Komentar

Pravica do smrti

V ljubljanskem kliničnem centru naj bi zdravnik neozdravljivo bolnemu pacientu na željo svojcev pomagal pri umiranju. Zdravniku sedaj stanovski kolegi grozijo z odvzemom licence, kriminalisti pa s preiskavo zaradi suma storitve kaznivega dejanja umora. 

10.01.2015 09:52
Piše: Jaka Šoba

Odločamo lahko o smrti nerazumnih bitij, če pa so razumna, ima o njihovi smrti pravico odločati le država, ko zasleduje višje cilje, ki so posamezniku nedosegljivi in nedoumljivi.

Javnost bo v naslednjih dneh ne glede na to, ali je bila evtanazija opravljena s privolitvijo umrlega in njegovih svojcev, na eni strani obsojala, na drugi strani pa pozdravljala zdravnika in svojce. Pomembneje pa je, da bo to dejanje odprlo debato o dejanju, ki naj bi ga storil vsak vesten in sočuten skrbnik psa ali drugega živega bitja, na katerega je čustveno navezan, ko njegov "prijatelj" trpi močne, neozdravljive bolečine. Moje vprašanje v tej debati je sledeče. Če nam je jasno, da je prav, da pri neznosnih bolečinah in neozdravljivih stanjih in boleznih pomagamo živalim, zakaj nam ni jasno, da je to prav ali vsaj ni narobe tudi pri ljudeh?

 

Evtanazija je tabu naše družbe. Vsi po tihem priznavajo, da se dogaja ne le pasivna evtanazija, kjer se prekine zdravljenje, temveč tudi aktivna evtanazija, kjer se ljudem pomaga, da umrejo brez bolečin in z ohranjenim dostojanstvom. Naše v krščanski etiki zakoreninjene družbene norme pa nam prepovedujejo, da bi o tem odprto in racionalno govorili ter sprejeli aktivno evtanazijo kot nekaj ne-negativnega. Dejstvo je, da ni važno, ali ste verujoči ali ne, ali verjamete v posmrtno življenje ali ne, ali verjamete v pekel in nebesa, te norme so del vašega vsakdana in težko se je otresti družbenih spon, ki so zakoreninjene globoko v naši kulturi in pogledati na zadevo z druge, racionalne, zelo življenjske in človeške plati.

 

 

Ali je življenje res tako sveto?

 

Ženska lahko konča življenje ploda, ki ga nosi, to je dejstvo. O tem, ali je to prav ali ne, imajo ljudje nasprotujoča si mnenja, jaz bom svoje na hitro predstavil. Splav je odločitev o končanju življenja. Ni važno, kako boste definirali, kdaj zigota postane zarodek ali kdaj naj se plod šteje za posameznika in ima pravice. Plod je živ od trenutka spočetja, ko mu rečemo zigota, do smrti nekaj desetletij kasneje. Določitev neke fiktivne časovne meje za to, da rečemo, kdaj je tisto živo bitje blastula, kdaj zarodek in kdaj plod, je akademske narave in bolj kot kaj drugega koristi temu, da se embriologi znajo pogovarjati med sabo. Lahko se tolažimo, da smo vzeli življenje bitju, ki ni bilo umno in razumno, a nikoli ne bomo vedeli, ali bi lahko to bitje bilo novi Mozart ali Einstein. Splav je torej končanje življenja in družba je rekla, da ima ženska pravico o njem se odločiti. Jaz se s tem strinjam, pa čeprav ne najdem etičnega opravičila.

 

Država podeljuje policistom pravico do tega, da se odločajo, kdaj in kako lahko vzamejo življenje. Država daje nekaterim izmed svojih članov monopol nad nasiljem. V roko jim da pištolo, jih izuri za to, da jo znajo uporabljati, jim da znanje, s katerim naj bi se bili sposobni odločiti, kdaj je uporaba nujna in kdaj je potrebno nekomu vzeti življenje. A na koncu je na cesti policist sam in sam se mora odločiti, kaj bo storil v dani situaciji, ali bo sprožil ali ne. Policist lahko torej vzame življenje zato, ker se je tako odločil in zato, ker je država rekla, da je prav, da ima pravico o tem odločiti.

 

Država lahko svoje državljane celo prisilno vpokliče in od njih zahteva, da se žrtvujejo za dobro domovine. Fantom starim 18 let, ki so v bistvu kosmati otroci, da v roke puške in naboje ter jih pošlje lovit in jemat življenja drugim kosmatim otrokom, ki jih je druga država poslala na bojno polje, da bodo ščitili svoj narod in njegov interes. Država si tako jemlje pravico, da odloča, kdaj in komu bo ponudila moj skalp, zato da zaščiti strateško pomembno pristanišče ali naftovod. Nekdo daleč za bojno črto se je v imenu države odločil, koliko je vredno moje življenje in to, da se jaz ne strinjam s tem, da bi se podil po blatu in ubijal, ga prav nič ne briga. Če se s tem ne strinjam, me bodo pa verjetno zaprli ali postavili pred strelski vod kot dezerterja.

 

Primerov je še, a ni namen te kolumne pokazati, kje vse smo si že vzeli pravico do razpolaganja z življenji drugih in zaradi kako absurdnih razlogov, temveč opozoriti na to, da imamo pravico odločati o lastni smrti.

 

 

Absurd odločanja o življenju in smrti

 

Tako pridemo do končnega absurda. Odločamo lahko o smrti nerazumnih bitij, če pa so razumna, ima o njihovi smrti pravico odločati le država, ko zasleduje višje cilje, ki so posamezniku nedosegljivi in nedoumljivi. Pomagamo lahko umreti nekomu, ki ne pozna koncepta življenja in smrti, recimo psu ali mački, in vzamemo življenje nekomu, ki se življenja še ne zaveda, kot to storimo pri splavu, ne smemo pa pomagati umreti nekomu, ki se zaveda pomena življenja in pomena smrti. Še bolj absurdno je, da ne smemo pomagati umreti niti nekomu, ki se več ne zaveda samega sebe, a se je zavedal v preteklosti. Tudi če ne obstaja možnost, da bi se še kadarkoli zbudil, mi ne smejo "aktivno" pomagati s tega sveta, lahko pa me izstradajo do smrti in omogočijo mojim svojcem, da so priča temu, kako me bodo preležanine živega požrle. 

 

Dokler pobijamo ljudi v imenu skupnega dobrega "naftovodov, pristanišč in ozemlja", je to sprejemljivo, ko pa se posameznik odloči, da bi želel prekiniti lastno trpljenje in umreti dostojanstveno, takrat pa najdemo tisoče izgovorov za to, da bi mu onemogočili razpolaganje z edino stvarjo, ki je neodtujljivo njegova in do katere in o kateri ima absolutno pravico odločati, o njegovem življenju. Če sem si sposoben soditi sam, nima država nič proti, družba bo sicer moj samomor sprejela z nelagodjem, a če mi sodi lastna roka, sem vsaj v očeh države na varni strani. Ko pa enkrat obnemogel obležim in sem tako nebogljen, da ne morem zaključiti lastnega trpljenja, takrat pa se država vmeša in jasno pove, da mi nihče ne sme pomagati. Največ kar lahko zahtevam je, da me pustijo umreti. Izklopijo mi zdravila, hrano in vodo in me pustijo, da se posušim kot nepobrana oljka.

 

Neverjetno je, kako hitro najdemo ljudje kot družba utilitarna opravičila, zakaj je prav, da družba razpolaga z našimi življenji. Splav je dober, ker je bolje, da izgubimo eno življenje kot dve, vojne so dobre, ker zaščitijo večinski interes naroda in z žrtvovanjem nekaterih zaščitimo večino, policisti morajo imeti monopol nad represijo, da zaščitijo državljane, s tem da zlikovcem lahko vzamejo življenje. Primerov je kolikor hočete. Ko pa smo postavljeni pred dejstvo, da bi nekateri izmed nas želeli, da imajo oni ali njihovi bližnji v danem trenutku in specifičnih okoliščinah pravico prositi kvalificiranega zdravnika, da jim omogoči dostojanstveno posloviti se od življenja, ki jim je bilo dano, takrat pa zmrznemo. Iščemo vse možne razloge, zakaj je to nedopustno. Nekateri se zatekajo v religijo in grožnje z obsodbami na večni ogenj pekla, drugi že vidijo izkoriščevalske zdravnike, ki mastno zaračunavajo za smrtonosne injekcije, tretji pa so spregledali pohlepne svojce, ki se želijo rešiti stare mame, da bi dobili njeno hišo in prihranke iz nogavic.

 

Pripravljen sem sprejeti vse utilitaristične razloge o splavu, policiji, vojski in kar je še podobnih tem, na osnovi katerih lahko danes kot družba že odločamo o življenjih, ki niso naša, da bi o njih odločali, menda zato, ker je to za družbo dobro. Ne pravim, da je treba iz Slovenije narediti destinacijo za pogrebni turizem. Želim si, da pravniki in zdravniki pripravijo vse, kar je potrebno, da se ognemo možnim zlorabam, ki se jih vsi tako bojijo, ko govorimo o aktivni evtanaziji. Prosil bi le, da mi družba, katere del sem, omogoči, da svoje življenje, če bo potrebno, končam dostojanstveno ob pomoči zdravnika, če in ko to želim, obkrožen z ljudmi, ki jih imam rad, spokojno in dostojanstveno pod domačo oljko.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
6
O anonimnih komentatorjih
4
21.07.2019 09:00
Drži, da 90 odstotkov državljanov ne zanimajo javne zadeve, skrb za skupnost in da so najčistejši sledilci fenomena mindfulness ... Več.
Piše: Miha Burger
Homagge Marku Mlačniku: V dvorani sem gledal glavnega junaka predstave, ki je gledal samega sebe na odru
8
20.07.2019 22:00
Tokrat se ne bom mogel otresti presežnikov. Vse, kar bom imenoval, je bilo presežno v času nastanka in je bilo kot takšno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Norosti Šarčevega medijskega zakona: Bomo tudi za kršitve cestno-prometnih predpisov odslej kaznovali – vzdrževalce cest?
8
18.07.2019 19:00
Slovenska medijska zakonodaja naj bi se kmalu posodobila, in to že četrtič v zgodovini veljavnega Zakona o medijih. Predlog ... Več.
Piše: Igor Mekina
Nova Evropska komisija in pasti Zahodnega Balkana: Zakaj Slovenijo tako zanima resor za širitev
10
18.07.2019 05:15
O uspešnosti naše balkanske politike so mnenja različna. V omenjenih novodobnih razmerah, kjer se za svoje strateške interese na ... Več.
Piše: Božo Cerar
"Resnice ni brez ideje ali vsaj iluzije. Prinašajo jo zasanjani misleci, plačujejo s kapljami krvi."
5
14.07.2019 09:00
25. junij smo zaznamovali kot Dan državnosti naroda, ki je dosegel, kar si je želel s polno pravico stoletja. Predsednik vlade ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Bill Viola, mojster elektronskih neviht
0
13.07.2019 22:00
Večja skupina moških in žensk, starejših in mlajših, stoji v pričakovanju napovedanega dogodka. V kader vstopijo v upočasnjenem ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Bi judovsko-arabsko vprašanje v Izraelu lahko rešili na "makedonski" način?
11
11.07.2019 22:58
Slovenska zunanja politika omahuje med jugoslovansko tradicijo in svojim položajem v Evropski uniji in zvezi NATO. Miro Cerar je ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Zakaj nas večinoma vodijo bleferji?
11
09.07.2019 14:00
Samozavest zelo redko odraža stopnjo kompetentnosti, njuno prekrivanje je celo tako majhno, da je to kar strašljivo. ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Kaj nam sporoča Hong Kong? Da je pri bivših kolonijah evolucija neprimerno boljša od revolucije
7
07.07.2019 11:00
Zadnji čas so med udarnimi vestmi tudi demonstracije v Hong Kongu.Lahko jih štejemo za ene od mnogih, ki se pač pojavljajo v ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Umetnosti ni dano, da napoveduje bodočnost, temveč da oblikuje bodočnost
2
07.07.2019 00:33
Vedno bolj je mogoče z računalniško infrastrukturo združevati vse z vsem. Navkljub temu, da se občasno pojavlja zanikanje, da je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
81 let sramotnega pakta med Hitlerjem in Stalinom: Evropski dan spomina žrtev totalitarnih in avtokratskih režimov
15
04.07.2019 21:00
V Sloveniji smo običajno zelo glasni, ko gre za obsodbe zločinov nacizma in fašizma in obujanje njunih idej, s čemer seveda ni ... Več.
Piše: Božo Cerar
Od idealizma do postrealizma: Dosežki in napake slovenske zunanje politike
6
03.07.2019 20:00
V slovenski vladi, še posebej pa na zunanjem ministrstvu, primanjkuje strateških razprav in usmeritev. Slovenci se najrajši ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Samobrc iz Schengena: Kratka zgodovina slovenske neumnosti
15
02.07.2019 20:00
Človeka postaja strah, da se bo z današnjo Slovenijo zgodilo tisto, kar je pred dobrimi sto leti Ivan Cankar prerokoval ... Več.
Piše: Borut Trekman
Smisel nadzornih svetov je neodvisnost od politike, bank in prijateljstev
3
30.06.2019 23:59
Bistvo sistema nadzornih svetov in generalnih direktorjev v enotirnem sistemu je neodvisnost prava, ne navidezna; neodvisnost ... Več.
Piše: Keith Miles
In memoriam Pen klub (1967-2019): Restavracija, ki jo je ugonobilo slovensko pisateljsko društvo
14
30.06.2019 08:00
Z zaprtjem te legendarne restavracije nismo izgubili le prostora, ki je sam po sebi postal živa zgodovina, pač pa smo vsi skupaj ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
V umetnosti so stilni svetovi zapleteni: Tisto, kar je podobno, je lahko popolnoma nasprotno.
0
29.06.2019 23:59
Racionalno uvajanje števil in matematičnih sistemov v nova umetniška dela je bilo popolnoma v nasprotju s hipijevsko ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Brexit po brexitu: Bolj bo Evropi manjkala Britanija kot pa obratno
11
25.06.2019 22:30
V času, ko se svet spominja zadnjih velikih borb 2. svetovne vojne, je dobro pomisliti, kako se tudi v tem našem krasnem ... Več.
Piše: Ferdinand Blaznik
Slovenija, otok demokracije sredi morja sovražnikov
16
23.06.2019 21:09
Ideja, ki se pojavlja v zadnjem času, da je Slovenija otok demokracije v morju fašističnih, nacističnih, avtoritarnih, ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
S časom je vsaka beseda, ki je bila vključena v vizualno umetnino, postala prerokba
3
22.06.2019 23:59
Največja nevarnost za vsako skupnost je, ko se elite začnejo odmikati od umetnosti. Danes gledamo proces, ko so politične elite ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Poletno branje: Polkovnica Nina Moreno nima nikogar, ki bi ji pisal
6
21.06.2019 01:04
Objavljamo prvo v seriji zgodb nove rubrike Poletno branje. K sodelovanju smo povabili nekaj zelo zanimivih avtorjev, ki bodo na ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Balkanski posli Telemacha: "Arogantno in hinavsko. Ne vem, če bi državljan Malte Dragan Šolak lahko to počel v Evropski uniji. Sramota!"
Uredništvo
Ogledov: 1,471
02/
Nova Evropska komisija in pasti Zahodnega Balkana: Zakaj Slovenijo tako zanima resor za širitev
Božo Cerar
Ogledov: 1,344
03/
Odprto pismo notranjemu ministru: Mrtvaški veter iz pisarne ministra Poklukarja
Anej Sam
Ogledov: 1,710
04/
50 let človeka na Luni (1969-2019): "Trenutno lahko letimo le znotraj zemeljske orbite, to je najdlje, kot lahko gremo."
Boštjan Pihler
Ogledov: 1,283
05/
Štiri milijarde evrov bo šlo letos za zdravstvo, kakovost storitev pa še naprej pada!
Uredništvo
Ogledov: 1,171
06/
Norosti Šarčevega medijskega zakona: Bomo tudi za kršitve cestno-prometnih predpisov odslej kaznovali – vzdrževalce cest?
Igor Mekina
Ogledov: 982
07/
O politično korektnih nemških medijih: "Danes so mediji kot lubenice - zunaj zeleni, znotraj pa še vedno rdeči"
Norbert Bolz
Ogledov: 1,166
08/
Bi judovsko-arabsko vprašanje v Izraelu lahko rešili na "makedonski" način?
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,113
09/
"Resnice ni brez ideje ali vsaj iluzije. Prinašajo jo zasanjani misleci, plačujejo s kapljami krvi."
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1,017
10/
Zakaj nas večinoma vodijo bleferji?
Edvard Kadič
Ogledov: 3,137