Komentar

Giorgio De Chirico: Kaj umetnik dela, ko dela? Tisto, kar je najtežje: nič.

De Chirico ni nikoli, ampak čisto nikoli po naročilu poveličeval ideoloških diktatorjev ali religioznih dostojanstvenikov. Umetnike da! Za razliko od futuristov, ki so s tem, ko so glorificirali vodjo mislili, da opevajo prihajajoči svet. De Chirico je zaničeval okorne mimetike in podrepnike političnih režimov. Naposled pa je modernizmu očital preobremenjenost z geometrijo. Čeprav je ravno njegovo "delo" vsebovalo veliko geometrije: simetrije in pseudo-perspektive. V vizualni umetnosti je geometrija tisto, kar je slovnica v jeziku. Kdo je že to rekel?

16.10.2021 22:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Giorgio de Chirico   Italija   Edvard Kardelj   Andy Warhol   James Turell   Andre Breton   Anton Trstenjak   Dejan Knez   slikarstvo   matafizika

De Chirico ni nikoli, ampak čisto nikoli po naročilu poveličeval ideoloških diktatorjev ali religioznih dostojanstvenikov. 

Čeprav sem iz generacije, ki se nikoli nikomur ne opravičuje, se bom danes opravičil sebi, ker bom v besedilu poenostavljal umetniške razloge. V ostrem podalpskem zraku je bilo tistega dne vse iracionalno. Natančno zavest imam o tem, kdo je bil tisti, ki je povabil izjemnega italijanskega umetnika Giorgia de Chirica (1888–1978) na protokolarno večerjo na Brdo pri Kranju, in predvsem zakaj ga je povabil. Tisti dan je bil zagotovo eden pretresljivejših v naši novejši zgodovini. Zakaj je bil pretresljiv, ne mislim razlagati. Upam, da mi ne bo potrebno nikoli, nikomur. De Chirica je s pomočjo kulturne diplomacije osebno povabil Edvard Kardelj!

 

Kakšni časi so bili to za razliko od današnjih, ko iz ust skrivenčenih političnih obrazov bruhajo socstalinistični stavki, kot je "Kdor ne dela, naj ne je!", izrečeni v domu narodove kulture. S tem, ko izgine diplomatska uglajenost, dobimo v resničnosti zelo nevarna razmerja. S tem ne misilim le na vojno, ki se nam z vso hitrostjo približuje, ampak na kultiviranost. Svet okrog nas razpada, medtem pa kometiram "delo" umetnika in ga branim pred človekom-gnusom. Pa ne moreš verjeti!

 

Za vzorčen primer umetniškega "dela" bom vzel ravno Giorgia de Chirica, metafizičnega slikarja, ki je na izjemen način oblikoval duhovno zapletenost bivanja. Njegovo "delo" je bilo pred prvo svetovno vojno odmaknjeno od takrat prevladujočega futurističnega gona, ko se je umetnost še večinsko manifestirala s sliko. Bodimo natančni: z oljem na platnu. Giorgio de Chirico se ni želel približati strojni projekciji ne prve, ne druge futuristične generacije, čeravno so bili nekateri futurisiti njegovi prijatelji. Nikakor ni mogel pristati na njihovo nenačelno koalicijo s fašistično Kapitalijo, ki je do nezavesti razcefrala demokratično stvarnost Apeninskega polotoka

 

Rad se ponavljam: so umetniki in umetnice, ki so s svojim "delom" potopljeni v času, s tem zastopajo ravno duh časa (npr. Andy Warhol). So umetniki in umetnice, ki gredo s svojim "delom" skozi čas in kot takšni zastopajo kozmično neskončnost oziroma univerzum (npr. James Turell). So pa tudi posebni umetniki in umetnice, prepolni osebne mitologije in travmatičnosti, ki slikajo, recimo, erotično-ljubezenske prizore (npr. Balthus). Vsi trije umetniški modeli so presežni po duhu, a po obliki popolnoma različni, čeprav vse tri povezuje oblikoslovnost.

 

Giorgio de Chirico je ozaveščal svoje umetniško "delo" z nietzschejansko filozofijo! Z njeno pomočjo je gradil novo umetniško skladje. Generalno obstaja v umetnosti obsesivna nuja po novem. Potrebno se je, čeprav s silo, znebiti preteklega. Ni večjega estetskega sprožilca kot je novo. To ponavadi nastopi po velikih dogodkovnih zarezah, kot so vojne ali bolezni, ko človeštvo skupinsko doživlja strah (renesansa - kuga). V takšnih obdobjih nastopi umetnost, ki je največkrat oblikovana iz dionizično-metafizičnih izhodišč. Ta pa je drugačna, pri njej imamo kot gledalci občutek, da nam je znana, čeprav je v resnici nismo še nikoli videli. Istočasno pa nam je popolnoma nerazumljiva. Tudi zato si ne moremo dovoliti, da bi bili do takšne umetnosti intelektualno ravnodušni. 

 

Umetnost nam ne sporoča, da bo vojna ali apokalipsa, ampak nam signalizira metafizično stanje. Andre Breton, ki je kritično in odgovorno spremljal "delo" Giorgia de Chirica, bi rekel, da umetnost navigira našo zavest. Naj ponovim: De Chiricovo "delo" je bilo zavestno usmerjeno v metafizični jezik, ki nam je bil znan, ampak nam nikoli ni bil na takšen način izražen. Bil je najbližji pesniškem jeziku in pesniški atmosferi (Baudelaire). Gledalec se je z De Chiricovimi motivi, s skulpturalnimi figurami in ambienti prelival v vzporedno stvarnost in se postopoma potopil v njegov svet. 

 

Kaj "dela" umetnik? Sredi stvarnosti - namenoma bom uporablil zame nefunkcionalen termin - ustvarja metafizično ravnovesje. Tako slogovna enota postane veliko večja od posamičnega življenja. De Chirico ni bil nikoli zadovoljen s preprostim variranjem lastnega "dela". Oblikoval je nove ambiente in jih polnil z umetniškim inventarjem. Zelo redko z motivom človeka, če pa že, z zelo oddaljenim nekje globoko na horizontu ali v absurdistični drži. Največkrat pa s substitutom za človeka.

 

De Chirico ni nikoli, ampak čisto nikoli po naročilu poveličeval ideoloških diktatorjev ali religioznih dostojanstvenikov. Umetnike da! Za razliko od futuristov, ki so s tem, ko so glorificirali vodjo mislili, da opevajo prihajajoči svet. De Chirico je zaničeval okorne mimetike in podrepnike političnih režimov. Naposled pa je modernizmu očital preobremenjenost z geometrijo. Čeprav je ravno njegovo "delo" vsebovalo veliko geometrije: simetrije in pseudo-perspektive. V vizualni umetnosti je geometrija tisto, kar je slovnica v jeziku. Kdo je že to rekel?

 

De Chirico nas je s svojim "delom" opozarjal, da je umetnost navkljub vsemu globoko pozvezana s tesnobo. Sam tesnobi nisem nikoli dovolil vstopa v svojo umetnost. Tesnoba se sproži v trenutku, ko se zavemo neskončnosti univerzuma. Katere nacionalnosti je vesolje? Ali je vesolje racionalno?

 

Z vstopom v svet metafizičnega umetniškega "dela" na posreden način vstopamo v nadrelistično umetnost. Metafizično slikarstvo je na nek način predhodnica nadrealistične umetnosti. Najbrž niste opazili, da se v svojem reflektiranju umetnosti nisem skoraj nikoli dotaknil nadrelizma. Nimam smiselnega odgovora na vprašanje, zakaj je tako? Mogoče zato, ker so nadrealisti v dvajsetih letih prejšnjega stoletja brutalno zavrnili "delo" genialnega Antonina Artauda.

 

Vrnimo se v temo komentarja, kaj je De Chirico "delal", ko je delal. Zdi se mi, kot, da bi želel poiskati helenistični ideal in mir v industrijski pokrajini. Dejstvo je, da je De Chirico rojen v Grčiji. Njegov rod po očetovi strani pa je izhajal iz Dubrovnika. Preskok iz pripovedi v ostro digresijo: Tako kot so avantgardistični umetniki postali neke vrste matematiki, so razvojni umetniki postali programerji!

 

Konec digresije. Nazaj v pripoved:

 

Giorgio de Chirico se je ves čas bal, da ne bi preveč okrasil in s tem dekorativno otežil svojih slikarskih prizorov. Oboževal je namreč gledališče, zato se je intenzivno ukvarjal s tem, kako bi vizualno premislil svoje predstave. V umetniške motive ne vstopamo samo s pogledom, ampak tudi z mišljenjem. Tako pri "delanju" umetnine, kot pri gledanju, in ko smo že znotraj umetnine, nas njeni motivi poženejo v vse vektorske smeri.

 

Kaj torej "dela" umetnik? Sproža oblike, sproža vektorje. Njegova oblika je tista, ki postane nosilka obdobja, postane noslika psihologije metafizike, kot bi rekel izvrstni eksperimentalni psiholog in teolog dr. Anton Trstenjak. Zavezuje nas k umetnosti univerzuma, ne pa k okorni propagandi države ali cerkve. Univerzalni um nam omogoči odmik od pripovedne linearnosti. De Chirico je naredil zavesten odmik od pozitivistične gradnje umetnine. Odmik od nacionalnih kulturnih vzorcev, čeprav se v Italiji marsikje zaveš, da si se znašel sredi De Ciricove pokrajine. 

 

Nahajmo se na višku današnjega komentarja, v katerem se sprašujem, kaj umetnik sploh "dela". V besedi formacija (evklidska in neevklidska geometrija) je prisotna osrednja os, okrog katere se oblikuje vse bistveno. Kaj torej umetnik "dela", ko "dela". Tisto, kar je najtežje. Nič, bi rekel Dejan Knez.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
2
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
10
18.05.2022 23:00
V minulih mesecih, sploh pa po začetku ruske vojaške agresije na Ukrajino 24. februarja 2022, se je izkazalo, da samo članstvo v ... Več.
Piše: Božo Cerar
Political turmoil boon for Pakistan's militants
6
17.05.2022 23:59
Political turmoil that led to regime change in Pakistan last month was a boon for the militants, who have staged 24 % more ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
10
16.05.2022 21:09
Kakšna preprosta in jasna misel, ki pove vse! Verjamem, da večina slovenskih državljanov ostaja na tem, da ne verjamejo v nič, ... Več.
Piše: Miha Burger
Kako končati vojno izčrpavanja v Ukrajini
8
11.05.2022 23:16
Invazija Vladimirja Putina na Ukrajino se je izrodila v divjo vojno izčrpavanja, za katero vsaka stran verjame, da bo v njej ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
36
11.05.2022 21:43
Bojim se, da je bilo veselo zmagoslavje Gibanja Svoboda na parlamentarnih volitvah preuranjeno. Siti Janševe samopašnosti smo ... Več.
Piše: Ana Jud
Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri začetek novega dne, nove kreacije, novih izzivov.
16
11.05.2022 05:19
Vsi veste, da mi lastna država z ministrom za gospodarstvo, na srečo že kmalu bivšim, ki bi moral skrbeti, da se dela razcvet, ... Več.
Piše: Robert Klun
Vzporedni mehanizem tranzicijske Slovenije: Če želiš izvedeti resnico, moraš slediti denarju
17
10.05.2022 04:29
Razkritja in dokumenti iz Pezdirjeve knjige Vzporedni mehanizem globoke države prvič jasno ponujajo razlago, zakaj se v ... Več.
Piše: Tomaž Vernik
Studio Štefančič: Junak našega časa ali dobro naoljen sistem fatalnega enoumja?
24
09.05.2022 04:43
Dragi Štefančič. Potrebujemo te. Si živ plakat ideologije, katere spomeniki so tu pa tam po Ljubljani in se jim klanjate, čeprav ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Šefa NIJZ ne menjajo predsedniki vlad, zato bi bilo najbolje, dragi gospod Robert Golob, da ta vaš spodrsljaj čim prej pozabimo!
28
07.05.2022 21:08
Nekaj dni nazaj mi je dr. Robert Golob, najverjetnejši kandidat za mandatarja, na vrhuncu svoje povolilne moči, preko televizije ... Več.
Piše: Milan Krek
Pred naslednjim valom: Potrebovali bomo več solidarnosti in medsebojnega spoštovanja
20
03.05.2022 05:10
NIJZ se že dlje časa intenzivno pripravlja na naslednji izbruh novega koronavirusa, do česar bi lahko prišlo na koncu poletja. ... Več.
Piše: Milan Krek
Prihodnja vlada ne bo nič drugega kot alibi za končno fazo privatizacije in izgradnjo drugega bloka nuklearke
20
02.05.2022 05:40
Pa smo jo dobili! Svežo in reciklirano vlado, svobodno vseh ozadij, kot je še ni bilo! Povsem po vašem okusu, skorajda s ... Več.
Piše: Igor Vlačič
Zvesti psi nikoli dokončane revolucije so doslej lajali na vlado, odslej pa bodo na opozicijo
26
01.05.2022 05:30
V bistvu lajajo in tulijo polni sovraštva in dogmatizma, vtkanega v dobro naoljen internet opranih glav. Na eni strani hudič, na ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Tarča, Golob in Golobič: Če je morala ena od oblik družbene zavesti, potem je Slovenija že 30 let v komi.
16
30.04.2022 04:30
Četrtkova Tarča na Televiziji Slovenija je to samo potrdila. Gregor Golobič in Gregor Virant sta bila porazna. Ivana Simiča ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Uredniški komentar: Putin in njegova zločinska soldateska razumeta le govorico sile, zato vojne v Ukrajni ne bo še kmalu konec!
16
28.04.2022 05:30
Spoznanje zahodnih držav, da brez konkretnejše vojaške pomoči Ukrajna v vojni z Rusijo ne bo več dolgo uspešna, prihaja pozno, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ljudje pogrešajo Janeza Drnovška in pobožne želje so se uresničile v politični inkarnaciji Roberta Goloba
34
26.04.2022 20:12
Roberta Goloba sem prvič srečala pred več kot dvajsetimi leti. Fajn dečko. Mlad, kuštrav, izjemno vljuden, prijazen, ustrežljiv ... Več.
Piše: Ana Jud
Ljudje plešejo, vrača se "normalna" Slovenija: 33 razlogov za lažni optimizem
31
26.04.2022 06:50
Čestitke Robertu Golobu. Slovenski levici je uspel veliki met: že na četrtih volitvah zapored je zvlekla iz rokava nov obraz in ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Pismo iz mehiške emigracije: Čestitke za še en referendum o Janezu Janši! Kdaj pa mislite imeti prave volitve, dragi Slovenci?
19
24.04.2022 07:00
Pri volitvah v Sloveniji me vedno fascinira šablonski tradicionalizem, ki presega vso domišljijo. Recimo to, da morajo biti ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
"Na letošnjih volitvah ne bom volil strank, ki sejejo kaos"
20
22.04.2022 20:00
Vlada Janeza Janše ni idealna, kakšen od ministrov si za svoje delo ne zasluži pozitivne ocene, vendar vlada deluje. Po več kot ... Več.
Piše: Aleš Štrancar
Bilo je nekoč v Sloveniji: Tako smo zafurali igralniški turizem, da bomo na koncu morda izgubili še HIT
10
21.04.2022 19:51
Igralništvo je bilo včasih pomembna predvolilna tema. Bilo je uspešno, zanimivo za politične stranke, saj je generiralo ogromne ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Nekaj o volitvah: Pred tridesetimi leti si res nisem predstavljal, da mi bodo nekdanji komunisti zgled človeške in politične širine
20
20.04.2022 20:53
Nobena stranka me ne nagovarja, nikoli me ni. Moj pogled na družbo ni ne lev ne desen, ta dva pojma sta že davno preživela in se ... Več.
Piše: Zoran Leban Trojar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Studio Štefančič: Junak našega časa ali dobro naoljen sistem fatalnega enoumja?
Pavle Okorn
Ogledov: 4.209
02/
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
Ana Jud
Ogledov: 2.434
03/
Vzporedni mehanizem tranzicijske Slovenije: Če želiš izvedeti resnico, moraš slediti denarju
Tomaž Vernik
Ogledov: 1.806
04/
Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri začetek novega dne, nove kreacije, novih izzivov.
Robert Klun
Ogledov: 1.549
05/
Ruski imperializem (2. del): "Zahod mora Rusijo ustaviti v Ukrajini in jo privesti do razpada, kajti le tako bo mogoče ustaviti rusko agresivnost"
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.472
06/
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
Miha Burger
Ogledov: 1.167
07/
Ruski imperializem (1. del): Putinovi generali na fronto v Ukrajino kot topovsko hrano pošiljajo pripadnike etničnih manjšin
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.371
08/
Kako končati vojno izčrpavanja v Ukrajini
Jeffrey Sachs
Ogledov: 1.112
09/
Šefa NIJZ ne menjajo predsedniki vlad, zato bi bilo najbolje, dragi gospod Robert Golob, da ta vaš spodrsljaj čim prej pozabimo!
Milan Krek
Ogledov: 2.209
10/
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
Božo Cerar
Ogledov: 403