Komentar

Hermann Nitsch v muzeju religij sredi poblaznelih relikvij

Ravno Hermann Nitsch je študijski primer, v katerem vidimo, da ne obstaja dobra ali slaba umetnost, temveč umetnost, ki je blizu resnice, ali umetnost, ki je oddaljena od nje. Hermann Nitsch je eden tistih, ki je najbližji resnici. Tudi zaradi načelno izostrenih dualizmov: njegovi obredi proizvajajo sveto občutenje, čeprav so konstruirani. V njegovih procesih vidimo "krvave trenutke", istočasno pa je na delu večnost.

20.11.2021 21:30
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Hermann Nitsch   James Turrell   Peter Brook   Avstrija   Dunaj   gnus   Artaud

V logiki delovanja Hermanna Nitscha prepoznamo svete moči verskih obredov. Prek njegovih umetnin se sproža polemika o svetih obredih. Polemika o kultih, kulturah in religijah.

V tem tednu sem dobil kar nekaj klicev prijateljev in znancev, ki me zaskrbljeno sprašujejo, kako prenašam covid. Pri tem pa je skoraj vse zanimal roman, ki sem ga prejšnji teden izpostavil. Torej: zdravje je več kot znosno, odličen roman pa naj ostane neimenovan. Prijatelji se mi redko oglašajo v zvezi z mojimi komentarji o umetnosti, ko pa se, je najpogostejše vprašanje, zakaj tako redko reflektiram gledališče glede na to, da je moje poklicno izhodišče. Ne vem, zakaj je tako! Je pa res, da je zame ena najobsesivnejših oblik gledališke umetnosti delo Jamesa Turrella, ki ga teoretiki večinsko obravnavajo kot vizualno umetnost. Podobno je z mojimi drugimi gledališkimi izbori. Enega najbolj enigmatičnih gledaliških naporov prepoznavam v delu Hermanna Nitscha, ki se nahaja nekje vmes med prvimi modernističnimi predstavami Petra Brooka in visokomodernističnimi strukturami Romea Castelluccija. Oba sem že reflektiral, Nitscha pa še ne. Zato posvečam današnji komentar njegovim gledališkim opnam. Res je! Gledališče je moje izhodišče.

 

 

Brizganje krvi v imenu večnosti

 

Hermann Nitsch izhaja iz dunajskega akcionističnega kroga, ki je navkljub visoki starosti in nenaklonjeni resničnosti še vedno zelo živ. V življenju sem ga kar nekajkrat srečal. Najpomembnejši srečanji sta se odigrali v graščini Prinzendorf v Spodnji Avstriji, kjer še danes preživlja večino svojega časa. Njegova osrednja umetniška oblika je Gledališče orgij in misterijev.

 

 

Bruhanje v imenu gnusa

 

Njegova dogodkovnost se mi je takoj uprla do te mere, da sem si moral z rokami prekriti oči, istočasno pa sem si kot otrok razširil prste, da se mi ne bi izmuznil kakšen del srhljivega prizora. Podobno doživljam pri odprtih ranah. Ali pri bližnjih kadrih kirurške operacije. Nitschova dvojnost kar vre. Krvavi obredi vodijo gledalca v posebne vrste izpolnjenje. Okrvavljene halje (albe) pa vzbujajo občutek grotesknosti. Po dolgem procesu - procesiji, nastopi v končnici formatiranje dogodka za potrebe muzeja.

 

 

Prepleteno meso z ognjem in blatom

 

Hermann Nitsch povzema wagnerjanski koncept združenega umetniškega dela (Gesamtkunstwerke). Prepleta ga z artaudovskim surovim gledališčem, s koordinatami metafizika, strah in kuga. Nitschova destrukcija povzema Artaudove funkcije, ampak jih za razliko od Artauda na koncu harmonizira. Teži v izpolnjenje, k ljubezni! V izteku pa imate občutek, kot da bi se znašli v muzeju posebne vrste - v muzeju religij sredi poblaznelih relikvij.

 

 

Gledam gledališče misterija

 

Ko sva se nazadnje srečala pred petnajstimi ali več leti, mi je povedal, da poučuje na gledališkem inštitutu dunajske univerze, kjer med drugim avtoreflektira svoje procese. To se mi je takrat zdelo neskončno pomembno. Mogoče tudi zato, ker je avtoreflektiral tisto, kar mu je kritika najbolj očitala. Ravno Hermann Nitsch je študijski primer, v katerem vidimo, da ne obstaja dobra ali slaba umetnost, temveč umetnost, ki je blizu resnice, ali umetnost, ki je oddaljena od nje. Hermann Nitsch je eden tistih, ki je najbližji resnici. Tudi zaradi načelno izostrenih dualizmov: njegovi obredi proizvajajo sveto občutenje, čeprav so konstruirani. V njegovih procesih vidimo "krvave trenutke", istočasno pa je na delu večnost. Doživljamo jih prek groze, šele tako lahko razumemo lepo. Na tem mestu se bom začasno zaustavil.

 

 

Odlaganje ostankov v grobove

 

Njegovo gledališče sproža vse čute, ob tem pa sproža posebne vrste slovesnost v slavo človeškemu trpljenju. Velik del njegovih predstav je posvečen križanju. Prek križanja išče odvezo za metafiziče prekrške človeštva. V njegovem prvem obrednem obdobju je kopanje v živalski krvi nadomeščalo človeško kri, v drugem pa je postalo zamenjava za nasilje nad živim. V tretjem koraku pa je težilo k substitutu krvi (masovna slavja s paradižniki). V vseh primerih je težil k izpolnjenju, k absolutni ljubezni. Na eni strani dionizična žrtvovanjskost, na drugi strani misterij križa in končno zamenjava za kri. Evharistija. In vseobsegajoča ljubezen.

 

Vse energije, ki jih prepozna kot religiozno smiselne, vključi v svoj umetniški proces. Kaj gledamo, ko gledamo njegov proces - procesijo? Gledamo didaktiko vzpostavljanja dogme! Gledamo dogmo na delu!

 

Psihologi pravijo, da je žrtvovanje zdravilni proces proti smrtnemu strahu, gledališka teorija pa pravi, da je žrtvovanje na pol poti do kozmične pomiritve. Sem eden tistih, ki je prepričan, da umetnost transformira avditorij. V logiki delovanja Hermanna Nitscha prepoznamo svete moči verskih obredov. Prek njegovih umetnin se sproža polemika o svetih obredih. Polemika o kultih, kulturah in religijah.

 

 

Polemika I.: Ali ste se kdaj vprašali, kaj gledate v muzejih religij?

 

Vse se je začelo leta 1957, ko je Nitsch vstopil na dunajsko umetniško sceno. Leta 1963 je začel uprizarjati svoje vizualne senzacije, vmeščene v scensko - galerijski prostor. Živeti je začel je svoj misterij. Končna konsekvenca njegovega delovanja je postala oltarska obsedenost. Vsak oder je oltar in obratno. Nitsch shranjuje "konceptualizacijo religije" v muzeje za zanamce. Njegovi misteriji delujejo mimetično, konsekvence pa so akcionistično abstraktne. Da, pri Nitschu gledamo klanje. Po izteku prve faze obrednosti se v drugi obredno nahranimo. Dobesedno s kolinami. 

 

 

Polemika II.

 

V svojih akcijah uprizarja dramaturgijio izdelave kolin. Etimologija beseda kolina izhaja iz klanja. Mogoče pa gledamo samo nadvlado tistega, kateremu je dovoljeno oziroma si vzame sam pravico, da lahko kolje. Pozor! Vse se odvija na Avstrijskem.

 

Vrnimo se v območje "čiste umetnosti". V čem je sploh skrivnost barve, zakaj barva sploh obstaja v kozmični resničnosti? Nitsch jo reflektira na podoben način kot Goethe v svoji Teoriji barv (1810). Ne razlaga je, temveč širi njen nabor. Nitsch vse segmente svoje predstave orglsko ozvoči. Gledamo klanje ob glasbeni spremljavi. Tudi zvoki padajo od zgoraj navzdol podobno kot barva (svetloba). Če obstaja participatorno gledališče, ki gledalca istočasno preterse in pritegne, je to Nitschova gledališka orgijastičnost. Menim, da je pri Nitschu navkljub vsemu najpomembnejši ostanek obrednega. To po pa ni več gledališče, ampak razstava. Ampak enega brez drugega v Nitschovem primeru ni. 

 

V izteku je potrebno izpostaviti, da je imel od nekdaj zaprisežene nasprotnike in še jih vedno ima. Vedno več jih je. Istočasno pa je zaščiten od blaznežev. Ščitimo ga v muzejih. Pri Nitschu gledamo vse, od poganskega praznovanja življenja, do krščanskega žrtvovanja - za življenje.

 

 

Polemika III.: Smrt za življenje ali smrt za smrt

 

Da, Nitschova umetnost vključuje žrtvovanje živali. Žival je za nas ubita, kot da je ubit sam bog (oziroma Nič), raztrgana je kot bog sam (kot Nič). Umetnost nas hrani z Bogom, z Ničem! Religija pa z vsemi sredstvi brani svojo dogmo. 

 

V umetnosti je vse v občutenju in interpertaciji, je iz svojih ust izgovoril Nitsch v moja ušesa. Pri njem gledamo rojstvo tragedije v svetu barv. Pri tem pa umiramo od smeha, kako nas ves bradat in majhen popelje na vespi naproti kozmičnim razsežnostim.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
6
Omikron pred vrati: Ne bi rad napovedoval še veliko slabših časov, a se temu žal ne morem izogniti
13
28.11.2021 21:00
O novi različici seva SARS-Cov-2, ki so jo prvič odkrili 9. novembra v Južni Afriki, vemo še zelo malo. Svetovna zdravstvena ... Več.
Piše: Milan Krek
Sojenje Elizabeth Holmes: Ugasla zvezda Forbesove lestvice milijarderjev
8
28.11.2021 11:00
Prodor Elizabeth Holmes med smetano v Silicijevi dolini je bil bleščav v vseh ozirih in ni brez razloga spominjal na zvezdniški ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Tri vprašanja za ministrstvi moči in sile ali zakaj je gradnja NUK II in Digitalne nacionalne knjižnice nujna
9
27.11.2021 21:30
Za gradnjo NUK II smo vsi! Tako eni kot drugi, tako levi kot desni. Vsi vmes in mi anarhisti. Zakaj se zakonodajalci ne držijo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Rimljan v Emoni (1/2): Med vsemi ljubljanskimi aktivnostmi, za katere si ne bi nikoli mislil, da jih bom počel, je tudi tek
8
26.11.2021 21:00
Valerio Fabbri ni le italijanski novinar, ki živi in dela v Ljubljani, ampak je tudi tisti Rimljan, ki se je preselil v ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Zamolčana alternativa: Včasih se zdi, da mnogim ustreza nenehno izredno stanje, ker potem ni dialoga o resničnih problemih
18
25.11.2021 22:00
Volitve v Državni zbor se približujejo, kar se pozna v vse večji medijski histeriji, ki pa žal dodatno potencira preživeto ... Več.
Piše: Bojan Dobovšek
Velika koalicija: Politika niso predvolilne zaobljube o izključevanju, politika je umetnost možnega
15
24.11.2021 23:59
Ali je Slovenija že dovolj zrela za t.i. veliko koalicijo, bo osrednje vprašanje, s katerim se bosta soočili slovenska politika ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Gospod Šarec, spet vas opozarjam: Umirite se in ne grozite, koga vse boste zamenjali, saj veste, da bomo zamenjali vas; če ne prej, pa po štirih letih mandata!
16
23.11.2021 23:32
Prestopili smo mejo. Stanje je obupno in minister za zdravje kliče na pomoč vsakega, ki bi lahko pomagal. Iščemo tudi kadrovsko ... Več.
Piše: Milan Krek
Kot Romeo in Julija: Tragedija zamenjav dolgoletnih direktorjev državnih podjetij
16
21.11.2021 22:11
Bitka direktorjev državnih podjetij za ohranitev njihovih položajev me spominja na ljubezensko tragedijo Romeo in Julija. V svoj ... Več.
Piše: Ivan Simič
"Nihče vam ne bo odgovoril, kam je šel dobiček od prodaje elektrike, tega ne boste nikoli izvedeli ..."
10
19.11.2021 20:58
Demokracija je, dobiti jasen odgovor na preprosto vprašanje 'Kam je šel dobiček od prodaje elektrike?' In demokracija je, ne se ... Več.
Piše: Miha Burger
KPK odgovarja Milanu Kreku: Izredne razmere ne morejo biti izgovor za odstopanje od načel javnega naročanja!
6
18.11.2021 19:00
Na portalu+ je bil 16. 11. 2021 objavljen komentar Milana Kreka z naslovom Virus nima partijske knjižice, udari vedno po vseh, ... Več.
Piše: Uredništvo
Slovenija povabljena na decembrski Vrh za demokracijo, Madžarska edina članica EU brez vabila
10
17.11.2021 21:22
Po nedavnem podnebnem vrhu na Škotskem, ki se je na žalost predvidljivo končal bolj z neuspehom kot uspehom, nas do konca leta ... Več.
Piše: Božo Cerar
Virus nima partijske knjižice, udari vedno po vseh, naših in vaših. To je preprosta logika narave, ki ni politično obarvana, ampak sloni na Darwinovih predpostavkah!
17
16.11.2021 20:11
Zdravniki se moramo boriti za zdravje in življenje in ne za smrt; pri nas mora biti življenje ljudi pred politično opredlitvijo ... Več.
Piše: Milan Krek
Po koncu svetovnega podnebnega vrha v Glasgowu: Načrt B ne obstaja!
11
14.11.2021 22:59
Donald J. Johnston je nekdanji generalni sekretar Organizacije za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD) in večkratni minister ... Več.
Piše: Donald J. Johnston
Skupaj naprej! Z lažno solidarnostjo in pogrebom etike bomo hitreje na cilju!
14
14.11.2021 11:00
V oddaji Skupaj naprej! niste izvedeli, da so Danci, Švedi, Švicarji, Nemci ali po novem tudi Avstralci, ki sicer doživljajo ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Leonid Šejka: Največja premetenost Satana je v tem, da nas je prepričal, da ne obstaja
8
13.11.2021 19:00
Zbolel sem za covidom, seveda sem bil pred tem cepljen. Kot večina, dvakrat. Menim, da je ravno cepljenje pomemben dejavnik, da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Pet minut pred Bergamom bi celo Butalci ugotovili, da je vrag odnesel šalo, Slovenci pa niso ...
20
10.11.2021 22:35
Da so za petek, 12. novembra, napovedani protesti sredi Ljubljane, me pravzaprav ne šokira več. V karikaturi države, katere del ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vse ribe Boža Dimnika ali avtobiografija legende med lobisti
16
09.11.2021 21:00
Oni dan sem šla mimo knjigarne na Miklošičevi ulici in skozi izložbo zagledala knjigo slavnega lobista Boža Dimnika. Sam menda ... Več.
Piše: Ana Jud
Ukrepi, ki jih je v petek sprejela vlada, so dejansko zadnji pred popolnim zaprtjem države!
20
08.11.2021 18:00
Ta teden smo zdravniki jasno povedali, da smo na meji. Da smo na meji števila okuženih, zasedenosti bolniških postelj in ... Več.
Piše: Milan Krek
Le neomejena svoboda povzroči neomejeno nasilje in - neomejeno diktaturo!
12
06.11.2021 23:19
Istega leta, ko je na Kranjskem umrl pesnik Prešeren, so v Peterburgu odvzeli prostost socialistu, idealistu Fjodorju ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: "Čudežnih" 130 novih postelj na intenzivni negi je Janševa ruska ruleta, ki si jo noben odgovoren politik ne bi smel privoščiti
23
05.11.2021 22:59
Presenetljivo se zdi, da se vlada na maratonski seji, ki dokazuje, kako zelo razdeljeni so ministri in ministrice, ni odločila ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Gospod Šarec, spet vas opozarjam: Umirite se in ne grozite, koga vse boste zamenjali, saj veste, da bomo zamenjali vas; če ne prej, pa po štirih letih mandata!
Milan Krek
Ogledov: 1.920
02/
Kot Romeo in Julija: Tragedija zamenjav dolgoletnih direktorjev državnih podjetij
Ivan Simič
Ogledov: 1.699
03/
Velika koalicija: Politika niso predvolilne zaobljube o izključevanju, politika je umetnost možnega
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.511
04/
"Nihče vam ne bo odgovoril, kam je šel dobiček od prodaje elektrike, tega ne boste nikoli izvedeli ..."
Miha Burger
Ogledov: 1.589
05/
Zamolčana alternativa: Včasih se zdi, da mnogim ustreza nenehno izredno stanje, ker potem ni dialoga o resničnih problemih
Bojan Dobovšek
Ogledov: 1.309
06/
Cene stanovanj letijo v nebo, vendar je za prihodnje leto moč pričakovati stabilnost cen novih nepremičnin
Lucija Mulej
Ogledov: 1.027
07/
Sojenje Elizabeth Holmes: Ugasla zvezda Forbesove lestvice milijarderjev
Simona Rebolj
Ogledov: 787
08/
Državni zbor je v zadnjem mandatu postal popolni talec ideološko razklane slovenske politike
Lucija Mulej
Ogledov: 1.453
09/
Rimljan v Emoni (1/2): Med vsemi ljubljanskimi aktivnostmi, za katere si ne bi nikoli mislil, da jih bom počel, je tudi tek
Valerio Fabbri
Ogledov: 771
10/
Omikron pred vrati: Ne bi rad napovedoval še veliko slabših časov, a se temu žal ne morem izogniti
Milan Krek
Ogledov: 580