Razkrivamo

Manipulacije z javnim mnenjem niso le norčevanje iz volivcev, ampak imajo lahko tudi resne posledice za demokracijo

V zadnjih tednih smo bolj kot kadarkoli do sedaj v zgodovini Slovenije priča ustvarjanju javnega mnenja prek lansiranja različnih raziskav in anket, ki bi si nujno zaslužile navednice. Tovrstne "raziskave" bodisi agresivno servirajo nove obraze bodisi fanatično promovirajo obstoječo levo-desno politično krajino. Nekatere junake so glavni mediji razglasili že kar za zmagovalce volitev, čeprav niti strank še niso ustanovili, še manj pa je jasno, kaj je njihov program, če ga sploh imajo; kdo so ljudje, ki stojijo za njimi, kje so ekipe, s katerimi naj bi "zmagali". Očitno smo padli že tako nizko, da niti to ni več pomembno. Naj gre za protivladno ali provladno medijsko histerijo, saj ni razlike, javnomnenjske raziskave so postale podobno umazane kot politka, da ne govorimo o profesionalizmu, o katerem zdaj dokončno ni več ne duha ne sluha.

 

19.12.2021 22:06
Piše: Uredništvo
Ključne besede:   Mediana   RTV Slovenija   anketa   Janja Božič   SDS   SD   Parsifal   Valicon   Ninamedia   Delo   Sebastian Kurz   Robert Golob

Foto: Mediaspeed

Zaradi očitnih zlorab merjenja javnega mnenja, ki si jih lahko mirno privoščijo finančno bogato podprte stranke, bi bilo smiselno razmisliti, da se do ustrezne zakonske ureditve tega področja v Sloveniji ankete v predvolilnem obdobju enostavno prepovejo.

Javnomenjske ankete so v razvitih demokratičnih državah resna stvar. Njihova kredibilnost je v natančnost anket, to pa je glavni poslovni kapital podjetij, ki jih izvajajo. Agencije za merjenje javnega mnenja gradijo svoj imidž leta, včasih celo desetletja in če njihovi uporabniki ali celo naročniki ugotovijo vsaj minimalne nestrokovnosti, prirejanja, potem ima to hude posledice na dveh straneh: za tiste, ki prirejene ankete izvajajo, ter za tiste, ki so jih naročili. Ni ga boljšega primer za ponazoritev kot Avstrija, kjer je moral zaradi tega odstopiti in se umakniti iz politike sam zvezni kancler Sebastian Kurz.

 

V Sloveniji razlike med posameznimi anketami, celo med rezultati istih izvajalcev anket za različne medije kažejo na - milo rečeno - nestrokovnost ali očitno pristranskost izvajalcev in z njimi povezanih medijev. Seveda vse brez posledic. Na neurejenost razmer sicer nekateri opozarjajo že nekaj let (najbolj vztrajna pri tem je stranka Dobra država, ki je predlagala celo nekaj zakonskih rešitev), ampak parlamentarne stranke niso pokazale resnega zanimanja za zakonsko ureditev področja merjenja javnega mnenja. Zagotovo imajo svoje razloge za to.

 

Ankete, v katerih se brez jasno predstavljene metodologije primerja obstoječe stranke, nove stranke, nova gibanja, napovedane povezave … so že v osnovi sporne, sploh v primerih, ko niso jasno predstavljani način zbiranja podatkov, oblika vprašanj, način anketiranja. Naj poudarimo, da sta sicer edina člana mednarodnega združenja ESOMAR, ki zagotavlja osnovne standarde strokovnosti merjenja javnega mnenja, od vidnejših podjetij s tega področja pri nas, agenciji Mediana in Valicon. Ostale izvajalce meritev tudi zaradi tega dejstva vsaj strokovna javnost jemlje nekoliko z rezervo, saj so na različne načine povezani s t.i. levim ali desnim političnim blokom (Ninamedia, Parsifal). Kar se precej jasno odraža tudi v njihovih "meritvah".

 

 

Navijaštvo namesto strokovnosti in dejstev

 

Decembrsko anketno revolucijo je 5. decembra sprožila javna RTV Slovenija z objavo raziskave podjetja Mediana, ki je ob precej nepojasnjeni metodologiji ugotovila, da naj bi nove stranke, obraze ali nove povezave – Naša dežela, ZDej, Povežimo Slovenijo (v to še ni bil vštet Robert Golob, nekdanji direktor GEN-I, z njegovim gibanjem v ustanavljanju, niti ne nova zelena stranka Vesna) – volilo kar 16,6 % odstotka ljudi. Če to postavimo ob bok podpori trenutno največji vladni stranki SDS, ki ji je Janja Božič namerila skromnih 10,7 %, smo rahlo zbegani. No, pa ne samo mi. Celo z levega spektra politike smo ob teh rezultatih opazili kar precej začudenja, tudi zgražanja. Direktorica Mediane se je sicer v preteklosti že večkrat politično zarekla, bolje rečeno blamirala, nazadnje z izjavo o Marjanu Šarcu kot "Dončiću slovenske politike". Ob tem, da njenemu Dončiću zadnje čase bolj slabo kaže, Maroltova pametno molči in upa, da bo njena "strokovna ocena" počasi le izginila v politično in medijsko pozabo.

 

Štafeto anketne revolucije je nekaj dni zatem (11. decembra) prevzela Ninamedia, ki je v raziskavi Novi obrazi za časnik Dnevnik "novemu obrazu" Robertu Golobu oziroma njegovi neobstoječi stranki namerila kar 9 %, kar pomeni, da bi bila to tretja največja parlamentarna stranka. Zanimivo ob tem je, da je Ninamedia SDS, ki mu je nekaj dni prej Mediana namenila 10,7 %, namerila 15,2 %, ostalim novincem skupaj (Naša dežela, ZDej, Povežimo Slovenijo) pa namesto 16,6 samo 5,4 %, pri čemer stranko ZDej ta anketa niti ni zaznala.

 

Decembrska anketna komedija je dobila nadaljevanje z anketo Mediane za časnik Delo 13. decembra, ko je isto podjetje (tj. Mediana za TV SLO in zatem za Delo) trenutno največji stranki SDS izmerila skoraj 20 %, kar je dvokratnik podpore, ki so jo izmerili taisti stranki teden prej za TV Slovenija (!?). Medtem pa drugim, novim strankam namenijo 4 %, v anketi za TV Slovenija pa 16, 6 %. Če ne drugega, bi lahko Mediana pojasnila razlike, zakaj do njih prihaja.

 

Še večja zmeda in nedoslednost vlada na področju merjenja popularnosti posameznih politikov, kjer je očitno, da je rezultat še bolj odvisen od načina serviranja posameznih, v naprej pripravljenih odgovorov anketirancem. V Sloveniji je sicer že leta povsem običajno, da je politik, ki je član ali funkcionar manj pomembne, majhne stranke, lahko v samem vrhu priljubljenosti, medtem ko je nekdo, ki vodi najmočnejšo stranko, na repu tovrstnih anket ali pa celo izpade iz njih.

 

 

Odgovor z "desne": Visoka zmaga SDS, trdno na drugem mestu pa potencialna povolilna zaveznica SD ...

 

Po poplavi anket s t.i. leve strani smo pričakovano dobili odgovor, ofenzivo z desne. Včeraj (19. decembra) je podjetje Parsifal prek naročnika Nova24TV med opredeljenimi volivci vladni stranki SDS namerila kar 30,9 % podporo, torej trikratnik odstotka, ki ga je na začetku decembrskega anketnega tekmovanja namenila Mediana. Ob vseh teh rezultatih se resnično neodvisni strokovnjaki le nasmihajo, volivci, vsaj tisti, ki morda še verjamejo v strokovnost teh anket, pa so verjetno precej zmedeni. Vse skupaj seveda dodatno povečuje nezaupanje v politiko in medije.

 

 

Posledice neurejenega področja anket so hude demokratične anomalije

 

Če je velike razlike med majhnimi strankami mogoče razložiti z razmeroma majhnimi vzorci posameznih raziskav (nekaj glasov namreč lahko pomeni razliko med praktično 0 in parlamentarnim pragom, ki znaša okoli 4 %), pa večkratniki razlik v odstotkih podpore pri največjih strankah kaže, da je področje merjenja javnega mnenja dokončno (z zelo redkimi izjemami) postalo nekritični podaljšek posameznih političnih opcij, predvsem tistih z zadostnim finančnim zaledjem. Po domače povedano, v stranki, kjer si lahko privoščijo anketo za pet tisočakov, bodo naročili takšen rezultat, ki jim ta trenutek najbolj ustreza. Kdor se spomni časov, ko je v deželi kraljevala LDS, osrednji (tiskani) medij pa je bilo Delo, bo vedel, da so običajno zadnjo soboto pred volilno nedeljo (torej osem dni prej, saj od petka od polnoči velja t.i. predvolilni molk) umetno dvignili podporo tedanji največji opozicijski stranki do te mere, da je bila zmaga vladajoče LDS ogrožena. Sledila je močna mobilizacija volivcev in na volitvah naslednjo nedeljo je bil rezultat "malce" drugačen ...

 

Kaj nam danes sporočajo zelo očitne manipulacije z merjenjem javnega mnenja? V prvi vrsti je zelo slabo, da namesto spopada idej, programov strank in vsebine dejansko spremljamo spopad finančno podprtih ideologij, pa tudi osebnih in kapitalskih interesov. Neurejeno področje merjenja javnega mnenja ima čisto konkretne, kratkoročne in dolgoročne učinke na volilni proces, kar je huda anomalija slovenske demokracije. Precej medijev namreč svoja volilna soočenja priročno "oblikuje" na podlagi predvolilnih anket. Te tako niso samo nedolžen podaljšek politične kampanje posameznih strank, blokov, ampak se spreminjajo v instrument izključevanja demokratičnih alternativ iz predvolilne medijske debate. 

 

Če k temu dodamo, da določeni mediji za sodelovanje v soočenjih zahtevajo celo plačilo, je jasno, da imamo z demokracijo v Sloveniji resen problem. Finančno in medijsko podprte stranke si lahko privoščijo neomejen oglasni prostor, posredno financirajo svojo promocijo v informativnih oddajah že daleč pred uradno volilno kampanjo. Zaradi vsega navedenega bi bilo smiselno razmisliti, da se do ustrezne zakonske ureditve področja pri nas ankete v predvolilnem obdobju enostavno prepovejo.

 

Slišati je zelo dramatično, toda v Sloveniji smo vsak dan priče večjim zlorabam demokracije in javnega mnenja.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
20
Konec let debelih krav: Ali se je globalno načrtovani finančni cunami že začel?
0
15.08.2022 22:55
Frederick William Engdahl je konec julija na spletnem mediju Global Research objavil zelo provokativno analizo dogajanja na ... Več.
Piše: Frederick William Engdahl
Stari okostnjaki iz omar ljubljanske nadškofije se bojijo, da bi škof Saje začel čistiti cerkveno nesnago!
16
12.08.2022 23:59
Novomeškega škofa Andreja Sajeta, ki je obenem tudi predsednik Slovenske škofovske konference, papež Frančišek prek svojega ... Več.
Piše: Uredništvo
China's Communist Party holds cadres responsible for family members' activities
7
11.08.2022 21:00
Chinas human rights record reaches new depths with the determination of what type of commercial activities can be pursued by the ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Pravoslavna verska vojna: Hudičev pakt med patriarhom Kirilom in predsednikom Putinom
6
09.08.2022 22:30
Ruska pravoslavna cerkev je eden ključnih stebrov ideologije putinizma, ki vlada Rusiji zadnjih dvajset let. Vladimir Putin se ... Več.
Piše: Maksimiljan Fras
Panika je odveč, dvigovanje obrestnih mer ne bo prav dosti obremenilo slovenskega proračuna
8
08.08.2022 22:22
Kaj za Slovenijo pomeni dvigovanje obrestnih mer v Združenih državah in Evropi kot odgovor na visoko inflacijo? Na osnovi ... Več.
Piše: Bine Kordež
Protiamerikanizem in ruska propaganda v Grčiji
10
07.08.2022 19:00
Ruska propagandna mašinerija ne napada le zahodnoevropskih in srednjeevropskih držav, ampak intenzivno deluje tudi v južni ... Več.
Piše: George X. Protopapas
Po Putinu Putin? Čeprav se zdi ruski predsednik zdrav, ugibanja o tem, kdo bo naslednji ruski car, ne prenehajo
8
31.07.2022 21:45
Ugibanja o zdravju Vladimirja Putina so v zadnjem času resda nekoliko potihnila in v zahodnih obveščevalnih krogih (CIA, MI6) so ... Več.
Piše: Maksimiljan Fras
Čas je, da se preselite v Rusijo. Pa pohitite, zima prihaja ...
14
30.07.2022 21:57
Propagandna vojna, ki je del vojaških spopadov v Ukrajini, je dosegla nov vrhunec s kratkim ruskim promocijskim videom, ki ... Več.
Piše: Uredništvo
Pro et contra: "Rusi bodo šli do konca, pa naj stane, kar hoče. Za ceno tretje svetovne vojne, če je treba."
30
28.07.2022 23:59
V analizi vojne v Ukrajini, ki jo je pripravil Marko Golob in se nam zdi pomemben prispevek k širši osvetlitvi vojne v Evropi, ... Več.
Piše: Marko Golob
Closing down of Confucius institutions as major China’s communist propaganda activities in the Western countries
12
27.07.2022 23:56
Confucius Institutes (CI), Chinas overseas image management programme, are facing closures in different parts of the world. The ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Višji davki na premoženje: Naivno bi bilo dvigniti davke bogatim in jim pobirati milijone
8
26.07.2022 21:45
Da pri nas zberemo relativno malo davkov od premoženja, precej bolj pa so z davki obremenjene plače, je splošno sprejeto ... Več.
Piše: Bine Kordež
Ruska vojna v Ukrajini načenja trdnost Evropske unije, nemška politika že previdno signalizira Moskvi
14
25.07.2022 21:00
Evropa je ujeta med vojno, v kateri se ne more odkrito boriti, in naraščajočo inflacijo, ki je ne more ukrotiti. V nekaterih ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Ruske revanšistične fantazije: Ko Rusi s pomočjo tovariša Hitlerja porazijo Angleže in Američane, car Nikolaj II. pa zavzame Istanbul
34
21.07.2022 23:00
Visoka podpora, ki jo uživa režim Vladimirja Putina med rusko javnostjo, je rezultat dolgoletne indoktrinacije in pranja ... Več.
Piše: Maksimiljan Fras
Po letih debelih krav primanjkljaj raste, previdni Slovenci pa so v zadnjem letu kupili že za več kot 200 milijonov evrov zlata
8
19.07.2022 20:00
V razmerah visoke rasti cen, negotovosti zaradi vojne v Ukrajini in tudi nakazovanih sprememb v geostrateških politikah so drugi ... Več.
Piše: Bine Kordež
Pismo o Ukrajini: Hočemo enotno EU, hočemo zmago Ukrajine in poraz Putinovega režima!
17
18.07.2022 22:00
Državljan Jure Gubanc je slovenskemu premierju in vladni ekipi napisal pismo, v katerem pojasnjuje, zakaj je moralno in ... Več.
Piše: Jure Gubanc
Ne glede na članstvo v zvezi NATO je Slovenija dolžna sama skrbeti za svojo varnost
24
14.07.2022 18:00
Ljudje, ki nočejo hraniti svoje vojske, bodo kmalu prisiljeni hraniti vojsko nekoga drugega, je nekoč dejal Napoleon. Misel je ... Več.
Piše: Janko Šteh
Zakaj Peter Grum ne more biti v. d. generalnega direktorja Fursa in zakaj bi bilo bolje, če bi bil tiho
12
13.07.2022 13:49
Finančni inšpektor je povedal, da v svoji sedemnajstletni karieri še nikoli ni doživel, da bi kdo nanj vršil takšen pritisk, da ... Več.
Piše: Ivan Simič
Kako končati vojno v Ukrajini: Kaj je že pred štirimi meseci predlagal Henry Kissinger
16
09.07.2022 21:00
6. marca, komaj dva tedna po začetku ruske vojne z Ukrajno, je Henry Kissinger v Washington Postu objavil prispevek z naslovom ... Več.
Piše: Henry Kissinger
Privatizacija znanosti: Slovenija za preboj potrebuje ogromno novih podjetj z visoko dodano vrednostjo
17
08.07.2022 09:00
V Sloveniji na področju znanosti in visokošolskega izobraževanja po letu 1974 vladata izrazita negativna selekcija in nepotizem, ... Več.
Piše: Uredništvo
New World Order: China recalibrating its strategy in Central and Eastern Europe
12
05.07.2022 19:00
China considers Central and Eastern Europe as part of a Chinese sphere of influence on the European continent. From Beijings ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Stari okostnjaki iz omar ljubljanske nadškofije se bojijo, da bi škof Saje začel čistiti cerkveno nesnago!
Uredništvo
Ogledov: 2.912
02/
Uredniški komentar: Če bi bil Trump ameriški predsednik, Putin ne bi razmišljal o Ukrajini
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.544
03/
Enotnost Evropske unije in Zahoda glede Ukrajine ogrožajo pozivi k "miru za vsako ceno"
Božo Cerar
Ogledov: 1.566
04/
Pravoslavna verska vojna: Hudičev pakt med patriarhom Kirilom in predsednikom Putinom
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.186
05/
Protiamerikanizem in ruska propaganda v Grčiji
George X. Protopapas
Ogledov: 1.220
06/
Portret leve razvajenke: Ali sonce res vzhaja na vzhodu in zahaja na zahodu?
Denis Poniž
Ogledov: 2.545
07/
Pro et contra: "Rusi bodo šli do konca, pa naj stane, kar hoče. Za ceno tretje svetovne vojne, če je treba."
Marko Golob
Ogledov: 3.777
08/
Panika je odveč, dvigovanje obrestnih mer ne bo prav dosti obremenilo slovenskega proračuna
Bine Kordež
Ogledov: 806
09/
Roko na srce, Slovenci nimajo pojma, kaj so nevladne organizacije in civilna družba
Miha Burger
Ogledov: 1.791
10/
China's Communist Party holds cadres responsible for family members' activities
Valerio Fabbri
Ogledov: 548