Portal Plus

Ederlezi Rising: Prišel bo dan, ko vesolje moškega ne bo več potrebovalo niti za seme

Na današnji dan Vzhodno žensko telo (fembot) leži dobesedno v histeričnem naročju Bele hiše. Film Ederlezi Rising združi oba filmska jezika (Ridley Scott - Andrej Tarkovski), tako zahodnega kot vzhodnega, režiser Lazar Bodoroža proizvede umetnino z lastnim filmskim jezikom, oblikoval ga je tako, da ga razumeta oba, vzhod in zahod, celo sever in jug. Oblikoval ga je v angleščini, beseda ederlezi v romskem jeziku pomeni jurjevo, djurdjevdan.

19.08.2018 14:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Ederlezi rising   znanstvena fantastika   Sebastjan Cavazza   Maruša Majer   Jessica Stoyadinovic-Stoya

Še nekaj desetletji in svet ne bo več potreboval moških, vsaj ne v takšni obliki kot do XXI. stoletja. Moškega vesolje ne bo več potrebovalo niti za seme.

Te dni se nahajam v umirjenem, presvetljenem Berlinu polnem razstav in plesnih predstav. Tanz im August! V berlinskem zraku je čutiti vonj poletnega severnega morja, ki ga prinašajo zračni tokovi iz smeri Kiela in Rostocka. Vse je tako nežno in spokojno kot da ne bi tukaj nikoli živel zločinec tisočletja. Vsega lepega je preprosto preveč, da bi se lahko osredotočil na posamično. Zato sem se odločil napisati komentar za nazaj, v vmesnem času pa se mi bodo lepe berlinske senzacije zagotovo pomirile in uredile. Od tukaj naprej boste brali besedilo o filmu Ederlezi Rising, ki ga večina zagotovo še ni videla. Njegova ljubljanska premiera je napovedana šele za prihajoče leto, sam sem si ga ogledal na filmskem festivalu v Kranjski Gori. Sicer lahko kadar hočete odstopite od branja, lahko pa se brez zadržka odprete temi filma: moškim fantazijam.

 

Smo na krovu vesoljske postaje korporacije Ederlezi Rising

Nimani (fembot - robot ženska): Ali ste seznanjeni s Schrodingerjevo enačbo?

 

Zasedba v filmu je več kot komorna, v njej igra samo en igralec in dve igralki, pomembno vlogo pa ima tudi digitalizirani, nadzorni ženski glas. Človek ne bi verjel: gleda srbski dialoški film z dvema slovenskima igralcema in američanko srbskega porekla. Vsi skupaj interpretirajo dialoge v angleškem jeziku, ves čas se nahajajo v zaprtem ambientu vesoljskega plovila nekje na misiji v globokem vesolju. Vsi našteti elementi, ki sestavljajo film, so nastavki za dolgovezen SF (znanstveno-fantastičen) film, toda Ederlezi Rising je lahko čisto vse, samo dolgovezen ni. Ker sam vedno delujem antipsihološko, sem se odločil, da bom reflektiral temo in motiv filma, posledično pa mišljenje o režiserjevem posebnem filmskem jeziku.

 

Film se svetovnemu kino-avditoriju predstavlja kot SF (znastvena-fantastika) v resnici pa je to, kar gledamo na platnu, SR (znanstveno-religiozen) film o Adamu / kozmonavtu (odličen Sebastian Cavazza), o Evi (neverjetna Jessica Stoyadinovic-Stoya) in Lilit (majhna, a ključna vloga izvrstne Maruše Majer). Religiozni element, ki manjka v filmu, je monolit (totem). Njegovo vlogo je intuitivno prevzela kar Stoya - fembot. Kot da bi bila iz enega kosa, stoji v prostoru digitalnega reprogramiranja, medtem ko jo kozmonavt / moški digitalno kalibrira.

 

Film je monumentalen znak! Je še eno opozorilo mačističnemu svetu: še nekaj desetletji in vas svet ne bo več potreboval, vsaj ne v takšni obliki kot smo vas poznali do XXI. stoletja. Moškega vesolje ne bo več potrebovalo niti za seme.

 

Smo sredi komentarja: Fembot, ženski robot, lahko izvaja popolnoma različne funkcije, od preprostih nalog pa do kompleksnih funkcij, kot je ta, da moškega zabava s svojim raznolikim spolnim programom. Humanoidne robote - tako moške kot ženske (fembot) - želi človek v celoti približati vsemu človeškemu.

 

Ponovimo stoprvič: Tehnologija je najbolj vidna oblika metafizike na planetu Zemlja.

 

Smo na mednarodnem znanstvenem vesoljskem poletu: Fembot je sestavljena iz različnih senzorskih sistemov, nadzornih in komunikacijskih podsistemov, deluje pa kot kompozit znotraj ekstremno zapletenih procesov mišljenja. Le redkokdaj se zgodi, da je nekaj tako enostavnega zapleteno do skrajnosti. Znameniti canterburyski nadškof Sveti Anzlem na začetku prvega tisočletja zapiše: "Najprej si zamislimo največje, najpopolnejše bitje. Če ima to bitje, ki smo si ga zamislili, vse možne atribute, razen atributa obstoja, potem ni največje ali najpopolnejše bitje, saj je bitje, ki obstaja, očitno večje in popolnejše od bitja, ki ne obstaja. Torej največje, najpopolnejše bitje mora obstajati." Ta znameniti citat je eden tistih, ki je stoletja proizvajal veliko nelagodje. Če pogledamo vanj, natančno vidimo, da je z dokazom nekaj narobe. Toda kar je narobe v tej misli, je tisto, kar je najtežje razložiti.

 

V humanoidu je rekonstruirana človekova ontologija.

 

Vzhodnoevropski kinooperaterji nam projecirajo v svojih kino obratih tehno-teleloške identifikacije. Ko moški manipulator vklopi fembot, se ta v hipu prestrukturira v "umetno živo". Tako kalibriran fembot / Stoya postane inteligentna senzorično-spolna naprava, ki se je pripravljena emancipirati od stvaritelja.

 

 

 

 

Film Ederlezi Rising ni preprosta pripoved o spolni biomehaniki na kozmičnem popotovanju, to je totalna sekvenca o moških halucinacijah. Film je ritmiziran z utripajočo svetlobo, ki omogoča merjenje frekvence nihajočih se filmskih teles. Vse se dogaja s stroboskopsko hipnotičnostjo. Pred seboj imamo navkljub komorni zasedbi zapleten, a dinamičen odnos. Menim, da je popolnoma nepotrebno pred vami razpreti vsebino filma. Ta preprosto raziskuje odnos med žensko kot spolnim strojem in moškim. Toda pomembno narativno dejstvo je to, da je fembot projektirala socialna-inženirka (Maruša Majer - ženska - Lilit). Navkljub vsemu spremljamo nadvlado moškega spola nad ženskim. Spolne halucinacije se potrjujejo v moški dominaciji. Vse je podrejno medsekvenčnim prostorom tako, da v filmu ne obstaja evolucijski duh. Obstaja samo spolna večnost.

 

Saj poznate statistiko, iz katere se najbolj prepričljivo vidi, da je svet morilsko patriarhalen v čisto vseh kulturah. Ampak v čisto v vseh! Moški so večinski lastniki zasebene lastine na planetu Zemlja. In še tistih nekaj lastnic zasebne lastine so te največkrat samo zato, da prikrijejo oblastem resnično naravo lastnine.

 

Stroboskopska ritmizacija v filmu vibrira tako dinamično, da proizvede izvrsten vizualni učinek nestabilnih odnosov med akterji. Oba se v spolnih bitkah uničujeta do kozmične utrujenosti. Gledamo zahtevno vrzel med dvema nepopolnima telesoma, med proizvedenim ženskim in biološkim moškim telesom. Oba sta kot koncepta neverjetno komična.

 

Pomemben detail: Res izvrstno, hiper-odlično je renderirana (računalniško izrisana) mesena kozmična magma. Če bi bila meni dodeljena montažna miza, bi prizore kozmične magme trikrat podaljšal. 

 

Berlinska digresija: Stojim v berlinskem državnem muzeju Hamburger Bahnhof na razstavi Hello World. Pred mano je postavljena hiperrealistična skulptura zavaljenega belopoltega policaja, ki brutalno pretepa mladega, krhkega afroameričana, ki leži skrčen, potolčen na tleh. Ta debela hiperrealistična figura policaja je podoba ameriške stvarnosti. V ustih ima debelo cigaro, ki jo inhalira z neponovljivim užitkom. Ravno cigara je tista, ki potroji užitek policaju med tem, ko izvaja nasilje! Konec digresije.

 

Gledam mimetični približek, ki ga kozmonavt (Sebastjan Cavazza) s svojim izvrstnim računalniško opremljenim recitativom optimalizira do skrajnosti, do samouničenja. Ne gledam negativne utopije, temevč religiozno tehno-vizijo. Ta sproža vprašanje, kaj je s telesom moškega in ženske v kapitalističnem, ideološko opremljenem zahodu in kaj je s telesom na ortodoksnem, kapitalističnem vzhodu. Menim, da se v imenu Logosa (Glas resnice) vzhod nenehno mazohistično samouničuje. Tako moško Vzhodno telo nenehno živi v Zenitu.

 

Na današnji dan Vzhodno žensko telo (fembot) leži dobesedno v histeričnem naročju Bele hiše. Film Ederlezi Rising združi oba filmska jezika (Ridley Scott - Andrej Tarkovski) tako zahodnega kot vzhodnega, režiser Lazar Bodoroža proizvede umetnino z lastnim filmskim jezikom, oblikoval ga je tako, da ga razumeta oba, vzhod in zahod, celo sever in jug. Oblikoval ga je v angleščini, beseda ederlezi v romskem jeziku pomeni jurjevo, djurdjevdan.

 

Priporočilo: na RTV Slovenija si oglejte film tedna Paslika Andrzeja Wajde v sredo 22.8.2018 ob 20.05h!

Nazaj