V vladne sobane se je naselil strah. Bojijo se sindroma Šarec, ko so mu koalicijski partnerji kljub opozorilom toliko časa majali čoln, da je vlada padla. Zaradi tega je Golob zahteval, da z osebnimi podpisi za zdravstveno reformo stojijo vsi koalicijski partnerji; ne le predsedniki in ministri, ampak tudi poslanci. Na ta način želi odvzeti svobodo pri odločanju poslancem koalicije v parlamentu. To je hud poseg v demokratično odločanje poslancev, kar avtokrati zelo ljubijo. Napovedal je namreč, da bodo tudi vsi poslanci podpisali dodatek k koalicijski pogodbi. "Da vemo, da smo v tem čolnu vsi skupaj", je poudaril.
Predvolilne nastope Roberta Goloba in Danijela Bešiča Loredana smo razumeli, kot da imata že napisan program sanacije zdravstvenega sistema in pripravljenega za realizacijo. Žal pa smo tudi tokrat nasedli lepi retoriki obeh akterjev. Na koalicijskem vrhu na Brdu smo razočarani izvedeli, da so naredili zelo površno analizo, ki naj bi bila šele začetek zdravstvene reforme. Pred koalicijskim vrhom se je pričakovalo hitro poenotenje koalicije na več reformah, a se je uspela poenotiti le glede zdravstvene reforme - in še to v bistveno daljšem času, kot se je predvidevalo. Kar samo kaže, da v koaliciji ni vse tako lepo, kot bi želel javnosti prikazati primer Golob, ki je na tiskovni konferenci po posvetu na Brdu izjavil:
"Analiza kaže, da so razmere v slovenskem zdravstvu še slabše, kot si kdor koli v Sloveniji misli. Anomalije, kažejo, kako nikakor ne nadzorujemo pretoka denarja znotraj sistema. Imamo za milijardo in pol več denarja v treh letih, zdravstvo pa razpada. Skratka, ob poplavi denarja imamo razpad sistema."
Primer je preusmeril tok misli iz vsebine reforme, ki je bistveno težja, na denarni tok, in si verjetno mislil, kako je lahko zgrešil v prvih osmih mesecih vladanja to bogato reko denarja. Golob za to ne bi rabil te analize, če bi redno bral moje komentarje na portalu+, saj sem ga že pred meseci opozoril, da v zdravstvu ni problem denar, ampak organizacija. Končno ste to spoznali, gospod Golob!
Potem je premier povedal še, da če želimo, da zdravstvena reforma uspe, mora biti takšna, da jo bo podpirala celotna vladna koalicija. Dodajam, da mora biti veliko več od tega, ker v Sloveniji ne živijo samo podporniki vladne koalicije. Taka miselnost je predsedniku vlade, ki bi moral biti predsednik vseh, še vedno zelo tuja. Mi bomo dali rešitve na mizo in iskali konsenz, kdor bo želel, se bo pridružil, kdor se ne bo želel, je to njegova stvar, je še dodal Sončni kralj in povedal, kako bo on iskal konsenz. To je nova demokratična realnost v avtokratski Sloveniji, katere vlado vodi Robert Golob, ki je pred volitvami razlagal, kako velik avtokrat je Janez Janša. Dela po sistemu vzemi ali pusti
+++
V vladne sobane se je naselil strah. Bojijo se sindroma Šarec, ko so mu koalicijski partnerji kljub opozorilom toliko časa majali čoln, da je vlada padla. Zaradi tega je Golob zahteval, da z osebnimi podpisi za zdravstveno reformo stojijo vsi koalicijski partnerji; ne le predsedniki in ministri, ampak tudi poslanci. Na ta način želi odvzeti svobodo pri odločanju poslancem koalicije v parlamentu. To je hud poseg v demokratično odločanje poslancev, kar avtokrati zelo ljubijo. Napovedal je namreč, da bodo tudi vsi poslanci podpisali dodatek k koalicijski pogodbi. "Da vemo, da smo v tem čolnu vsi skupaj", je poudaril.
Pri Urošu Slaku pa je premier ponovno lagal, ko je zatrdil, da je minister s svojo ekipo prvič pripravil tovrstno poročilo. Žal je Golob očitno marsikaj prespal v zdravstvu, medtem ko se je intenzivno trudil v elektroenergetiki. Veliko ministrov je pripravilo analizo stanja, ne samo Bešič. In kar je pomembno, veliko jih je pripravilo bistveno boljšo analizo! Goloba je najbolj začudilo, da ne nadzorujemo pretoka denarja, kar seveda spet ni povsem res, kar je potrdila tudi direktorica Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS). V blagajno se ne steka denar od davkoplačevalcev, kot govori premier, ampak je to predvsem prostovoljni denar, ki ga prebivalci vsak mesec odtrgamo od svojih osebnih dohodkov in tako solidarnostno pokrivamo stroške zdravstvenega sistema.
Že nekaj časa me moti, ker premier poudarja digitalizacijo v zdravstvu. Sam sem spremljal digitalizacijo sistema od leta 1986 dalje in slovensko zdravstvo je (že) digitalizirano. Očitno tega Golobu še nihče ni razložil. Je pa res, da manjka medsebojna povezava teh digitalnih sistemov v enotni sistem, kar ne zahteva veliko dela. Na srečanju o digitalizaciji zdravstva v decembru 2022 bi premier lahko slišalal od evropskih strokovnjakov, da imamo v Sloveniji dobro digitalizirano zdravstvo in da sodimo po tem v sam vrh EU.
Gospod premier, prenehajte torej diskreditirati slovenski digitalni zdravstveni sistem in govoriti o uvedbi estonskega modela. Že že tako skromna sredstva trošite za svoje absurdne načrte. Ne razlagajte, da Slovenci nimamo digitalnega zdravstvenega kartona, ker ga imamo prav vsi in nam je bil v času epidemije v veliko pomoč, kajti vsa zdravila so se pisala preko digitalnega kartona. Tudi potrdilo o cepljenju proti kovidu imate na tem digitalnem kartonu. Če mi ne verjamete, pojdite na portal Z-vem, kjer boste dobili svoje zdravstvene podatke, do katerih imajo dostop tudi zdravniki (kot tudi vi, kjerkoli je dostop do spleta). Seveda je potrebno sistem nadgraditi in to znamo, le denar in kadre potrebujemo.
Podjetje Better, ki dela pri nas na digitalnem sistemu, popolnoma tak sistem, kot imamo mi, prenaša na Finsko, mi pa se učimo od Finske. V ZZZS je vse digitalizirano do nivoja pacienta, in sanje Bešiča so se že davno realizirale, le da so mu verjetno veliko bolj blizu pristopi iz Estonije, ker mu je zaradi potovanj po severni Evropi zmanjkalo časa, da bi si ogledal, kaj resnično ima doma. Doma bi moral samo še nadgraditi to, kar ima, pa mu ne gre od rok, raje bi plonkal od Estoncev. Nemški minister za zdravje, ki je bil na obisku v Sloveniji, se je žalosten spraševal, kdaj bo lahko imel tako digitalizirano zdravstvo, kot ga imamo pri nas.
Sicer pa, gospod minister, kot slišim, boste večino problemov rešili v šestih tednih (ali malo kasneje, nikoli se ne ve). Super, če boste. Izdelali naj bi časovnico, toda z vami in časovnicami imamo velike težave že od začetka delovanja te vlade. Obljubili ste na primer, da boste uredili čakalne dobe do 15. septembra 2022, pa jih še danes niste. Ni vam več moč verjeti, prevečkrat ste nas okoli prinesli.
Ne morete priti do preprostega podatka, koliko je koncesij v državi. ZZZS ima pogodbe z vsemi koncesionarji. Bo problem dobiti število koncesij? Če bi bil še direktor NIJZ, bi vam to z veseljem povedal. Le kdo vama svetuje, premier in minister, kakšne strokovnjake imata zaposlene?! Če bosta še naprej menjavali kadre, bosta težko prihajala do podatkov.
+++
Predsednik vlade je tudi jasno povedal, da vsi koalicijski partnerji podpirajo reformo. Nobenih šumov v komunikaciji ne bo. Glej ga zlomka, pa se je oglasila Levica, ki vrha na Brdu ni tako razumela, kot sta ga razumela Golob in Bešič. Tudi SD bi se že morala prebuditi in Branko Gabrovec kot predsednik strokovnega telesa SD ter direktor NIJZ bi moral povedati svoje mnenje. Ampak Gabrovec je za razliko od svojega predhodnika, ki je bil veliko v medijih, povsem utihnil in se je skril za nedoločen čas.
Potem smo čakali na predstavitev podatkov ministra za zdravje, ki je zanikal, kar je povedal predhodno na tiskovki vodja zdravstvene reforme, gospod predsednik vlade. Zdravstvo ne kaže kritičnosti, je dejal minister. Kasneje, ko so ga spraševali, kaj to pomeni, je poudaril, da sta z predsednikom enotna dvojina. Karkoli si že ob tem mislite, očitno nekaj sta.
Komu naj torej verjamemo? Premierju, ki je navedel, da so številke v poročilu, ki ga je predstavil minister, šokantne (ni pa, tako kot vedno, navedel, katere številke so "šokantne" niti ni kot znanstvenik in raziskovalec opozoril, da dokument, s katerim okoli maha Bešič, nima niti navedenih avtorjev, ki naj bi to napisali in dali strokovno težo dokumentu, niti leta izdaje itd., kar mora imeti tak dokument). Kdo je torej pisal ta dokument, bi moralo biti vaše prvo vprašanje, premier Golob, preden ga kažete javnosti. Ali pa verjamete vsakemu dokumentu, ki je brez datuma izdelave in brez avtorjev, ki vam ga da v roke zdravstveni minister?
Minister je poudaril, da so dokumente napisali na Ministrstvu za zdravje, da so morali zbrati vse podatke in da so za njih podatki, ki so jih potrebovali v času pisanja poročila, zelo slabo dostopni. Seveda so slabo dostopni, saj gre za osebne podatke in do teh po zakonu nimata dostopa niti predsednik vlade niti minister! Dejstvo je, da MZ lahko naroči analize NIJZ in ZZZS, ki imata bistveno boljši dostop do anonimiziranih podatkov, poleg tega so strokovnjaki na NIJZ in ZZZS bistveno boljši analitiki kot na MZ (in so za analize dodatno usposobljeni). Da si ministrstvo samo dela analize, je strokovni nesmisel in velika napaka, ki jo lahko opravičimo le z političnim nezaupanjem do NIJZ, čeprav ima tam minister "svojega" direktorja. Ministrstvo je namreč upravni, ne pa raziskovalni zavod, kakršen je NIJZ. Zato je ključen problem te analize ta, ali ji sploh lahko zaupamo, kajti delali so jo amaterji na področju analitike.
V analizi niso sodelovali ostali akterji, ki so ključni pri realizaciji reforme. Manjka veliko vsebine, ki bi jo nujno potrebovali. Vsak izobražen manager ve, kako se lotiti reforme, po kateri metodologiji. Ve, kdo mu lahko naredi analizo. Kar dela Loredan, ni niti senca od tega, zato bo tudi temu podobna reforma. Pristop je napačen, ker opredeljuje le nekatere probleme, ki jih vidi MZ in ne opredeli ostalih problemov, ki jih vidijo ostali partnerji. Sistem pa se praviloma začne reševati s sočasno oceno vseh akterjev, ki morajo opredeliti probleme sistema. V tej analizi niso sodelovali pacienti, recimo. Pravzaprav zaradi odsotnosti avtorjev niti ne vemo, kdo je to sploh napisal. Krona vsega pa je zadnji stavek: Glede na ugotovitve, ki izhajajo iz dokumenta, je reforma zdravstva nujna.
+++
Minister se rad pohvali, da prvič govorijo o vseh podatkih, in se pri tem grdo zlaže. Sam se spomnim Kebrove Bele knjige, ki je bila bistveno boljša analiza stanja, kot je tale površna in delna analiza, in še prej analize Toneta Koširja, na podlagi katere se je delala mreža programov. Potem je delal analize zelo analitičen minister, ki je tudi matematik, Dorjan Marušič. Ministrica Milojka Kolar Celarc je naredila analizo s pomočjo Svetovne zdravstvene organizacije in ta analiza je bila res na vrhunskem, svetovnem nivoju.
Kot strokovnjak javnega zdravja ne morem tako visoko oceniti te analize, kot jo ocenjuje minister. Da ne bom edini kritik, naj povem, da so kritični tudi nevladniki, ravno tisti nevladniki, na katerih protest je prišel predsednik vlade in jih pozdravljal z visoko dvignjeno roko. "Prioritetni ukrepi, ki jih je minister Loredan danes predstavil, ne upoštevajo ključnih zavez iz koalicijske pogodbe in predvolilnih obljub volivcem, da niti ne omenjamo v celoti prezrtih zahtev, izraženih na stavki pacientov." Ministrove izjave označujejo za selektivne in posplošene. "Predlagani prioritetni ukrepi pomenijo očitno nazadovanje v primerjavi s predvolilnimi zaobljubami strank vladajoče koalicije in tudi z vsebino koalicijske pogodbe iz maja 2022."
Minister Loredan in predsednik Golob, nazaj gremo in ne naprej.
Reforma ZZZS po mnenju nevladnih organizacij odpira možnost političnega prevzema ZZZS, sam pa dodajam, da tudi končno možnost kontrole vlade okoli petih milijard evrov v zdravstveni blagajni (!), kar se v tem trenutku zdi glavni cilj predsednika vlade (glede na njegove nastope). Hkrati pa pomeni tudi vsebinsko spremembo ZZZS v zavarovalnico, s čemer bi dejansko zapustili solidarnostni način in porabo denarja za zdravstvo. Tako zelo velika sprememba je to!
Predsednik vlade je izpostavil, da ob tem, ko imajo bolnišnice skupaj za 170 milijonov evrov izgube, imajo na drugi strani lekarne in zdravstveni domovi za 200 milijonov evrov dobička: "To je neverjetno, na stotine milijonov se brez nadzora pretaka po sistemu in sistem razpada." To, da se brez nadzora ne pretaka stotine milijonov, mu je argumentirano razložila direktorica ZZZS in potem še nekdanji direktor ZZZS Samo Fakin. Oba sta predsednika postavila na laž, saj ima ZZZS vsako leto zunanji nadzor nad poslovanjem. Kdo Golobu tako slabo svetuje?
Golobova obljuba ob zamenjavi svetov bolnišnic in direktorjev s "pravimi ljudmi" ni prinesla boljšega poslovanja bolnišnicam. Zakaj ste jih pa potem zamenjali? Po dosedanjih izkušnjah z Bešičem si upam trditi, da to ni zraslo na njegovi njivi, pa četudi bi, minister brez Golobovega privoljenja ne bi delal nobenih menjav. Sedaj je jasno, da je bil ta cunami v zdravstvu popolnoma nepotreben in zelo škodljiv. Ko je premier napovedal predstavitev analize, je dodal, da se bomo lahko takrat vsi prepričali, v kakšni zmoti smo živeli. Da ta zmota ni naključna, interesne skupine so nas namenoma zavajale z lažnimi cilji na področju zdravstva ...
Naj vam povem resnico, gospod predsednik. V zmoti ste osem mesecev živela samo vi kot predsednik vlade in vaš minister, ne pa mi, ki delamo v zdravstvu. Mi že dolgo dobro vemo, kaj se dogaja v zdravstvu in upali smo, da boste uvedli spremembe takoj ob nastopu vlade, vsaj tako ste govorili pred volitvami. A bolj ko gremo naprej v tem mandatu, vse bolj se kaže, da tega ne bomo dočakali, namesto tega pa nas čaka le še večja razgradnja javnega zdravstva, ker vidimo, da niste kos tej nalogi.
Vse bolj jasnijo dnevi se Kranjcem, vse bolj vidimo, kaj imamo. Prebujamo se z morastega 8-mesečnega leporečnega enoumja in plesa ter spoznavamo, da so nas politiki še enkrat peljali žejne čez vodo, zato spet iščemo nove rešitve, saj to je edino, kar nam še preostane v tej novodobni Potemkinovi oziroma Bešič-Golobovi vasi ...