
8
13.09.2021 21:00
Spoštovani gospod profesor, ali ne bi bilo bolje, da se prej posvetujete s strokovnjaki s področja virtualnih valut in ... Več.
Piše: Ivan Simič
Svetloba je za arhitekta vir energije in misterij neskončne globine
4
12.09.2021 22:00
Svetloba je v teh vročih in suhih delih arabskega sveta pridušena, prah se dviga s sapico in mističnost dni je ... Več.
Piše: Robert Klun
"Ni več vprašanje, kaj lahko digitalno naredi za nas, temveč kaj lahko mi naredimo za digitalno."
3
11.09.2021 23:33
Glede na vse pretrese, ki smo jih doživeli v preteklem letu in pol, je postalo jasno, da človeštvu zmanjkuje časa pri ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Bolje najbrž ne bo nikoli: 11. september, dvajset let kasneje
9
10.09.2021 22:50
V množici analiz, študij in razmišljanj o obdobju po 11. septembru 2001 pogrešam eno samo, preprosto ugotovitev: da danes živimo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Recenzija: Udbovski učbenik, osnovni tečaj
8
09.09.2021 20:00
Udba je kratica za službo Uprava državne bezbednosti, ki je dolga leta delovala kot jugoslovanska tajna policija. Čeprav ... Več.
Piše: Ana Jud
"Ko sem prišel na NIJZ, sem dobil epidemiologe praktično s svinčnikom in papirjem v času svetovne digitalizacije tega področja."
21
07.09.2021 21:00
Kljub temu, da cepljenje počasi, a vztrajno napreduje in da je danes polno cepljenih že prek milijona prebivalcev Slovenije, je ... Več.
Piše: Milan Krek
Ko dojameš, da so med nami tudi novinarji, ki so za nekaj evrov pripravljeni spisati marsikaj, je najbolje zamahniti z roko
10
06.09.2021 21:05
Še pred kratkim sem pri tistih, ki so o meni pisali neresnice, namesto pomoči sodišča iskal napake v njihovem življenju in sem ... Več.
Piše: Ivan Simič
Prenova šolskega sistema je nujna, ne pa tudi zamenjava ene ideologije za drugo
11
05.09.2021 22:00
Otroci so naše največje bogastvo in čas je, da jim tudi država to prizna, dokaže in pokaže. Glede na čase in potrebe trga dela ... Več.
Piše: Aleksandra Pivec
Nedeljska pridiga: Kaj bi mi brez sovražnega govora
6
05.09.2021 11:00
Razmah sovražnega govora v Sloveniji je le eden izmed simptomov vsebinskega deficita. Večina ljudi je zadovoljna, da lahko ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Janše na volitvah ne more premagati opozicija, Janšo lahko z oblasti vržejo le anticepilci
12
03.09.2021 21:00
Opozicija njegovega veličanstva, maršala osamosvojitve, se zaman trudi. Tudi mainstream mediji po nepotrebnem zganjajo histerijo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Nekaj je grozno narobe s svetom, v katerem odrasli, razgledani in izobraženi ljudje postajajo teoretiki zarot
17
02.09.2021 20:00
Zadnjič sem zapisala, da bi cepljenje moralo biti obvezno, kajti edino tako bi se izognili četrtemu valu korone. Prijatelj ... Več.
Piše: Ana Jud
Aktivni državljan in večja transparentnost pri trošenju našega javnega denarja
6
01.09.2021 21:59
O Aktivnem državljanu pišem na tem portalu že od junija 2016 pa vse do danes; kako lahko njegovo sodelovanje pomaga pri ... Več.
Piše: Miha Burger
Med Saigonom in Kabulom: Ali Združene države Amerike res izgubljajo vojne?
17
30.08.2021 20:50
ZDA torej ne širijo demokracije, temveč jo zagotavljajo dozirano, na žličko, kar sicer prinaša znosnejše življenje v zrušenih ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Gospod ravnatelj, živimo v 21. stoletju in ne v 18. stoletju; pridite nazaj v 21. stoletje.
14
30.08.2021 08:38
Šele pred kratkim sem končno prišel do originalnega popularnega pisma enega od slovenskih osnovnošolskih ravnateljev. V pismu v ... Več.
Piše: Milan Krek
Njegovi dve stoletji - hommage Borisu Pahorju
6
29.08.2021 11:00
Boris Pahor je zadnji ali pa vsaj eden zadnjih še živečih pričevalcev obeh svetovnih morij in treh totalitarnih režimov. Eden ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kdor ne bo mislil, bo letel ven
5
28.08.2021 22:43
Obeležujemo stoletnico rojstva Dimitrija Bašičevića Mangelosa in Josepha Beuysa. Ravno Mangelos je bil tisti, ki me je spodbudil ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
V Kliničnem centru že več kot sto praznih postelj, ker ni dovolj medicinskih sester, ki bi skrbele za bolnike!
17
26.08.2021 20:03
Slovenskemu zdravstvu neposredno grozi hud problem, ki lahko v kratkem času še dodatno in drastično zmanjša obseg dejavnosti. To ... Več.
Piše: Marko Noč
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Ko dojameš, da so med nami tudi novinarji, ki so za nekaj evrov pripravljeni spisati marsikaj, je najbolje zamahniti z roko
Ivan Simič
Ogledov: 2.661
02/
Recenzija: Udbovski učbenik, osnovni tečaj
Ana Jud
Ogledov: 1.801
03/
Hipotetično se lahko sprašujem, ali je tudi Marjan Šarec del proticepilskega gibanja
Milan Krek
Ogledov: 1.680
04/
"Ko sem prišel na NIJZ, sem dobil epidemiologe praktično s svinčnikom in papirjem v času svetovne digitalizacije tega področja."
Milan Krek
Ogledov: 1.847
05/
Četudi bi bila Slovenija res pripravljena na revolucijo, major Troha ni človek, ki bi jo lahko vodil
Ana Jud
Ogledov: 1.231
06/
Kriptopahor, s.p. ali polemika o predlaganem zakonu o "obdavčenju kriptonaložb"
Ivan Simič
Ogledov: 1.305
07/
Bolje najbrž ne bo nikoli: 11. september, dvajset let kasneje
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.195
08/
Visoka gospodarska rast v Sloveniji je rezultat občutno višjih plač v javnem sektorju in državnih subvencij
Bine Kordež
Ogledov: 1.138
09/
Janše na volitvah ne more premagati opozicija, Janšo lahko z oblasti vržejo le anticepilci
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.429
10/
Svetloba je za arhitekta vir energije in misterij neskončne globine
Robert Klun
Ogledov: 825