Italijansko podjetje Alpi Aviation iz Furlanije-Julijske krajine, ki proizvaja drone, lahka in ultralahka letala, je kljub večkratnim opozorilom ameriških diplomatskih virov zdaj v kitajskih rokah. Italija se šele zdaj zaveda in je pozorna na tih in nemoteč način, na katerega je Kitajska pridobila obrambna in visokotehnološka podjetja, kar neposredno vpliva na nacionalno varnost.
Italija je bila prva evropska država, ki je leta 2019 podprla kitajsko Pobudo pasu in ceste, ko je državo v okviru tridnevnega obiska obiskal kitajski predsednik Xi Jinping. Državne vajeti je imela takrat v rokah prva vlada nekdanjega premierja Giuseppeja Conteja s podporo gibanja Pet zvezd in Lege Mattea Salvinija. Dve leti in dve vladi pozneje je italijanska finančna policija (Guardia di Finanza, GdF) obtožila šest direktorjev zasebnega podjetja Alpi Aviation s.r.l. s sedežem v Furlaniji-Julijski krajini kršitev predpisov zakonodaje, ki ureja vojaški izvoz in posebne pristojnosti italijanske vlade, ko gre za vojaške tehnologije in orožje. Podjetje, ki proizvaja drone, lahka in ultralahka letala, je kljub večkratnim opozorilom ameriških diplomatskih virov zdaj v kitajskih rokah. Italija se šele zdaj zaveda in je pozorna na tih in nemoteč način, na katerega je Kitajska pridobila obrambna in visokotehnološka podjetja, kar neposredno vpliva na nacionalno varnost.
Glede na zadnje preiskave sta leta 2018 dve kitajski državni podjetji prevzeli nadzor nad podjetjem Alpi Aviation, ne da bi o tem uradno obvestili pristojne italijanske organe. Alpi Aviation je vodilno podjetje v proizvodnji vojaških dronov, letal in vesoljskih plovil, oskrbuje pa tako italijansko obrambno ministrstvo, kakor tudi podjetje Leonardo S.p.a., vodilno italijansko letalsko podjetje, katerega 30 % lastnik je italijansko ministrstvo za gospodarstvo. Med drugim podjetje Alpi Aviation proizvaja tudi brezpilotne zrakoplove Strix, ki so jih uporabljale italijanske letalske sile v Afganistanu. Tehta 10 kilogramov, ima 3-metrski razpon kril in lahko v realnem času prenaša video in infrardeče posnetke. Namestitev traja 8 minut, nato pa ga izstreli katapult in je opremljen s padalom za pristanek.
Kršenje italijanskih zakonov na področju izvoza orožja
Proti družbi Alpi Aviation sta bili vloženi dve obtožbi: kršitev zakona, ki ureja izvoz orožja, in kršitev zakonodaje "o posebnih pristojnostih" (italijanske vlade, ko gre za vojaško tehnologijo in njen izvoz), ki je začela veljati marca 2012 za zaščito italijanskih strateških podjetij na področju obrambe, energije in telekomunikacij sektorjev. Finančna policija je pred tem preiskala Alpi Aviation zaradi domnevne kršitve predpisov mednarodnega embarga za Iran s prodajo vojaških brezpilotnih letal prek japonskega podjetja.
Glede na izjavo finančne policije, objavljeno prejšnji mesec, so preiskave pokazale, da je 75 % družbe Alpi Aviation leta 2018 kupilo tuje podjetje Mars Information Technology Co s sedežem v Hongkongu. Slednje je bilo ustanovljeno ad hoc, tik pred dejanskim nakupom in ni moglo imeti neodvisnih finančnih sredstev. Takrat je bila delnica družbe Alpi Aviation ocenjena precej višje od nominalne vrednosti. Prevzem je izvedla družba Denton, globalna odvetniška družba, šlo je za prvo transakcijo, kjer je "kitajska holding družba prevzela družbo, pozicionirano in delujočo v evropskem visokotehnološkem letalskem sektorju", kot je navedeno v življenjepisu starejšega partnerja odvetniške družbe. Po mnenju italijanskih preiskovalcev sta bila kupca italijanskega podjetja dve veliki kitajski vladni družbi, kitajska Corporate United Investment (CCUI) in CRRC, največji svetovni dobavitelj železniške tranzitne opreme.
Zanimivo je, da je Alpi Aviation italijansko ministrstvo za obrambo o spremembi v svoji korporativni organizaciji obvestilo šele dve leti po nakupu - in še to na zahtevo ministrskih uradnikov. Finančna policija pojasnjuje, da je bil prevzem "izveden do popolnosti z nepreglednimi metodami, namenjenimi preprečevanju sledljivosti novega tujega delničarja".
Glede na finančno policijo je bila transakcija izvedena "izključno za pridobitev (Alpijevega) tehnološkega in proizvodnega znanja, vključno z vojaškim". To je razlog, zaradi katerega naj bi načrtovali prenos proizvodnega obrata iz Italije v tehnološko okrožje Wuxi, industrijsko mesto v provinci Jiangsu, manj kot 150 kilometrov od Šanghaja.
Ukrepi proti družbi Alpi Aviation skladno z italijansko zakonodajo
Ker družba o prevzemu ni obvestila v zahtevanem roku, ne gre več za dovoljenje za prevzem, temveč lahko, skladno z italijansko zakonodajo, govorimo že o začetku sankcij. Te lahko segajo od odvzema glasovalnih pravic, pa vse do razveljavitve poslov, vključno z dejansko prodajo družbe. Glede na italijansko zakonodajo bi lahko upravna sankcija dosegla dvojno vrednost zneska transakcije, v nobenem primeru pa naj ne bi znašala manj kot 1 % prometa družbe v zadnjem poslovnem letu.
O pregonu družbe Alpi Aviation se bo zdaj odločilo predsedstvo italijanskega sveta ministrov, ki bo svojo odločitev sprejelo v obliki dokumenta, ki bo kasneje potrjen na sodišču. Medtem pa Alpi Aviation, ki sodeluje tudi z italijanskim obrambnim ministrstvom, ostaja v rokah vlade Ljudske republike Kitajske, države, ki ne sodi med klasične italijanske zaveznike, predvsem od takrat, ko je državne vajeti lanskega februarja prevzel Mario Draghi, nekdanji guverner Evropske centralne banke. Dokler se pravica ne izkaže, bo tako tehnologija brezpilotnih letal v kitajskih rokah, to pa ima lahko zelo nepredvidljive posledice.