Ko smo na SAZAS vprašali, zakaj z denarjem domačih avtorjev plačujejo storitve tujih avtorjev in podjetij medtem ko se v javnosti zavzemajo za domače avtorje, so zanikali, da je naročnik oglasa Sazasovi ptiči SAZAS, čeprav je iz podatkov, dosegljivih na spletu, kot naročnik naveden prav ta. Sicer pa te dni na SAZAS vlada prava panika tudi zaradi novega zakona, ki zahteva razkritje vseh finančnih nakazil vodstvu SAZAS.
SAZAS je leta 2010 naročil izdelavo oglasa pri angleški produkcijski hiši Trunk. Kljub velikim besedam podpredsednika SAZAS Tomaža Grubarja o tem, kako je potrebno podpirati ogroženo domačo avtorsko produkcijo, je SAZAS oglas raje naročil v tujini in z denarjem "obubožanih" domačih avtorjev omogočil zaslužek "tujemu kapitalu".
Ko smo na SAZAS vprašali, zakaj so ravnali tako, so zanikali, da je naročnik oglasa SAZAS, čeprav je iz podatkov, dosegljivih na spletu, kot naročnik naveden prav ta. Sicer pa te dni na SAZAS vlada prava panika tudi zaradi novega zakona, ki zahteva razkritje vseh finančnih nakazil vodstvu SAZAS.
SAZAS domače avtorje ščiti tako, da posel daje tujcem
Leta 2010 je SAZAS pri angleški produkciji Trunk naročil izdelavo oglasa SAZAS Birds (Sazasovi ptiči). Zanimalo nas je, koliko je SAZAS plačal za ta oglas in zakaj ga je naročil ravno v tujini, če že tako eklatantno propagira in podpira domače avtorje. Iz SAZAS so nam pojasnili: "Združenje SAZAS ni bil naročnik tega promocijskega spota." Toda SAZAS ponovno postavljajo na laž podatki, objavljeni na spletni strani družbe Trunk, kjer jasno piše, da je "CLIENT", torej naročnik, SAZAS.
SAZAS trdi, da so oglas ustvarili slovenski avtorji, ki so se odpovedali honorarju, a uradni podatki kažejo drugače
Na vprašanje, koliko je SAZAS plačal za izdelavo oglasa, smo dobili odgovor, da je oglas "delo slovenskih avtorjev in ustvarjalcev, ki so večino dela ustvarili za minimalen honorar oziroma se mu v celoti odpovedali".
Ker odgovoru SAZAS nismo verjeli, smo pregledali še, kaj o tem piše na spletni strani produkcijske hiše, ki je oglas izdelala. (Spot Sazasovi ptiči z avtorji in naročnikom vred, ki ga je objavilo britansko podjetje je dosegljiv na tej povezavi.)
Kot avtorji so poleg režiserja (angleško director) Roka Predina in Predinove žene Sare Savelj kljub drugačnim trditvam navedeni le tujci. Skladatelj (angleško composer), tisti torej, ki je napisal glasbo za oglas SAZAS Birds, je Daniel Pemberton, rojen 3. novembra 1977 v Angliji. Animatorji so bili Layla Atkinson, Grigoris Leontiades in Helene Friren. Za zvok je poskrbelo podjetje Fonic, ki sta ga ustanovila Jake Roberts in Barnaby Templer, producent pa je bil Richard Barnett. Skratka, cela četica "domačih avtorjev" je to. Celo glasbo za oglas, ki podpira domačo ustvarjalnost, je SAZAS raje zaupal tujcu, ne le izdelavo oglasa.

Medklic: Družina Predin sicer zelo dobro sodeluje s SAZAS
Ob tem dodajmo še, da imamo opraviti z zanimivo povezanostjo družine Predin in SAZAS. Žena Zorana Predina izstavlja SAZAS-u račune za lobiranje v zvezi z novo zakonodajo (o tem so pisale že tudi Finance na tej povezavi), sin Zorana Predina Rok Predin in njegova žena Sara Savelj pa v Angliji za SAZAS skupaj z angleškimi avtorji delata oglase. Drugi sin, novinar Andrej Predin, pa naj bi na časniku Slovenske novice skrbel za to, da občasno izide SAZAS-u naklonjen članek. Zoran Predin je bil do nenavadnega ključni "lobist" in zagovornik SAZAS-a, dokler ni zaradi pretepa na košarkarski tekmi izgubil kredibilnosti ter se umaknil iz javnosti.
Panika na SAZAS. V veljavo prihaja nov zakon, ki bo zahteval razkritje prejemkov funkcionarjev na SAZAS
Bolj kot naše razkritje dejstva, da SAZAS denar slovenskih avtorjev troši tako, da najema tuje avtorje, medtem ko se doma »zavzema« za domače avtorje, je vodstvo SAZAS pretresla novica, da bodo morali z novim zakonom v kratkem razkriti, koliko denarja so si vodilni v SAZAS izplačali in si izplačujejo.
Po spletu je zaokrožil osnutek novega zakona o avtorskih in sorodnih pravicah, na podlagi katerega bo moral SAZAS namreč razkriti vsa nakazila svojim funkcionarjem – vse sejnine, potne in ostale stroške, honorarje, nadomestila, nagrade, ugodnosti in druga nadomestila. Pričakovati je močan odpor, saj se Zupan in SAZAS razkritju prejemkov funkcionarjev SAZAS vztrajno izogibata.
Nov Zakon o upravljanju avtorskih in sorodnih pravic (ZASP) nastaja sicer na podlagi evropske direktive z dne 26. februarja 2014, ki v nasprotju z našim obstoječim pravnim redom in delovanjem SAZAS prisega na transparentnost in zahteva razkritje vseh sredstev, ki jih od SAZAS prejmejo njegovi funkcionarji. Pričakovati gre, da bo Zupan uporabil vse svoje razpoložljive zveze, SAZAS pa da bo v imenu obrambe tajnosti teh finančnih tokov uporabil vso svojo pravno artilerijo, in ta ni zanemarljiva, saj gre za obrambo pravega Eldorada posvečenih, ki brez pravega nadzora oziroma transparentnosti vsako leto porabijo skoraj 16 milijonov evrov.
Novi ZASP je v 4. alineji svojega 160.c člena sicer jasen in pravi:
"Za vsakega člana organa upravljanja in nadzora znesek vseh avtorskih honorarjev in nadomestil, nagrad, stroškov sejnin, potnih stroških, nadomestil za vodenje, drugih izplačil, ugodnosti v naravi in drugih vrst prednosti za vsako vrsto prejemka posebej."
Iz tega določila sledi, da bodo morali v kratkem prav vsi funkcionarji SAZAS razkriti takšen(e) dokument(e), kot je pobegnil Zupanu in smo ga objavili na Portalu Plus.
Komentar: Podpredsednik SAZAS Tomaž Grubar zagovarja domačo ustvarjalnost, oglase pa raje naroča na tujem
Podpredsednik SAZAS Tomaž Grubar je eden najbolj glasnih zagovornikov SAZAS. V svojih javnih nastopih in člankih v različnih medijih opisuje uboštvo slovenskih avtorjev in ustvarjalcev, za kar naj bi bilo krivo to da jih izpodrivajo tujci, kar pa je prav tisto kar spodbuja Grubar kot podpredsednik, sam. Isti Tomaž Grubar je prav tako kljub ubuštvu avtorjev in ustvaralcev, ki se ga zaveda, kot podpredsednik SAZAS leta 2010 dovolil tudi, da je SAZAS izplačal okoli pol milijona evrov sejnin in nadomestil funkcionarjem SAZAS. SAZAS je tako, kljub temu, da so avtorji po besedah Grubarja obubožani, izplačal po naših podatkih celo najvišje sejnine v državi (več kot Petrol in Krka skupaj).
Grubar piše in poveličuje Frana Levstika, ki se je boril proti prevladi tuje kulture in kritizira slovenski Urad za intelektualno lastnino, ker da nič ne stori v podporo domačim, kot podpredsednik SAZAS, organizacije, ki naj bi ščitila domače avtorje pa naroča oglas in avtorske storitve tujcem, medtem ko doma hlini podporo vsemu kar je domače. Očitno so slovenski avtorji po mnenju SAZAS in Grubarja tako slabi, da jim morajo reklamo delati tujci.
O tem, kako nam SAZAS piše, da ni naročnik oglasa in da so oglas delali slovenski avtorji, ne rabimo izgubljati besed. Prav pa je, da bralcem s primerom prikažemo način komunikacije SAZAS, ko SAZAS zavaja glede najbolj jasnih banalnosti, ko na uradni spletni strani piše ravno obratno od tega, kar trdi SAZAS: naročnik oglasa je SAZAS in oglas so ustvarjali tuji avtorji (v sodelovanju s parom Predin).
Čas je, da se za svoje pravice v svoji organizaciji zavzamejo vsi avtorji.