Komentar

Peljati se ali se ne peljati, to je vprašanje uporabniške izkušnje plačila

Doma v Sloveniji se ne vozim ne z avtobusom in ne z vlakom, za razliko v tujini, kjer se skoraj vedno. In zakaj v tujini ja, doma pa ne? Povsem enostavno, zaradi uporabniške izkušnje. Nakup letalske vozovnice, vnos vstopnega kupona v Google Pay elektronsko denarnico, je enostavna izkušnja. V Londonu in v Manchestru, mojih zadnjih dveh izkušnjah, je bilo to popolnoma enostavno. Svojo bančno kartico prisloniš na bralnik na vstopnih vratih v podzemno železnico ali na terminal pri šoferju dvonadstropneg avtobusa - in se pelješ.

 

16.04.2022 21:00
Piše: Borut Hrobat
Ključne besede:   London   Manchester   digitalizacija   transport   Manchester   Velika Britanija   Kranj   Oyster   Visa   Mastercard

V Kranju bodo v okviru digitalizacije kmalu uvedli plačilno sredstvo, ki deluje na eni od svetovnih plačilnih shem, in bo uporabno v celotni mestni občini. To bo Kranj postavilo v vrh inovativnih mest v Evropi.

Podaljšan vikend v Veliki Britaniji sem izkoristil tudi za obnavljanje izkušenj v tamkajšnjem transportu. Je res, da je privatiziran, ni poceni, posebno vlaki niso, a je storitev na nivoju, pa tudi uporabniška izkušnja je res dobra. Ker je moje področje digitalno poslovanje, se bom omejil na del nakupa kart in pa plačevanja voženj.

 

Nakup letalske vozovnice, vnos vstopnega kupona v Google Pay elektronsko denarnico, je enostavna izkušnja. Telefon imam vedno pri sebi, saj plačujem samo z njim. Enako vnos karte za vlak, ki pelje iz letališča v London. Pa sedaj primerjamo to z lokalnimi izkušnjami. Če želim plačati parkirnino z bančno kartico v Ljubljani, se moram pripeljati v sam center mesta in parkirati v garažni hiši pod Kongresnim trgom. Prej ne gre. Ne v Stanežičah, ne kje v Šentvidu, ne v Šiški, do samega centra moram, bolj v center ne gre. Pa bi se rad peljal z mestnim avtobusom, a se ne morem. Vsaj ne brez tveganja plačila kazni.

 

V Londonu in v Manchestru, mojih zadnjih dveh izkušnjah, je bilo to popolnoma enostavno. Svojo bančno kartico prisloniš na bralnik na vstopnih vratih v podzemno železnico ali na terminal pri šoferju dvonadstropneg avtobusa - in se pelješ. Ko zamenjaš vlak ali avtobus, ponoviš vajo in tako cel dan, sem in tja, iz King's Cross postaje, do Excela na vzhodu, pa v center na kosilo, pa spet na zahod na vlak proti Manchestru.

 

Cena ene vožnje 2,90 funta. Mislim, da je bilo vsega skupaj 12 (dvanajst) voženj in obračun naslednji dan je znašal 9,00 funtov. Toliko namreč znaša cena dnevne karte in ToL (Transport of London) uporablja sistem "pravičnih cen" (fair pricing) in plačuje se enostavno z običajno bančno kartico. Lahko bi uporabljal Oyster Card, zaprto shemo, ki so jo uvedli pred 20 leti, a so vožnje dražje, saj se namenskega sistema z izključno zaprto plačilno shemo želijo znebiti. Zakaj? Predvsem zaradi izredno visokih stroškov vzdrževanja in precej zapletenega načina pridobitve te kartice in nalaganja denarja nanjo. Nekako me spominja na princip Urbane, ki jo tudi ni prav enostavno pridobiti in naložiti sredstva nanjo, o stroških vzdrževanja pa ne bi razpredal, ker jih resnično ne poznam.

 

Oyster bodo Londončani torej kmalu ugasnili iz ekonomskih in uporabniških izzivov. Pa se za trenutek vrnimo domov. Na začetku tega leta je bila slovenska vlada na obisku v Kranju in predstavniki mesta so jim pokazali tudi izvajanje začrtanih usmeritev na področju digitalnega Kranja. Trenutno menda potekata dva razpisa, eden za vzpostavitev digitalne platforme za podporo pametnemu mestu Kranj, drugi pa se dotika identifikacijskega in plačilnega sredstva, ki bo integriran z bonitetno platformo. Odločili so se za uvedbo plačilnega sredstva, ki deluje na eni od svetovnih plačilnih shem, katero bo uporabno v celotni mestni občini; tako v javnih zavodih, pri koncesionarjih in tudi pri drugih podjetjih in trgovcih. Plačilo mestnega prevoza, parkirišč, zaprtih in odprtih, najem koles bo omogočeno tudi ne-imetnikom mestnega identifikacijskega in plačilnega sredstva z uporabo navadne bančne plačilne kartice.

 

Celoten projekt je v Kranju zastavljen z namenom poenostaviti uporabniško izkušnjo prebivalcem mesta in drugim obiskovalcem ter zmanjševanju stroškov sprejemanja plačilnih sredstev subjektom, ki bodo vključeni v ta sistem. Poleg omenjenega bodo omogočal tudi izvedbo bonitetnih produktov med javnimi in zasebnimi ponudniki. Gre za zelo zanimiv koncept, ki Kranj postavlja v sam vrh inovativnih mest, nekje ob bok Stockholmu, ki naj bi podoben sistem ponudil prebivalcem in obiskovalcem nekaj mesecev pred Kranjem.

 

In tako kot danes pravijo v Londonu in Manchestru tap-and-go, bo tudi v Kranju na mestnih avtobusih in parkiriščih lahko vsakdo plačal vožnjo ali parkiranje z običajno bančno kartico. 

 

Če se  vrnimo za trenutek nazaj v Manchester. Transport v tem osrednje angleškem mestu je zaenkrat še organiziran malce drugače kot v Londonu. S tramvaji upravlja mestno podjetje, z avtobusi pa nekaj zasebnih podjetij. Celotna mreža ni povezana, vsaj z vidika vozovnic ne. Tudi to naj bi se po besedah domačinov v kratkem spremenilo. Združili bodo celotno transportno mrežo, v sistem pa bodo za potrebe multimodalnosti vključili še mestna kolesa.

 

Kljub trenutno še ločenim sistemom lahko uporabniki tramvaja v Manchestru potujejo na enak način kot v Londonu - z običajno bančno kartico, kjer se prav tako uporablja princip "pravične cene". Razlika je le, da se uporabnik v Manchestru registrira na terminalu oziroma bralniku na postaji pred vstopom v tramvaj ter ob izhodu. Kontrolorjev je precej. Malce drugačna, a vseeno odlična uporabniška izkušnja tako za domačine kot turiste. In v obeh primerih govorimo o milijonskih mestih, o Londonu in Manchestru, ki prisegata na plačila transporta z običajnimi plačilnimi sredstvi.

 

Digitalizacija oziroma digitalna podpora transportnim rešitvam je izredno zanimivo področje. Kot povsod v novejših tehnoloških rešitvah prevladuje princip odprtih sistemov, uporaba programskih vmesnikov, kar omogoča ponudnikom transporta, mestom in državam izkoriščati možnosti konkurence, zniževanje stroškov, prilagajanje trendom in novostim in - kar je najpomembnejše! - izboljšanje uporabniške izkušnje.

 

Sistem podpore izdaji vozovnic, plačevanja le-teh in preverjanja veljavnosti je sestavljen iz treh delov. Sistem izdaje kart mora podpirati tako enkratne vožnje, podporo multimodalnosti in s tem kombinacije različnih prevoznih sredstev, časovne omejitve, obračun glede na dolžino prevoza, uporabo znotraj različnih območij, "pravične cene" itn.. Podpirati mora tudi terminske vozovnice, ki so lahko imenske ali anonimne.

 

Omenjeni sistem ni direktno vezan na sistem plačevanja in uporabo različnih plačilnih sredstev. Ta so lahko kartica v zaprti plačilni shemi (npr. Urbana, Oyster), odprti plačilni shemi (npr. Visa, Mastercard), lahko bi uporabili tudi storitev inicializacije plačil preko odprtega bančništva ... In še bi lahko našli kako sredstvo. Tudi kriptovalute, če želite.

 

Tretji del pa predstavlja terminalska oprema, plačilni terminali in validatorji ter orodja, ki jih uporabljajo kontrolorji. Tudi ta del je lahko popolnoma namenski, ali pa se uporablja programska oprema na androidnih telefonih ali terminalih. 

 

Da bi storitvena podjetja, ki se ukvarjajo s prevozi (tako javna kot zasebna), optimizirala stroške in hkrati ponudila svojim uporabnikom res prijazno izkušnjo, naj bi uporabljala sisteme, ki jih je možno sestaviti iz različnih ponudnikov posameznih sklopov. To nikakor ne pomeni, da v posameznih primerih nek ponudnik ne more ponuditi vseh treh sklopov, nikakor pa se ne sme zgoditi, da gre za sistem, ki ne omogoča uporabe rešitev različnih ponudnikov, lahko tudi več ponudnikov na istem sklopu.

 

V Sloveniji imamo še kar precej prostora za izboljšanje uporabniške izkušnje predvsem na področju optimizacije stroškov podpornih sistemov (tudi v transportu), ki se v vsakem primeru odražajo v ceni vozovnice, ki jo plača končni uporabnik, prebivalec ali turist. Pa cena še ni tako zelo pomembna, uporaba storitve se najprej lomi na res enostavni uporabniški izkušnji. "Vzemi kartico iz denarnice, prisloni in se pelji, mi ti bomo pa zvečer izvedli plačilo pravične cene za tvoje vožnje ta dan." Enostavno, ni kaj.

 

In v Kranju naj bi to kmalu delovalo, gospod minister je bil ob predstavitvi menda navdušen in je izjavil, da bo kranjski projekt vzorčni model za celotno Slovenijo. Pa da vidimo. Mogoče se v letu 2023 tudi v Ljubljani kdaj peljem z avtobusom in parkiram za Bežigradom na odprtem parkirišču z uporabo bančne plačilne kartice?

 

Za konec še ena uporabniška izkušnja digitalne podpore transportu. Večerni vlak iz Londona v Manchester je zaradi nesreče drugega vlaka med potjo moral spremeniti ruto in posledično je zamujal 40 minut. Že med vožnjo je operater vlaka vse potnike obvestil, da jim pripada vračilo 50 % cene vozovnice. V kolikor bi vlak zamujal več kot 60 minut, bi bilo vračilo 100 %. In vračilo je Northern izpeljal že naslednji dan po zahtevku, ki ga je bilo možno izvesti na njihovi spletni strani, ki je prilagojena tudi uporabi na mobilnih telefonih. Denar sem dobil na plačilno kartico, s katero sem plačal vozovnico. Če že govorimo o uporabniških izkušnjah v transportu.

 

Borut Hrobat živi digitalno v analognem svetu.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
Rusija je država, ki podpira terorizem
13
01.12.2022 23:59
Evropski parlament je sprejel resolucijo, s katero je Rusijo označil za državo, ki promovira terorizem in se poslužuje ... Več.
Piše: Božo Cerar
Življenje brez Janše ali zakaj brcanje (navidezno) mrtvega konja nikoli ne bo športna disciplina
31
30.11.2022 23:58
Kljub temu, da je Janez Janša ta hip politično oslabljen in da se v njegovi stranki krepijo kritični glasovi, to še zdaleč ne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Slovenci so narod? Ne, Slovenci so pleme!
35
29.11.2022 21:00
V nedeljo, 27. novembra leta Gospodovega 2022, se je dokončno potrdila moja teza, da Slovenci (še) nismo narod, ampak precej ... Več.
Piše: Denis Poniž
Uredniški komentar: Kaj ostane liberalcem na južni strani Alp?
27
28.11.2022 20:45
Super referendumska nedelja je mimo, Slovenija pa je še bolj zabetonirana v levo-desne koncepte vodenja države. Še najbolj ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
V Ukrajino prihaja "general Zima", z njim pa olajšanje, da smo se za nekaj časa izognili 3. svetovni vojni
15
27.11.2022 20:30
Bi lahko rakete, ki so pred nekaj tedni padle na poljsko ozemlje in ubile dve osebi, zares sprožile tretjo svetovno vojno? To je ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Referendum je dokaz nesposobnosti politike, je prelaganje odgovornost na ramena ljudstva
26
25.11.2022 22:57
Nedeljski referendumski tris bo najverjetneje dokazal, da politično aktivni volivci večinoma ne razumejo, za kaj gre pri treh ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kot v Afriki: Pri skoraj 300.000 prebivalcih ima Ljubljana eno samo zdravnico za obiske na domu
14
24.11.2022 23:59
Zoran Janković je kot izkušen politik prinesel okoli ministra za zdravje Danijela Bešiča Loredana in mu podtaknil kukavičje ... Več.
Piše: Milan Krek
Pred referendumom o nacionalki: Samoupravni zavod RTV – imejte ga, na vaše stroške!
12
23.11.2022 22:26
Največja neustavnost sprejetega zakona o RTV Slovenija se skriva prav v tem, da ne odraža javnega interesa, ne odraža strukture ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Lažna "depolitizacija" kot nov zagon za korupcijo in ogrožanje temeljev demokracije
25
17.11.2022 21:00
Zadnje čase je v modi, da se vse depolitizira. Politične stranke so v nemilosti, mediji, vsaj večina njih, ljubijo nevladne ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Zdravstvo v Ljubljani se podira, neoliberalni minister Loredan pa bi "podkupoval" izgorele zdravnike!
11
15.11.2022 20:00
Zdravstvo v Ljubljani se podira, zdravniki množično odhajajo zaradi izgorelosti, sistem je tik pred zlomom. Pacienti pogosto ... Več.
Piše: Milan Krek
Semenj ničevosti: Slovenija, od kod norosti tvoje?
15
14.11.2022 23:20
Namesto načelnih in moralnih politikov in političark nam vlada horda ljudi, ki bi morala biti v vsaki normalni demokraciji ... Več.
Piše: Denis Poniž
Depeša politbiroja iz gostilne Pečarič ali zakaj ne bom več volil Nataše Pirc Musar
43
11.11.2022 22:59
Le nekaj dni po prvem krogu predsedniških volitev smo nekateri mediji prejeli dokument v obsegu A4 formata z neke vrste napotki, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Afera izbrisane napotnice: Pogrešam glas borcev za pravice ljudi, glas Jaše Jenulla, Teje Jarc, Nike Kovač ...
24
10.11.2022 20:25
Stanje v slovenskem javnem zdravstvu se slabša iz dneva v dan, čeprav se je pred volitvami in takoj po njih govorilo in ... Več.
Piše: Milan Krek
Predsedniške volitve 2022: Glas proti oligarhom
23
08.11.2022 19:00
Sistem, ki izigrava celotni levi spekter volivcev s kandidati, ki ne nosijo kvalitet ne levice, ne sredine in ne demokracije, in ... Več.
Piše: Aleks Jakulin
Bidnova zunanja politika potaplja kongresne demokrate in uničuje Ukrajino
10
07.11.2022 21:11
Ameriški predsednik Joe Biden in Demokrati lahko na vmesnih volitvah (midterms) doživijo hud poraz, kar ne bi smelo biti veliko ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Odprto pismo Ljubljani
12
06.11.2022 20:35
Sem kandidat za Mestni svet Ljubljane in odločil sem se, da napišem Odprto pismo Ljubljani. V skladu z zakonsko ureditvijo za ... Več.
Piše: Miha Burger
Sein Kampf: Kako je Sončni kralj napovedal vojno svojim kritikom in svobodi govora
38
02.11.2022 21:29
Prvi minister je napovedal vojni sovražnemu govoru. S tem je seveda napovedal tudi vojno proti slovenski ustavi in svobodi ... Več.
Piše: Milan Krek
Vsi sveti: Kdor mrtvim odreka pravico do groba, bo za večno preklet!
30
31.10.2022 22:04
Tisto, kar želim izpostaviti ob prazniku mrtvih, ob dnevu Vseh svetih, je predvsem dvoje: žalost in osebna prizadetost, da niti ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Rishi Sunak, sin imperija
8
27.10.2022 23:00
Žal imajo mnogi ljudje iz nekdanjih komunističnih držav popolnoma enostranski pogled na britanski imperij. Dostikrat ne ... Več.
Piše: Keith Miles
Po porazu na predsedniških volitvah je Sončni kralj priznal, da je on premier samo za tiste, ki volijo leve stranke
16
26.10.2022 20:28
V nedeljo zvečer, ko je postalo jasno, da je hudo izgubil na predsedniških volitvah, saj je njegov kandidat Milan Brglez ... Več.
Piše: Milan Krek
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Življenje brez Janše ali zakaj brcanje (navidezno) mrtvega konja nikoli ne bo športna disciplina
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.538
02/
Slovenci so narod? Ne, Slovenci so pleme!
Denis Poniž
Ogledov: 2.135
03/
Referendum je dokaz nesposobnosti politike, je prelaganje odgovornost na ramena ljudstva
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.964
04/
Uredniški komentar: Kaj ostane liberalcem na južni strani Alp?
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.577
05/
Kot v Afriki: Pri skoraj 300.000 prebivalcih ima Ljubljana eno samo zdravnico za obiske na domu
Milan Krek
Ogledov: 1.784
06/
Rusija je država, ki podpira terorizem
Božo Cerar
Ogledov: 1.070
07/
V Ukrajino prihaja "general Zima", z njim pa olajšanje, da smo se za nekaj časa izognili 3. svetovni vojni
Valerio Fabbri
Ogledov: 989
08/
Ruske paravojaške skupine: Psihopati z macolo, neonacisti in obsojeni kriminalci
Maksimiljan Fras
Ogledov: 727
09/
Pred referendumom o nacionalki: Samoupravni zavod RTV – imejte ga, na vaše stroške!
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.676
10/
Sprehod po Ljubljani: Kot v prestolnici ponosne socialistične republike, ki se skoraj sramuje samostojnosti
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.420