Na Petrolu se odgovorom na naša vprašanja, povezana s podjetji in poslovanjem na Cipru, vztrajno izogibajo in uporabljajo pravna sredstva, da jim ni potrebno poročat o poslovanju, čeprav so državno podjetje, kar le poglablja dvom in potrjuje naš sum o spornih poslih.
Ciprsko podjetje Petrola - Cypet Trade, ki se ukvarja s trgovino in financiranjem poslov z nafto, naj bi bilo leglo rentnikov, opozarja naš vir. Rentniki naj bi se okoriščali s fiktivno pribitimi, namišljenimi maržami na gorivu tako, da na vsak liter dobavljene nafte pribijejo »kak cent« marže za lasten žep. Ob preverjanju se je Petrol uprl, da ni dovolj državno podjetje, da bi bil dolžan podajat odgovore na takšna vprašanja, Informacijska pooblaščenka pa je Petrolu, ki očitno ni državno podjetje, vsaj neuradno pritrdila. Odločbe o tem tudi po 5 mesecih namreč še nismo prejeli, na Petrolu pa molčijo, to Ciprsko podjetje pa zapirajo.
Cypet Trade je sicer Ciprsko podjetje, ki je v 100-odstotni lasti družbe Petrol in se ukvarja s trgovino in financiranjem poslov z nafto. Nastal je kot naslednik poslov predhodne družbe Cypet Oils, ki jo je Petrol v Ciprskem Limassolu ustanovil leta 1989, ob osamosvajanju Slovenije, in jo leta 2004 preimenoval v Cypet Trade, vodil pa jo je direktor Marko Malgaj (od leta 2013 je Cypet Trade, mimogrede, v likvidaciji).
Na Portalu Plus smo preiskovali pričanja in informacije naših virov, ki trdijo, da naj bi preko tega podjetja "posvečeni" posamezniki kontrolirali dobavo goriva Petrola in se okoriščali na fiktivno pribitih, namišljenih maržah na gorivu, ki se dobavlja Petrolu.
Na Petrolu na novinarska vprašanja, kljub temu da gre za državno podjetje, ni želijo odgovarjati. Zaradi tega smo se pritožili na urad informacijske pooblaščenke in tu nam je postalo sumljivo. Prvič po seriji primerov se nam je namreč zgodilo, da urad še niti do danes, po več kot 5 mesecih ni poslal še nobenega odgovora.
Urad informacijske pooblaščenke neuradno po telefonu: Petrol ni državno podjetje
Ker od urada informacijske pooblaščenke nisem in nisem dobil odgovora, sem poklical. Ko mi je zaposlena (ime hranimo v uredništvu) na uradu informacijske pooblaščenke po nekaj mesecih ponovno poskušala razložiti enako, da družba Petrol ni državno podjetje, medtem ko odločbe o tem kljub jasnim stališčem v vseh teh mesecih nikakor ne prejmem, mi je postalo jasno, da je nekaj hudo narobe. Le čigav pa je Petrol, če ne državni? Le zakaj ob jasnem stališču zadrževat izdajo odločbe, če je zadeva jasna?
Tako razpolagamo zgolj s staro ustno in neuradno razlago pooblaščenke, da pri Petrolu ne bomo nič dosegli, ker ne ustreza kriterijem državnega podjetja, zato nas dejstvo, da je stališče jasno, odločbe pa od nikoder, čudi še toliko bolj. Kaj čakamo, če pa je jasno? Odločba je namreč pogoj, da bi se lahko sploh na kaj pritožili, dejanje IP-RS pa ustreza tistemu, kar sicer preganjajo sami. To je "molk organa".
V Petrolu odloča država, ampak "uradno" država nima vpliva
Hiter pregled izkazanega vpliva odločanja v Petrolu se vidi na skupščinah delničarjev, kjer je jasno, kdo odloča v imenu koga in s kakšno močjo. Pregledali smo zadnjih 10 dostopnih poročil s sej skupščine Petrola in ugotovili, da se teh skupščin v povprečju udeležuje 65,57 odstotka predstavnikov lastnikov, nikoli pa manj kot 59 odstotkov in ne več kot 72,09 odstotka. Kaj to pomeni? Glede na to, da v glasovanju zmaguje polovica ali več enako odločenih, nas mora zanimati, kje ta polovica je.
Če se v povprečju skupščin udeležuje 65,57 odstotka in država dvigne roko, s svojimi 36 odstotki (kolikor tudi IP-RS ugotavlja oziroma priznava, da jih obvladuje država) avtomatično odloči sama, saj drži v rokah več kot polovico glasov. Če upoštevamo najvišjo zabeleženo udeležbo v preiskovanem obdobju, ugotovimo, da bi država s svojo odločitvijo vse preglasovala tudi tam. Kdo torej odloča in upravlja?
Uradnikom na IP-RS in vladi naj si drznim še bolj odpreti oči. Največji lastnik Petrola je SOD (19,75 %), drugi je KAD (8,27 %), tretja je NLB (6,06 %). S tem smo prišli na 34,08-odstotni vpliv države v Petrolu. Prištejmo še NKBM (2,06 %), Petrolove lastne delnice (1,18 %) in Zavarovalnico Triglav (0,96 %). Prišli smo že do 38,28-odstotnega vpliva države v Petrolu, skladno z zgornjim prikazom odločanja na skupščinah pa smo prikazali primat države v tem podjetju in točno v tak smisel je ciljal zakon, ki je popolnoma neuporaben za svoj namen in priročen samo za maltretiranje brezveznih firm, ki jih nihče ne bi branil niti pred tem zakonom. Prosim, le poglejte razlago učinka zakona, kot je bil predstavljen. To je to. Poudarimo: do lastništva Modre zavarovalnice, Banke Celje, Pokojninske družbe, Abanke in mnogih drugih državnih dispozitur sploh še nismo prišli, pa smo svoje že dokazali!
Ampak državni uradniki nas še vedno poskušajo prepričati, da Petrol ni državno podjetje. Čigavo podjetje pa je potem podjetje, kjer država na skupščinah imenuje nadzorni svet?
Zaključni komentar – če Petrol skriva podatke o svojem podjetju na Cipru, pomeni, da nekaj ni zakonito
S tem, ko nam pri Petrolu skrivajo poslovanje ciprskega podjetja, ki Petrolu dobavlja surovine, kar naj bi bil skladno z interpretacijo novega zakona javno dostopen podatek, na nek način potrjujejo, da so se na Cipru okoli podjetja Cypet Trade, ki je v 100-odstotni lasti Petrola zelo verjetno dogajala kazniva dejanja. Vlada, ki je napisala zakon namreč soglaša s tem da bi bili takšni podatki javni.
Ker gre za velike zneske, bi to moral biti primer za Nacionalni preiskovalni urad (NPU). Praviloma vsakič, ko so bila v igri podjetja na Cipru ali v drugih davčnih oazah in so njihovi lastniki skrivali podatke, je nekdo dobil najmanj 2 leti zaporne kazni.
Petrol je torej lastnik podjetja na Cipru, za katerega nas zanima, kaj je delalo na Cipru, komu je to podjetje plačevalo račune, ki jih v Sloveniji ni moč videti? Kdo je dobil provizije? Zakaj je bilo podjetje ravno v ciprski črni luknji informacij? Vse to nam je davkoplačevalcem skrito, čeprav smo lastniki. Četudi ima v Petrolu na skupščinah večino država. Tudi urad informacijske pooblaščenke nam že 5 mesecev ne pošlje odgovora na katerega bi se lahko pritožili.
Izvedeli smo tudi, da je Petrol malo pred uveljavitvijo novega zakona, ki določa, da morajo podjetja, kjer ima država prevladujoč vpliv, razkriti vse informacije, podjetje na Cipru poslal v likvidacijo.
Odločeni smo, da bomo zoper Petrol sprožili vse ustrezne postopke, da bomo državljani izvedeli, kaj je Petrol počel s podjetjem na Cipru in kdo so (imena in priimki) "strici", ki so s tem služili, Petrol pa ob tej priliki pozivamo, da razkrije s kom in pod kakšnimi pogoji sta Cypet Oils in Cypet Trade trgovala.